'li 11 ■■If 1 il Zooals uit het vorenstaande zal zijn gebleken zouden op de thans geheven hoofdsom der personeele belasting, behalve 80 extra-opcenten op paarden en motorrijtuigen nog pl.m. 60 op centen blijven drukken. Zou de Raad b.v. naast rangschikking van Waal wijk in de 5e klasse, gaan besluiten ook deze 60 opcenten te doen verval len, dan zou dit nóg pl.m. 13000. aan personeele belasting kosten. Van de personeele belasting zou dan over blijven Hoofdsom =t 23400. 80 extra opcenten paarden en motorrijtuigen 1850. Totaal 25250.- Te verminderen met kwade posten =t 650.- Netto =t ƒ24600.— Zou men bij rangschikking van Waalwijk in de le klasse voor de fondsbelasting inplaats van 80 op centen slechts 50 opcenten op de fondsbelasting heffen, dan kost dit pl.m. 25650.aan opcenten. Door al deze opgenoemde maatre gelen zouden wij verliezen: Waalwijk le klasse fonds belasting 23000. geen 50 opcenten Vermo gensbelasting 4500. Waalwijk 5e klasse Perso neele belasting =t 8000.-— Afschaffing 60 opcenten Personeele belasting 13000. Heffing van slechts 60 op centen fondsbelasting ƒ17100. Totaal 65600.- Af kwade posten Perso neele belasting 600. Wij herhalen dat dit slechts enkele voorbeelden zijn, velerlei andere scha keeringen zijn natuurlijk mogelijk. Wij willen thans even het licht la ten vallen op de belangrijke belas tingverminderingen die uit de nieu we regeling voor onze gemeente voort vloeien. De laatste jaren werd in onze ge meente bruto geheven: Wegens gemeentelijke in komstenbelasting 180000. Wegens Personeele belas ting (zonder de 27 Pro vinciale opcenten) =fc 47000. Totaal 227000.— Na het in werking treden der nieu we regeling zullen onze gemeentena- ren volgens de geschetste voorbeelden kunnen volstaan met het opbrengen van: Fondsbelasting Opcenten Vermo gensbelasting Opcenten Fonds belasting Personeele be lasting 90.000 96.000 4.500 54.000 48.000 ƒ25.000 ƒ25.000 Zuiver 65000. waarmede onze 67.615.vrijwel zouden zijn opgebruikt. In dit verband rijst de vraag of de belastingvermindering bij voorkeur moet worden gezocht in verlaging van Personeele belasting, of in heffing van minder opcenten op de fondsbe lasting en op de Vermogensbelasting. Naar onze persoonlijke meening komt de personeele belasting in de eerste plaats voor verlaging in aan merking. En wel om de volgende redenen: De heffing van de fondsbelasting is speciaal voor de ongehuwden aan merkelijk milder dan onze vroegere gemeentelijke inkomstenbelasting. Van verlaging van de Personeele be lasting, speciaal door indeeling onzer gemeente in.hoogere klasse, profitee- ren de ongehuwden over het algemeen weinig of in het geheel niet. Daarom verdient het o.i. de voorkeur de Per soneele belasting te verlagen. Hier komt nog bij dat de Personeele belas ting bedoelt te zijn belasting op ver teringen. In werkelijkheid is zij dat in den tegenwoordigen tijd in de meeste gevallen niet. Een groot gezin b.v. heeft een grootere woning noodig dan een gezin met weinig of geen kinde ren. Het huren van een grootere, dus duurdere, woning is in zoo'n geval noodzaak, en beoogt geenszins een vertering te zijn. Toch stijgt voor het hoofd van zoo'n groot gezin de huur waardebelasting even sterk als zij dat doet voor een gezin zonder of met weinig kinderen. En het percentage van den kinderaftrek daalt voor het groote gezin, omdat het een woning met een hoogere huurwaarde betrok. Hieruit blijkt, dat de Personeele be lasting er in zéér veel gevallen niet in slaagt inderdaad verteringen te- treffen. Daarom verdient het aanbe veling speciaal de huurwaardebelas- ting zoo laeg mogelijk te stellen. Van den anderen kant zou het o.i. geen aanbeveling