Onderzoek geloofsbrieven.
Agentschap Arbeidsbemiddeling.
Herziening Reglementen Burgerlijk
Armbestuur.
Aankoop schoolmeubelen.
No. 61. Zaterdag 1 Aug. '31. 54e Jrg.
VIERDE BLAD.
Gisteravond kwam de raad onzer
gemeente ten raadhuize in openbare
vergadering bijeen.
Voorzitter de Edelachtb. heer burge
meester Moonen.
Afwezig de heeren ir. v. d Waerden
en van A Schijndel waarvan de eerste
bericht van verhindering wegens uit-
stedigheid heeft ingezonden.
Naar aanleiding der notulen worden
geen opmerkingen gemaakt, zoodat
deze zonder wijzigingen worden ge-
arresteerd.
Aan de orde
1. Ingekomen stukken.
a. Van de Gedeputeerde Staten.
Goedkeuring raadsbesluit van 26
juni 1931 tot verkoop van een
perceel bouwterrein aan de Baard-
wijkfche Straat.
b. Van J J. M Trimbach alhier.
Verzoek om zijn verzoek tot ver
koop van een perceel bouwterrein
aan de Baardwljksche Straat te
niet te doen.
De Voorzitter zegt dat B. en W. de
meening zijn toegedaan dat de redenen
die de heer Trimbach aanvoert niet
van dien aard zijn dat hiervoor ont
heffing van de verplichting, die de
kooper heeft op zich genomen, moet
worden verleend.
De heer Passier is het volkomen
met dit standpunt van het college van
B. en W. eens. Hij stond er van te
kijken hoe de aanvrager er toe kan
komen om zonder behoorlijke reden
te verzoeken een aanvrage, waarover
reeds in de vorige vergadering beslo
ten is, teniet te doen.
De Voorzitter acht het ook een
„grappenmakerij".
Het voorstel van B. en W. wordt
zonder stemming aangenomen.
c. Van het Centraal Bureau voor Veri
ficatie en Financieele Adviezen der
Vereeniging van Nederlandsche
Gemeenten, 's Gravenhage.
Rapport betreffende kasopneming
gemeentebedrijven.
d. Van Burgemeester en Wethouders.
Mededeeling. dat de op 20 Juni
1931 benoemd verklaarde leden
van den gemeenteraad allen hun
benoeming hebben aangenomen.
e. Van Gedeputeerde Staten. Besluit
waarbij goedkeuring wordt verleend
aan de wijziging der verordening op
den Keuringsdienst voor vee en vleesch
in deze gemeente.
Deze stukken worden voor kennis
geving aangenomen.
2 Onderzoek geloofsbrieven der
nieuwgekozen raadsleden en beslissing
omtrent hunne toelating.
De voorzitter benoemt de heeren
Spapens en van Driel tot commissie
van onderzoek, en schorst tijdens het
onderzoek de vergadering.
De voorzitter maakt van de schorsing
gebruik om de leden ervan op de
hoogte te stellen dat het in de be
doeling ligt den herdenkingssteen in
het in aanbouw zijnde nieuwe raad-
nuis nog in de maand Augustus op
plechtige wijze te doen p'aatsen, Dit
zal echter niet vóór den 22 dier maand
gebeuren.
Na heropening der vergadering
brengt de heer v. Driel, namens de
commissie rapport uitde stukken zijn
in orde bevonden.
Spr. vraagt echter of het wel ge
oorloofd is, dat de onderzoekers hun
eigen geloofsbrieven moeten nazien.
De Voorzitter zegt, dat dit niet tegen
de verordening strijdt.
De heer van Driel adviseert dan
tot to la.ing der ni uwgekozen ledm,
waarmede de raad zich kan vereenigen
De Voorzitter dankt de commissie,
Maximum snelheid.
Baden en zwemmen.
3. Voorstel tot wijziging der politie
verordening.
