Gesprongen Handen
Man
ie iMiitiitmriuiiMv
'n Huisapotheek*
voor 60 centen
Kloosterbalsem
m
De heer v. Willigenburg kan zich
zeer goed vereenigen met het rapport
van B. en W., doch het tijdstip waar
op deze grootsche voorstellen worden
gedaan, is niet zeer gelukkig gekozen.
Wij leven in een tijd van groote mal-
Inise en waarschijnlijk zal deze nog
toenemen. Niettegenstaande dit kan
spr. zich voorstellen dat men met de
voorstellen komt, daar de toestand
der wegen, vooral den laatsten tijd,
zeer slecht is.
Met de financieele oplossing stemt
spr. niet geheel in, wanneer men
5000.verhaalt alleen uit straat-
belasting, dan vindt spr. de druk wel
wat eenzijdig.
De straatbelasting wordt betaald
door de eigenaars van gebouwde ei
gendommen, waarbij ook verschillen
de kleine boeren en middenstander^
hooren, die nu in een tijd leven die
zeer moeilijk voor hen is. Wanneei
deze menschen nu nog 5000.meer
moeten opbrengen, zal dit voor hen
ernstige bezwaren opleveren, meent
spreker.
Spr. heeft daarom de mogelijkheid
om dit bedrag op een andere wijze te
vinden, onder het oog gezien.
Verhooging der opcenten Fondsbe
lasting bleek hem niet mogelijk.
Spr. meent dat door verlenging van
den leeningsduur de straatbelas
ting omzeild kan worden. Er is wel
aangegeven dat de levensduur der
wegen op 20 jaar gesteld is, doch
spr. meent dat ze toch niet in dezen
tijd versleten zullen zijn. Spr. wijst
hierbij op een keiweg, die een onbe
perkte levensduur heeft Spr. meent
dan ook dat deze levensduur langer
genomen kan worden en wanneer dit
gebeurt, zal hij zijn stem aan 't voor
stel geven.
De heer Kraak wil op enkele pun
ten nader ingaan.
Vooreerst vraagt spr. zich af of de
gemeente niet te veel vertrouwen
stelt in de My. Wegenbouw, aan wie
het werk onderhands gegund zal wor
den. Er wordt niet gesproken over de
uitvoering van dit grootsche werk.
Wat betreft het stofvrij maken van
het Zuidelijk deel der Nieuwevaart,
dit zou spr. liever achterwege laten
en met dit geld kan men beter het
Oostelijk deel van den Winterdijk
verlichten.
Ook zou spr. willen overwegen of
het niet mogelijk is de menschen die
niet aan de verharde wegen wonen,
vrij te stellen van de straatbelasting.
Deze menschen zullen immers de di
recte voordeelen van het grootsche
plan missen. Spr. stelt dan ook voor
alleen die menschen te belasten die
aan de verharde wegen wonen.
De heer Kerst brengt allereerst een
woord van waardeering aan B. en W.
voor het uitstekende rapport. Over
enkele punten zou spr. inlichtingen
willen hebben. Spr. staat natuurlijk
als leek tegenover de technische kwes
tie en wil daarom terugkomen op
hetgeen de heer Kraak beoogde, n.l.
af publieke aanbesteding niet beter
z°u zijn. Al is publieke aanbesteding
'het aan te bevelen, dan is het toch
misschien wel mogelijk een andere
groote firma ook eens een offerte te
'aten maken. Spr. vraagt wat die
15.000.— voor onvoorziene uitgaven
te beteekenen hebben, Welke onvoor
ziene uitgaven kan men verwachten?
Zit daar soms al in het toezicht op de
uitvoering van het werk?
Verder vraagt spr. of met het slip
gevaar is rekening gehouden, want
°ok dat is een punt dat tegenwoordig
zwaar meetelt.
