Land en Tuinbouw. ■No. Fosforzure meststoffen. Tot de noodzakelijke voedingsstoffen vin de planten oetioort de tostor. Evenals de stikstof vormt het een be standdeel van de eiwitachtige stoffen, wat bij het verbranden van hoorn ot haar bijv. wel geroken kan worden, liet maaKt een bestanddeel uit van de celkern in de planten en daarom alleen reeds onmisoaar. Zonder celkern bestaat geen cel en dus ook geen plant, daar aan de celkern al de erfe lijke eigenschappen van de plant ge bonden zijn. Maar deze fosfor is meestal zeer moeilijk oplosbaar en ligt dus buiten het bereik van de plantenwortels, die alleen opgeloste voedingstoffen op kunnen nemen. Bij de bemesting die nen we daar ook teidege rekening mede te houden. Alleen oplosbare, in den grond oplosbare meststoffen zullen nuttig voor den plantengroei zijn. Die, welke niet oplosbaar zijn, kunnen we even goed in den zak laten en beter noj heelemaal niet koopen, daar al het geld, dat men er aan besteedt, weggegooid is. Evenals alle voedingsstoffen neemt de plant ook de fostor niet in zuiveren toestand, maar gebonden aan andere stoffen op. Trouwens ook fostor is niet oplosbaar en daar zou de plant ook heel weinig aan hebben. De vorm, waarin de fosfor meest aan de planten gegeven wordt is die van de kalk loslaten. Dat is meervoud, en dat wil dus zeggen, dat er meerdere soorten van kalktosiaat zijn. Het is noodig, om dit nog even te zeggen, omdat er de laatste twee jaar door sommige handelaren op de onwetendheid der boeren gespeeul erd wordt, doordai ze .kalktosiaat" in den handel bren. gen, dat hoegenaamd geen waarde heeft als bemesiingszout. Maar daar over straks meer. De twee voornaamste kalkfosfaten zijn; Superfosfaat en Thomasslakken meel. Superfosfaat wordt bereid uit mwe fostaien die over de heele wereld voorkomen. In ons land worden vooral loslaten uilNoord-Afrika (Marokko, Al glers en Tunis) aangevoerd. Ze wor den hier tot poeder gemalen en met zwavelzuur behandeld. Daardoor ont haal er naast de eigenlijke superfos- laat ook nog gips. Het kalkfosfaat dat er In voorkomt, en waar het om te doen is, ls gemakkelijk oplosbaar ir, water. En daarin verschilt het van de ruwe loslaten, waaruit het is ontstaan. Üeze zijn n.l. alleen in zeer steikc zuren op te lossen zooals bijv. In zwavelzuur of vitriool, salpeterzuur et> zoutzuur. We begrijpen, dat deze nie* In den grond voornomen, en daarom mochten we Ook zeggen, dat al hei gelj In deze ruwe kaïntosfaten gesto ken weggegooid is Want wat men als kalktosiaat tn den handel brengt is niet anders dan het ruwe gemalen kalktosiaat. Juist trof ik dezer dagen een waar schuwing aan tegen het gebruik van de kalkfosfaat op de zandgronden. Dii geldt tn nog meerdere mate voor de kleigronden. De zandgronden toch zijn alle tn meerdere mate zuur, de klei gronden daarentegen niet. Wanneer er van de gemalen ruwe fosfaten iets op. gelost zal worden, zal dit nog eerdei op de zure zandgronden gebeuren dan op de niet—zure kleigronden. De heer Ir. Cteveringa, rijksland- bouwconsulent voor Noordelijk Oei derland acht voor de zandgronden het in het kalkfosfaat voorkomende tos lorzuur geen cent waard. Kalkfosfaai moeten we dan ook niet vergelijken met een fosforzure meststof, maar met zeer harde kalkmergelsoorten, zooals Umburgsche kalkmergel. En daarte genover deze Ltmburgsche kalkmergel komt het nog onvoordeellg uit door zijn veel te laag gehalte aan koolzure kalk. Keeren we nu naar de superfosfaat lerug dan herhalen wij, dat we dit een zeer goede meststof mogen noemen, omdat het werkzame bestanddeel ge makkelijk