RAADHUIS TE WAALWIJK. J ARCHITECT A. J. KROPHOLLER Het voorliggend plan voor een Raadhuis te Waalwijk is gebaseerd op de volgende hoofdgedachte. Het raadhuis moet de noordelijke afsluiting vormen van een plein, waarlangs aan de Zuidzijde Waal- wijk's hoofdstraat loopt en dat zich aan de overzijde van deze hoofdstraat ongeveer ter halve breedte voortzet in een smaller plein, de Markt. Recht tegenover deze markt liggend heb ik mij het voornaamste deel van het nieuwe raadhuis gedacht, met in het front op de hoofdverdieping, de ingang en de burgemeesterskamer, daarboven de raadzaal. De verdere breedte van het plein naast dit hoofd gedeelte wordt afgesloten door een zijvleugel, waarin Kantongerecht, Ka mer v. Koophandel en andere instel lingen plaats vinden, zoodat de plat tegrond van het raadhuis de vorm heeft van een winkelhaak. Met een bij het raadhuis geprojecteerde woning vormt het geheel in plattegrond een U, waarvan de open zijde naar het plein, dus naar het Zuiden is gekeerd. Ware het andersom, dan zou er geen plant of boom kunnen gedijen, hetgeen ze ker geen voordeel voor een raadhuis in een landelijke plaats zou uitmaken. De in de U gelegen voorhof is bestemd voor eenvoudige aanleg met gras* en rechte leisteenen paden en eenigszins verdiept om het ar- archief, dat aan de voor- of zuidzijde van het sousterrain der zijvleugel van 't raad huis gelegen is, flinke vensters te kunnen ge ven. Dit is de ideale ligging voor een ge meente-archief in een onderbouw met vens ters op het Zuiden. Door de verdiepte lig ging van den voorhof is een afsluiting aan de voorzijde noodig, die door een muurtje wordt gevormd. Een weg op de hoogte van het vóór het raadhuis gelegen plein, voert door de voorhof naar den ingang van Kan tongerecht en Kamer van Koophandel. Een raadhuis is de zetel der plaatse lijke bestuursmacht. Waardigheid en eenige staatsie komen dus aan elk raadhuis toe. Bij voorliggend plan zijn deze als meest algemeene middelen hiertoe bruik dezer instellingen, bij een raad huis ligt dit niet zoozeer, althans min der dan bij de andere categorieën van gebouwen, voor de hand. Overigens zijn door my de tradi- tioneele middelen, waarmede aan onze f- i i i 8. !L li in 't front een flink gebeeldhouwd gemeentewapen, dat alles kan den be schouwer duidelijk maken, dat dit raadhuis niet voor een volksstam op de Fidji-eilanden, maar voor een Ne- derlandsche gemeente bestemd is. M.i. komt het er weinig op aan, of over een paar hon derd jaar iemand, dit raadhuis ziende, zal zeggen: „een echt ge bouw uit 1931". Even min als het ons in de eerste plaats interes seert of het raadhuis in Naarden of Gouda nu uit de 14e, 15e of 16e eeuw dateert. Wat ons wel een genoegen doet is, dat wij aan de uiterlijke vormen ineens gewaar wor den, dat dit gebouw- het raadhuis is, en wij er de waardig heid en staatsie aan vinden, die er naar onze meening aan toekomt en misschien ook, dat wij er de eigenaardigheden van andere, ons bekende uitingen van onzen eigen volksstam in terugvinden. Althans geen houding van den bouwmeester erin zien, alsof hij voor 't eerst de bouwkunst had uitgevonden, of dat hij zich voor zijn nationaliteit geneert. vroegere Nederlandsche raadhuizen waardigheid en staatsie verleend wer den, niet geschroomd hier te gebrui ken. Het steile dak met trapgevels, de hooge stoep (als in Gouda overdekt) vanwaar toespraken kunnen worden gehouden, steenen kruiskozijnen en Deze houding is geen uitzondering, maar m.i. de algemeene kwaal onzer huidige bouwkundigen en heeft reeds tengevolge gehad de overvloed van onzinnige bouwsels, waarmede ons lieve vaderland langzamerhand wordt behept. Leekenoordeel wordt den mond gesnoerd met titel-vertoon en onder linge hij stand in