Onderzoek geloofsbrieven. Agentschap Arbeidsbemiddeling. Herziening Reglementen Burgerlijk Armbestuur. Aankoop schoolmeubelen. No. 61. Zaterdag 1 Aug. '31. 54e Jrg. VIERDE BLAD. Gisteravond kwam de raad onzer gemeente ten raadhuize in openbare vergadering bijeen. Voorzitter de Edelachtb. heer burge meester Moonen. Afwezig de heeren ir. v. d Waerden en van A Schijndel waarvan de eerste bericht van verhindering wegens uit- stedigheid heeft ingezonden. Naar aanleiding der notulen worden geen opmerkingen gemaakt, zoodat deze zonder wijzigingen worden ge- arresteerd. Aan de orde 1. Ingekomen stukken. a. Van de Gedeputeerde Staten. Goedkeuring raadsbesluit van 26 juni 1931 tot verkoop van een perceel bouwterrein aan de Baard- wijkfche Straat. b. Van J J. M Trimbach alhier. Verzoek om zijn verzoek tot ver koop van een perceel bouwterrein aan de Baardwljksche Straat te niet te doen. De Voorzitter zegt dat B. en W. de meening zijn toegedaan dat de redenen die de heer Trimbach aanvoert niet van dien aard zijn dat hiervoor ont heffing van de verplichting, die de kooper heeft op zich genomen, moet worden verleend. De heer Passier is het volkomen met dit standpunt van het college van B. en W. eens. Hij stond er van te kijken hoe de aanvrager er toe kan komen om zonder behoorlijke reden te verzoeken een aanvrage, waarover reeds in de vorige vergadering beslo ten is, teniet te doen. De Voorzitter acht het ook een „grappenmakerij". Het voorstel van B. en W. wordt zonder stemming aangenomen. c. Van het Centraal Bureau voor Veri ficatie en Financieele Adviezen der Vereeniging van Nederlandsche Gemeenten, 's Gravenhage. Rapport betreffende kasopneming gemeentebedrijven. d. Van Burgemeester en Wethouders. Mededeeling. dat de op 20 Juni 1931 benoemd verklaarde leden van den gemeenteraad allen hun benoeming hebben aangenomen. e. Van Gedeputeerde Staten. Besluit waarbij goedkeuring wordt verleend aan de wijziging der verordening op den Keuringsdienst voor vee en vleesch in deze gemeente. Deze stukken worden voor kennis geving aangenomen. 2 Onderzoek geloofsbrieven der nieuwgekozen raadsleden en beslissing omtrent hunne toelating. De voorzitter benoemt de heeren Spapens en van Driel tot commissie van onderzoek, en schorst tijdens het onderzoek de vergadering. De voorzitter maakt van de schorsing gebruik om de leden ervan op de hoogte te stellen dat het in de be doeling ligt den herdenkingssteen in het in aanbouw zijnde nieuwe raad- nuis nog in de maand Augustus op plechtige wijze te doen p'aatsen, Dit zal echter niet vóór den 22 dier maand gebeuren. Na heropening der vergadering brengt de heer v. Driel, namens de commissie rapport uitde stukken zijn in orde bevonden. Spr. vraagt echter of het wel ge oorloofd is, dat de onderzoekers hun eigen geloofsbrieven moeten nazien. De Voorzitter zegt, dat dit niet tegen de verordening strijdt. De heer van Driel adviseert dan tot to la.ing der ni uwgekozen ledm, waarmede de raad zich kan vereenigen De Voorzitter dankt de commissie, Maximum snelheid. Baden en zwemmen. 3. Voorstel tot wijziging der politie verordening. Op vraag van den heer Passier zegt de Voorzitter, dat deze wijzigingen betreffen de maximum snelheid in de gemeente en de bepalingen op het baden en zwemmen. Wat het eerste betreft, dit is de uitvoering van een beginselbesluit dat de raad indertijd genomen heeftde snelheid wordt op 30 K.M. gebracht. Wat het zwemmen betreft, is het verboden ontkleed te zwemmen waar dit vanaf den openbaren weg te zien is, of gezamenlijk te zwemmen door personen van beiderlei kunne. Voorts mag niet gezwommen worden binnen een afstand van 400 M. van den opanbaren weg. De heer Spapens vraagt of deze bepalingen ook slaan op het zwembad, waarop de Voorzitter bevestigend ant woordt. De heer Spapens vraagt of deze inrichting hiermee dan niet in con flict kan komen. De Voorzitter zegt, dat er reeds eene bepaling bestondvoorgesteld wordt nu dat erbij komen de bepalin gen omtrent het geheel ontkleed zwem