verdienen de Per soneele belasting geheel af te schaf fen. Het zou n.l. in de toekomst mo gelijk kunnen zijn dat de begrooting onzer gemeente ook door heffing van 80 opcenten op de fondsbelasting niet sluitend kon worden gemaakt. Dan zou de Raad natuurlijk moeten be sluiten wederom een Personeele be lasting in te voeren. In de praktijk is het daarom eenvoudiger de Personee le belasting op een zoo laag mogelijk peil te behouden om ze naar behoefte te kunnen verhoogen. Ben andere verdeeling van 't over schot wordt verkregen door de vol gende regeling: Indeeling van de gemeente in de 2e klasse voor de fondsbelasting; rang schikking van geheel Waalwijk in de 5e klasse voor de Personeele belas ting; afschaffing van de 60 opcen ten op de Personeele belasting; hef fing van 50 opcenten op de Vermo gensbelasting; heffing van 50 opcen ten op de fondsbelasting, hetgeen in totaal zou opleveren: le. Uitkeering uit het ge meentefonds 2e. Opbrengst der Perso neele belasting netto 3e. 3/4 van de hoofdsom Grondbelasting 4e. Opcenten Vermogens belasting 5e. Woonforensenbelasting 6e. Indeeling in de 2e kl. fondsbelasting netto 5700. 7e. 50 opcenten fonds belasting netto Totaal ƒ169.000 ƒ173.500 De totale belastingvermindering za! voor onze gemeente derhalve 56.000.kunnen bedragen, hetgeen ruim 24% vermindering beteekent. Tot slot willen wij nog even onze aandacht schenken aan het over gangstijdperk 1 Januari 193130 April 1931 en nagaan of onze becijfe ringen voor deze periode van 4 maan den geen nadeelige gevolgen met zich brengen. De nieuwe wet zal immers eerst 1 Mei 1931 volledig gaan werken, ter wijl voor zooveel de grond- en perso neele belasting en de afschaffing van de uitkeering volgens de wet van 1897 betreft, de nieuwe regeling reeds 1 Januari 1931 ingaat. Over de periode 1 Januari30 April 1931 zal de gemeente verliezen: 1/3 der uitkeering volgens de wet van 1897 5.400. 1/3 der opcenten Perso neele belasting 4.335. Totaal verlies 9.735. De gemeente zal daarentegen over die periode ontvangen: 1/3 uitkeering hoofdsom Grondbelasting 5.535.- 1/3 opbrengst dei- Perso neele belasting 8.335. Totale winst Totaal verlies 13.870.— 9.735.- 87730.- 24600.— 16600.— 4500.— P.M. Totaal Benoodigd was 45600.— 184730.— 179700.— Blijft 'n voordeelig saldo 4.135. Ook over deze overgangsperiode le vert de nieuwe regeling derhalve een voordeel van ruim 4.000.voor on ze gemeente op. En hiermede eindigen we onze be schouwingen over deze nieuwe wet, die ons in ieder geval belangrijke be sparing op onze belastinguitgaven zal brengen, hoe de Raad onzer gemeente de regeling ook moge maken. S. Errata. De aandachtige lezer van de voor beelden betreffende de personeele be lasting, opgenomen in ons blad van 17 dezer, zal hebben begrepen, dat A. woonde in een huis met een huur waarde van 320.Een tikfout maakte van deze 320.ten onrech te ƒ400.—. GEMEENTERAAD. RAAMSDONK. Openbare vergadering van den Raad dezer gemeente op Zaterdag 17 Mei 1930, des namiddags te 7 uur. Voorzitter de edelachtb. heer Moons. Aanwezig alle leden. De notulen der vorige vergadering worden onveranderd goedgekeurd Aan de orde is 1. Ingekomen stukken. Mededeeling van den Com. der Koningin dat tot burgemeester is her benoemd de edelachtb. heer Moons. Ooedkeurlng van Qed. Staten der gemeente-rekening 1928. Schrijven van het Nat. Comité tegen het alchoholisme houdende verzoek het aantal vergunningen te beperken. Op voorstel van B. en W. wordt dit schrijven voor kennisgeving aange nomen. Schrijven van de Vereen, tot Bevor dering van Gemeentebelangen te Raamsdonksveer betreffende verleg ging van de lijn der Zuider Stoom tramweg Mij. Gewezen