Voorts vraagt spr. zich afhoe staat
eet met de afwatering van dergelijke
wegen met gesloten wegdek? Zullen
we daarby niet voor kwesties komen
me we niet vermoed hadden? Wat de
hnancieele oplossing betreft, merkt
spoedig gaaf
en zacht met
spr. op dat de menschen, die veel land
in deze gemeente hebben, doch niet
hier woonachtig zijn en dus een druk
gebruik van de wegen zullen maken,
totaal geen belasting zullen behoeven
te betalen.
Weth. Michael beantwoordt hierna
de verschillende sprekers. Allereerst
de heer v. Willigenburg, die meende
dat de 5000.uit opcenten zouden
kunnen komen.
v. Willigenburg. Ik heb gezegd dat
het daar niet uit kon komen.
Weth. Michael. U bent tot de
conclusie gekomen dat het niet kon.
Wat betreft de geschiedenis der
straatbelasting merkt u op dat ver
schillende kleine boeren een eigen
huis hebben.... maar daar staan
dan de noodige papieren steilen on
der, merkt spr. op.
Uit het rapport blijkt wel dat B. en
W. na rijpelijk overleg er toe geko
men zijn om een straatbelasting in te
stellen. Wanneer men aan de andere
belastingen ging tornen, dan was men
in een scheeve verhouding gekomen,
daar deze pas enkele vergaderingen
terug zijn geregeld.
De nieuwe fin. verhouding bracht
voor de belastingbetalers een verlich
ting van 14.000.daartegenover
staat nu de nieuwe straatbelasting
van 5000.zoodat er een voordeel
van 9000.overblijft.
Wat betreft de opmerking van den
heer Kraak, aangaande het verlichten
van den Cap. Dijk Oostzijde zegt spr.
d'-ze kwestie thans niet aan de
orde is, bovendien is dit reeds 2 maal
geweigerd.
De menschen die niet aan den groo-
ten weg wonen, verkeer en natuurlijk
in een ongunstige positie, daarom
hebben ook B. en W. dit onder het
oog gezien, doch men is tot de conclu
sie gekomen dat het beter is ook die
menschen te laten meebetalen. Zij
hebben er toch ook voordeel van. Het
is zeer moeilijk om hier een juiste
grens te trekken.
Den heer Kerst antwoordt de weth.
dat die onvoorzien-post ook is voor
verbetering van den keiweg Oost
West te Capelle. Deze weg is in het
provinciaal wegenplan opgenomen en
daarom staat in het rapport dat hier
over met de provincie zal worden ge
sproken. In het plan van de provin
cie wordt deze straat tot 7 M. ver
breed, en wordt de dijk weggenomen.
Wat betreft de Mij. Wegenbouw,
meent spr. hierin zijn volle vertrou
wen te kunnen stellen. Ook de A.N.
W.B. heeft deze Mij. aanbevolen.
Het toezicht op de uitvoering acht
spr. niet noodig, daar de Mij. Wegen
bouw een naam te verliezeh heeft en
dus voor alleszins goed werk zal zor
gen
Spr. geeft toe dat men bij publieke
aanbesteding wellicht goedkooper zou
zijn uit geweest, doch dan kwam er
weer pl..m. 6000.bij voor den
architect.
De heer Sneep maakt allereerst B.
en W. een compliment voor het uit
stekend verzorgd rapport. Spr. zou de
breedte der wegen niet op 4V2, maar
op 5 M. willen stellen.
De Voorzitter merkt op dat de
breedte 4.80 M. is.
Weth. Michael acht de breedte vol
doende. Spr. wijst op den Cap. Dijk,
die 5 M. breed is.
Verheijden. Dat is heusch niet te
breed, dat mag men best hebben.
