MARIE DE ROUTER J. ELEKAN, :.werkè.njdam/ woudricmei wvv v Kamer van Koophandel en Fabrieken voer de Langstraat te Waalwijk. Verslag over 1929. II. Het district der Kamer. „De Langstraat Is een de meest be- kende en meeat karakteristieke land schappen van ons land, gevormd door .een aantal streekdorpen, welke zich „uitstrekken vanaf den Bosch tot „Oeertruidenberg, en waarvan de be woners vooral hun bestaan vinden „in de veie schoenmakeryen en leer looierijen. Zy is verder bekend om .haar Langstraatsch hooi, dat in de „Maas-buitenpolders wordt gewonnen „en naar alie deelen van ons land „wordt gezonden". Zoo ongeveer was tot voor kort de omschryving van de Langstraat in onze meeste aardrijkskunde boeken en als zoodanig kende men die streek al tientallen jaren. De naam Lang(e)straat is al eeuwen oud en komt reeds voor in het laatst der 15e eeuw, toen de tegenwoordige Witerdyk, welke nog altijd de Lang- staatsche dorpen in het Noorden be schermt, was gelegd en de herbouw van de in den Elisabethsvloed (1421) geteisterde streek was mogeiyk ge maakt. De geografische gesteldheid in het Noorden de Maas, in het Zui den de onvruchtbare diluviale gron den, maakte de Oost—Westelijke lengte richting noodzakeiyk; de uitbreiding van het aantal bewoners maakte den onderlingen afstand der dorpen steeds kleiner en deed één karakteristieke Lang(e)straat ontstaan, zóó algemeen bekend, dat b.v. de overigens nauw keurige kaart van de Nederlanden van Petrus Kaerius van 1607 (zie de mooie en goedkoope reproductie, in 1929 by van Qorkum en Comp. uitgegeven) de namen Vlijmen, Drunen, Waalwyk, Waspik, enz., niet vermeldt, doch enkel het woord Langestraete, een be wijs, dat reeds toen de saamhoorig- heid van die plaatsen werd gevoeld. Wanneer nu het district der Kamer eenvoudig de eigeniyke Langstraat omvatte, dan zou men de noodzake lijkheid van de byvoeging van een kaartje bij dit verslag kunnen betwis ten. Het district omvat echter veel meer: er behooren ook toe het Zui- deiyk deel van het Land van Altena (de gemeente Dussen, Eethen en Wijk c.aeen groot deel van het Land van Heusden (de gemeente Heusden, Oud- heusden, Herpt en Hedikhuizen de gemeente Viymen niet), eenige Zuide- lijk van de eigeniyke Langstraat ge. legen gebieden, welke zich overigens economisch nauw daarbij aansluiten, (Loonopzand, 's Oravemeer en Dongen) en eindeiyk behooren er toe de ge meenten Oeertruidenberg, Made c.a. Hooge- en Lage-Zwaluwe, welke met de eigenlijke Langstraat in één iyn liggen. De kaart doet duideiyk zien, dat de Bergsche Maas en Amer de centrale as voor het district vormen, getyrivieren, welke tot heden meer een scheidend dan een bindend karak ter hebben, aangezien door overstroo ming der Langstaatsche Buitenpoiders de breedte soms meer dan 3 K.M. wordt en de verbinding met de eigen lijke Langstraat dan alleen langs een omweg kan plaats hebben. Afdoende verbetering hierin zal tot stand komen, als de voorgenomen plannen tot af. sluiting van het Oude Maasje zyn uitgevoerd (zie algemeene beschou wing). De in aanbouw zynde brug van het Keizersveer zal een groote verbetering geven, terwyi ook in de voorbereiding zynde verhooging van den weg Waalwyk—Drongelen in het midden van het district de verbinding met de Langstraat vrywel te ailen tyde mogelijk zal maken. Alleen in het Noorden bij Heusden, waar een monumentale brug ligt, is het verkeer van het Noorden naar het Zuiden nooit gestremd. We zouden de gemeenten van het district kunnen verdeelen in die, waarvan de bewoners hoofdzakelijk bestaan van schoen- en lederindustrie, in gemeenten met een in hoofdzaak agrarische