men en het gezamenlijk zwemmen van personen van beiderlei kunne. Naar aanleiding van de verhooging der maximum snelheid van 25 op 30 K.M, vraagt de heer Roxs waarom deze wijziging noodig is. De Voorzitter zegt, dai dit slechts de uitvoering is van een reeds vroeger genomen raadsbesluit. De heer Passier vraagt de politie speciale aandacht san deze kwestie te laten wijden. Wij spreken nu wel van 30 K.M., maar soms rijdt men er wel 300, zegt spr. De Voorzitter merkt op dat het, nu er een hoogere snelheidsgrens komt. voor de politie ook makkelijker zal zijn op te treden tegen eventueele overtredingen. Trouwens er is altijd wel op gelet, en verschillende overtreders zijn reeds op de bon gegaan. De heer Spapens merkt op, dat dit ook juist de reden was waarom hij indertijd in de rondvraag het voorstal om de snelheid te verhoogen heeft gedaanmen kan de verordening nu met meer strengheid toepassen, terwijl de goedwillenden die geen misbruik van den weg maken er mede gebaat zullen zijn. Spr. heeft indertijd voor gesteld het nrximum op 35 K.M. te brengen. 30 K M vindt hij dan ook in elk geval aannemelijk, Overigens gelooft spr. dat snelheids maniakken er, dank zij hun snelheid, meestal door glippen. De Voorzitter geeft toe dat 80 pCt. van deze lui er zonder straf afkomen. Van de andere zijde is de politie echter ook zeer soepel, er is nog nooit een verbaal opgemaakt voor iemand die minder dan 35 K.M. reed. Da heer van Driel acht het vooral voor Besoijen noodig dat er wat beter op gelet wordt. Waar men denkt buiten het gezicht te zijn rijdt men het hardst. De raad kan zich met deze wijziging vereenigen. Agentschap Arbeidsbemiddeling. 4. Voorstel tot instelling van een agentschap der arbeidsbemiddeling. De heer v. d. Geld vraagt wat eigenlijk de reden is van dit voorstel er is toch reeds lang een dergelijke instelling, zij het misschien niet of ficieel. De voorzitter zegt dat dit besluit moet genomen worden tot uitvoering der daaromtrent bestaande bepalingen. Er is wel zoo iets, doch dat is niet geregeld. De Arbeidsbemiddelingswet is nog niet in werking getreden, de eigenlijke bedoeling is om hier niet een agentschap, maar een rayonbeurs te krijgen voor alle plaatsen uit den omtiek En juist om dit te voorkomen willen B. en W. zorgen dat er een olficiee! agentschap komt, zoodat men kan zeggen dat men reeds gesteld is, wanneer men hier komt om een rayon- beurs in te stellen. De heer Spapens vraagt of dit een instituut wordt naast de arbeidsbeurs. De voorzitter zegt dat dit hetzelfde is, de beurs is altijd als agentschap opgetreden, doch zij was bet niet officieel. De heer v. d. Geld vraagt of een rayonbeurs niet in het belang der gemeente zou zijn. De voorzitter zegt dat dit later nog besproken kan worden, het is slechts de bedoeling om4nu reeds een officieel agentschap te hebben. Het voorstel wordt aangenomen. Aanschaffing schoolmateriaal. 5 Voorstel tot beschikbaarstelling vergoeding ingevolge artikel 72 der l.o. wet aan de besturen der R K. Biji Meisjesscholen aan de Sint Crispljn- straat en Groote Straat 244, wegens aanschaffing van nieuwe schoolmeu belen en leermiddelen. De heer van der Geld. Wordt het geld aan de schoolbesturen ter hand gesteld of kan het gemeentebestuur zelf de meterialen aankoopen? De Voorzitter antwoordt dat het precies op hetzelfde neer zou komen, daar alles nauwkeurig omschreven is. Volgens de wet moet echter het be- drag aan het schoolbestuur worden overhandigd. De heer van der Geld vraagt of het niet mogelijk is dat gezorgd wordt dat de bestelling via een der Waal- wijksche neringdoenden wordt gegeven, misschien kan die er dan ook nog een percentage aan verdienen. De Voorzitter denkt dat dit percen tage thans ten goede komt aan de gemeente. Ook de heer van Driel zou het op prijs stellen wanneer de aanschaffing der leermiddelen geschiedde door tusschenkomst van een Waalwijksch handelaar. De Voorzitter zegt toe de school besturen te vragen met dezen wensch rekening te houden. De heer Spapens merkt op dat de heer van Driel alleen spreekt over de leermindelenspr. veronderstelt dat ook de meubelen door bemiddeling van een winkelier kunnen worden geleverd, die kan er dan weer zijn provisie van trekken. Verder vraagt spr. of er toezicht is op den aankoop van materiaal. De Voorzitter zegt dat hiervan een begrooting rnoet worden overgelegd. De heer Spapens bedoelt te vragen of er controle op is of het noodzake lijk is dat de meubels worden ge kocht. De Voorzitter zegt dat hier een aanschaffing betreft wegens uitbreiding van het aantal leerlingen. 