©Huwen
'Mijnfijcwdts
zmwwhê&tim
Houdt U van 'n lekker
bakje?
tusschen den heer v. d. Waerden en
den Voorzitter, waarbij ook de Secretaris
herhaaldelijk den heer v. d. Waerden
tracht te overtuigen dat hij verkeerde
dienstjaren ais basis neemt en daardoor
ook verkeerde cijfers in zijn opstelling
betrekt. De becijfering door den Voor
zitter gegeven, blijkt de heer v. d.
Waerden niet te kunnen weerleggen.
De heer Pullens wil nog even op
enkele gezegden van den Voorzitter
terugkomen. Deze heeft o.a. hulde
gebracht aan den heer Timmermans.
Die hulde moet ook spr. onderschrij
ven want inderdaad was de heer Tim
mermans een zeer verdienstelijk raads
lid. in het bijzonder huldigde de
Voorzitter het vrij en frank optreden
van den heer Timmermans, maar spr.
vraagt zich af, waarom de Voorzitter
het bij anderen niet waardeert als deze
gerust voor hun meening durven uit
te komen ook al is het niet altijd de
opvatting van B. en W.
Waarom worden ons verdachtma
kingen toegeschreven en wordt ons
verweten, dat wij veel te ver zijn ge
gaan
De Voorzitter merkt even op, dat
hij alles wat hij aan het adres van den
heer v. d. Waerden of van de com
missie gezegd heeft met feiten heeft
aangetoond. Meent de heer Pullens,
dat een of ander ten onrechte is gezegd
dan dient hij duidelijk te verklaren,
welke feiten onwaar zijn, dan kan de
Voorzitter daarop van antwoord dienen.
Puilens. Het wil mij voorkomen, dat
als wij vrij en frank voor onze meening
uitkomen, dat bij U dan al direct het
idee voorzit dat wij het beleid van
B, en W. in zijn diepe wortels gaan
aantasten. Wij apprecieeren ten zeerste
het werk van B en W. en wanneer
wij al eens met dat college van mee
ning verschillen dan gaat het nog niet
aan om daarop zoo diep in te gaan
en er bedoelingen achter te zoeken,
die wij niet hebben.
Dan wilde ik hier nog even opmer
ken dat de wijze waarop de heer
Timmermans zich aan het einde der
vorige vergadering heeft uitgesproken
niet in den haak is. Hij begon te spre
ken zonder eerst het woord te hebben
gevraagd en de voorzitter liet toe dat
hij zich op een dergelijke wijze over
den raad uitliet omdat deze zich met
8 tegen 4 stemmen voor uitstel had
verklaard. De Voorzitter had dat niet
mogen toelaten. Nadat ook de Voor
zitter hieraan nog iets had toegevoegd
viel de hamer en was de vergadering
ten einde.
\Vt had gedacht dat hij voor een
dergelijke handelwijze zijn veront
schuldigingen zou hebben aangeboden.
Uitvoerig gaat de heer Pullens hierna
nog het standpunt der Commissie uit
eenzetten inzake het reserveeren der
overschotten waarover de Commissie
aan den raad de vrije beschikking wil
zien toegekend, doch waar in de voor
afgaande discussie aan de Commissie
reeds volle geruststelling op dit punt
is gegeven kunnen wij deze verder
achterwege laten.
Tegenover de cijfers door den voor
zitter uit andere gemeenten naar voren
gebracht, die voor hem niet zooveel
waarde hebben omdat hij den toestand
in die gemeente niet beoordeelen kan,
leest de heer Pullens een stuk voor
uit „de Morgen" waaruit blijkt dat in
de Tweede Kamer werd voorgesteld
met overschotten van vorige jaren te
handelen als ook de Commissie werd
bedoeld.
De Voorzitter onderbreekt den heer
Pullens door op te merken dat men
wel vergelijkingen kan maken met
andere gemeenten met hetzelfde ka
rakter als Waalwijk, maar toch aller
minst met hei Rijk. Als de eerste
vergelijkingen voor den heer Pullens
geen waarde hebben, hoe kan hij dan
thans zijn standpunt met een verge
lijking met het Rijk verdedigen 1
Ten slotte wil de heer Pullens er
tegen opkomen dat de voorzitter spre
kende over het rapport der commissie
steeds den heer v. d. Waerden noemt
als zouden er ook geen twee andere
commissieleden zijn. Hierdoor voelt de
heer Pullens zich zeer gekrenkt. Hij
acht zichzelf volkomen tegen den heer
v. d. Waerden opgewassen als hij het
niet met hem eens is.
