j i voor elk kind boven de twee.
Qhr. Nuijten vraagt of het ook mo
lit is dat een vrouwelijke kostwinner
jljun geniet bij werkloosheid.
Welti. Smolders zegt dat de regeling
I; voor uitgetrokken werkloozen is
ontworpen verband houdt met den
«et der werkloozenkassen der orga
nisaties. Oeval voor geval wordt be-
joideeld en voor wie niet als uitge
trokken werkiooze kan worden aange
ven wordt de andere weg. het Arm-
bestuur, gevolgd. Dus ook voor vrou-
elijke werkloozen die zich bij haar
rganisatie verzekerd hadden geldt
•ze regeling.
Naar aanleiding van een opmerking
on den heer Roxs zegt de voorzitter
jat 't billijk is dat de georganiseerden,
Ie getracht hebben zooveel mogelijk
voor zich zelf te zorgen, eenigszins
evoordeeld worden - boven de onge-
ganiseerden die bij werkloosheid
ilrectten laste der gemeenschap komen.
291. Toelage aan den Veearts.
De heer Nuljten vraagt waarom 't
bedrag dat Waalwijk hierin moet be-
zooveel grooter is dan dat der
andere gemeenten.
De voorzitter zegt dat dit komt
doordat de veearts hier woonachtig is
deze gemeente dus het meeste pro-
er van heeft door het betalen van
«lasting enz.
De heeren van Haren en van Driel
achten het voor den boerenstand een
toot yoordeel dat de arts hier woont,
aar mag ook wel iets voor betaald
rorden.
hoofdstuk XIIbelastingen, stelt
i voorzttier eerst aan de orde het
aangehouden agendapunt 10, betreffen-
it de belastingen.
De heer Nuljten zegt dat hij het
gul heeft willen bezien in verband
iel de begrooting en naar aanleiding
m het voorstel-van Driel om de op-
ttnlen te verlagen. Nu spr. kennis
eeft genomen van de begrooting en
lt Inkomsten uit belastingen heeft
innen bestudeeren kan hij zich met
ItPersöneele Belasting vereenigen.
Geen der leden verlangt nog het
oord over dit voorstel, dat zonder
emming wordt aangenomen.
315. 80 opcenten op de hoofdsom
tr grondbelasting op gebouwde eigen
ommen.
Den heer van der Waarden vraagt
«aarom de hoofdsom op de grondbe
isling, voor het gedeelte (75 °/o) dat
in de gemeente wordt uitgekeerd,
147336 minder is geschat dan de
tekening over 1930 aanwijst. De grond
belasting zal toch niet lager zijn dan
a 1930 daar sindsdien is bijgebouwd
?.t practisch op dezen post geen
fade posten voorkomen, daar bij
wanbetaling desnoods de grond of het
luis verkocht kan worden. Het lijkt
spr. niet logisch om de posten 213.
loofdsom der grondbelasting, en 315.
ipcenten grondbelasting, resp. f 473,36
UI504 92 lager te schatten. Spr. wil
leze posten verhoogen hetgeen een
leerdere inkomste geeft van f 978.28
Voor dezelfde posten op de belasting
sp ongebouwde eigendommen is wel
de opbrengst van 1930 rekening
jtliouden, spr. vraagt daarom waarom
en W. er bij de gebouwde eigen
lommen van hebben afgeweken.
De voorzitter zegt dat B. en W. zich
heel gehouden hebben aan de ge-
pens van den inspecteur der belas-
Spr. meent dat deze de opgave
terminderd heeft in verband met de
iwade posten.
De heer Nuijten bevestigt dit.
321. Uitkeering aan 't rijk wegens
wade posten op de directe belastin-
p.
De heer v. d. Waerden is geschrok-
in bij het zien der rekening 1930,
'aar een uitkeering van het rijk voor
Iwade posten stond tot een bedrag
P f 21837.33, dit enorm bedrag werd
liter weer voor 't grootste deel ge
situeerd. Spr. vraagt of hier mis
tten een vergissing in 't spel is.
De voorzitter zegt dat eerst de hooge
fgave is ontvangen, waarvan ook
I niet weinig geschrokken is. Later
Jetd echter f 15512.97 gerestitueerd.
II staat in verband met de nieuwe
wancfeele verhoudingswet.
325. 65 opcenten op de hoofdsom
Gemeentefondsbelasting.
