Aan Hccrcn Winkeliers en Handelaren W. W. W. t van Handen en verkriial men door WINKELWEEKNUMMER DE ECHO VAN HET ZUIDEN Kantoorboeken, Studie- en Leesboeken tasie-leder, on oen onbegrensd aantal variaties in emitatie crocodil-, slan gen-, struisvogelleder etc., werden in deze richting aan de markt gebracht, hoofdzakelijk Engelsch, Duitsch en Amerikaansch fabrikaat. Deze artike len, in combinatie met gekleurde che- vreaux, gekleurde boxcalf en fanta- sie-lakleder, waarvan de twee laatste der bovengenoemde landen eveneens de voornaamste fabrikanten waren, vormden in bovenleder het grootste percentage voor den iinporthandel. In voeringleer bleven vooral Fran krijk en in mindere mate Engeland de grootste leveraciers; hét verbruik van zwart en bruin nam sterk af en werd dit artikel hoofdzakelijk in naturel en grijs gekocht. De in 1925 ingetreden verwaaid oo zing van *suèdeleder duurde voort-en was dit artikel dan ook het geheele jaar zoo goed als uitgeschakeld. Ook zwarte boxcalfs, -chroom en lakleder konden hun verloren terrein niet her overen. Zwarte en bruine boxrunds en box- java hadden het geheele jaar door ge regelde aftrek; naast de verschillende inlandsche fabrikaten, waren Duitsch* land en België hiervan verkoopers, terwijl deze landen gedurende het laat ste gedeelte van het jaar hier ook een afzetgebied vonden voor gekleurd chroomgelooid paardenledcr (zg. Ross chevreaux). Rijk*proefstation en Voorlichtings dienst ten hate der Lederindustrie te Waalwijk. Onderzocht werden 613 monsters. Behalve het onderzoeken der monsters werden veelvuldig adviezen en inlich tingen aan de leder- en schoenindustrie uitgebracht voor 't bepalen van 't week- gewicht van huiden en voor het meten van leder werd van het Instituut meer malen gebruik gemaakt. In alle deelen des lands werden vanwege den Voor lichtingsdienst door den leeraar der Hand- en MJaatsclioenmakerij lezingen over diverse onderwerpen betreffende de leder- en schoenbranche gehouden. De directeur woonde o.a. de 15e Alge- meene Vergadering bij van de Intern. Vereen, van Lederindustrie Scheikun digen te Weenen. Op deze vergadering werd onder meer besloten de aan het Rijksproef station uitgewerkte „Methode van vrij zwavelzuurbepaling in leder" als offi- cieele internationale methode in te voeren. 8 cheeps h omri-nd us trie De scheepswerven hebben regelma tig doorgewerkt en kon de productie zelfs eenigszins worden opgevoerd toch werken enkele ondernemingen nog steeds niet op volle capaciteit. Ofschoon de vooruitzichten voor 1926 niet bemoedigend waren, is de gang van zaken over het algemeen meege vallen. Het finantieel resultaat liep echter nog al uiteen. Over het alge meen was 't resultaat zeker niet even redig aan de productie. De concurren tie deed zich zoowel binnenslands als buitenslands buitengewoon scerp ge voelen. Het buitenland blijft nog steeds goedkooper produceeren, ter wijl vooral voor Duitschland in den aanvang van het jaar credietmoeilijk- heden het afsluiten van leveringscon tracten belemmerdie. Tn concurrentie met het buitenland blijven de lasten voor de sociale wetgeving een ernstige hinderpaal. De Engelsche mijnwerkersstaking heeft een tijdlang een zeer gunstige invloed gehad op de Rijnvaart, met toenemende kooplust voor schippers en reeders. Het effect van dezen gunsti- gen invloed werd voor de werven voor een deel te niet gedaan door stijgende kolen- en ijzerprijzen. Geklaagd