MUMH
30
20
20
12
buiten de wegen te worden gebrui
niet hun aanhangwagens (b.v. land-
bouwtractors).
Aanduiding klasse-indeeling en ge
slotenverklaring op de wegen.
De geslotenverklaring wordt aange
duid door waarschuwingsborden van
liet; bekende model.
Voor liet aangeven der klasse, waar
toe de weg behoort, geldt een ander sys
teem. Dej kenteekens voor de wegiiulee-
ling bestaan n.l. uit
a. banden, aangebracht om langs
die wegen staande ten minste 15 c.M.
dikke boomen of palen;
b. rechthoekige vlakken, aange
bracht op zich langs die wegen bevin
dende geliouwen of getimmerten dan
wel op langs die Wegen te plaatsen
borden.
juiten de achterzijde van het motorrij
tuig of den aanhangwagen reikt, of
waarbij de afstand van de achterzijde
dier lading tot de achteras van het
motorrijtuig of den aanhangwagen
meer bedraagt dan een vijfde deel van
de wielbasis vermeerderd met 2 Meter
met een motorrijtuig, waarmede
meer dan één aanhangwagen over een
weg wordt voortbewogen.
Ontheffing van verbodsbepalingen.
Van de verschillende verbodsbepa-
lingen, welke in het Motor- en Rijwiel- j
reglement zijn gesteld, kan ontheffing i
worden verleend door of namens het
gezag, dat de klasse-indeeling of liet
besluit tot gesloteuverklaring der we-
gen heeft vastgesteld.
Gedeputeerde Staten dezer provin-1
cie hebben den Hoofdingenieur van
De banden of| vlakken zijn op de we-1 den Provincialen Waterstaat gemach-
familie zich dien dag buiten de Oranje
sluizen inschepen aan boord van Hr.
Ms. Mercuur. Zij zal daar per auto
uit Soestdijk aankomen. De comman
dant der marine, schout bij nacht
Quant, zal ook aan boord zijn
Gisteravond heeft de Koningin een
gastmaaltijd aangeboden aan Olympi
sche autoriteiten.
Een proces ifl zake de Zuiderzeewerken.
Wie draagt de schade van een
verzakking
In verband met het bericht omireiJ I
en „neu" tot uiting
en er worden dan ook nog 8 doel.
punten aan de score toegevoegd. Alzoo
eindigt deze wedstrijd met een 10—0
overwinning voor „NEO".
Bij „WEK" is in den laatsten tijd
een hoopvolle vooruitgang te consta-
teeren en indien het schieten niet zoo
slecht was geweest, hadden zij wel een
paar tegenpunten kunnen maken.
DE OLYMPISCHE ATHLETIEK-
gen der Ie klas oranje, op die der lie
klasse wit met ter halve hoogte een
zwart cirkel vlak, op die der IITe klasse
helder blauw. De banden zijn ten min
ste 10 c.M. en ten hoogste 15 c.M. breed
en worden aan de boven- en onderzijde
begrensd door een ten minste 5 c.M.
bre®n rand. Ook de rechthoekige
-"vlakken zijn door een dergelijken rand
omgeven.
Deze randen zijn op de in de Ie en
ITIe klasse ingedeelde wegen wit, op
de in de lie klasse ingedeelde wegen
zwart.
A anduiding maximum snelheid en
rijverbod aan de, motorrijtuigen
on a a n h a ngwagens.
Ook de motorrijtuigen en aanhang
wagens moeten een aanduiding bevat
ten van de daarvoor geldende maxi
mum-snelheden en van de wegen, waar
voor een rijverbod geldt.
Deze aanduiding geschiedt bij mo
torrijtuigen aan de vóór- en de achter
zijde en bij aanhangwagens aan de zij
kanten, en wel hetzij door aanhechting
in vasten stand, van verticaal geplaat
ste rechthoekige platen, hetzij door
schilderen op verticaal geplaatste
rechthoekige velden.
De aanduiding wordt bij motorrij
tuigen boven de nummerplaat aange
bracht, tenzij, wat ook geoorloofd is,
letter en nummer en de aanduiding op
één plaat zijn aangebracht.