wordt op de bezwaren verbonden aan het rijden van de tram aan een zijde van den weg en op het gevaar bij den bocht bij wachtpost 15. In overweging wordt gegeven de lijn naar de andere zijde van de straat te verleggen of anders midden over den weg. De Voorzitter zegt dat B. en W. zich naar aanleiding hiervan met de My. in verbinding hebben gesteld. Deze heeft bericht gezonden dat offi cieel niets van deze plannen bekend ls. Zij wijst er verder op dat uit een verlegging van de lijn van West naar Oost vele onkosten voortspruiten ter wijl de bezwaren dezelfde blijven of de lijn links of rechts van den weg ligt. Ook het leggen van de lijn mid den door de straat brengt naar het oordeel der Mij. gevaren mede, ter- wijl ook hieraan een groot financiee bezwaar is verbonden. Waar dus geen verbetering wordt bereikt en er tevens groote financieele bezwaren zijn moe ten B. en W. adviseeren het schrijven voor kennisgeving aan te nemen, waar toe werd besloten. Verslag van het correspondentschap der arbeidsbemiddeling, Zal ter visie worden gelegd. 2. Aanbieding verslag van den toestand der Gemeente. Wordt eveneens ter inzage gelegd. 3. Ontwerp-verordening tot wijzi ging der Verkeersverordening. De Voorzitter zegt dat de verkeers verordening die in de vorige verga dering is vastgesteld naar B. en W. gebleken is dient te worden aangevuld met een bepaling dat eigenaars van boomen, heggen en ander houtgewas staande langs de openbare wegen, verplicht zijn deze te snoeien of op te ruimen indien B. en W. zulks voor de veiligheid van het verkeer noodig achten. De heer Zijlmans vertrouwt dat B en W. aan de bepaling streng de hand zullen houden. Hij wijst nog op den bocht bij de Prot. Kerk waar het uitzicht zeer belemmerd wordt. De Voorzitter zegt dat B. en W. niet eerder gerechtigd waren om daar tegen op te treden, daartoe moest eerst deze bepaling in de verkeersverorde ning worden opgenomen. De raad acht deze bepaling zeer nutttg en kan zich met het voorstel van B. en W. vereenigen. 4. Ontwerp-verordening op de besmettelijke ziekten. in verband met de wijziging der wet op de besmettelijke ziekten stellen B. en W. voor een verordening in het leven te roepen welke aan het hoofd en het personeel van kinderbewaar plaatsen en scholen zoowel als aan de ouders verplichtingen oplegt om lijders aan besmettelijke ziekten en T.B.C. niet bij de andere kinderen toe te laten. Ontwerp verordening wordt met algemeene stemmen aangenomen. 5. Ontwerp-verordening tot ver deeling der Gemeente in stemdistric- ten voor de verkiezing van leden van den Gemeenteraad. De Voorzitter zegt dat in verband met de verplaatsing van het gemeente huis naar Raamsdonksveer de stern- districten eenigszins gewijzigd dienen te worden. Volgens de bestaande rege ling moeten alle schippers komen stemmen in het stemdistrict waar de burgemeester zitting heeft. Wanneer dit nu op het Veer moet gebeuren wordt het stembureau overbelast *en heeft men op het Dorp niets te doen. Besloten wordt de indeeling zooda nig te regelen dat ieder stembureau een gelijkelijk deel der kiezers krijgt 6. Ontwerp-besluit tot regeling der jaarwedde van den wegwerker, die in de plaats komt van A. van Strien. Voorzitter. Zooals de heeren weten is in de plaats van A. van Strien die ontslag heeft genomen de Groot tot wegwerker benoemd. B. en W. stellen voor zijn salaris vast te stellen op f 1430,— per jaar hetgeen ruim f 27,— per week uit maakt. Canters Blijft dat salaris altijd ge handhaafd ook al loopen de loonen over het algemeen terug, of heeft de gemeente het recht rekening te houden met den algemeenen toestand. De levensstandaard kan zoowel voor- als achteruit loopen, dat hebben we in de mobilisatie kunnen zien. Voorzitter. De gemeenteraad heeft altijd het recht het salaris te herzien. Het voorstel van B. en W. wordt hierna met algemeene stemmen aan genomen. 