bevolking en ten derde waren dan nog apart te noemen de twee oude stadjes Oeertruidenberg en Heusden, vroeger belangrijke vestingen, welke het oude stadskarakter nog grootendeels bewaard hebben en daar door in voorkomen geheel afwyken van het echte Langstraatsche type. Beide stadjes hebben een belangrijk scheepvaartverkeerOeertruidenberg als beginpunt van het Wilhelminaka- naal, Heusden aan den drukken scheepvaartweg van Rotterdam naar Den Bosch gelegen en wel daar, waar de Bergsehe Maas erin uitmondt. Schoen- en lederindustrie hebben de drie grootste gemeenten van ons districtLoonopzand (met Kaatsheuvel), Waalwyk en Dongen, welke op 1 Jan. 1930 respectievelijk 10,183, 9731 en 8717 inwoners hadden: een gemengd agrarisch en industrieel karakter heb ben Drunen en Sprang-Capelle. De grafieken in dit verslag geven een duideiyk beeld van de beteekenis der schoenindustrie in deze plaatsen en elders en doen zien, dat de Langstraat voor dezen tak van industrie nog steeds de voornaamste streek van ons land is. Van de leerindustrie zyn voor de verschillende centra nog geen volledige en betrouwbare cyfers. De uitbreiding der schoenindustrie in de laatste 10 jaren teekent zich minder sterk af in de bevolkingscyfer, omdat de steeds verder gaande mechanisatie en het verdwijnen van het handbedrijf naar verhouding steeds minder arbeids krachten vraagt. Van 1 Januari 1921 tot 1 Januari 1930 ging Dongens's bevolking met 13°/0, die van de ge- meente Loonopzand met 11, die van Drunen met 9 en die van Waalwyk met 7'/i°/o vooruit. Hierbij moet echter in aanmerking genomen worden, dat vooral te Waalwyk en Kaatsheuvel heel wat forenzen werken, in Waal wyk b.v. op 1 Jan. 1930 566. De bevolkinsaanwas van deze bloeiende industrieele gemeenten staat nog achter bij dien van geheel Noord brabant welke in dat tydsverloop 18°/o bedroeg, en zelfs nog bij dien van ons geheele land, welke gemiddeld bijna l'/2 percent per jaar of onge veer 14°/0 in dit tijdvak bedraagt. Van de niet-industieele gemeenten gingen alleen Raamsdonk en Made met flinke cyfers vooruit; Dussen, Hooge- en Lage Zwaluwe, Waspik en wyk toonden ook nog eenige voor uitgang in bevolking; bij de overige gemeenten bleef het bevolkingscyfer stationair of ging het zelfs achteruit. De bevolking van het geheele dis trict ging van 1 Jan. 1921 tot 1 Jan. 1930 met slechts 3831 vooruit en deze vermeerdering van bevolking was nog voor 80% te danken aan de plaatsen met schoen- en leerindustrie. Daar de meeste gemeenten aanzienlijke geboorte overschotten hebben, is deze relatieve achteruitgang in bevolking te wyten aan de omstandigheid, dat de cyfers van vertrek die van vestiging in alle gemeenten in min of meeraanzieniyke mate overtreffen. Vooral de trek naar Eindhoven heeft daaraan medegewerkt. In den laatsten tijd valt eveneens een trek waar te nemen uit het Westeiyk deel van het district (Made en Zwa luwe) naar de Zuiderzeewerken. Bin nen de grenzen van het district is er voor uitbreiding der bevolking niet voldoende bestaansmogelijkheid; ver grooting van het landbouw- en vee teelt-areaal kan alleen geschieden door inpoldering (in den Biesbosch) of ontginning (in het Zuideiyk duliviaal- gebted), maar dit is in de tegenwoor dige omstandigheden niet altijd vol doende rendeerend, zoodat de grond- bezitters er niet gemakkeiyk toe over gaan intensiveering van den land bouw tot tuinbouw, welke meer han denarbeid vraagt en dus vertrek uit de gemeenten kan voorkomen, heeft weliswaar steeds meer plaats (zie de grafiek van de veilingscyfers te Dru- nen in dit verslag), doch zou nog veel meer kunnen worden toegepast. Immers