Gesprongen Handen Man ie iMiitiitmriuiiMv 'n Huisapotheek* voor 60 centen Kloosterbalsem m De heer v. Willigenburg kan zich zeer goed vereenigen met het rapport van B. en W., doch het tijdstip waar op deze grootsche voorstellen worden gedaan, is niet zeer gelukkig gekozen. Wij leven in een tijd van groote mal- Inise en waarschijnlijk zal deze nog toenemen. Niettegenstaande dit kan spr. zich voorstellen dat men met de voorstellen komt, daar de toestand der wegen, vooral den laatsten tijd, zeer slecht is. Met de financieele oplossing stemt spr. niet geheel in, wanneer men 5000.verhaalt alleen uit straat- belasting, dan vindt spr. de druk wel wat eenzijdig. De straatbelasting wordt betaald door de eigenaars van gebouwde ei gendommen, waarbij ook verschillen de kleine boeren en middenstander^ hooren, die nu in een tijd leven die zeer moeilijk voor hen is. Wanneei deze menschen nu nog 5000.meer moeten opbrengen, zal dit voor hen ernstige bezwaren opleveren, meent spreker. Spr. heeft daarom de mogelijkheid om dit bedrag op een andere wijze te vinden, onder het oog gezien. Verhooging der opcenten Fondsbe lasting bleek hem niet mogelijk. Spr. meent dat door verlenging van den leeningsduur de straatbelas ting omzeild kan worden. Er is wel aangegeven dat de levensduur der wegen op 20 jaar gesteld is, doch spr. meent dat ze toch niet in dezen tijd versleten zullen zijn. Spr. wijst hierbij op een keiweg, die een onbe perkte levensduur heeft Spr. meent dan ook dat deze levensduur langer genomen kan worden en wanneer dit gebeurt, zal hij zijn stem aan 't voor stel geven. De heer Kraak wil op enkele pun ten nader ingaan. Vooreerst vraagt spr. zich af of de gemeente niet te veel vertrouwen stelt in de My. Wegenbouw, aan wie het werk onderhands gegund zal wor den. Er wordt niet gesproken over de uitvoering van dit grootsche werk. Wat betreft het stofvrij maken van het Zuidelijk deel der Nieuwevaart, dit zou spr. liever achterwege laten en met dit geld kan men beter het Oostelijk deel van den Winterdijk verlichten. Ook zou spr. willen overwegen of het niet mogelijk is de menschen die niet aan de verharde wegen wonen, vrij te stellen van de straatbelasting. Deze menschen zullen immers de di recte voordeelen van het grootsche plan missen. Spr. stelt dan ook voor alleen die menschen te belasten die aan de verharde wegen wonen. De heer Kerst brengt allereerst een woord van waardeering aan B. en W. voor het uitstekende rapport. Over enkele punten zou spr. inlichtingen willen hebben. Spr. staat natuurlijk als leek tegenover de technische kwes tie en wil daarom terugkomen op hetgeen de heer Kraak beoogde, n.l. af publieke aanbesteding niet beter z°u zijn. Al is publieke aanbesteding 'het aan te bevelen, dan is het toch misschien wel mogelijk een andere groote firma ook eens een offerte te 'aten maken. Spr. vraagt wat die 15.000.— voor onvoorziene uitgaven te beteekenen hebben, Welke onvoor ziene uitgaven kan men verwachten? Zit daar soms al in het toezicht op de uitvoering van het werk? Verder vraagt spr. of met het slip gevaar is rekening gehouden, want °ok dat is een punt dat tegenwoordig zwaar meetelt. Voorts vraagt spr. zich afhoe staat eet met de afwatering van dergelijke wegen met gesloten wegdek? Zullen we daarby niet voor kwesties komen me we niet vermoed hadden? Wat de hnancieele oplossing betreft, merkt spoedig gaaf en zacht met spr. op dat de menschen, die veel land in deze gemeente hebben, doch niet hier woonachtig zijn en dus een druk gebruik van de wegen zullen maken, totaal geen belasting zullen behoeven te betalen. Weth. Michael beantwoordt hierna de verschillende sprekers. Allereerst de heer v. Willigenburg, die meende dat de 5000.uit opcenten zouden kunnen