De heer Spijkerman merkt op dat
t totale belastbare inkomen in ver-
nd met den economischen toestand
pCt. lager is geschat dan verleden
aar. Spr. vreest dat deze schatting
l0f! te optimistisch is en veronder.
!|alt dat de vermindering wel 30 pCt.
!JI zijn Spr. weet niet waar de belasting
vandaan zal moeten komen
De Voorzitter moet dit toegeven,
I >s hetzelfde idee toegedaan dat de
'Peentenheffing lager is te schatten.
324. 50 opcenten op de hoofdsom
w vermogens—belasting.
De heer Nuijten merkt op dat op
belasting nu in totaal 169 op-
anten moeten worden betaald, naast
6 gemeente en 't rijk heffen ook deJ
P'ovincie en 't leeningsfonds hier op
aten op.
Poverdere posten alsmede de ka-
nst gaan zonder opmerkingen
onder den hamer door.
Zonder stemming wordt de begroo-
ting hierna vastgesteld.
De Voorzitter dankt tot slot de leden
voor het uithoudingsvermogen door
hen betoond, en dhr. Roxs spreekt een
dankwoord tot B. en W. voor het ver
standige beheer der gemeente en de
accurate wijze waarop het begroo-
tingswerk verricht is.
Na nog een oogenblik in geheime
zitting te ztyn geweest gaat de raad
om tegen tien uiteen.
De opening dei brug te Keizersveer.
De opening van de brug te Keizers
veer, waarnaar reeds sinds de verleg
ging van den Maasmond werd uitgezien,
heeft Zaterdag in tegenwoordigheid van
talrijke autoriteiten door den Minister
van Waterstaat, Mr. P. Reijmer, plaats
gehad.
De burgemeester van Raamsdonk had
nog op het laatste moment den minister
weten te bewegen een oogenblik van
zijn kostbaren tijd af te nemen voor een
officieel bezoek aan de gemeente Raams
donk. Zoo kwam het hooge gezelschap
's morgens te half twaalf in het mooie
raadhuis te Raamsdonksveer bijeen. In
de met bloemen luchtig opgesierde raads
zaal merkten wij o.m. op de Commissa
ris der Koningin in Noord-Brabant, Mr.
Dr. A. v. Rijckevorsel, de griffier der
Staten, de heer Vincent Cleerdin, de le
den van Ged. Staten Mr. Smits v. Oijen,
Mr. v. d. Biesen en de heer A. v. Rijen,
talrijke hoofdingenieurs en ingenieurs
van Waterstaat, o.a. Ir. G. P. v. d. Broek
en Ir. W. J. H Harmsen, de burgemees
ters der gemeenten Breda, Gorcum en
Geertruidenberg.
Burgemeester Moons
van Raamsdonk begroette den minister
met de volgende rede:
Als burgemeester van een der oevei-
gemeenten van de op heden door Uwe
Excellentie te openen brug aan het Kei
zersveer, dank ik uwe Excellentie na
mens het gemeentebestuur en namens al
mijne gemeentenaren, voor het voor
recht, mij ondanks de daaraan verbon
den moeilijkheden, in de gelegenheid te
hebben gesteld een woord van welkom
te mogen richten tot Uwe Excellentie,
tot den Hoogedelgestrengen heer Com
missaris der Koningin van deze provin
cie en tot alle autoriteiten en genoodig-
den, die hier zijn samengekomen om bij
deze plechtige opening tegenwoordig, te
zijn.
Uwe komst in deze gemeente, Excel
lentie, wordt door ons niet alleen op
hoogen prijs gesteld, maar stemt ons tot
vreugde en dankbaarheid, op de eerste
plaats wegens het voorrecht en de on
derscheiding, Uwe Excellentie in ons
midden te zien, maar ook omdat aan
die komst is verbonden de openstelling
van de zoolang begeerde brug aan het
Keizersveer, de brug, die een der scha
kels vormt van het verkeer tusschen
Holland en het Zuiden, de brug, die van
veel belang is voor deze provincie, en
zeer zeker ook voor de aangrenzende
gemeenten hare voordeelen heeft.
