'li
11
■■If
1
il
Zooals uit het vorenstaande zal zijn
gebleken zouden op de thans geheven
hoofdsom der personeele belasting,
behalve 80 extra-opcenten op paarden
en motorrijtuigen nog pl.m. 60 op
centen blijven drukken. Zou de Raad
b.v. naast rangschikking van Waal
wijk in de 5e klasse, gaan besluiten
ook deze 60 opcenten te doen verval
len, dan zou dit nóg pl.m. 13000.
aan personeele belasting kosten. Van
de personeele belasting zou dan over
blijven
Hoofdsom =t 23400.
80 extra opcenten paarden
en motorrijtuigen 1850.
Totaal 25250.-
Te verminderen met kwade
posten =t 650.-
Netto =t ƒ24600.—
Zou men bij rangschikking van
Waalwijk in de le klasse voor de
fondsbelasting inplaats van 80 op
centen slechts 50 opcenten op de
fondsbelasting heffen, dan kost dit
pl.m. 25650.aan opcenten.
Door al deze opgenoemde maatre
gelen zouden wij verliezen:
Waalwijk le klasse fonds
belasting 23000.
geen 50 opcenten Vermo
gensbelasting 4500.
Waalwijk 5e klasse Perso
neele belasting =t 8000.-—
Afschaffing 60 opcenten
Personeele belasting 13000.
Heffing van slechts 60 op
centen fondsbelasting ƒ17100.
Totaal 65600.-
Af kwade posten Perso
neele belasting 600.
Wij herhalen dat dit slechts enkele
voorbeelden zijn, velerlei andere scha
keeringen zijn natuurlijk mogelijk.
Wij willen thans even het licht la
ten vallen op de belangrijke belas
tingverminderingen die uit de nieu
we regeling voor onze gemeente voort
vloeien.
De laatste jaren werd in onze ge
meente bruto geheven:
Wegens gemeentelijke in
komstenbelasting 180000.
Wegens Personeele belas
ting (zonder de 27 Pro
vinciale opcenten) =fc 47000.
Totaal 227000.—
Na het in werking treden der nieu
we regeling zullen onze gemeentena-
ren volgens de geschetste voorbeelden
kunnen volstaan met het opbrengen
van:
Fondsbelasting
Opcenten Vermo
gensbelasting
Opcenten Fonds
belasting
Personeele be
lasting
90.000 96.000
4.500
54.000 48.000
ƒ25.000 ƒ25.000
Zuiver 65000.
waarmede onze 67.615.vrijwel
zouden zijn opgebruikt.
In dit verband rijst de vraag of de
belastingvermindering bij voorkeur
moet worden gezocht in verlaging van
Personeele belasting, of in heffing
van minder opcenten op de fondsbe
lasting en op de Vermogensbelasting.
Naar onze persoonlijke meening
komt de personeele belasting in de
eerste plaats voor verlaging in aan
merking.
En wel om de volgende redenen:
De heffing van de fondsbelasting
is speciaal voor de ongehuwden aan
merkelijk milder dan onze vroegere
gemeentelijke inkomstenbelasting.
Van verlaging van de Personeele be
lasting, speciaal door indeeling onzer
gemeente in.hoogere klasse, profitee-
ren de ongehuwden over het algemeen
weinig of in het geheel niet. Daarom
verdient het o.i. de voorkeur de Per
soneele belasting te verlagen. Hier
komt nog bij dat de Personeele belas
ting bedoelt te zijn belasting op ver
teringen. In werkelijkheid is zij dat in
den tegenwoordigen tijd in de meeste
gevallen niet. Een groot gezin b.v.
heeft een grootere woning noodig dan
een gezin met weinig of geen kinde
ren. Het huren van een grootere, dus
duurdere, woning is in zoo'n geval
noodzaak, en beoogt geenszins een
vertering te zijn. Toch stijgt voor het
hoofd van zoo'n groot gezin de huur
waardebelasting even sterk als zij dat
doet voor een gezin zonder of met
weinig kinderen. En het percentage
van den kinderaftrek daalt voor het
groote gezin, omdat het een woning
met een hoogere huurwaarde betrok.
Hieruit blijkt, dat de Personeele be
lasting er in zéér veel gevallen niet
in slaagt inderdaad verteringen te-
treffen. Daarom verdient het aanbe
veling speciaal de huurwaardebelas-
ting zoo laeg mogelijk te stellen.