Op vraag van den heer Passier zegt
de Voorzitter, dat deze wijzigingen
betreffen de maximum snelheid in de
gemeente en de bepalingen op het
baden en zwemmen.
Wat het eerste betreft, dit is de
uitvoering van een beginselbesluit dat
de raad indertijd genomen heeftde
snelheid wordt op 30 K.M. gebracht.
Wat het zwemmen betreft, is het
verboden ontkleed te zwemmen waar
dit vanaf den openbaren weg te zien
is, of gezamenlijk te zwemmen door
personen van beiderlei kunne. Voorts
mag niet gezwommen worden
binnen een afstand van 400 M. van
den opanbaren weg.
De heer Spapens vraagt of deze
bepalingen ook slaan op het zwembad,
waarop de Voorzitter bevestigend ant
woordt.
De heer Spapens vraagt of deze
inrichting hiermee dan niet in con
flict kan komen.
De Voorzitter zegt, dat er reeds
eene bepaling bestondvoorgesteld
wordt nu dat erbij komen de bepalin
gen omtrent het geheel ontkleed zwem
men en het gezamenlijk zwemmen
van personen van beiderlei kunne.
Naar aanleiding van de verhooging
der maximum snelheid van 25 op 30
K.M, vraagt de heer Roxs waarom
deze wijziging noodig is.
De Voorzitter zegt, dai dit slechts
de uitvoering is van een reeds vroeger
genomen raadsbesluit.
De heer Passier vraagt de politie
speciale aandacht san deze kwestie te
laten wijden. Wij spreken nu wel van
30 K.M., maar soms rijdt men er wel
300, zegt spr.
De Voorzitter merkt op dat het, nu
er een hoogere snelheidsgrens komt.
voor de politie ook makkelijker zal
zijn op te treden tegen eventueele
overtredingen.
Trouwens er is altijd wel op gelet,
en verschillende overtreders zijn reeds
op de bon gegaan.
De heer Spapens merkt op, dat dit
ook juist de reden was waarom hij
indertijd in de rondvraag het voorstal
om de snelheid te verhoogen heeft
gedaanmen kan de verordening nu
met meer strengheid toepassen, terwijl
de goedwillenden die geen misbruik
van den weg maken er mede gebaat
zullen zijn. Spr. heeft indertijd voor
gesteld het nrximum op 35 K.M.
te brengen. 30 K M vindt hij dan
ook in elk geval aannemelijk,
Overigens gelooft spr. dat snelheids
maniakken er, dank zij hun snelheid,
meestal door glippen.
De Voorzitter geeft toe dat 80 pCt.
van deze lui er zonder straf afkomen.
Van de andere zijde is de politie echter
ook zeer soepel, er is nog nooit een
verbaal opgemaakt voor iemand die
minder dan 35 K.M. reed.
Da heer van Driel acht het vooral
voor Besoijen noodig dat er wat beter
op gelet wordt. Waar men denkt
buiten het gezicht te zijn rijdt men het
hardst.
De raad kan zich met deze wijziging
vereenigen.
Agentschap Arbeidsbemiddeling.
4. Voorstel tot instelling van een
agentschap der arbeidsbemiddeling.
De heer v. d. Geld vraagt wat
eigenlijk de reden is van dit voorstel
er is toch reeds lang een dergelijke
instelling, zij het misschien niet of
ficieel.
De voorzitter zegt dat dit besluit
moet genomen worden tot uitvoering
der daaromtrent bestaande bepalingen.
Er is wel zoo iets, doch dat is niet
geregeld. De Arbeidsbemiddelingswet
is nog niet in werking getreden, de
eigenlijke bedoeling is om hier niet
een agentschap, maar een rayonbeurs
te krijgen voor alle plaatsen uit den
omtiek En juist om dit te voorkomen
willen B. en W. zorgen dat er een
olficiee! agentschap komt, zoodat men
kan zeggen dat men reeds gesteld is,
wanneer men hier komt om een rayon-
beurs in te stellen.
De heer Spapens vraagt of dit een
instituut wordt naast de arbeidsbeurs.
