Aan Hccrcn Winkeliers en Handelaren
W. W. W.
t
van Handen en
verkriial men door
WINKELWEEKNUMMER
DE ECHO VAN HET ZUIDEN
Kantoorboeken,
Studie- en Leesboeken
tasie-leder, on oen onbegrensd aantal
variaties in emitatie crocodil-, slan
gen-, struisvogelleder etc., werden in
deze richting aan de markt gebracht,
hoofdzakelijk Engelsch, Duitsch en
Amerikaansch fabrikaat. Deze artike
len, in combinatie met gekleurde che-
vreaux, gekleurde boxcalf en fanta-
sie-lakleder, waarvan de twee laatste
der bovengenoemde landen eveneens
de voornaamste fabrikanten waren,
vormden in bovenleder het grootste
percentage voor den iinporthandel.
In voeringleer bleven vooral Fran
krijk en in mindere mate Engeland de
grootste leveraciers; hét verbruik van
zwart en bruin nam sterk af en werd
dit artikel hoofdzakelijk in naturel en
grijs gekocht.
De in 1925 ingetreden verwaaid oo
zing van *suèdeleder duurde voort-en
was dit artikel dan ook het geheele
jaar zoo goed als uitgeschakeld. Ook
zwarte boxcalfs, -chroom en lakleder
konden hun verloren terrein niet her
overen.
Zwarte en bruine boxrunds en box-
java hadden het geheele jaar door ge
regelde aftrek; naast de verschillende
inlandsche fabrikaten, waren Duitsch*
land en België hiervan verkoopers,
terwijl deze landen gedurende het laat
ste gedeelte van het jaar hier ook een
afzetgebied vonden voor gekleurd
chroomgelooid paardenledcr (zg. Ross
chevreaux).
Rijk*proefstation en Voorlichtings
dienst ten hate der Lederindustrie te
Waalwijk.
Onderzocht werden 613 monsters.
Behalve het onderzoeken der monsters
werden veelvuldig adviezen en inlich
tingen aan de leder- en schoenindustrie
uitgebracht voor 't bepalen van 't week-
gewicht van huiden en voor het meten
van leder werd van het Instituut meer
malen gebruik gemaakt. In alle deelen
des lands werden vanwege den Voor
lichtingsdienst door den leeraar der
Hand- en MJaatsclioenmakerij lezingen
over diverse onderwerpen betreffende
de leder- en schoenbranche gehouden.
De directeur woonde o.a. de 15e Alge-
meene Vergadering bij van de Intern.
Vereen, van Lederindustrie Scheikun
digen te Weenen.
Op deze vergadering werd onder
meer besloten de aan het Rijksproef
station uitgewerkte „Methode van vrij
zwavelzuurbepaling in leder" als offi-
cieele internationale methode in te
voeren.
8 cheeps h omri-nd us trie
De scheepswerven hebben regelma
tig doorgewerkt en kon de productie
zelfs eenigszins worden opgevoerd
toch werken enkele ondernemingen
nog steeds niet op volle capaciteit.
Ofschoon de vooruitzichten voor 1926
niet bemoedigend waren, is de gang
van zaken over het algemeen meege
vallen. Het finantieel resultaat liep
echter nog al uiteen. Over het alge
meen was 't resultaat zeker niet even
redig aan de productie. De concurren
tie deed zich zoowel binnenslands als
buitenslands buitengewoon scerp ge
voelen. Het buitenland blijft nog
steeds goedkooper produceeren, ter
wijl vooral voor Duitschland in den
aanvang van het jaar credietmoeilijk-
heden het afsluiten van leveringscon
tracten belemmerdie. Tn concurrentie
met het buitenland blijven de lasten
voor de sociale wetgeving een ernstige
hinderpaal.