Van den anderen kant zou het o.i.
geen aanbeveling verdienen de Per
soneele belasting geheel af te schaf
fen. Het zou n.l. in de toekomst mo
gelijk kunnen zijn dat de begrooting
onzer gemeente ook door heffing van
80 opcenten op de fondsbelasting niet
sluitend kon worden gemaakt. Dan
zou de Raad natuurlijk moeten be
sluiten wederom een Personeele be
lasting in te voeren. In de praktijk is
het daarom eenvoudiger de Personee
le belasting op een zoo laag mogelijk
peil te behouden om ze naar behoefte
te kunnen verhoogen.
Ben andere verdeeling van 't over
schot wordt verkregen door de vol
gende regeling:
Indeeling van de gemeente in de 2e
klasse voor de fondsbelasting; rang
schikking van geheel Waalwijk in de
5e klasse voor de Personeele belas
ting; afschaffing van de 60 opcen
ten op de Personeele belasting; hef
fing van 50 opcenten op de Vermo
gensbelasting; heffing van 50 opcen
ten op de fondsbelasting, hetgeen in
totaal zou opleveren:
le. Uitkeering uit het ge
meentefonds
2e. Opbrengst der Perso
neele belasting netto
3e. 3/4 van de hoofdsom
Grondbelasting
4e. Opcenten Vermogens
belasting
5e. Woonforensenbelasting
6e. Indeeling in de 2e kl.
fondsbelasting netto 5700.
7e. 50 opcenten fonds
belasting netto
Totaal ƒ169.000 ƒ173.500
De totale belastingvermindering za!
voor onze gemeente derhalve
56.000.kunnen bedragen, hetgeen
ruim 24% vermindering beteekent.
Tot slot willen wij nog even onze
aandacht schenken aan het over
gangstijdperk 1 Januari 193130
April 1931 en nagaan of onze becijfe
ringen voor deze periode van 4 maan
den geen nadeelige gevolgen met zich
brengen.
De nieuwe wet zal immers eerst 1
Mei 1931 volledig gaan werken, ter
wijl voor zooveel de grond- en perso
neele belasting en de afschaffing van
de uitkeering volgens de wet van
1897 betreft, de nieuwe regeling reeds
1 Januari 1931 ingaat.
Over de periode 1 Januari30
April 1931 zal de gemeente verliezen:
1/3 der uitkeering volgens
de wet van 1897 5.400.
1/3 der opcenten Perso
neele belasting 4.335.
Totaal verlies 9.735.
De gemeente zal daarentegen over
die periode ontvangen:
1/3 uitkeering hoofdsom
Grondbelasting 5.535.-
1/3 opbrengst dei- Perso
neele belasting 8.335.
Totale winst
Totaal verlies
13.870.—
9.735.-
87730.-
24600.—
16600.—
4500.—
P.M.
Totaal
Benoodigd was
45600.—
184730.—
179700.—
Blijft 'n voordeelig saldo 4.135.
Ook over deze overgangsperiode le
vert de nieuwe regeling derhalve een
voordeel van ruim 4.000.voor on
ze gemeente op.
En hiermede eindigen we onze be
schouwingen over deze nieuwe wet,
die ons in ieder geval belangrijke be
sparing op onze belastinguitgaven zal
brengen, hoe de Raad onzer gemeente
de regeling ook moge maken.
S.
Errata.
De aandachtige lezer van de voor
beelden betreffende de personeele be
lasting, opgenomen in ons blad van
17 dezer, zal hebben begrepen, dat A.
woonde in een huis met een huur
waarde van 320.Een tikfout
maakte van deze 320.ten onrech
te ƒ400.—.
GEMEENTERAAD.
RAAMSDONK.
Openbare vergadering van den Raad
dezer gemeente op Zaterdag 17 Mei
1930, des namiddags te 7 uur.
Voorzitter de edelachtb. heer Moons.
Aanwezig alle leden.
De notulen der vorige vergadering
worden onveranderd goedgekeurd
Aan de orde is
1. Ingekomen stukken.
Mededeeling van den Com. der
Koningin dat tot burgemeester is her
benoemd de edelachtb. heer Moons.
Ooedkeurlng van Qed. Staten der
gemeente-rekening 1928.
Schrijven van het Nat. Comité tegen
het alchoholisme houdende verzoek
het aantal vergunningen te beperken.
Op voorstel van B. en W. wordt
dit schrijven voor kennisgeving aange
nomen.
