R. K. M-luiÉirtr.
Marktberichten.
H. de Bont-v. Huiten
GEVRAAGD
Te koop
Mooie Zilverkast,
I
e
n
n
is
'not
ft
fl
r-
k
ir<<
e
40 menschen aari griep overleden: De
epidemie heeft zich over geheel Spanje
uitgebreid, zoodat het totaal aantal
slachtoffers waarschijnlijk nog zal stij
gen.
In de lersche stad Cork heeft de
griepepidemie een zoodanigen omvang,
dat alle scholen, bioscopén en andere
openbare gebouwen moesten worden
gesloten.
Te Londen zijn 242 menschen aan
griep gestorven, hetgeen 96 meer is
dan in de vorige week.
Vonnis bevestigd.
Het gerechtshof wees in hooger be
roep vonnis tegen W. B., visscher te
Qorinchem.
Verdachte werd door de Rb. te
'j Bosch veroordeeld tot 3 maanden
gev. straf ter zake:
dat hij op 29 April 1930 te Wou-
drictiem heeft weggenomen me! behulp
van een vaartuig, een hoeveelheid
paling, eigendom van T. Wijnbelt.
D. 8visscher, Gorinchem. geheel
alsboven.
De vonnissen werden geheel bekrach-
tigd.
Mo met vijf personen Ie water.
Dezer dagen was de heer A. Koning
uit Haulerwijk (Fr.) met vrouw en
kind en een paar buren (man en
vrouw) per luxe auto op weg naar
Groningen. Ter hoogte van het café
Reintjes te Zevenhuizen slipte de auto
tengevolge van de gladheid van den
weg, met het gevolg, dat h^ tusschen
de boomen door gleed en in het
Hoofddiep stortte. Het ongeluk werd
dadelijk opgemerkt door enkele om
wonenden, die zich te water begaven
en met moeite er in slaagden, alle
inzittenden te redden. Zij werden door
hun redders van droge kleeren voor.
zien. De auto zit bijna geheel onder
water. Aan voortzetting van de reis
kon niet worden gedacht.
De doodslag te Lierop.
Overeenkomstig den eisch van den
Olcier van justitie, sprak de Roer-
mondsche Rechtbank gisteren den 28-
jarigf.n landbouwersknecht M T, uit
Neerbosch bij Nijmegen, viij van de
tem ten laste gelegde mishandeling,
die den dood van zijn oom C. van der
Heijden te Lierop ten gevolge had.
Vliegramp bij Pymouth.
Op de reede van Pymouth heeft
zich een ontzettend ongeluk afgespeeld
waarbij negen personen om het leven
zijn gekomen, terwijl drie anderen
zwaar gewond werden.
Terwijl een groot watervliegtuig, dat
met 13 personen, o.w. eenige off eie
ren, was bemand na het verrichten
van manoeuvres naar de landingshaven
in de P y mouth Sound terugkeerde,
zag men van de schepen en van de
kade af, hoe het toestel eensklaps
omlaag schoot en, met den kop naar
beneden in het water stortte. Onmid
dellijk daarop volgde een hevige
ontploffing, waarvan het geluld vele
KM. ver werd gehoord. Een oogenblik
bleef het gevaarte nog drijven, om
dan In de diepte te verdwijnen..
Het toestel bevond zich nog slechis
op 170 M atstand van de haven, toen
bel ongeluk gebeurde. Daar het water
vrijwel geen simpel vertoonde en bijna
op 'n glazen oppervlak geleek, neemt
men aan, dat de piloot door de
weerspiegeling van de zon op het
water misleid, niet precies heeft kunnen
bepalen, hoe hoog hij zich nog boven
bet wateroppervlak bevond. Op het
oogenbiik van de ramp bevond het
vliegtuig zich reeds met afgezette
motoren in glijvlucht.
Volgens nadere berichten trachtte
de piloot op het laatste oogenblik nog
zijn koers te wijzigen, ten einde een
botsing met een klein vaartuigje te
voorkomen. Hierbij raakte een vleugel
het water, waardoor bet vliegtuig
omsloeg.
