©Huwen 'Mijnfijcwdts zmwwhê&tim Houdt U van 'n lekker bakje? tusschen den heer v. d. Waerden en den Voorzitter, waarbij ook de Secretaris herhaaldelijk den heer v. d. Waerden tracht te overtuigen dat hij verkeerde dienstjaren ais basis neemt en daardoor ook verkeerde cijfers in zijn opstelling betrekt. De becijfering door den Voor zitter gegeven, blijkt de heer v. d. Waerden niet te kunnen weerleggen. De heer Pullens wil nog even op enkele gezegden van den Voorzitter terugkomen. Deze heeft o.a. hulde gebracht aan den heer Timmermans. Die hulde moet ook spr. onderschrij ven want inderdaad was de heer Tim mermans een zeer verdienstelijk raads lid. in het bijzonder huldigde de Voorzitter het vrij en frank optreden van den heer Timmermans, maar spr. vraagt zich af, waarom de Voorzitter het bij anderen niet waardeert als deze gerust voor hun meening durven uit te komen ook al is het niet altijd de opvatting van B. en W. Waarom worden ons verdachtma kingen toegeschreven en wordt ons verweten, dat wij veel te ver zijn ge gaan De Voorzitter merkt even op, dat hij alles wat hij aan het adres van den heer v. d. Waerden of van de com missie gezegd heeft met feiten heeft aangetoond. Meent de heer Pullens, dat een of ander ten onrechte is gezegd dan dient hij duidelijk te verklaren, welke feiten onwaar zijn, dan kan de Voorzitter daarop van antwoord dienen. Puilens. Het wil mij voorkomen, dat als wij vrij en frank voor onze meening uitkomen, dat bij U dan al direct het idee voorzit dat wij het beleid van B, en W. in zijn diepe wortels gaan aantasten. Wij apprecieeren ten zeerste het werk van B en W. en wanneer wij al eens met dat college van mee ning verschillen dan gaat het nog niet aan om daarop zoo diep in te gaan en er bedoelingen achter te zoeken, die wij niet hebben. Dan wilde ik hier nog even opmer ken dat de wijze waarop de heer Timmermans zich aan het einde der vorige vergadering heeft uitgesproken niet in den haak is. Hij begon te spre ken zonder eerst het woord te hebben gevraagd en de voorzitter liet toe dat hij zich op een dergelijke wijze over den raad uitliet omdat deze zich met 8 tegen 4 stemmen voor uitstel had verklaard. De Voorzitter had dat niet mogen toelaten. Nadat ook de Voor zitter hieraan nog iets had toegevoegd viel de hamer en was de vergadering ten einde. \Vt had gedacht dat hij voor een dergelijke handelwijze zijn veront schuldigingen zou hebben aangeboden. Uitvoerig gaat de heer Pullens hierna nog het standpunt der Commissie uit eenzetten inzake het reserveeren der overschotten waarover de Commissie aan den raad de vrije beschikking wil zien toegekend, doch waar in de voor afgaande discussie aan de Commissie reeds volle geruststelling op dit punt is gegeven kunnen wij deze verder achterwege laten. Tegenover de cijfers door den voor zitter uit andere gemeenten naar voren gebracht, die voor hem niet zooveel waarde hebben omdat hij den toestand in die gemeente niet beoordeelen kan, leest de heer Pullens een stuk voor uit „de Morgen" waaruit blijkt dat in de Tweede Kamer werd voorgesteld met overschotten van vorige jaren te handelen als ook de Commissie werd bedoeld. De Voorzitter onderbreekt den heer Pullens door op te merken dat men wel vergelijkingen kan maken met andere gemeenten met hetzelfde ka rakter als Waalwijk, maar toch aller minst met hei Rijk. Als de eerste vergelijkingen voor den heer Pullens geen waarde hebben, hoe kan hij dan thans zijn standpunt met een verge lijking met het Rijk verdedigen 1 Ten slotte wil de heer Pullens er tegen opkomen dat de voorzitter spre kende over het rapport der commissie steeds den heer v. d. Waerden noemt als zouden er ook geen twee andere commissieleden zijn. Hierdoor voelt de heer Pullens zich zeer gekrenkt. Hij acht zichzelf volkomen tegen den heer v. d. Waerden opgewassen als hij het niet met hem eens is. Ofschoon er thans reeds ruim 3 uur algemeene beschouwingen zijn gevoerd waarbij de stellingen der commissie inzake de f 24000.