Gunstige cijfers gemeentebedrijven over 1926. Roxsén de volkswoningen te Helmond. Van Gent over de schoolgeldheifing. Vernieuwing Gasfabriek r No. 43. ZATERDAG 28 MEI 1927 50e Jaargang. Belastbaar Oud tarief. Nieuw tarief. Oud tarief. Nieuw tarief. VIERDE BLAD. Gisteravond kwam de raad onzer ge meente ten 7 uur in vergadering bijeen. Voorzitter, Edelachtb. Heer Moonen. Afwezig met kennisgeving de heer Jac. Oomens. De Voorzitter zegt dat dien morgen een aanbieding is ingekomen inzake conversie van leeningen tot een bedrag van een half millioen gulden. Hij wil na afloop der vergadering in geheime zitting hierover verder uitwijden om daarna in openbare zitting een besluit hieromtrent te nemen. Betreffende de notulen merkt de heer Roxs op dat de tijd dat deze ter visie hebben gelegen zeer kort is ge weest met het oog op Hemelvaartsdag en hij meende op dien dag niet te mo gen komen. De Voorzitter zegt dat de raadsleden dien dag gerust in de raadszaal de no tulen konden komen inzien. Hij wil echter gaarne in de toekomst met de wenschen van den heer Uoxs reke ning houden. Aan de orde: 1. Ingekomen stukken. Door den secretaris wordt mededee- ling gedaan dat de volgende stukken zijn ingekomen: a. Verslag der R. K. Leergangen te Tilburg. b. Verslag van het Comité „Noord- Brabant". c. Verslag der Electriciteitscommis- sie. d. Dankbetuiging van het R. K. Kerk bestuur der Parochie O. L. Vrouw, voor de geschonken klok met uurwerk. e. Rapport van het Centraal Bureau voor verificatie enz. inzake balans der Gemeente-bedrijven. f. Rapport van het onderzoek naar de prijzen van de volkswoningen te Helmond. g. Besluit van Ged. Staten tot verda ding van de beslissing inzake het raadsbesluit tot instelling eener Za- terdagmiddagmarkt. h. Proces-verhaal der gehouden- ver kiezing voor den gemeenteraad. Inzake het onder sub. e. genoemde rapport willen wij hier eenige cijfers uit de balans 1926 der gemeentebe drijven naar voren brengen die zoo sprekend den gunstigen gang van za ken deinonstreeren. Begroote 1926 winst Gasbedrijf 2934,4P Electriciteit 4237,86 Waterleiding 1973,48 Werkelijke winst 4613,36"' 9845,755 5203,40"' Totaal 9145.755 19662.525 9145,755 Meer winst dan geraamd 10516,77. Inzake het onder f. genoemde rap port betreffende de prijzen der volks woningen te Helmond vraagt de heer Roxs het woord. Roxs. Naar aanleiding van het rap port dat mij toegezonden is door den gemeente-opzichter, wil ik dit naar voren brengen. Zoo ver ik het begrijp komt het hier op neer dat van al het geen ik naar voren heb gebracht in de laatste vergadering niets is waar ge weest. Ik heb er niets anders uit kun nen concludeeren dan dat men mij als een leugenaar heeft voorgesteldd. Ik heb deze zaak niet laten rusten en heb van den heer de Vries uit Helmond het volgende schrijven ontvangen, dat ik U verzoek even te willen voorlezen. De Secretaris leest hierop het vol gende schrijven voor: Helmond, 25 Mei 1927. Vriend Roxs. Dat B. en W. niet bij mij zijn geweest bij hun bezoek aan Helmond is gelegen in het feit dat ik door onvoorziene om standigheden plotseling buiten de stad moest. Zaterdags voormiddags ben ik nooit te spreken daar ik dan moet zorgen voor mijn eigen personeel en 's namid dags moest ik huiten de stad. Ik heb aan een opzichter van de ge meente gevraagd om de heeren de wo ningen te laten zien, hetgeen ook naar ik vernam geschied is. De heeren zijn aan de woningen geweest 1 uur. Wat den verderen inhoud van Uw schrijven betreft deel ik U mede dat het voor mij moeilijk is om hierop te ant woorden. Ik ken de woningen te Waalwijk niet, hoe wil ik dan een vergelijking maken tusschen de woningen te Helmond en die te Waalwijk? Dit kunt ge het best door de platte- grond-teekening welke ik U heb toege zonden naast een teekening