wordt, dat het Nederlandsche syndicaat van ij zeehandelaren een stimulans vormt voor de opdrijving der ijzerprijzen. In dezen tak van nijverheid wordt even eens ervaren, dat de outillage van de buitenlandsclie industrie niet achter blijft. Ook voor onze Indische Bezit tingen, waar zich meerdere, goed ge outilleerde scheepsbouwondernemin- gen helTben gevestigd, werd daardoor de afzetmogelijkheid beperkter. Al is na het verloop der mijnwerk staking een belangrijke verlaging der vrachten ingetreden, toch acht men in het algemeen de vooruitzichten voor 1927 meer bemoedigend. Ook voor den bouw van baggermateriaal wordt eeni- ge opleving verwacht, zoowel met het oog op de Zuiderzeewerken, als met in uitzicht zijnde werken in het bui tenland. In den stand der arbeidsloonen kwam geen noemenswaardige veran dering. 8 uikerindustrie. De campagne werd met lage suiker prijzen ingezet, terwijl het suikerge halte der bieten gemiddeld bijna 1 pro cent lager was dan het vorig jaar; het finantieel resultaat zal daardoor ongunstig beinvloed worden. Het bedrijf heeft regelmatig ge werkt door technische verbeteringen werd de bedrijfsvaardigheid verhoogd. Banhioezen. Dank zij den voor 1926 iets beteren gang van zaken in de schoen- en leder industrie, waren de omzetten, verge leken bij 1925, iets hooger. Nog steeds blijft, het streven der banken gericht op inkrimping van cre- dieten. Naar ons wordt gerapporteerd kan activiteit in deze richting nog steeds succes oogsten. .Ontegenzegge lijk zal dit streven, mits steunend op een rationeele eredietregeling, een sti mulans zijn voor een gezonde finan ciering der bedrijven, die met de ban ken relaties onderhouden. Op effectengebied werd de markt letterlijk overstroomd door 6| tot 8% obligatiën van kerken, kerkelijke in stellingen en kloosters in Duitschland, Oostenrijk en Hongarije. Aantrekke lijk wat rentabiliteit en soliditeit be treft, doch medebrengend het bezwaar der incourantheid. In de renten der Nederlandsche Bank kwan^ geen verandering. Weer opnieuw wordt geklaagd over de slechte betalingen van de door schoenfabrikanten getrokken wissels. Ook in 1926 lieten die betalingen veel te wenschen over. Door een der Bank- instellingen werden wij geinformeerd, dat 1926 ten aanzien van dit euvel iets minder ongunstig was;dan .1925 en werd voor de bedragen der retourwis sels in 1924, 1925 en 1926 een verhou- ding aangegeven van 341138. In het overzicht van het verkeer over de agentschappen der Nederland- sclie Bank treedt een sterke vermin- dering der cijfers van de assignatiën aan den dag. Deze vermindering moet. j voor het grootste gedeelte worden toe- geschreven aan het gebruik maken van de diensten van den Post-chèque en Girodienst. 8ch ecpvaa rt verkeer. Scheepvaartverkeer op de Donge. Telling bij de brug te Geertruidenberg. Aantal. Tonnen- >.854 5.677 6.362 6.124 inhoud. 752.514 709.561 493.886 477.516 Opvarende schépen Afvarende schepen Opv. stoombooten Afv. stoombooten Gezamenlijke op en afvarende schepen en stoombooten 24.017 2.433.477 Havenverkeer. Telling der schepen, die onderstaan de havens hebben aangedaan: Aantal Gez. ton- schepen. nenmaat. 