Schrijven van de Vereen, tot Bevor
dering van Gemeentebelangen te
Raamsdonksveer betreffende verleg
ging van de lijn der Zuider Stoom
tramweg Mij. Gewezen wordt op de
bezwaren verbonden aan het rijden
van de tram aan een zijde van den
weg en op het gevaar bij den bocht
bij wachtpost 15. In overweging wordt
gegeven de lijn naar de andere zijde
van de straat te verleggen of anders
midden over den weg.
De Voorzitter zegt dat B. en W.
zich naar aanleiding hiervan met de
My. in verbinding hebben gesteld.
Deze heeft bericht gezonden dat offi
cieel niets van deze plannen bekend
ls. Zij wijst er verder op dat uit een
verlegging van de lijn van West naar
Oost vele onkosten voortspruiten ter
wijl de bezwaren dezelfde blijven of
de lijn links of rechts van den weg
ligt. Ook het leggen van de lijn mid
den door de straat brengt naar het
oordeel der Mij. gevaren mede, ter-
wijl ook hieraan een groot financiee
bezwaar is verbonden. Waar dus geen
verbetering wordt bereikt en er tevens
groote financieele bezwaren zijn moe
ten B. en W. adviseeren het schrijven
voor kennisgeving aan te nemen, waar
toe werd besloten.
Verslag van het correspondentschap
der arbeidsbemiddeling,
Zal ter visie worden gelegd.
2. Aanbieding verslag van den
toestand der Gemeente.
Wordt eveneens ter inzage gelegd.
3. Ontwerp-verordening tot wijzi
ging der Verkeersverordening.
De Voorzitter zegt dat de verkeers
verordening die in de vorige verga
dering is vastgesteld naar B. en W.
gebleken is dient te worden aangevuld
met een bepaling dat eigenaars van
boomen, heggen en ander houtgewas
staande langs de openbare wegen,
verplicht zijn deze te snoeien of op
te ruimen indien B. en W. zulks voor
de veiligheid van het verkeer noodig
achten.
De heer Zijlmans vertrouwt dat B
en W. aan de bepaling streng de
hand zullen houden. Hij wijst nog
op den bocht bij de Prot. Kerk waar
het uitzicht zeer belemmerd wordt.
De Voorzitter zegt dat B. en W.
niet eerder gerechtigd waren om daar
tegen op te treden, daartoe moest eerst
deze bepaling in de verkeersverorde
ning worden opgenomen.
De raad acht deze bepaling zeer
nutttg en kan zich met het voorstel
van B. en W. vereenigen.
4. Ontwerp-verordening op de
besmettelijke ziekten.
in verband met de wijziging der
wet op de besmettelijke ziekten stellen
B. en W. voor een verordening in het
leven te roepen welke aan het hoofd
en het personeel van kinderbewaar
plaatsen en scholen zoowel als aan
de ouders verplichtingen oplegt om
lijders aan besmettelijke ziekten en
T.B.C. niet bij de andere kinderen toe
te laten.
Ontwerp verordening wordt met
algemeene stemmen aangenomen.
5. Ontwerp-verordening tot ver
deeling der Gemeente in stemdistric-
ten voor de verkiezing van leden van
den Gemeenteraad.
De Voorzitter zegt dat in verband
met de verplaatsing van het gemeente
huis naar Raamsdonksveer de stern-
districten eenigszins gewijzigd dienen
te worden. Volgens de bestaande rege
ling moeten alle schippers komen
stemmen in het stemdistrict waar de
burgemeester zitting heeft. Wanneer
dit nu op het Veer moet gebeuren
wordt het stembureau overbelast *en
heeft men op het Dorp niets te
doen.
Besloten wordt de indeeling zooda
nig te regelen dat ieder stembureau
een gelijkelijk deel der kiezers krijgt
6. Ontwerp-besluit tot regeling der
jaarwedde van den wegwerker, die
in de plaats komt van A. van Strien.
Voorzitter. Zooals de heeren weten
is in de plaats van A. van Strien die
ontslag heeft genomen de Groot tot
wegwerker benoemd.
B. en W. stellen voor zijn salaris
vast te stellen op f 1430,— per jaar
hetgeen ruim f 27,— per week uit
maakt.
Canters Blijft dat salaris altijd ge
handhaafd ook al loopen de loonen
over het algemeen terug, of heeft de
gemeente het recht rekening te houden
met den algemeenen toestand. De
levensstandaard kan zoowel voor- als
achteruit loopen, dat hebben we in de
mobilisatie kunnen zien.
