j Concert Liederlalel 19 Slaëersleerliné, N. II. UéHê Sctioenlabrieh Waalwijk, EXTRA TRAM SOLISTEN: o v Hollandsche Buurtspoorwegen. ST. NICOLAAS. een LEERLING KNECHT, 2 BIJTUIGERS Overhaler, een Stanzer, en Leerjongen. Net R.K, Heer Zit- en slaapkamer ONZE GROOTE OPRUIMING DAMES- en HINDERHOEDEN 's-HERTOGENBOSCH - WATERSTRAAT 1. I Musis Sacrum" N E M B E R Wegens vergevorderd seizoen begint 15 November a.s. Kassiers en Commissionnairs in Effecten Onze modern ingerichte biedt de beste beveiliging tegen INBRAAK en BRAND. Huurprijzen der loketten vanaf f 6.— per jaar. van Waalwijk naar 's Bosch en terug. ar Gewoon tarief. H Poets Uw Haard, Kachel en Fornuis met OVALUME FIRMA CHR. OE KORT O V E E F R e M N A 1 A N K G Woensdagavond werd op den tfilischen suaaiweg Dij L>e biiat net 26-jarige Dunscne uiensimeisje M. L ui oetreKking oij 'n tamilie leBilMoven auoi een autoous aangereuen. Zij Dekwam zoodanige verwondingen, dal zij na enkele uogenoiiKken overleed ien nuize van den novenier de Urooi □ij wien zij was Dinneugedragen. Het meisje nau langs uen bmscncn straat weg in de neming Uirecnt gereden, ten auioous reed naar tegemoet, waar van de cnauffcur opmerKte, dat zij niet op net fieispau doch er naasi reed. üe cnautteur wliae nog iets uiinalen, doen Kon een Oolsing niet meer voorKomen met nel reeds oeken- de gevolg. Hem trett waarscnijnlyk geen scnuid. Het li]K is per auto naar Uirecnt overgeDracnt, Lie politie stelt een onderzoek in. Een groot transportvliegtuig is bij St. Antonio (Texas) neergcstuit en verpletterd. Zes militaire vliegers zijn luerDij om het leven gekomen. LAATSTE BERICHTEN. Het vijfde vliegtuig Het vliegtuig H, N. A. E. N. met Aller, Smrinof en Veenendaal aan boord is gisterochtend om 9.30 uit Boedapest vertrokken en gistermiddag ten 4.26 onder groote belangstelling vlot op Schiphol geland. Minister v. d. Vegte e. a. spraken de vliegers toe. Zij zijn 7 November te Batavia op gestegen en hebben dus 10 vliegdagen noodig gehad. De heenreis kostte hen 18 dagen. PROVINCIAAL NIEUWS. Concert Liedertafel. Men verzoekt ons er nogmaals de aandacht op te willen vestigen, dat er Zondagmiddag in „Musis Sacrum" gelegenheid bestaat tot plaatsbespre king voor het concert van Maandag avond en wel van 12—1 uur voorde honoraire leden en daarna voor de werkende leden en betalende bezoe kers. Het Nederlandsche hulpbehoevende kind. Evenals andere jaren zal ook dit jaar weer een verkoop van „Liefda digheidspostzegels" plaats hebben voor het Nederlandsche Hulpbehoe vende Kind. Men weet hoeveel er gedaan wordt door tallooze vereenigingen voor onze kinderen, die ziek zijn, achterlijk of gebrekkig, blind, doof, doofstom, of die verwaarloosd worden en dreigen te gronde te gaan, Maar als men weet dat er 300 van die vereenigingen zich aanmelden groote en kleine en van alle gezindte, begrijpt u wel dat er veel geld noo dig is. Daarom heeft Centrale Propaganda- Commissie besloten om ook kinder briefkaarten te laten verkoopen. Deze briefkaarten zijn reproducties van schilderijen van de Nederlandsche j meesters Frans Hals en Jan Veth. Ze worden verkocht in 2 series ieder van 6 stuks voor f 0 35 per serie. De postzegels voor het Nederland- sche Hulpbehoevende Kind zullen worden verkocht vanaf 10 December 1928 tot en met 10 Januari 1929 en blijven onbeperkt geldig ook voor het buitenland. De prijzen der postzegels zijn Frankierw. Prijien l'/2 cent 2'/s cent 5 8 77, 10 127, - 16 Het Comité. Ongeval. De auto van den heer K. alhier sloeg gisteren door 't slippen, op z'n kop in den sloot langs den Zomer dijk. Wonder boven wonder kwam de inzittende er zonder eenig letsel, alleen met een nat pak af. De auto werd ernstig beschadigd. De storm. De storm van gisteravond heeft den treinenloop in ons land veel vertraging bezorgd. Vele schepen verkeerden in moeielijkheden en op tal van plaatsen is ernstige stormschade te constateeren. In onze gemeente bepaalde zich de schade tot eenige ontwortelde boomen en beschadigde daken. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FA BRIEKEN VOOR DE LANGSTRAAT TE WAALWIJK. Vergadering van de Kamer v. Koop handel en Fabrieken v. de Langstraat, gehouden op 15 November 1928, des namiddags om half 3, ten Raadhuize. Van de afdeeling grootbedrijf zijn aanwezig 3 leden, van de afdeeling kleinbedrijf 9. Voorzitter: B. Timmermans-Ver schu re. Secretaris: M. A. J. van Liempt. De Voorzitter opent de vergadering. Hij deelt mede, dat bericht van verhin dering is ingekomen van de heeren de Haan, Smits, Verheijen en van Loon. Aan de orde: 1. Notulen. De notulen der vergadering van 13 September 1928 worden ongewijzigd vastgesteld. 2. Mededeeling van de uitvoering, die gegeven is aan de besluiten der vorige vergadering. De Voorzitter geeft een overzicht van de gevoerde correspondentie, die in verband met de besluiten der vorige vergadering is gevoerd, waarbij hij me moreert het resultaat, dat bereikt is door de actie der Kamer inzake verbe tering van den weg Waalwijk-Tilburg, waaromtrent door de Statenvergade ring is besloten, dat hij in 3 jaren zal worden verbeterd. 3. Bespreking van de voorgenomen herziening van de telefoontarieven. De voorgenomen wijziging betreft voor locaal verkeer de invoering van een gesprekkentarief van 3 cent per gesprek naast een vastrecht, varieerend van 24.tot 48.per jaar. De alge meene strekking van de voorgestelde tariefswijziging is op de eerste plaats degenen, die van de telefoon veel ge bruik maken, naar evenredigheid meer te laten betalen dan hen, die daarvan weinig gebruik maken en op de tweede plaats de telefoon binnen het bereik te brengen van hen, voor wie het be staande tarief te hoog is naar verhou ding van het gebruik, dat zij van de telefoon zullen maken. Het Bureau der Kamer deelde in haar advies o.m. mede: „Bij nadere beschouwing van de voorgestelde wijziging springt onmid dellijk in het oog een verschuiving dei- lasten naar handel en industrie. Het moge al waar zijn, dat de totale op brengst van het nieuwe tarief zal blij ven beneden die van het bestaande, dit neemt niet weg, dat menig aangeslote ne, die, in Verhand met den aard zijner onderneming, veel van de telefoon ge bruik maakt, meer dan tot nu toe zal te betalen hebben. Uil het volgende voorbeeld moge dit blijken: In eên net van meer dan 100 aansluitingen wordt thans een abonnement betaald van 45.Volgens het nieuwe tarief zou hiervoor in de plaats treden een grond- bedrag ad 24.plus 3 cent per ge sprek. Trekt men het grondbedrag ad 24.af van het bestaande abonne ment van 45.dan blijft over 21 voor de betaling van de gesprekken en zouden de kosten dan per jaar gelijk blijven. Voor deze 21.zou men dan per jaar kunnen voeren 2100 3 of 700 gesprekken, dit is nog geen twee ge sprekken per dag. Bij gemiddeld 5 ge sprekken per dag zou naar het nieuwe tarief moet worden betaald (een jaar gerekend op 350 dagen) voor gesprek ken 350 x 5 x 3 cent of 52.50, voor grondbedrag 24.of totaal 76.50, legen 45.voor het oogenblik. Bij 10 gesprekken per dag moeten worden betaald voor gesprekken 350 x 10 x 3 cent of 105.plus grondbedrag 24, totaal 129.tegen 45.voor het oogenblik. In het algemeen is een abonnementstarief populair. Deze vorm