Ofschoon er thans reeds ruim 3 uur
algemeene beschouwingen zijn gevoerd
waarbij de stellingen der commissie
inzake de f 24000.— belasting over
schot en de bestemming der over
schotten reeds zijn ontzenuwd wil
thans de heer Smolders nog even
duidelijk aantoonen dat wat de be
drijfswinsten betreft, de Commissie op
een geheel verkeerd standpunt staat.
v. Loon. Na een paar uur vergaderd
te hebben, kom ik tot de conclusie,
dat B. en W. en de Commissie eigen
lijk niet meer zoo heel veel van mee
ning verschillen, 't Qaat nu nog over
een principieel bedrijfsbeginsel. Ik
geloof, dat we hiermee wel de alge
meene beschouwingen kunnen be
sluiten.
Voorzitter. Dan zal ik in stemming
brengen het voorstel van de Commissie
die een bepaald pe>centage van de
bedrijfswinsten wil aanwenden voor
tariefsverlaging en het verdere over
schot op den gewonen dienst wil
brengen.
v. d Waerden. Onze bedoeling is
om 30 pCt. van de geraamde winst
aan te wenden voor tariefsverlaging.
De rest gaat weer terug in het Gas
bedrijf.
Voorzitter. Maar dat gaat toch niet 1
Hoe kunnen we nu van een geraamde
winst al een zeker percentage afnemen.
v. d Waarden. We willen daarmee
voorkomen, dat de winst verdwijnt
voor andere doeleinden. We nemen
daarbij het standpunt in, mocht de
rekening onverhoopt met een nadeelig
saldo sluiten, dat dan zonder bezwaar
een beroep kan worden gedaan op de
reserves van de bedrijven.
Voorzitter. Maar waarom dan niet
de overschotten te reserveeren in het
fonds voor bijzondere doeleinden
Dat is er toch voor om in tijd van
nood te worden aangesproken.
Op verzoek geeft de Secretaris nog
even een nadere toelichting. Hij wijst
er op, dat de leden het bedrijf te veel
als een zelfstandig orgaan beschouwen,
terwijl men het voor alles moet zien
als een gemeentebezit. Elke gekweekte
reserve is een bezitting van de ge
meente. De Commissie neemt een
basis die los is van elk goed com
mercieel beheer. Ook de bedrijfstheorie
van de Commissie steunt op geen
enkele practische basis. Daarom kan
zij noodlottig worden voor de gemeente.
Verwiel. Ik wil nog even opmerken,
dat ik in de langdurige discussies van
de Commissie heb voorgesteld om de
percentages van de bedrijfswinst anders
te verdeelen nl. 50. 30 en 20 pCt.
v. Driel. Zouden we nu niet een
vast bedrag kunnen bepalen voor de
bedrijven en ook een vast percentage
voor het reservefonds, onder voor
waarden dat de Raad ten allen tijde
de beschikking heeft over 't reserve
fonds.
Voorzitter. Dat heeft de Raad altijd 1
Wij geven ten slotte geen cent uit. dat
moet de Raad zelf beslissen. Maar we
hebben er nu al zoo lang over gespro
ken en komen op die manier niet
verder. Het beste is om over deze
zaak een uitvoerig prae—advies uit
te brengen en nu de bestaande toestand
handhaven.
v. Loon. De heeren maken het zich
zelf moeilijk en ingewikkeld. De zaak
is toch zoo klaar en eenvoudig. Als
men de bedrijven versterkt, verarmt
men de gemeente, die ten slotte toch
eigenares is. De gemeente kan toch
evengoed de bedrijfswinst beheersen.
Als een bedrijf uitgebreid moet worden
kan de raad zelf beslissen of dat moet
geschieden uit het reservefonds of uit
de gewone middelen.