Voorzitter. De gemeenteraad heeft
altijd het recht het salaris te herzien.
Het voorstel van B. en W. wordt
hierna met algemeene stemmen aan
genomen.
7. Ontwerp-besluit, om geen ge
bruik te maken van de bevoegdheid
volgens de Ziektewet tot afhouding
van een deel der premie van het
loon der verzekerden.
De Voorzitter zegt. dat ingevolge de
nieuwe ziektewet 2,3 °/0 premie moet
worden betaald waarvan de gemeente
de helfl op de arbeiders kan verhalen.
De geheele premie is evenwel zoo
klein, dat B. en W. meenen, dat er
geen bezwaar tegen is de geheele pre
mie voor rekening der gemeente te
nemen. Het geldt hier slechts een be
drag van 17, 18 en 21 cent per week.
Met algemeene stemmen wordt het
voorstel aangenomen.
8. Vaststelling van het primitief
rohier der straatbelasting, dienst
1930.
Wordt vastgesteld.
9. Ontwerp-besluiten tot wijziging
der gemeentebegrooting, dienst 1929
en 1930.
Conform voorstel van B. en W.
wordt besloten.
10. Bezwaarschrift tegen den aan
slag in het vergunningsrecht Drank,
wet.
Van J. F. Houten is een schrijven
ngekomen, waarin er op wordt ge
wezen, dat de omzet van sterken drank
n zijn café zoo gering is dat het
vergunningsrecht hierop veel te zwaar
drukt.
De Voorzitter zegt, dat B. en W.
geen aanleiding vinden met een ander
voorstel te komen.
Enkele ieden beamen, dat inderdaad
de verkoop van sterken drank daar
zeer gering is, doch oordeelen het dan
beter dat betrokkene zijn vergunning
aan kant doet.
Besloten wordt het bezwaarschrift
voor kennisgeving aan tn nemen.
De Voorzitter zegt, dat nog is inge
komen een schrijven van het hoofd
bestuur van den N. C. B. te Tilburg
inzake overname van het voor con
sumptie afgekeurde vee. Volgens de
vleeschkeuringswet moet afgekeurd
vleesch vernietigd worden hetgeen nu
gebeurt door begraven Dit beteekent
vóór boeren een schadepost. Er had
j zich in Amsterdam een vereeniging
gevormd die het afgekeurde vleesch
overnam om te trachten hiervan nog
zoo veel mogelijk geld te maken. Aan
deze vereeniging was het bezwaar
verbonden, dat er wegens den verren
afstand veel vrachtkosten op kwa
men. De N.C.B. heeft nu besloten in
het belang van de boeren deze aan
gelegenheid zelf ter hand te nemen,
voor de provincies Noord—Brabant
Limburg en Zeeland. Gevraagd wordt
of de gemeente in beginsel bereid is
op dezelfde voorwaarden als de ver
eeniging te Amsterdam het afgekeurde
vleesch aan den N.C B. af te staan.
De raad verklaart zich hiertoe in
beginsel bereid.
De Voorzitter zegt, dat eenlgen tijd
geleden door het gemeentebestuur aan
de Eerste Ned. Verzekering Mij. is
verzocht om van de leening die de
gemeente bij haar heeft aangegaan
tegen 5'/4 °/o het renteiype te verlagen.
Naar aanleiding hiervan heeft de
Mij. zich bereid verklaard deze leening
om te zetten in 43/4 a pari hetgeen
naar het oordeel van B. en W. voor
het oogenblik een vrij gunstig aan
bod is. Men zou momenteel wel voor
4'/,% terecht kunnen doch dan zou
de koers 97'/a 98 zijn. Door dit
disagio wordt het rentevoordeel reeds
over 8 jaar te niet gedaan, bovendien
komen op een nieuwe leening weer
emissie- en zegelkosten. Het komt B.
en W. dan ook gewenscht voor deze
nieuwe voorwaarden te accepteeren.
Het betreft hier de leening van
f 310 000,— waarvan momenteel nog
f 274 000,— open staat. B. en W
zouden tevens willen voorstellen ook
de voor de school en andere werk
zaamheden benoodigde gelden meteen
op dezelfde voorwaarde op te nemen,
dan gaat het onder een moeite door
en door dit ondershands plaatsen be
spaart de gemeente zich de zegelkos
ten die anders f 4.50 per f 1,000,—
beloopen.