Voorts vindt de heer Sneep dat men
hij een dergelijk werk toch wel een
opzichter mag hebben. De helft der
wegen in Nederland zijn aangelegd
door „Wegenbouw", maar is dat alle
maal gegaan zonder toezicht? vraagt
spr. zich af. Spr. zag liever een pu
blieke inschrijving. Mocht het dan
zijn dat „Wegenbouw" niet de laag
ste was, dan kan deze Mij. wel voor
ópzichter doorgaan. Spr. vraagt zich
af wanneer eindelijk die 500 M. kei
weg in Capelle verbeterd zullen wor
den. Dat de provincie dezen weg zou
overnemen, werd 5 jaar geleden ook
reeds verteld.
Alle wegen in dé gemeente zouden
tenslotte verbeterd worden, alleen de
hoofdweg zou blijven liggen, meent
spr. Dat deze weg niet verbeterd zou
worden, daarmee kan spr. zich niet
vereenigen.
Spr. wijst nog op den toestand in
de Kerksteeg en het Veerpad. Of
schoon deze wegen onder water staan
rijden er nog geregeld wagens over.
Spr. vindt dit zeer slecht en vreest
dat men zoodoende de heele boel ka
pot rijdt.
Weth. Michael antwoordt eerst den
heer Kerst, wat betreft de tonronding
van den weg. Spr. is niet bezorgd voor
de waterafvoer. Op enkele punten ge
beurt het wel eens dat de menschen
bij hevige buien overlast krijgen vah
het afstroomende water, doch dit
komt maar zeer zelden voor.
Wat de opmerking van den heer
Sneep betreffende de My. „Wegen
bouw" aangaat, merkt spr. op dat hy
„Wegenbouw" nog nooit bij een pu
blieke inschrijving gezien heeft. Spr,
wijst nog op de driejarige garantie die
„Wegenbouw" geeft.
Veerpad en Kerksteeg zullen van
een waterdicht wegdek worden voor
zien. Dit is juist de weg die 't meeste
onderhoud eischt en daar moet ook
rekening mede gehouden worden.
Wat het rijden over overstroomde
wegen betreft, merkt spr. op dat men
dit moeilijk kan verbieden, daar de
wagens er beslist door moeten.
Weth. Middelkoop merkt op dat de
Mij. „Wegenbouw" zelf een plan heeft
gemaakt, dat zij wil uitvoeren.
Deze maatschappij is de grootste
op dit gebied, zij is kapitaalkrachtig
en beschikt over menschen met erva
ring van het werk. Daarom kan men
z.i. gerust het werk aan haar toever
trouwen. Indertijd heeft men bij het
bouwen van een school toch ook geen
opzichter gehad.
De vraag is trouwens nog of men
een geschikt opzichter zal kunnen
vinden, daar hieraan meer vastzit
dan men oppervlakkig zou meenen.
De heer Sneep geeft toe dat de fir
ma solied is, „maar het zijn zaken en
daar haalt ieder uit wat er uit te ha
len is", meent spr.
Weth. Middelkoop merkt op dat
men, al heeft men een opzichter, nog
niet verantwoord is, dan moet men
immers daarin zijn volle vertrouwen
stellen.
Weth. Michael vestigt er de aan
dacht op dat er in Den Haag door het
Rijk een bureau is ingesteld, waar
door de gemeente desgewenscht een
kosteloos onderzoek kan laten instel
len, zoodat er feitelijk toch voldoende
controle is.
De heer Sneep wijst nog op den
verschi'ikkelijken toestand, waarin de
Havenkant verkeert, ook hier was
verbetering dringend noodig.
Weth. Michael zegt dat de gaten en
kuilen hersteld zullen worden, opdat
het er wat fatsoenlijker gaat uitzien.
De heer Kerst komt nog met een
enkel woord terug op die kwestie van
het toezicht. De ingenieur zoowel als
KANTOREN:
TILBURG Boerhaavestraat 24.
