Kerstmis. De Kleine Ridders A. v. fl. Ute-Ms Voor de Kinderen. Kerstmis heeft als elk feest zijn attributen. Zoo plaatsen wij in onze woningen een kerststal of kerstboom. De beteekenis van de eerste laat zich gemakkelijk begrijpen, de kerstboom echter lijkt minder duidelijk, waarom wij er hieronder een en ander over laten volgen. Het zinnebeeld van den Kerstboom is volgens sommige geleerden afkom stig uit Egypte, waar de met lichten versierde pyramide dienst deed, om de wedergeboorte van het licht te vieren. De Kerstboom* is onafscheidelijk van het Kerstfeest. Reeds voor meer dan 3000 jaar werd de boom in Egyp te vereerd. Het wonderbaarlijke, dat de boomen, schijnbaar dood in den winter, in 't voorjaar weer teekenen van leven geven, heeft op de heiden- sche volken diepen indruk gemaakt. En zoo ligt de verklaring voor de hand dat zij, die alles wat niet begre pen werd, met vereering beschouw den, ook den boom heilig achtten. Volgens de Egyptenaren was de heilige boom de woonplaats van de godin Noet, die brood en water uit deelde. En volgens de Noorsche sage sponnen de drie schik-godinnen on der den heiligen esch den levensdraad der menschen. In Klein-Azië vierde men het feest ter eere van den god Moloch, aan wien men kinderen offerde; offers aan de. geheimzinnige natuurkracht, die jon ge levens als sterkend voedsel noodig had. Ook te Rome kende men het Kerst feest, bet feest van den zonnestilstand. Het werd gevierd door een algemee- nen stilstand van zaken. De oogst was afgeloopen, arbeid op het veld stond de natuur niet toe. Men kon dus rust nemen. De slaven kregen 'n poos vrijaf en droegen als teeken van vrij heid een hoed, wat anders verboden was. Ter herinnering aan den goeden ouden tijd, toen onder de hemelheer schappij van god Saturnus allen ge lijk waren, bediende de heer zijn knechts aan tafel. De slaven mochten zich vele vrijheden veroorloven en volgens beschrijvingen van het Kerst feest in het oude Rome moet het veel gelijkenis vertoond hebben met de tegenwoordige Carnavalsfeesten, Van Kerstboomen te Rome vinden we niets vermeld. Wel bestond, vol gens een reisbeschrijving van 'n Itali- aanschen edelman uit de 16e eeuw, in de Indische stad Calcutta de gewoonte, omstreeks 25 December de boomen om een vijver te illumineeren. In den regel waren den of spar de aangewezen boomen om als Kerst boom dienst te doen. Waarschijnlijk, omdat deze boomen ook gedurende den winter groen blijven en dus nog getuigen van leven als alles dood lijkt in de natuur. Een oude legende luidt: „De Evangelieprediker Winfried, de apostel der Duitschers genoemd, vertoefde in het jaar 724 in Saksen, waar zich bij Geismar een oude eik bevond, gewijd aan den dondergod Thor. Op een kouden winternacht brachten een aantal mannen hun of fer aan Thor, bestaande uit een klein kind. Winfried zag dat woeste tafereel en kon zijn toorn en zijn afschuw niet verbergen. Met gevaar voor zijn eigen leven vloog hij op de woeste bende toe, ontnam het onschuldige kind aan de afgodendienaars, pakte een bijl en kapte den heiligen boom om. De heidenen zagen dit werkeloos HEDEN VERSCHENEN: Een prachtig gtïllusireerde Jeugd Uitgave door Zuster Maria Teresa. Leeftijd 10—15 jaar. Geschikt voor Jongens en Meisjes. Prijs Ingenaaid 40 cl. Gebonden 90 et. Uitgegeven door Kaatsheuvel Schoolstraat. Telefoon No. 66. Bovenstaand boekwerk is tevens verkrijgbaar bij Waalw. stoomdrukkerij Antoon Tielen. aan, want zij dachten zeker, dat hun God zich zou wreken en den heilig schenner dooden. Maar op hetzelfde oogenblik, dat de heilige eik viel, za gen zij bij het maanlicht achter den gevelden boom een jongen spar oprij zen. En Winfried, die misschien even verbaasd was als de