Nog een gasverstikking.
De N. T. C. meldt:
Een tragisch ongeluk heeft zich Za
terdag te Antwerpen voorgedaan ten
huize van de vroeger te Tilburg wo
nende familie Louis Kleijsen—Mandos,
hie daar een zaak drijft.
Zaterdagmorgen kreeg de bezorger
va« 't brood, die altijd des morgens
hotot geen gehoor. Toen men later op
den dag merkte, dat de winkel niet
jeopend werd, verwittigde men de po-
litie, die de woning binnendrong. Men
'ond er den heer 1^1. en zijn 23-jarigen
zoon bewusteloos te bed, terwijl een
er6e gaslucht in de woning hin<*. Van
jjfn gascomfoor was de slang losgeraakt.
Tevergeefs heeft men getracht de ie-
vtnsgeesten op te wekken. Vader en
zo°n bleken te zijn overleden.
De echtgenooie van den heer KI.,
d'e bij familie te Tilburg vertoefde,
werd van de droeve gebeurtenis in
hennis gesteld.
Auto—Botsing.
Onder Rijen (N.-Br.) stond de auto
Tat> den heer v. H., uit Tilburg, voor
aen café aan den rijksweg, toen een
'u*e auto van den Jieer K., uitGorin-
cbem, uit Tilburg k«m«nde. in volle
Grootestraat Telefoon 109.
HET ADRES
voor de 43625
BETERE HEERENKLEED ING.
vaart op den stilstaanden auto reed.
Van beide wagens bleef zoo goed als
niets heel. De heer K. brak een pols,
terwijl zijn medepassagier meerdere
bloedende wonden aan het gezicht be
kwam. Voor beiden moest geneeskunr
dige bijstand ingeroepen worden.
VERVOLG
PRO VIN (JLAAL NIEUWS.
Ijsbaan.
Naar wij nader vernemen zal de
Waalwijksche Ijsbaan reeds heden
middag om 2'/jUur geopend worden.
De baan is in prachtige conditie.
Cabaret—avond.
Hedenavond zal in de zaal van den
heer P. van Daeien in de St. Antonius-
straat een Cabaret—avond gehouden
worden ten bate der vereeniging
„Trouw aan Orarje". Daaraan ver
kenen hun medewerking het dubbel
mannenkwartet „Zang en Vriendschap",
twee kwartetten van „St. Crispijn" en
het humoristisch kwartet „Musica".
Na sfl top is er Bal.
Wanneer men de medewerkenden
kent en het programma wat opgevoerd
wordt, is er geen twijfel of 't zal druk
loopen vanavond.
Schoenen—export naar Zuid—Afrika.
Op het bureau der Kamer van
Koophandel alhier is een collectie
van 14 paar schoenen g-ëxposeerd
zooals die gangbaar zijn in Zuid Afrika.
Schoenfabrikanten die belangstellen
in deze aangelegenheid, kunnen zich
op genoemd bureau vervoegen waar
hun tevens nadere inlichtingen hier
omtrent verstrekt worden.
VERGADERING KAMER VAN
KOOPHANDEL.
Op Vrijdag 6 dezer werd door de
Kamer van Koophandel voor de Lang-,
straat te Waalwijk, de algemeene ver
gadering gehouden, die oorspronke-
j lijk tegen 5 dezer was uitgeschreven.
De voorzitter, de heer G. N. van
Loon, sprak zijn beste wenschen uit
voor het welzijn der leden en hun ge
zin in 1931. Hij verwelkomde bijzon
derlijk den heer Vesters, die voor het
eerst na een vrij langdurige ongesteld
heid weer ter vergadering kon komen,
i Terwijl wij nog steeds, zoo zegt de
voorzitter, den heer Timmermans in
onze vergaderingen moeten missen,
moet ik tevens melding maken van
een ongesteldheid waaraan de secre
taris onzer Kamer reeds geruimen tijd
lijdende is. Ik hoop dat zijn herstel
spoedig goeden voortgang zal maken,
op de eerste plaats -voor zijn eigen wel
zijn en dat van zijn gezin, maar tevens
ook in het belang onzer Kamer van
Koophandel. Gij allen toch kent de ga
ven die de heer van Liempt bezit en
zijn kennis van toestanden die hem
voor het secretariaat dezer Kamer bij
zonder geschikt doen zijn.