Telephoon 1625. Hoek Bossche weg
EINDHOVEN, Siratumsche Dijk 2 A
Telephoon 3717.
de Mij. maken op hem een zeer goeden
indruk, maar zeer juist heeft de heer
Sneep gezegd: het zijn zaken. Welke
particulier zal een dergelijk werk zon
der toezicht laten uitvoeren? vraagt
spr. en hij meent hierop te moeten
antwoorden: Niemand. En moeten wij
als gemeente dat dan wel doen? Er
moet een opzichter zijn die technisch
goed onderlegd is en die door geen
der partijen kan beïnvloed worden.
Over het antwoord van weth. Mi
chael is spr. nog niet tevreden, hij
heeft niet over de tonronding gespro
ken, doch vraagt slechts waar het wa
ter zal blijven als er een waterdicht
dek op den weg ligt.
Ook op zijn vraag omtrent het slip
gevaar heeft spr. nog geen antwoord
gehad.
Weth. Michael merkt op dat het
slipgevaar reeds op de door den inge
nieur gehouden uiteenzetting behan
deld is.
De heer Kerst merkt nog eens op,
dat vple grondeigenaren, die niet in
de gemeente wonen, geen cent betalen
en toch van de wegen profiteeren.
Weth. Michael acht het practisch
onmogelijk om ook die menschen te
gaan belasten, men zou dan voortaan
elke passeerende auto wel kunnen la
ten betalen.
Weth. Middelkoop zegt dat B. en
W. hierover ernstig gesproken heb
ben. Z.i. is de belasting niet zoo druk
kend als die vele andere heffingen,
waarvan men het directe voordeel
niet inziet.
Dit is echter iets waarvan ieder
profijt trekt.
De heer v. d. Hoeven richt zich te
gen den grondslag van de belasting:
de kadastrale huurwaarde. Wanneer
deze overal hetzelfde was, zou spr.
er zich mee kunnen vereenigen, maar
de huurwaarde in Sprang en Capelle
loopt sterk uit elkaar. Capelle is veel
hooger aangeslagen dan Sprang. Spr.
vindt het daarom niet billijk deze ka
dastrale huurwaarde als grondslag te
nemen.
De heer Kraak komt nog eens terug
op het stofvrij maken van de Nieuwe
vaart (Z. deel).
Spr. beschouwt het voor die enkele
menschen die daar wonen als een
luxe dat deze weg wordt stofvrij ge
maakt.
Nogmaals stelt de heer Kraak voor
de achteraf wonende menschen niet
te belasten.
De Voorzitter merkt op dat 't in de
bedoeling ligt ook de kleinere wegen
te bewerken met grint enz., zoodat
ook die menschen voordeel hebben.
De heer Kraak twijfelt of dit wel
overal zal worden toegelaten, daar
veel van die wegjes particulier eigen
dom zijn,
Weth. Middelkoop zou het billijk
vinden alleen die menschen die ervan
profiteeren, te laten betalen, doch
practisch is dat niet altijd mogelijk.
De heer Kraak zegt dat deze men
schen toch al veel gemakken, b.v. wa
terleiding, moeten missen. Spr. vreest
dat het gemeentebestuur zoo op den
duur ontevredenheid gaat scheppen.
Weth. Middelkoop. Die menschen
profiteeren er toch ook van.
De heer v. Willigenburg komt terug
op de opmerking van weth. Michael,
aangaande de financieele kwestie.
Spr. kan er zich niet mee vereeni
gen die 5000.uitsluitend op één
categorie van menschen te laten druk
ken, temeer daar in deze categorie
veel kleine boeren en middenstanders
hooren.
De heer Verheijden wil nög een op
merking maken over 't toezicht. Spr.
heeft hierover ernstig nagedacht. Spr.
wijst op een voorbeeld: Indertijd ver
grootte de heer Sneep zijn fabriek aan
de Westzijde van de Haven. Ondanks
het toezicht dat gehouden was, bleek
achteraf dat het voetstuk der machine
ondeugdelijk was en moest worden
afgebroken.
Wat heeft men dan aan toezicht,
vraagt spr. zich af.