oplosbaar is. Intusschen kleeft er voor de zandgronden een in te meeste gevallen verkeerde eigen schap aan, n.l. dat het een zure reac- "e vertoont. En waar onze meeste zandgronden zuur zijn is het niet noo- ja veelal schadelijk, er nog een zurigheid bij te brengen. Voor de kleigronden is het de aangewezen 'osfaatmeststof. Er wordt mij wel eens de vraag ge- steld, of het nu altijd noodig is su perfosfaat te geven en daarop moet tet antwoord dan onikennend luiden, wanneer er verscheiden jaren achter- sen voldoende super is gegeven. Van te superfosfaat wordt n.l. het eerste Iter niet alles oogenomen. doch slechts tegtveer 79 i 89 pCt. De rest spoelt niet weg. maar blijft in den grond bewaard. Heeft men nu geregeld een behoorlijke fosfaatbemesting gegeven, dan kan men wel eens een jaar over slaan. Behalve superfosfaat hebben we als tweede fosforzure meststof het Tho. masslakkenmeel. Dit wordt verkregen ais een bijproduct bij de ijzerberei ding. Zoolang er in het ijzer nog tos tor voorkomt, is dit z.g.n. koudbrekig. Die naam spreekt wei voor zichzelf en wil dus niet anders zeggen, dan dat het ijzer, wanneer het koud is en men het vallen laat, breekt. Dit gebeurt bijv. bij gietijzer. Daarin is nog fosfor aanwezig. Door een vinding van Thomas en Gilchrist is net gelukt door kalk aan het gesmol ten ijzer toe te voegen en er heete lucht door te blazen de fosfor te bin den, die dan in slakvorm op het me taal komt te drijven. Die slakken nu worden in kogelmolens gemalen en als Tnomasslakkenmeei in den handel gebracht. Dit Thomassiakkenmeel is niet op losbaar in water, maar wel in zwakke zuren. Daardoor is het de aangewezen meststof voor de zandgronden gewor denZandgronden immers bevatten veel zwakke zuren, vooral humuszuren en koolzuur. Deze komen in veel mindere mate in de kleigronden voor. Daarbij komt dan nog dat Thomas siakkenmeel zich door de kiel zeer moeilijk laat verdeelen. Voor de zand gronden is het daarbij van beteekenls, omdat het een overmaat aan kalk be* vat, zoodat zeer vaak alleen door een voldoende slakkenmeelbemesting de grond een behoorlijke kalktoestand be houdt of verkrijgt. De hoeveelheid fosforzuur, die in beide meststoffen voorkomt is ver schillend. Superfosfaat wordt geleverd met 14 en 17 pCt. fosforzuur. Slak- kenmeel heeft geen vast gehalte. Hei kan varieeren van II tot 21 pCt. Daarom wordt slakkenmeel ook meest gekocht per procent aanwezige fosfor zuur. Het best doet men een garantie van het landbouwproefstation te Maas tricht te eischen en dus te koopen onder A. H. V. Maar dan moet men ook werkelijk laten onderzoeken 1 S. VERVOLG PROVINCLAAL NIEUWS. Gilde St Crispijn en St. Crispinianus. Lezing. A 8. Woensdag 26 Maart 's avonds 8 uur zal de ZeerEerw. Pater v. Erp. O. C. voor de leden van den R K. Vrouwenbond een lezing met licht beelden geven over Brazilië en Java. Barak Concours. Heden (Zaterdagavond) vangt in café „De Lindeboom" van den heer P. v. Daelert alhier een groot barak-concours aan. De traaie prijzen, die blijkens in dit nummer voorkomende advertentie zijn beschikbaar gesteld, zullen onge twljfeld vele liefhebbers aansporen eens een kansje te wagen. Biljartwedstrijd De pas opge.ichte Biljartclub T.O P. gevestigd in het calé van den heer W. Timmermans, Putstraat alhier, zal he denavond haar openingswedstrijd spe len. Het 2e zestal der W B.C ls bereid gevonden om de tegenpartij te zijn, zoodat we een spannende» wedstrijd zullen kunnen aanschouwen. Invulling en onderteekentng van aangiften bij uitvoer van goederen. Door den Directeur—Oeneraal van de Statistiek