j Concert Liederlalel
19
Slaëersleerliné,
N. II. UéHê Sctioenlabrieh
Waalwijk,
EXTRA TRAM
SOLISTEN:
o
v
Hollandsche Buurtspoorwegen.
ST. NICOLAAS.
een LEERLING
KNECHT,
2 BIJTUIGERS
Overhaler,
een Stanzer,
en Leerjongen.
Net R.K, Heer
Zit- en slaapkamer
ONZE GROOTE OPRUIMING
DAMES- en HINDERHOEDEN
's-HERTOGENBOSCH - WATERSTRAAT 1.
I
Musis Sacrum"
N
E
M
B
E
R
Wegens vergevorderd seizoen
begint 15 November a.s.
Kassiers en Commissionnairs in Effecten
Onze modern ingerichte
biedt de beste beveiliging tegen INBRAAK en BRAND.
Huurprijzen der loketten vanaf f 6.— per jaar.
van Waalwijk naar 's Bosch en terug.
ar Gewoon tarief. H
Poets Uw Haard, Kachel en Fornuis met
OVALUME
FIRMA CHR. OE KORT
O
V
E
E
F
R
e
M
N
A
1
A
N
K
G
Woensdagavond werd op den
tfilischen suaaiweg Dij L>e biiat net
26-jarige Dunscne uiensimeisje M. L
ui oetreKking oij 'n tamilie leBilMoven
auoi een autoous aangereuen. Zij
Dekwam zoodanige verwondingen, dal
zij na enkele uogenoiiKken overleed
ien nuize van den novenier de Urooi
□ij wien zij was Dinneugedragen. Het
meisje nau langs uen bmscncn straat
weg in de neming Uirecnt gereden,
ten auioous reed naar tegemoet, waar
van de cnauffcur opmerKte, dat zij
niet op net fieispau doch er naasi
reed. üe cnautteur wliae nog iets
uiinalen, doen Kon een Oolsing niet
meer voorKomen met nel reeds oeken-
de gevolg. Hem trett waarscnijnlyk
geen scnuid. Het li]K is per auto naar
Uirecnt overgeDracnt, Lie politie stelt
een onderzoek in.
Een groot transportvliegtuig is
bij St. Antonio (Texas) neergcstuit en
verpletterd. Zes militaire vliegers zijn
luerDij om het leven gekomen.
LAATSTE BERICHTEN.
Het vijfde vliegtuig
Het vliegtuig H, N. A. E. N. met
Aller, Smrinof en Veenendaal aan
boord is gisterochtend om 9.30 uit
Boedapest vertrokken en gistermiddag
ten 4.26 onder groote belangstelling
vlot op Schiphol geland. Minister v.
d. Vegte e. a. spraken de vliegers toe.
Zij zijn 7 November te Batavia op
gestegen en hebben dus 10 vliegdagen
noodig gehad. De heenreis kostte
hen 18 dagen.
PROVINCIAAL NIEUWS.
Concert Liedertafel.
Men verzoekt ons er nogmaals de
aandacht op te willen vestigen, dat
er Zondagmiddag in „Musis Sacrum"
gelegenheid bestaat tot plaatsbespre
king voor het concert van Maandag
avond en wel van 12—1 uur voorde
honoraire leden en daarna voor de
werkende leden en betalende bezoe
kers.
Het Nederlandsche hulpbehoevende
kind.
Evenals andere jaren zal ook dit
jaar weer een verkoop van „Liefda
digheidspostzegels" plaats hebben
voor het Nederlandsche Hulpbehoe
vende Kind.
Men weet hoeveel er gedaan wordt
door tallooze vereenigingen voor onze
kinderen, die ziek zijn, achterlijk of
gebrekkig, blind, doof, doofstom, of
die verwaarloosd worden en dreigen
te gronde te gaan,
Maar als men weet dat er 300 van
die vereenigingen zich aanmelden
groote en kleine en van alle gezindte,
begrijpt u wel dat er veel geld noo
dig is.
Daarom heeft Centrale Propaganda-
Commissie besloten om ook kinder
briefkaarten te laten verkoopen. Deze
briefkaarten zijn reproducties van
schilderijen van de Nederlandsche j
meesters Frans Hals en Jan Veth. Ze
worden verkocht in 2 series ieder van
6 stuks voor f 0 35 per serie.
De postzegels voor het Nederland-
sche Hulpbehoevende Kind zullen
worden verkocht vanaf 10 December
1928 tot en met 10 Januari 1929 en
blijven onbeperkt geldig ook voor het
buitenland.
