Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
CONCERTGEBOUW, 's-HertoWenbosch
l>
REVUE
DAT IS HET TOPPUNT
/J)e lAhritoA nctdvrf
IHölland
BREIMACHINE.
HEEREN-BMI
NUMMER 82.
ZATERDAG 13 OCTOBER 1928.
51e JAARGANG.
DIT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr.-Adres: ECHO.
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
Koninklijke Luchtvaartmaatschappij.
Voor een aantal persvertegenwoor
digers heeft de heer Plesman, de
directeur der K.L.M, de toekomstplan
nen der K.L.M. uiteengezet.
Wij ontleenen daaraan het volgende
De heer van Laer Black heeft groote
plannen tegen het voorjaar. Dan gaat
o.a. de reis naar Kaapstad en Tokio
door. Dit jaar was hij minder druk in
de lucht in verband met de Ameri-
kaansche verkiezingen. De Fokker
fabriek maakt op het oogenblik voor
hem een nieuw drie-motorig vliegtuig,
dat voor de tropen ingericht wordt.
Er komen Amerikaansche Wright Whirl-
wind-motoren in. Deze beste klant van
de K.L.M. denkt dus gelukkig nog niet
aan firma verandering.
Een geregelde dienst op Indië is
niet voor 1931 te wachten. Men moet
namelijk daarvoor een speciale vloot
vaart maatschappijen aan de Cara—
bische Zee een veelbelovend explol-
tatieterrein heeft.
Verder vernamen we, dat het
Twentsche vliegveld er zeker komt.
Het zal gemaakt worden in den drie
hoek Enschede—Hengelo—Oldenzaal.
De Oroningsche plannen vorderen nog
zeer langzaam. Een vliegveld tusschen
Den Haag en Amsterdam blijft nog
een der vurigste wenschen, ook van
de K L.M. daar zoo'n vliegveld voor
het blnnenlandsche luchtverkeer schier
onmisbaar mag heeten.
Het vliegveld te Medan is gereed
en men is bezig met den aanleg ervan
te Sabang.
De dienst op Marseille is niet
voortgezet wegens weinig medewer
king van de Rott. Lloyd, die het
vertrekuur van haar mailbooten niet
later wilde stellen. Vermoedelijk speelt
de Lloyd-express een rol in deze
houding, maar de heer Plesman twijfelt
niet of de luchtverbinding herleeft wel.
Ze is te mooi. Als bv. de Rott. Lloyd
haar booten om 3 uur 's middags
wilde laten vertrekken zou men de
MAANDAG 15
TELEFOON 744.
en DINSDAG
8 UUR PRECIES
OCTOBER
Revue in een proloog en twee bedrijven door RIDO.
Het enorme succes van Holland (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag enz.)
en BelgiS (Antwerpen)
Voor haar vertrek naar Duitschland 41332
De eenige Revue die onze grenzen passeerde
Schitterende finales.
Een goudweelde In Brltsch-Indië. De mooiste kant ter wereld. Fantasti
sche vogels en vlsschen. Waaiers van alle landen. Een kinderpoppendroom
enz. enz.
Geprezen cn aanbevolen door de geheele Hollandsche en
Belgische pers.
Optreden van de Revuesterren SIEM NIEUWENHU1ZEN, HENR1ETTE
DAVIDS, MIMI BOESNACH, WILLY LUERS, MAGDA VAN DONK,
NOL NABARRO, ENZ. ENZ-
50 MEDEWERKENDEN. GEEN FIGURATIE. VERSTERKT ORKEST.
EEN LACHSUCCES
o.a.: Slem leert autorijden, Kee (H. Davids) op de Olympiade, enz
Pri|zen 12.-, 11.50, 11.- (plus rechten.)
vlucht van Nederland naar Indië wor-
den ondernemen.
Drie nieuwe Dornier Wal-water-
vliegtuigen, door de fabriek Aviolanda
te Papendrecht gebouwd, zullen dan
van het vliegveld De Mok naar Soera-
baja vliegen onder leiding van den
It. ter zee le kl. W.H. Tetenburg.De
bestuurders van de beide andere
vliegtuigen zijn de officier-vlieger 2e
kl. Everis en de korp. vliegtuigmaker
Wurtz. De geheele bemanning zal uit
negen koppen bestaan.