te leggen van woningen die te Waalwijk zijn ge bouwd. Dan is er een vergelijking te maken. Wel kan ik zeggen dat de vergelijking die de heer Van Huiten heeft opge maakt zeer vaag is. Hij neemt één type Helmond en zet daar naast één type van Waalwijk, terwijl er hier 6 a 7 ver schillende typen te zien zijn. Die ver gelijking gaat dus niet op. Dat de wo ningen te Helmond aan niet verharde wegen liggen, zooals in het rapport staat is eene onjuistheid. Alle wonin gen liggen aan verharde wegen, anders mag er in Helmond niet gebouwd worden. Inmiddels na groeten, L. de Vries. Voorzitter. Wenscht U hieraan nog iets toe te voegen? Roxs. Ik heb alles in het werk willen stellen om in het belang van de ge meente en gemeentenaren iels te doen. Ik heb me daarvoor naar Helmond he geven teneinde inlichtingen in te win nen, enz. Ik vond het dan ook grievend dat ik in het rapport tegenover het publiek aldus wordt voorgesteld. Voorzitter. Laat ik U dit even op merken: „Wie aan den weg timmert heeft veel bekijks". Wij zijn naar aan leiding van Uwe uitlatingen naar Hel mond gegaan en hebben ons daar tot den heer de Vries gewend, die ons ech ter naar den gemeente-opzichter ver wees, die het toezicht heeft gehad op den bouw van de gemeente-woningen zoowel als de woningen der bouwver- eeniging „de Hoop", welke U zegt te bedoelen. We hebben daar 3 woningen bezichtigd van het type als door U be doeld. Het resultaat van hetgeen we hebben waargenomen vindt U in het rapport van onzen gemeente-opzichter vermeld. Wij hebben dus niets anders dan onze bevindingen tegenover de Uwe gesteld, daar staat toch overigens niets grievends in tegenover uw per soon. Ik had U reeds direct gevraagd of hij het bepalen der huur rekening werd gehouden met het inkomen van den huurder. Wij bezochten woningen waarvan de huurprijs 3,75 bedroeg, terwijl men voor dezelfde vlakbij min der betaalde en zelfs voor 3 5 2,80 per week verhuurd werden. Het rap- Inkomen. Lager Onderwijs. U. L. O. 900 2,60 2,70 5,20 6,21 10ÜÜ 2,60 3,30 5,20 7,59 1100 3,90 3,90 7,80 8,97 1200 3,90 4,50 7,80 10,35 1300 5,20 5,10 10,40 11,73 1400 5,20 5,70 10,40 13,11 1500 5,20 6,30 10,40 14,49 1600 ƒ6,50 6,90 13,- 15,87 1700 6,50 7,50 13 17,25 1800 6,50 8,10 13,- 18,63 1900 7,80 8,70 15,60 20,01 2000 7,80 9,30 15,60 21,39 2200 7,80 10,50 15,60 24,15 2400 9,60 11,70 19,20 26,91 2600 9,60 12,90 19,20 29,67 2800 12- 14,10 24,- 32,43 3000 12,- 15,30 24,- 35,19 3200 15,— 17,10 30,- 39,33 3400 15 18- 30,— 43,47 3600 18- 18,90 36,— 43,47 3800 18 20,70 36,- 47,61 4000 18,- 22,50 36,- 51,75 4500 21,- 24,90 42,- 57,27 5000 21,- 27,30 42,- 62,79 5500 24,- 31,05 48,- 71,4 6000 24,- 34,80 48,— 80,04 7000 24,- 44,55 48,- 102,46 8000 24,- f 50,55 48,— 116,26 9000 24,- 57,30 48,- 131,79 10000 24,- 64,80 48,- 149,04 11000 24,- 75,- 48,- 172,50 12000 24,- 82,60 48,- 189,98 13000 24,- S7,50 48,— 200,50 Door den Secretaris wordt hierna uitvoerig toegelicht hoe men de gemid delde kosten per leerling heeft bepaald, daar het enkele leden zoo ontzettend hoog voorkomt. Het blijkt dat in het gemiddelde van 200,59 per leerling per jaar voor U. L. O. en van 87.51 voor L. O. alle kosten zijn begrepen, dus zoowel die door het Rijk als door de gemeente zijn gemaakt. Van Gent: Mijnheer de Voorzitter, Het spijt mij dat ik mij met deze verordening op de heffing van school geld niet kan vereenigen. Om verschil lende redenen niet. In de allereerste plaats omdat tot grondslag voor de berekening van het U.L.O. wordt ge nomen een toestand, die gewijzigd gaal worden. Bij de U.L.O.-school toch was tot nu toe een onderwijs kracht, welke duur was. Daarin komt echter nu verandering. Er komt een onderwijzer, welke 200 5 300 min der salaris krijgt, zoodat al dadelijk na het in werking treden dezer veror dening, de feitelijke toestand en daar mede de basis van de regeling, zou veranderen. Daarom zou het m.i. meer gewenscht zijn, de berekening van de kosten voor het U.L.O.