7. Ontwerp-besluit, om geen ge bruik te maken van de bevoegdheid volgens de Ziektewet tot afhouding van een deel der premie van het loon der verzekerden. De Voorzitter zegt. dat ingevolge de nieuwe ziektewet 2,3 °/0 premie moet worden betaald waarvan de gemeente de helfl op de arbeiders kan verhalen. De geheele premie is evenwel zoo klein, dat B. en W. meenen, dat er geen bezwaar tegen is de geheele pre mie voor rekening der gemeente te nemen. Het geldt hier slechts een be drag van 17, 18 en 21 cent per week. Met algemeene stemmen wordt het voorstel aangenomen. 8. Vaststelling van het primitief rohier der straatbelasting, dienst 1930. Wordt vastgesteld. 9. Ontwerp-besluiten tot wijziging der gemeentebegrooting, dienst 1929 en 1930. Conform voorstel van B. en W. wordt besloten. 10. Bezwaarschrift tegen den aan slag in het vergunningsrecht Drank, wet. Van J. F. Houten is een schrijven ngekomen, waarin er op wordt ge wezen, dat de omzet van sterken drank n zijn café zoo gering is dat het vergunningsrecht hierop veel te zwaar drukt. De Voorzitter zegt, dat B. en W. geen aanleiding vinden met een ander voorstel te komen. Enkele ieden beamen, dat inderdaad de verkoop van sterken drank daar zeer gering is, doch oordeelen het dan beter dat betrokkene zijn vergunning aan kant doet. Besloten wordt het bezwaarschrift voor kennisgeving aan tn nemen. De Voorzitter zegt, dat nog is inge komen een schrijven van het hoofd bestuur van den N. C. B. te Tilburg inzake overname van het voor con sumptie afgekeurde vee. Volgens de vleeschkeuringswet moet afgekeurd vleesch vernietigd worden hetgeen nu gebeurt door begraven Dit beteekent vóór boeren een schadepost. Er had j zich in Amsterdam een vereeniging gevormd die het afgekeurde vleesch overnam om te trachten hiervan nog zoo veel mogelijk geld te maken. Aan deze vereeniging was het bezwaar verbonden, dat er wegens den verren afstand veel vrachtkosten op kwa men. De N.C.B. heeft nu besloten in het belang van de boeren deze aan gelegenheid zelf ter hand te nemen, voor de provincies Noord—Brabant Limburg en Zeeland. Gevraagd wordt of de gemeente in beginsel bereid is op dezelfde voorwaarden als de ver eeniging te Amsterdam het afgekeurde vleesch aan den N.C B. af te staan. De raad verklaart zich hiertoe in beginsel bereid. De Voorzitter zegt, dat eenlgen tijd geleden door het gemeentebestuur aan de Eerste Ned. Verzekering Mij. is verzocht om van de leening die de gemeente bij haar heeft aangegaan tegen 5'/4 °/o het renteiype te verlagen. Naar aanleiding hiervan heeft de Mij. zich bereid verklaard deze leening om te zetten in 43/4 a pari hetgeen naar het oordeel van B. en W. voor het oogenblik een vrij gunstig aan bod is. Men zou momenteel wel voor 4'/,% terecht kunnen doch dan zou de koers 97'/a 98 zijn. Door dit disagio wordt het rentevoordeel reeds over 8 jaar te niet gedaan, bovendien komen op een nieuwe leening weer emissie- en zegelkosten. Het komt B. en W. dan ook gewenscht voor deze nieuwe voorwaarden te accepteeren. Het betreft hier de leening van f 310 000,— waarvan momenteel nog f 274 000,— open staat. B. en W zouden tevens willen voorstellen ook de voor de school en andere werk zaamheden benoodigde gelden meteen op dezelfde voorwaarde op te nemen, dan gaat het onder een moeite door en door dit ondershands plaatsen be spaart de gemeente zich de zegelkos ten die anders f 4.50 per f 1,000,— beloopen. Bij de rondvraag wijst de heer de Jong op