komen. v. Willigenburg. Ik heb gezegd dat het daar niet uit kon komen. Weth. Michael. U bent tot de conclusie gekomen dat het niet kon. Wat betreft de geschiedenis der straatbelasting merkt u op dat ver schillende kleine boeren een eigen huis hebben.... maar daar staan dan de noodige papieren steilen on der, merkt spr. op. Uit het rapport blijkt wel dat B. en W. na rijpelijk overleg er toe geko men zijn om een straatbelasting in te stellen. Wanneer men aan de andere belastingen ging tornen, dan was men in een scheeve verhouding gekomen, daar deze pas enkele vergaderingen terug zijn geregeld. De nieuwe fin. verhouding bracht voor de belastingbetalers een verlich ting van 14.000.daartegenover staat nu de nieuwe straatbelasting van 5000.zoodat er een voordeel van 9000.overblijft. Wat betreft de opmerking van den heer Kraak, aangaande het verlichten van den Cap. Dijk Oostzijde zegt spr. d'-ze kwestie thans niet aan de orde is, bovendien is dit reeds 2 maal geweigerd. De menschen die niet aan den groo- ten weg wonen, verkeer en natuurlijk in een ongunstige positie, daarom hebben ook B. en W. dit onder het oog gezien, doch men is tot de conclu sie gekomen dat het beter is ook die menschen te laten meebetalen. Zij hebben er toch ook voordeel van. Het is zeer moeilijk om hier een juiste grens te trekken. Den heer Kerst antwoordt de weth. dat die onvoorzien-post ook is voor verbetering van den keiweg Oost West te Capelle. Deze weg is in het provinciaal wegenplan opgenomen en daarom staat in het rapport dat hier over met de provincie zal worden ge sproken. In het plan van de provin cie wordt deze straat tot 7 M. ver breed, en wordt de dijk weggenomen. Wat betreft de Mij. Wegenbouw, meent spr. hierin zijn volle vertrou wen te kunnen stellen. Ook de A.N. W.B. heeft deze Mij. aanbevolen. Het toezicht op de uitvoering acht spr. niet noodig, daar de Mij. Wegen bouw een naam te verliezeh heeft en dus voor alleszins goed werk zal zor gen Spr. geeft toe dat men bij publieke aanbesteding wellicht goedkooper zou zijn uit geweest, doch dan kwam er weer pl..m. 6000.bij voor den architect. De heer Sneep maakt allereerst B. en W. een compliment voor het uit stekend verzorgd rapport. Spr. zou de breedte der wegen niet op 4V2, maar op 5 M. willen stellen. De Voorzitter merkt op dat de breedte 4.80 M. is. Weth. Michael acht de breedte vol doende. Spr. wijst op den Cap. Dijk, die 5 M. breed is. Verheijden. Dat is heusch niet te breed, dat mag men best hebben. Voorts vindt de heer Sneep dat men hij een dergelijk werk toch wel een opzichter mag hebben. De helft der wegen in Nederland zijn aangelegd door „Wegenbouw", maar is dat alle maal gegaan zonder toezicht? vraagt spr. zich af. Spr. zag liever een pu blieke inschrijving. Mocht het dan zijn dat „Wegenbouw" niet de laag ste was, dan kan deze Mij. wel voor ópzichter doorgaan. Spr. vraagt zich af wanneer eindelijk die 500 M. kei weg in Capelle verbeterd zullen wor den. Dat de provincie dezen weg zou overnemen, werd 5 jaar geleden ook reeds verteld. Alle wegen in dé gemeente zouden tenslotte verbeterd worden, alleen de hoofdweg zou blijven liggen, meent spr. Dat deze weg niet verbeterd zou worden, daarmee kan spr. zich niet vereenigen. Spr. wijst nog op den toestand in de Kerksteeg en het Veerpad. Of schoon deze wegen onder water staan rijden er nog geregeld wagens over. Spr. vindt dit zeer slecht en vreest dat men zoodoende de heele boel ka pot rijdt. Weth. Michael antwoordt eerst den heer Kerst, wat betreft de tonronding van den weg. Spr. is niet bezorgd voor de waterafvoer. Op enkele punten ge beurt het wel eens dat de menschen bij hevige buien overlast krijgen vah het afstroomende water, doch dit komt maar zeer zelden voor. Wat de