1 Wat betreft den aankoop der meubels via een plaatselijk handelaar zou het z.i. mogelijk zijn, dat een boekhande laar als agent eener fabriek optrad. De heer van Driel stelt de vraag of het niet voordeeliger zou zijn de banken door een timmerman te laten maken. De heer Roxs merkt op dat in het schrijven van het schoolbestuur der Bijz. school in de ie St. Crispijnstraat alleen over H. v. Huiten als timmerman wordt gesproken voor een bedrag van f80 f90.—, Spr, zou ook andere menschen in de gelegenheid willen stel len in te schrijven. De voorzitter wil graag verzoeken of het schoolbestuur bij meerdere leveranciers prijsopgaaf wil vragen. Men moet ook in aanmerking nemen dat men met verschillende schoolbe sturen te doen heefthet bestuur van een zusterschool werkt b.v. in deze zaken veel stroever dan dat eener i christelijke schooldit laatste zal er eer toe komen om bij verschillende 1 leveranciers prijsopgaaf te vragen, i Bovendien moet de inspectrice de zaak goedkeuren. De heer Roxs zou het op prijs stellen indien de voorzitter een dergelijk ver zoek wou doen, het gaat van de be lastingcenten van iedereen, dus is het billijk dat ook iedereen kan inschrijven. Weth. Eibers vindt ook dat men bij meerdere personen prijsopgaaf moet vragen als men zoo voordeelig mogelijk wil uit zijn. Wat de heer Roxs over de leverantie aan de school in de Crispijnstraat opmerkt, heeft spr. niet gezien, anders zou hl] er in het college zeker over gesproken hebben. Zoo iets behoeft niet altijd denzelfden persoon gegund te worden. Wij moeten niet altijd met het oude bijltje blijven hakken, maar anderen moeten ook een kans krijgen. De heer Pullens wil in deze een beroep doen op de medewerking der schoolbesturen. We leven in een tijd van algemeene depressie, en het is dus van belang dat de menschen worden tegemoet gekomen en in de gelegen heid gesteld worden mee te dingen naar de levering dezer materialen. De heer van Driel zou een deskun dige willen benoemen, die de gele verde zaken controleert.fDe fabrikanten leveren natuurlijk goede waar, maar van elk timmerman kan dat niet ver wacht worden, en zonder toezicht zou goedkoop wel eens duurkoop kunnen worden. Weth. Eibers. We hebben toch een gemeente bouwkundige, die heeft overal verstand van. De Voorzitter zal het gevoelen van den raad aan de schoolbesturen ken baar maken. De heer Spapens zou bij levering der banken door een timmerman, een bepaald type willen vaststellen, b.v. de banken die men nu heeft, men kan dan gemakkelijker de prijzen verge lijken. De Voorzitter zegt, dat hiervoor weer verschillende bezwaren zijn, zoo is er op verschillende types patentrecht. Hij zegt echter toe de schoolbesturen te zullen verzoeken zooveel mogelijk bij de leveranties van leermiddelen en schoolmeubelen met de hier geuitte wenschen rekening te houden. C>. Voorstel tot herziening van de eglementen der burgerlijke armbestu ren. jg (Zie prae-advies van B. en W. in ons vorig nummer afgedrukt). De heer v, d. Geld vraagt of dit gewij zigde reglement volgens een algemeen geldende regeling is opgemaakt en of het mogelijk is hierin nog wijzigingen aan te brengen. De Voorzitter zegt dat verschillende bepalingen uit de Armenwet zijn geno men en andere in verband met plaat selijke omstandigheden aldus zijn ge redigeerd. De raad kan hierin alsnog wijzigingen aanbrengen. De heer v. d. Geld wijst op art. 3, waarin wordt bepaald, dat de benoe ming van leden van het