De plaat of het veld, waarop de aan
duiding is aangebracht, wordt door
verticale lijnen ingedeeld in drie vak
ken, waarvan het linkervak oranje, 't
middelvak wit en het reclitervak licht
blauw gekleurd is, op welke vakken in
zwarte cijfers de maximum-snelheden,
onderscheidenlijk vastgesteld voor de
wegen der Ie, He en Ille klasse, zijn
aangegeven. Indien bij de inschrijving
voor een wegklafs.se geen maximum
snelheid is vastgesteld, worden in het
betreffende vak geen cijfers gesteld,
terwijl in liet geval voor die wegklasse
een rijverbod geldt, het vak van een
zwart kruis wordt voorzien.
Een paar voorbeelden mogen dit toe
lichten
tigd om in voorkomende gevallen be
doelde ontheffing te verleenen.
Belanghebbenden, die een ontheffing
wenschen, dienen zich derhalve tot ge
noemden Hoofdingenieur te wenden.
Het verzoek om ontheffing behoeft
niet o]) gezegeld papier te worden ge
steld.
Toezicht op de naleving van
het besluit.
Behalve door de ambtenaren en be-
het feit dat de Staat der Nederlanden
door twee aannemings maatschappijen
gedagvaard is tot betaling van méér
dan een millioén gulden schadever
goeding verneemt „het Volk" van
mr. J. E. W. Duijs, nog het volgende
Tengevolge van buitengewone, ge
heel onvoorziene, onafhankelijk van
den wil van den aannemer ontstane
verzakkingen, hebben de twee maat
schappijen voorheen Hoffman en voor
heen van Hattem, zeer groote schade
geleden. Een schade, die mede ten
gevolge van de w^ze waarop toi
heden deze zaak is behandeld zeker
verre over de één miilioen gulden
bedraagt. Het geschil loopt nu over
de vraag, of deze schade komt voor
ambten van politie en door het perso- rekening van de ondernemers, of voor
neel van den I'rovincialen Waterstaai. 1 ,-itp «an rtpn aanhpQtpdpr in rit n«uai
zal op de naleving van dit besluit en
van de daaruit voortvloeiende bepalin
gen een scherp toezicht worden uitge
oefend door den onlangs aangesteldeu
provincialen verkeerscontroleur. Deze
ambtenaar heeft een auto te zijner be
schikking en een toestel, waarmede de
wieldruk kan worden gemeten.
Belanghebbenden beloopen dus steeds
de kans te worden aangehouden. Naast
andere gegevens kan ook de wieldruk
ter plaatse onmiddellijk worden gecon
troleerd.
Prov. Crt.
oranje wit blauw
oranje wit blauw
Moet aan het motorrijtuig of den
aanhangwagen iii verband met banden
soort en wielbelasting, een aanduiding
aangebracht worden volgens voorbeeld
I, dan beteekent zulks, dat voor de we
gen der le klasse geen maximum-snel
heid geldt, terwijl voor die der He
klasse een maximum-snelheid van 30
K.M. per uur en voor die der Ille klas
se een maximum snelheid van 20 K.M.
per uur toelaatbaar is.
Voorbeeld 2 duidt aan, dat op de
wegen der Ie klasse niet mag worden
overschreden een snelheid van 20 K.
M. per ïiur en op die der He klasse van
12 K.M. per uur, terwijl op de wegen
der Ille klasse niet mag worden gere
den.
Uit het iuschrijvingsbewijs kan men
zien of en, zoo ja, welke maximum
snelheden of rijverboden gelden. Dien
overeenkomstig moet de aanduiding
zijn ingericht.
Het spreekt vanzelf, dat in de be
bouwde kommen der gemeenten steeds
(1e daarvoor bepaalde, door waarschu
wingsborden aangeduide maximum
snelheid moet worden in acht geno
men.
De afmetingen ten opzichte van de
cijfers moeten zijn ten minste
hoogte 90 m.M.
breedte (behalve van cijfer I) 65 m.M.
dikte 15 m.M.
ruimte tusschen de
verschillende cijfers 15 m.M.
E enige verb o ds be pal in gen.
liet is in het algemeen verboden te
rijden met motorrijtuigen of aanliang-
BINNENLAND.
Nationale Landstormdag 7028.