Bij de rondvraag wijst de heer de
Jong op den onhoudbaren toestand in
de Koningsstraat waar de sloot achter
de huizen wordt vervuild o m. door
afval van de slachterij van v. Gent.
Uit gezondheidsoogpunt zou hij in
overweging willen geven hiernaar
eerst laten zien.
Voorzitter. Wij hebben de woning
bou wvereeniging hierop reeds gewezen.
Klein. Wij zijn er eens wezen kijken
maar het lijkt ondoenbaar om hierin
afdoende verbetering te brengen. Veel
oud ijzerwerk en ander afval wordt er
maar ingegooid.
Schoenmakers. Hoe langer men dit
laat hangen, hoe moeilijker het wordt
den toestand te verbeteren en ik moet
volkomen met den heer de Jong in
stemmen, dat het hoog tijd wordt dat
hierin verandering komt.
Zijlmans. Als men dan het ijzerwerk
en andere rommel ook maar meteen
wegrijdt, iaat men het bij den sloot
liggen, dan ligt het er even later weer in.
De heer Klein zegt toe in het bestuur
van de woningbouwvereeniging deze
aangelegenheid ter sprake te zullen
brengen.
De heer van Woerden wijst er op.
dat in het begin van de Suikerstraat
de weg voor het verkeer zeer smal is
doordat ter plaatse door den heer
Ridders veel hout langs den weg wordt
neergelegd. Hij vraagt of de gemeente
hierin geen verbetering kan brengen.
Eenige leden meenen, dat de ge
meente hieraan niet veel za! kunnen
doen, doch de voorzitter zegt dat,
wanneer de raad aan B. en W. op
dracht geeft dat het hout moet worden
opgeruimd, dit ook zal moeten ge
beuren, want de heer Ridders heeft er
eigenlijk geen recht toe.
De heeren van Woerden en Zijlmans
zijn van meening, dat het een groot
gemak zou zijn ais het hout werd op
geruimd. Het gebeurt nu soms, dat de
menschen een kwartier moeten wach
ten als men met het hout bezig is.
Eerst zouden B. en W. met Ridders
in overleg kunnen treden en helpt dat
niet dan moet hij maar gedwongen
worden het hout op te ruimen, want
zoo is de toestand onhoudbaar.
Met op een na algemeen stemmen
wordt tot het nemen van dezen maat
regel besloten.
Alleen de heer de Jong stemde tegen.
De Voorzitter zegt, dat het altijd de
gewoonte geweest is, dat de gemeente
bij verpachting van het Dombosch
I0°/o van de pacht vooruit laat betalen
die dan later weer in mindering ge
bracht worden. Bij de andere verpach
tingen in de omgeving wordt deze
maatregel niet toegepast en het komt
B. en W. gewenscht voor ook hier die
betaling van 10°/0 te laten vervallen.
De pachters moeten toch borg stellen,
zoodat de gemeente geen risico draagt.
De raad kan zich hiermede ver
eenigen.
Door den heer Netten wordt nog
gewezen op den toestand bij het Fort.
Zoo gauw er vloed komt, zal men veel
last van het water krijgen.
De Voorzitter zegt, dat er door de
woningbouwvereeniging reeds aan ge-
De heer Zijlmans vraagt of particu-
Heren daar ook grond kunnen koopen
om te bouwen.
De Voorzitter antwoordt bevestigend
Hij vindt het een zeer geschikt terrein
De heer Netten zou in overweging
willen geven bij verkoop aan particu.
lieren van voren af te beginnen daar
zullen de menschen liever bouwen dan
'middenin waar z.i. niet veel moois is
De Voorzitter brengt nog even dé
I school op het Dorp ter sprake, in de
vergadering van B. en W. is er over
gesproken en deze wilden ze nogmaals
publiek verkoopen. Er zijn al eens
enkele gegadigden geweest, maar de
zen beten niet door.
De raad is algemeen van oordeel,
dat men zoo spoedig mogelijk van
deze school moet zien af te komen,
daar ze anders geheel in verval geraakt!
Besloten wordt de school opnieuw
publiek te laten verkoopen.
Niemand meer het woord verlangend,
sluit de Voorzitter de vergadering.
HERPT.
Vergadering van den Raad der ge.
meente Herpt en Berne c. a. op Vrij.
dag 16 Mei 1930 des namiddags om
7.30 uur.