van tarifieering, wij zien het bij electriciteit, gas, waterleiding, spoor- en tramwegen, is zeer gewild en bevor der t een zoo ruim mogelijk gebruik. Wil men het aansluiten van weinig- gemeentebesturen en van eenige orga- I nisaties van handel, nijverheid en ver- keer. Het Bureau heeft daarbij enkele punten aangegeven als overwegingen, die naar het oordeel van het Bureau van invloed kunnen zijn voor de bepa- ling van een standpunt bij het uit te brengen advies. Deze punten zijn de volgende: 1. Sinds de ontwikkeling van het motorvoertuig is de behoefte aan den tramweg sterk verminderd; 2. Wat het personenvervoer betreft heeft het publiek een uitgesproken voorkeur voor de autobus; 3. Door het nog steeds toenemende verkeer met motorvoertuigen worden voor het verkeer zoodanige eischen ge steld aan den weg, dat een zich over een vaste baan voortbewegende stoom tram in hel algemeen een stug vervoer- apparaat is, dat niet meer op een druk ken verkeersweg thuis hoort, en in ernstige ver sprekers bevorderen, dan zal naar ons I n 1 I sommige gevallen een ernsti oordeel de weg daartoe veel meer moe. keersl)cblcmmering vormt; ten worden gezocht ,n de richtmg van Nadat dc exbploitatie van de afschaffing van de entreekosten. De betaling van een vrij hoog bedrag in eens weerhoudt velen tot aansluiting over te gaan." Over dit onderwerp wordt breedvoe rig van gedachen gewisseld. De voor gestelde wijziging wordt onaanneme lijk geacht, omdat zij inplaats van ta riefsverlaging neer komt op een ver hooging, althans voor de meerderheid der aangeslotenen. Geenszins wordt door de vergadering gedeeld de verwachting, dat door de voorgestelde wijziging van het tarief het getal aansluitingen zal toenemen. Uit de door het Bureau gegeven voorbeelden blijkt, dat ook voor hen, die slechts weinig van de telefoon ge bruik maken, het verschil tusschen het oude en het voorgestelde tarief van zoo weinig beteekenis kan zijn, dat in dit verschil zeker geen aanleiding kan worden gevonden om ee® belangrijke toename van hel aantal aansluitingen te verwachten. De vergadering deelt algemeen het gevoelen van het Bureau, dat verlaging, zoo mogelijk afschaffing van de entree- kosten het beste middel zal zijn om 't aantal aansluitingen te verhoogen. Besloten wordt te rapporteeren, dat de Kamer zeer teleurgesteld is door de voorgestelde wijziging. Inplaats van een verlaging van het tarief, verwacht met het oog op de gunstige finantieele resultaten van het laatste exploitatie jaar, wordt een wijziging voorgesteld, die, althans voor het locale verkeer, voor de meeste aangeslotenen een ver hooging van hel tarief beteekent en een verschuiving der lasten naar handel en industrie. Wat het ontwerp-tarief voor interlo- cale gesprekken betreft, n.l. 10 cent per gesprek van 3 minuten voor afstanden tot en met 7'/ï K.M., 20 cent tot en met 15 K.M., 35 cent tot en met 35 K.M. en daarboven 50 cent, kan de vergadering zich met de voorgestelde wijziging ver eenigen. 4. Bespreking betreffende een tot de Kamer gericht verzoek om haar oordeel te vernemen omtrent de moge lijkheid eener algeheele opheffing van de tramlijnen der Hollandsche Buurt- spoorwegen. Door het Bureau der Kamer is naar aanleiding der gestelde vraag de mee ning gevraagd van de belanghebbende exploitatie van de auto- busdiensten afhankelijk werd gesteld van een door dc Gedeputeerde Staten te vérleenen concessie, hebben wij ons op het standpunt gesteld, dat het alge meen verkeersbelang voor deze streek niet is gediend met een vervoermono- polie te geven aan de Hollandsche Buurtspoorwegen 5. Het stukgoederenvervoer is na genoeg geheel in handen gekomen van particuliere expediteurs. 