Wat ge met dit formulier doen moet? Lijst der deelnemers aan de WaalwMe Winkelweek w.w.w. Iets over winkels en etaleeren of uitstallen. s. 1. Achter den naam van eiken winkelier vult ge in, hoeveel bloempjes in zijn etalage liggen. 2. Zijt ge al de winkels afgeweest, dan telt ge al die getallen op en schrijft de uitkomst beneden op die strook, die ge af kunt scheuren. 3. Op .die strook vult ge ook nog uw naam en volledig adres in, scheurt hem af en steekt hem dan in de bus van het gemeentehuis. NOTA. Ingeval in de etalage van deze of gene winkel, die op het formulier staat aangegeven, geen bloempjes liggen, gaat ge die etalage gewoon voorbij en vult natuurlijk niets in achter den naam van dien winkelier. BESOIJENSCHE STRAAT. cc r- co O 03 oi m -*r O) CT) 8 KERKPAD. 16a 21 25 HAVENSTRAAT. MR. VAN COOTHSTRAAT. O 3) O CD C O 33 H O m a H X 33 r O X 37 38 X m z H r 39 j» v— z 1 OO 2? S 01 Ol Ol Ol ffl co cc r- co oo oo co m rr ro cn 00 00 CO 00 ST. ANTONIUSSTRAAT. STATIONSSTRAAT. CN O O g BO-NM O t m co 48 49 50 51 52 55 55a 56 57 61 62 63 11 13 14 15 16 17 18 19 20 22 23 24 26 26a 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 40 41 42 43 44 45 46 47 52b 53 54 58 59 60 64 65 66 67 68 69 70 PUTSTRAAT. GROENSTEEG 71 74 77 79 80 75 75a 76 78 1 J. van Leyden. 2 Van Bruggen. 3 Roxs, Bakkerij. 4 A. Faro, Rijwielhandel. 5 Klerkx, Slagerij. 6 Jacobs, Muziekhandel. 7 W. de Graaff, Slagerij. 8 H. Schouten, Kruidenie'rsw. 9 J. Speekenbrink, Bakkerij. 10 Mortier, Ijzerhandel. 11 J. Baan, Rijwielhandel. 12 Noord Brabantsche Winkel- vereeniging. 13 Schohaus, Goud en Zilver, Horlogemaker. 14 J. v. d. Dungen, Sigaren en Bakkerij. 15 C. Willemse, Slagerij. 16 De Bont-van Huiten, Tricot artikelen. 16a P. Glaudemans, Huishou delijke artikelen. 17 A. Bergmans, Schoenwinkel. 18 Hoendervangers, Hoeden en Petten. 19 Gebr. Konst, Kaashandel. 20 H. van Rooy, Kruideniersw. 21 Van Boxtel, Sigarenhandel. 22 C. van Dongen, Bloemist. 23 C. Verhulst, Machinerieën. 24 K. E. M. I., Meubelen. 25 Coöperatieve Winkel. 26 Verster, Sigarenhandel. 26a A. J. Versteijnen, in Wijnen en Likeuren. 27 C. Ver wiel, Boekh., Drukkerij. 28 H. Kolsteren-Lagarde, Siga ren, Comestibles. 29 Geers, Apotheek. 30 J. van Well, Manufacturen. Confectie. 31 L. van Well, Manufacturen. 32 G. van der Wiel, Kapper. 33 Gez. Soeters, Modes. 34 Maaywee, Sigarenhandel. 35 J. van Eykelenburg, Boekh. 36 Pulles-Heesbeen, Banket bakkerij. 37 Van Laarhoven, Slagerij. 38 J. van Erp, Drogist. 39 J. Marks, Galanterieën. 40 L. Knepflé, Schoonmaakart., Schoenfournituren. 41 Gez. v. d. Zanden, Manufact. 42 Fa. Wed. Th. C. Pulles, Sigarenhandel. 43 Th. v. d. Sanden, Confectie. 44 Orie-Dumoulin, Drogist. 45 R. van Mill, Galanterieën. 46 P. Bierlaagh, Ijzerwaren. 47 C. van Loon, Slagerij. 48 H. van Engelen, Sigaren. 49 Löwenthal, Muziekhandel. 50 Wed. v. d. Broek, Sigaren handel. 51 Noord Brabantsche Winkel- vereeniging. 52 C. Marks, Electrische en Sanitaire artikelen. 52a H. de Ruyter-Moonen. Schoenwinkelier. 52b Singer-Maatschappij. 53 Jos. v. d. Lee, Kaas, Visch en Fruithandel.. 54 J. Verkade, Manufacturen. 55 Gez. de Kort, Schoenwinkel. 55a Jos. Hamburg, Coiffeur. Parfumerieën. 56 Wed. Bataille, Kruideniersw. 57 H. van Mil, Banketbakkerij. 58 Philippart, Confectie. 59 Cor v. d. Wiel, Dameskapper. 60 J. B. Ver wiel, Bakkerij. 61 Oudkerk, Fotograaf. 62 Van Ree, Meubelen. 63 Jac. Moonen, Sigaren. 64 Jac. Sars, Bakkerij. 65 Van Hooff, Bakkerij. 66 G. Hens, Schoonmaakart. 67 A. v. d. Sanden, Manufact. 68 Jos. Pulles, Slagerij. 69 A. Aarts, Sigaren. 70 Schomaker, Bakkerij. 71 J. v. d. Schoot, Slagerij. 72 J. Franssen, Sigaren. 73 A. v. d. Water, Bakkerij. 74 Noord Brabantsche Winkel- vereen iging. 75 W. Bay ens, Slagerij. 75a A. de Rooy-Bourgonjen, Sigaren, enz. 76 C. Mol, Behangselpapieren. 