Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. CONCERTGEBOUW, 's-HertoWenbosch l> REVUE DAT IS HET TOPPUNT /J)e lAhritoA nctdvrf IHölland BREIMACHINE. HEEREN-BMI NUMMER 82. ZATERDAG 13 OCTOBER 1928. 51e JAARGANG. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-Adres: ECHO. EERSTE BLAD. BINNENLAND. Koninklijke Luchtvaartmaatschappij. Voor een aantal persvertegenwoor digers heeft de heer Plesman, de directeur der K.L.M, de toekomstplan nen der K.L.M. uiteengezet. Wij ontleenen daaraan het volgende De heer van Laer Black heeft groote plannen tegen het voorjaar. Dan gaat o.a. de reis naar Kaapstad en Tokio door. Dit jaar was hij minder druk in de lucht in verband met de Ameri- kaansche verkiezingen. De Fokker fabriek maakt op het oogenblik voor hem een nieuw drie-motorig vliegtuig, dat voor de tropen ingericht wordt. Er komen Amerikaansche Wright Whirl- wind-motoren in. Deze beste klant van de K.L.M. denkt dus gelukkig nog niet aan firma verandering. Een geregelde dienst op Indië is niet voor 1931 te wachten. Men moet namelijk daarvoor een speciale vloot vaart maatschappijen aan de Cara— bische Zee een veelbelovend explol- tatieterrein heeft. Verder vernamen we, dat het Twentsche vliegveld er zeker komt. Het zal gemaakt worden in den drie hoek Enschede—Hengelo—Oldenzaal. De Oroningsche plannen vorderen nog zeer langzaam. Een vliegveld tusschen Den Haag en Amsterdam blijft nog een der vurigste wenschen, ook van de K L.M. daar zoo'n vliegveld voor het blnnenlandsche luchtverkeer schier onmisbaar mag heeten. Het vliegveld te Medan is gereed en men is bezig met den aanleg ervan te Sabang. De dienst op Marseille is niet voortgezet wegens weinig medewer king van de Rott. Lloyd, die het vertrekuur van haar mailbooten niet later wilde stellen. Vermoedelijk speelt de Lloyd-express een rol in deze houding, maar de heer Plesman twijfelt niet of de luchtverbinding herleeft wel. Ze is te mooi. Als bv. de Rott. Lloyd haar booten om 3 uur 's middags wilde laten vertrekken zou men de MAANDAG 15 TELEFOON 744. en DINSDAG 8 UUR PRECIES OCTOBER Revue in een proloog en twee bedrijven door RIDO. Het enorme succes van Holland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag enz.) en BelgiS (Antwerpen) Voor haar vertrek naar Duitschland 41332 De eenige Revue die onze grenzen passeerde Schitterende finales. Een goudweelde In Brltsch-Indië. De mooiste kant ter wereld. Fantasti sche vogels en vlsschen. Waaiers van alle landen. Een kinderpoppendroom enz. enz. Geprezen cn aanbevolen door de geheele Hollandsche en Belgische pers. Optreden van de Revuesterren SIEM NIEUWENHU1ZEN, HENR1ETTE DAVIDS, MIMI BOESNACH, WILLY LUERS, MAGDA VAN DONK, NOL NABARRO, ENZ. ENZ- 50 MEDEWERKENDEN. GEEN FIGURATIE. VERSTERKT ORKEST. EEN LACHSUCCES o.a.: Slem leert autorijden, Kee (H. Davids) op de Olympiade, enz Pri|zen 12.-, 11.50, 11.