-onderwijs te nemen over een langer tijdvak dan vijf jaren, te meer, omdat de U.L.O.-school nog in opkomst is, en bij een verhooging van het aantal leerlingen, de gemiddelde kosten zullen dalen. Er is echter meer. Bij den korten lijd, die overbleef om na het ontvangen dei- stukken deze zaak te overwegen, was het mij tot mijn spijt niet mogelijk de juiste cijfers vast te leggen. Ruw ge schat lijkt mij echter, dat door de ou ders van kinderen, welke de U.L.O.- school bezoeken, circa 200 meer schoolgeld zal moeten worden betaald, terwijl de overige 2800,welke U volgens het prea-advies meer denkt te heffen, zullen moeten worden betaald door de ouders van kinderen welke de andere lagere scholen, zoowel bij zondere R. K. als de openbare school bezoeken. Deze verhooging in het al gemeen lijkt mij ongewensclit, omdat goed en goedkoop onderwijs een eer ste eisch is van goed gemeentebestuur niet alleen, maar een levensbelang port geeft in elk geval een objectieve voor onze plaats mag worden genoemd, beoordeeling. Als U zoo gevoelig bent Waar het zich er nu om handelt een voor de critiek van het publiek, dan bedrag van 3000 over te hevelen uit deed U heter om met dergelijke geval-1 de zakken van de ouders welke hun len even hij mij te komen en niet in kinderen onderwijs moeten laten ge- een openbare vergadering zooiets naar ven in de zakken van de belastingbe- voren te brengen. Wanneer wij daar talers in het algemeen, een bedrag, onze bevindingen niet publiek tegen-1 dat voor die belastingbetalers niet over stellen, zouden de ingezetenen te- meer dan 2 pCt. op hun biljet zal uit recht ineenen dat B. en W. wel eens maken, daar geloof ik, dat het tegen een beetje beter mochten uitkijken. Nog eens, hierin kan voor U geen grief liggen, dan alleen dat U niet in het ge lijk wordt gesteld (gelach). Roxs. Maar toch ook niet in het on gelijk. Voorzitter. Laten wij het er hij la ten. Ik hel) den vasten indruk gekregen dat wij hier woningen hebben zoo goed mogelijk ingericht voor den laagst mogelijken prijs. ,2.V ning op de heffing van schoolgeld voor het onderwijsbelang en tegen het al gemeen belang is, om dit te doen. Met een argument billijkheid kan dit niet worden goedgepraat, omdat de ouders van kinderen toch reeds niet alleen de zorg voor het onderwijs van die kin deren hebben, maar ook de zorg voor het levensonderhoud, zoodat het meer billijk is dat alle belastingbetalers mee betalen i}n, de onderwijskosten dan omgekeerd. Er ontbreekt trou- An wens aan de voorgestelde regeling veel. oorstel tot wnziging der verorde- r, B T V:. T Zoo vinden wil er ook niet in een ver- iiciiiiis "11 [.mindering van het schoolgeld, wan- gewoon en uitgebreid lager onderwijs. of meer uin(leren uit één ge. ons ^orig nummer g^oo! bezoeken. Bij alle rijks- (Wij gaven in Lee^..!!nl°rLe "L'Tlo^leTdofn sch0]eI1 en gdukkiG °ok in motieven die B en w. tot nei aoen de meegte enten yan ong lan(1 bij van dit voorstel geleid hadden. Ten ]agere scbo]en wordt tarfef ]a_ gerieve van de vele abonné's die daar bij belang hebben en orti de discussie dit dit onderwerp in den raad heeft uitgelokt, achten wij het wel van be lang even hieronder het nieuwe school geld-tarief naast het oude af te druk ken.) ger, wanneer meer dan één leerling uit hetzelfde gezin op school gaan. Zoo b.v. betalen de leerlingen op de R. H. B. S. bij een inkomen van -2000.der ouders, wanneer één leerling de school bezoekt, 15. schoolgeld per jaar en wanneer er twee uit hetzelfde gezin zijn, 10. por jaar. Hier zou voor het onderwijs op de U.L.O.