Met Dagmeisje een flinke longen, HET ZUIDEN gSS GEVRAAGD A. P. C, Peothaert TILBURG, 38. A. van Gent zou deelnemen aan het Rozenkransgebed voor de zielerust van zijn overleden zuster, die gisteren zou begraven worden. Voor het gebed begon wilde hij het lijk van zijn zuster j nog eenmaal zien. Nauwelijks was de kist geopend of de man, die zeer ge- zond van huis was gegaan, zeeg ineen en was kort daarna overleden. Zeiljacht verongelukt. Een zeiljacht, waarin drie 18-jarige scholieren van Bremen naar Hamburg hadden willen terugkeeren, werd door schippers in gezonken toestand in de monding van de Elbe aangetroffen. Het lot van de opvarenden is onbe kend, doch men neemt aan, dat zij verdronken zijn. Er wordt een onder zoek ingesteld. Woensdagochtend is de twintig jarige de V. aan de Witmarsumervaart onder Bolsward, waar hij in een hok voor het onweer een schuilplaats had gezocht, door den bliksem gedood. Tijdens een hevig onweer is gister ochtend in Sprang, nabij de Waal op Tevel, de veehouder S. D., die in een vrachtauto zat, door den bliksem getroffen en gedood. Zijn naast hem zittenden knecht, die uit den auto geslingerd werd, kreeg geen letsel. Te Callantsoog is het lijk van een jeugdig man aangespoeld. Gistermorgen is uit de Zuidwil- lemsvaart nabij sluis 9 onder Lierop het lijk opgehaald van A. V. uit Helmond, die sedert Zondag vermist werd. De landbouwer dijkshom (gem. Bedum) wiens huis onlangs afbrandde en die deswege aangehouden werd als verdacht van brandstichting is weder op vrije voe ten gesteld. Toen eergisteren de motorboot de Verandering van Edam een proef- reisje maakte op de Zuiderzee had 'n kwartier buiten de haven van Hoorn een ernstig ongeluk plaats. Bij het neerlaten van de giek viel een ijzer blok naar beneden en kwam op het hoofd terecht van den schippersknecht Benjamins. Onmiddellijk na aankomst in de haven te Hoorn werd genees kundige hulp ingeroepen en werd de patient naar het Ziekenhuis vervoerd. Gistermorgen was de toestand ernstig. Er zijn plannen bekend gewor den van iJuitsche zijde tot vestiging van een landbouwbedrijf in Suriname. De Tel. heeft er den minister van Koloniën naar gevraagd. De heer Koningsberger verklaarde, dat hij die plannen met ingenomen heid begroet, te meer, waar hierseri euse personen zich met deze aange legenheid die voor de kolonie van belang kan worden, bezig houden. Ook van de zijde van den onder nemersraad voor Suriname gaf men het blad te kennen, dat men de des betreffende plannen toejuicht. Natuur lijk, zoo zeide men, had men liever gezien, dat Hollandsch kapitaal inte resse getoond had, doch waar dit niet het geval is, achtte men het een zeer verheugend verschijnsel, dat buiten- landsch kapitaal in onze kolonie ge stoken wordt. Het geval is overigens beschamend voor de Nederlandsche kapitaalbezit ters. Er is in Nederland zóó veei kapitaal gevormd, dat men er geen raad mee weetl Maar voor een land bouwbedrijf in een Nederlandsche kolonie is.... Duitsch kapitaal noodig DE JOSEPHINE BAKER-COMEDIE. In de telefooncel van de „Groene Am sterdamnier" van deze week wordt de Haagsche Josepliine-comedie op de volgende wijze a faire genomen. Het is een telefoongesprek van.Jo sephine en den schrijver in de „Groe ne" en begint: Ah. C'est vous, madame? Bananen dragen zij ook niet. En die pommade in uw haar is dat nu werkelijk teer Nog iemand die zoo hartelijk ontvangen is O, u bedoelt van Don gen Neen, niet de schilder. Heef niets te beteekenen. Een jongen die wat in het ijs gescharreld heeft Een beetje overdreven.