De heer Sneep licht deze zaak nog
even toe, doch spr. besluit met te zeg
gen dat hij voor elk werk steeds een
opzichter neemt.
De heer Verheijden merkt op dat de
Hoogevaartsche weg minder zwaar
geprojecteerd is. Spr. zou deze weg
juist zwaarder willen maken, om zoo
doende te trachten de steenkolen
voor Kaatsheuvel, die thans over
Waalwijk komen, in de Labbegatsche
Haven te krijgen. De gemeente zal
daarvan weer voordeel trekken.
De heer Rijken voelt veel voor het
voorstel Sneep om de wegbreedte op
5 M. te brengen. Spr. vraagt of B. en
W. ook het rijk en de provincie om
steun gevraagd hebben.
De heer Verheijden vraagt of het
geheele D. B. de moreele, niet de fi
nancieele, verantwoordelijkheid aan
durft dit uitgebreid werk aan deze
Mij. op te dragen, zonder toezicht
door een opzichter.
Inderdaad geeft spr. eenigszins ge
lijk aan de raadsleden die toezicht
wenschen bij eventueele aanbesteding
aan deze Mij. Doch hij waagt: Zijn
wij dan toch nog gedekt? Tegenwoor
dig is omkooperij en corruptie sche
ring en inslag. Zijn er nog menschen
of maatschappijen welke men ver
trouwen kan en die een naam hebben
te verliezen? Ik geloof voor mij per
soonlijk, misschien een zeer enkele,
zegt spr.
Bij aanbestedingen van Rijk en Pro
vincie heeft men toezicht, doch men
is daar overtuigd, dat men ook dan
nog niet volkomen „safe" is. Spr. geeft
één staaltje uit zijn veelzijdig leven.
Men is aan het Nederlandsch Depar
tement van Oorlog overgegaan om in
Delft onderhands op eene van ouds
bekende looierij een contract af tc
sluiten voor het looien van zoolleer
voor het leger. Men was in Brabant
in looierskringen hierover zeer ont
stemd, doch de schuld was bij „Uilén-
spiegel". Als ouderwetsch vakman
meent spr. daarover toch wel te kun
nen oordeelen. Dat men zich voor een
goed product behoorlijk laat betalen,
acht spr. geen bezwaar. Duurkoop is
dikwijls voordeeliger dan goedkoop.
Misschien gooi ik hiermede, zeer tot
mijn spijt, wel enkele Noord-Bra-
bantsche ruiten in, doch ik ben nu
eenmaal gewoon geen blad voor mijn
mond te nemen, zegt spr.
Wijl de meeste corrupties en om
kooperij bij huizen- en wegenbouw
voorkomen, waagt spr. het, nadat het
geheele D. B. de moreele verantwoor
delijkheid op zich durft nemen,
met B. en W. in zee te gaan, mits de
straatbelasting vastgekoppeld blijft
aan het voorgestelde wegenplan.
Sneep. Wat doen provincie, rijk en
andere gemeenten meestal hij zulke
groote werken?
Weth. Michael antwoordt dat deze
meestal eigen personeel en opzichters
hebben.
Spr. zegt dat B. en W. de moreele
verantwoordelijkheid op zich geno
men hebben.
Weth. Middelkoop zegt dat er nu
eindelijk toch eens een verbetering
moet komen, want zooals de gemeente
tot nu toe gedaan heeft, is het wegge
gooid geld.
De heer Sneep vindt het niet in den
haak het werk zoo maar onderhaids
te gunnen, die Mij. kan zooveel ver
dienen als zij wil.
