Ziek Tot zoover genoemd blad. Ik voeg er bij: Wat te voorzien was, is gebeurd. De schoenindustrie eerst vóór in de actie voor den aankoop en verkoop van Nederlandsch fabrikaat, is nu weer achter! Hak toch door!! Had men den knoop maar doorge hakt op de laatste algemeene Federa tie-vergadering. Alle fabrikanten wa ren toen aanwezig. Het voorstel 1 van 't arbeidsloon voor de actie, was prachtig! 60.000 voor deze actie. Bravo! Eerst geld en dan Zwitsers. Waarom toch. het phsygologisch ^moment niet benut? Een commissie van zulke mannen heeft z'n waarde, maar 't werkt te langzaam. Men had direct moeten beginnen! Arbeiders wat doet gijsteunt gij onze actie voor Nederlandsch fabri kaat. Een kwestie, een eisch van zelf behoud! Kom voor den dag, zet over al in den lande de leden van organi saties aan, alleen schoenen te koopen van Nederlandsch fabrikaat. Allons, niet talmen, begin uw actie: plaatselijk, diocesaan, landelijk! Want de perspectieven voor 1931 zijn zeer ongunstig en de vestiging van filialen van buitenlandsche schoenfabrieken neemt hand over hand toe! Namen van buitenlandsche en bin- nenlandsche merken publiceeren. Het publiek moet weten wat Hollandsch of buitenlandsch fabrikaat is; anders loopt het er in! Dat kan eiken dag honderden paren kosten. Het publiek moet op de hoogte gebracht. Vooruit, allerzijds, de tijd, de nood dringt. INSIDER. stil te z t en. Door het voorttrekker werden ze daarna vanzelf weer lekke* warm. Fidel die vlak bij school ge- komen, als al'ijd terug moe>t. dacht dat hij wel bij de slede had mogen blijven zitten en hij vond het heele- maal niet aardig van Ton dat deze onverbiddelijk was en hem toch heusch naar huis zond. Doch, ten slotte ginc hij maar. hij zag wei in, dat een slede meer voorrechten heeft als een hond. al is die nog zoo lief, want de slede werd wel mee naar de school geno men en binnen gezet In den gang gekomen keken de kinderen wel heel erg verwonderd. Dat was dan ook een toestand. De onderwijzer vond dat er wel een winkehje van al die sleeën kon worden opgezet, zoovee' kinderen hadden de hunne meegenomen. ijna onder lederen kapstok stond er een In het vrije kwartier gingen zl) met hun steeg i naar de speelplaats. Twee. drie stuks werden er aan elkaar ge bonden en dan door een heel stelletje kinderen getrokken. De grootste pret hadden ze echter, als een of meer van de sier ga omvielen en alle kinderen kopje duikelden in de sneeuw. TWEE DEUGNIETEN. .Kan hfj zich zich niet rustig houden Zijn g-blaf verveelt me hoor. M' in mijn slaap te laten storen, Zeker, daar bedank ik voor. Maar. komaan we zijn nu wakker, En van slapen komt niet meer. Wat er toch wel aan de hand Is? Hi, wat gaat die hond te keer." Langzaam wil de spreker opstaan. Maar, wat vliegt daar onverwachts, In 't gezicht hém D'andere maaier Kijkt er naar; zegt niets en lacht. 't Was ook om le lachen waarlijk. Want die kleine dappere haan, Botste onder 't haastig vluchten, Tegen een der maaiers aan. HET VRAAGSTUK: DE MANNE LIJKE WERKELOOSHEID EN DE VROUWELIJKE ARBEID IN DE FABRIEK. III. Mogelijkheids factoren. Als men wil nagaan hoeveel en wel ke factoren in het voordeel dezer her vorming zijn, zal men tot de conclu sie komen, dat hun aantal en de ver scheidenheid zoo groot is, dat het een te tijdroovend werk is en aldus te kostbaar om die langs dezen weg te beschrijven. Bij voldoende belangstel ling voor dit onderwerp zou het voor mij loonend kunnen zijn, het geheel in een brochure uit te werken, welke brochure kon dienen ter algeheele voorlichting der belanghebbende groepen die (ter gelegener tijd door de meest ongeintresseerden, aan hun onderhoorigen, aan de ouders) voor een onder ieders bereik liggenden prijs of gratis te verstrekken zou zijn. Ik zal me daarom heden bepalen tot het beknopt verwerken van drie soor ten: A. Factoren welke kunnen ontstaan uit de voorlichting der overheid. B. Factoren welke het belang der ouders dienen. C. Factoren