Zijn afwezigheid wordt als een
leemte gevoeld, en ik hoop, ook om re
denen van eigenbelang dat wij weer
binnen niet te langen tijd over de volle
medewerking van den secretaris zul
len kunnen beschikken.
1 De Voorzitter hield daarna de vol
gende Nieuwjiaarsrede
REDE, uitgesproken door den
heer G. N. van Loon, Voor
zitter der Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor de
Langstraat te Waalwijk in
de Vergadering der Kamer
op 6 Februari 1931.
I.
In vergelijking met den algemee-
nen economischen toestand van ons
land was de positie van handel en
nijverheid in het district onzer Ka
mer vrij gunstig in de eerste helft van
1930.
Daarna traden malaise-verschijnse-
len op, die in de latere maanden van
het jaar ernstige vormen aannamen.
Ofschoon aan den land- en tuin
bouw de crisis volstrekt niet onge
merkt voorbijging, waren de gevolgen
minder catastrophaal dan in vele an
dere deelen des lands, omdat de land
bouw in ons district in hoofdzaak als
gemengd bedrijf wordt gevoerd.
Het heeft er allen schijn van, dat
door de economische en finantieele
ontwrichting van meerdere Europee-
sche landen en van groote gebieden
buiten ons werelddeel, als direct of
indirect gevolg van den reeds gerui
men tijd verstreken wereldoorlog, de
opbloei en de welvaart van de overige
landen, wier positie schijnbaar onge-
DRAISI+IAvanVALKEMBURC
e- A -iLEVERTRy
LEEUWARDEN
schokt is, nqg steedsernstig wordt
belemmerd.
De opleving in zaken, die in de ja
ren 1927-'29 in ons land viel waar te
nemen, heeft plaats gemaakt voor 'n
proces van afbrokkeling en achter
uitgang.
De opbrengst der Rijksmiddelen
vertoonde in 1930 een geringe daling.
In 1931 zullen echter de gedaalde win
sten der ondernemingen in Nederland
en in de Koloniën in versterkte mate
hun invloed op de opbrengst der be
lastingen doen gelden.
De algemeene toestand is dus aan
merkelijk slechter dan een jaar gele
den en men is ten slotte ook in ons
land weer van een crisis-toestand
gaan spreken.
Afgezien van den factor conjunc
tuur, die bij elke economische depres
sie natuurlijk een belangrijke rol
speelt, schijnt men nu ook met een
element van meer positieven aard re
kening te moeten houden. Het even
wicht tusschen koopkracht en pro
ductie is blijkbaar over de geheele
wereld gestoord.
De pogingen, in sommige landen
aangewend om de koopkracht kunst
matig op te voeren of de uitgaven te
forceeren, hebben niet beantwoord
aan de verwachtingen, die men daar
van voor het bedrijfsleven koesterde.
De oplossing schijnt in algemeenen
zin te moeten worden gezocht in het
goedkooper maken der producten ten
einde deze onder het bereik van een
zoo groot mogelijke koopersschare te
brengen.
Dit punt is ook van groot belang
voor den export, vooral naar overzee.
Hoe men overigens over deze kwes
tie ook moge denken, zoo is de prac-
tische consequenties v. den crisis, dat
naar reeds duidelijk valt waar te ne
men, elk land voor zich aanstuurt op
verlaging der productiekosten, ten
einde den strijd op de internationale
markt te kunnen voeren.