Smolders. De Commissie brengt
ook geen enkel argument naar voren
waarom het zoo of zoo moet. De
heer van der Waerden heeft vroe
ger eens gezegd, dat B. en W. met
groote lichtvaardigheid over gemeente
belangen heen huppelen. Maar ditzelfde
kan ook van de commissie ge
zegd worden. Zij gaat zonder argu
menten lichtvaardig over belangrijke
gemeentezaken heen.
Pullens. Men moet eerst eens nagaan
door welke argumenten wij bij den
opzet van ons rapport werden geleid.
Wij zijn uitgegaan van de gedachte,
dat alle overschatten zouden komen
op jpost 370 van den kapitaal-
dienst, n.I. ter vorming van een fonds
voor den bouw van nieuw raadhuis,
Daartegen had de commissie ernstige
bezwaren. Wij hebben daartegen stel
ling genomen, omdat wij het niet in
't belang van de gemeente achten, dat
elk jaar zulke groote bedragen voor
dat fonds gaan. Van zelf heeft de
commissie toen naar middelen gezocht
om zulks te voorkomen.
Bij ons zat de veronderstelling vast,
dat er uit dat fonds niet meer voor
andere doeleinden te putten viel en
daarmee aan de bedrijven een belang
rijke winst onttrokken werd, die beter
kan worden benut. Door de uiteen
zetting en de verklaring van den voor.
zitter is dit punt nu duidelijk gewor
den en kunnen wij ons standpunt ook
eenigszins wijzigen.
Het was n.I. onze bedoeling om
een fonds te krijgen waaruit zoo noodig
voor bijzondere doeleinden nog geput
kan worden. Nu ons verklaard is, dat
het fonds op post 370 geen afgesloten
fonds is, hebben wij ons doel voor
een groot deel bereikt. Thans kannen
wij dus beschikken over een reserve
voor elk willekeurig doel. Leveren de
bedrijven in eenig jaar een zeer groote
winst op, dan kan overwogen worden,
of we een deel daarvan zullen benut
ten voor tariefverlaging, dus voor
direct voordeel dtr verbruikers. Dit is
een belangrijk punt want ik beschouw
de tarieven tot de indirecte belastin
gen. Daarom is het gewenschi de
winst zoo te stellen, dat we ook voor
de verbruikers aan den veiligen kant
blijven.
Voorzitter. Ik begrijp niet, dat U
nooit hebt geweten, dat post 370 een
fonds is voor bijzondere doeleinden.
Wij beschikken toch niet over het
geld 1 De Raad kan er toch zelf een
bestemming aan geven.
Met uw opmerking over indirecte
belastingen bent U er toch naast Ner
gens worden bedrijfstarieven als in
directe belastingen beschouwd. Dat is
geen persoonlijke opvatting 1 Leest
maar eens wat de heer Dr. Wibaut
daaromtrent zegt. Die mag men op dit
gebied als man van de practp wel
als een autoriteit beschouwen. Uwe
meening als zouden wij-voor de ge
meente te veel winst uit de bedrijven
halen is ook onjuist. Ziet maar eens
naar andere gemeenten en dan zult U
zien, dat we percentsgewijze heel laag
staan. Tilburg haalt niet minder dan
f 900 000uit de bedrijven. Wij
staan hier aan den zeer lagen kant.
Pullens. Dat kunnen we bij de be-
dJijven wel nagaan.
Voorzitter. Maar dat hebt U toch al
lang kunnen doen 1
Laat ons de discussies sluiten en
beginnen aan de bedrijfsbegrootingen,
anders kunnen we nooit aan een eind.
Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf.
v. d. Waerden. Bij post 23 (Kinder
toeslag) blijkt, dat de Directeur, dhr.
van Vliet een kindertoeslag geniet van
5 pCt. van zijn salaris, terwijl Dalleu
f 1 per week krijgt. De commissie
wil er de aandacht op vestigen, dat
het wenschelijk is om een uniforme
regeling te treffen, niet zooals bij het
Rijk, waar 3 pCt. wordt gegeven, maar
over de heele linie 5 pCt. vanaf het
derde kind.
We zouden 't dus gaarne zoo ge
wijzigd zien, dat aan alle arbeiders een
kindertoelage wordt gegeven van 5%.