De voorzitter zegt dat dit hetzelfde
is, de beurs is altijd als agentschap
opgetreden, doch zij was bet niet
officieel.
De heer v. d. Geld vraagt of een
rayonbeurs niet in het belang der
gemeente zou zijn.
De voorzitter zegt dat dit later nog
besproken kan worden, het is slechts
de bedoeling om4nu reeds een officieel
agentschap te hebben.
Het voorstel wordt aangenomen.
Aanschaffing schoolmateriaal.
5 Voorstel tot beschikbaarstelling
vergoeding ingevolge artikel 72 der
l.o. wet aan de besturen der R K. Biji
Meisjesscholen aan de Sint Crispljn-
straat en Groote Straat 244, wegens
aanschaffing van nieuwe schoolmeu
belen en leermiddelen.
De heer van der Geld. Wordt het
geld aan de schoolbesturen ter hand
gesteld of kan het gemeentebestuur
zelf de meterialen aankoopen?
De Voorzitter antwoordt dat het
precies op hetzelfde neer zou komen,
daar alles nauwkeurig omschreven is.
Volgens de wet moet echter het be-
drag aan het schoolbestuur worden
overhandigd.
De heer van der Geld vraagt of het
niet mogelijk is dat gezorgd wordt
dat de bestelling via een der Waal-
wijksche neringdoenden wordt gegeven,
misschien kan die er dan ook nog een
percentage aan verdienen.
De Voorzitter denkt dat dit percen
tage thans ten goede komt aan de
gemeente.
Ook de heer van Driel zou het op
prijs stellen wanneer de aanschaffing
der leermiddelen geschiedde door
tusschenkomst van een Waalwijksch
handelaar.
De Voorzitter zegt toe de school
besturen te vragen met dezen wensch
rekening te houden.
De heer Spapens merkt op dat de
heer van Driel alleen spreekt over de
leermindelenspr. veronderstelt dat
ook de meubelen door bemiddeling
van een winkelier kunnen worden
geleverd, die kan er dan weer zijn
provisie van trekken.
Verder vraagt spr. of er toezicht is
op den aankoop van materiaal.
De Voorzitter zegt dat hiervan een
begrooting rnoet worden overgelegd.
De heer Spapens bedoelt te vragen
of er controle op is of het noodzake
lijk is dat de meubels worden ge
kocht.
De Voorzitter zegt dat hier een
aanschaffing betreft wegens uitbreiding
van het aantal leerlingen. 1
Wat betreft den aankoop der meubels
via een plaatselijk handelaar zou het
z.i. mogelijk zijn, dat een boekhande
laar als agent eener fabriek optrad.
De heer van Driel stelt de vraag of
het niet voordeeliger zou zijn de
banken door een timmerman te laten
maken.
De heer Roxs merkt op dat in het
schrijven van het schoolbestuur der
Bijz. school in de ie St. Crispijnstraat
alleen over H. v. Huiten als timmerman
wordt gesproken voor een bedrag van
f80 f90.—, Spr, zou ook andere
menschen in de gelegenheid willen stel
len in te schrijven.
De voorzitter wil graag verzoeken
of het schoolbestuur bij meerdere
leveranciers prijsopgaaf wil vragen.
Men moet ook in aanmerking nemen
dat men met verschillende schoolbe
sturen te doen heefthet bestuur van
een zusterschool werkt b.v. in deze
zaken veel stroever dan dat eener
i christelijke schooldit laatste zal er
eer toe komen om bij verschillende
1 leveranciers prijsopgaaf te vragen,
i Bovendien moet de inspectrice de zaak
goedkeuren.
De heer Roxs zou het op prijs stellen
indien de voorzitter een dergelijk ver
zoek wou doen, het gaat van de be
lastingcenten van iedereen, dus is het
billijk dat ook iedereen kan inschrijven.