Getuigt niet de aanwezigheid hier van
den Hoogedelgest. heer Commissaris der
Koningin met de leden van het Dage-
lijksch Bestuur der Provincie, van het
groote belang, dat deze brug heeft voor
het gansche gewest, waar het toch be
kend is, dat deze bekleeder van het
hoogste en waardigste provinciaal ge
zag geen gelegenheid ongebruikt laat,
om van zijn belangstelling en sympathie
te getuigen, daar, waar het betreft den
vooruitgang en den bloei van zijn pro
vincie?
Deze brug, Excellentie, die voor ons
land den eersten schakel vormt in de
onmisbare keten voor het internationaal
verkeer met het Zuiden, is als zoodanig
een landsbelang van de eerste orde;
deze brug, Excellentie, die voor Bra
bant de mogelijkheid opent voor een on
gestoord en ongelimiteerd verkeer met
Holland, is daarom ook voor deze pro
vincie van onberekenbare waarde;
en tenslotte is deze brug ook voor de
bewoners der aangrenzende plaatsen van
groote beteekenis, omdat zij hen in staat
stelt, beter dan tot nu toe de belangen,
die zij aan de overzijde der rivier heb
ben, te behartigen.
Het baart dan ook geen verwondering,
dat de behoefte aan deze oeververbin
ding het eerst is gevoeld door de bewo
ners der naburige plaatsen en dat reeds
lang voor de geweldige ontwikkeling
van het tegenwoordige snelverkeer, po
gingen werden gedaan, om tot deze brug
te komen.
Reeds meer dan 25 jaar geleden wer
den hiervoor de eerste stappen gedaan
en het waren toen ook de burgemeesters
der beide oevergemeenten, die, gesteund
door hun collega's uit de omgeving, de
aandacht van den minister van Water
staat op. deze aangelegenheid vestigden.
En toen gedurende de mobilisatieda-
gen er een tijdelijke brug lag over dt
Bergsche Maas en men reeds op beperkte
wijze de voordeelen zag van een vaste
oeververbinding, bleef men, na afbraak
van die brug, in nog grootere mate het
gemis van een oeververbinding voelen,
en werd de drang voor het verkrijgen
van deze brug intensiever, blijkende ook
uit een krachtige actie, gevoerd door
andere officieele lichamen en instellin
gen.
En al moge de totstandkoming van
deze brug niet zijn gebaseerd op locale
belangen, doch te danken zijn aan de
uitvoering der Wegenwet, als gevolg
van het tegenwoordige snelverkeer, en
aan andere groote landsbelangen, dit
neemt niet weg, Excellentie, dat de be
woners van deze streken met de totstand
koming zeer zijn gebaat.
Wij verheugen ons daarenboven niet
alleen over het verkrijgen van deze ver
binding, maar wij verheugen ons ook,
omdat dit landschap is verrijkt met een
monumentaal kunststuk, getuigend van
de stoere werkkracht en energie van de
bij uitstek kundige Hollandsche ingeni
eurs en industrie en het bewijs leverend
dat ook een klein land technisch groot
kan zijn.
Excellentie, moge, nu dit belangrijke
technische werk is tot stand gekomen,
niet de eerste, dan toch een der eerste
groote bruggen ingevolge de^Wegenwet;
de eerste brug, uitgevoerd en ontworpen
door het onder Uw departement ressor-
teerend bureau Bruggenbouw, de brug,
vormend een der schakels in het verkeer
tusschen Holland en het Zuiden;
moge, Excellentie, deze eerste schakel
nog onder uw ministerieele leiding met
den tweeden en derden schakel worden
aangevuld, dan zal, als straks deze brug
door Uwe Excellentie zal zijn geopend,
ons verkeer met Holland niet alleen zijn
vergemakkelijkt, doch dan zal Uwe Ex
cellentie ons nader hebben gebracht bij
en ons Brabanders meer een doen voelen
met Holland, waarmede wij onder alle
omstandigheden een zijn en willen blij
ven.
Excellentie, Hoogedelgestrenge heer
Commissaris der Koningin, geachte ge-
noodigden, allen heet ik u hartelijk wel
kom in de gemeente Raamsdonk.
De eerewijn werd geschonken, terwijl
een dochtertje en zoontje van den heer
Moons een toespraak hielden tot den
minister en Z. Exc. een album met een
tweetal foto's betreffende dé brug aan
boden.