Daarbij maken vele landen een
steeds krachtiger gebruik van het
wapen der invoerbelemmering en van
de kunstmatige bevordering van den
uitvoer van eindproducten. Er is nog
niet de geringste kentering in deze
voor ons land nadeelige politiek te
bespeuren. Nederland houdt kramp
achtig vast aan dit punt „verkregen
rechten" en is slechts bereid eventu-
eele concessies zoo duur mogelijk te
verkoopen.
Men vleie zich niet met de hoop,
dat deze kwaal zich zelf zoo spoedig
zal genezen. Meerdere landen weten
met die politiek tastbare voordeelen
te behalen en de werkelijkheid in de
internationale politiek is nu eenmaal,
dat niet het welzijn van het algemeen
tot richtsnoer wordt genomen, doch
het directe belang van het eigen land.
Hoe betreurenswaardig ook, zoo
behoeft het niet al te zeer te verwon
deren, dat ondanks de meesterlijke
leiding en de niet genoeg te waardee-
ren krachtsinspanning van den Ne-
derlandschen Voorzitter der Econo
mische Volkenbondsconferentie te Ge-
nève, geen resultaat wordt bereikt.
De vrijwel overal bestaande relatie
ve overproductie bemoeilijkt de po
gingen tot tempering van den tarie
ven-oorlog. En het is vooral niet te
verwachten, dat deze pogingen suc
ces zullen hebben, zoolang er nog lan
den zijn, die bereid zijn als slachtof
fers te fungeeren.
In 1930 werden in tal van landen
nieuwe invoerrechten geheven of be
staande verhoogd, waardoor de ex
port van industrie- en landbouwpro
ducten ook uit ons district in hooge
mate werd bemoeilijkt en ten deele
vernietigd.
In verband met den bovengeschet-
sten toestand wordt ook in Nederland
het vraagstuk der productiekosten
van acute beteekenis.
Het gaat overigens niet aan om
eenerzijds tal van sociale lasten en re
gelingen op te leggen en anderzijds
toe te laten, dat het land wordt over
stroomd met buitenlandsche fabrika
ten, die onder lagere productiekosten
zijn gemaakt.
Men onderschat de krachtsinspan
ning, die van den Nederlandschen on
dernemer gevergd wordt om bij de
bestaande verhoudingen de concur
rentie in binnen- en buitenland te
voeren.
Ook is de vraag van belang of de
openbare lichamen, het Rijk en voor
al de Gemeenten zullet} kunnen door
gaan een zoo groot gedeelte van de
opbrengst der ondernemingen in den
vorm van belastingen tbt zich te trek
ken als in het laatste decennium het
geval was.
Alvorens den toestand der verschil
lende bronnen van welvaart in het
district onzer Kamer te bespreken,
wil ik Uwe aandacht vragen voor en
kele gebeurtenissen en feiten uit de
geschiedenis van ons district over het
afgeloopen jaar.
Ten aanzien van de verkeersmidde
len valt te vermelden, dat de A.T.O.-
autobusdiensten Waalwijk Kaats
heuvel Dongen Gilze zijn uitge
breid in verband met het toenemena
gebruik, dat van deze diensten wordt
gemaakt. De dienst van dezelfde on
derneming Dongen 's-Gravemoer
Waspik Raamsdonk Geer-
truidenberg werd in verband met de
slechte exploitatie-uitkomsten opge
heven, terwijl op andere trajecten het
aantal diensten werd ingekrompen.
Dit is wel zeer te betreuren. Aan
uitbreiding van spoorwegdiensten in
ons district of aanleg van nieuwe lij
nen valt bij de plaats, die het motor
voertuig zich in het verkeer heetv
weten te veroveren, niet te denken.
Niettemin zijn verschillende gebieds-
deelen nog steeds van behoorlijke ver
keersmiddelen verstoken en blijf ik 't
daarom een taak achten voor de over
heid om het initiatief te nemen tot 't
instellen van autobusdiensten en hei
steunen van de exploitatie daarvan
om daardoor de economische ontwik
keling van de geisoleerde deelen van
het district mogelijk te maken. Naar
mijne meening heeft het platteland
aanspraak op overheidssteun om door
goede verkeerswegen en verkeersmid
delen te worden ontsloten en te woi-
den opgenomen in het algemeen ver
keer.