- Niet te vergelijken met uw prestaties. Maar waarom zou u niet? Als ze hier krankzinnig zijn, mag u daar dan geen gepast misbruik van maken Een Hollandsche gulden is tien franc en een Hollandsche ezel Afgesproken en stuur mij bij ge legenheid eens uw reclame-chef. Dat lijkt mij een geniale kerel Tot van avond. Ik trek een kop dirkjesperen aan Adieu RIJKSVAKSCHOOL VOOR LEER LOOIERS EN SCHOENMAKERS TE WAALWIJK. Beschouwing van een leerling over: DEN VERKOOPER. Deze is de werkelijke bewegende kracht, de drijfveer der zakenwereld, want als men bedenkt, dat van zijne werkzaamheid niet al leen het bestaan zijner firma, doch ook het D. Vr. te Wester- brood van zoovele arbeiders afhankelijk is, zal men inzien dat zijn ambt wel nadere be schouwing verdient. In 't algemeen is de waarde schatting van zijn persoon nog in geenen deele, die welke hem eigenlijk toekomt, doordat de meeste mensclien van meening zijn, dat de verkoo- per slechts welbespraakt dient te zijn. Om de beteekenis van den verkooper klaar voor oogen te stellen, is hel niet doenlijk de. I zen persoon in 't algemeen te bespreken, maar acht ik het noodig zijn aard en wezen in onderdeelen te behandelen, zoo ongeveer ais ik een of ander handelsartikel zou indee- len. De belangrijkheid en hoedanigheid des verkoopers op beknopte wijze in onderdee len te behandelen is het doel dezer regelen, olschoon uitdrukkelijk zij opgemerkt dat, dit slechts in ruwe trekken geschiedt, wijl eene uitvoerige behandeling verscheidene pagina's zou vullen. De onderscheidene pun ten van bespreking zijn in nevengaand sche ma aanschouwelijk voorgesteld en worden nader in oogenschouw genomen. Merci, merci! Herinnert u zich nog dien avond dat ik in de Rue Fontaine champagne op uw struisveer morste Ja, ja. En wat zegt u van mijn landgenooten w w a De techniek van verkoopen. 4. De prijs. 3. Omgang met de klanten. 2. De vaste klanten. 1. Verkoopspolitiek. m W - Ozq; g w O w ffi w a 4. Marktschreeuwer. 3. Venter (marskramer;. 2. Detail verkooper. 1. Groothandels verkooper. De nikkers aan de Mississippi zien er kalm bij, wat? Het is jammer dat het vacantie is, want anders hadden wij nog wel voor een paar ministers en wat gene raals in het comité van ontvangst ge zorgd. Gelukkig waren er nog wat jour nalisten in het comité. Anders zou u misschien hebben kunnen denken dat het intellect zich afzijdig hield. Het is niet anders dan een pure uiting van bewondering voor uw kunst. Onze eigen danseressen ?Maar die heb ik nog nooit met een struis veer gezien. A. VERKOOPERSTYPEN. 1. Groothandel s-verkooper. Deze is de zoogenaamde vertegenwoordi ger of reiziger, die zich van den detail-ver- kooper in zooverre onderscheidt, dat niet de klanten bij hem komen, maar dat hij als goed onderlegd, bekwaam en geschikt per soon tot den afnemer gaat, om daar met veel inspanning, handig vertoon en soms zonder kosten te ontzien, te trachten zich in te wer ken. Die kunst, om als ongeroepen persoon niet alleen geduld te worden, doch daaren boven nog voordeelen te behalen, vereischt voortreffelijke eigenschappen, welke sub B „de hoedanigheid des verkoopers" behan deld worden. 2. De detail-verkooper. Hieronder verstaat men den verkooper, die achter, de toonbank staat en die de klanten bedient, welke uit eigen wil bij hem binnen treden. Ofschoon de detail- en de groothandels- verkooper streng van elkaar zijn te onder scheiden, blijven voor beiden „de hoedanig heden des verkoopers" evenzeer gelden. 3. De venter (marskramer). Ook deze behoort tot de categorie der ver koopers en heeft hij voor zijn welslagen werkelijk geschiktheid en handigheid van noode, want dit systeem van verkoopen eischt van den verkooper buitengewone ge slepenheid in de eerste plaats al om toege laten te worden. In den laatsten tijd is het aantal der zoogenaamde aan-huis verkoo pers, welke direct aan de burgerij verkoopen, toegenomen, daar deze verkoops-methode als zoodanig zeer deugdelijk is gebleken. Dit verkoopssysteem handhaaft zich voor. al op het gebied van huishoudelijke artikelen en de hooldverkoop geschiedt voornamelijk aan de huismoeders. De kunst van deze ver- koopsmethode is derhalve zich niet onaan- genaam op te dringen en den slag te hebben j de menschen voor de aan te bieden koop- waar zoo op te warmen, dat zij op staanden voel den lust voelen lot koopen. I De taktiek