anderen, gaf van het wonderlijke verschijnsel de vol gende verklaring: Ziet, van dit oogen blik af zal de spar of de den uw hei lige boom zijn, want van dezen boom des vredes zijn uw huizen gemaakt. Deze boom is het symbool der onster felijkheid van uw ziel, want hij is al tijd groen en hij is ook de boom van het kindeke Jezus, want met zijn tak ken wijst hij naar den hemel, naar de woonplaats A'an Hem, Die terwille van uw zonden ter wereld kwam!" Het gebruik, om met Kerstmis de kamer te versieren met een verlichten boom, getooid met bontgekleurde en schitterende voorwerpen, is tegen woordig zeer algemeen verbreid, voor al in Duitschland. En toch dateert het gebruik, zooals wij het nu kennen, uit een tijd, die nog maar ruim 300 jaar achter ons ligt. Volgens aanteekeningen van ie mand te Straatsburg uit het jaar 1605 „stelt men op Kerstmis in de kamers hier denneboomen op, die men ver siert met roode en veelkleurige pa pieren, appels, suikergoed, klater goud, enz. Meestal maakt men er een vierkant hekje om". Oorspronkelijk schijnt de kerk zich tegen de invoering van den Kerstboom verzet te hebben, wat blijkt uit de waarschuwing van den Straatsburg- schen geestelijke Dannhauwer, die in 1655 den kerstboom een goddeloos kinderspel noemde, een nesterij, waarmee men den tijd zoek bracht op het Kerstfeest in plaats van Gods woord te overdenken. Dit kerkelijk verzet is langzamer hand geweken en tegen het einde der 18e eeuw kwam de viering van het Kerstfeest met een verlichten boom meer en meer in gebruik. Goethe vierde het Kerstfeest met een boom te Leipzig, ten huize van Köner's grootmoeder, mevrouw Min na Stock. In Weimar, Goethe's ge boorteplaats, kende men den kerst boom in 1755. En zoo kwam het ge bruik langzamerhand door geheel Duitschland in zwang, vooral na de Napoleontische oorlogen. In de 19e eeuw deed de Kerstboom in Engeland zijn intrede. De gemaal van koningin Victoria bracht hem naar dat land, waar in 1835 voor 't éérst de naam „Christmastree" ge hoord werd. Tegenwoordig is de Kerstboom over de geheele aarde verspreid. In de j Vereenigde Staten heeft het gebruik zoodanige afmetingen aangenomen, dat er elk jaar op elke vier families één boom noodig is, om het Kerst feest te vieren. Zelfs China heeft zijn Kerstboom reeds. En hoe langer hoe meer wordt daar aan de kinderen het genot van een verlichten boom gegeven. De Chi- neesche jeugd"raakt verzot op het Kerstfeest. De vraag naar een Chi- neesch boekje: „Kerstmis voor de kinderen in alle rijken" wordt er steeds grooter. De inhoud van het boekje komt in het kort neer op het volgende Een Chineesch meisje krijgt Euro- peesche vriendinnetjes op visite. Die vertellen om beurten van de Kerstvie ring in hun land. De jongejuffrouwen Italië, Spanje en Frankrijk vertellen van het feest in hun landen. Juffrouw Rusland en juffrouw Zwitserland doen evenzoo. De Skandinavische landen treden insgelijks op in het boekje. En juffrouw Duitschland met haar klei ne zusje Holland, enz. Onder het zingen van een Kerst liedje voeren de bezoeksters tenslotte een rondedans uit. Het verheven lied „Stille nacht, heilige nacht" is niet vergeten en in het Chineesch vertaald. Dit eenvoudige, schoone lied „Stille nacht, heilige nacht" wordt overal gezongen waar Christenen zijn, van Oost naar West, van Noord tot Zuid. De negers in Afrika, de Indianen in Amerika, de Chineezen in het verre Oosten kennen het. Tot slot willen we in herinnering brengen aan wie dit Kerstlied te dan ken is. Het zijn de hulpgeestelijke Joseph Mohr te Salzburg en Frans Xavier Gruber, te Hochburg geboren, die tekst en muziek hebben gemaakt. Joseph Mohr werd 11 December 1792 te Salzburg geboren, zijn vader was musketier. Hij