— belasting over schot en de bestemming der over schotten reeds zijn ontzenuwd wil thans de heer Smolders nog even duidelijk aantoonen dat wat de be drijfswinsten betreft, de Commissie op een geheel verkeerd standpunt staat. v. Loon. Na een paar uur vergaderd te hebben, kom ik tot de conclusie, dat B. en W. en de Commissie eigen lijk niet meer zoo heel veel van mee ning verschillen, 't Qaat nu nog over een principieel bedrijfsbeginsel. Ik geloof, dat we hiermee wel de alge meene beschouwingen kunnen be sluiten. Voorzitter. Dan zal ik in stemming brengen het voorstel van de Commissie die een bepaald pe>centage van de bedrijfswinsten wil aanwenden voor tariefsverlaging en het verdere over schot op den gewonen dienst wil brengen. v. d Waerden. Onze bedoeling is om 30 pCt. van de geraamde winst aan te wenden voor tariefsverlaging. De rest gaat weer terug in het Gas bedrijf. Voorzitter. Maar dat gaat toch niet 1 Hoe kunnen we nu van een geraamde winst al een zeker percentage afnemen. v. d Waarden. We willen daarmee voorkomen, dat de winst verdwijnt voor andere doeleinden. We nemen daarbij het standpunt in, mocht de rekening onverhoopt met een nadeelig saldo sluiten, dat dan zonder bezwaar een beroep kan worden gedaan op de reserves van de bedrijven. Voorzitter. Maar waarom dan niet de overschotten te reserveeren in het fonds voor bijzondere doeleinden Dat is er toch voor om in tijd van nood te worden aangesproken. Op verzoek geeft de Secretaris nog even een nadere toelichting. Hij wijst er op, dat de leden het bedrijf te veel als een zelfstandig orgaan beschouwen, terwijl men het voor alles moet zien als een gemeentebezit. Elke gekweekte reserve is een bezitting van de ge meente. De Commissie neemt een basis die los is van elk goed com mercieel beheer. Ook de bedrijfstheorie van de Commissie steunt op geen enkele practische basis. Daarom kan zij noodlottig worden voor de gemeente. Verwiel. Ik wil nog even opmerken, dat ik in de langdurige discussies van de Commissie heb voorgesteld om de percentages van de bedrijfswinst anders te verdeelen nl. 50. 30 en 20 pCt. v. Driel. Zouden we nu niet een vast bedrag kunnen bepalen voor de bedrijven en ook een vast percentage voor het reservefonds, onder voor waarden dat de Raad ten allen tijde de beschikking heeft over 't reserve fonds. Voorzitter. Dat heeft de Raad altijd 1 Wij geven ten slotte geen cent uit. dat moet de Raad zelf beslissen. Maar we hebben er nu al zoo lang over gespro ken en komen op die manier niet verder. Het beste is om over deze zaak een uitvoerig prae—advies uit te brengen en nu de bestaande toestand handhaven. v. Loon. De heeren maken het zich zelf moeilijk en ingewikkeld. De zaak is toch zoo klaar en eenvoudig. Als men de bedrijven versterkt, verarmt men de gemeente, die ten slotte toch eigenares is. De gemeente kan toch evengoed de bedrijfswinst beheersen. Als een bedrijf uitgebreid moet worden kan de raad zelf beslissen of dat moet