Voorzitter. De werklieden zijn niet
in 't bezoldigingsbesluit opgenomen.
v. d. Waerden. Aan ons instituut
wordt ook aan alle werklieden 3°/0
gegeven. Afwijkende van de provin.
clale regeling meenen wij te moeten
voorstellen om aan alle Gem. werk
lieden 5 pCt. te geven.
Voorzitter. Voor alle gemeenten geldt
't provinciaal bezoldigingsbesluit, waar
om zouden wij daarvan moeten af
wijken. Aanvankelijk was hier de toe
lage f0,60 per kind en de menschen
waren al blij toen het op f I.— werd
gebracht.
v. d. Waerden. Wij achten unifor
miteit toch gewenscht. Er is boven
dien geen groot bedrag mee gemoeid.
Voor Dalleu maakt 't geloof ik maar
f 12.50 per jaar uit. Maar voor zulke
menschen is 't toch al weer een wel
kome tegemoetkoming.
Voorzitter. Ik zie niet in waarom
wij nu de provinciale regeling moeten
wijzigen.
Pullens. Wij meenen dat het billijk
is om ook aan de werklieden de
kindertoelage in percenten uit te
drukken, Waarom moet dit alleen
voor de hooger gesalarieerden gelden
Voorzitter. Dan zal ik het voorstel
van de Commissie in stemming brengen
Wie wenscht't te steunen Niemand?
Dan kan het ook niet in omvraag
worden gebracht.
Heeft een van de andere heeren nog
iets over het G. E. B. te zeggen
Niet, dan gaan we over naar het
Gasbedrijf.
v, d. Waerden. Ik wil nog even
terugkomen op het G. E. B. In de
haast heb ik vergeten over de voor
gestelde tariefsverlaging te spreken.
Voorzitter. Een dergelijke verlaging
kunnen wij niet toepassen. Over de
geheele linie zouden we dan nog 2 ct.
lager komen, dan waarvoor we zelf
den stroom inkoopen. Dat is dus een
onmogelijkheid. Komt U er het vol
gend jaar nog eens op terug.
Het lid Roxs komt andermaal terug
op zijn vroeger meermaals gedane voor
stel, n I. verlichting van den dijk.
Smolders Ik geloof, dat we dit
voorstel moeten beschouwen als een
beginsel-kwestie. Voor zoover het
noodig is, is de Winterdijk op de
hoeken van de dammen behoorlijk
vellicht. Wat de heer Roxs viaagt is
n.I. geheele verlichting van den
Winterdijk, dus meer dan een gewone
verlichting voor een of meerdere
wijken.
Nu is het de vraag, moeten we
dan alle wandelwegen verlichten
Een dergelijke konsekwentie is natuur
lijk niet door te voeren. Of de heer
Roxs moet een speciaal oogmerk
nebben om alleen den Dijk te ver
lichten.
Voorzitter. Ik meen, dat de heer
Roxs met dit voorstel is gekomen uit
zedelijkheidsoverwegingen. Maar als
we daarom den Dijk moeten ver
lichten, dan gaan de jongelui natuur
lijk verder op tot waar de verlichting
ophoudt. Als je de gedachte van den
heer Roxs wilt doorvoeren zou je
alles moeten gaan verlichten,
Roxs. Ik meen, dat den Dijk met
zes lantaarns al vo.doende verlicht
kon worden.
Voorzitter. Maar weet u wel, dat
daarmee 't euvel niet verholpen is.
Uit de politie-rapporten die ik krijg
blijkt, dat er meer over dag tegen de
zedelijkheid wordt gezondigd dan
's avonds. Als ze verliefd zp, kijken
ze niet <ft er een lantaarn in de buurt
staat. Ik herinner me uit een rapport,
dat er zich verleden jaar onder een
lantaarn een heele scene heeft afge
speeld.
Zooais Weth. Smolders reeds heeft
gezegd, zijn er op de punten langs
den Dijk, waar zulks noodig bleek,
lantaarns geplaatst.
Roxs. Ais je s'avonds over den dp
gaat, wordt er op zedelijk gebied
soms erg aanstoot gegeven.,
Voorzitter. Ik heb een jaar lang
s'avonds over den dp|naarj|Baardwp
gewandeld maar ik heb er nooit iets
gezien. Men kan toch ook wel in eer
en deugd tegen den dp aanzitten.