kwam als koor knaap in het beroemde Kapelhaus. Toen de stemwisseling begon en hij dus niet mocht zingen, wijdde hij zich aan de studie der Godgeleerdheid. In 1815 werd hij priester en in 1818 kwam hij als hulpgeestelijke te Ober- dorf. Op een mooien, maanhelderen winternacht werd hij op een wande ling tot het dichten van zijn lied ge ïnspireerd. Hij stierf in 1848 op den 5en December. Gruber was de zoon van een armen linnenwever en zag den 25sten Nov. 1787 het levenslicht. De knaap was zeer begaafd en zijn onderwijzer on derrichtte hem in de eerste beginse len der muziek en van het orgelspel. In alle stilte moest dat gebeuren, want de vader onderdrukte zijn mu zikale neigingen met alle gestreng heid. Overdag hielp hij vader aan den weefstoel, 's avonds sloop hij naar zijn meester en ontving muziekles. De jonge Gruber heeft zeer moei lijke dagen gehad. Ondanks de verzoeken van den on derwijzer en de vermaningen van den dorpsgeestelijke bleef de oude Gruber halsstarrig op zyn standpunt staan. Toen gebeurde het, dat de onder wijzer plotseling ziek werd en des Zondags het -orgel niet kon bespelen. De twaalfjarige Frans nam moedig 't werk van zijn leermeester over en be speelde het orgel tot groote verbazing van de geheele gemeente. Daardoor werd de eerzucht van den vader geprikkeld en Frans kreeg toe stemming verder les te nemen. Het heeft evenwel nog een zestal jaren moeten duren, voor hij den weefstoel geheel vaarwel mocht zeggen. In 1806 kreeg hij zijn eerste aanstelling als organist te Arnsdorf. En daar compo neerde hy op 24 December 1818 de melodie van „Stille nacht, heilige nacht". Een door den componist geschreven document, dat nog bestaat, vertelt hiervan letterlijk het volgende: „Het was op 24 December van het jaar 1818 dat de toenmalige hulp geestelijke de heer Joseph Mohr, bij Frans Gruber, organist aan de nieu we parochie van St. Nicolaas te Obern- i dorff, tegelijk schoolmeester te Arns dorf, een gedicht bracht met verzoek een erbij passende melodie voor twee I solo-stemmen met koor en guitaar- begeleiding te willen schrijven. Laatst genoemde overhandigde nog denzelf den avond den geestelijke, overeen- I komstig diens verlangen zijn eenvou dige compositie, die nog in denzelf den Kerstnacht met veel succes werd uitgevoerd. De heer Joseph Mohr, de schryver van dit gedicht en een aan tal geestelijke liederen, stierf op 5 December 1848 als vicaris te Wa- gram". INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Red.). De strijd tuschen de C. H. V. en de graanhandelaars en molenaars. Mijnheer de redacteur. Reeds vroeger heb ik de gelegenheid gehad in uw geacht blad voor belang hebbenden en belangstellenden een lipje op te lichten van de houdingen daden van de C, H. V. tegen de middenstanders en handelaren en t 'ij mij vergund in een paar artikels een en ander mede te deelen naar aanleiding van de laatste vergadering uit een artikel daaromtrent van .Veritas" in .De Molenaar". Ik weet zeker daarmee het belang van velen te dienen en zeg U dank voor uwe bereidwilligheid. Hoogachtend, X Als de vos de passie preekt, boer pas op uw. Wie het verslag der laatste jaarver gadering der C H. V. eens grondig door leest staat in één woord pat! Hij schudt het hoofd en zal zich afvragen is het nu werkelijk allemaal poppenkast? Een beter vergelijk is niet mogelijk. De Voorzitter spreekt stoute t< al en het financieel resultaat is zeer gunstig, en de stormen welke in dezen tijd over de wereld waaien, kunnen onze vereeniging niet treffen Straf hè Uit de winstverdeeling krijgt, zooals bekend, het hoofdbestuur v. d. N. C. B. een uitkeering van f 600 Alleen is het jammer dat de bedra gen der gebouwen niet afzonderlijk vermeld