den onhoudbaren toestand in de Koningsstraat waar de sloot achter de huizen wordt vervuild o m. door afval van de slachterij van v. Gent. Uit gezondheidsoogpunt zou hij in overweging willen geven hiernaar eerst laten zien. Voorzitter. Wij hebben de woning bou wvereeniging hierop reeds gewezen. Klein. Wij zijn er eens wezen kijken maar het lijkt ondoenbaar om hierin afdoende verbetering te brengen. Veel oud ijzerwerk en ander afval wordt er maar ingegooid. Schoenmakers. Hoe langer men dit laat hangen, hoe moeilijker het wordt den toestand te verbeteren en ik moet volkomen met den heer de Jong in stemmen, dat het hoog tijd wordt dat hierin verandering komt. Zijlmans. Als men dan het ijzerwerk en andere rommel ook maar meteen wegrijdt, iaat men het bij den sloot liggen, dan ligt het er even later weer in. De heer Klein zegt toe in het bestuur van de woningbouwvereeniging deze aangelegenheid ter sprake te zullen brengen. De heer van Woerden wijst er op. dat in het begin van de Suikerstraat de weg voor het verkeer zeer smal is doordat ter plaatse door den heer Ridders veel hout langs den weg wordt neergelegd. Hij vraagt of de gemeente hierin geen verbetering kan brengen. Eenige leden meenen, dat de ge meente hieraan niet veel za! kunnen doen, doch de voorzitter zegt dat, wanneer de raad aan B. en W. op dracht geeft dat het hout moet worden opgeruimd, dit ook zal moeten ge beuren, want de heer Ridders heeft er eigenlijk geen recht toe. De heeren van Woerden en Zijlmans zijn van meening, dat het een groot gemak zou zijn ais het hout werd op geruimd. Het gebeurt nu soms, dat de menschen een kwartier moeten wach ten als men met het hout bezig is. Eerst zouden B. en W. met Ridders in overleg kunnen treden en helpt dat niet dan moet hij maar gedwongen worden het hout op te ruimen, want zoo is de toestand onhoudbaar. Met op een na algemeen stemmen wordt tot het nemen van dezen maat regel besloten. Alleen de heer de Jong stemde tegen. De Voorzitter zegt, dat het altijd de gewoonte geweest is, dat de gemeente bij verpachting van het Dombosch I0°/o van de pacht vooruit laat betalen die dan later weer in mindering ge bracht worden. Bij de andere verpach tingen in de omgeving wordt deze maatregel niet toegepast en het komt B. en W. gewenscht voor ook hier die betaling van 10°/0 te laten vervallen. De pachters moeten toch borg stellen, zoodat de gemeente geen risico draagt. De raad kan zich hiermede ver eenigen. Door den heer Netten wordt nog gewezen op den toestand bij het Fort. Zoo gauw er vloed komt, zal men veel last van het water krijgen. De Voorzitter zegt, dat er door de woningbouwvereeniging reeds aan ge- De heer Zijlmans vraagt of particu- Heren daar ook grond kunnen koopen om te bouwen. De Voorzitter antwoordt bevestigend Hij vindt het een zeer geschikt terrein De heer Netten zou in overweging willen geven bij verkoop aan particu. lieren van voren af te beginnen daar zullen de menschen liever bouwen dan 'middenin waar z.i. niet veel moois is De Voorzitter brengt nog even dé I school op het Dorp ter sprake, in de vergadering van B. en W. is er over gesproken en deze wilden ze nogmaals publiek verkoopen. Er zijn al eens enkele gegadigden geweest, maar de zen beten niet door. De raad is algemeen van oordeel, dat men zoo spoedig mogelijk van deze school moet zien af te komen, daar ze anders geheel in verval geraakt! Besloten wordt de school opnieuw publiek te laten verkoopen. Niemand meer het woord verlangend, sluit de Voorzitter de vergadering. HERPT. Vergadering van den Raad der ge. meente Herpt en Berne c. a. op Vrij. dag 16 Mei 1930 des namiddags om 7.30 uur. Voorzitter de