Minister Reijmer
dankte voor de ontvangst in ongeveer
de volgende bewoordingen
Op de eerste plaats moet ik u hartelijk
dank zeggen voor de vriendelijke woor
den tot mij gericht en voor de toespraak
door de kinderen. Het is mij een genoe
gen met de heeren van Waterstaat een
oogenblik in deze gemeente te mogen
zijn. Van ganscher harte dank ik u voor
de vriendelijke ontvangst. Op de tweede
plaats sluit ik mij gaarne aan bij de
woorden door u gesproken. Wij gaan
de brug bij Keizersveer openen, die
Noord en Zuid nog nauwer zal samen
brengen. Aan het gevoel van vaderlands
liefde der Brabanders hebben de regee
ring en ik zelf nooit getwijfeld, maar
zeker is het dat alle pogingen om het
Zuiden meer op het Noorden te oriën-
teeren, door de regeering van harte on
dersteund worden. Ik hoop dat de ge
beurtenis die zoo aanstonds gaat plaats
vinden, zal mogen bijdragen tot de sa
menwerking tusschen Noord en Zuid en
dat de brug zal bijdragen tot den bloei
van deze streek. Ik ben overtuigd dat
men in Brabant deze dag als een aange
name beschouwt, hetgeen trouwens het
beste bewijs is voor de beteekenis van
dezen dag. Ik heb het zeer prettig ge
vonden dat wij een oogenblik hebben
kunnen vrij maken oni in Raamsdonk
een bezoek te brengen. Ik moge besluiten
met dank te brengen voor de hartelijke
ontvangst en die zakelijke wenschen die
zijn uitgesproken dat wij zijn en blijven
moeten: Nederlanders.
Toen het gezelschap het gemeentehuis
verliet had zich buiten op het rijk met
met vlaggen versierde Heere-plein een'
groote kring van belangstellenden ge
vormd, die Z. Exc. hartelijk toejuichte.
De harmonie bracht een aubade.
In de gereedstaande auto's ging het
vervolgens naar Geertruidenberg waai
de motorboot „de Lek" aan de Thor-
steiger gemeerd lag. Verschillende ge-
noodigden voegden zich hier nog bij het
gezelschap, o.a. oud-minister Mr. H. v.
d. Vegte, tde dir.-gen. van Waterstaat ir.
Ringers, 'vertegenwoordigers van A. N.
W.B., B. B. N. en K. N. A. C.
De gasten scheepten zich in en binnen
korten tijd was Keizersveer bereikt. Op
de wal voor de papierfabriek,, de Maas
mond" stond een groote kinderschare
reeds van verre de boot toe te juichen
en toen de minister aan wal stapte, klonk
het uit volle borst „Wilhelmus van Nas-
souwe". Het welkomstwoord werd den
minister toegesproken door den heer J.
Snijders,
Burgemeester van Dussen,
Deze hield de volgende rede:
Het is voor mij als burgemeester een
bijzonder voorrecht Uwe Excellentie op
het grondgebied der gemeente Dussen
te mogen ontvangen en te verwelkomen
als de brenger van de hier lang verwach
te blijde tijding, dat de overbrugging
van de Bergsche Maas bij Keizersveer is
tot stand gebracht.
Spoedig na de uitvoering van de wet
van 26 Jan. 1883, Stbl. no. 4, houdende
verlegging van den Maasmond, vestigde
deze streek algemeen de over-
tuiging, dat de daargestelde werken tot
behoud van de gemeenschap over de
nieuwe rivier, onvoldoende moesten
worden geacht in verband met de toen
reeds stijgende verkeersontwikkeling en
de daarmede overal elders gepaard gaan
de verbetering en uitbreiding van ver-
keersgelegenheden.
Deze overtuiging gaf het aanzien aan
een vereeniging van heeren burgemees
ters van bij de overbrugging van de
Bergsche Maas bij Keizersveer belang
hebbende gemeenten, welke vereeniging
met het daaruit gevormde comité' van
actie, gesteund door de betrokken ge
meenten, sedert 1911 onafgebroken voor
deze overbrugging geijverd heeft.
In 1917. mocht het gemeentebestuur
van Dussen de tervisielegging ontvangen
de stukken voor de onteigening ten be
hoeve van den bouw eener vaste over
brugging over de Bergsche Maas te Kei
zersveer. Door het opvolgend ministerie
werden de betrokken ontwerpen echter
teruggenomen en de berooide toestand
van 's Rijks financiën in de na-oorlogs-
jaren gaf weinig hoop, dat deze aange
legenheid spoedig weer aan de orde zou
worden gesteld.