- (plus rechten.) vlucht van Nederland naar Indië wor- den ondernemen. Drie nieuwe Dornier Wal-water- vliegtuigen, door de fabriek Aviolanda te Papendrecht gebouwd, zullen dan van het vliegveld De Mok naar Soera- baja vliegen onder leiding van den It. ter zee le kl. W.H. Tetenburg.De bestuurders van de beide andere vliegtuigen zijn de officier-vlieger 2e kl. Everis en de korp. vliegtuigmaker Wurtz. De geheele bemanning zal uit negen koppen bestaan. De weg. dien de watervliegtuigen zullen afleggen gaat langs Bordeaux, Marseille, Napels, Athene, Alexand- rette, Bagdad, Henjam (bij Bender Abbas), Karatsji, Bombay, Cochin, Trinkomali (Ceylon), Sabang en Ba tavia naar Soerabaja, waar het midden punt is van den Indischen watervlieg- dienst. De vliegtuigen, die voor vlag vertoon deze reis zullen maken, zullen ongeveer een maand onderweg zijn. Aanvankelijk was men van plan geweest den tocht reeds in deze maand in Oct. te beginnen. Verschil lende omstandigheden hebben er echter toe geleid, de zaak tot April 1929 uit te stellen. v De vliegtochten naar Indië. Bij de Indische Luchtvaart-Maat schappij is gisteren uit Hasviabad een telegram ontvangen, dat de H—NAFD daar gisterochtend om 11 uur 37 min. is aangekomen. Alles was wel aan boord. Het toestel ging gisteren nog door naar Cawnpore, waar zich de H-NAFC bevindt. Bij de Indische Luchtvaart-Maat schappij is telegrafisch bericht inge komen, dat de H—NAFD om 16 u. 18 plaatselijke tijd in Cawnpore is aangekomen en de materialen, bestemd voor de reparatie van het zich nog daar bevindende toestel H—NAFC heeft afgeleverd. Met de reparatie van het derde toestel kan dus thans be gonnen worden. De H—NAFD vertrekt vandaag naar Allahabad. Alles is in orde. Meierij in het algemeen, toen dezer dagen werd afgekondigd: Staatsblad no. 381, houdende de wet van den 21en September 1928, waarbij de tariefwet 1924 dermate wordt ge wijzigd, dat klompen worden gelijk gesteld met schoenen, laarzen en klompschoenen. Een juichtkreet mag bij deze af kondiging uit de Meierij opklinken, omdat de wezenlijke verschijning dezer tariefwijziging de eerste zonne straal is van een nieuw ochtend gloren. Het begin van het gehoopte en nu ook verwachte einde eener jarenlang drukkende malaise. Hier past allereerst een eeresaluut aan onzen Brabantschen afgevaardigde Fleskens, die te zamen met zijn medelid Smeenk de koe bij de horens heeft gevat, waardoor deze wetswljzi ging thans den langen en vaak moeizamen weg naar het Staatsblad heeft afgelegd. Hier past voorts een woord van hulde aan de geheele katholieke Kamerfractie, die als één man heeft op de bres gestaan voor dit volksbelang. Het ging hier in hoofdzaak om het brood en het bouwen, waarmee millioenen gemoeid zijn. Tot dusver ging de post altijd voor en men kon nooit met zekerheid plaatsen aan de passagiers beloven. De vliegtuigen voor Indië zullen 14— 18 personen kunnen vervoeren. Ze krijgen 3 Jupiter-motoren. De ver- voerprijs zal eerst f 3600 zijn ver moedelijk, later f 2000. De heer Ples man twijfelt geen oogenblik aan de verwezenlijking van een geregelden dienst op Indië. Uit de vliegpostbe zendingen blijkt, dat meer en meer ook de handel daarvan gebruik maakt en daar komt alles op aan. De heer Plesman hoopt tevens.dat de West Indië-vlucht zal doorgaan. Om allerlei redenen meent hij, dat deze zeer moeilijke vlucht moet wor den gedaan. Zij zal niet dadelijk het gevolg van een Van der Hoop's vlucht hebben, maar op den duur zal, zoo zeker als een huis, ook de West haar geregelde vliegtuigverbindingen krij gen, omdat het in de landen en lucht reizigers uit Holland tegen 1 uur van denzelfden dag In Marseille kunnen neerlaten. De K.L.M. is met haar reclamemateriaal hoogst gelukkig. De laatste plaat b.v. (die van het oude zeegaljoen en het vliegtuig) wordt overal