77 Klerks-Sommers, Manufact. 78. E. van Beynen, Bakkerij. 79 Burmanje, Sigarenhandel. 80 Van Mierlo, Bakkerij. 81 J. Hombergen, Kapper. 82 Gez. de Bree, Kruideniersw. 83 Pulles-Aarts, Banketbakkerij. 84 W. van Dommelen, Rijwielh. 85 C. van de Ven, Sigaren. 86 J. v. d. Wetering, Kruideniers waren. 87 Th. Hombergen, Kruideniers waren. 88 A. Strikkers, Confectie, fournituren. 89 Stassar-Smits, Horlogemaker, Goud en Zilver. 90 J. Knepflé, Bakkerij. 91 L. van Engelen, Kruideniers waren. 92 Mahieu, Sigaren. 93 Possemis, Rietmeubelen. 94 P. van Eeuwijk, Bakkerij. 95 Th. v. Kempen, Kruideniers waren. 96 J. Bruurmyn, Groentewinkel. 97 Leenheers, Kruidenier. 98 P. van Iersel, Manufacturen. 99 A. van Mier, Kruidenier. 100 P. van der Aa, Sigaren. 101 Mulders-Sars, Huish. Artik. 102 Timmermans, Visch, Fruit. 103 Wed. van Oers, Slagerij. 104 A. Mertens, Sigaren. 105 E. Dekkers, Huish. Artikelen. 106 Zigenhorn, Drogist. 107 Van Engelen, Kruideniersw. 108 J. de Leyer, Bakkerij. 109 Gez. de Groot, Modes. 109a J. G. Borstrok. 110 J. Moonen, Sigaren. 111 Jos. de Folter, Zadelmakerij, Stoffeerderij. 112 J. Kools, Slagerij. 113 Speekenbrink, Banket bakkerij. 114 J7 Simons, Kapper. 115 P. Dekkers, Behangselpapier. 116 Sikkers, Boek- en Papierh. 117 L. Adelberg, Confectie en Modeartikelen. Waalwijk, befaamd geworden om het fijne schoeisel zijner machtige fabrieken; bekend, alom in ons land, maar evenzoo ver builen onze grenzen, ook door zijne model vakschool» voor de lederindustrie. De winkelstand zal dan nu eens toonen, wat hij heeft, wat hij kan! Duizend en een verbruiksartikelen, zoo goed en degelijk als elders, zoo billijk te koop als waar ook zullen het publiek worden voorgelegd, zul len worden tentoongesteld, smaakvol en aantrekkelijk. Om aan ieder te bewijzen dat in Waalwijk zoo ongeveer alles te verkrijgen is, wat een mensch in zijn gewone leven noodig heeft. Velen, neen allen uit Groot Waal wijk zullen hiervan overtuigd worden. Maar ook velen uit den omtrek, daar er met geestkracht is gezorgd voor verbinding van Waalwijk met heel den verren omtrek door autobussen enz. De namen die onderstreept zijn geven aan waar men de formulie ren voor den etalage-wedstrijd kan bekomen. Winkeliers, die ten gerieve van hun klanten formulieren voor den wedstrijd voorradig willen hebben, kunnen deze bekomen bij de Fa. Wed. Th. C. Pulles, tegen betaling van 5 cent per stuk. Wat wij wachten, 'k z<»g het vry De sympathie der burgerij Van Waalwijk en omgeving. Want lieuscli, wie had het ooit gedacht, De etalage's zijn een pracht, Het toppunt van herleving. De winkeliers, 't zij groot of klein, Zij etaleeren heden fijn Met allerhande waren. Zij spaarden onkosten, noch tijd, De Koopmansstand, altoos vol vlijt, Wil nu den volke luid verklpren Komt thans in 't Centrum van deez' streek, En komt met Waalwjjks Winkelweek Nu onze plaats bezoeken. De verkoop is niet nummer één. Door herleving in het algemeen. Hopen wij succes te boeken. „Waalwtjks bestuur", „Waalwijks belang", Werkt mede, en muziek en zang Komt hart en zinnen streelen. En. met een wandeling langs de straat, (Wat de winkelstand ons thans zien laat), Zal niemand zich vervelen. Komt dus van Waspik, Nieuwkuijk Wijk, Met spoor en tram en bus; en kijk wat wij U presenteeren. Gansch Waalwijk is in vlaggentooi; Als t'weer nu is: stil, droog en mooi, Is "tal naar ons begeeren. Komt Burgerij, 't zy groot of klein, Maak van deez' week een biy festijn, Van land en stad nu beiden. Toont naast Uw liefde tot Koningin, Uw diepgevoelde burgerzin. En wil U echt verbiyden. Komt op dan blyde, werkt allen mee Eu maak den middenstand tevree, Door 't bezoek aan Waalwyks zaken. Dat de middenstand kome tot meer bloei, En menige zaak tot meerder groei. Zal heusch'iyk