de verdediging der moderne wan-stijlen, door ophemeling van exentriciteiten in de vakbladen, door deskundigen-rapporten enz. Wij zijn langzamerhand vergeten, dat de kunst, ook de bouwkunst, weerklank moet vinden bij het volk, of anders het bestaan niet waard is. Mijn wensch bij dezen raadhuisbouw is, dat de bouwkundigen niet, zooals zeker vak blad reeds over Waalwijks Raadhuis schreef, in optocht naar Waalwijk zouden trekken, doch dat de gemeen tenaren zelf hun vreugde over hun raadhuis mogen beleven. Wassenaar. A. J. KROPHOLLER. Uit „Het R.K. Bouwblad" van 29 Januari 1931. Verder .Uit de Pers" Ochtendblad B "an 7 Febr. over Zondagsrust et Zondagsheiliging op reis, eveneens ir oovengenoemd blad: Ik ben een geheel andere richting toegedaan als ds v. d. Heijde, doch In deze heeft Z.Ed. ook volkomen geliik. Tot slot nog Iets over .Ridders*. Sedert 1834 is In de Ncd. Her", (groott) Kerk heel wat gebeurd. Wijlen Dr. Kuljper, tevens staatsman, was mijns- inziens een Ridder. Hij forceerde Ir 1884 met bruut geweld de „Voordeur* der Nieuwe Kerk te Amsterdam, wa> mislukte, stichtte daarna „de Vrije Universiteit". Mannenwerk Geachte Redacteur, Ik vraag U Ir gemoede het navolgendeIs het rid* derlijk een leerstoel te bezetten bij he vertoeide Openbaar HoogerOnderwij^ doch dit onderwijs tevens te bestrijder Is het ridderlijk zijn rokje om t draalen, eene „Achterdeur" binnen t» sluipen van een tevoren verfoeid, vervloekt Kerkgenootschap en bezit tt nemen van den kansel Hebben Ëthischen en Confessloneeier door de Beheerskwestie niet een nieuu Trojaansch paard binnengehaald In de Herv. (groott) Kerk? In Sprang-Capeile waren altijd groote verschillen tusschen Getefor meerden en Hervormden. Het be vreemdde reeds lang dat In de laatste 6 jaren alle twisten werden opzij gezet. Het samengaan inzake de Heistraatsche Christelijke School bewees dit ten duidelijkste. Eertijds verfoeide men elkander. Nu ziet men Hervormde Professoren op Gereformeerde kansels, en Gereformeerde Professoren op Her vormde kansels verschijnen, waar men „alias" lezingen houdt. Voor vrijheid van G)dsdienst zijnde, vraag ik mtj wel eens af, of men wederom als in 1884 een aanslag in 't vizier heeft op de Gebouwen en Kerkelijke goederen der Herv. (groote) Ke'ken ie algemeene Gereformeerde Kerk sluti nog geen twisten uit. Dit leerde U zijn toevertrouwd. Beide Gemeenten verloren reeds hunne Gemeentehuizen, Past nu op Uwe Kerken en leg scherp Uw oor te luisteren. Een niet denk. beeldig gevaar ook door vereenigi^ van gemeenten. Weest op Uwe hoede, Er broeit weer wat Professor Noordizij zal wel bemerken dat ik de zaak niet onder den duim, doch onder de „knie" heb. Voorlooplg dank Heer Redacteur voor verleende plaatsruimte, Uw ahonr.é X. Sorang - Carelle. 9 Fehr '31. BURGERLIJKE STAND. WAALWIJK. Geboren Johannes zv J. A. van der Schans en E. M. Verduyn. Pieter zv H. J, de Werd en M. J. Wagemakers. Overleden Johanna Hamers, oud 70 j., wed, van Martinus Hamers. Anna Ma- ia van Zon, oud 77 j„ wed. van Christiaan Sigenthaler. Petrus Remmeren, oud 78 j. Gehuwd Johannes Theodoras van den Hofi oud 26 j., won. te Eindhoven en Hen riette J. M. Wijkmans, oud 26 jaar wonende te Waalwijk, Cornells P. van Eeten, oud 25 jaar en Eli sabeth S. A. van Bladel, oud 25 j„ bei den wonende te Waalwijk. Vertrokken A. E. M. van Breemen, naar Den Bosch. F. J. van Eeten naar Vught, H. de Loos (wed. P. A. v. Nunen) en gezin, naar Dongen. L. H, de Bont en gezin, naar Renkum. M, Heidrich, naar Eindhoven. L. Hout- dijk (echtg. J. v. d. Leur) en gezin nr, Amsterdam. Ingekomen: J. M. H. Feller, van Heerlen. M. J. G. M. van Kollenburg, van 's-Bosch. G. Eerbeek, van Amsterdam. J, Eerbeek van Amsterdam. A. J Eerheek van