Weth. Eibers vindt ook dat men bij
meerdere personen prijsopgaaf moet
vragen als men zoo voordeelig mogelijk
wil uit zijn. Wat de heer Roxs over
de leverantie aan de school in de
Crispijnstraat opmerkt, heeft spr. niet
gezien, anders zou hl] er in het college
zeker over gesproken hebben. Zoo iets
behoeft niet altijd denzelfden persoon
gegund te worden. Wij moeten niet
altijd met het oude bijltje blijven
hakken, maar anderen moeten ook een
kans krijgen.
De heer Pullens wil in deze een
beroep doen op de medewerking der
schoolbesturen. We leven in een tijd
van algemeene depressie, en het is dus
van belang dat de menschen worden
tegemoet gekomen en in de gelegen
heid gesteld worden mee te dingen
naar de levering dezer materialen.
De heer van Driel zou een deskun
dige willen benoemen, die de gele
verde zaken controleert.fDe fabrikanten
leveren natuurlijk goede waar, maar
van elk timmerman kan dat niet ver
wacht worden, en zonder toezicht zou
goedkoop wel eens duurkoop kunnen
worden.
Weth. Eibers. We hebben toch een
gemeente bouwkundige, die heeft overal
verstand van.
De Voorzitter zal het gevoelen van
den raad aan de schoolbesturen ken
baar maken.
De heer Spapens zou bij levering
der banken door een timmerman, een
bepaald type willen vaststellen, b.v.
de banken die men nu heeft, men kan
dan gemakkelijker de prijzen verge
lijken.
De Voorzitter zegt, dat hiervoor
weer verschillende bezwaren zijn, zoo
is er op verschillende types patentrecht.
Hij zegt echter toe de schoolbesturen
te zullen verzoeken zooveel mogelijk
bij de leveranties van leermiddelen en
schoolmeubelen met de hier geuitte
wenschen rekening te houden.
C>. Voorstel tot herziening van de
eglementen der burgerlijke armbestu
ren. jg
(Zie prae-advies van B. en W. in ons
vorig nummer afgedrukt).
De heer v, d. Geld vraagt of dit gewij
zigde reglement volgens een algemeen
geldende regeling is opgemaakt en of
het mogelijk is hierin nog wijzigingen
aan te brengen.
De Voorzitter zegt dat verschillende
bepalingen uit de Armenwet zijn geno
men en andere in verband met plaat
selijke omstandigheden aldus zijn ge
redigeerd. De raad kan hierin alsnog
wijzigingen aanbrengen.
De heer v. d. Geld wijst op art. 3,
waarin wordt bepaald, dat de benoe
ming van leden van het Burg. Armbe
stuur geschiedt door den raad uit een
voordracht vanj 2 personen opgemaakt
door B. en W„ het armbestuur gehoord.
Bij de benoeming van een lid van
het Burgerlijk Armbestuur van Baard
wijk, welke kort geleden heeft plaats
gehad, werden in den raad ook andere
namen genoemd dan die door B. en W.
werden voorgedragen, en die spr. ook
liever gekozen had gezien. De bepaling
in art. 3} sloot zulks echter uit en was
men1 verplicht zich aan de 2 door B. en
W. voorgedragen personen te houden.
Spr. zou den raad meer vrijheid in zijn
keuze willen laten.
De Voorzitter zegt dat men den raad
bezwaarlijk een keuze uit de geheele
gemeente kan laten doen. B. en W.
moeten toch in, staat geacht worden in
deze een geschikte voordracht op te
maken.
De heer Pullens vraagt zich af welk
nut het heeft dat in art. 3 wordt be
paald dat B. en W. die voordracht op
maken na het Armbestuur te hebben
gehoord.
De laatste maal heeft men immers
gezien dat B. en W. toch hun eigen
gang gaan en zich niet, aan het advies
van het Armbestuur storen, want toen
werd door de meerderheid van het
Armbestuur van Baardwijk een ander
advies uitgebracht.