De Minister van Oorlog heeft 20 000
Oranje armbanden uit 's Rijks Kleeding
magazijn te Amsterdam beschikbaar
gesteld om te dienen als onderschei-
dingsteeken voor de Vrijwilligers van
den Bijzonderen Vrij willigen Land
storm, die op 27 September a.s. aan
den Nationalen Landstormdag te
'sGravenhage zullen deelnemen.
Het is te verwachten, dat dit aantal
deelnemers minstens zal worden be
reikt.
Reeds thans hebben zich 16170
Vrijwilligers opgeven om gebruik te
maken van de voor dien dag getroffen
regeling van het treinenvervoer, n.l,
uit de Provinciën Friesland 2118,
Groningen 964, Drenthe 494, Overijsei
931, Gelderland 1885, Utrecht 695,
Noord Holland 1784, Zuid Holland
2654, Zeeland 1497. Noord Brabant
1985 en Limburg 1163.
Ook uit de Vrijwillige Landstorm
korpsen „Motordienst", „Vaartuigen-
dienst", „Luchtwachtdienst'en„Spoor-
wegdienst„, wordt belangrijke deelna
me vei wacht.
Het Lar.dstoimcorps „Motordienst"
zal in de colonne deelnemen met.100
automobielen en 80 motorrijwielen.
Maatregelen zijn getroffen, waardoor
de gelegenheid om zich voor deelne
ming op te geven, nog geruimen tijd
blijft bestaan.
In tegenstelling met geruchten wel
ke de ronde hebben gedaan als zou
den de kosten van dezen Nationalen
Landstormdag worden gedragen door
het Rijk, kan nog worden madege-
deeld, dat de reiskosten worden be
streden uit de reiskassen, welke door
de Plaatselijke Afdeelingen reeds lang
zijn gevormd, terwijl voor de organi
satiekosten voor dien dag de Gewes
telijke Commissiën belangrijke bijdra
gen hebben bijeengebracht, welke
meerdere ook reeds hebben gestort.
77. Af. de Koningin-Moeder.
Aanbieding van het gedenk
boek.
Zaterdagnamiddag heeft tenPaleize
Soestdijk de aanbieding plaats gehad
van het Gedenkboek aan H M. de
Koningin—Moeder. Te half vijf kwam
de volledige commissie van redactie,
bestaande uit dr. Th de Visser, oud
minister, voorzitter en voorts tn alpha-
betische volgorde' uit prof. dr. P. J.
Blok, oud-hoogleeraar, H.Colijn.oud
ministerpresident, mr. D. Fock, oud
Gouverneur—Generaal, dr. C. Lely,
oud-minister, dr. Graaf van Lynden
van Sandenburg, mr. H. P. Marchant,
lid van de Tweede Kamer, Mgr. H.
van de Wetering, Aartsbisschop van
Utrecht, H. Ch. van der Mandere,
secretaris, alsmede de uitgever, de
heer S van Looy, op het paleis aan,
alwaar de commissie door den hof-
maarschalkkamerhe^r van dienst werd
ontvangen.
In de groote zaal bevond zich niet
alleen H M. de KoninginMoeder met
die van den aanbesteder, in dit geval
den Staat.
Tot een beslissing over deze vraag
is het echter tot heden nog steeds
niet kunnen komen, omdat een com-
missie, die een zgn. „Bindend Advies"
zou uitbrengen over deze zaak, door,
althans in meerderheid te beslissen
dat „in abstrakto" alle schade, welke
ook en hoe groot ook, die zoude
kunnen voorkomen, voor risico van
den aannemer was, de vraag of de
„voorgekomen" schade dit ook was,
dus niet wenschte te beantwoorden
Als men nu weet, dat èn de Staat
zelf bij monde van zijn vertegenwoor-
digers, èn de aannemers, dus beide
partijen, het er over eens waren dai
niet alle schade voor rekening van
de aannemers was, gaat dit .bindend
advies" dus lijnrecht in tegen wat
beide partijen verklaren te zijn over
eengekomen en de dagvaarding strekt
dan ook om dit „bindend advies" te
doen nietig verklaren, waarna de
vraag der werkelijk voorgekomen
schade behoorlijk aan de orde kan
worden gesteld.