De prijzen der postzegels zijn
Frankierw. Prijien
l'/2 cent 2'/s cent
5 8
77, 10
127, - 16
Het Comité.
Ongeval.
De auto van den heer K. alhier
sloeg gisteren door 't slippen, op z'n
kop in den sloot langs den Zomer
dijk. Wonder boven wonder kwam
de inzittende er zonder eenig letsel,
alleen met een nat pak af. De auto
werd ernstig beschadigd.
De storm.
De storm van gisteravond heeft den
treinenloop in ons land veel vertraging
bezorgd. Vele schepen verkeerden in
moeielijkheden en op tal van plaatsen
is ernstige stormschade te constateeren.
In onze gemeente bepaalde zich
de schade tot eenige ontwortelde
boomen en beschadigde daken.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN FA
BRIEKEN VOOR DE LANGSTRAAT
TE WAALWIJK.
Vergadering van de Kamer v. Koop
handel en Fabrieken v. de Langstraat,
gehouden op 15 November 1928, des
namiddags om half 3, ten Raadhuize.
Van de afdeeling grootbedrijf zijn
aanwezig 3 leden, van de afdeeling
kleinbedrijf 9.
Voorzitter: B. Timmermans-Ver
schu re.
Secretaris: M. A. J. van Liempt.
De Voorzitter opent de vergadering.
Hij deelt mede, dat bericht van verhin
dering is ingekomen van de heeren de
Haan, Smits, Verheijen en van Loon.
Aan de orde:
1. Notulen.
De notulen der vergadering van 13
September 1928 worden ongewijzigd
vastgesteld.
2. Mededeeling van de uitvoering, die
gegeven is aan de besluiten der vorige
vergadering.
De Voorzitter geeft een overzicht van
de gevoerde correspondentie, die in
verband met de besluiten der vorige
vergadering is gevoerd, waarbij hij me
moreert het resultaat, dat bereikt is
door de actie der Kamer inzake verbe
tering van den weg Waalwijk-Tilburg,
waaromtrent door de Statenvergade
ring is besloten, dat hij in 3 jaren zal
worden verbeterd.
3. Bespreking van de voorgenomen
herziening van de telefoontarieven.
De voorgenomen wijziging betreft
voor locaal verkeer de invoering van
een gesprekkentarief van 3 cent per
gesprek naast een vastrecht, varieerend
van 24.tot 48.per jaar. De alge
meene strekking van de voorgestelde
tariefswijziging is op de eerste plaats
degenen, die van de telefoon veel ge
bruik maken, naar evenredigheid meer
te laten betalen dan hen, die daarvan
weinig gebruik maken en op de tweede
plaats de telefoon binnen het bereik
te brengen van hen, voor wie het be
staande tarief te hoog is naar verhou
ding van het gebruik, dat zij van de
telefoon zullen maken.
Het Bureau der Kamer deelde in haar
advies o.m. mede:
„Bij nadere beschouwing van de
voorgestelde wijziging springt onmid
dellijk in het oog een verschuiving dei-
lasten naar handel en industrie. Het
moge al waar zijn, dat de totale op
brengst van het nieuwe tarief zal blij
ven beneden die van het bestaande, dit
neemt niet weg, dat menig aangeslote
ne, die, in Verhand met den aard zijner
onderneming, veel van de telefoon ge
bruik maakt, meer dan tot nu toe zal
te betalen hebben. Uil het volgende
voorbeeld moge dit blijken: In eên net
van meer dan 100 aansluitingen wordt
thans een abonnement betaald van
45.Volgens het nieuwe tarief zou
hiervoor in de plaats treden een grond-
bedrag ad 24.plus 3 cent per ge
sprek. Trekt men het grondbedrag ad
24.af van het bestaande abonne
ment van 45.dan blijft over 21
voor de betaling van de gesprekken en
zouden de kosten dan per jaar gelijk
blijven. Voor deze 21.zou men dan
per jaar kunnen voeren 2100 3 of 700
gesprekken, dit is nog geen twee ge
sprekken per dag. Bij gemiddeld 5 ge
sprekken per dag zou naar het nieuwe
tarief moet worden betaald (een jaar
gerekend op 350 dagen) voor gesprek
ken 350 x 5 x 3 cent of 52.50, voor
grondbedrag 24.of totaal 76.50,
legen 45.voor het oogenblik. Bij
10 gesprekken per dag moeten worden
betaald voor gesprekken 350 x 10 x 3
cent of 105.plus grondbedrag 24,
totaal 129.tegen 45.voor het
oogenblik. In het algemeen is een
abonnementstarief populair. Deze
vorm van tarifieering, wij zien het bij
electriciteit, gas, waterleiding, spoor-
en tramwegen, is zeer gewild en bevor
der t een zoo ruim mogelijk gebruik.