Inmiddels was ook door de Noord-
Brabantsche Kamers van Koophandel en
Fabrieken, meer speciaal door die ge
vestigd in de gemeenten Waalwijk en
Breda, eene actie voor het verkrijgen
van eene overbrugging ingesteld, welke
op energieke wijze werd doorgevoerd en
bij de vaststelling van het Rijkswegen
plan in 1927 werd met meer anderen
ook den bouw eener brug over de Berg
sche Maas te Keizersveer andermaal in
uitzicht gesteld.
Excellentie, vanaf den aanvang hebben
wij gestaan in de beweging voor het
verkrijgen van dezen bruggenbouw en
bewaren de meest aangename herinne
ring aan de prettige samenwerking, wel
ke wij daarbij van onze collega's burge
meesters hebben mogen ontvangen. Wij
zeggen hartelijk dank aan allen die ons
streven gesteund en bevorderd hebben
en brengen een eerbiedige en dankbare
hulde aan de nagedachtenis van wijlen
Z.Exc. minister Ir. dr. C. Lely, die als
hoofd van het departement van Water
staat in 1917 den bouw eener brug over
de Bergsche Maas bij Keizersveer aan de
orde stelde.
En thans, nu Uwe Excellentie op de
zen gedenkwaardigen 31en October 1931
tot ons hebt willen komen, vergezeld van
vele autoriteiten en genoodigden, om
hier te Dussen aan het Keizersveer het
verkeer te openen over de eerste brug,
welke volgens het Rijkswegenplan is tot
stand gebracht, zijn wij Uwe Excellentie
en de Nederlandsche regeering daar
voor erkentelijk en oprecht dankbaar.
De arbeidzame en welgezinde bewo
ners dezer gemeente hebben rond deze
plechtigheid eenige feestelijkheden ge
organiseerd, om uiting te geven aan hun
gevoelens van waardeering, erkentelijk
heid en dank voor het verheven, indruk
wekkende bouwwerk, waarmede hun
streek is versierd geworden.
Moge dan de brug aan het Keizersveer
aan de gestelde verwachtingen beant
woorden en dienstbaar zijn aan het in
ternationaal en interlocaal verkeer,
maar moge zij vooral ook bevorderlijk
zijn aan de ontwikkeling en welvaart
van deze door de natuur gezegende
streek.
Excellentie, rajjne heeren, wij wen
schen u veel voldoening van dit bezoek
aan Dussen en dat gij nog dikwijls met
toegenegenheid zult willen terugdenken
aan de meuschen en de streek die gij
hier aantreft.
Over den weg der papierfabriek werd
hierna gewandeld naar 't Noordelijke
landhoofd der brug, die met een oranje
lint was afgesloten.
Het eerst werd hier het woord ge
voerd door
Ir. G. J. v. d. Broek,
hoofdingenieur-directeur van Wegenver
betering, die zich aldus tot den minister
richtte
Excellentie, U is thans op de plaats
gekomen, waar zich het laatste beletsel
in den nieuwen vasten rivierovergang
bevindt. Het is voor den Rijkswaterstaat
en in het bijzonder voor het Bruggen-
bureau een groote eer, dat U heeft goed
gevonden op dezen dag dit beletsel weg
te nemen en daarmede de brug voor ge
woon verkeer over de Bergsche Maas
te Keizersveer open te stellen.
Spr. herinnerde er aan dat deze brug
de eerste is, waarvan de kosten geheel
uit het Wegenfonds zijn gekweten, en
dat, indien zich geen onoverwinnelijke
hindernissen op den weg stellen, deze
eerste brug in een tijdsverloop van ten
hoogste tien jaren door elf of twaalf an
dere bruggen zal gevolgd worden. Het
ineerendeel dezer bruggen zal de ver
binding van het centrum en het noor
den van ons land met het zuidelijk deel,
die thans nog zooveel te wenschen over
laat, verbeteren.
Hierna hield de Minister van Water
staat, Mr. P. J. Reijmer,
De openingsrede.
Spr. wierp een terugblik op de ge
schiedenis welke aan de totstandkoming
van dit bouwwerk voorafging.