te 's Qravenhage wordt aan de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Langstraat le Waal wijk verzocht aan het volgende zooveel mogelijk publiciteit te geven Volgens art. 2 der Statistiekwet, wordt aan de exporteurs de verplich ting opgelegd om zelf de aangiften ten uitvoer van goederen (formulieren I op geel papier) in te vullen en te onderieekenen. Expediteurs mogen zich voor in Nederland gevestigde personen niet met de invulling beiasten. Men stelt zich bloot aan weigering van de aan giften door de douane ambtenaren met ais gevolg oponthoud in de expeditie der goederen. Gewezen wordt op het groote be lang, ook voor de exporteurs van een betrouwbare statistiek van den uitvoer een betrouwbare statistiek ls alleen bereikbaar, indien het grondmateriaal, de uilvoeraangiften, door de expor teurs zelf of door eigen personeel worden opgemaakt, tevens met dui delijke vermelding van naam en vol ledig adres, zcoals het formulier aan geeft. Schenking aan het Centraal Brabantsch Museum. In de jaariijksche bijeenkomst der vereeniging: „Vrienden van het Prov. Genootschap" te Den Bosch, werd bij monde van de presidente Mevrouw van Rijckevorsel de Bieberstein uit Berlicum aan het bestuur van het Prov. Gen. het schilderij„Reconvalescentie* van Frans Oerder aangeboden. Met dit doek verwierf de schilder in 1912 op de Int. Tentoonstelling te Amster dam een zilveren medaille. Frans Oer der schonk persoonlijk een schilderij „Noord-Brabantsche Koestal". Beide werken werden door den voorzitter V3H het Prov. Gen. Jhr. Mr. A. F. O. van Sasse van ljsselt onder dankbe tuiging aanvaard ter plaatsing in het Museum. De Electricitettstarieven in Noord—Brabant. Op Woensdag 19 Maart hielden de R K. Weikgeversvereeniging in het Diocees Den Bosch en de R K. Werk- gevetsvereeniging in het Diocees Breda een gecombineerde vergadering te Tilburg ter behandeling van de in- dustrietarieven der Provinciale Noord- ürabanlsche Eiectrictteitsmaatschappij. Behalve ue leden der beide genoem de Vereenigingen waren ook alle verdere Brabantsche industriëelen tot bijwoning dezer vergadering uitge— nuodigd. De buitengewoon groote opkomst der Brabantsche industriëelen naar deze vergadering de zaal was tot in de uiterste hoeken gevuld getuigde van de groote belangstelling; die bij de Brabantsche industrie voor dit onderwerp bestaat. in zijn openingswoord zette de Voorzitter der vergadering, de heer Henri Mannaerls te Tilburg, uiteen, dat de Besturen der R.K. Werkgevers- vereeniging in het DRcees Den Bosch en der R.K. Weikgeversvereeniging in net Diocees Breda gemeend hebben tn het belang der Noord—Brabantsche industrie te handelen door de eenige jaren geleden ingestelde Commissie uit de Noord—Brabantsche Kamers van Koophandel tot onderzoek der Electricitettstarieven in Noord—Bra bant uit te noudigen een uiteenzetting ie geven van hare tot nu toe verrichte werkzaamheden, de ervaringen door naar opgedaan en de resultaten tot nu ioe bereikt. Spreker zegde de Commissie dank voor hare bereidverklaring om aan dit verzoek gevolg te geven. Mr. B. J. M. van Spaendonck, die vanaf de oprichting als Secretaris der Commissie uit de Noord Brabantsche Kamers van Koophandel tot Onderzoek cler Eieciriciteitstarteven in Noord- Brabant heeft gefungeerd, gaf ver volgens een uiteenzetting van het werk der Commissie vanaf hare op richting tot op heden. Hoewel de Commissie vanaf het begin er naar gestreefd heeft haar onderzoek naar de eieciriciteitstarteven in Noord—Brabant in te stellen in volledige samenwerking met de leiding der PNE M., is