welke van invloed zijn op de hervormingen, welke tevo ren reeds zijn aangeduid. Factoren A. Wanneer ik naga of het mogelijk is de jongens op de Lagere School in 't zesde en zevende leerjaar tusschen de andere vakken door of met wijziging in die vakken waarin onderricht ge geven wordt, vaktheorieën te verkon digen, dan zou 't mij ten zeerste ver wonderen, wanneer dit bij samenwer king niet mogelijk was. Het onderwijs in die vormende jaren kan van zooveel invloed op de jongens voor de indu strie zijn, dat daarvoor door de over heid de noodige intresse dient gewekt te worden. Zeker is dit het geval in een streek, waarvan de toekomst in hoofdzaak van één industrie afhan kelijk is. Ik stel er prijs op, dat dit paedagogisch standpunt goed over wogen wordt. Omtrent de mogelijkheid wil ik hier voor enkele vakken iets ten voor beeld stellen: Ik haal hier een doodgewone som aan uit een der bekende en heden in gebruik zijnde Rekenboekjes: J. Stumpers koopt een stuk land, groot 150 bij 7 Meter. Hij betaalt 2 per M2. Hoeveel H.A. is dit land groot en wat kost 1 H.A.? Ik geef hierbij een „vaksom" die hetzelfde is in vorm, doch een belang rijker effect maakt. V'oog hem onder luid gekakel, In 't gezichtbegreep toen ras, Dat er tot zijn groote schrik bier, Weer een nieuwe vijand was .Wei, wat zal ik nu beleven, Waar komt die opeens vandaan", Sprak de man, .dat is een vogel, Zeker, 't Is een jonge haan". Ha. nu heb ik het begrepen, 't Was voor jou dus, akelig dier, Oat Fldel spektakel maakte, Wacht maar, kom eens even hier. 'k Stop je in den zak en neem je, Mee naar hui», gelooft dat vrij, Als ik zoo'n lekker bou'je meebreng, Zijn mijn vrouw en kinderen blij. Vlug loopt de man nu naar den zak, Die daar lag nog op den grond, Maar 't haantje pikte vinnig, Met den snavel in het rond. Zou hq moog'lijk nog ontkomen? Of was nu zijn lot beslist Scheen wel. dat hier niets kon heipen, Qeen behendigheid noch list. Wordt vervolgd. Oplossingen van de vorige week. Ik ben, ik ben een parapluie I Hoeveel visschen er in de zee zijn. De letter A. Omdat het bed niet naar ons komt. 1 De boom valt niet bij een eersten slag. 2 i ons visch januari Insulinde kamille lente ede e J. Practijk koopt 1 pak Rundbox- leder ter waarde van zes en zestig gulden. Hij snijdt daaruit 180 paar Meisjesbandschoenen. Hoeveel kost ieder paar aan leder? Hoeveel (vier kante) voet leder hij had, als aan ieder paar 1,4 voet versneden is? in denzelfden geest kan men dic- té's en teekenlessen omvormen. De grondbeginselen van het Hoeksysteem voor het modelleeren leenen zich bijzonder om te worden ingelascht. Er zijn in dit opzicht zooveel be langrijke aangelegenheden, dat er in deze richting volop werk is. B Factoren. Ik wil hier mijn inzicht geven ten bate van het voor ouders zoo moei lijke vraagstuk: Wat zou het zijn, als ik mijn jongen voor „stikker" laat opleiden? Mijn woord is geen wet, ik geef mij ne meening graag prijs voor een be tere, en zeker als die komt van men- schen met veel ervaring, maar juist omdat ik meen geen vreemde te zijn op het gebied van onderwijs-organi- satie en vakbelangen, wil ik trachten daarop een gepast antwoord te geven. Als U het niet kunt bekostigen om Uw jongen „het vak" in de Vakschool te laten leeren, voorzoover dit daar mogelijk is, als u de opoffering uwerzijds hooger aanslaat dan de waarde van dat vakonderwijs, stuur dan uw jongen gerust naar de fabriea om zich daar een positie te verwer ven, mits hij liefde heeft voor het vak, mits hij onder goede leiding komt en u hem thuis geen beroep wat hem lief is, kunt laten leeren. Hoevelen zijn er niet in uw directe omgeving, die in hun jongensjaren hem zijn voorge gaan, die thans een positie bekleeden die te benijden is, aan wie ik hoop dat zij een les zullen nemen. Ik zal me echter nog duidelijker uit drukken en U vertellen van de wer kelijkheid, zooals ge die in bijna elke fabriek kunt aanschouwen. We zien daar de jongens bezig met: 1. Het aan- en afvoeren van mate rialen en in bewerking zijnde produc ten. 2. Het kleuren of verven van on- derdeelen of in bewerking zijnde pro ducten. 