Wil men het aansluiten van weinig-
gemeentebesturen en van eenige orga-
I nisaties van handel, nijverheid en ver-
keer. Het Bureau heeft daarbij enkele
punten aangegeven als overwegingen,
die naar het oordeel van het Bureau
van invloed kunnen zijn voor de bepa-
ling van een standpunt bij het uit te
brengen advies. Deze punten zijn de
volgende:
1. Sinds de ontwikkeling van het
motorvoertuig is de behoefte aan den
tramweg sterk verminderd;
2. Wat het personenvervoer betreft
heeft het publiek een uitgesproken
voorkeur voor de autobus;
3. Door het nog steeds toenemende
verkeer met motorvoertuigen worden
voor het verkeer zoodanige eischen ge
steld aan den weg, dat een zich over
een vaste baan voortbewegende stoom
tram in hel algemeen een stug vervoer-
apparaat is, dat niet meer op een druk
ken verkeersweg thuis hoort, en in
ernstige ver
sprekers bevorderen, dan zal naar ons I n
1 I sommige gevallen een ernsti
oordeel de weg daartoe veel meer moe. keersl)cblcmmering vormt;
ten worden gezocht ,n de richtmg van Nadat dc exbploitatie van
de afschaffing van de entreekosten. De
betaling van een vrij hoog bedrag in
eens weerhoudt velen tot aansluiting
over te gaan."
Over dit onderwerp wordt breedvoe
rig van gedachen gewisseld. De voor
gestelde wijziging wordt onaanneme
lijk geacht, omdat zij inplaats van ta
riefsverlaging neer komt op een ver
hooging, althans voor de meerderheid
der aangeslotenen.
Geenszins wordt door de vergadering
gedeeld de verwachting, dat door de
voorgestelde wijziging van het tarief
het getal aansluitingen zal toenemen.
Uit de door het Bureau gegeven
voorbeelden blijkt, dat ook voor hen,
die slechts weinig van de telefoon ge
bruik maken, het verschil tusschen het
oude en het voorgestelde tarief van
zoo weinig beteekenis kan zijn, dat in
dit verschil zeker geen aanleiding kan
worden gevonden om ee® belangrijke
toename van hel aantal aansluitingen
te verwachten.
De vergadering deelt algemeen het
gevoelen van het Bureau, dat verlaging,
zoo mogelijk afschaffing van de entree-
kosten het beste middel zal zijn om 't
aantal aansluitingen te verhoogen.
Besloten wordt te rapporteeren, dat
de Kamer zeer teleurgesteld is door de
voorgestelde wijziging. Inplaats van
een verlaging van het tarief, verwacht
met het oog op de gunstige finantieele
resultaten van het laatste exploitatie
jaar, wordt een wijziging voorgesteld,
die, althans voor het locale verkeer,
voor de meeste aangeslotenen een ver
hooging van hel tarief beteekent en een
verschuiving der lasten naar handel en
industrie.
Wat het ontwerp-tarief voor interlo-
cale gesprekken betreft, n.l. 10 cent per
gesprek van 3 minuten voor afstanden
tot en met 7'/ï K.M., 20 cent tot en met
15 K.M., 35 cent tot en met 35 K.M. en
daarboven 50 cent, kan de vergadering
zich met de voorgestelde wijziging ver
eenigen.
4. Bespreking betreffende een tot
de Kamer gericht verzoek om haar
oordeel te vernemen omtrent de moge
lijkheid eener algeheele opheffing van
de tramlijnen der Hollandsche Buurt-
spoorwegen.
Door het Bureau der Kamer is naar
aanleiding der gestelde vraag de mee
ning gevraagd van de belanghebbende
exploitatie van de auto-
busdiensten afhankelijk werd gesteld
van een door dc Gedeputeerde Staten
te vérleenen concessie, hebben wij ons
op het standpunt gesteld, dat het alge
meen verkeersbelang voor deze streek
niet is gediend met een vervoermono-
polie te geven aan de Hollandsche
Buurtspoorwegen
5. Het stukgoederenvervoer is na
genoeg geheel in handen gekomen van
particuliere expediteurs.
6. Het vraclitgooderenvervoer is
van geringe beteekenis.