Amsterdam. S. Lan- dinger, van Tilburg. M. C., C. P.. B. P. en P. M. Besems, van Rotter dam. RAAMSDONK. Van 31 Jan. t.m. 6 Febr. 19M. Geboren: Andreas A. zv Johannes A. Vis- sers-Fens. Johannes zv. Antonius W. van Exel-de Rooij. -Joachim J zv Joachim J. Blom-Sulsters. Gehuwd Wouterus P. Th. van Duren, j.m., oud 42 j. en Theuntje M. Ilmer, jd„ oud 23 j. Adrianus A. Sneijers, jm oud 24 j. en Maria A. van Zon, jd„ oud 22 j. Van 1 t.m. 31 Januari 1931. Ingekomen: Adriana M. van Schijndel, van Hel mond, Bruissenparallelweg 261 naar aan boord. Johannes A. Bergé ei gezin, van Eindhoven Locomotiefsti 25 naar C 62. Jacobus C. Zagers en echtg. van Eindhoven Hemelrijken 30 naar D 17. Adriana E. P. Ra- senberg, van Geertrui denberg St. Ag- nesgesticht naar aan boord. Marti nus A. Heijblom, van Eindhoven Woenselschestr. 7 naar M 30. Ca- rolus Hommel, van Eindhoven Woen selschestr. 7 naar E 28. Maria Lui ken, van Oosterhout Middenpad A 526 naar J 39. Hendrikus P. Wee- vets en gezin, van Geertruidenberg Glacisstr. 2 naar G 126. Marijnus Roomer en gezin, van Son c.a. C 2 nr Fort. Cornelis A. J. Heessels en ge zin, van 's-Hertogenbosch Nieuw Am- bachtstr. 2 naar G 59. Dirk Roosen- brand en gezin van Geertruidenberg Elisabethstraat 117 naar C 65. sina H. Brouwers, van Made D 92 Hl. Wilhelmus van Meeuwen en gezin, van Heusden Wijkschestr. W 121 naar A 39. Cornelis Beemer- van Heusden Hoogstr. 133 naar A 39 Cornelia P. A. van Dongen, wed- L. Bol, van Oosterhout Klappystraa' D 436 naar F 2. Vertrokken: Huberta J. van Dongen, van 6 naar Geertruidenberg Markt 14. Cornelia Timmermans, van C 34 Vught. Antonius H. Suos, van C 1 naar Tilburg Rielsche weg 48. a0' hannes van den Hoof en gezin, ^a" A 39 naar Waspik Scharloo D 18." Mazia C. Raijmakers, van J 45 naa' Liefdegesticht Veldhoven. Chris i- anus A. M. Ros, van B 63 naar Geer truidenberg Koestr. 119. Johan® M. Gerritsen, van J 94 naar Vlaan®1 gen Schiedamscheweg 98. Rigcha' dus L. M. Bleijnbergh, van E 87 na Oosterhout Zandheuvel 187. E 87 naar Jo hannes P. Bogaard, van de geschiedenis laatst nog de beweging Oosterhout Zandheuvel 187. onder Dr, Qeelkerken, Kerkbesturen der twee Hervormde Gemeenten van Sprang en Capelle past op Uwe kerkelijke goederen, die hanna P. Oosterling, van F 49 r 's-Hertogenbosch, Koedijkstr. 81- Maria Otsen, van H 103 naar Baar Sierhuisstr. 3. Cornelis J. Sc veas en gezin van aan boord naar K Leden der R.K. Kies ver eeniging komt allen op ter Stembus. 9 J VOORGEVEL HOOFDGEBOUW, gezocht in een eenigszins massieve, meer duurzame bouwtrant, dan men overigens aan gemeentelijke of parti culiere gebouwen ziet toegepast. Re kent men b.v. voor een school of zie kenhuis op een mogelijke algeheele verandering van inzichten in het ge- TRAPHAL. ACHTERGEVEL. eeniging, maar van de Haniburg-Slïd-Amerika- nische Dampfschiffsfahrtgesellscliaft, die hel programma opstelt, voor de redactie daarvan dan ook louter en alleen verantwoordelijk is, en daarna aan verschillende reisyereenigingen vraagt over hoeveel plaatsen ze willen beschik ken; 2. dat op de Monte Rosa plaats is v<x>r meer dan 1000 reizigers, onder wie het vijftig tal, dat onder mijn leiding aan die reis deel neemt, slechts een zeer klein plaatsje inneemt, zoodat het onbillijk is te eischen, dat wij daar in den toon aangeven; 3. dat de reis zoo is ingedeeld, dat zij, die op Zondagsrust of Zon dagsheiliging prijs stellen, daartoe in de ge legenheid zijn." Prof. Eerdmans antwoordt hierop in hetzelf de blad het volgende: „Ik las het reisprogram zeer goed. Het wordt ons medegedeeld door het bestuur der Nederl. Chr. Reisvereeniging in een omzendbrief, onderteekend door den voorzitter drs. A. van Deursen en den secretaris H. A. Dijkstra. Het kondigt tevens andere reizen