VOOR DEN ZAKENMAN. 1 Waalwijk als middel punt van de streek. ,V> VVil BOEK-KUNST-EN HANDELS drukkerij^; drukwerk UITVOERING MODERNE ZETMACHINES No. 65. ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1927. 50e JAARGANG Elke streek heeft zijn middelpunt, waar de menschen van buiten naar toe komen om inkoopen te doen. Van oudsher is Waalwijk dit ge weest voor een groot deel van de Lang straat en vooral voor het Land van Heusden en Altena. Men ging gewoon niet-verder, wijl men wist, dat men in Waalwijk goed terecht kon. De laatste jaren is daar evenwel verandering in gekomen en werden de Waal wij ksehe winkels niet meer zoo druk bezocht. De oorzaak daarvan was niet, dat men minder goed in Waalwijk terecht kon, maar omdat er een gemakkelijker verbinding niet an dere plaatsen ontstond door middel van de autobussen. Dat bracht de menschen er van zelf toe, om daar hun inkoopen te gaan doen. Toen er echter het vorig jaar sprake van was, om een verbinding tot stand te brengen tus- schen de Klei en Waalwijk, werd dooi de menschen in de Klei dit plan toe gejuicht en van verschillende kanten werd ons de verzekering gegeven: als er maar een verbinding is, komen wij weer naar Waalwijk, daar voelen we ons thuis. Hoewel het noodige geld aanwezig was, 0111 dezen dienst, tot stand te brengen, is het toch op niets uitgeloopen, wijl we geen concessie van Gedeputeerden konden krijgen. Gelukkig komt er toch nog een ver binding. De A. T. O. heeft daar een dienst geprojecteerd, die binnen af- zienbaren tijd zal aanvangen en de Klei met Waalwijk zal verbinden. Het Bestuur van de Waalwijksche WinkelWeek was echter van oordeel, dat in het belang van de menschen reeds gedurende de Winkelweek een verbinding niet Waalwijk moest be staan, om hen zoo de gelegenheid te ge ven, op gemakkelijke wijze naar Waal wijk te komen. Daartoe heeft zij er voor gezorgd, dat twee autobusdien sten gedurende de Winkelweek een der gelijke verbinding tot stand brengen. Zaterdag 27 Augustus begint de Win kelweek en Maandag daarop, d. i. der halve 21) Augustus tot en met Zater dag -1 September rijdt er eiken namid dag een bus vanuit Dussen naar Waal wijk en een vanuit Wijk naar TV aal wijk. Voor de route vanuit Dussen is door het Bestuur der Winkelweek een overeenkomst gesloten met de N. V. ALAD te Meeuwen, voor de route van uit Wijk met de N. V. „De Onderne ming" te Wijk. vertrek zijn als volgt: Meeuwen De tijden van N.V. ALAD te Vertrek Dussen Kerk Meeuwen Garage Hill, Café Heyman Bab -Broek, Café v.d. Beek Eethen, Postkantoor Drongelen café Nieuwkoop Aankomst te Waalwijk Zomertijd. 1.15 u. n.m. 1.30 u. n.m. 1.40 u. n.m. 1.45 u. n.m. 2.u. n.m. 2.10 u. n.m. 2.30 u. n.m. Zomertijd. 1.30 u. n.m. 1.35 u. n.m. 1.45 u. n.m. 2.u. n.m. N.V. DE ONDERNEMING te Wijk: Vertrek Wijk Garage Onderneming Aalburg Kruis Genderen Boterfabriek Eethen Postkantoor Drongelen café Nieuwkoop 2.10 u. n.m. ^Aankomst te Waalwijk 2.30 u. n.m. De tijd. van vertrek der bussen naar Dussen en Wijk terug is gesteld op 6 uur. De prijs voor elk dezer routen is 50 cent retour. Deze diensten gedurende de V ïnkel- week zouden op, zich nog weinig te» be- teekenen hebben, als de Klei na de winkelweek weer even geisoleerd bleef. Dit is gelukkig niet het geval, wijl de A.T.O. zooals we reeds gezegd hebben, binnen korten tijd zijn dienst zal aan vangen. Men)' kan er dus van verzekerd zijn, dat er voor goed gelegenheid be staat, om op een gemakkelijke manier Waalwijk te bereiken. Nu er dan voor gezorgd is, dat men bij gelegenheid der Winkelweek zoo gemakkelijk in Waalwijk kan komen en bovendien spoedig een blijvende er- binding te wachten is, valt er niet aan te twijfelen of de oude relaties met den Waalwijkschen Winkelstand zul len opnieuw worden aangeknoopt en de menschen uit de Klei zullen onder vinden, dat de Waalwijksche winke- Publiciteit. In het huidige zakenleven kankeren tal van ongezonde toestanden en we zien, dat slechts oordeelkundig en we tenschappelijk geleide bedrijven in den bestaansstrijd staande kunnen blijven. Voor eenige jaren werd er in ons land