van-verkoopen wijkt bij den j venter ver af van die der hiervoor genoein- j de verkoopers en men rangschikke zijne hoe. danigheid niet onder die des verkoopers. i 4. De marktschreeuwer. Zelfs de marktschreeuwer, een man, die j op kermissen en jaarmarkten zijn arbèids- veld vindt, is in den eigenlijken zin des j woords „een verkooper", doch het gaat niet aan zijne hoedanigheden onder die van den groothandels- en détailverkooper te rang- i schikken. Voor den marktschreeuwer is het geheim van verkoopen het publiek door op zienbarende tfUCS t<> lokken P!1 VPi'rïnr zienbarende trucs te lokken en verder door onderhoudend gepraat tot luisteren te dwin gen, waarhij op 't juiste oogenblik de aan- i dacht wordt gevestigd op het te verhandelen artikel. B. De hoedanigheid des verkoopers. Niemand raakt uitgeleerd, zeker niet de verkooper, die dagelijks den kring zijner ervaringen verruimt, die dagelijks met de meest uiteenloopende karakters in aan raking komt, die dagelijks nieuwe hin dernissen uit den weg moet ruimen, nieuwe menschentypen te bewerken krijgt. Vóór alles moet „de reiziger" een man zijn van onberispelijke omgangsvormen en onkreukbare trouw. Terecht verlangt de openbare meening van iederen verkooper, dat hij de grootste oplettendheid wijdt aan de verzorging van zijn uiterlijk en zijn kleeding. Het lijdt geen twijfel, dat de klant liever spreekt meteen goed gekleeden en van gezondheid stra- lenden verkooper dan met een minder- waardige verschijning. Rotsvast vertrouwen in zijn firma is verder een ongeschokte zelfovertuiging, die zijn pogingen met succes zal bekronen. Dat vertrouwen moet zich in geheel het wezen des verkoopers weerspiegelen. In zijn ma nier van doen moge hij wat overdreven zijn, zonder nochtans gevaar te loopen den lach- of spotlust te wekken en zoodoende de goedgezindheid van den klant te ver spelen. Zooals, bekend is, krijgt de klant steeds gelijk, doch nimmer zal een ander de koopwaar mogen afkeuren, want in dit geval gaat het recht van den klant te ver en dan is het zaak den klant aan 't verstand te brengen, dal hij de verkooper een firma (huis) dient, die (dat) boven allen blaam ver heven is. Moeilijker dan het vertrouwen in zijn huis te doen wortel schieten, is, het ver- trouwen der klanten te winnen, want hiertoe is meer noodig dan een goed redenaars talent en grondige warenkennis, doch een diepgaande psychologische kennis (hij moet den gedachtengang van anderen vóórvoelen). Wat welbespraaktheid betreft, deze is niet alleen van groote waarde, maar voor een degelijk vertegenwoordiger bepaald onmisbaar. Verscheidene verkoopers, maken van dit talent een minder goed gebruik en praten, zoo te zeggen, den klant dood. Deze taktiek kan in enkele gevallen van pas zijn, doch meestal zet zich een door woordkunst bereikt succes later nog in een schadepost om. Zeer vele klanten behouden zich namelijk voor zelf te spreken en zijn minder geneigd tot toehooren. De behendige verkooper vindt steeds wel de gelegenheid op tijd in te grijpen. Om kort te gaan, de verkooper moet zich' ook de kunst eigen maken van op den rechten tijd te zwijgen. Ieder doorkneed verkooper moet ernaar trachten zijne klan ten meer in denken dan in praten te over treffen. Per saldo komt het daarop 't meest aan. Uitdrukkelijk zij er op gewezen, dat zich ieder verkooper dient te wachten over po- litiek, godsdienst en de concurrentie te spreken. C. De kunst van verkoopen. 