3. Het stempelen, schalmen, per- foreeren, beplakken van onderdeelen der producten. 4. Het ringen, haken, knoopaan- zetten, dichtrijgen der bovenwerken. 5. Het spijkertjes inladen, was aansmeeren en poetsen bij de diverse werkzaamheden. 6. Het snijden van bezetsels en an dere minder belangrijke onderdeelen voor het product. Hier ziet ge de scholing „het onder wijs" in de fabriek. Zoo wordt de eerste steen gelegd voor de positie die hij zich later verwerven zal. Zoo wordt de grondslag gelegd voor de leering van den daarop toegedachten WIJK BIJ DUURSTEDE. arbeid, die afhankelijk is van de accu- ratesse, de plichtsbetrachting, de geestigheid, de werklust en eerlijk heid. Het aanleeren van al de voornoem de bezigheden te zamen vormt zeer zeker een meer productieve en alge meene gedachtengang „en 'n kjjk op het vak" bij de scholing in de fabriek, dan de eentonigheid, vooral bij jeug dige personen bij een en denzelfden speciaalarbeid. Langs dien weg was de scholing in de fabriek te bevorderen ten voordeele der industrie en toe komstige arbeiders, hetgeen in meer dere industrieën wordt toegepast. Verder zal ik daaromtrent niet afdwa len; het is ook een belang, dat ge rust onder het oog gezien kan wor den. Wanneer we nagaan de loop baan van verschillende vakmenschen die door de Bovenwerk-afdeeling in hoofdzaak door de sni.jderij zich hebben opgewerkt en daarbij hun vrijen tijd benut hebben door het aan vullen hunner tekortkomingen aan theoretische en practische vakkennis, dan ligt daarin opgesloten dat zoo er bij hun zoons een wil is de weg voor hun toekomst open ligt. Door de Snijderij, is volgens mij niets beter dan door de Stikkerij. Zoo min echter als alle Snijders zich bo ven het middelmatige hebben kunnen en zullen verheffen, zoomin als alle Snijders het tot Afdeelings-chef, mo delleur of stikmeester hebben kunnen brengen en zullen brengen, zoomin zullen dit ook alle Stikkers kunnen. Doch zoo zeker als door de Schoen- snijders een gevoegelijk loon ver diend wordt, zoo zeker zal dit ook in de Stikkerij mogelijk zijn. Tot staving dezer bewering ten op zichte van het arbeidsloon vergelijke men de loonen van Stiksters en Snij- door gevatte koude en bij pijnen van velerlei aard zullen een der hieronder genoemde Mijnhard! s Poeders U spoedig helpen: Mijnharöt's Grieppoeders Hoofdpijnpoeders. - Verkoudheidspoeders Kiespijn poeders. Hoestpoeders. - Maagpoeders Rheumatiekpoeoers. Op poeders en doos staat de naam Mijnhardt. Let bij het koopen hierop! Prijs per poeder 8ct.en per doos 45 ct. Verkrijgbaar bij Uw drogist I ders. C Factoren. Nieuwe Raadsels. 1 Ik ben een spreekwoord van 26 letters. 12-11 5 22-6 stad in Frankrijk 9 10 18 17 is iemand die niet kan spreken 23-5—18-17 is niet recht 24-7 4—8—21 zit aan een hamer 12 11 122019 5 dient, om op te schrijven 17-16 3—21 vindt men bij den molenaar 23—2—26—14 jongensnaam 15-13-23 is niet dun 1 U—23 hebben we boven 't hoofd 17—11—25 ligt op den vloer 2 Vorm uit onderstaande letters de naam van een stad in ons land. ULETSELHOEVSIL 3 Van boven naar beneden en van links naar rechts ben Ik een voorwerp dat al in veie kamers te vinden is. x medeklinker xxx kleine woning xxxxX soort insect xxxxxxx heeft leder in den zak xxxxxxxxx gebruiken de dames eens xxxxxxxxxxx 't gevraagde woord xxxxxxxxx bewaart ons gtld xxxxxxx moet worden opgelaten xxxxx boomvrucht xxx boomvrucht x medeklinker Als vanzelfsprekend is het, dat ik hier het oog laat vallen op de fabri- j kanten, voor zoover zij persoonlijk tot oordeelen bevoegd zijn en hun bedrijfsleiders. Onder hen zie ik in verhouding tot dit vraagstuk, op timisten, pessimisten en sarcastisch gestemden. Zij kunnen toonen de be- langrijkheid te onderschatten, te waardeeren of te bespotten. Zij kun nen zich ten opzichte