opmerking van den heer Sneep betreffende de My. „Wegen bouw" aangaat, merkt spr. op dat hy „Wegenbouw" nog nooit bij een pu blieke inschrijving gezien heeft. Spr, wijst nog op de driejarige garantie die „Wegenbouw" geeft. Veerpad en Kerksteeg zullen van een waterdicht wegdek worden voor zien. Dit is juist de weg die 't meeste onderhoud eischt en daar moet ook rekening mede gehouden worden. Wat het rijden over overstroomde wegen betreft, merkt spr. op dat men dit moeilijk kan verbieden, daar de wagens er beslist door moeten. Weth. Middelkoop merkt op dat de Mij. „Wegenbouw" zelf een plan heeft gemaakt, dat zij wil uitvoeren. Deze maatschappij is de grootste op dit gebied, zij is kapitaalkrachtig en beschikt over menschen met erva ring van het werk. Daarom kan men z.i. gerust het werk aan haar toever trouwen. Indertijd heeft men bij het bouwen van een school toch ook geen opzichter gehad. De vraag is trouwens nog of men een geschikt opzichter zal kunnen vinden, daar hieraan meer vastzit dan men oppervlakkig zou meenen. De heer Sneep geeft toe dat de fir ma solied is, „maar het zijn zaken en daar haalt ieder uit wat er uit te ha len is", meent spr. Weth. Middelkoop merkt op dat men, al heeft men een opzichter, nog niet verantwoord is, dan moet men immers daarin zijn volle vertrouwen stellen. Weth. Michael vestigt er de aan dacht op dat er in Den Haag door het Rijk een bureau is ingesteld, waar door de gemeente desgewenscht een kosteloos onderzoek kan laten instel len, zoodat er feitelijk toch voldoende controle is. De heer Sneep wijst nog op den verschi'ikkelijken toestand, waarin de Havenkant verkeert, ook hier was verbetering dringend noodig. Weth. Michael zegt dat de gaten en kuilen hersteld zullen worden, opdat het er wat fatsoenlijker gaat uitzien. De heer Kerst komt nog met een enkel woord terug op die kwestie van het toezicht. De ingenieur zoowel als KANTOREN: TILBURG Boerhaavestraat 24. Telephoon 1625. Hoek Bossche weg EINDHOVEN, Siratumsche Dijk 2 A Telephoon 3717. de Mij. maken op hem een zeer goeden indruk, maar zeer juist heeft de heer Sneep gezegd: het zijn zaken. Welke particulier zal een dergelijk werk zon der toezicht laten uitvoeren? vraagt spr. en hij meent hierop te moeten antwoorden: Niemand. En moeten wij als gemeente dat dan wel doen? Er moet een opzichter zijn die technisch goed onderlegd is en die door geen der partijen kan beïnvloed worden. Over het antwoord van weth. Mi chael is spr. nog niet tevreden, hij heeft niet over de tonronding gespro ken, doch vraagt slechts waar het wa ter zal blijven als er een waterdicht dek op den weg ligt. Ook op zijn vraag omtrent het slip gevaar heeft spr. nog geen antwoord gehad. Weth. Michael merkt op dat het slipgevaar reeds op de door den inge nieur gehouden uiteenzetting behan deld is. De heer Kerst merkt nog eens op, dat vple grondeigenaren, die niet in de gemeente wonen, geen cent betalen en toch van de wegen profiteeren. Weth. Michael acht het practisch onmogelijk om ook die menschen te gaan belasten, men zou dan voortaan elke passeerende auto wel kunnen la ten betalen. Weth. Middelkoop zegt dat B. en W. hierover ernstig gesproken heb ben. Z.i. is de belasting niet zoo druk kend als die vele andere heffingen, waarvan men het directe voordeel niet inziet. Dit is echter iets waarvan ieder profijt trekt. De heer v. d. Hoeven richt zich te gen den grondslag van de belasting: de kadastrale huurwaarde. Wanneer deze overal hetzelfde was, zou spr. er zich mee kunnen vereenigen, maar de huurwaarde in Sprang en Capelle loopt sterk uit elkaar. Capelle is veel hooger aangeslagen dan Sprang. Spr. vindt het daarom niet billijk deze ka dastrale huurwaarde als grondslag te nemen. De heer Kraak komt nog eens