-school in hetzelfde ge val per leerling 21,39 moeten wor den betaald. Ik hoop M. de Voorzitter, dat men zal inzien dat dit tarief te hoog is. Ook voor de Roomsche lagere scholen. Het is toch werkelijk een zéér zware belas ting als een vader van vier kinderen, welke de lagere school bezoeken, bij een inkomen van 40,per week, daarvoor 37,20 schoolgeld moet be talen. Ik wil dit geval nu nog eens vergelijken met het schoolgeld op de Rijks-H.B.S., waar hij in precies het zelfde geval 20,voor de vier kin deren samen zou moeten betalen. Deze schoolgeldregeling is dan ook zeer zeker tegen het belang van onze Ge meente. Deze schoolgeld-regeling is anti-de mocratisch, maar in nog veel sterker mate anti-Roomsch. De geest van het Rerum-Novarum, de grondwet van het Roomsch maatschappelijk leven, waarin het „draagt elkanders lasten1' zoo heerlijk is verwerkt, is ten eenen- inale vreemd aan dit schoolgeld-tarief. Het lijkt wel of wij na 1891, toen paus Leo XIII, zijn beroemde ency cliek schreef*, 36 jaren achteruit in plaats van vooruif zijn gegaan. En nog meer anti-Roomsch lijkt deze regeling, wanneer wij in aan merking nemen dat art. 33 van het Gemeente-program der R. K. Staats partij zoo ondubbelzinnig mogelijk luidt: „De schoolgeldheffing worde, ook voor middelbaar-, vak- en dergelijk onderwijs, met vrijstelling der onver- mogenden, progressief geregeld, waar bij rekening dient gehouden te worden met het aantal kinderen dat uit één ge zin de school bezoekt en met kosteloos te verstrekken leermiddelen". M. de V. Om al deze redenen meen ik de aanneming van deze regeling te moeten ontraden en zal ik voor mij persoonlijk tegen stemmeu. Voorzitter. Ik zal niet ingaan op de principieele bezwaren, die de heer v. Gent naar voren brengt, doch wil wel over zijn andere bezwaren het een en ander zeggen. De kosten van het on derwijs bedragen voor dé gemeente f 28 000 per jaar, waartegenover de opbrengst tot heden slechts f 500C was. Wanneer nu door deze nieuwe verordening deze opbrengst met 1300C wordt verhoogd, dus f 8000 wordt dan kan men toch nog slechts van een kleine tegemoetkoming door de betrokkenen spreken, die toch alles zins te billijken is. De heer van Gent heeft een vergelijking getrokken tus schen ons lager onderwijs en dat der Rijks H. B. S. en daarvoor iemand voorgesteld met een inkomen vanf4C per week. Deze gegeven voorstelling van zaken is niet juist. De schaal, die tot heden gold voor het bepalen van de aanslagen is in vele jaren niet ver anderd. Art. 60 der L. O.-wet bepaalde vroeger, dat voor den tweeden leerling uit een gezin een korting werdtoege staan van 20 pCtvoor den derden 40 pCt., voor den vierden 60 pCt. enz., zoodat voor het zesde kind niets meer behoefde te worden betaald Dit artikel is uit de wet gelicht. Echter meende het gemeentebestuur toch iets te moeten doen om de groote gezinnen iets tegemoet te komen en het besloot toen om het schoolgeld niet naar het zuiver, doch naar 't belastbaar inkomen te bepalen. Dit laatste is door den kinderaftrek vanzelf reeds veel minder De heer van Gent noemde een geva van een inkomen van f 2000 met 4 kinderen. Laat ik eenzelfde geval ne men met 5 kinderen. Dan gaat er van het zuiver inkomen voor de belasting zooveel af, dat hij volgens onze rege ling nog slechts 13.90 per kind per jaar behoeft te betalen en geen f9.30 per kind zooals U aangeeft. Stelt men het belastbaar inkomen op f 3000, -dan betaalt, men hier slechts 15 30 per kind, terwijl dit bij de Rijks H.B.S. f30 bedraagt, waarbij dan nog komt het aanschaffen van boeken en andere leermiddelen, waar door dit bedrag wel f 50 f 60 wordt. Men kan er gemakkelijk de scherpe kantjes uitzoeken, maar dan moet men er ook eens andere cijfers tegenover stellen. B. en W. hebben voorts gemeend de bestaande verordening waarin de progressie niet verder was doorge voerd dan