een fabriek gebouwd en ingericht op modernen grondslag. De meest vakkundige mannen, toe gerust met wetenschappelijke bedrijfs leiding werden aan de fabriek ver bonden. Opzet leiding en werking wa ren tot volle tevredenheid van den Directeur, die er zich op toelegde de meest mogelijke efficiency in praktijk te brengen, lier hen nog even goed en aangenaam weet te bedienen als vroeger. WAALWiJtöCHc^TOOnDÖUkXKU Het productievermogen werd zoo hoog mogelijk opgevoerd; eiken dag werden nieuwe technische en econo mische verbeteringen toegepast, zoo dat men ten slotte kreeg een rationeele productie die eiken vorm van concur rentie het hoofd wist te bieden. En toch viel er op zekeren dag, na een korte periode van bloei, een ver zwakking in het bedrijf te bespeuren. Directeur en leiders staken de hooi den bijeen 0111 te onderzoeken de ver schillende symptomen die tot lang zame ondermijning van het bedrijf hadden geleid. Men kwam tot de ontdekking dat de economische verhoudingen ongewijzigd waren gebleven en dadelijk geen nieu we oriënteering mogelijk was ten aan zien van het product als van produc tiemethoden, bedrijfsorganisatie, afzet gebied, enz. enz. Waar lag nu de fout? De oplossing vond men, toen ge constateerd werd, dat onvoldoende aandacht was geschonken aan reclame, aan pakkende reclame. Onoinstoote- lijk kwam vast te staan dat een goed geleide reclame-campagne is te be schouwen als grondslag voor een be drijf. Hebt ook Gij dit wel eens overwo gen? En is het U bekend dat er een wet is die de publiciteit beheerseht? Het is de wet der suggestie, welke de •publiciteit en de uitwerking daarvan regelt. Juist omdat ze zich langs vaste en geregelde lijnen voltrekt, mogen we hier van een wet spreken. Het is dezelfde wet, die zich doet gelden in vergaderingen waar het woord van den redenaar de massa electriceert. Men zegt van een goed redenaar dat hij „pakkend spreekt"; het is een nood zakelijkheid dat publiciteit eveneens „pakt". Zij moet het publiek trachten te over tuigen dat het dit of dat artikel noodig heeft, en dat er geen ander is, wat juist dit middel overtreft. Publiciteit of Reclame is de hooge en ontwikkelde vorm van suggestie. Schep, ten einde suggestie te weeg te brengen, een sfeer van overtuiging door demonstreeren en door logica, die den weg banen lot het vertrouwen. Het publiek laat zich altijd overtui gen door een redeneering, die het raakt in zijn belangen of in zijn gevoelens. Over het geheel genomen, toont het publiek zich goedwillig en bereid, den. goeden kant van de zaak te zien; het wil gaarne gelooven. Het is aan t te zorgen dat dit geloof bevestigd wordt. Bezit gij dus vertrouwen in Uzelf, dan zult gij ook het vertrouwen van anderen winnen. Doch de overtuiging heeft eerst dan een wisse uitwerking, wanneer zij aanhoudend wordt hei- haald. De vasthoudendheid behaalt altijd de overwinning over den weerstand en den tegenzin. Mocht het voorkomen, dat de eerste advertenties minder inbrengen dan gij er van hadt verwacht, houdt vol, laat ze door anderen volgen. Dalmeijer's Volksuniversiteit gal eens de volgende peilschaal die wij l aanbevelen goed in gedachten te hou den Advertentie voor de eerste maal ge plaatst: de lezer ziet haar over 't hoofd 2e Plaatsing: de lezer ziet haar wel maar leest haar niet; 3e Plaatsing: hij ziet haar weer, maa 1111 wordt zij gelezen; 4e Plaatsing: hij kijkt eens wat he artikel kost; 5c- Plaatsing: „Dat adres kan ik toe! wel eens noteeren"; 6e Plaatsing: hij spreekt er over me zijn vrouw; 7e Plaatsing: hij besluit tot koopen 8e Plaatsing: hij koopt. 9e Plaatsing: hij maakt zijn vriende opmerkzaam op 't geadverteerde artikel 10e Plaatsing: de vrienden spreken 1 met hun vrouwen over; 11e Plaatsing: deze menschen leze de advertentie; 12e Plaatsing: zij besluiten op hu beurt te koopen. Men behoort in hel bovenstaam schema slechts een voorstelling te zie die de waarde van de vasthoudendhei in het licht stelt, want de advertent dient zoodanig te worden opgesteld, d IN ELKE

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1927 | | pagina 11