De Voorzitter zegt dat B. en W. de
„faits et gestes" van de Burg.- Armbe
sturen zoo goed mogelijk bekijken en
dan moet men vaak tot de conclusie
komen dat deze historische instellingen
zich slecht aan den tegenwoordigen tijd
aanpassen. In de verschillende bladen
kan men. dan ook herhaaldelijk lezen
dat hun wijze van handelen nogal aan
critiek onderhevig" is. Wanneer B. en
W, nu meenen dat een advies van het
Armbestuur niet voldoende rekening
houdt met de gewijzigde tijdsomstan
digheden en, zij zouden zich toch daar
aan moeten houden, dan zou men het
minder goede dat er voor den tegen
woordigen tijd aan deze instellingen
vastzit maar blijven bestendigen en de
vrijheid van, beweging van het gemeen
tebestuur zou in deze geheel aan ban
den worden gelegd.
De bepaling bestond trouwens ook
reeds in het oude reglement; waarom
zou men die nu gaan veranderen, de
eerste maal dat B. en W. tegen het ad
vies zijn ingegaan? Spr. zet nader uit
een welke plannen bij B. en W. in voor
bereiding zijn om deze Armbesturen
zoo goed mogelijk aan hun doel te doen
beantwoorden. Er zal een register van
inlichtingen worden aangelegd.. Het
ligt in de bedoeling den raad( voor te
stellen een mannelijke of vrouwelijke
ambtenaar aan te stellen, die bij alle
armbesturen de bescheiden kan nagaap
o.a. om te voorkomen dat geen dubbele
bedeelingen geschieden, dat niet het
eene armbestuur te krenterig en het
anderei te royaal is, zooals thans vaak
gebeurt, dat er meer uniformiteit in de
bedeelingen komt, enz.
Deze ambtenaar of ambtenares zou
tevens belast kunnen worden met wo
ninginspectie voor de woningen der ge
meente en van de andere bouwvereeni-
gingen om regelmatig te controleeren
hoe de woningen worden bewoond en
zoo noodig aan de bewoners, aanwijzi-
gingen hieromtrent te geven. De hono
reering van deze(n) ambtenaar zou
door de 3 armbesturen, het gemeente
lijk woningbedrijf en de bouwvereeni-
gingen kunnen worden bekostigd. B.
en W. hadden gedacht aan een jaar
wedde van 800.omdat men moet
aannemen dat het geen volledige dag-
taak is. Voor elke betrokkene is het
aandeel in de kosten niet zoo hoog en
de praktijk zal leeren dat deze uitgaven
goed besteed zijn. De grootste moeilijk
heid zal zijn om een geschikt persoon
te vinden die den noodigen takt bezit,
sociaal voelend en staande boven de
partijen. Voor de armbesturen vonden
B. en W. een mannelijke ambtenaar be
ter op zijn plaats, terwijl voor het in-
specteeren der woningen en het geven
van aanwijzigingen aan de bewoners,
een vrouw wel meer takt zal bezitten.
Hierover zou in de volgende raads
vergadering nog nader kunnen worden
besloten en kan de raad hierover intus-
schen zijn gedachten eens laten gaan.
B. en W. zullen trachten hiervoor en
kele geschikte personen te vinden en
een voordracht op te maken.
De heer v. d. Geld wijst er op dat de
gemeenten Waalwijk, Baardwijk en
Besoijen wel vereenigd zijn, doch er zijn
3 armbesturen en wel 6 of 7 polderbe
sturen blijven bestaan. Zou men niet
onder het oog kunnen zien om ook daar
meer samenvoeging in te krijgen.
De Voorzitter zegt dat zulks prac-
tisch niet mogelijk is. Het zijn alles
zelfstandige stichtingen. Bovendien is
er momenteel wel één gemeente maar
toch nog .geen eenheid van bevolking.
In Baardwijk en Besoijen zal men zelt
den toestand beter kunnen beoordeelen
dan wanneer dit vanuit Waalwijk
moest geschieden. Door de voorgestel
de controle en. de uniforme inrichting
der boeken die is ingevoerd, wordt toch
reeds veel uniformiteit bereikt.