geschieden uit het reservefonds of uit de gewone middelen. Smolders. De Commissie brengt ook geen enkel argument naar voren waarom het zoo of zoo moet. De heer van der Waerden heeft vroe ger eens gezegd, dat B. en W. met groote lichtvaardigheid over gemeente belangen heen huppelen. Maar ditzelfde kan ook van de commissie ge zegd worden. Zij gaat zonder argu menten lichtvaardig over belangrijke gemeentezaken heen. Pullens. Men moet eerst eens nagaan door welke argumenten wij bij den opzet van ons rapport werden geleid. Wij zijn uitgegaan van de gedachte, dat alle overschatten zouden komen op jpost 370 van den kapitaal- dienst, n.I. ter vorming van een fonds voor den bouw van nieuw raadhuis, Daartegen had de commissie ernstige bezwaren. Wij hebben daartegen stel ling genomen, omdat wij het niet in 't belang van de gemeente achten, dat elk jaar zulke groote bedragen voor dat fonds gaan. Van zelf heeft de commissie toen naar middelen gezocht om zulks te voorkomen. Bij ons zat de veronderstelling vast, dat er uit dat fonds niet meer voor andere doeleinden te putten viel en daarmee aan de bedrijven een belang rijke winst onttrokken werd, die beter kan worden benut. Door de uiteen zetting en de verklaring van den voor. zitter is dit punt nu duidelijk gewor den en kunnen wij ons standpunt ook eenigszins wijzigen. Het was n.I. onze bedoeling om een fonds te krijgen waaruit zoo noodig voor bijzondere doeleinden nog geput kan worden. Nu ons verklaard is, dat het fonds op post 370 geen afgesloten fonds is, hebben wij ons doel voor een groot deel bereikt. Thans kannen wij dus beschikken over een reserve voor elk willekeurig doel. Leveren de bedrijven in eenig jaar een zeer groote winst op, dan kan overwogen worden, of we een deel daarvan zullen benut ten voor tariefverlaging, dus voor direct voordeel dtr verbruikers. Dit is een belangrijk punt want ik beschouw de tarieven tot de indirecte belastin gen. Daarom is het gewenschi de winst zoo te stellen, dat we ook voor de verbruikers aan den veiligen kant blijven. Voorzitter. Ik begrijp niet, dat U nooit hebt geweten, dat post 370 een fonds is voor bijzondere doeleinden. Wij beschikken toch niet over het geld 1 De Raad kan er toch zelf een bestemming aan geven. Met uw opmerking over indirecte belastingen bent U er toch naast Ner gens worden bedrijfstarieven als in directe belastingen beschouwd. Dat is geen persoonlijke opvatting 1 Leest maar eens wat de heer Dr. Wibaut daaromtrent zegt. Die mag men op dit gebied als man van de practp wel als een autoriteit beschouwen. Uwe meening als zouden wij-voor de ge meente te veel winst uit de bedrijven halen is ook onjuist. Ziet maar eens naar andere gemeenten en dan zult U zien, dat we percentsgewijze heel laag staan. Tilburg haalt niet minder dan f 900 000uit de bedrijven. Wij staan hier aan den zeer lagen kant. Pullens. Dat kunnen we bij de be- dJijven wel nagaan. Voorzitter. Maar dat hebt U toch al lang kunnen doen 1 Laat ons de discussies sluiten en beginnen aan de bedrijfsbegrootingen, anders kunnen we nooit aan een eind. Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf. v. d. Waerden. Bij post 23 (Kinder toeslag) blijkt, dat de Directeur, dhr. van Vliet een kindertoeslag geniet van 5 pCt. van zijn salaris, terwijl Dalleu f 1 per week krijgt. De commissie wil er de aandacht op vestigen, dat het wenschelijk is om een uniforme regeling te treffen, niet zooals bij het Rijk, waar 3 pCt. wordt gegeven, maar over de heele linie 5 pCt. vanaf het derde kind. We zouden 't dus gaarne zoo ge wijzigd zien, dat aan alle arbeiders een kindertoelage wordt gegeven van 5%. Voorzitter. De werklieden zijn niet in 't bezoldigingsbesluit opgenomen. v. d. Waerden. Aan ons instituut wordt ook aan alle werklieden 3°/0 gegeven. Afwijkende van de provin. clale regeling meenen wij te moeten voorstellen om aan alle Gem. werk lieden 5 pCt. te geven. Voorzitter. Voor alle gemeenten geldt 't provinciaal bezoldigingsbesluit, waar om zouden wij daarvan moeten af wijken. Aanvankelijk was hier de toe lage f0,60 per kind en de menschen waren al blij toen het op f I.— werd gebracht. v. d. Waerden. Wij achten unifor miteit toch gewenscht. Er is boven dien geen groot bedrag mee gemoeid. Voor Dalleu maakt 't geloof ik maar f 12.50 per jaar uit. Maar voor zulke menschen is 't toch al weer een wel kome tegemoetkoming. Voorzitter. Ik zie niet in waarom wij nu de provinciale regeling moeten wijzigen. Pullens. Wij meenen dat het billijk is om ook aan de werklieden de kindertoelage in percenten uit te drukken, Waarom moet dit alleen voor de hooger gesalarieerden gelden Voorzitter. Dan zal ik het voorstel van de Commissie in stemming brengen Wie wenscht't te steunen Niemand? Dan kan het ook niet in omvraag worden gebracht. Heeft een van de andere heeren nog iets over het G. E. B. te zeggen Niet, dan gaan we over naar het Gasbedrijf. v, d. Waerden. Ik wil nog even terugkomen op het G. E. B. In de haast heb ik vergeten over de voor gestelde tariefsverlaging te spreken. Voorzitter. Een dergelijke verlaging kunnen wij niet toepassen. Over de geheele linie zouden we dan nog 2 ct. lager komen, dan waarvoor we zelf den stroom inkoopen. Dat is dus een onmogelijkheid. Komt U er het vol gend jaar nog eens op terug. Het lid Roxs komt andermaal terug op zijn vroeger meermaals gedane voor stel, n I. verlichting van den dijk. Smolders Ik geloof, dat we dit voorstel moeten beschouwen als een beginsel-kwestie. Voor zoover het noodig is, is de Winterdijk op de hoeken van de dammen behoorlijk vellicht. Wat de heer Roxs viaagt is n.I. geheele verlichting van den Winterdijk, dus meer dan een gewone verlichting voor een of meerdere wijken. Nu is het de vraag, moeten we dan alle wandelwegen verlichten Een dergelijke konsekwentie is natuur lijk niet door te voeren. Of de heer Roxs moet een speciaal oogmerk nebben om alleen den Dijk te ver lichten. Voorzitter. Ik meen, dat de heer Roxs met dit voorstel is gekomen uit zedelijkheidsoverwegingen. Maar als we daarom den Dijk moeten ver lichten, dan gaan de jongelui natuur lijk verder op tot waar de verlichting ophoudt. Als je de gedachte van den heer Roxs wilt doorvoeren zou je alles moeten gaan verlichten, Roxs. Ik meen, dat den Dijk met zes lantaarns al vo.doende verlicht kon worden. Voorzitter. Maar weet u wel, dat daarmee 't euvel niet verholpen is. Uit de politie-rapporten die ik krijg blijkt, dat er meer over dag tegen de zedelijkheid wordt gezondigd dan 's avonds. Als ze verliefd zp, kijken ze niet <ft er een lantaarn in de buurt staat. Ik herinner me uit een rapport, dat er zich verleden jaar onder een lantaarn een heele scene heeft afge speeld. Zooais Weth. Smolders reeds heeft gezegd, zijn er op de punten langs den Dijk, waar zulks noodig bleek, lantaarns geplaatst. Roxs. Ais je s'avonds over den dp gaat, wordt er op zedelijk gebied soms erg aanstoot gegeven., Voorzitter. Ik heb een jaar lang s'avonds over den