Burg. Armbe stuur geschiedt door den raad uit een voordracht vanj 2 personen opgemaakt door B. en W„ het armbestuur gehoord. Bij de benoeming van een lid van het Burgerlijk Armbestuur van Baard wijk, welke kort geleden heeft plaats gehad, werden in den raad ook andere namen genoemd dan die door B. en W. werden voorgedragen, en die spr. ook liever gekozen had gezien. De bepaling in art. 3} sloot zulks echter uit en was men1 verplicht zich aan de 2 door B. en W. voorgedragen personen te houden. Spr. zou den raad meer vrijheid in zijn keuze willen laten. De Voorzitter zegt dat men den raad bezwaarlijk een keuze uit de geheele gemeente kan laten doen. B. en W. moeten toch in, staat geacht worden in deze een geschikte voordracht op te maken. De heer Pullens vraagt zich af welk nut het heeft dat in art. 3 wordt be paald dat B. en W. die voordracht op maken na het Armbestuur te hebben gehoord. De laatste maal heeft men immers gezien dat B. en W. toch hun eigen gang gaan en zich niet, aan het advies van het Armbestuur storen, want toen werd door de meerderheid van het Armbestuur van Baardwijk een ander advies uitgebracht. De Voorzitter zegt dat B. en W. de „faits et gestes" van de Burg.- Armbe sturen zoo goed mogelijk bekijken en dan moet men vaak tot de conclusie komen dat deze historische instellingen zich slecht aan den tegenwoordigen tijd aanpassen. In de verschillende bladen kan men. dan ook herhaaldelijk lezen dat hun wijze van handelen nogal aan critiek onderhevig" is. Wanneer B. en W, nu meenen dat een advies van het Armbestuur niet voldoende rekening houdt met de gewijzigde tijdsomstan digheden en, zij zouden zich toch daar aan moeten houden, dan zou men het minder goede dat er voor den tegen woordigen tijd aan deze instellingen vastzit maar blijven bestendigen en de vrijheid van, beweging van het gemeen tebestuur zou in deze geheel aan ban den worden gelegd. De bepaling bestond trouwens ook reeds in het oude reglement; waarom zou men die nu gaan veranderen, de eerste maal dat B. en W. tegen het ad vies zijn ingegaan? Spr. zet nader uit een welke plannen bij B. en W. in voor bereiding zijn om deze Armbesturen zoo goed mogelijk aan hun doel te doen beantwoorden. Er zal een register van inlichtingen worden aangelegd.. Het ligt in de bedoeling den raad( voor te stellen een mannelijke of vrouwelijke ambtenaar aan te stellen, die bij alle armbesturen de bescheiden kan nagaap o.a. om te voorkomen dat geen dubbele bedeelingen geschieden, dat niet het eene armbestuur te krenterig en het anderei te royaal is, zooals thans vaak gebeurt, dat er meer uniformiteit in de bedeelingen komt, enz. Deze ambtenaar of ambtenares zou tevens belast kunnen worden met wo ninginspectie voor de woningen der ge meente en van de andere bouwvereeni- gingen om regelmatig te controleeren hoe de woningen worden bewoond en zoo noodig aan de bewoners, aanwijzi- gingen hieromtrent te geven. De hono reering van deze(n) ambtenaar zou door de 3 armbesturen, het gemeente lijk woningbedrijf en de bouwvereeni- gingen kunnen worden bekostigd. B. en W. hadden gedacht aan een jaar wedde van 800.omdat men moet aannemen dat het geen volledige dag- taak is. Voor elke betrokkene is het aandeel in de kosten niet zoo hoog en de praktijk zal leeren dat deze uitgaven goed besteed zijn. De grootste moeilijk heid zal zijn om een geschikt persoon te vinden die den noodigen takt bezit, sociaal voelend en staande boven de partijen. Voor de armbesturen vonden B. en W. een mannelijke ambtenaar be ter op zijn plaats, terwijl voor het in- specteeren der woningen en het geven van aanwijzigingen aan de bewoners, een vrouw wel meer takt zal bezitten. Hierover zou in de volgende raads vergadering nog nader kunnen worden besloten en kan de raad hierover intus- schen zijn gedachten eens laten gaan. B. en W. zullen trachten hiervoor en kele geschikte personen te vinden en een voordracht op te maken. De heer v. d. Geld wijst er op dat de gemeenten Waalwijk, Baardwijk en