Reeds de naam van het veer, dat door
deze brug zal worden vervangen, het
Keizersveer, roept de herinnering op
aan den tijd, dat voor de eerste maal in
ons land door een krachtig centraal ge
zag de belangen van het wegverkeer
over lange afstanden in het oog werden
gevat.
Het Keizersveer, aanvankelijk over het
Oude Maasje, ontleent zijn naam immers
aan Napoleon, die 'n doorgaande verbin
ding van Amsterdam met Parijs schiep
waarin dit veer een schakel vormde.
Een belangrijke wijziging onderging
het veer toen bij de verlegging van den
Maasmond in plaats van het be
staande handkabelpontveer een veer-
diest werd ingesteld met vrij varende
stoomponten. Dit nieuwe veer werd op
15 October 1890, dus 41 jaar geleden in
dienst gesteld.
Tijdens de mobilisatie was het gedu
rende eenigen tijd ten behoeve van de
landsverdediging vervangen door een
houten schipbrug.
Hoewel de inrichting aan het stoom-
pontveer destijds zeer modern was en
deze ook thans nog gunstig afsteekt bij
vele andere veren in ons vaderland
deed de ontwikkeling van het verkeer
toch reeds lang de wenschelijkheid ge
voelen over een brug te beschikken.
Meerdere malen zijn dan ook plannen
geopperd om een overbrugging tot stand
te brengen.
Zelfs heeft in 1917 een eerste ter visie
legging van een plan voor overbrugging,
met het oog op het indienen van een
wetsontwerp voor onteigening, plaats
gehad.
De ongunst der tijden heeft toenmaals
veroorzaakt, dat geen wetsontwerp op
dezen eersten stap is gevolgd.
De invoering van de wegenbelasting
wet heeft het de regeering mogelijk ge
maakt de overbruggingen over de groote
rivieren met meer kracht ter hand te
nemen. Na de brug over den IJsel bi]
Katerveer is deze nieuwe brug de tweede
rivierbrug voor gewoon verkeer, welke
dank zij de middelen, welke het wegen
fonds verschaft, tot stand is gekomen.
Spr. wijdde nog een enkel woord aan
den eigenlijken bouw van de brug en den
aanleg van de daarbij behoorende toe
gangswegen.
Terecht mag, naar spr. meent, 't werk
een nationaal werk worden genoemd,
waarbij de Nederlandsche ingenieurs,
aannemers en industrie getoond hebben
waartoe zij in staat zijn en waarop ge
heel Nederland trotsch kan zijn. Thans
is dan het oogenblik aangebroken, waar
op het verkeer over de brug kan worden
toegelaten. Voor de laatste maal is de
veerboot over de rivier gestoken. Dit
verkeersmiddel, dat niet meer kan vol
doen aan de huidige verkeerseischen,
heeft plaats gemaakt voor de vaste ver
binding tusschen heide oevers. Een ver
nieuwde schakel is gelegd tusschen
noord en zuid.
Spr. hoopt en verwacht dat deze nieu
we brug niet alleen het moderne verkeer,
zoowel in het plaatselijk als in het alge
meen belang, zal dienen, doch dat zy
ook bijdraagt tot een nauwer aaneenha-
len van de banden, welke de verschil
lende deelen van ons vaderland tesamen
snoeren.
Hiermede besluit de minister, om
thans de brug, een van de reeks rivier
overbruggingen die ter voltooiing van
ons wegennet tot stand moet worden ge
bracht, voor het verkeer te openen.
Met een aardig toespraakje bood mej.
Corry van den Broek hierna den minis
ter de schaar aan, waarmede deze het
lint doorknipte, ten teeken dat de brug
was geopend.
De eerste schrede op de brug werd
gezet door
Mr. Dr. A. v. Rijckevorsel,
die de volgende woorden sprak:
Wie later de kenmerkende gebeurte
nissen van dit tijdperk bestudeert, zal
wellicht worden getroffen door de bui
tengewone krachtsinspanning van de
landsregeering tot verbetering van de
verkeersmiddelen. Wij leven inderdaad
in een tijdperk van wegen- en bruggen
bouw. Streek na streek krijgt haar beurt.
Dat de provinciën ten zuiden der groote
rivieren zich verheugen over de nieuwe
brugverbindingen met het noordelijke
deel van Nederland, is Uwe Excellentie
wel bekend; ik meen te mogen verzeke
ren, dat ook buiten de landsgren
zen vreugde over deze verbindingen
heerscht.