niemand laken. Dus komt met opgewekten zin, Nu Waalwyks wal en winkel in, Tot bloei van onze zaken. Eu voor ontspanning van den geest, Viert allen dus een vroolyk feest, 'k Wensch dat allen zich vermaken. Waalwijk krijgt zijn winkel week. Vele voorbereidingen zijn voor afgegaan. Vele maatregelen tot welslagen zijn genomen, 't Was een goede gedachte, voor Waal wijk trachten te verkrijgen wat verschillende plaatsen reeds be reikt hebben. Waalwijkbeter nog Groot-Waalwijk! In den laat- sten tijd verjeugdigd, versterkt, verlevendigd, door nauwer sa mengaan barer twee buren, die aan 't begin en 't einde van hare groote straat lagen. Sprekend over winkels en win kelversiering gaan we als van zelf in den geest terug naar den ouden tijd en naar de winkels van toen. Hoe ze waren? Gewone ramen met vele kleine ruiten. Geen eigenlijke uitstalkast maar planken op richels of op schra gen. Het voorhuis» de eigenlijke winkel, niet groot, laag van zol dering, uiteraard wat donker maar 's avonds verlicht door een ouderwetsche bronolielamp Daarentegen: volgepakt, vaak op gepropt met goederen, die 't moet gezegd, van goede kwaliteit wa ren en billijk van prijs. Eerlijk heid - Vertrouwen, dat waren de twee groote machtwoorden in den winkelstand, die toen hare volle beteekenis hadden. Vandaar dat iedere degelijke zaak heur goeden naam en faam had. Onafgezien van hoofdstraat of zijstraat waar zij was. Ook on danks het weinige voorkomen van haar voorgevel en winkelramen» Eigenaardig: de naam van het huis was inniger met de zaak verbonden dan de naam van den eigenaar. Zoo waren b.v. alom be kend om hunne goede hoedanig heden: de koffie en thee uit het „Verguld Hekken", de peperkoek uit „De Klok", het ellengoed uit ,»de vijf Ringen,", petten en mut sen uit den „Vergulden Hoed", grut en meel uit „Den Kafmolen", dranken en likeuren uit den „Druiventros" enz. Wat een verschil met de win kels uit onzen tijd. Toen kwamen de klanten tot den winkelier: nu moet de winkelier tot de klanten gaan. Nu begint een winkelier of neringdoende, die zich gaat ves tigen met beschouwing van ver schillende huizen, minder of meer geschikt voor zijne nering. Waar is dit of dat huis gelegenIn de hoofdstraatin een zij straat. Is er veel drukte in de straatAan welken kant van de straat ligt het huis...... aan den zonkant of nietzijn er winkels tegenover of is er een doode muur, waar men op kijkt enz. Dan de inrichting van den win kel. Is er een groot voorhuis of winkelvertrekKomt men da delijk van een woonvertrek in den winkel of moet men door een gang achter komen. De winkelramen: groote glas ruiten of liefst één groote winkel ruit» vaak een muurwand van glas. Groote uitstallingskast met ko peren standaard, en verplaatsbare koperen steunen, waarop gesle pen glasstrooken voor de artike len te plaatsen. Volop licht en helderheid's Avonds branden kristallen electrische lampenDe eigenlijke uitstaltafel kan ver plaatst worden; achteruit worden gereden op kleine wieltjes om eene oude uitstalling te vernieu wen. Aldus worden thans in onze winkels de waren ten verkoop aangeboden. Alles is goed te overzien, te beschouwen in al zijn waarde; de prijzen zijn aangege ven; men behoeft alleen maar binnen te gaan om: te koopen. AYMAY WWW Dat is het, wat de winkelier tracht te bereiken: koopers bin nen te krijgen. En daarvoor be kostigt hij zoo'n prachtige uit stalkast en zoo'n groote spiegel ruiten. Maar: eerst moet hij koopers lokken. Dit kan hij op de eerste plaats doen door zijne goederen zóó uit te stallen dat zij uiteraard de aandacht trekken. Maar: daar. voor is noodig: een goedi smaak» gevoel voor orde, netheid voor schtione kleuren en schoone vormen. Wat daarmee in strijd is bij voorbeeld? We staan in een o( andere volksbuurt voor een win keltje