Besoijen wel vereenigd zijn, doch er zijn 3 armbesturen en wel 6 of 7 polderbe sturen blijven bestaan. Zou men niet onder het oog kunnen zien om ook daar meer samenvoeging in te krijgen. De Voorzitter zegt dat zulks prac- tisch niet mogelijk is. Het zijn alles zelfstandige stichtingen. Bovendien is er momenteel wel één gemeente maar toch nog .geen eenheid van bevolking. In Baardwijk en Besoijen zal men zelt den toestand beter kunnen beoordeelen dan wanneer dit vanuit Waalwijk moest geschieden. Door de voorgestel de controle en. de uniforme inrichting der boeken die is ingevoerd, wordt toch reeds veel uniformiteit bereikt. De heer Spapens vraagt of een der gemeente-ambtenaren niet met de functie van controleur zou kunnen worden belast en hoe B. en W. zich voorgesteld hadden om eenige con trole op de werkzaamheden van dezen controleur te hebben, temeer als deze geen volle dagtaak aan deze be trekking heeft. De Voorzitter zegt dat de ambte naren, mede door de ziekte van den 'secretaris, tot over de ooren in het 'werk zitten en de keuze zou dan ook zeer beperkt zijn. Ook acht spr. een ambtenaar niet de aangewezen per soon, daarvan zijn de menschen altijd een beetje kopschuw. De controle op zijn werkzaamheden moet door nader vast te stellen instructies geregeld worden. B. en W. zijn na opgedane ervaringen van meenin'g dat zulk een controleur alleszins noodig is en vra gen dan ook machtiging om in dien geest een voorstel uit te werken. De heer Passier zou wel gaarne nader de motieven leeren kennen, die B. en W. geleid hebben tot dit voor- steb dan kan de raad zich beter van de noodzakelijkheid overtuigen. De Voorzitter zegt dat hij geen be zwaar heeft in geheime vergadering dert raad enkele feiten mede te dee- len. Voor wat de woninginspectie be treft, zal de raad wel reeds van het nut op de hoogte zijn. De heer Roxs zou bij benoeming van armmeesters er rekening mee houden dat het geen neringdoenden zijn. De Voorzitter wijst er op dat dit bezwaar is ondervangen door in art. 12 te bepalen dat het hen verboden is aan bedeelden of aan het armbestuur zelf leveringen te doen. Verder kan men op het oogenblik hierin geen ver andering brengen, wel zal in de toe komst met benoemingen hiermede zooveel mogelijk rekening worden ge houden. De heer Roxs zou, nu de armbe sturen verplicht worden maandelijks te vergaderen, aan alle leden een ver goeding van 12.per jaar willen toekennen. Deze vergoeding zou hen, naar zijn meening, aanmoedigen om hun functie met meer ambitie te vei- vullen en de voorschriften na te leven. De Voorzitter wijst op het chari tatief karakter van de functie van lid van het armbestuur. Een belooning van 12.-is ook niets en het is voor hen veel eervoller zich belangloos voor het menschlievend werk te ge ven. Iets anders is het voor den se cretaris-penningmeester, die er veel werk mee heeft. De heer Spapens meent dat de le den zelf ook niet op deze belooning gesteld zouden zijn. De heer v. Driel vraagt of den arm besturen ook een lokaal is aangewe zen om te vergaderen, nu zij voortaan elke maand bijeen moeten komen. De Voorzitter meent dat die 3 men schen liever bij een der leden aan huis zullen vergaderen. Zoo noodig, zou de gemeente in het nieuwe raad huis een lokaal hiervoor beschikbaar kunnen stellen. De heer Roxs zegt in art. 17 te heb ben gelezen, dat, wanneer meer dan 500.in kas zijn, de gelden moeten worden belegd. Hij vindt 500.nog al hoog en acht 200.voldoende. De Voorzitter zegt dat het altijd 1000 is geweest. Het zal trouwens maar zelden voorkomen dat men 1000 in kas heeft. De heer Spapens heeft in hetzelfde artikel gelezen dat de gemeente een verzekering tegen diefstal door een der leden van het armbestuur moet sluiten en vraagt of het niet beter was den penningmeester, die een sa laris ontvangt, een waarborg te doen stellen. De Voorzitter zegt dat men zich van dat salaris niet veel moet voor- De Echo van het Zuiden. Gemeenteraad Waalwok.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 11