tot een belastbaar inkomen van f5000 te moeten vervangen door een waarin de progressie verder ging. daar het billijk is dat grootere inko mens ook meer betalen. Van ^en 10- tal gemeenten als de onze hebben wij de tarieven opgevraagd. Er waren er die een zeer liberalistisch tintje hadden en andere die zeer democra tisch waren. Hierin hebben wij het midden genomen, zoodat onze nieuwe regeling aan de practijk getoest is. Hartog. Ik wilde vragen voor hoe lang deze verordening van kracht blijft. Wanneer door verhooging van het aantal leerlingen of anderszins de gemiddelde kosten per leerling minder worden, kan men dan eenige garantie geven, dat ook deze tarieven worden herzien. Voorzitter. De raad is steeds vrij deze regeling te wijzigen en in het door U geschetste geval eischt m.i. de billijkheid dat men de verordening daarmee in overeenstemmieg brengt. v. d. Geld. Een van de grieven van den heer v. Gent geldt ook voor mij nl. dat geen vermindering bij grooter aantal kinderen plaats heeft. Neem bijv. een gezin van 6 kinderen met een inkomen van f 1000, dan zou... Voorzitter. Bij een inkomen van 1000 betaalt zoo iemand niets, door dat bij zijn belastingaanslag reeds zooveel kinderaftrek heeft plaats ge had dat hij nóch belasting, nóch schoolgeld behoeft te betalen. Smolders lk geloof dat deze ver ordening door verschillende leden ver keerd wordt begrepen. Men diene vooral hier op te letten dat bij de vroegere heffing het zuivere inkomen gold en thans het belastbare. Ik wil ook even ingaan op de prin cipieele bezwaren door den heer van Gent naar voren gebracht en er hem even op wijzen dat hij het niet voor onze partij-beginselen behoeft op te nemen. Het college van B en W. zal hiervoor zelf wel waken. Juist omdat door heffing naar het belastbaar inkomen reeds een kinder aftrek plaats heeft, kan geen verdere vermindering voor meerdere kinderen plaats hebben anders zou hiervoor twee maal verlaging worden toege past. Van Gent. Ik wou gaarne de heeren die mij meenen recht gezet te hebben even van repliek dienen. lk moet er met nadruk op wijzen dat volgens de verklaring die ik reeds heb gegeven, het schoolgeld bijna verdubbeld wordt, want waar vroeger de opbrengst f 5000,— was, wordt die nu f 8000,— en dat terwijl het toch een princiep van alle partijen is te ijveren voor goed en goedkoop liefst gratis onderwijs, terwijl al dit geld moet worden opgebracht door de ouders die toch reeds voor het levens onderhoud der kinderen te zorgen heb ben. Als we de hooge cijfers gaan nemen o a. f 6000,— dan moet f 34 80 per kind betaald wordendat wordt toch te gek. Nemen we eens iemand als hier mijnheer Eibers, die zou met 5 kin deren, wat toch niets abnormaals is, f 175.schoolgeld te betalen hebben, terwijl mijn overbuurman, die geen kinderen te onderhouden heeft, vrijuit gaat. (Gelach). En dat alles om die f 3000 meer opbrengst, die slechts 2°/0 op de inkomstenbelasting betee kent en dan door iedereen naar ver mogen ongemerkt werd gedragen. Voorzitter. De heerv Gent stelt zich op een verkeerde basis; kinderen zijn geen last, maar een zegen. De heer Eibers zal dat offer met pleizier bren gen en geen gratis onderricht verlan gen. U zou immers het onderwijs zelfs gratis willen geven, terwijl u in een van uw strooibiljetten verlaging van belasting voorspiegelt! Al zou een be drag van f3000.— volgens u ook slechts een verhooging van 2°/0 van de belasting beteekenen, het zijn juist die kleinigheden waarop u dan toch eerst diende te letten om tot verlaging te komen. v. Gent. Die f3000.— moeten weer meer komen van de schoolgeldbeta lers, terwijl de gemeente op de ver mogensbelasting geen opcenten heft. De Echo van het Zuiden. Gemeenteraad Waalwijk.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1927 | | pagina 11