van allerlei. Vóór de rui ten, min of meer bevettigd, door de neusjes der straatkindertjea liggen een paar planken, schinn, terzijde voorzien van een soort bloemliekkentje tegen de gap persOp die planken dan, de uitstalling. Heel gemoedelijk hangen, lig gen of staan daar in gezellige wanorde door elkaar: mansklom pen, vrouwenklompen, kinder- klompjes» peertjes, appeltjes, no ten, enkele handen, vol suiker goed of „snuupkes", noga-brok- ken, drop- of sepstelen, lollies, pruimen waarop vliegen zitten te smullen, suikerstelen, een flesch met gemarioneerde haring, een bos scharrekens, een paar drijf- tallekens of koekerellen, een flesch met augurken of „agorn- tjes" een bordje met cocoskoe- ken; een schoteltje met choco- laadjes, eenMaar genoeg! Wat ook niet pleit voor een fijnen smaak?.om de prach tige ruimte .voor een winkelraam te verbeuzelen aan eene uitstal ling van louter inktkruiken, groot en klein, allemaal van een ander merk of aan dezelfde krui ken ouwe klare of aan allemaal closetrollen of scheurkalenders of zoo al meer. Etaleeren is geworden, is ver heven tot een kunst; en een ge vormde étaleur is een artist. Natuurlijk, vanzelfsprekend niet alle artikelen leenen zich evengoed tot uitstallen. Groote machines of motoren bijv. al heel weinig; even weinig als schoenleesten of boerenmik. Maar er zijn zoo van die dingen die zoo prachtig te groepeeren zijn: vazen en beelden en kristal werk; fijne galanterieën, mode artikelen, schilderijen en teeke- ningen enbloemen. Bloemen vooral in haar oneindige ver scheidenheid van vormen en kleuren» Tulpen en Narcissen, Rozen en Azalea's, Asters en Be gonia's, Leliën, Dahlia's, Petu nia's en Orchideëen. Deze laatste vooral: vlinderbloemen of bloe- menvlinders zoo inen wil! Alle in allerlei schakeeringen van rood en oranje, geel en groen, blauw en violet. En dan: al die bloemenweelde en rijkdom in sierlijke korfjes of mandjes of artistieke vazen Maarals een artikel uit zijn aard niet lokt, dan moet iets an ders worden bedacht. Dan wordt voor het raam een kleine machi nerie als voorbeeld of proef in beweging gesteld; of men toont bijv. welke pracht-borduurwerken er te maken zijn met deze of gene naaimachines. Of in een winkel, waar kippenvoer verkocht wordt staat in de winkelkast een sier lijk kippenren met levende kui kens en eene klokhen. En dan zijn er nog de reclame-figuren, de zoogenaamde attracties", die in den laatsten tijd waarlijk ge niaal bedacht en uitgevoerd zijn. Bij een handelaar in boter en kaaseene grazende koebeweeg baar, zoo echt als eene levende in miniatuur. Bij een slager een varken aan den etensbak als voor. Bij een drogist een door snede van de menschelijke tan den in de kaak; of de voorstelling van den bloedsomloop in het menschelijk lichaam; waar, op een schema, in dunne glazen buisjes een rood en blauw vocht, regelmatig omloopt. En zoo 't eene al kunstiger dan 't andere. Ten slotte: van welken aard ook de uitgestalde artikelen we zen mogen: er zijn algemeene voorschriften, geregeld door ver stand en goeden smaak, voor elke uitstalling geldig. Om iets te noemen: de uitstalling mag niet te druk of te overladen zijn. Hang de dingen zonder noodza kelijkheid niet boven 't oog van den toeschouwer. De menschen voor een winkel kijken zelden omhoog: wel naar beneden of recht vooruit. Breng afwisseling in den aard der artikelen» afwis seling ook in den vorm en kleu ren. Frisch de étalage op met wat bloemen, wat groen, kleurige linten of band<n. Zorg dat de artikelen alleen of in groepen op z'n voordeeligst uitkomen. Laat eene uitstalling niet al te lang dezelfde blijven. En zoo meer. AYAYAY WWW Inderdaad: het nut eener aan trekkelijke uitstalling is zeer groot.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1927 | | pagina 10