tot groote teleurstel ling der Commissie van die samen werking weinig terecht gekomen Zelfs de meest elementaire Inlichtingen werden aan de Commissie onthouden, zoodat deze hare conclusies uitsluitend moest gronden op de inlichtingen van de stroomafnemers ontvangen. Voorts was het voor de Commissie een groote teleurstelling, dat noch de Directie, noch de Raad van Toezicht der P.N.E.M. in de door de Commissie uitgebrachte rapporten aanleiding vond tot een meer geregeld contact en overleg. Weliswaar is het werk der Com missie niet zonder vrucht gebleven, hebben verschillende stroomafnemers op voordeeliger voorwaarden con tracten kunnen aangaan en is op 1 Januari 1930 een nieuw induslrietarief in werking getredendit neemt niet weg. dat de Commissie hei in hooge mate blijft betreuren, dat het hei haai- delijk bepleite overleg niet tot stand is kunnen komen. 25. Zaterdag 22 Maart '30. 52e Jrg. it n ui n una VIERDE BLAD. Waalwijk, 21 Maart 1930. Verkeersbelangen. Door de Kamer van Koophandel voor de Langstraat is het volgende belangrij ke adres gericht aan Gedeputeerde Sta ten van Noordbrabant. De omstandigheid, dat Uw College zeer binnenkort 'n beslissing zal hebben te nemen ten aanzien van het verleenen van nieuwe concessies voor de exploi tatie van autobusdiensten in het Land van Heusden en Altena, biedt ons een welkome gelegenheid U in kennis te stel len van onze inzichten omtrent de op lossing van het verkeersvraagstuk voor deze streek. Dat een goede en afdoende oplossing ook door Uw College van groote beteekenis wordt geacht, zou kunnen blijken alleen reeds uit het feit, dat U ter bespreking van die oplossing de vertegenwoordigers van belanghebben de openbare organen uitnoodigde tot 'n bijeenkomst ten stadhuize van Heusden op 7 Febr. j.l., waaruit gevolgd is de be noeming van een Commissie uit de ter vergadering aanwezigen om Uw college omtrent deze aangelegenheid van voor lichting te dienen. Door Uwen Voorzit ter is bij die gelegenheid duidelijk in 'l licht gesteld den wensch om zoo moge lijk het spreekwoordelijk geworden iso lement der streek op afdoende wijze op te heffen. In het verdere van zijne inleiding zijn door Uwen Voorzitter woorden gesproken, die ons uit het hart zijn gegrepen. Uit hetgeen door den Vice-Voorzitter onzer Kamer in zijn Nieuwjaarsrede ten aanzien van den economischen toestand van de streek is gezegd en de middelen die zouden moe ten worden aangewend om die te verbe teren, spreekt een treffende overeen stemming. De economische toestand van deze zeer vruchtbare streek is niet gunstig. Daaraan valt niet te twijfelen. Bij de nog vrijwel algemeen toegepaste land- bouw-cultures levert de bodem voor de bevolking in het algemeen niet een vol doende bestaan op, ofschoon de streek betrekkelijk dun is bevolkt. Als een zeer voorname oorzaak van den slechten toe stand mag zeker wel worden genoemd de geïsoleerdheid van de streek, inge sloten door breede rivieren met alleen een vaste verbinding bij Heusden. De ontwikkeling der middelen van snelver keer is geheel aan deze streek voorbij ge gaan. Een oogenblik werd de hoop ge wekt in het spoorwegverkeer te worden opgenonïen, toen door de Spoorweg maatschappij „Midden-Brabant" plannen werden ontworpen voor locaalspoorwe- gen, bij uitvoering waarvan de streek met het spoorwegnet zou worden ver bonden. De optredende omstandigheden hebben echter de ontwikkeling dezer plannen ongunstig beinvloed, zoodat ten slotte de hoop op de uitvoering moest verloren gaan. In het besef van de beteekenis van het zich kort daarna snel ontwikkelende