terug op het stofvrij maken van de Nieuwe vaart (Z. deel). Spr. beschouwt het voor die enkele menschen die daar wonen als een luxe dat deze weg wordt stofvrij ge maakt. Nogmaals stelt de heer Kraak voor de achteraf wonende menschen niet te belasten. De Voorzitter merkt op dat 't in de bedoeling ligt ook de kleinere wegen te bewerken met grint enz., zoodat ook die menschen voordeel hebben. De heer Kraak twijfelt of dit wel overal zal worden toegelaten, daar veel van die wegjes particulier eigen dom zijn, Weth. Middelkoop zou het billijk vinden alleen die menschen die ervan profiteeren, te laten betalen, doch practisch is dat niet altijd mogelijk. De heer Kraak zegt dat deze men schen toch al veel gemakken, b.v. wa terleiding, moeten missen. Spr. vreest dat het gemeentebestuur zoo op den duur ontevredenheid gaat scheppen. Weth. Middelkoop. Die menschen profiteeren er toch ook van. De heer v. Willigenburg komt terug op de opmerking van weth. Michael, aangaande de financieele kwestie. Spr. kan er zich niet mee vereeni gen die 5000.uitsluitend op één categorie van menschen te laten druk ken, temeer daar in deze categorie veel kleine boeren en middenstanders hooren. De heer Verheijden wil nög een op merking maken over 't toezicht. Spr. heeft hierover ernstig nagedacht. Spr. wijst op een voorbeeld: Indertijd ver grootte de heer Sneep zijn fabriek aan de Westzijde van de Haven. Ondanks het toezicht dat gehouden was, bleek achteraf dat het voetstuk der machine ondeugdelijk was en moest worden afgebroken. Wat heeft men dan aan toezicht, vraagt spr. zich af. De heer Sneep licht deze zaak nog even toe, doch spr. besluit met te zeg gen dat hij voor elk werk steeds een opzichter neemt. De heer Verheijden merkt op dat de Hoogevaartsche weg minder zwaar geprojecteerd is. Spr. zou deze weg juist zwaarder willen maken, om zoo doende te trachten de steenkolen voor Kaatsheuvel, die thans over Waalwijk komen, in de Labbegatsche Haven te krijgen. De gemeente zal daarvan weer voordeel trekken. De heer Rijken voelt veel voor het voorstel Sneep om de wegbreedte op 5 M. te brengen. Spr. vraagt of B. en W. ook het rijk en de provincie om steun gevraagd hebben. De heer Verheijden vraagt of het geheele D. B. de moreele, niet de fi nancieele, verantwoordelijkheid aan durft dit uitgebreid werk aan deze Mij. op te dragen, zonder toezicht door een opzichter. Inderdaad geeft spr. eenigszins ge lijk aan de raadsleden die toezicht wenschen bij eventueele aanbesteding aan deze Mij. Doch hij waagt: Zijn wij dan toch nog gedekt? Tegenwoor dig is omkooperij en corruptie sche ring en inslag. Zijn er nog menschen of maatschappijen welke men ver trouwen kan en die een naam hebben te verliezen? Ik geloof voor mij per soonlijk, misschien een zeer enkele, zegt spr. Bij aanbestedingen van Rijk en Pro vincie heeft men toezicht, doch men is daar overtuigd, dat men ook dan nog niet volkomen „safe" is. Spr. geeft één staaltje uit zijn veelzijdig leven. Men is aan het Nederlandsch Depar tement van Oorlog overgegaan om in Delft onderhands op eene van ouds bekende looierij een contract af tc sluiten voor het looien van zoolleer voor het leger. Men was in Brabant in looierskringen hierover zeer ont stemd, doch de schuld was bij „Uilén- spiegel". Als ouderwetsch vakman meent spr. daarover toch wel te kun nen oordeelen. Dat men zich voor een goed product behoorlijk laat betalen, acht spr. geen bezwaar. Duurkoop is dikwijls voordeeliger dan goedkoop. Misschien gooi ik hiermede, zeer tot mijn spijt, wel enkele Noord-Bra- bantsche ruiten in, doch ik ben nu eenmaal gewoon geen blad voor mijn mond te nemen, zegt spr. Wijl de meeste corrupties en om kooperij bij huizen- en wegenbouw voorkomen, waagt spr. het, nadat