de meestal gemengde grond, hier meer klei, daar meer zand, op andere plaatsen veenachtig, leent zich voor den tuinbouw in velerlei vorm uitermate. Nu staat het groot grondbe drijf, dat in de Westeiyke gebieden (Hooge- en Lage-Zwaluwe, Made c.a.) wordt aangetroffen, daaraan in den weg en hier valt weinig aan te doen, doch voor de andere gebieden met in hoofdzaak kleinboerenbedrijf, zou tuinbouw nog veel meer kunnen be- teekenen, dan tot heden het geval was. Daarvoor is echter noodig, voor wat groote deelen van de eigenlijke Langstraat betreft, een betere afwate ring en voor wat de streek ten Noor den van de Maas betreft, betere ver keerswegen en verkeersmiddelen, om standigheden, welke niet zoo gemak kelijk te veranderen zijn, maar waarop de Kamer steeds hare aandacht ge vestigd houdt. Naast uitbreiding en intensiveering van den landbouw, zou de stichting van nieuwe industrieën of de uitbrei- der bestaande meerdere arbeidsgelegen- GEMENGD NIEUWS. Ruim 170 millioen gulden verrookt. heid scheppen. Eenige industrieën zijn In de laatste jaren inderdaad te Oeer truidenberg en te Waalwijk gevestigd de uitbreiding van de schoenindustrie wordt nog altijd ten zeerste bemoei- ïykt door de hooge invoerrechten in bijna alle landen, wat vooral van groot nadeel is voor die plaatsen, waar de schoenindustrie zich op de fabricage van fijn afgewerkt schoeisel toelegt, waarvan de afzet in ons land geen aanzieniyke uitbreiding toelaat. De export moet zich nu vooral richten op de kapitaalkrachtige, maar niet dichte bevolking van Denemarken en Scandinavië Dit staat echter vastzoowel voor de uitbreiding van landbouw als van de industrie is noodig, dat patroons en arbeiders, of althans de leidende personen onder hen grondig onderlegd zyn in agrarische, commercieele en industrieele kennis. Daarom zou de oprichting van een landbouw- of (en) tuinbouwschool in deze streken ten zeerste moeten worden toegejuicht, de bestaande instellingen van handels- en nijverheidsonderwijs beter bezocht en meer gewaardeerd moeten worden dan tot heden geschiedde. Terwijl met het oog op de grootbedrijven ook met nadruk moet worden gewezen op de beteekenis van de R. K. Handels- hoogeschool te Tilburg, ook voor deze streek. De trek naar de steden wordt door economische en cultureele motieven gevoed economische, omdat de ste den meer werkgelegenheid en vaak hoogere loonen biedencultureele, omdat in de stad meer en veelzijdlger te genieten valt, vooral voor naturen, die meer naar buiten dan binnen leven, (zie Prof. Verrijn Stuart in zyn Inlei ding tot de Beoefening der Statistiek 1, 2e druk, blz. 118). Die Landflucht beteekent echter ook verlies aan volkskracht en natuurlijke levensvreugdealle sociologen zijn het er over eens, dat een ongebrei delde opeenhooping van menschen in de steden zeer groote maatschappe lijke nadeelen medebrengt. In het district onzer Kamer komen geen groote stedelijke gemeenten voor ook de industrie heeft er een lande- lijk karakter. Juist hierom heeft onze Kamer een eigen sociale taak en wel om te zorgen, dat de arbeidsgelegen. heid in ons gemengd agrarisch en industrieel plattelandsgebied worden uitgebreid, of, om het in modern- geografischen zin uit te drukken, om er toe by te dragen, dat de capaciteit van de woonruimte in het district der Langstraat in die mate worde uitge breid, dat zy minstens evenredig zy aan de natuurlijke vermeerdering der bevolking. Daarmede wordt niet enkel een streekbelang, maar ook het alge meen welzyn van de geheele Brabant, sche en Nederlandsehe bevolking ge diend. In 1929 werden meer dan 300 mil lioen sigaren en 3100 millioen