gevraagd en ze is op de Ame rikaansche universiteiten een door de studenten begeerd object. Tenslotte verzekerde deze lucht vaart professor, dat men dank zij zekere pillen, het Inhalatietoestel op Schiphol, een bepaald kauwgom, de grootere vliegtuigen en de mede werking der piloten de luchtziekte zoo goed als onder de knie heeft terwijl als onfeilbaar middel voor on middellijk herstel na den locht een glas goede cognac onfeilbaar is gebleken. Een militaire vlucht naar Indië. In April 1929 zullen 3 vliegbooten vertrekken. In het begin van de maand April zal een nieuwe, thans een militaire- Het dok voor Singapore. Uit Singapore wordt d.d. 9 dezer gemeld De buitenste secties van het drij vende dok worden hier Vrijdag ver- wacht, de middelste sectie Maandag. Het werk der aaneenvoeging van de secties zal onmiddellijk geginnen en waarschijnlijk in den loop van Januari voltooid zijn. Uii de Klompenindustrie. Men schrijft uit de Meierfl aan het Hulsgezin Een veelbeteekenende dag was het voor de Meierijsche klompenindustrie in het bijzonder en de landstreek der GEEN AFBETAU MG3Sy5TEEM 5TRIKT COriTArtT fcGOEDKOOPER. DANBU Ott2£CONÜJR£riT^tt Veel extra's is er noodig. Door aankoop onzer BREIMACHINE HOLLAND kunt U door Uwen leegen tijd te benutten, zich een bijverdienste verschaffen van 10 tot 13 gulden per week, bij een werktijd van 5 a 6 uren. Aarzelt niet langer, vraagt inlichtingen en inzage der tevredenheidsbe- tuigineen. J. A. VOGEL, Snellestraat 5 M, DEN BOSCH. bestaan van duizenden kleine luyden. Welnu, dat de R.K. Kamerfractie als een phalanx hiervoor optrad, stempelt onze partij weder eens tot de échte volkspartij. Ook de beide andere rechlsche groepen verdienen hier hulde. En nu gaat onze Meierijsche volks industrie met stevigen pas en goeden moed voorwaarts. Er heerscht weer optimisme, zooals we reeds enkele weken geleden te dezer plaatse hebben betoogd. Maar nu de wijziging der Tariefwet een feit is, nu gaat eerst met recht de spurt beginnen om onze onvervalschte zuidelijke plattelands industrie weer op haar vroegere hoogte te brengen. Ons fabrikaat is prima, de langere levensduur der Nederlandsche klompen maakt het nationale product feitelijk tot het goedkoopste, de outillage der in richtingen wordt gemoderniseerd, de atzet moet omhoog om voor den arbeider de werkgelegenheid op ge lijken voet te houden of op stijgenden De Echo van het Zniden, Waalwyksche en Langstraatsclie Courant, Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprijs per 3 maanden, 1-25. Franco per post door het geheele rflk 1-40. Brieven, Ingezonden 9tukken, gelden, en*, franco te zenden aan den Uitgever. PrtJs der Advertentiën: 20 cent per regel; minimum 1.50. BIJ contract flink rabat. Reclames 40 cent per regel. Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zQn. Plaatsbespreking 14. 15 en 16 Oct. van 11—2 uur. Telefonisch dagelijks Uw merk rooktabak. Meer» malen daags rookt gij een pijp. VEvenveel malen moet en kan dit een genot voor U zijn. Indien gij eenmaal D. E. Heerenbaai hebt gerookt is Uw keuze voor goed bepaald omdat dit merk Moor zijn heerlijken gear- ert' zochten fmaak het rooken i'nder- daad tot een. onverdeeld genot maakt. Wlefonye. voA ECHTÊ FRIESC'HÉ 'Reedt vanaf 50 cl. per pandT 20 cl. per ons - 10 cl. per on*

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 1