dp|naarj|Baardwp gewandeld maar ik heb er nooit iets gezien. Men kan toch ook wel in eer en deugd tegen den dp aanzitten. Vervolgens stelt het lid Roxs voor om het weekloon van de Meterop- nemers en geld ophalers van f 25,50 te brengen op f30 Spr. meent dat voor de verantwoordelijkheid welke deze personen moeten dragen 't salaris te klein is. Wanneer ze een tekort hebben door verlies, dan moeten ze het ontbrekende zelf bijbetalen. Spr. acht de risico te groot en het salaris te gering. Voorzitter. Komt u dan eerst eens inlichtingen inwinnen of er al ooit een geld-ophaler iets te kort is ge komen en zoo ja, hoeveel. Nu slaat u maar een gat in de lucht, zonder eenige gegevens. Als we uw rede neering gingen volgen, dan moest men een wisseilooper, die toch met duizenden omgaat, een salaris moeten geven, waarvoor een burgemeester zp hoed zou afzetten, Er is iemand over dit punt hier geweest, maar hij heeft zp voorstel zelf weer ingetrokken. Roxs. Maar ze hebben toch altijd de risico te dragen. Voorzitter. Natuurlijk. Maar ver onderstel dat iemand geld verliest, dan zouden B. en W. het geval eerst nog eens kunnen onderzoeken en be oordeelen of we hem voor het te kort zullen aanspreken. Woningbedrijf. Het lid Roxs vraagt om aan de huurders van gemeentewoningen om de 5 jaar de gekweekte rente van de waarborgsom uit te betalen, zpde f 2.80 per woning. Bij de uitkeering zou volgens voorsteller rekening kunnen worden gehouden met de slechte betalers en hen die de woningen onvoldoende onderhouden! Voorzitter. We geven al f 18000 toe aan het Woningbedrijf. Bovendien vergeet u in uw berekening, dat de woningen in Baardwijk en Besoijen niet van de gemeente zp. We mogen wel elk jaar de te korten dekken, maar we hebben over de woningen niets te zeggen. Van dat z.g. statiegeld kunnen we de rente niet teruggeven, want dan komen we er niet. De exploitatie van de woningen is zoo opgezet, dat we er niets aan verdienen. v. Driel. Als de huurders de wonin gen behoorlijk verlaten, krijgen ze dan het statiegeld terug Voorz. Ja, natuurlijk. We zijn met onze gemeentewoningen zoo inschik- keip mogelijk, wat huurprijs en in richting betreft. Ik heb dezer dagen nog een wethouder uit een naburige plaats hier gehad en die maakte ons een compliment over onze gemeentewo ningen. (Zie vervolg Derde Blad). Smolders. Vooral betreffende hetgeen door de oegrootingscommissie is gerapporteerd ten aan een van de bedrijven en hetgeen daarover hier is gesproken, wilde ik even een en ander zeggen. Het uitgebreid rapport door den heer Pullens voorgelezen, wat een waar cijferlabirinth is, is zoo voor niemand om te volgen en stip ik er alleen uit aan het gewijzigd standpunt betreffende de be drijfswinsten. De heer van der Waerden draait de zaak wel tinaal om, als hij laat voorkomen, dat het college een nadere toelichting op hun rapport gevraagd zou hebben. Juist de commissie stelde 8 dagen uitstel voor om een antwoord te kunnen samen stellen. nf *e Verwachten was is gebeurd, op 'n kleine üt n n8 na handhaaft de commissie hare voor stellen. De heer van der Waerden zeide het de vorige vergadering reeds, „anders zal elk lid af zonderlijk het antwoord van B. en W. moeten be strijden". Waarom nu bestrijden. Was het niet zoo te bekijken, dat een vergelijk mogelijk was. Aangaande de vergelijkende cijfers, die M. d. V. gegeven heeft over dje bedrijfswinsten in andere plaatsen, kan ik wel verklaren, dat die geheel onbevooroordeeld gekozen zijn. Zij zijn