van deze her vorming uitlaten volgens hun eigen inzicht. Zij kunnen zich bij hun afdee- lingschef beraden, hun accountants over het rendement raadplegen, doch alvorens mijn standpunt over de rich ting die ik in deze voor mijn ideëen hepaal, vernam ik gaarne van ieder fabrikant en leider afzonderlijk of hij idee heeft om zijn meening te uiten, ook zijn zienswijze. Of hij genegen 1» in deze richting iets te bevorderen, enz., enz. Dus het behoeven heusch alle geen specifieke adhaesie-betuigingen te zijn; men kome maar rond voor zijn meening uit. Gaarne wil ik mij verder leenen in het belang van deze zoo ge wichtige vraagstukken en zie de post tegemoet. W. A. PULLES. Zomerstraat 13, Tilburg. (Wij mogen fabrikanten en fabrieks- chefs wel eens met nadruk vragen of dit onderwerp door den heer Pullet- aangesneden, niet belangrijk genoeg geacht mag worden in dezen tijd, maar ook in gewone omstandigheden, om het eens terdege te overwegen, om daaromtrent hun meening eens te zeggen, Mogelijk kan uit een uitwis seling van zienswijzen, iets goeds ge boren worden. We zijn natuurlijk geen deskundigen, maar meenden toch dat het z'n nut kon hebben, nog eens de aandacht te vestigen op deze aan gelegenheid, die de fabrikanten dik wijls zooveel kopzorgen baart. Men kan niet steeds aan 't oude vast houden, men kan niet bij de pakken blijven neerzitten. Vooral in een tijd van industrieele malaise, kunnen alle bedrijfsbevorderingen van belang zijn, en voor een dergelijk vraagstuk is de medewerking, of laat ons liever zeg gen, de zienswijze der fabrikanten en chefs, een eerste belang. Wij herinneren er aan, dat deze ar tikelen in de laatste drie Zaterdag nummers van ons blad plaatsing von den. Mist men er een, of wil men ze gaarne nog eens herlezen, wij hebben ze voor belanghebbenden of -stellen den beschikbaar; alsook de noodige plaatsruimte om hun meening daar omtrent eens te zeggen. Red.). OUDERS, LEZEN UWE KINDEREN ONS JEUGDHOEKJE Mijnheer de Redacteur, Gaarne zou ik eenige plaatsruimte van uw blad willen gebruiken, ten einde een ander geluid te doen hoo- ren dan de schrijver van het ingezon den stuk in het nummer van Zaterdag 14 dezer, die onder de letter X weer eenige pijlen de ruimte inzond. Het is echter geenszins de bedoeling met deze regelen het voor den Hoog geleerden heer Prof. Noordtzij op te nemen. Ware het niet dat de heer X net handelde als een poedelhond, die, nadat men hem in 't water werpt er weer uitkomt, zich afschudt en van 'n anderen kant weer opnieuw begint aan te slaan, dan zou de heer X als „Ridder" gevoeglijk zijn pen hebben laten rusten. Daar de heer X blijkbaar erg van krantenschrijverij houdt, begint hij van zijn oorspronkelijke grief tegen Prof. N. geheel af te wijken en komt hij met een „zeer ernstig vermaan", onder het motto „waakt", zich wen den tot de leden der Herv. kerken te Sprang en Capelle. Mijnheer X ziet in de toekomst een aanslag op de kerkelijke goederen ge pleegd vanwege kerkelijk Gerefor meerde zijde! Ook verloren beide gemeenten reeds hun RaadhuizenMeerdere dinger dreigen nog gevaarAldus de heer X. O, die Gereformeerden toch...! Ik zou U| in gemoede willen vragen, mijnheer X, wat toch geeft U aanlei ding, zoo onredelijk hatelijk te zijn, tegen een groep onzer medeburgers, die toch ook een goed deel onzer bur gerij uitmaakt en die toch evenveel rechten heeft voor hare belangen óp te komen als U en een ander voor de uwe respectievelijk zijne. Uw schrij ven typeert zich door slechts één ding, n.l. door een verregaande hatelijkheid, Weet wel, dat U door zulk een optre den niets meer bereikt, dan U zelve te verlagen. U schijnt er een eigenaardig soort verdraagzaamheid op na te houden Op publieke vergaderingen het o. 1, onderwijs betreffende, wordt ook vaak over verdraagzaamheid gesproken. Ik mag toch niet veronderstellen dat daar dezelfde soort verdraagzaamheid bedoeld wordt, als door U aan den dag gelegd wordt!? Mijnheer X