motorvoertuig als mid del voor snelverkeer, dat ten deele de locaalspoorwegen zou kunnen vervan gen, wierpen verschillende onderne mers zich op de exploitatie van autobus- diensten, de meesten in de hoop op gel delijk voordeel, een enkele met den steun van hen, die in zagen dat betere communicatiemiddelen ook voor deze streek een levensbelang zijn. Het groot ste gedeelte van deze ondernemingen is echter in den loop van enkele jaren weer verdwenen, omdat de verwachte voordeelen uitbleven en wacht deze streek tot op heden op een afdoende re geling van het autobusverkeer. Onze Kamer ziet in de oplossing daar van voor de streek een zaak van het al lergrootste belang voor het economisch herstel. Wil men het autobus vraagstuk echter oplossen in den zin van het vor men van een voornamen factor voor dit herstel, dan zal dit naar onze beschei den meening moeten worden bezien in breed plan. De economische toestand is ongunstig, de algemeene stemming is gedrukt, de drang naar snelverkeer betrekkelijk ge ring; de jarenlange geïsoleerdheid heeft ook niet de behoefte aan snelverkeer ontwikkeld zooals dat elders het geval is geweest; de wegen leenen zich voor een groot gedeelte zeer slecht voor het autobusverkeer. Het is dan ook niet te verwonderen, dat de met veel enthousi asme opgerichte exploitatie-ondernemin gen op een fiasco zijn uitgeloopen. Wij verwachten dan ook alleen heil van de exploitatie van één krachtige on derneming, die op de eerste plaats alge meene verkeersbelangen wil dienen en die in staat is de exploitatie voort te zet ten tot de resultaten van het op juiste wjjze gediende verkeersbelang zich in een verbeterden economischen toestand afteekenen. De streek heeft voor herstel hulp noo dig. die haar gegeven behoort te worden in dfcn vorm van goede autobuslijnen en verbetering van het wegennet. Door het instellen van autobusdiensten uitsluitend berekend op de behoeften van het oogen blik, komt men naar onze meening ach ter de feiten aan, inplaats van deze vóór te zijn, omdat de tegenwoordige behoef ten sterk worden gedrukt door den on- gunstigen economischen toestand. Men zou dan krijgen den bekenden cirkel, weinig verkeersbehoefte en daarom wei nig verkeersmiddelen, onvoldoende ver keersmiddelen om behoefte aan ver- keersgelegenheid te ontwikkelen. Wij achten het noodzakelijk, dat vooraf gaat het scheppen van goede verkeersgelegen- heid, die de behoefte vóór is en deze sti muleert en dat de noodige verkeersgele- genheid althans voorloopig zoo noodig in stand wordt gehouden door steun uit de openbare kassen van die besturen, dié ten deze tot steun geroepen kunnen wor den geacht. Wij zijn er stellig van overtuigd, dat het instellen van diensten, gebaseerd uitsluitend op de tegenwoordige behoef te en afhankelijk gesteld van rentabili- teitsmogeiijkheid, opnieuw tot teleurstel ling zal leiden, evenals dit tot heden 't geval is geweest. In onzen gedachtengang zou de exploi tatie voor de geheele streek dan ook moeten worden gezien als één exploita tie-complex. Door verbinding alleen van bepaalde gemeenten zouden belangen van andere gemeenten kunnen worden geschaad. Het instituut der concessie heeft dan ook de strekking te voorko men, dat het algemeen verkeersbelang ondergeschikt zou worden gemaakt aan het particuliere belang van den exploi tant. In denzelfden gedachtengang zouden wij dan ook in groote trekken voorstaan een verbinding der streek aan de Oost zijde via Heusden me* 's Bosch, aan de Noordzijde met Gorinchem, aan de West zijde met Geertruidenberg, aan de Zuid zijde met