Vervolgens stelt het lid Roxs voor
om het weekloon van de Meterop-
nemers en geld ophalers van f 25,50
te brengen op f30 Spr. meent dat
voor de verantwoordelijkheid welke
deze personen moeten dragen 't salaris
te klein is. Wanneer ze een tekort
hebben door verlies, dan moeten ze
het ontbrekende zelf bijbetalen. Spr.
acht de risico te groot en het salaris
te gering.
Voorzitter. Komt u dan eerst eens
inlichtingen inwinnen of er al ooit
een geld-ophaler iets te kort is ge
komen en zoo ja, hoeveel. Nu slaat
u maar een gat in de lucht, zonder
eenige gegevens. Als we uw rede
neering gingen volgen, dan moest
men een wisseilooper, die toch met
duizenden omgaat, een salaris moeten
geven, waarvoor een burgemeester
zp hoed zou afzetten,
Er is iemand over dit punt hier
geweest, maar hij heeft zp voorstel
zelf weer ingetrokken.
Roxs. Maar ze hebben toch altijd
de risico te dragen.
Voorzitter. Natuurlijk. Maar ver
onderstel dat iemand geld verliest,
dan zouden B. en W. het geval eerst
nog eens kunnen onderzoeken en be
oordeelen of we hem voor het te
kort zullen aanspreken.
Woningbedrijf.
Het lid Roxs vraagt om aan de
huurders van gemeentewoningen om
de 5 jaar de gekweekte rente van de
waarborgsom uit te betalen, zpde
f 2.80 per woning. Bij de uitkeering
zou volgens voorsteller rekening
kunnen worden gehouden met de
slechte betalers en hen die de
woningen onvoldoende onderhouden!
Voorzitter. We geven al f 18000 toe
aan het Woningbedrijf. Bovendien
vergeet u in uw berekening, dat de
woningen in Baardwijk en Besoijen
niet van de gemeente zp. We mogen
wel elk jaar de te korten dekken,
maar we hebben over de woningen
niets te zeggen.
Van dat z.g. statiegeld kunnen we
de rente niet teruggeven, want dan
komen we er niet. De exploitatie van
de woningen is zoo opgezet, dat we
er niets aan verdienen.
v. Driel. Als de huurders de wonin
gen behoorlijk verlaten, krijgen ze dan
het statiegeld terug
Voorz. Ja, natuurlijk. We zijn met
onze gemeentewoningen zoo inschik-
keip mogelijk, wat huurprijs en in
richting betreft. Ik heb dezer dagen nog
een wethouder uit een naburige plaats
hier gehad en die maakte ons een
compliment over onze gemeentewo
ningen.
(Zie vervolg Derde Blad).
Smolders. Vooral betreffende hetgeen door de
oegrootingscommissie is gerapporteerd ten aan
een van de bedrijven en hetgeen daarover hier
is gesproken, wilde ik even een en ander zeggen.
Het uitgebreid rapport door den heer Pullens
voorgelezen, wat een waar cijferlabirinth is, is
zoo voor niemand om te volgen en stip ik er alleen
uit aan het gewijzigd standpunt betreffende de be
drijfswinsten.
De heer van der Waerden draait de zaak wel
tinaal om, als hij laat voorkomen, dat het college
een nadere toelichting op hun rapport gevraagd
zou hebben. Juist de commissie stelde 8 dagen
uitstel voor om een antwoord te kunnen samen
stellen.
nf *e Verwachten was is gebeurd, op 'n kleine
üt n n8 na handhaaft de commissie hare voor
stellen. De heer van der Waerden zeide het de
vorige vergadering reeds, „anders zal elk lid af
zonderlijk het antwoord van B. en W. moeten be
strijden". Waarom nu bestrijden. Was het niet zoo
te bekijken, dat een vergelijk mogelijk was.
Aangaande de vergelijkende cijfers, die M. d. V.
gegeven heeft over dje bedrijfswinsten in andere
plaatsen, kan ik wel verklaren, dat die geheel
onbevooroordeeld gekozen zijn. Zij zijn gelicht uit
het twee jaren bestaande tijdschrift „Gemeente
bedrijf en Administratie" en betreffen al de tot
heden gepubliceerde bedrijven.