De heer Kerst maakt uit de discus
sies op dat alle leden den nood van
den toestand inzien en dat zij voorna
melijk op 2 punten het voorstel van
B. en W. bestrijden. Ten eerste het
toezicht en ten tweede of er nog niet
een andere firma moet worden aange
zocht, die een offerte kan maken. Spr.
zou daarom de geheele kwestie in
handen van B. en W. willen stellen,
opdat deze eens onderzoeken of men
een betrouwbaar opzichter kan vin
den en of men nog een andere firma
zou kunnen laten offreeren. Spr. zou
de kwestie na deze discussie gerust
aan B. en W. overlaten en het zou
hem spijten indien de voorstellen zou
den worden afgestemd op enkele on-
,,Geen goud
zoo goed"
dergeschikte punten. Daarvoor is de
kwestie te belangrijk.
Weth. Michael verzekert dat „We
genbouw" zich er geheel by zal neer
leggen, wanneer er een opzichter ge
steld wordt.
Spr. wijst er. ook nog op dat de Mij.
de garantie heeft gegeven dat pl.m.
30 werkloozen uit de gemeente bij de.
werkzaamheden emplooi zal kunnen
vinden.
De heer Sneep is het volkomen eens
met den heer Kerst.
Verheijden. Al zoo lang is er geroe
pen over de slechte wegen, maar nu
het op de centen aankomt, happen
verschillende heeren terug.
De heer Kerst verdedigt nogmaals
zijn voorstel.
Weth. Michael zegt dat ook de A.N.
W.B. geadviseerd heeft naar „Wegen
bouw" of naar „Vlamovenhouw" te
gaan. De meeste kleinere firma's be
trekken zelf hun materiaal van We
genbouw.
De discussies worden hierna be
ëindigd en de voorstellen worden in
omvraag gebracht.
De heer Sneep trekt zijn voorstel
tot verbreeding der wegen tot 5 M. in.
Het voorstel Kraak om de belasting
voor de menschen die niet aan den
grooten weg wonen, te halveeren,
wordt niet gesteund.
De heer Kerst geeft in overweging
de voorstellen B. en W. te wijzigen in
dier voege, dat B. en W. den raad
voorstellen het wegenvraagstuk op te
lossen zooals door „Wegenbouw" ge
projecteerd, en dan behouden B. en
W. het recht om nog met andere
maatschappijen te ooderhandelen en
om te onderzoeken of het doelmatig
zou zijn toezicht te laten houden.
Het is feitelijk een voorstel waar
door B. en W. nog grootere vrijheid
gegeven wordt.
Het meerendeel van den raad voelt
echter niet veel voor dit voorstel en
de heer v. Willigenburg vreest dat B.
en W. zich toch niet aan deze grootere
volmacht zullen storen, daar hun
standpunt uit de besprekingen reeds
voldoende is naar voren gekomen.
De heer Kraak vraagt nog of de
werkgelegenheid voor 30 werkloozen
in het contract wordt vastgelegd,
waarop de Voorzitter bevestigend
antwoordt.
Hierna worden de voorstellen van
B. en W. in omvraag gebracht en aan
genomen met 101 stem.
De heer v. Willigenburg stemde te
gen op grond van het feit dat hij zich
niet met de straatbelasting kan ver
eenigen.
Verlichting school te Sprang.
In de vergadering van 26 Oct. 1928
is aangehouden een verzoek van het
schoolbestuur te Sprang om electri-
ficatie der school. Nu dit kan worden
doorgevoerd, meenen B. en W. goed
gunstig op deze aanvraag te moeten
beschikken. De kosten zijn geraamd
op 450.
Met algemeene stemmen besluit de
raad de gevraagde medewerking te
verleenen en het crediet van 450.-
toe te staan.
Rondvraag.
De heer Verheijden stelt voor aan
de verslaggevers een exemplaar van
het rapport van B. en W. inz. Wegen-
vraagstuk te overhandigen, opdat d«
belastingbetalers te weten komen
hoe de boel in elkaar zit.
Dit voorstel wordt ten zeerste toe
gejuicht.
Havenkadc.
De heer v. d. Hoeven vraagt of het
niet toegestaan is nu de Kerksteeg
onder water staat, dat men zijn vee,
vanaf het Capelsche Veer over de Ha
venkade naar Capelle brengt.