de Langstraat over Waalwijk en mogelijk straks, wanneer de veer dienst in werking zal zijn gesteld, nog via Kop van 't Land met Dordrecht. De drie eerstgenoemde verbindingen bestaan reeds. De verbinding op Waal wijk heeft een tijd bestaan door de ex ploitatie van de A.T.O. van een lijn Go rinchemWaalwijk -Station Gilze-Rejjen. De exploitatie van het traject Gorin chemWaalwijk moest worden opgehe ven omdat door de Kroon de door Uw College verleende concessie zoodanig werd gewijzigd, dat het opnemen van reizigers tusschen Gorinchem en Meeu wen werd verboden en daarna geen pas sende aansluitingen konden worden ver kregen op de diensten van twee andere autobusondernemingen, die vanaf Meeu wen in de richting Gorcum hetzelfde traject exploiteerden. In een schrijven van het Gemeentebe stuur van Waalwijk, dat onze Kamer ter ondersteuning werd toegezonden, wordt mededeeling gedaan van de uitkomsten van de exploitatie van de lijn Waalwijk- Gorinchem door de A.T.O. Uit die gege vens, die ook onze Kamer bekend zijn, zal U blijken, dat, zeker bij exploitatie door één onderneming, de vooruitzich ten voor de exploitatie van deze lijn zoo niet op een hoogere, dan toch minstens op dezelfde lijn zijn te stellen dan die van andere trajecten in de streek, die thans nog in exploitatie zijn. Het zou niet logisch zijn het Land van Altena aan de Zuidzijde niet in verbin ding te brengen met het dichtbevolkte centrum der Langstraat en de met Waal wijk reeds gemakkelijk verbonden groote industriestad Tilburg. Wij schreven in den aanhef, dat in de streek de landbouw aan de bewoners 'n niet voldoend bestaan oplevert. Men be gint dan ook volle aandacht te schenken aan de tuinbouwcultures. Herhaaldelijk treft men in de Provinciale pers corres pondenties aan, die de pogingen in deze richting steun trachten te geven door te wijzen op middelen tot verbetering van de eerste pogingen, terwijl landbouw- en tuinbouwcursussen, die in de verschil lende deelen van de streek worden ge geven, in dezelfde richting heenwijzen. Proeven worden zelfs genomen met bloembollen-cultures. Een streek, die land- en tuinbouwproducten heeft aan te bieden, beeft natuurlijk het grootste belang bij verbindingen met bevolkings centra. In dit verband is interessant de beschouwing van Tr. J. F. L. Krugers over de voorziening der gemeente Til burg van eenige belangrijke voedings middelen uit het landbouw-, tuinbouw- en veeteeltbedrijf, opgenomen in het jaarverslag 1925 der Kamer van Koop handel te Tilburg, en waarin duidelijk tot uitdrukking komt, dat voor de leve ringen in de voorhoede zijn de streken, die ten opzichte der bevolkingscentra gunstig zijn gelegen en waar de toestand van de verkeerswegen en van de ver keersmiddelen het gunstigste is. Onze Kamer had dan ook zoo gaarne gezien, dat het initiatief, door den Voor zitter van Uw College genomen, waar van de strekking tocli zoo duidelijk in zijn inleiding tot de te Heusden op 7 Fe bruari j.l. gehonden bespreking werd uitengezet, de oplossing van het vraag stuk van het autobusverkeer in 't Land van Heusden en Altena, zou gebracht worden tot een plan van het ruime be stek, zooals wij dat voor de economi sche restauratie van de streek zoo drin gend noodzakelijk achten. De vertegenwoordiger onzer Kamer in de advies-commissie heeft dit stand punt in de vergaderingen dier Commis sie verdedigd, doch heeft tot ons leed wezen slechts vier leden daarvoor kun nen winnen, zoodat het advies der Com missie een geheel ander karakter draagt dan daaraan gegeven zou zijn, wanneer de door ons ontwikkelde