1. Verkoopspolitiek. Wat men ook te verkoopen heeft, het eerste waarvoor te zorgen valt, is het ont werpen van een plan. Als men een huis bouwt, is niet het bouwmateriaal het belang rijkste, evenmin de metselaars en de tim merlieden, maar op de eerste plaats is een ontwerp noodig. Zoo is het ook niet voldoende een win kelhuis te huren en dit met waren (koop mansartikelen) vol te proppen. Wat men in eerste instantie te doen heeft is, zich eene verkoopspolitiek te kiezen- Men moet zich een doel stellen, een krijgs. plan ontwerpen en zich voorbereiden. Allereerst stelle men zich de vraagAan wien zal ik verkoopen Want het is ver keerd aan Jan en alleman te willen ver koopen. Evenals er soorten van waren zijn, be staan er ook soorten van klanten en dien tengevolge moet men ze in klassen indee- len. Men vrage zich af: Hoe moet ik voor mijn bedrijf naam maken? Wensch ik den roep over de kwaliteit of over den billijken prijs Over degelijkheid of moderniteit? Men moet met iets bijzonders voor den dag komen en aangezien men niet in alle opzichten toonaangevend kan zijn, moet men volstaan met 2 of 3 variëteiten. Vervolgens vrage men zich af: Hoe is het met de prijs-politiek in mijn zaak geschapen? Is de publieke aanprijzing de juiste voor de zaak welke ik drijf? Wat wil ik bereiken Het verkrijgen van een klant, die jaar lijks 2000 gulden uitgeeft of van 8 klanten, die ieder 1000 gulden 's jaars uitgeven Welken weg wil ik gaan? Wil ik aan een beperkt aantal rijke lieden of aan den ko menden en gaanden man verkoopen Op grond van deze overwegingen wor den de winkelruimte, de uitstalling en de prijzen bepaald. 2. De vaste klanten. (De klandizie.). De kunst is klanten te behouden. Vele zaken gaan ten gronde, omdat zij niet met de geregelde klanten voeling blijven houden. Met honderden klanten dagelijks om te gaan zonder een enkelen te verliezen is voorzeker een kunst. Als gevolg van het feit, dat de meeste verkoopers deze kunst niet kunnen machtig worden, verliest de zaak gewoonlijk juist zooveel klanten als er aangewonnen worden. Men kan alleen de klanten lijmen door ze als vrienden te behandelen en ook voor hunne persoon lijke aangelegenheden belangstelling aan den dag te leggen. Een goede zaken-politiek issteeds om hunne klandizie te verzoeken. Maar de achting en waardeering der vaste klanten moet zoover gaan, dat de zaak. wat inrich ting en uiterlijk betreft, als ook in hare bediening, zich daarnaar richt. Menschen in versleten plunje treden geen weelderige zaak binnen, waar men over de tapijten valt. Vrouwen met hoofddoeken komen niet in winkels, die in een zee van licht baden. De menschen gaan slechts daarheen, waar zij in voeling met hun omgeving zijn. 3. De omgang met de klanten. De klant heeft altijd gelijk Dat is een harde les voor verkoopers en toch zullen zij deze zich moeten inprenten, als men bedenkt, dat het werkelijke kapitaal van den koopman uit klanten en niet uit geld bestaat. Dit is gemakkelijk na te rekenen, want een klant die per jaar voor 100 gul den koopt, brengt circa 10 gulden zuivere winst, wat gelijk staat met 5 procent rente van 200 gulden. Deze klant beteekent voor hem dus 200 gulden kapitaal. Een klant die bij U 1000 gulden per jaar uitgeeft, komt overeen met 2000 gul den kapitaal. (Kapitaal van den 2en rang). Aan de hand van dit voorbeeld wordt het licht duidelijk, dat de klant steeds tegemoetkoming verdient en moet men in den omvang met de klanten zoover gaan, dat men ook dienstvaardigheden bewijst, die eventueel met onkosten gepaard gaan. Zoo bijv. verlangt in een groot magazijn eene dame een passenden knoop bij de overige van haren mantel. Zij heeft den mantel aldaar gekocht en eenen knoop verloren. „Jammer genoeg", zegt de verkooper in de knoopen-afdeeling, „hebben wij deze knoopen niet meer voorradig. Maar als U nog een knoop wilt afsnijden en hem mij laat, zal ik hem naar de fabriek opzenden en hem voor U laten bijmaken". Een wei nig tijds later komt een bediende der zaak de dame de twee knoopen, netjes verpakt, aan huis bezorgen, tegen den prijs van 25 cents. (Wordt vervolgd.) ADVERTENTIëN. gevraagd in klein gezin tegen 1 September. J. H. VAN MIERLO 41054 Mr. v. Coothstraat 24 c. leeftijd #14—16 jaar, voor lichte werkzaamheden. 41055 Zich aan te melden bij M. HAGEMIJER, Stationsgebouw Waalwijk tusschen 8—12 en 1 6 uur- Stoombil j artf abriek O O W 03 W Oh A M C Q 03

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 8