De N.V. van Hattem heeft haar
vordering overgedragen aan de N.V
Hofman en 'deze laatste heeft -thans
mr. J E. W. Duijs als procureur voor
gesteld in dit proces. Het werk werd
indertijd aangenomen door de beide
maatschappijen voor f 1,497 000.
wagens, welke niet voldoen aan liet-.
i„ 1,,i insclirijvingsbewfls is ver-1 I?™!! £""8^
meld.
Voorts is 't o.m. verboden te rijden
met een lading, welke breeder is; dan
2.35 M., indien de weg is ingedeeld in
de. Ie of 11e klasse, en met een lading,
welke breeder is dan 2.10 M., indien
de weg is ingedeeld in de Ille klasse,
indien liet motorrijtuig of de aan-
eveneens met gevolg. Dr. de Visser
hield voor de aanbieding een rede,
die door H M. de Koningin—Moeder
beantwoord werd.
De Koninklijke familie bij de zeil.
wedstrijden op de Zuiderzee.
De Koningin, Prins Hendrik en
Prinses Juliana zullen, naar men meldt,
liangwagen, met inbegrip van de la- heden 8 dezer de wedstrijden van de
ding 3.50 M. boven den weg reikt; zes- en achtmeterklasse op de Zul-
met een lading, die meer dan 2 M. derzee bijwonen.
SPORT.
R W.B. speelt Zondag 12 Augustus
een vriendschappelijken wedstrijd
tegen Eindhoven II.
Juliana.
De Zondag jl. gehouden eindwed
strijden brachten de volgende uitslagen:
Quick 2-HEC 2 eindigde na een
wedstrijd waarin beide partijen in kracht
eikaar niet veel ontliepen met 2—1 in
het voordeel van HEC.
De wedstrijd Juliana 2 Wilhelmina
Wijk eindigde in een 6 1 overwinning
voor Juliana 2.
De Finale HEC-Wilhelmina werd
door HEC 2 met 2—0 gewonnen en
kwam HEC 2 in het bezit van den
lsten prijs Zilveren Beker, Wilhelmina
Wijk 2en prijs Zilveren Lauwerkrans.
Quick 2 3en prijs Zilveren Lauwertak
Zondag as. worden op het Juliana
terrein seriewedslrijden gehouden voor
lagere Elftallen, waaraan 8 vereenlgin
gen deelnemen.
DRUNEN.
Zondag jl nam onze voelbalvereen.
„Sporters" deel aan de door de.Dus
serische Boys" uitgeschreven serie
wedstrijden. Ons elftal kwam uit tegen
„Be Ready" te Hank en wist een
fraaie overwinning te boeken mei
eindstand 3—0. Binnenkort worden
deze wedstrijden voortgezet.
KORFBAL.
Korfbalvereeniging UN E.O.' Sprang.
Zaterdag 4 Aug. speelde onze korf
balvereeniging „NEO" de vastgestelde
competitie-wedstrijd tegen „WEK" te
Waalwijk, op het terrein van laatst
genoemde vcreeniging.
„WEK" begint met den uitworp doch
reeds spoedig Is de bal in handen der
,NEO"-aanvalspeiers, welke er dik
wijls rare dingen mee doen en het niet
al te zwaar opnemen. Daar de ver-
dedigig van „WEK" zeer goed werkt
en van plan is de punten niet cadeau
te geven, gaat de bal verschillende
malen naar den „NEO" korf, doch de
aanvallen van „WEK" zijn tegenover
onze verdediging soms te primitief,
zoodat zij hen geen moeilijke oogen-
blikken bezorgen. Langen tijd blijft de
stand dubbel blank, maar ten slotte
worden de aanvallen van „NEO" ge.
vaarlijker en mat een goed schot geeft
één der aanvalspelers zijn club de
leiding 1-0 en het duurt nog eenigen
tijd alvorens de voorsprong wordt
vergroot 2—0. Met dezen stand wordL
gedraaid.
Thans gaat „NEO" beter spelen en
ook de „WEK"-spelers doen hun best
om de nederlaag zoo klein mogelijk
te houden. In deze tweede helft komt
het groote verschil in schotvaardigheid
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Dc uitslagen zijn als volgt:
100 M. HARDLOOPEN:
Williams (Canada), 10,8 sec.