Burgemeester. Secre taris F. A. J. v. Liempt. Afwezig wethouder van Bokhoven wegens ziekte. De notulen der vorige vergadering worden voorgelezen en onveranderd goedgekeurd. Ingekomen een schrijven van den Heer Commissaris der Koningin waarin er op aangedrongen wordt dat de ge meente toetreedt ais lid van den Pro vincialen Brandweerbond. Wordt besloten niet als lid toe te treden. Het gemeentebestuur heeft het be sluit in de vorige vergadering genomen omtrent electrificatle der gemeente Lut- telherpt medegedeeld aan het gemeente bestuur van Hedikhuizen met het ver zoek of zij konden instemmen met dat besluit waarbij dan de gemeente He dikhuizen voor Luttelherpt een even redig deel In de kosten zou moeten bijleggen en eveneens een evenredig aandeel in de garanntie moeten dragen. Alhoewel de gemeente Hedikhuizen de voorwaarden wel aannemelijk achtte meende zij echter op die voorwaarden voorloopig nog niet in te moeten gaan daar de raad dier gemeente beslo ten had dan pas Luttelherpsche elec- trificatie te bevorderen als het dorp van Hedikhuizen geëlectrificeerd werd; mocht echter de electriQcatie van Herpt hierdoor mislukken dan zouden zij nog wel bereid gevonden worden mee te doen. Het gemeentebestuur heeft hierop een schrijven gezonden aan de PNEM met het verzoek de oplossing dezer kwestie met het gemeentebestuur van Hedikhuizen te willen bevorderen. Hierop is een mondeling onderhoud met een der heeren van de PNEM en den voorzitter van den raad gevolgd, waarna de PNEM mededeelde dat zij Luttelherpt op verzoek zou electri- ficeeren gelijk met Hedikhuizen. De gemeente Herpt zouden zij alleen elec- trificeeren tegen de aaniegkosten ad f 6200 en een garantie voor jaariijk. sche afname van 3000 KWU. Vroeger was dat met Luttelherpt bepaald op f 7000 en 3500 KWU. B. en W. meenden tot deze voor waarden zeer aannemelijk waren en noemden het een voorrecht dat Herpt geheel zelfstandig zou kunnen aan sluiten. Een en ander wordt zonder stem ming aangenomen. Dan kon de voorzitter mededeelen dat de toestand van de gemeentekas in zoodanig gunstigen toestand is ge wijzigd dat het niet meer noodig is een rekening—courant overeenkomst aan te gaan zooals in de vorige ver gadering was besloten. Gedeputeerde Staten aan wien het bes uit ter goed keuring was toegezonden hadden dit teruggestuurd met verzoek den berooi den toestand der kas nader aan te toonen, toen ging dat heel gemakke lijk omdat er niets was, nu is er ech ter geld beschikbaar gekomen en daar om stellen B. en W. voor het vorig besluit in te trekken. Hiertoe wordt besloten. Dan was er in de vorige vergade ring bepaald ingevolge art. 101 L0- wet dat het schoolbestuur over 1928 zou krijgen een vergoeding van f7.41 zijnde de werkelijke kosten per leer ling het is gebleken dat men dit be drag met de wet in de hand niet kon vaststellen, daar het besluit opgezonden moest worden aan den hoofdinspec teur, zonder dat het nader gemotiveerd wasals norm voor dit bedrag moet genomen worden de kosten van een openbare school in een gelijksoortige gemeente. B. en W. hebben hiervoor genomen Terheljden met 7.54, Ammerzoden met f 6.90 en Engelen met f 6.70 wat dus wordt f 6.90, welk bedrag maar weinig scheelt met het oorspronkelijk bedrag van f 7.43. Van Herpt vraagt of B. en W. nie een bedrag hadden kunnen nemen dat corter bij het werkelijk bedrag kwam, nu scheelt het 53 ets. per leerling wat al gauw een verschil van f ou wordteen schoolbestuur zit toch ai dikwijls met een berooide kas en wanneer er een tekort gekweekt worm dan zal dit niet bevorderlijk zijn aa° het onderwijs, immers iedere bezuini- I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 2