denkbeelden ingang hadden gevonden. Wij betreuren dit omdat naar onze stel lige overtuiging voortzetting van de ex ploitatie door de ondernemingen, die thans vernieuwing van hun concessie verzoeken, na korten tijd opnieuw tot teleurstellingen zal voeren, althans ze ker niet voor de streek zoo dringend noodige oplossing van het vraagstuk zal geven. Dit spreekt wel duidelijk uit het cijfer van de opbrengst per K.M. van de N.V. „De Onderneming die thans zonder concurrentie de lijn over den Maasdijk exploiteert en die naar mededeeling van den Voorzitter der Adviescommissie slechts 0.175 bedraagt. Nu echter slechts voor U liggen de concessie-aanvragen van de N.V. „A.L. A.D." en van de N.V. „De Onderneming", is het alternatief voor een oplossing in den zin, ais door ons wordt voorgestaan, niet voorhanden en daarom meenen wij Uw College in overweging te mogen ge ven de gevraagde concessie te verlee nen onder voorwaarde, dat de door ons aangegeven verbindingen, waartoe ook de Commissie adviseert, tot stand wor den gebracht, doch dat de concessie voor een niet te lang tijdsbestek wordt gegeven om de handen vrij te hebben, wanneer zou blijken, dat ons inzicht juist is geweest en de verleende conces sie niet de gewenschte oplossing heeft gebracht, wanneer Uwe medewerking wordt gevraagd voor een betere en af doende oplossing. Ofschoón dit thans niet aan de orde ,js, meenen wij toch de vrijheid te mo gen nemen van deze gelegenheid ge bruik te maken Uwe bijzondere belang stelling te vragen voor het wegenvraag- stuk in het Land van Heusden en Altena dat in zoo nauw verband staat met het vraagstuk der verkeersmiddelen en de verbetering van den economischen toe stand van de streek. Door onze Kamer werd destijds ver zocht in het Rijkswegenplan op te ne men een weg Gorinchem—Heusden Drunen, die Rotterdam, het voornaam ste centrum van handelsverkeer in ons land, via de genoemde plaatsen voor 't verkeer met motorvoertuigen, zoowel voor personen, als stukgoederenvervoer, in directe verbinding zou brengen met de industrieele Langstraat en verder Oostelijk Noordbrabant. Ofschoon wij bij dit verzoek den steun kregen van de Wegencommissie uit den A.N.W.B. en de K.N.A.C., is daarop de mededeeling ont vangen, dat deze weg niet kan wórden geacht een hoofdverbinding te vormen voor doorgaand verkeer met motorrij tuigen. Wjj zullen hel zeer waardeeren, wan neer ook door Uw college op den tijd en de wijze als door U geraden wordt geacht, de aandacht der Regeering op dezen verbindingsweg wordt gevestigd. De schietoefeningen zullen dit jaar wor den gehouden op: Zondag 6-13-21—27 April, des middags om 12 uur. Zondag 4—18 Mei, des middags om 12 uur. Maandag 2—16—30 Juni des avonds om 7 uur. Maandag 14 28 Juli, des avonds om 7 uur. Maandag 11—25 Aug. 's avonds om 7 uur. Maandag 8—22 Sept. 's avonds om 7 uur. Maandag 6—20 Oct. 's avonds om 7 uur. De prijzen zullen als volgt verschoten worden De schutters, die 80 of meer punten be halen, vallen in de le serie: die 60—79 punten behalen in de 2e serie 45 59 n m n 3e v 35 44 4e 25—34 5e 15-24 6e 0 14 7e ft De Series kampen met het St. Crispijn- feest elk afzonderlijk om den eersten, twee den of volgenden prijs. De schutters, die minder dan 5 schiet oefeningen hebben bijgewoond, komen niet voor een prijs in aanmerking. Voorts ligt het in de bedoeling op 4 Mei a.s. een Bondsconcours te geven en om het volgend jaar een groot nationaal concours te organiseeren, waarvoor thans reeds ver schillende prachtige prijzen zijn toegezegd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 13