cigaret- ten verbruikt. De Nederlanders staan bekend als zware rookers en waarlijk niet ten on rechte, als men de cijfers ziet, die het maandschrift van het Centraal Bu reau voor de Statistiek publiceert over het verbruik van sigaren, cigar et! en en tabak in 1929. De totale kleinhan delsprijs van sigaren, cigaretten en tabak nam toe van ruim 142 mil lioen in 1923 tot bijna 173 millioen in 1929. Wat het totaal verbruik be treft, kan worden opgemerkt, dat het sigarenverbruik sinds 1924 en het ci- garettenverbruik sinds 1925 van jaar tot jaar toeneemt, terwijl het tabaks verbruik sinds 1926 afneemt. In 1929 gingen niet minder dan 1.346.089.000 sigaren, vertegenwoor digende een waarde van 92.703.070, in rook op; 3.179.577.000 cigaretten deelden hetzelfde lot, waarvan de waarde bedroeg 53.651.098. Pijpjes worden in de laatste jaren minder ge rookt dan vroeger. Niettemin vormen 1.299.000 K.G. tabak, tot een waarde van 26.670.707 nog een respectabe le hoeveelheid. De cijfers geven ook te constateeren, welke kwaliteit het meest gerookt wordt. Het bleek, dat sigaren van 6, 8 en 10 cent per stuk het meest gewild zijn. In 1929 werden 286.119.000 sigaren van 6 ct. ver bruikt; 265.484.000 van 8 ct.; 252.888.000 van 10 ct., die van 5 cent worden minder gevraagd: 143.025.000, evenals die van 12 ct. (52.130.000). Er zijn echter nog meer liefhebbers van „dure sigaren met een bandje" dan men zoo oppervlakkig wel zou denken. Er werden nog 5.985.000 si garen van 1625 cent gerookt, ter wijl er nog 15.000 van 2 tot 5 in rook vervlogen. Van de cigaretten werden die van 1.5 cent pér stuk het meest gerookt (975.068.000); daarna die van 1 1/4 ct. (831.719.000) en die van 2 ct. (700.565.000). Merkwaardig is, dat de cigaretten van leent veel minder gewild schijnen, dan die van 11/4 ct. Van 1 cent werden er 144.919.000 gerookt; van 2.5 cent meer: 273.645.000 n.l.; cigaretten van 20 ct. bestaan ook; er werden in 1929 12.000 van verrookt. Uit de cijfers blijkt nog, dat het publiek sedert '23 goedkooper is gaan rooken. Er wer den in 1929 meer sigaren van 6 ct. en minder van 8 en 10 ct. gerookt dan in 1923. cigaretten van 2.5 ct. en 3 ct. werden in 1929 veel minder gerookt dan in 1923; die van 1 ct. ook. Uit een en ander mag men de con clusie trekken, dat een prijsverlaging heeft plaats gehad in de cigaretten van de middel-kwaliteit. Zij, die vroe ger goedkooper rookten, rooken ze nu wel, omdat ze niet meer zoo duur zijn. Die duurder rookten, zagen daarvan af, omdat de kwaliteit, die zij" steeds gebruikten, goedkooper was gewor den. ADVÏRTÏNTHN. B. Hoogma-van Engelen wenscht vrienden en bekenden een hartelijk vaarwel. Aan boord s.s. mGelrlau. 14 Mei 1930. PIANO-LEER ARES (Leerlinge van JAN VERHOEVEN). Diploma College Musical Beige, Anvers. 43229 Rechtskundig adviseur TE 's-BOSCH, Havenstraat 5 (naby het Station.) ADVIES in alle belasting aangelegenheden. INVULLEN beschrijvingsbil- jetten. Opmaken van BEZWAAR SCHRIFTEN wegens te hoogen aanslag enz. enz GORKUM KOP VANTT LAND/V W'JR WUK C.A UANK DU55EJM MADE (pOEVEbEN WGDIK- MUIZEN O Ai^sc zVvAyjvvs U ÈN L.ZWAUUWt OUDMEUfltfëN i RAAM5- iNiELAA^ ORUNEN ArWATEeiNl IK4NAAL DONK MADE ST JOACHIM' LOON-OP- )5TEQwOUT^ DONGEN VQPKLAPING •3POOQLLIN o SLUlS TPAMLLJN P P0N7VE.EP AUT0BU5LUN 35 DISTRICTSGRENS WOOPDWEG GEMEENTEGRENS DIVIER MET Z'jpiviEC 0 ZETEL DER KAMER WLAAL Or RlVEP O ANDEDE PLAATSEN NlCTlN ODEN VER- BINDING MET Oc ZEE 'J& OUINEN I4TBBWUK ■■■■■■■■■■■a SCHAAL 1:200.000 KAAR.T VAN UET ''V- DISTRICT DED KAMER VAN KOOPUANDEL RN EAÖRIEKËN V.D. LANGSTRAAT

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 12