worden in d.t jaarverslag, met de salarissen der directeuren enz Steeds maar vernieuwingen en nieu wigheden te Veghel en alle uitbreidin gen en nieuwigheden blijken reeds verbeteringen te zijn. Mij dunkt dit zal de tijd moeten leeren, want ze zijn pas in gebruik genomen en alle nieu wigheden "zijn altijd nog geen verbe teringen. In de nieuwe maalderij wordt met een grooten graad van fijnheid gemalen, de reiniging is tot het volmaakste ge perfectioneerd, de temperatuur waarbij gemalen wordt kan zoodanig door koe ling geregeld worden, dat alleen koud meel in de zakken komt. Hoe fijner gemalen, hoe beter verteerbaar. Maar hoe heb ik 't nu? Heeft men die ont dekking nu pas in Veghel opgedaan sedert men die wondermaalinstaliatie in bedrijf heeft? Of waren de mo lenaars vroeger in uw oude maalderij niet in staat het meel de gewenschte fijnheid te geven? Dat pleit niet voor hun vakkennis En of de kwaliteit van het meel, gemaakt door dezewonder- installatie, nu juist beter is, betwijfel ik ten zeerste. Ten eerste om de ge wenschte fijnheid te krijgen waarvan U spreekt, ontstaat zeer zeker een hooge temperatuur, welke zelfs een zeer hooge is geweest, want anders is de sterke afkoeling door de exhauster- wegzuiging niet noodig. Ten tweede kan men ook een product wel z.g n. dood malen. Molenaars blijf maar gerust Ze kunnen uitvinden wat ze willen, hamer molens, schijven- en walzenmolens, nooit zal een molensteen, vakkundig bewerkt en gebild, door een maalma^ chine overtroffen worden. Hij is een fabriek op zich zelf en blijft de koning der maalderij.werktuigen. Magneten hebben de meeste mole naars ook in gebruik, al zijn ze mis schien niet electrisch Het nieuwe bijproduct dat gewonnen wordt van de woldeeltjes, welke aan de koeken geperst zitten, is 'n apart fortuin en een groote aanwinst voor de C. H. V. Verder een andere nieuwigheid van de C. H. V. te Veghel, welke is overgegaan tot wasschen van gerst en misschien ook van andere producten, dus er is in de fabriek te Veghel een waschinstallatie geplaatst. Wie lacht daar? Ja zeker, een waschmachine om de gerst te wasschen, welke 1 2*/2 °/0 stof, klei en steendeeltjes bevat. Ga zitten Cornelia De rollen zijn dus omgekeerd, vroe- ger zei de propagandist der C. H.V. dat de molenaars water bij de mais deden, (namen heeft hij echter nooit kunnen noemen) maar nu weten de molenaars en de boeren tenminste zeker dat de gerst te Veghel bij de C. H V. gewasschen wordt. Wat zal de C. H. V prachtig blank gerstemeel in den handel brengen, extra bewerkt door het water en wellicht beter koop dan de harde gerst. De mengerij wordt ook breed voerig beschreven. Nergens gebeuren zooveel ongerechtigheden als in de mengerijen Alleen de mengerij van de C H. V. is zonder smetten. Alles wordt aldaar automatisch gewogen en men krijgt precies wat op de zakken staat aangegeven, dus niets meer of minder en kan men zelf uitreke. nen of men te duur uit is. Dat is prachtig, daar is reeds meer goede nota van genomen, en uitgerekend wat in die goudmijn verdiend werd. Stof voor handdoeken of zakdoeken houdt de C. H. V. er niet op na, wel katoen voor bloemzakken, maar de letters C. H V, kunnen er gemakkelijk uitgewasschen worden, dus deze drie letters ziet men niet op het hemd. In de nieuwe mengerij kunnen 4 500 zakjes per uur afgezakt worden en zoo noodig dag en nacht. Nog een nieuwigheid van de C. H. V De korrelpersen welke reeds in bediijf zijn, en over vier weken de brokjes persen. Dus eerstdaags zien we de nieuwe producten der C. H. V. de wereld ingaan, korrels en brokjes van een wonder-sumenstelling en vervaar digd volgens een geheime formule. De heer Deelen besluit zijn betoog met een krachtige aanwakkering