Betreffende de bedrijfswinsten wordt nu het
voorstel gedaan door de meerderheid der com
missie, om 30 pCt. van de thans geraamde winst
in de gemeente-begrooting te brengen. Dit zou dan
neerkomen op pl.m. 7500 uit drie bedrijven. Dan
kon toch, bij een omvang als onze bedrijven heb
ben moeilijk van een winstpercentage gesproken
worden. Dit is niet veel meer dan een fooi door
de bedrijven.
De minste tegenvaller zal tot verlies moeten
leiden, waarvoor de belastingplichtige dan ten
behoeve van de verbruikers zal moeten opdraaien.
In de memorie van antwoord is aangetoond, dat
dit voorstel een redelijke basis mist, onlogisch is
en in strijd is met de beginselen van een gezond
economisch beheer. In dat antwoord is tegelijk
aangetoond dat ons college, wat het beheer van de
bedrijven betreft, in zeer vertrouwd gezelschap is.
Als de leden van de begrootingscommissie zulk
een standpunt huldigen, zou men van hen toch
ook mogen verwachten, dat zij dit beginsel con
sequent toegepast zouden willen zien voor alle
gemeentebedrijven. Dit is echter volstrekt niet het
geval. Zoo vordert b.v. het Woningbedrijf volgens
de ontwerp-begrooting een bedrag van 18169,82
van de gemeente.
Het geldt hier een sociaal belang van groote
beteekenis als de volkshuisvesting, doch (bij con
sequente toepassing van het beginsel dat de Com
missie blijkbaar voorstaat, om de bedrijven zich
zelf te laten bedruipen), zou het toch niet opgaan,
om voor de bedrijven die een deficit opleveren,
de gemeente wel te laten opdraaien.
Wat met het door ons gevoerde beleid is be
reikt wil ik U aantoonen, door de positie der be
drijven te vermelden.
Electriciteit.
Op 31 Dec. 1918 een verlies van
Op 31 Dec. 1928 een reserve van
Hier een vooruitgang van
Gas.
31 Dec. 1918 verlies vorige jaren
31 Dec. 1928 reserve
Vooruitgang
Water.
31 Dec. 1920 Goodwill en verlies 137055.93*.
31 Dec, 1923, alsvoor 145131.19*.
31 Dec. 1928, id. 107924,81.
Vooruitgang: 37206.38*.
Dat bij deze positie-verbetering ook steeds volle
aandacht is geschonken aan de tarieven-politiek,
zal ik U aantoonen door de dalende lijn van de
tarieven bij gas en electriciteit over de laatste
jaren, en tevens er bij vermelden welke voordee-
len ieder jaar aan de afnemers kwamen.
Overzicht tarieven.
f 1&8.78.
4766.39.
6365.17.
10583.30.
12093.24.
22676.54.
GAS:
gew.
Tarief
munt-
Jaar
meter
meter
ga
1923
15
16
1924
15—9
16—9
5
1925
13—ll-
-9 14—11—9
5
1926
lS—11
14—11
1927
alles
gelijk
5
1928
12—10
13—11
5
1929
11—10
12—10
5
1930 alles gelijk
Voor 1929 10 pCt. voordeeliger in- gebruik door
beter kwaliteit.
Dit laatste teekent zich duidelijk af in de gas-
afgifte en is hiermede bij de begrooting voor 1930
weer rekening gehouden.
ELECTRICITEIT.
Tarief
Jaar.
licht
kl. kracht
max.
1921
45
25
18
1922
43
23
15
1924
43
23
13
1925
43
20
12
1926
40
20
13
1927
35
20
13
1928
35
20
13*
1929
32—15
20—17
13—9 1/4
1930
32—15
19—16
13-9 1/4-8
Over de electriciteitstarieven moet ik nog iets
meer zeggen. En dit wel te meer, omdat de begroo
tingscommissie voorstelt het tarief over de geheele
lijn en nog wel met een gelijk bedrag te verlagen.
Ik meen goed te doen de aandacht te vestigen
op deze gevolgen, waaruit den Baad, naar ik ver
trouw, duidelijk zal blijken, dat het zeer onver
standig zou zijn op dit punt het voorstel der Com
missie te aanvaarden.