Voorzitter de Burgemeester. Secre
taris F. A. J. v. Liempt.
Afwezig wethouder van Bokhoven
wegens ziekte.
De notulen der vorige vergadering
worden voorgelezen en onveranderd
goedgekeurd.
Ingekomen een schrijven van den
Heer Commissaris der Koningin waarin
er op aangedrongen wordt dat de ge
meente toetreedt ais lid van den Pro
vincialen Brandweerbond.
Wordt besloten niet als lid toe te
treden.
Het gemeentebestuur heeft het be
sluit in de vorige vergadering genomen
omtrent electrificatle der gemeente Lut-
telherpt medegedeeld aan het gemeente
bestuur van Hedikhuizen met het ver
zoek of zij konden instemmen met dat
besluit waarbij dan de gemeente He
dikhuizen voor Luttelherpt een even
redig deel In de kosten zou moeten
bijleggen en eveneens een evenredig
aandeel in de garanntie moeten dragen.
Alhoewel de gemeente Hedikhuizen
de voorwaarden wel aannemelijk achtte
meende zij echter op die voorwaarden
voorloopig nog niet in te moeten gaan
daar de raad dier gemeente beslo
ten had dan pas Luttelherpsche elec-
trificatie te bevorderen als het dorp
van Hedikhuizen geëlectrificeerd werd;
mocht echter de electriQcatie van Herpt
hierdoor mislukken dan zouden zij nog
wel bereid gevonden worden mee te
doen.
Het gemeentebestuur heeft hierop
een schrijven gezonden aan de PNEM
met het verzoek de oplossing dezer
kwestie met het gemeentebestuur van
Hedikhuizen te willen bevorderen.
Hierop is een mondeling onderhoud
met een der heeren van de PNEM en
den voorzitter van den raad gevolgd,
waarna de PNEM mededeelde dat zij
Luttelherpt op verzoek zou electri-
ficeeren gelijk met Hedikhuizen. De
gemeente Herpt zouden zij alleen elec-
trificeeren tegen de aaniegkosten ad
f 6200 en een garantie voor jaariijk.
sche afname van 3000 KWU. Vroeger
was dat met Luttelherpt bepaald op
f 7000 en 3500 KWU.
B. en W. meenden tot deze voor
waarden zeer aannemelijk waren en
noemden het een voorrecht dat Herpt
geheel zelfstandig zou kunnen aan
sluiten.
Een en ander wordt zonder stem
ming aangenomen.
Dan kon de voorzitter mededeelen
dat de toestand van de gemeentekas
in zoodanig gunstigen toestand is ge
wijzigd dat het niet meer noodig is
een rekening—courant overeenkomst
aan te gaan zooals in de vorige ver
gadering was besloten. Gedeputeerde
Staten aan wien het bes uit ter goed
keuring was toegezonden hadden dit
teruggestuurd met verzoek den berooi
den toestand der kas nader aan te
toonen, toen ging dat heel gemakke
lijk omdat er niets was, nu is er ech
ter geld beschikbaar gekomen en daar
om stellen B. en W. voor het vorig
besluit in te trekken.
Hiertoe wordt besloten.
Dan was er in de vorige vergade
ring bepaald ingevolge art. 101 L0-
wet dat het schoolbestuur over 1928
zou krijgen een vergoeding van f7.41
zijnde de werkelijke kosten per leer
ling het is gebleken dat men dit be
drag met de wet in de hand niet kon
vaststellen, daar het besluit opgezonden
moest worden aan den hoofdinspec
teur, zonder dat het nader gemotiveerd
wasals norm voor dit bedrag moet
genomen worden de kosten van een
openbare school in een gelijksoortige
gemeente.
B. en W. hebben hiervoor genomen
Terheljden met 7.54, Ammerzoden met
f 6.90 en Engelen met f 6.70 wat dus
wordt f 6.90, welk bedrag maar weinig
scheelt met het oorspronkelijk bedrag
van f 7.43.
Van Herpt vraagt of B. en W. nie
een bedrag hadden kunnen nemen dat
corter bij het werkelijk bedrag kwam,
nu scheelt het 53 ets. per leerling
wat al gauw een verschil van f ou
wordteen schoolbestuur zit toch ai
dikwijls met een berooide kas en
wanneer er een tekort gekweekt worm
dan zal dit niet bevorderlijk zijn aa°
het onderwijs, immers iedere bezuini-
I