De ingekomen rapporten bevestigen
voor de groote meerderheid de opvat
ting van het Bureau, in deze zes pun
ten neergelegd. Zou dan ook de con
clusie kunnen worden getrokken, dat
voor verreweg het voornaamste gedeel
te van handel en industrie in het dis
triet der Kamer de vraag of instand
houding van den tram van belang is,
ontkennend zou kunnen worden be
antwoord, dit neemt niet weg, dat voor
bepaalde districtsdeelen de opheffing
in hoofdzaak ten aanzien van het goe
derenvervoer niet gewenschte gevolgen
zou hebben.
In de discusiën ,die volgen, worden
de voor- en nadeelen van dezen tram
weg breedvoerig besproken. Daarbij
komt duidelijk naar voren, de alge*
meene onvoldaanheid over de tegen
woordige wijze van exploitatie, die
niet alleen niet bevredigt, maar be
schouwd wordt als een voorname oor
zaak van de inpopulariteit van deze
onderneming. De vraag wordt dan
ook gesteld of het niet mogelijk zou
zijn. dat de exploitatie zou worden
overgenomen «loor de Nfederlandsclie
Spoorwegen.
Geconcludeerd wordt tenslotte, dat
de verkeersbelangen bij de tegenwoor
dige wijze van exploitatie van den
tramweg voor liet voornaamste deel
van het district in geenen deele wor
den gediend op een wijze als met recht
mag worden verwacht, zelfs in den
weg staat een ontwikkeling van het
snelverkeer in anderen vorm, doch dat
de instandhouding althans voor een,
zij het voor een veel geringer deel van
het district der Kamer, gewensclit is.
Het Bureau wordt opgedragen de
ingekomen rapporten en de conclusie
uit de beschouwingen der vergadering
in een rapport samen te vatten als
antwoord op de vraag van de Inspec
tie der Spoorwegen.
ADVERTENTIëN.
41564
GEBOREN:
JOHANNUS
Zoon van
ANTONIE DE JONG
C. DE JONG-van Selst.
Capelle (N.B16 Nov. 1928.
Gevraagd
EEN NETTE
goed kunnende fietsen.
BERNARD HENDRIKS,
Slagerij,
Stationsstraat, Waalwijk.
Gevraagd
EN EEN AANKOMENDE
3 a 4 jaar bij het vak bij
P. A. SOMERS, WAALWIJK,
Mecanicien. 41555
vraagt
voor directe indiensttreding
voor de Overleer snijderij.
Gevraagd tegen ïïink loon
EEN BEKWAAM
uit gegoeden middenstand zoekt
tegen 1 Januari a s.
gemeubileerde
met volledig pension.
Zaterdagsmiddags en Zondags
uitstedig.
Brieven met prijsopgave aan
het Bureau van „De Echo van
het Zuiden" onder No. deradvert*
Op brieven waarin geen prijs
en condities vermeld zijn wordt
beslist niet gereflecteerd. 41566
OPRUIMING
OPRUIMING
van
aan zeer verminderde prijzen.
Beleefd aanbevelend,
41556 Car. Me!]ers.
Henr. van der Wee.
KAATSHEUVEL, Schoolstraat.
Ter gelegenheid van de Opera te 's Hertogenbosch op
DINSDAG 20 NOVEMBER#a. s., rijdt een
Vertrek WAALWIJK (Markt) 18.45
Aankomst 'sBOSCH 19.35
41562 Vertrek 's BOSCH na afloop Opera.
Tilburg, 16 November 1928. DE DIRECTIE.
3 x zwarter, 't halve werk. Probeer eens een
doosje van een dubbeltje. 41259
Indien ge niet weet met welk ST. NICOLAAS—CADEAU
ge uwe huisgenooten kunt verrassen komt dan eens zien
naar de Etalage van
NAAST DE R. K. KERK WAALWIJK.
Daar vindt ge geschikte CADEAUX die altijd welkom zijn
zooals
Jongens Meisjesschoenen met crêpe rubber
Heeren- en Jongens „Cres" laarzen,
Jongens en Meisjes warme pantoffels.
Zwarte en Witte Gymnastiekschoenen
Dames en Heeren warme pantoffels.
Halve Overschoenen ter bescherming van
licht gekleurde schoenen. - Rood beige en
Lak. Kinderhakbandjes.
Echte Vochtzolen. - Schoenspanners enz.
41542 Aanbevelend
M
WAALWIJK.
HNHES I DROSSAERIS,
Loket-Kluis