De Engelsche mijnwerkersstaking
heeft een tijdlang een zeer gunstige
invloed gehad op de Rijnvaart, met
toenemende kooplust voor schippers en
reeders. Het effect van dezen gunsti-
gen invloed werd voor de werven voor
een deel te niet gedaan door stijgende
kolen- en ijzerprijzen. Geklaagd wordt,
dat het Nederlandsche syndicaat van
ij zeehandelaren een stimulans vormt
voor de opdrijving der ijzerprijzen. In
dezen tak van nijverheid wordt even
eens ervaren, dat de outillage van de
buitenlandsclie industrie niet achter
blijft. Ook voor onze Indische Bezit
tingen, waar zich meerdere, goed ge
outilleerde scheepsbouwondernemin-
gen helTben gevestigd, werd daardoor
de afzetmogelijkheid beperkter.
Al is na het verloop der mijnwerk
staking een belangrijke verlaging der
vrachten ingetreden, toch acht men in
het algemeen de vooruitzichten voor
1927 meer bemoedigend. Ook voor den
bouw van baggermateriaal wordt eeni-
ge opleving verwacht, zoowel met het
oog op de Zuiderzeewerken, als met
in uitzicht zijnde werken in het bui
tenland.
In den stand der arbeidsloonen
kwam geen noemenswaardige veran
dering.
8 uikerindustrie.
De campagne werd met lage suiker
prijzen ingezet, terwijl het suikerge
halte der bieten gemiddeld bijna 1 pro
cent lager was dan het vorig jaar;
het finantieel resultaat zal daardoor
ongunstig beinvloed worden.
Het bedrijf heeft regelmatig ge
werkt door technische verbeteringen
werd de bedrijfsvaardigheid verhoogd.
Banhioezen.
Dank zij den voor 1926 iets beteren
gang van zaken in de schoen- en leder
industrie, waren de omzetten, verge
leken bij 1925, iets hooger.
Nog steeds blijft, het streven der
banken gericht op inkrimping van cre-
dieten. Naar ons wordt gerapporteerd
kan activiteit in deze richting nog
steeds succes oogsten. .Ontegenzegge
lijk zal dit streven, mits steunend op
een rationeele eredietregeling, een sti
mulans zijn voor een gezonde finan
ciering der bedrijven, die met de ban
ken relaties onderhouden.
Op effectengebied werd de markt
letterlijk overstroomd door 6| tot 8%
obligatiën van kerken, kerkelijke in
stellingen en kloosters in Duitschland,
Oostenrijk en Hongarije. Aantrekke
lijk wat rentabiliteit en soliditeit be
treft, doch medebrengend het bezwaar
der incourantheid.
In de renten der Nederlandsche
Bank kwan^ geen verandering.
Weer opnieuw wordt geklaagd over
de slechte betalingen van de door
schoenfabrikanten getrokken wissels.
Ook in 1926 lieten die betalingen veel
te wenschen over. Door een der Bank-
instellingen werden wij geinformeerd,
dat 1926 ten aanzien van dit euvel iets
minder ongunstig was;dan .1925 en
werd voor de bedragen der retourwis
sels in 1924, 1925 en 1926 een verhou-
ding aangegeven van 341138.
In het overzicht van het verkeer
over de agentschappen der Nederland-
sclie Bank treedt een sterke vermin-
dering der cijfers van de assignatiën
aan den dag. Deze vermindering moet. j
voor het grootste gedeelte worden toe-
geschreven aan het gebruik maken
van de diensten van den Post-chèque
en Girodienst.
8ch ecpvaa rt verkeer.
Scheepvaartverkeer op de Donge.
Telling bij de brug te Geertruidenberg.
Aantal. Tonnen-
>.854
5.677
6.362
6.124
inhoud.
752.514
709.561
493.886
477.516
Opvarende schépen
Afvarende schepen
Opv. stoombooten
Afv. stoombooten
Gezamenlijke op en
afvarende schepen en
stoombooten 24.017 2.433.477
Havenverkeer.
Telling der schepen, die onderstaan
de havens hebben aangedaan:
Aantal Gez. ton-
schepen. nenmaat.
469
1.341
223
161
120
314
Expeditie-ondernemingen.
Tra m onderneming Holla ndsclie
B uairts poorioegen"
Lijnen's-Hertogenbosch Heus-
den Waalwijk Tilburg Bel
gische Grens.
Totale lengte 61.472 K.M.
Opbrengsten.