Het vorig jaar is door den Vice-
Voorzitter reeds gewezen op den on
voldoenden toestand van de wegen in
het grootste deel dan het Land van
Altena. Wat betreft den hoofdver
keersweg door de Langstraat mag
met voldoening worden geconstateerd
dat de gedeelten, die bij de provincie
in onderhoud zijn, geleidelijk worden
verbeterd. Een groot gedeelte van den
weg is echter in beheer bij de ver
schillende gemeenten, die naar mijne
meening niet voldoende doordrongen
zijn van het nut van goede verkeers
wegen voor de economische ontwik
keling. Met voldoening valt te ver
melden, dat enkele gemeenten beslui
ten hebben genomen tot het beschik
baar stellen van niet onaanzienlijke
bedragen voor verbetering van den
Langstraatschen weg. Wil deze ech
ter aan behoorlijke eischen voldoen,
dan zullen radicale maatregelen moe
ten worden genomen tot het verwij
deren van hinderlijke en gevaarlijke
bochtige spoorwegovergangen, tal van
wegversmallingen en gevaarlijke
bochten. Op het Rijkswegenplan is
thans geplaatst het bouwen van een
voetbrug over het Hollandsch Diep
bij Moerdijk. Temeer behoort daarom
aandacht te worden geschonken aan
den weg door de LangstfaSt, die het
verkeer van de dicht bevolkte streek
naar dezen nieuwen verkeersschakel
met Rotterdam en de Hollandsche
provinciën moet leiden. Ik ben er van
overtuigd, dat gij mij zult toegeven,
dat ook in dit verband verbetering
van de wegen in de Langstraat drin
gend noodzakelijk is.
Voor de verbetering van de wegen
in het Land van Heusden en Altena
is een actie ingezet om te verkrijgen,
dat een moderne verkeersweg tol
stand komt, die Rotterdam, via
Dordrecht over Kop van 't Land,
dwars door het Land van Altena via
Heusden en de Langstraat, verbindt
met 's-Bosch en Oostelijk Noord-Bra
bant. Reeds vroeger is door onze Ka
mer verzocht dezen weg op het Rijks
wegenplan te brengen. Aan de actie
wordt thans deelgenomen behalve
door onze Kamer, door die van 's-Her-
togenbosch en Dordrecht, de besturen
van beide genoemde gemeenten, ge
meenten en waterschappen in de
streek.
Het autobusvraagstuk in genoem
de streek, waarop het vorig jaar uit
voerig werd gewezen, is nog steeds
niet bevredigend opgelost. De nood
zakelijke verbinding van Gorinchem
met Waalwijk, aansluitend op de
autobusverbindingen naar het Zuiden,
waarvan het bestaanrecht reeds werd
bewezen, doch die moest worden op
geheven in verband met concessies
aan ondernemingen voor andere tra
jecten in het Land van Heusden en
Altena, kwam nog niet opnieuw tot
stand.
De verbetering van den weg Waal
wijkTilburg werd in het afgeloopen
jaar voortgezet. In den loop van het
aangevangen jaar zal deze verbete
ring geheel worden voltooid.
Het door onze Kamer genomen ini
tiatief tot een actie voor het afsluiten
\an het Oude Maasje, blijkt de in
stemming te hebben van de gemeente
en waterschapsbesturen in de streek.
Door Oud-Minister Ir. Bongaerts werd
op ons verzoek over deze afsluiting in
de maand Juli te Waspik een open
bare voordracht gehouden, by welke
gelegenheid duidelijk de belangstel
ling voor deze actie tot uitdrukking
kwam. Zoodra het definitieve bestuur
van het Waterschap „Zuiderafwate
ringskanaal" zal zijn benoemd, zal in
samenwerking met dit orgaan de ac-
tië worden voortgezet. Ook dit jaar is
bij de behandeling v. de Waterstaats-
begrooting in de Tweede Kamer,
thans door den heer Bongaerts, een
krachtig pleidooi gehouden voor de
noodzakelijkheid van de verbetering
van de Waterstaatstoestanden in het
Westelijk deel van ons district door
afsluiting van de Donge en het Oude
Maasje.