De weg. dien de watervliegtuigen
zullen afleggen gaat langs Bordeaux,
Marseille, Napels, Athene, Alexand-
rette, Bagdad, Henjam (bij Bender
Abbas), Karatsji, Bombay, Cochin,
Trinkomali (Ceylon), Sabang en Ba
tavia naar Soerabaja, waar het midden
punt is van den Indischen watervlieg-
dienst. De vliegtuigen, die voor vlag
vertoon deze reis zullen maken, zullen
ongeveer een maand onderweg zijn.
Aanvankelijk was men van plan
geweest den tocht reeds in deze
maand in Oct. te beginnen. Verschil
lende omstandigheden hebben er echter
toe geleid, de zaak tot April 1929 uit
te stellen. v
De vliegtochten naar Indië.
Bij de Indische Luchtvaart-Maat
schappij is gisteren uit Hasviabad een
telegram ontvangen, dat de H—NAFD
daar gisterochtend om 11 uur 37 min.
is aangekomen. Alles was wel aan
boord. Het toestel ging gisteren nog
door naar Cawnpore, waar zich de
H-NAFC bevindt.
Bij de Indische Luchtvaart-Maat
schappij is telegrafisch bericht inge
komen, dat de H—NAFD om 16 u.
18 plaatselijke tijd in Cawnpore is
aangekomen en de materialen, bestemd
voor de reparatie van het zich nog
daar bevindende toestel H—NAFC
heeft afgeleverd. Met de reparatie van
het derde toestel kan dus thans be
gonnen worden.
De H—NAFD vertrekt vandaag
naar Allahabad. Alles is in orde.
Meierij in het algemeen, toen dezer
dagen werd afgekondigd: Staatsblad
no. 381, houdende de wet van den
21en September 1928, waarbij de
tariefwet 1924 dermate wordt ge
wijzigd, dat klompen worden gelijk
gesteld met schoenen, laarzen en
klompschoenen.
Een juichtkreet mag bij deze af
kondiging uit de Meierij opklinken,
omdat de wezenlijke verschijning
dezer tariefwijziging de eerste zonne
straal is van een nieuw ochtend
gloren. Het begin van het gehoopte
en nu ook verwachte einde
eener jarenlang drukkende malaise.
Hier past allereerst een eeresaluut
aan onzen Brabantschen afgevaardigde
Fleskens, die te zamen met zijn
medelid Smeenk de koe bij de horens
heeft gevat, waardoor deze wetswljzi
ging thans den langen en vaak
moeizamen weg naar het Staatsblad
heeft afgelegd. Hier past voorts een
woord van hulde aan de geheele
katholieke Kamerfractie, die als één
man heeft op de bres gestaan voor
dit volksbelang. Het ging hier in
hoofdzaak om het brood en het
bouwen, waarmee millioenen gemoeid
zijn. Tot dusver ging de post altijd
voor en men kon nooit met zekerheid
plaatsen aan de passagiers beloven.
De vliegtuigen voor Indië zullen 14—
18 personen kunnen vervoeren. Ze
krijgen 3 Jupiter-motoren. De ver-
voerprijs zal eerst f 3600 zijn ver
moedelijk, later f 2000. De heer Ples
man twijfelt geen oogenblik aan de
verwezenlijking van een geregelden
dienst op Indië. Uit de vliegpostbe
zendingen blijkt, dat meer en meer
ook de handel daarvan gebruik maakt
en daar komt alles op aan.
De heer Plesman hoopt tevens.dat
de West Indië-vlucht zal doorgaan.
Om allerlei redenen meent hij, dat
deze zeer moeilijke vlucht moet wor
den gedaan. Zij zal niet dadelijk het
gevolg van een Van der Hoop's vlucht
hebben, maar op den duur zal, zoo
zeker als een huis, ook de West haar
geregelde vliegtuigverbindingen krij
gen, omdat het in de landen en lucht
reizigers uit Holland tegen 1 uur van
denzelfden dag In Marseille kunnen
neerlaten. De K.L.M. is met haar
reclamemateriaal hoogst gelukkig. De
laatste plaat b.v. (die van het oude
zeegaljoen en het vliegtuig) wordt
overal gevraagd en ze is op de Ame
rikaansche universiteiten een door de
studenten begeerd object.