gelicht uit het twee jaren bestaande tijdschrift „Gemeente bedrijf en Administratie" en betreffen al de tot heden gepubliceerde bedrijven. Betreffende de bedrijfswinsten wordt nu het voorstel gedaan door de meerderheid der com missie, om 30 pCt. van de thans geraamde winst in de gemeente-begrooting te brengen. Dit zou dan neerkomen op pl.m. 7500 uit drie bedrijven. Dan kon toch, bij een omvang als onze bedrijven heb ben moeilijk van een winstpercentage gesproken worden. Dit is niet veel meer dan een fooi door de bedrijven. De minste tegenvaller zal tot verlies moeten leiden, waarvoor de belastingplichtige dan ten behoeve van de verbruikers zal moeten opdraaien. In de memorie van antwoord is aangetoond, dat dit voorstel een redelijke basis mist, onlogisch is en in strijd is met de beginselen van een gezond economisch beheer. In dat antwoord is tegelijk aangetoond dat ons college, wat het beheer van de bedrijven betreft, in zeer vertrouwd gezelschap is. Als de leden van de begrootingscommissie zulk een standpunt huldigen, zou men van hen toch ook mogen verwachten, dat zij dit beginsel con sequent toegepast zouden willen zien voor alle gemeentebedrijven. Dit is echter volstrekt niet het geval. Zoo vordert b.v. het Woningbedrijf volgens de ontwerp-begrooting een bedrag van 18169,82 van de gemeente. Het geldt hier een sociaal belang van groote beteekenis als de volkshuisvesting, doch (bij con sequente toepassing van het beginsel dat de Com missie blijkbaar voorstaat, om de bedrijven zich zelf te laten bedruipen), zou het toch niet opgaan, om voor de bedrijven die een deficit opleveren, de gemeente wel te laten opdraaien. Wat met het door ons gevoerde beleid is be reikt wil ik U aantoonen, door de positie der be drijven te vermelden. Electriciteit. Op 31 Dec. 1918 een verlies van Op 31 Dec. 1928 een reserve van Hier een vooruitgang van Gas. 31 Dec. 1918 verlies vorige jaren 31 Dec. 1928 reserve Vooruitgang Water. 31 Dec. 1920 Goodwill en verlies 137055.93*. 31 Dec, 1923, alsvoor 145131.19*. 31 Dec. 1928, id. 107924,81. Vooruitgang: 37206.38*. Dat bij deze positie-verbetering ook steeds volle aandacht is geschonken aan de tarieven-politiek, zal ik U aantoonen door de dalende lijn van de tarieven bij gas en electriciteit over de laatste jaren, en tevens er bij vermelden welke voordee- len ieder jaar aan de afnemers kwamen. Overzicht tarieven. f 1&8.78. 4766.39. 6365.17. 10583.30. 12093.24. 22676.54. GAS: gew. Tarief munt- Jaar meter meter ga 1923 15 16 1924 15—9 16—9 5 1925 13—ll- -9 14—11—9 5 1926 lS—11 14—11 1927 alles gelijk 5 1928 12—10 13—11 5 1929 11—10 12—10 5 1930 alles gelijk Voor 1929 10 pCt. voordeeliger in- gebruik door beter kwaliteit. Dit laatste teekent zich duidelijk af in de gas- afgifte en is hiermede bij de begrooting voor 1930 weer rekening gehouden. ELECTRICITEIT. Tarief Jaar. licht kl. kracht max. 1921 45 25 18 1922 43 23 15 1924 43 23 13 1925 43 20 12 1926 40 20 13 1927 35 20 13 1928 35 20 13* 1929 32—15 20—17 13—9 1/4 1930 32—15 19—16 13-9 1/4-8 Over de electriciteitstarieven moet ik nog iets meer zeggen. En dit wel te meer, omdat de begroo tingscommissie voorstelt het tarief over de geheele lijn en nog wel met een gelijk bedrag te verlagen. Ik meen goed te doen de aandacht te vestigen op deze gevolgen, waaruit den Baad, naar ik ver trouw, duidelijk zal blijken, dat het zeer onver standig zou zijn op dit punt het voorstel der Com missie te aanvaarden. De voorgestelde verlaging