6. Het vraclitgooderenvervoer is van geringe beteekenis. De ingekomen rapporten bevestigen voor de groote meerderheid de opvat ting van het Bureau, in deze zes pun ten neergelegd. Zou dan ook de con clusie kunnen worden getrokken, dat voor verreweg het voornaamste gedeel te van handel en industrie in het dis triet der Kamer de vraag of instand houding van den tram van belang is, ontkennend zou kunnen worden be antwoord, dit neemt niet weg, dat voor bepaalde districtsdeelen de opheffing in hoofdzaak ten aanzien van het goe derenvervoer niet gewenschte gevolgen zou hebben. In de discusiën ,die volgen, worden de voor- en nadeelen van dezen tram weg breedvoerig besproken. Daarbij komt duidelijk naar voren, de alge* meene onvoldaanheid over de tegen woordige wijze van exploitatie, die niet alleen niet bevredigt, maar be schouwd wordt als een voorname oor zaak van de inpopulariteit van deze onderneming. De vraag wordt dan ook gesteld of het niet mogelijk zou zijn. dat de exploitatie zou worden overgenomen «loor de Nfederlandsclie Spoorwegen. Geconcludeerd wordt tenslotte, dat de verkeersbelangen bij de tegenwoor dige wijze van exploitatie van den tramweg voor liet voornaamste deel van het district in geenen deele wor den gediend op een wijze als met recht mag worden verwacht, zelfs in den weg staat een ontwikkeling van het snelverkeer in anderen vorm, doch dat de instandhouding althans voor een, zij het voor een veel geringer deel van het district der Kamer, gewensclit is. Het Bureau wordt opgedragen de ingekomen rapporten en de conclusie uit de beschouwingen der vergadering in een rapport samen te vatten als antwoord op de vraag van de Inspec tie der Spoorwegen. ADVERTENTIëN. 41564 GEBOREN: JOHANNUS Zoon van ANTONIE DE JONG C. DE JONG-van Selst. Capelle (N.B16 Nov. 1928. Gevraagd EEN NETTE goed kunnende fietsen. BERNARD HENDRIKS, Slagerij, Stationsstraat, Waalwijk. Gevraagd EN EEN AANKOMENDE 3 a 4 jaar bij het vak bij P. A. SOMERS, WAALWIJK, Mecanicien. 41555 vraagt voor directe indiensttreding voor de Overleer snijderij. Gevraagd tegen ïïink loon EEN BEKWAAM uit gegoeden middenstand zoekt tegen 1 Januari a s. gemeubileerde met volledig pension. Zaterdagsmiddags en Zondags uitstedig. Brieven met prijsopgave aan het Bureau van „De Echo van het Zuiden" onder No. deradvert* Op brieven waarin geen prijs en condities vermeld zijn wordt beslist niet gereflecteerd. 41566 OPRUIMING OPRUIMING van aan zeer verminderde prijzen. Beleefd aanbevelend, 41556 Car. Me!]ers. Henr. van der Wee. KAATSHEUVEL, Schoolstraat. Ter gelegenheid van de Opera te 's Hertogenbosch op DINSDAG 20 NOVEMBER#a. s., rijdt een Vertrek WAALWIJK (Markt) 18.45 Aankomst 'sBOSCH 19.35 41562 Vertrek 's BOSCH na afloop Opera. Tilburg, 16 November 1928. DE DIRECTIE. 3 x zwarter, 't halve werk. Probeer eens een doosje van een dubbeltje. 41259 Indien ge niet weet met welk ST. NICOLAAS—CADEAU ge uwe huisgenooten kunt verrassen komt dan eens zien naar de Etalage van NAAST DE R. K. KERK WAALWIJK. Daar vindt ge geschikte CADEAUX die altijd welkom zijn zooals Jongens Meisjesschoenen met crêpe rubber Heeren- en Jongens „Cres" laarzen, Jongens en Meisjes warme pantoffels. Zwarte en Witte Gymnastiekschoenen Dames en Heeren warme pantoffels. Halve Overschoenen ter bescherming van licht gekleurde schoenen. - Rood beige en Lak. Kinderhakbandjes. Echte Vochtzolen. - Schoenspanners enz. 41542 Aanbevelend M WAALWIJK. HNHES I DROSSAERIS, Loket-Kluis

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 11