De kade is openbare weg, daar zij
op de kadastrale legger voorkomt,
doch zij is door een ijzeren hek afge
sloten.
Spr. vraagt B. en W. de belemme
ringen op te ruimen.
Weth. Michael antwoordt dat dit
pad slechts voetpad is en ook alleen
als voetpad mag gebruikt worden. Spr
heeft nog onlangs de weg met grint
laten verbeteren. Om er vee over te
voeren, acht spr. een ernstig gevaar,
daar de kade er veel schade van zal
ondervinden.
Dhr. Kraak kan dit bezwaar niet
aanvoelen en zou de weg ook voor
veevervoer willen beschikbaar stellen,
tenminste in een noodtoestand als nu.
Nu dhr. Sneep hoort dat deze kade
in onderhoud bij de gemeente is, zou
hij willen vragen wat meer er aan te
doen.
De heer Kraak geeft in overweging
de brug aan het einde van de Nieu
wevaart te laten herstellen.
Op den weg tusschen Korte Nieuw-
straat en het z.g. Fort zou spr. nog een
gedacht de z.g. kadastrale huur* aarde der per-
pelen.
Op basis van dezen grondslag wordt dan de
navolgende heffing voorgesteld:
Kadastrale huurwaarde: Belasting:
tot en met i 61).— I 2.50
51.— tot en met 100.f 5.—
101.— tot en met ISO.— f 7.50
151.— tot en met f 200.— 10:
201.— tot en met 250.— 15.
meer dan 250.— f 20.—
De uitvoering der werken mecnen Burgemees
ter en Wethouders onderhands te moeten aan
besteden aan de Maatschappij Wegenbouw te
Utrecht. Deze kapitaal-krachtige maatschappij,
die op het gebied vim wegenbouw een naam heeft
te verliezen, heeft vrij van directe mededinging
Itnre berekeningen gemaakt, zoodat aangenomen
mag worden dat de „uitvoering" niet zal be
hoeven goed te maken wat in dc „berekening"
door scherpe concurrentie mogelijk werd ver
waarloosd. Zulks is vooral bij een werk als het
beoogde van zeer groot belang dat Burgemeester
cn Wethouders publieke aanbesteding meenen te
moeten ontraden.
intusschen meenen Burgemeester en Wethou
ders, dat gezien aard en karakter van een gedeelte
der in het plan opgenomen wegen men denke
b.v. aan liet Veerpad hier grond is voor het
aanvragen van provinciale subsidie, waarom zij
den Raad dan ook voorstellen tot dusdanige aan
vrage te besluiten.
Bovenstaande overwegingen geven Burgemeester
rn Wethouders aanleiding den Raad voor te
stellen te besluiten tot:
1. Uitvoering van het Wegenplan zooals dat
is ontworpen door de Maatschappij Wegenbouw
Ie Utrecht, aangevuld als in vorenstaande be
schouwingen is aangegeven;
2. Onderhandsche aanbesteding van het werk
aan de genoemde maatschappij op basis vnn de
door haar gegeven prijsberekening;
3. Het aangaan eener geidieening ten bedrage
van ten hoogste f 178.000.op te nemen pari,
tegen een renie van hoogstens 4,75 pCt. per jaar
en af te lossen als boven aangegeven;
1. Het invoeren van een z.g. straatbelasting,
ie heffen op basis als omschreven
5. Het aanvragen van provinciale subsidie in
de kosten van uitvoering van het wegenplan bo
ven bedoeld.
goed voor brand-, snij- en stootwonden,
verouderde wonden, zonnebrand, aam
beien, spierpijnen, spit, rheumatische
pijnen, wintervoeten, springende handen
en nog veel meer, koopt ge met een
pot Akker's Kloosterbalsem, de snel
werkende merkwaardige veelzijdige zalf.