zal het gevolg hebben, dat de belasting moet worden verhoogd, welke verhooging op alle groepen der bevolking drukt en relatief vanzelf het zwaarst, waar die het moeilijkst te dragen is, hetgeen spr. met uitvoe rig cijfermateriaal aantoont. Probeer dan eens Wonder Koffie en Thee en let op het heerlijke aroma daarvan. Wonder Koffie en Thee worden in met aluminium gevoerde zakjes ver kocht, waardoor het heerlijke aroma behouden blijft. Ook alle andere Bax' artikelen zijn doelmatig en hygiënisch verpakt. Vraag er steeds naarl ARTIKËIEN De Commissie stelt hier wijzigingen voor in za ken, waarin ze totaal geen inzicht heeft en ook moeilijk kan hebben. Aanneming van het voorstel der Commissie verlaging met 2 cents over de heele lijn zou b.v. op de 4 contractverbruikers een aan merkelijk verlies beteekenen. Ook de klein-kracht- tarieven zouden beneden kostprijs komen. Zooals met meerdere voorstellen der Commissie is deze ook hier buiten hare competentie gegaan, want volgens de verordening op de levering van electriciteit (art. 16), kunnen door Burgemeester en Wethouders afzonderlijke overeenkomsten voor stroomlevering worden aangegaan. Een maatregel door den Baad zelf in het leven geroepen. Naar aanleiding van hetgeen de commissie over het waterleidingbedrijf zegt, op blz. 3 van haar rapport, zegt spr. dat het hem onverklaarbaar is, hoe de commissie aan deze berekening komt, daar er geen cijfers in de begrooting zijn opgenomen. Alleen het totaal te ontvangen bedrag is ge raamd. De commissie heeft hier zeker uit een an dere bron geput, maar dan moet men dat ook in het rapport eerlijk vermelden. Afgescheiden van voorstellen die de commissie mogelijk zal doen, in het rapport zegt ze een berekening te hebben gemaakt, die ons tot heden nog onkundig is wil ik de situatie bij het wa terleidingbedrijf wel uiteen zetten. 1181 abonné's hebben over 1928 elk een gemid deld verbruik gehad van 74.6 M3 per jaar. Dit is zeker een hoog cijfer. 536 meterverbruikers in dustrie-afnemers uitgeschakeld hebben een ge middeld verbruik gehad van 76 M3. De laatste groep heeft in doorsnee de wasch buiten de deur, terwijl ik durf beweren dat bij de eerste groep het gemiddeld kindertal grooter is. Op welke basis hier nu van een verspilling gesproken kan worden, is mij niet duidelijk. Een omrekening van het abonné's-verbruik naar metertarief geeft het volgende verschil: Deelt men het over 1928 van abonné's totaal ont vangen bedrag van 16143.door den M3-prijs van 30 ets., dan zouden zij hebben mogen ver bruiken 53810 M3, Zij hebben 88006 M3 verbruikt, of 34196 M3 meer. Kosten van meters plaatsen zou een kapitaals uitgave vragen van rond 18000.Rente, afschrij ving en onderhoud in meterhuur verdisconteerd, zouden de verbruikers per jaar 2400.meer moeten betalen. Het oppompen van 34196 M3 water kostte vol gens het verslag over 1928 het bedrijf 854.90. Dat rechtvaardigt toch niet zoo'n hooge kapitaalsuit gave. Stonden we er mee als in groote steden, waar watergebrek is, het werd een andere kwestie hier is echter overvloed van water. Ik hoop door deze uiteenzettingen, naast die van U, mijnheer de Voorzitter, er toe te hebben bijgedragen, dat ook de overgroote meerderheid van den raad overtuigd is geworden dat ons be leid in het waarachtig belang der gemeente en het algemeen welzijn der ingezetenen is. kalmeeren en worden gesterkt door Buisje 75ct Bij Apoth en Drogisten.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1929 | | pagina 7