het geheele D. B. de moreele verantwoor delijkheid op zich durft nemen, met B. en W. in zee te gaan, mits de straatbelasting vastgekoppeld blijft aan het voorgestelde wegenplan. Sneep. Wat doen provincie, rijk en andere gemeenten meestal hij zulke groote werken? Weth. Michael antwoordt dat deze meestal eigen personeel en opzichters hebben. Spr. zegt dat B. en W. de moreele verantwoordelijkheid op zich geno men hebben. Weth. Middelkoop zegt dat er nu eindelijk toch eens een verbetering moet komen, want zooals de gemeente tot nu toe gedaan heeft, is het wegge gooid geld. De heer Sneep vindt het niet in den haak het werk zoo maar onderhaids te gunnen, die Mij. kan zooveel ver dienen als zij wil. De heer Kerst maakt uit de discus sies op dat alle leden den nood van den toestand inzien en dat zij voorna melijk op 2 punten het voorstel van B. en W. bestrijden. Ten eerste het toezicht en ten tweede of er nog niet een andere firma moet worden aange zocht, die een offerte kan maken. Spr. zou daarom de geheele kwestie in handen van B. en W. willen stellen, opdat deze eens onderzoeken of men een betrouwbaar opzichter kan vin den en of men nog een andere firma zou kunnen laten offreeren. Spr. zou de kwestie na deze discussie gerust aan B. en W. overlaten en het zou hem spijten indien de voorstellen zou den worden afgestemd op enkele on- ,,Geen goud zoo goed" dergeschikte punten. Daarvoor is de kwestie te belangrijk. Weth. Michael verzekert dat „We genbouw" zich er geheel by zal neer leggen, wanneer er een opzichter ge steld wordt. Spr. wijst er. ook nog op dat de Mij. de garantie heeft gegeven dat pl.m. 30 werkloozen uit de gemeente bij de. werkzaamheden emplooi zal kunnen vinden. De heer Sneep is het volkomen eens met den heer Kerst. Verheijden. Al zoo lang is er geroe pen over de slechte wegen, maar nu het op de centen aankomt, happen verschillende heeren terug. De heer Kerst verdedigt nogmaals zijn voorstel. Weth. Michael zegt dat ook de A.N. W.B. geadviseerd heeft naar „Wegen bouw" of naar „Vlamovenhouw" te gaan. De meeste kleinere firma's be trekken zelf hun materiaal van We genbouw. De discussies worden hierna be ëindigd en de voorstellen worden in omvraag gebracht. De heer Sneep trekt zijn voorstel tot verbreeding der wegen tot 5 M. in. Het voorstel Kraak om de belasting voor de menschen die niet aan den grooten weg wonen, te halveeren, wordt niet gesteund. De heer Kerst geeft in overweging de voorstellen B. en W. te wijzigen in dier voege, dat B. en W. den raad voorstellen het wegenvraagstuk op te lossen zooals door „Wegenbouw" ge projecteerd, en dan behouden B. en W. het recht om nog met andere maatschappijen te ooderhandelen en om te onderzoeken of het doelmatig zou zijn toezicht te laten houden. Het is feitelijk een voorstel waar door B. en W. nog grootere vrijheid gegeven wordt. Het meerendeel van den raad voelt echter niet veel voor dit voorstel en de heer v. Willigenburg vreest dat B. en W. zich toch niet aan deze grootere volmacht zullen storen, daar hun standpunt uit de besprekingen reeds voldoende is naar voren gekomen. De heer Kraak vraagt nog of de werkgelegenheid voor 30 werkloozen in het contract wordt vastgelegd, waarop de Voorzitter bevestigend antwoordt. Hierna worden de voorstellen van B. en W. in omvraag gebracht en aan genomen met 101 stem. De heer v. Willigenburg stemde te gen op grond van het feit dat hij zich niet met de straatbelasting kan ver eenigen. Verlichting school te Sprang. In de vergadering van 26 Oct. 1928 is aangehouden een verzoek van het schoolbestuur te Sprang om electri- ficatie der school. Nu dit kan worden doorgevoerd, meenen B. en W. goed gunstig op deze aanvraag te moeten beschikken. De kosten zijn geraamd op 450. Met algemeene stemmen besluit de raad de gevraagde medewerking te verleenen en het crediet van 450.