De heer Spapens vraagt of een der
gemeente-ambtenaren niet met de
functie van controleur zou kunnen
worden belast en hoe B. en W. zich
voorgesteld hadden om eenige con
trole op de werkzaamheden van dezen
controleur te hebben, temeer als
deze geen volle dagtaak aan deze be
trekking heeft.
De Voorzitter zegt dat de ambte
naren, mede door de ziekte van den
'secretaris, tot over de ooren in het
'werk zitten en de keuze zou dan ook
zeer beperkt zijn. Ook acht spr. een
ambtenaar niet de aangewezen per
soon, daarvan zijn de menschen altijd
een beetje kopschuw. De controle op
zijn werkzaamheden moet door nader
vast te stellen instructies geregeld
worden. B. en W. zijn na opgedane
ervaringen van meenin'g dat zulk een
controleur alleszins noodig is en vra
gen dan ook machtiging om in dien
geest een voorstel uit te werken.
De heer Passier zou wel gaarne
nader de motieven leeren kennen, die
B. en W. geleid hebben tot dit voor-
steb dan kan de raad zich beter van
de noodzakelijkheid overtuigen.
De Voorzitter zegt dat hij geen be
zwaar heeft in geheime vergadering
dert raad enkele feiten mede te dee-
len. Voor wat de woninginspectie be
treft, zal de raad wel reeds van het
nut op de hoogte zijn.
De heer Roxs zou bij benoeming
van armmeesters er rekening mee
houden dat het geen neringdoenden
zijn.
De Voorzitter wijst er op dat dit
bezwaar is ondervangen door in art.
12 te bepalen dat het hen verboden is
aan bedeelden of aan het armbestuur
zelf leveringen te doen. Verder kan
men op het oogenblik hierin geen ver
andering brengen, wel zal in de toe
komst met benoemingen hiermede
zooveel mogelijk rekening worden ge
houden.
De heer Roxs zou, nu de armbe
sturen verplicht worden maandelijks
te vergaderen, aan alle leden een ver
goeding van 12.per jaar willen
toekennen. Deze vergoeding zou hen,
naar zijn meening, aanmoedigen om
hun functie met meer ambitie te vei-
vullen en de voorschriften na te leven.
De Voorzitter wijst op het chari
tatief karakter van de functie van lid
van het armbestuur. Een belooning
van 12.-is ook niets en het is voor
hen veel eervoller zich belangloos
voor het menschlievend werk te ge
ven. Iets anders is het voor den se
cretaris-penningmeester, die er veel
werk mee heeft.
De heer Spapens meent dat de le
den zelf ook niet op deze belooning
gesteld zouden zijn.
De heer v. Driel vraagt of den arm
besturen ook een lokaal is aangewe
zen om te vergaderen, nu zij voortaan
elke maand bijeen moeten komen.
De Voorzitter meent dat die 3 men
schen liever bij een der leden aan
huis zullen vergaderen. Zoo noodig,
zou de gemeente in het nieuwe raad
huis een lokaal hiervoor beschikbaar
kunnen stellen.
De heer Roxs zegt in art. 17 te heb
ben gelezen, dat, wanneer meer dan
500.in kas zijn, de gelden moeten
worden belegd. Hij vindt 500.nog
al hoog en acht 200.voldoende.
De Voorzitter zegt dat het altijd
1000 is geweest. Het zal trouwens
maar zelden voorkomen dat men
1000 in kas heeft.
De heer Spapens heeft in hetzelfde
artikel gelezen dat de gemeente een
verzekering tegen diefstal door een
der leden van het armbestuur moet
sluiten en vraagt of het niet beter
was den penningmeester, die een sa
laris ontvangt, een waarborg te doen
stellen.
De Voorzitter zegt dat men zich
van dat salaris niet veel moet voor-
De Echo van het Zuiden.
Gemeenteraad Waalwok.