London (Engeland).
Lammers (Duitschland).
200 M. HARDLOOPEN:
Williams (Canada) 21,8 sec.
Rangeley (Engeland).
Körnig (Duitschland).
400 M. HARDLOOPEN:
Burbutti (Amerika), 47,8 sec.
Ball (Canada).
Biichner (Duitschland).
800 M. HARDLOOPEN:
Low (Engeland) 1 min. 51,8 sec.
Byhlèn (Zweden).
Engelhard (Duitschland).
1500 M. HARDLOOPEN:
Larva (Finland), 3 min. 53,2 sec.
Ladoiunèque (Frankrijk).
Purje (Finland).
5000 M. HARDLOOPEN;
Ritoli (Finland), 14 min. 38 sec.
Nurmi (Finland).
Wide (Zweden).
10.000 M. HARDLOOPEN:
Nurmi (Finland), 30 min. 18,8 s.
Ritoli (Finland).
Wide (Zweden).
3000 M. STEEPLE CHASE:
Loukola (Finland), 9 min. 21,8 s
Nurmi (Finland).
Anderson (Finland).
110 M. HORDEN:
Atkinoon (Z. Afrika) 14,8 sec.
Anderson (Amerika).
Collier (Amerika).
400 M. HORDEN:
Lord Burghley (Engeland), 53,4 s.
Cubel (Amerika).
Tayler (Amerika).
MARATHON:
EI Duafi (Frankr.) 2 u. 32 m. 57 s.
Plaza (Chili).
Martellin (Finland).
K. Yamada (Japan).
J. W. Ray (Amerika).
H. Tsudo (Japan).
J. K. Ivoski (Finland).
Ferris (Engeland).
A. Michelson (Amerika).#
10. Ch. Bricker (Canada).
11. Wood (Engeland).
12. V. Laaksonen (Finland).
H. Landheer (Nederland) kwam 27e
binnen in den tijd van 2 uur 52 min.
HOOGSPRINGEN:
King (Amerika), 1,94 M.
Hedges (Amerika).
Menard (Frankrijk).
VèRSPRINGEN
Ham (Amerika), 7,73 M.
Cator (Haiti).
Bates (Amerika).
POLSHOOG:
Carr (Amerika), 4,20 M.
Copelaiul (Amerika).
Soedberg (Zweden).
HINK-STAP-SPRONG:
Oda (Japan), 15,21 M.
Casay (Amerika).
Tutzlos (Finland).
KOGELSTOOTEN:
Kuck (Amerika) 15.87 M.
Brix (Amerika).
Hirschfeld (Duitschland).
DISCUSWERPEN:
Houser (Amerika) 44,20 M.
Droegemuller (Amerika).
Ginnes (Amerika).
SPEERWERPEN:
Lundqoist (Zweden), 66,60 M.
Szepes (Hongarije).
Sunde (Noorwegen).
KOGELSLINGEREN
O'Callagham (Ierland), 51, 39 M.
Sköld (Zweden).
Black (Amerika).
4 x 100 M. ESTAFETTE:
Amerika, 41 sec.
Duitschland.
Engeland.
4 x 400 M. ESTAFETTE:
Amerika, 3 min. 14,4 sec.
Duitschland.
Canada.
VIJFKAMP:
Thofelt (Zweden).
Lindman (Zweden).
Kahl (Duitschland).
TIENKAMP:
Yrjöla (Finland), 8053.290 pt.
Jarwinen (Finland).
Doherly (Amerika).
De uitslagen voor de dames zijn:
100 M. HARDLOOPEN.
Robinson (Amerika), 12.2 sec.
Rosenfeld (Canada).
Smith (Canada).
800 "M. HARDLOOPEN.
Raetke (Duitschland), 2 min. 16.8
1.
2.
3.
1.
2.
3.
Hitosni (Japan).
Gentrel (Zweden).
sec.
le pl. 2e 3e 4e 5e 6e pat.
8 6 6 8 6 2 140.
SN.
1. Catherwood (Canada) 1.59 M
2. MEJ. GISOLF, (Holland) 1.56 M.
3. Wiley (Amerika).
DISCUSWERPEN.
Konopacka (Polen) 39.17 M.
Copeland (Amerika).
Svedberg (Zweden).