De naam Keizersveer heeft een inter
nationalen klank; de nieuwe brug zal het
internationaal verkeer vergemakkelijken,
haar aanwezigheid zal duizenden bevrij
den van de watervrees, die hen weer
hield de noordelijke streken en steden
van Nederland te bezoeken.
Zoo is deze brug een belangrijke aan
winst voor den weg van Parijs over Ant
werpen naar Amsterdam, die bij Kei
zerlijk decreet van 16 December 1811 als
tweede van de 14 eerste-klas-wegen van
het Fransche Keizerrijk werd omschre
ven. De geschiedenis verhaalt dat in
1812 een bataljon krijgsgevangen Span
jaarden naar Raamsdonk en Geertrui
denberg werd gezonden om dezen weg
te helpen voltooien. De brug is onder
gelukkiger auspiciën gebouwd.
Al valt haar ingebruikstelling samen
niet groote moeilijkheden in het econo
misch leven, toch is het feestbetoon van
de gemeenten Raamsdonk en Dussen ge
rechtvaardigd. De bevolking der beide
oevers van de Bergsche Maas weet im
mers het best welk een aanwinst voor
het verkeer de brug beteekent. Voor de
landsregeering moet het aangenaam zijn
te vernemen, hoe dankbaar en erkente
lijk de bevolking die aanwinst begroet.
Wat Noord-Brabant betreft, kan ik de
verzekering geven, dat deze provincie,
die jaarlijks zooveel aan de verbetering
van haar wegen ten koste legt, en vooral
het Westen van Brabant de regeering
danken voor haar voortvarendheid bil
den bouw dezer brug.
Wij hopen dat de brug spoedig de
uiterlijke teekenen van herstelde wel
vaart van ons vaderland en van de buur
landen zal dragen.
Een harmoniegezelschap bracht ver
volgens het Wilhelmus ten gehoore.
Het gezelschap waadfelde d£n, ge-?
volgd door talrijke belangstellenden,
over de brug tot aan het Noordelijk
hoofd. Hier stelde men zich op, terwijl
de optocht in aantocht was. De schier
eindelooze rij van versierde wagens,
auto's en fietsen, waarin de geheele in
dustrie en landbouw van het Dussensche
land was in beeld gebracht, was keurig
samengesteld en trok dan ook groote be
langstelling. Dit was het slot en wel
een vroolijk Brabantsch slot van de
plechtigheid. Het eerste deel van den
optocht was gewijd aan de historie van
het Keizersveer en we zagen hier Napo
leon met zijn cavaleristen. In het ver
dere deel van den stoet werden o.a. ge
symboliseerd: fruitteelt, bijenteelt, vis-
scherij, schapenteelt. Enkele vroolijke
groepen, als een boerenbruiloft, een lote
rij- en een voetbalclub gaven er de
stemming aan. Het geheel werd door de
fanfares van Dussen en Hank opgeluis
terd.
De minister en de overige genoodig
den gingen hierna weer aan boord van
„De Lek", die inmiddels van den Noor
delijken naar den Zuidelijken oever was
overgestoken. Een kort signaal „De
Lek" vertrok. Spoedig was de majestu
euze brug, waarover reeds aanstonds
een drukke passage plaats had, uit het
oog der officieele gasten verdwenen. De
Lek stevende naar 's-Bosch, waar na een
heerlijke tocht, die door het naiaarsweer
werd begunstigd, voor den steiger bij het
veemarktcomplex werd gemeerd. Auto
bussen wachtten hier het gezelschap
reeds op, om het naar de stad te bren
gen, waar het gedeeltelijk aan het sta
tion, maar voor het grootste deel aan
den Bosschen raadskelder, welks waard
de heer P. Hendrix ook tijdens de tocht
op voortreffelijke wijze voor de con
sumptie had gezorgd, werd gelost, om
daar den aangenamen tocht op vroolijk-
Brabantsche wijze te besluiten.
Te Dussen werd 's avonds het feest
nog dapper voortgezet. Toen het begon
te donkeren, wierpen krachtige schijn
werpers hun floodlight op de over
spanningen, hetgeen een fantastisch
lichtschouwspel gaf. De fanfares van
Dussen en Hank gaven beiden een con
cert, terwijl voorts een film werd ver
toond. Tot slot werd een prachtig vuur
werk afgestoken.