tot de afdeelingen om met volle autobus, sen naar Veghel te komen en het belangrijkeen interessante bedrijf voor den boerenstand te bezichtigen Reken maar dat er binnenkort heel wat bezoek is aan de fabriek van de C. H. V. En wat zullen onze boertjes weer moeten kijken naar al die nieu. wigheden en maar niet kunnen be grijpen hoe het toch allemaal mogelijk is, dat er voor hen toch zooveel ge- daan wordt, en waar toch al die centen vandaan komen om deze steeds hoo. gere fabrieken en paleizen te bouwen, en wie dat allemaal zal moeten betalen zoete lieve Gerritje? Bij de rondvraag treedt de Eerw, Heer Kapelaan Bijnen voor de mole naars in den strijd en heeft een heerlijk applaus volgens de verslagen. Wat zeg je me daarvan De Voorzitter van den N C B. dankt voor het douceurtje van f 600.— en het verkregen resultaat in deze tijden en spreekt de beste wenschen uit voor den groei en den bloei van de stands, vereeniging in de toekomst. Nu komt het mooiste. De heer Vincken (Someren) wil verklaren, waar in het jaarverslag ook de oprichting van een maalderij Someren Eind ge. memoreerd wordt, dat zulks aldaar geschied is zonder eenig verzoek van het afdeelingsbestuur of ledenvergade ring van den Boerenbond. Tableau!! De Voorzitter der C H. V. zegt dat de woorden van KapelaanBijnen, voor het grootste gedeelte langs de C. H. V, heen gaan, en wordt met het oprichten van maalderijen der C. H. V. door de molenaars een verkeerd standpunt ingenomen.t?) De C H. V. stelt zoo. danig niet veel prijs op maalderijen, indien ter plaatse een goede regeling bestaat en een goede gang van zaken heerscht tusschen den molenaar en den boer. (Nu gaat me de pijp uit). Derhalve wordt bij de C. H. V stich ting van een maalderij niet in over weging genomen, dan na een verzoek van een volledig afdeelingsbestuur, nog liever van een algemeene leden vergadering. Someren Eind maakt daarop een uitzondering. En Lage- Mierde, Rijkevoort, Mill, Heusden. Asten, enz. zijn dan zeker allemaal speciale gevallen De C. H. V. is er volgens den Voor zitter absoluut niet op uit om de molenaars kapot te maken, wel het tegendeel, en z >u hier op deugden der C, H. V kunnen wijzen, (ook zeker speciale gevallen) en als de molenaars de christelijke naastenliefde aliijd hadden toegepast, dan was ergeen C H. V. noodig geweest. Als er ooit hemeltergende woorden zijn gesproken dan zijn het wel zeker deze. Uit de/,e woorden alleen, en dan op uwe daden te letten, leeren wij U naar waarde schatten. Weg dat masker van schijnheiligheid en huichelarij. Hebben onze Noord-Brabantsche mo lenaars en graanhandelaren, wat de christelijke naastenliefde betreft, ten opzichte van de boeren te kort ge schoten Hebben zij niet altijd gezorgd en helpen zij nog steeds niet ook de zwakkere broeders onder de landbou- wers Of doet dit misschien de C. H.V Kan de C. H. V. er zich misschien op beroepen als een instelling door de boeren in het leven geroepen en een vereeniging va" christelijkecharitas? Of is misschien de C. H V. de alleen zaligmakende instelling voor den boerenstand in Noord Brabant? Welke zijn dan toch die groote zegeningen en waar zitten die voordee- len die de C. H. V. den boeren heeft gebracht Arme boeren als de handel en mo lenaars moeten opruimen. Neen mijnheer de Voorzitter de C. H. V. heeft niet het recht voor zich het monopolie op te eischen, al is ze ook een spruit geworden van den Noord Brabantschen Christelijken Boe renbond Ik vraag U, is U met uw bestuur en directie der C. H. V. en mede het bestuur v d. N. C. B. wel op het goede spoor? VERITAS. Abonneert U op en Adverteert in „De Echo van het Zuiden".

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1931 | | pagina 8