469 1.341 223 161 120 314 Expeditie-ondernemingen. Tra m onderneming Holla ndsclie B uairts poorioegen" Lijnen's-Hertogenbosch Heus- den Waalwijk Tilburg Bel gische Grens. Totale lengte 61.472 K.M. Opbrengsten. In overleg met den R,K. Middenstandsbond zullen wij bij ons blad een speciaal uitgeven op de OR8E Zaterdagen die de opening voorafgaan, n.l. op 13, 20 en 27 Augustus a.s. Dit speciaal nummer, waarvan de redactie mede in handen is van het Comité „Pers en Reclame", zal met ons blad op die drie Zaterdagen buiten de groote verspreiding die ons blad heeft in Waalwijk, Sprang-Capelle, Waspik, Kaatsheuvel, Drunen, Dussen, Drongelen, enz., nog een extra ver spreiding krijgen in de geheele verré omgeving. Het zal behalve de speciale bezorging op bovengenoemde plaatsen, huis aan huis bezorgd worden in Meeuwen, Eethen, Genderen, Heusden, Elshout, Doveren, Heesbeen, Nieuwkuik enzdus huis voor huis in Waalwijk, de Langstraat, 't Land van Heusden en Altena en Omgeving. Het nummer van 27 Augustus, den dag der opening van de Winkelweek, zal een SPECBHUlL zijn, gevuld met artikels van vooraan staande personen over Middenstands- en Winkeliersbelangen, portretten, kieken enz., een prachtnummer van blijvende waarde. Daarenboven is het TARIEF van ADVERTEEREN in deze drie nummers, ondanks de speciale verzorging en de bijzondere verspreiding, ZEER LAAG, zoodat wij' ook verwachten dat ALLE winkeliers ons in ons pogen zullen steunen, maar niet minder hun eigen belang zullen begrijpen door een reclame te maken in de geheele streek, zoo afdoende als misschien nooit meer geboden wordt. Ook het Winkelweek- Comité dringt er ten sterkste op aan dat allen deelnemen aan deze bijzondere propaganda. Een dezer dagen zal een onzer U hiervoor bezoeken. Hoogachtend, Waalwijkscfte en Langstraatsche Courant. Waalwijk Dongen Waspik Sprang-Capelle Made 's-Gravenmoer 38.818 125.402 12.140 9.324 8.120 13.007 Aantal reizigers Goederen in K.G. Opbrengst reizigers Opbrengst goederen Opbrengst diversen 545.903 49.901.819 118.914.21 71.800.10 8.404.09 Totaal opbrengst 199.118.40 Ten einde blijk te geven van met den tijd te willen medegaan, werd vanaf 26 Maart op de lijn TilburgWaal wijk's-Hertogenbosch de personen- dienst aangevuld met autobussen en ligt het in de bedoeling ook op de ove rige lijnen naderhand autodiensten in te leggen. Stoom bootdienstcn. LijnenTilburg Dordrecht Rotterdam. Waalwijk Utrecht Amsterdam Zaanstreek. Goederen vervoerd K.G. 19899606 Opbrengst goederenvervoer Opbrengst diversen Totaal der ontvangsten N. V. Verschure's 54419.041 4073.04 58492.081 Stoombootdien sten te Raamsdonksveer. De felle onderlinge concurretnie der verschillende Beurtvaartondernemin- gen op het traject is oorzaak geweest, dat de totale vrachtontvangst niet in dezelfde verhouding is gestegen als 't totaal der vervoerde goederen. Ofschoon de vrachttarieven tot een ongekend laag peil zijn gedaald, wa ren de finantieele uitkomsten over 1926 aanzienlijk beter dan over 1925, wat in hoofdzaak is toe te schrijven aan het meerdere vervoer. De plotse linge abnormale stijging der kolenprij- zen tengevolge der mijnstaking in En geland is niét zonder invloed gebleven op de exploitatie en op de einduit komsten van het bedrijf. Een gunstig verschiet levert de ge regelde dienst op België; het vervoer nam aanzienlijk toe. GEMENGD NIEUWS. Gisterenmiddag is bij den over weg even buiten Noordwijk de 27-jarige mej. H. S., door de tram van Noord- wijk overreden en gedood. Het ongeluk schijnt te wijten aan 't feit, dat zij op het laatste oogenblik nog den weg wilde oversteken. Gisterenavond omstreeks 7 uur wilde op den Haagweg op de grens van Deltl en