De voorgestelde verlaging zal het gevolg hebben,
dat de belasting moet worden verhoogd, welke
verhooging op alle groepen der bevolking drukt
en relatief vanzelf het zwaarst, waar die het
moeilijkst te dragen is, hetgeen spr. met uitvoe
rig cijfermateriaal aantoont.
Probeer dan eens Wonder Koffie en
Thee en let op het heerlijke aroma
daarvan. Wonder Koffie en Thee worden
in met aluminium gevoerde zakjes ver
kocht, waardoor het heerlijke aroma
behouden blijft. Ook alle andere Bax'
artikelen zijn doelmatig en hygiënisch
verpakt. Vraag er steeds naarl
ARTIKËIEN
De Commissie stelt hier wijzigingen voor in za
ken, waarin ze totaal geen inzicht heeft en ook
moeilijk kan hebben.
Aanneming van het voorstel der Commissie
verlaging met 2 cents over de heele lijn zou
b.v. op de 4 contractverbruikers een aan
merkelijk verlies beteekenen. Ook de klein-kracht-
tarieven zouden beneden kostprijs komen.
Zooals met meerdere voorstellen der Commissie
is deze ook hier buiten hare competentie gegaan,
want volgens de verordening op de levering van
electriciteit (art. 16), kunnen door Burgemeester
en Wethouders afzonderlijke overeenkomsten voor
stroomlevering worden aangegaan. Een maatregel
door den Baad zelf in het leven geroepen.
Naar aanleiding van hetgeen de commissie over
het waterleidingbedrijf zegt, op blz. 3 van haar
rapport, zegt spr. dat het hem onverklaarbaar is,
hoe de commissie aan deze berekening komt, daar
er geen cijfers in de begrooting zijn opgenomen.
Alleen het totaal te ontvangen bedrag is ge
raamd. De commissie heeft hier zeker uit een an
dere bron geput, maar dan moet men dat ook in
het rapport eerlijk vermelden.
Afgescheiden van voorstellen die de commissie
mogelijk zal doen, in het rapport zegt ze een
berekening te hebben gemaakt, die ons tot heden
nog onkundig is wil ik de situatie bij het wa
terleidingbedrijf wel uiteen zetten.
1181 abonné's hebben over 1928 elk een gemid
deld verbruik gehad van 74.6 M3 per jaar. Dit is
zeker een hoog cijfer. 536 meterverbruikers in
dustrie-afnemers uitgeschakeld hebben een ge
middeld verbruik gehad van 76 M3. De laatste
groep heeft in doorsnee de wasch buiten de deur,
terwijl ik durf beweren dat bij de eerste groep het
gemiddeld kindertal grooter is. Op welke basis
hier nu van een verspilling gesproken kan worden,
is mij niet duidelijk.
Een omrekening van het abonné's-verbruik naar
metertarief geeft het volgende verschil:
Deelt men het over 1928 van abonné's totaal ont
vangen bedrag van 16143.door den M3-prijs
van 30 ets., dan zouden zij hebben mogen ver
bruiken 53810 M3, Zij hebben 88006 M3 verbruikt,
of 34196 M3 meer.
Kosten van meters plaatsen zou een kapitaals
uitgave vragen van rond 18000.Rente, afschrij
ving en onderhoud in meterhuur verdisconteerd,
zouden de verbruikers per jaar 2400.meer
moeten betalen.
Het oppompen van 34196 M3 water kostte vol
gens het verslag over 1928 het bedrijf 854.90. Dat
rechtvaardigt toch niet zoo'n hooge kapitaalsuit
gave. Stonden we er mee als in groote steden,
waar watergebrek is, het werd een andere kwestie
hier is echter overvloed van water.
Ik hoop door deze uiteenzettingen, naast die
van U, mijnheer de Voorzitter, er toe te hebben
bijgedragen, dat ook de overgroote meerderheid
van den raad overtuigd is geworden dat ons be
leid in het waarachtig belang der gemeente en het
algemeen welzijn der ingezetenen is.
kalmeeren en worden gesterkt door
Buisje 75ct Bij Apoth en Drogisten.