- toe te staan. Rondvraag. De heer Verheijden stelt voor aan de verslaggevers een exemplaar van het rapport van B. en W. inz. Wegen- vraagstuk te overhandigen, opdat d« belastingbetalers te weten komen hoe de boel in elkaar zit. Dit voorstel wordt ten zeerste toe gejuicht. Havenkadc. De heer v. d. Hoeven vraagt of het niet toegestaan is nu de Kerksteeg onder water staat, dat men zijn vee, vanaf het Capelsche Veer over de Ha venkade naar Capelle brengt. De kade is openbare weg, daar zij op de kadastrale legger voorkomt, doch zij is door een ijzeren hek afge sloten. Spr. vraagt B. en W. de belemme ringen op te ruimen. Weth. Michael antwoordt dat dit pad slechts voetpad is en ook alleen als voetpad mag gebruikt worden. Spr heeft nog onlangs de weg met grint laten verbeteren. Om er vee over te voeren, acht spr. een ernstig gevaar, daar de kade er veel schade van zal ondervinden. Dhr. Kraak kan dit bezwaar niet aanvoelen en zou de weg ook voor veevervoer willen beschikbaar stellen, tenminste in een noodtoestand als nu. Nu dhr. Sneep hoort dat deze kade in onderhoud bij de gemeente is, zou hij willen vragen wat meer er aan te doen. De heer Kraak geeft in overweging de brug aan het einde van de Nieu wevaart te laten herstellen. Op den weg tusschen Korte Nieuw- straat en het z.g. Fort zou spr. nog een gedacht de z.g. kadastrale huur* aarde der per- pelen. Op basis van dezen grondslag wordt dan de navolgende heffing voorgesteld: Kadastrale huurwaarde: Belasting: tot en met i 61).— I 2.50 51.— tot en met 100.f 5.— 101.— tot en met ISO.— f 7.50 151.— tot en met f 200.— 10: 201.— tot en met 250.— 15. meer dan 250.— f 20.— De uitvoering der werken mecnen Burgemees ter en Wethouders onderhands te moeten aan besteden aan de Maatschappij Wegenbouw te Utrecht. Deze kapitaal-krachtige maatschappij, die op het gebied vim wegenbouw een naam heeft te verliezen, heeft vrij van directe mededinging Itnre berekeningen gemaakt, zoodat aangenomen mag worden dat de „uitvoering" niet zal be hoeven goed te maken wat in dc „berekening" door scherpe concurrentie mogelijk werd ver waarloosd. Zulks is vooral bij een werk als het beoogde van zeer groot belang dat Burgemeester cn Wethouders publieke aanbesteding meenen te moeten ontraden. intusschen meenen Burgemeester en Wethou ders, dat gezien aard en karakter van een gedeelte der in het plan opgenomen wegen men denke b.v. aan liet Veerpad hier grond is voor het aanvragen van provinciale subsidie, waarom zij den Raad dan ook voorstellen tot dusdanige aan vrage te besluiten. Bovenstaande overwegingen geven Burgemeester rn Wethouders aanleiding den Raad voor te stellen te besluiten tot: 1. Uitvoering van het Wegenplan zooals dat is ontworpen door de Maatschappij Wegenbouw Ie Utrecht, aangevuld als in vorenstaande be schouwingen is aangegeven; 2. Onderhandsche aanbesteding van het werk aan de genoemde maatschappij op basis vnn de door haar gegeven prijsberekening; 3. Het aangaan eener geidieening ten bedrage van ten hoogste f 178.000.op te nemen pari, tegen een renie van hoogstens 4,75 pCt. per jaar en af te lossen als boven aangegeven; 1. Het invoeren van een z.g. straatbelasting, ie heffen op basis als omschreven 5. Het aanvragen van provinciale subsidie in de kosten van uitvoering van het wegenplan bo ven bedoeld. goed voor brand-, snij- en stootwonden, verouderde wonden, zonnebrand, aam beien, spierpijnen, spit, rheumatische pijnen, wintervoeten, springende handen en nog veel meer, koopt ge met een pot Akker's Kloosterbalsem, de snel werkende merkwaardige veelzijdige zalf.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1930 | | pagina 7