Rijswijk een auto, die met groote snelheid in de richting Den Haag reed en waarin vier per sonen en de chauffeur gezeten waren, een anderen voorop rijdenden auto passeeren, doch de ruimte bleek te klein, zoodat de wagen tegen een ijzeren steunpaal van een graantran- sporteur van de fabriek der finna Verhoef Co. opreed. Van de inzit tenden werd de heer J. van Vliet, wonende te Rotterdam, ernstig in het gelaat gewond, terwijl zijn echtgenoote een schouderfiactuur bekwam. Zij wer den naar het gasthuis te Dellt over gebracht. Het zoontje van den heer v. Vliet en de chauffeur werden licht gewond. Ten gevolge van den schok braken de spandraden van den transporteur, die op den stroomdraad van de elec- trische tram vielen, waardoor kort sluiting ontstond en de tramdraad smolt. De stroom sloeg over op de fabriek, waardoor op verschillende plaatsen een begin van brand ont stond. De technische dienst van de Delftsche politie schakelde den stroom uit. Het tramverkeer Den Haag—Delft stond van 7 tot 9 uur stil. De passa giers werden per autobussen vervoerd. Uit het plaatsje Zberoajo bij Kisjlnef Roemenië wordt gemeld, dat aldaar.twintig personen zijn vergiftigd bij een gastmaal op het landgoed van den grootgrondbezitter Gonada. Mevrouw Gonada had een aantal kennissen op een diner genoodigd. Na den maaltijd werden de gasten ziek en in den loop van den nacht overleden er zeven, voordat genees kundige hulp ter plaatse was; eerst om zeven uur des ochtends versche nen de geneesheeren. In den loop van den ochtend overleden opnieuw twee gasten. Uit het onderzoek bleek, dat mevrouw Gonada bij het bereiden van meelspijzen bij vergissing meel had gebruikt, dat met rattekruid was ver- gifiigd. In de mijn Julius van het Dom- browabekken in Polen zijn door het instorten van een der wanden verschei dene arbeiders bedolven. Tot nu toe zijn drie lijken en zes zwaargewonden geborgenhet reddingswerk wordt nog voortgezet. In een mijn nabij Niwel is de kop peling van een kolentrein gebroken, waardoor ongeveer honderd kolenwa- gentjes onverwachts in beweging kwa men. Voordat de zich in de nabijheid bevindende mijnwerkers zich in veilig heid konden brengen werden zij door de wagens gegrepenvier arbeiders werden op siag gedood. Toen de Nederlandsche schoe ner Helena zich vorige week in Ame- rikaansche wateren bij Porto Rico bevond, hebben prohibitie ambtenaren terergeefs^etracht aan boord te komen. Nadat over eri weer schoten waren gelost, is de schoener naar Curasao ontkomen. Thans wordt, volgens de Times" bericht, dat de kapitein en een lid der bemaning aan de gevolgen vari de verwondingen bij d« schiet- partij bekomen zijn overleden De Johanna, een zusterschip van de Helena, is naar San Juan de Porto- Rico door bovengenoemde ambtenaren opgebracht op grond, dat het schip drank aan boord had. De ambtenaren en de kapitein van laatstgenoemd schip betwisten elkaar of de schoener op 45 of slechts 8 mijl van de kust ver wijderd was, toen hij werd aangehou den. W Leest en verspreidt het tegenwoordig prachtig Geïl lustreerde Sportblad „ONS ZUIDEN". DE OPDRACHTEN, DIE ONS VERSTREKT WORDEN VOOR DE LEVERING VAN (vast- en losbladig) NEMEN DAGELIJKS TOE. WIJ BESTEDEN DAARAAN DAN OOK DE MEESTE ZORG EN BEVELEN OOK DEZE AFDEE LING GAARNE AAN. - WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANT00N T1ELEN.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1927 | | pagina 12