Tenslotte verzekerde deze lucht
vaart professor, dat men dank zij
zekere pillen, het Inhalatietoestel op
Schiphol, een bepaald kauwgom, de
grootere vliegtuigen en de mede
werking der piloten de luchtziekte
zoo goed als onder de knie heeft
terwijl als onfeilbaar middel voor on
middellijk herstel na den locht een
glas goede cognac onfeilbaar is
gebleken.
Een militaire vlucht naar Indië.
In April 1929 zullen 3 vliegbooten
vertrekken.
In het begin van de maand April
zal een nieuwe, thans een militaire-
Het dok voor Singapore.
Uit Singapore wordt d.d. 9 dezer
gemeld
De buitenste secties van het drij
vende dok worden hier Vrijdag ver-
wacht, de middelste sectie Maandag.
Het werk der aaneenvoeging van
de secties zal onmiddellijk geginnen
en waarschijnlijk in den loop van
Januari voltooid zijn.
Uii de Klompenindustrie.
Men schrijft uit de Meierfl aan het
Hulsgezin
Een veelbeteekenende dag was het
voor de Meierijsche klompenindustrie
in het bijzonder en de landstreek der
GEEN
AFBETAU MG3Sy5TEEM
5TRIKT COriTArtT
fcGOEDKOOPER. DANBU Ott2£CONÜJR£riT^tt
Veel extra's is er noodig. Door aankoop onzer BREIMACHINE HOLLAND
kunt U door Uwen leegen tijd te benutten, zich een bijverdienste verschaffen
van 10 tot 13 gulden per week, bij een werktijd van 5 a 6 uren.
Aarzelt niet langer, vraagt inlichtingen en inzage der tevredenheidsbe-
tuigineen.
J. A. VOGEL, Snellestraat 5 M, DEN BOSCH.
bestaan van duizenden kleine luyden.
Welnu, dat de R.K. Kamerfractie
als een phalanx hiervoor optrad,
stempelt onze partij weder eens tot
de échte volkspartij.
Ook de beide andere rechlsche
groepen verdienen hier hulde.
En nu gaat onze Meierijsche volks
industrie met stevigen pas en goeden
moed voorwaarts. Er heerscht weer
optimisme, zooals we reeds enkele
weken geleden te dezer plaatse hebben
betoogd. Maar nu de wijziging der
Tariefwet een feit is, nu gaat eerst
met recht de spurt beginnen om onze
onvervalschte zuidelijke plattelands
industrie weer op haar vroegere
hoogte te brengen. Ons fabrikaat is
prima, de langere levensduur der
Nederlandsche klompen maakt het
nationale product feitelijk tot het
goedkoopste, de outillage der in
richtingen wordt gemoderniseerd, de
atzet moet omhoog om voor den
arbeider de werkgelegenheid op ge
lijken voet te houden of op stijgenden
De Echo van het Zniden,
Waalwyksche en Langstraatsclie Courant,
Dit blad verschijnt
WOENSDAG en ZATERDAG.
Abonnementsprijs per 3 maanden, 1-25.
Franco per post door het geheele rflk 1-40.
Brieven, Ingezonden 9tukken, gelden, en*,
franco te zenden aan den Uitgever.
PrtJs der Advertentiën:
20 cent per regel; minimum 1.50.
BIJ contract flink rabat.
Reclames 40 cent per regel.
Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag
des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit
zQn.
Plaatsbespreking 14. 15 en 16 Oct. van 11—2 uur. Telefonisch dagelijks
Uw merk rooktabak. Meer»
malen daags rookt gij een pijp.
VEvenveel malen moet en kan dit
een genot voor U zijn. Indien
gij eenmaal D. E. Heerenbaai
hebt gerookt is Uw keuze voor
goed bepaald omdat dit merk
Moor zijn heerlijken gear- ert'
zochten fmaak het rooken i'nder-
daad tot een. onverdeeld genot
maakt.
Wlefonye. voA
ECHTÊ FRIESC'HÉ
'Reedt vanaf 50 cl. per pandT
20 cl. per ons - 10 cl. per on*