Het treurige van dezen toestand is
opnieuw duidelijk gebleken, nu in
dit winterseizoen de Langstraatsche
polders reeds driemaal zijn geinun-
deerd met alle daaraan verbonden na
deelige gevolgen, als verbreking van
de verbinding met het Land van Al- 1
tena en ernstig waterbezwaar van de
op de buitenpolders lossende binnen-
polders. De gemeente Raamsdonk
werd evenals in 1928 door overstroo
ming geteisterd. Zoolang de open
monding van Donge en Oude Maasje
niet wordt gesloten, zullen overstroo
mingen niet uitblijven en de ontwik
keling van goede land- en tjiinbouw-
cultures belemmerd blijven.
De verbetering van den waterstaats
toestand in de Langstraatsche bin-
nenpolders in het Westelijk deel van
het district, waartoe uitzicht werd
geopend door de oprichting van het
Waterschap „Het Zuiderafwaterings-
kanaal", laat nog steeds op zich wach
ten door de vertraging in de goedkeu
ring van het waterschapsreglement,
terwijl de bemaling door het Rijks
stoomgemaal bij Keizersveer nog
steeds onvoldoende blijft.
Ook over de onvoldoende bemaling
van het poldergebied ten Noorden
van den Maasmond door de Rijksbe
malingen wordt opnieuw en met recht
«eklaagd en was met name de bema
ling van het Noorderafwateringska
naal door het Rijksgemaal onvoldoen
de. De laag gelegen landerijen waren
door den ongunstigen waterstaatstoe
stand bij de gedaalde landpachten bij
na niet te verhuren en brachten som
mige perceelen minder op dan aan
grond- eu polderlasten moest worden
betaald. Door den onderlingen wed
ijver van de verschillende waterschap
pen om door bemalingen water kwijt
te raken ten laste van lager gelegen
polders, zijn onhoudbare toestanden
in het leven geroepen.
Het is onbegrijpelijk, dat bij den
drang, die op de Regeering wordt uit
geoefend om den landbouw in deze
moeilijke tijden te steunen, de Rijks
waterstaat maar steeds het eenmaal
ingenomen standpunt ten aanzien van
de bemalingen, zoowel ten Zuiden als
ten Noorden van den Maasmond, blijft
handhaven, ondanks de enorme scha
de, die aan de landerijen door de on
voldoende bemaling wordt toege
bracht. Met de geringe kosten, die een
ruimere bemaling met zich zouden
brengen, zou niet alleen ruimere
werkgelegenheid worden gegeven op
de thans goeddeels verdronken lan
derijen, doch zou een einde worden
gemaakt aan andere zeer ongewensch-
te toestanden.
(Daarna behandelt de Voorzitter de
verschillende industrieën; welke be
schouwingen wij in ons volgend num
mer opnemen).
De heer van Dongen, Raamsdonks-
veer maakte zich tot tolk der verga
dering en wenschte ook namens haar
den secretaris een spoedig herstel toe.
De heer Smits Dongen, voorzitter
van het grootbedrijf dankte den voor
zitter voor de gehouden rede en
spreekt zijn instemming uit met de
gegeven uiteenzetting, waarna de ver
gadering waarvan verslag volgt, werd
voortgezet.
Waalwijk, 6 Febr. 1931.
Eieren 6— 7 ct.
AD VERTEN lie*.
tegen 1 Mef a.s,
EEN FLINKE
Wasch buitenshuis. 45863
Zich te vervoegen
Grootestr. 108. Waalwijk.
matras, lampen, pendule
met kandelabers
Adres: GROOTESTRAAT 134.
1,
3
it
1-
I-
I»
Varkens f 8 -f 12
Hl