4 X 100 M. ESTAFETTE.
Canada, 48.4 sec.
Amerika.
Duitschland.
SCHERMWEDSTRIJDEN.
Finale.
Italië 6 punten.
Frankrijk 4 punten.
Portugal 2 punten.
Relgië 0 punten.
KLASSIFICATIE DER LANDEN.
ATHLETIEK.
Heeren
Landen
Amerika
Finland
Duitschland
Zweden
Engeland
Canada
Frankrijk
Japan
Z.-Afrika
Noorwegen
Ierland
Hongarije
Chili
Haïti
Italië
Zwitserland
Nederland
Dames
Canada
Amerika
Duitschland
Zweden
Nederland
Polen
Japan
Z. Afrika
Oostenrijk
Frankrijk
Italië
12 2
12
—117
1 1
82.
47.
40.
38.
28.
23.
14.
10.
6.
6.
5.
5.
4.
3.
1.
2 1
1 2
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
26.
24.
19.
8.
7.
6.
5.
1.
1.
1.
Zooals wij zien, is onze prestatie
maar heel sobertjes. In verhouding van
het aantal deelnemers valt natuurlijk
direct op de mooie prestatie van Fin
land.
Zooals men weet ontvangen de Nos.
1 van eiken wedstrijd 6 punten, de Nos.
2 vijf, enz.
ENKELE AANTEEKENINGEN.
(Bij het ter perse gaan van ons blad).
Zus Braun plaatst zich met 5 andere
deelneemsters in de finale 400 M. vrije
slag, en wel met den kleinsten tijd, nl.
5 min. 54.6 sec.
Jhr. Bosch van Drakestepn eindigde
no. 2 in de 1 K.M. tijd-race. Gluck auf
Maizerac wint de demi-finale-sprint
van Falik Olavsen (Denemarken) en
komt nu in de finale tegen Beaufrand
(Frankrijk). Hij eindigt als 2e prijs-
winner in dit nummer.
In den achtervolgingswedstrijd wint
Nederland met 1 M. verschil v. Frank
rijk en komt nu in de finale tegen Ita
lië.
In de finale van de 6 Meters (zeilen)
zullen uitkomen: Nederland, Noorwe
gen, Zweden, Frankrijk, Italië en Ame
rika.
In de finale 8 Meters: Nederland,
Noorwegen, België, Estland, Amerika,
Denemarken en Zweden.
Met een beetje fortuin zullen wij dus
in het zwemmen, zeilen en wielrijden
meer succes boeken dan bij de athle-
tiek.
TANDEMWEDSTRIJD OVER 2 KM.
(4 ronden).
Schitterende overwinning van
van DijkLeene.
In de halve beslissing komt Holland
tegen Duitschland. De Duitschers Kö-
therBernhardt namen langzaam de
leiding voor D. van DijkB. Leene.
Even voor de hel wilden de Hollanders
naar voren komen, doch hij liet aanzet
ten, gleden zij uit de bocht. Zij hadden
lichte ontvellingen opgeloopen. Eenige
minuten later werd overgereden en ook
nu gingen de Duitschers weer voorop.
Toen nog twee ronden gereden moesten
worden, liepen de Hollanders langs de
Duitschers lieen zonder het tempo aan
zienlijk te verhoogen. Bij het ingaan
van de laatste ronde poogden de Duit
schers de Hollanders te verrassen,
maar de achterman Leene lette goed
op en zij gingen met de Duitschers
naast zich, de laatste bocht in.
KötlieBernhardt deden wat zij
konden, doch de Hollanders sloegen
den aanval gedecideerd af. Holland
had toen reeds gewonnen. Van Dijk en
Leene begingen echter de overmoedig
heid hun tempo sterk te verminderen,
waardoor de Duitschers in de laatste
bocht andermaal tot den aanval kon
den overgaan. Het scheelde toen maar
weinig of de Duitschers waren verras
sender wijze op de eerste plaats geko
men. Met groote inspanning hand
haafden de Hollanders zich om met
een halve wiellengte te winnen. Laat
ste 200 meter 12 1/5 sec.
TEN
X
R. W. B.
O
Zd%
Prl), 30 co 60 et. Bij Ajxxh ta DrogUtc#.