der vereeniging aan en geeft het uitvoerig pro gramma van reis no. 12 naar Syrië en Palesti na. Voor de redactie van dit programma is de Chr. Reisvereeniging verantwoordelijk en niet een vreemde stoomvaartmaatschappij. Deze reisvereeniging is het dus, die aangaande Zon dag 3 Mei opmerkt: Deze dag kan in deze groote Egyptische stad (Cairo) naar verkiezing worden doorgebracht. Zoo mogelijk zal in het hotel een korte godsdienstoefening worden ge houden. Overigens is de Mohainmedaansche rustdag de Vrijdag, zoodat alle musea op dien dag zijn gesloten. Op Zondag echter zijn zij toe gankelijk. De universiteit El-Azkar, het be roemde museum, waar zich de sarcophaag van Tut-ank-Amen bevindt en de Citadel kunnen dus worden bezocht." Zondag-srnst en Zondagsheiliging op reis. Sedert de behandeling van de Winkelslui tingswet in de Tweede Kamer en de opwekking van de regeering door dr. Nolens om met een nieuwe Zondagswet te komen, is dit onderwerp rechts hij herhaling aan de orde geweest. In Het Volk (s.-d.) vinden wij de volgende bij drage over de practijk van Zondagsheiliging en Zondagsrust van de hand van het Tweede Ka merlid ds. A. van der Heide: Misschien herinneren onze lezers zicli, dat wij onlangs de aandacht vestigden op de voorge nomen reis van de Nederl.-Chr. Reisvereeni ging naar Syrië en Palestina, onder leiding van den gereformeerden hoogleeraar Noordtzij, waarin reizen en andere geneugten voor de Zondagen, waarop men en route zou wezen, in uitzicht waren gesteld. De bedoelde ver eeniging beschouwt ook den Bijhei als het woord van God. Professor Noordtzij tracht nu een en ander te verdedigen. De reis is zoo ingedeeld, dat zij, die prijs stellen op Zondagsrust of Zondagsheiliging, daartoe in de gelegenheid zijn, aldus de gere formeerde hoogleeraar. Daargelaten of dit in derdaad mogelijk zal wezen, omdat ook op Zondag zal worden gevaren, verhaast het ons, dat er „christelijke" reizigers zijn, die blijk baar geen prijs zullen stellen op Zondagsrust of Zondagsheiliging. Stelt men op deze dingen dan alleen prijs in ons land om de bloemetjes buiten te zetten in een land, dat nog niet „ge kerstend" is? De reis, zoo luidt het tweede argument, gaat niet van de Chr. Reisvereeniging uit, maar van de Hnmburg-Siïd-Anierikanlsche Dampfschiffs- fahrtgesellschaft, die het program vaststelt en voor de redactie alleen verantwoordelijk is en aan dc verschillende reisvereenigingen vraagt over hoeveel plaatsen ze willen be schikken. Een praatje, den gereformeerden hoogleeraar onwaardig. In de geprojecteerde reis komt een bezoek aan Cairo op Zondag 3 Mei voor. De musea zijn open, omdat de bevolking op vrij dag haar rustdag heeft. Ook andere gelegen heden kunnen op den Zondag worden bezocht, aldus het programma. Ja, maar de verantwoor delijkheid is voor de Duitsche stoombootmaat schappij, stamelt de professor. Wat zegt men er van? De verantwoordelijkheid voor de vrij willige deelneming aan een reis, die op den Zondag gepaste vermaken en ontspanningen mogelijk maakt, is bij den gereformeerden hoogleeraar en zijn discipelen, die hier jamme ren over een pieziertrein op Zondag, waarvan ze gebruik maken, die geen prijs stellen op Zondagsrust en Zondagsheiliging, bioscopen en cafe's, mitsgaders hulppostkantoortjes willen sluiten en in Syrië en Egypte zich verheugen over het feit, dat de rustdag op Vrijdag aldaar valt en zich dus op Zondag ook op de groote boulevards kunnen vérmaken. Zondaghciliging, een artikel niet voor export, maar voor binnen- landsche consumptie. Het is niet de eerste maal dat dit van Ne derlandsche christenen geconstateerd werd, hetgeen sommigen wel eens van schijnheiligen hooft doen sprekan.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 6