meent door zijn ver maan de Herv. kerken zeer van dienst te zijn. Ik betwijfel echter zeer, dat de kern dier kerken met dat vermaan is in genomen. Waarmede zijn onze kerken dan wel gediend? Dit is toch zeker mei het bewaren en uitdragen der zuivere leer. In het middelpunt dier leer moet toch steeds de volle Christus staan met zijn gansche verlossingswerk. Nu zie ik voor onze kerken ook een gevaar dreigen. Inderdaad niet denk beeldig. Echter vanuit een anderen hoek komende dan dat van den heer X. N.l. het groote gevaar van wat wij in het gansche wereldgebeuren zien uitleven, van verregaande onverschil ligheid en hatelijkheid tegen al wat het voor de eere van Christus wil op nemen. Leden van bovengenoemde kerken, ziet toe dat geen wolven de schaaps kooien binnensluipen. Gij hebt een ontzaggelijk ernstige verantwoorde lijkheid. De wolven liggen op den loer en zijn steeds paraat U uw prooi te ontnemen. Zij komen tot U in schaaps- kleederen. Zou het niet ontzettend zijn, zoo eenmaal op onze kerken van toepas sing werd, Psalm 79 vers 1: Getrouwe God! de heid'nen zijn [gekomen: Zij hebben stout Uw erfland [ingenomen; Jeruzalem, de tempel, Uw altaren, 't Ligt al verwoest, door die [geweldenaren Uw knechten zijn geveld Door hun verwoed geweld: Hun lijken, onbegraven, Verzaden na hunn' dood, 't Gediert' in hongersnood, En gier, en kraai, en raven. Neen mijnheer X, het is niet de kracht van het ware leven, hatelijk, onverdraagzaam en onverschillig te zijn. Laten we liever elkaar steunen en opbouwen in 't leven. Met dien gees bezield, kijken we ver over kerkmu ren heen en zoeken we elkaar op, te samen dingen tot stand te brengen, die tot Gods eer en het welzijn der gansche burgerlijke gemeente kunnen dienen. Mogen wij allen met dien geest ver vuld zijn, opdat er dan bij ons noê ware verdraagzaamheid voor andeis- denkenden overblijft. U, mijnheer de Redacteur, belee dankend voor uwe plaatsruimte, EEN LID DER NED. HERV. KERK TE 's-GREVELD. - CAPELLfc. ook handwerk, waarvan de glans is als die van zijde. Een wandkleed, een Oostersch tafereel voorstellend, toont welke buitengewone dingen hiervan te maken, zijn. Er was ook een verklein de copie van het kleed, dat de firma de Konin gin ter gelegenheid van haar regeeringsjubileum in 1923 aanbood; de zachtheid, grootste weelde van elk kostbaar tapijt, bereikte hierbij wel een hoogtepunt. Voor al deze tapijten wordt alleen wol gebruikt, die in de fabriek zelf geverfd wordt. De Linoleumfabriek Krommenie zond «en keur in van haar keurige voortbrengselen; de Leid- sche dekenfabriek van, J. C. Zaalberg en Zn., hoe wel de eereplaats latend aan het afgewerkt pro duct, gaf ook een overzicht der verschillende stadia van de vervaardiging en wat er bij te pas kwam. Ruwe wol, eerste bewerking, tweede spinsel, derde spinsel, volgden elkaar op, dan kwamen volaarde en kaardebollen, tenslotte de ruwe* deken, die meer op touw dan op wol leek, maar door vollen en kaarden die mollige zacht heid krijgt, waarom de Leidsche dekens sinds den Gildentijd beroemd zijn. De N.V. Artsilk, Breda, zorgde voor een aan kleeding van 't uitwendige van haar stand met klossen, kluwen, strengen zijde in alle kleuren. Een dame aan een klein weefgetouw liet zien, hoe kleedjes, tasschen, theemutsen en allerlei moois ervan te maken zijn. Tot slot loopen we tegen Nieuwerkerks Hopjes aan, die een bijzondere functie op de tentoon stelling vervullen. Iedere kooper wordt gemaand zijn kassabon te bewaren, want op elke vijftig koopers, ontvangt er één een doos hopjes en on der de hopjes-winnaars worden 300 prijzen uit gedeeld, de eerste voor dengene onder hen, die het hoogste bedrag besteedde. Op de tentoonstelling wordt dagelijks tot en met 22 Februari van elf uur tot half één en van drie uur tot half zes gedemonstreerd. Ze duurt dus lang en ieder kan wel tijd vinden om er een kijkje te nemen; ze verdient het.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 6