In overleg met den R,K. Middenstandsbond zullen wij bij ons blad een speciaal
uitgeven op de OR8E Zaterdagen die de opening voorafgaan, n.l. op 13, 20
en 27 Augustus a.s. Dit speciaal nummer, waarvan de redactie mede in handen
is van het Comité „Pers en Reclame", zal met ons blad op die drie Zaterdagen
buiten de groote verspreiding die ons blad heeft in Waalwijk, Sprang-Capelle,
Waspik, Kaatsheuvel, Drunen, Dussen, Drongelen, enz., nog een extra ver
spreiding krijgen in de geheele verré omgeving. Het zal behalve de speciale
bezorging op bovengenoemde plaatsen, huis aan huis bezorgd worden in
Meeuwen, Eethen, Genderen, Heusden, Elshout, Doveren, Heesbeen, Nieuwkuik
enzdus huis voor huis in Waalwijk, de Langstraat, 't Land van Heusden en
Altena en Omgeving.
Het nummer van 27 Augustus, den dag der opening van de Winkelweek,
zal een SPECBHUlL zijn, gevuld met artikels van vooraan
staande personen over Middenstands- en Winkeliersbelangen, portretten, kieken
enz., een prachtnummer van blijvende waarde. Daarenboven is het TARIEF
van ADVERTEEREN in deze drie nummers, ondanks de speciale verzorging
en de bijzondere verspreiding, ZEER LAAG, zoodat wij' ook verwachten dat
ALLE winkeliers ons in ons pogen zullen steunen, maar niet minder hun eigen
belang zullen begrijpen door een reclame te maken in de geheele streek, zoo
afdoende als misschien nooit meer geboden wordt. Ook het Winkelweek-
Comité dringt er ten sterkste op aan dat allen deelnemen aan deze bijzondere
propaganda. Een dezer dagen zal een onzer U hiervoor bezoeken.
Hoogachtend,
Waalwijkscfte en Langstraatsche Courant.
Waalwijk
Dongen
Waspik
Sprang-Capelle
Made
's-Gravenmoer
38.818
125.402
12.140
9.324
8.120
13.007
Aantal reizigers
Goederen in K.G.
Opbrengst reizigers
Opbrengst goederen
Opbrengst diversen
545.903
49.901.819
118.914.21
71.800.10
8.404.09
Totaal opbrengst 199.118.40
Ten einde blijk te geven van met den
tijd te willen medegaan, werd vanaf
26 Maart op de lijn TilburgWaal
wijk's-Hertogenbosch de personen-
dienst aangevuld met autobussen en
ligt het in de bedoeling ook op de ove
rige lijnen naderhand autodiensten in
te leggen.
Stoom bootdienstcn.
LijnenTilburg Dordrecht
Rotterdam.
Waalwijk Utrecht Amsterdam
Zaanstreek.
Goederen vervoerd K.G. 19899606
Opbrengst goederenvervoer
Opbrengst diversen
Totaal der ontvangsten
N. V. Verschure's
54419.041
4073.04
58492.081
Stoombootdien sten
te Raamsdonksveer.
De felle onderlinge concurretnie der
verschillende Beurtvaartondernemin-
gen op het traject is oorzaak geweest,
dat de totale vrachtontvangst niet in
dezelfde verhouding is gestegen als 't
totaal der vervoerde goederen.
Ofschoon de vrachttarieven tot een
ongekend laag peil zijn gedaald, wa
ren de finantieele uitkomsten over
1926 aanzienlijk beter dan over 1925,
wat in hoofdzaak is toe te schrijven
aan het meerdere vervoer. De plotse
linge abnormale stijging der kolenprij-
zen tengevolge der mijnstaking in En
geland is niét zonder invloed gebleven
op de exploitatie en op de einduit
komsten van het bedrijf.
Een gunstig verschiet levert de ge
regelde dienst op België; het vervoer
nam aanzienlijk toe.
GEMENGD NIEUWS.
Gisterenmiddag is bij den over
weg even buiten Noordwijk de 27-jarige
mej. H. S., door de tram van Noord-
wijk overreden en gedood.
Het ongeluk schijnt te wijten aan 't
feit, dat zij op het laatste oogenblik
nog den weg wilde oversteken.
Gisterenavond omstreeks 7 uur
wilde op den Haagweg op de grens
van Deltl en Rijswijk een auto, die
met groote snelheid in de richting
Den Haag reed en waarin vier per
sonen en de chauffeur gezeten waren,
een anderen voorop rijdenden auto
passeeren, doch de ruimte bleek te
klein, zoodat de wagen tegen een
ijzeren steunpaal van een graantran-
sporteur van de fabriek der finna
Verhoef Co. opreed. Van de inzit
tenden werd de heer J. van Vliet,
wonende te Rotterdam, ernstig in het
gelaat gewond, terwijl zijn echtgenoote
een schouderfiactuur bekwam. Zij wer
den naar het gasthuis te Dellt over
gebracht. Het zoontje van den heer
v. Vliet en de chauffeur werden licht
gewond.
Ten gevolge van den schok braken
de spandraden van den transporteur,
die op den stroomdraad van de elec-
trische tram vielen, waardoor kort
sluiting ontstond en de tramdraad
smolt. De stroom sloeg over op de
fabriek, waardoor op verschillende
plaatsen een begin van brand ont
stond. De technische dienst van de
Delftsche politie schakelde den
stroom uit.
Het tramverkeer Den Haag—Delft
stond van 7 tot 9 uur stil. De passa
giers werden per autobussen vervoerd.
Uit het plaatsje Zberoajo bij
Kisjlnef Roemenië wordt gemeld, dat
aldaar.twintig personen zijn vergiftigd
bij een gastmaal op het landgoed van
den grootgrondbezitter Gonada.
Mevrouw Gonada had een aantal
kennissen op een diner genoodigd.
Na den maaltijd werden de gasten
ziek en in den loop van den nacht
overleden er zeven, voordat genees
kundige hulp ter plaatse was; eerst
om zeven uur des ochtends versche
nen de geneesheeren. In den loop
van den ochtend overleden opnieuw
twee gasten.
Uit het onderzoek bleek, dat
mevrouw Gonada bij het bereiden van
meelspijzen bij vergissing meel had
gebruikt, dat met rattekruid was ver-
gifiigd.
In de mijn Julius van het Dom-
browabekken in Polen zijn door het
instorten van een der wanden verschei
dene arbeiders bedolven. Tot nu toe
zijn drie lijken en zes zwaargewonden
geborgenhet reddingswerk wordt
nog voortgezet.
In een mijn nabij Niwel is de kop
peling van een kolentrein gebroken,
waardoor ongeveer honderd kolenwa-
gentjes onverwachts in beweging kwa
men. Voordat de zich in de nabijheid
bevindende mijnwerkers zich in veilig
heid konden brengen werden zij door
de wagens gegrepenvier arbeiders
werden op siag gedood.
Toen de Nederlandsche schoe
ner Helena zich vorige week in Ame-
rikaansche wateren bij Porto Rico
bevond, hebben prohibitie ambtenaren
terergeefs^etracht aan boord te komen.
Nadat over eri weer schoten waren
gelost, is de schoener naar Curasao
ontkomen. Thans wordt, volgens de
Times" bericht, dat de kapitein en
een lid der bemaning aan de gevolgen
vari de verwondingen bij d« schiet-
partij bekomen zijn overleden
De Johanna, een zusterschip van
de Helena, is naar San Juan de Porto-
Rico door bovengenoemde ambtenaren
opgebracht op grond, dat het schip
drank aan boord had. De ambtenaren
en de kapitein van laatstgenoemd schip
betwisten elkaar of de schoener op
45 of slechts 8 mijl van de kust ver
wijderd was, toen hij werd aangehou
den.
W Leest en verspreidt het
tegenwoordig prachtig Geïl
lustreerde Sportblad
„ONS ZUIDEN".
DE OPDRACHTEN,
DIE ONS VERSTREKT
WORDEN VOOR DE
LEVERING VAN
(vast- en losbladig)
NEMEN DAGELIJKS TOE.
WIJ BESTEDEN DAARAAN DAN
OOK DE MEESTE ZORG EN
BEVELEN OOK DEZE AFDEE
LING GAARNE AAN. -
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ
ANT00N T1ELEN.