5
DE NAJAARS
COLLECTIES
6,
DIT BLA
GRATi^ de
ZIJN BINNENGEKOMEN
RIJKSVAKSCHOOL VOOR
LEERLOOIERS EN SCHOENMAKERS
TE WAALWIJK.
Evenals andere jaren beginnen met
October a.s. de winteravondcursussen aan
de Rijksvakschool voor Leerlooiers en
Schoenmakers te Waalwijk.
Wij maken van deze gelegenheid gebruik
om het wezen en doel van deze cursussen
eens nader toe te lichten, aangezien we in
de mcening verkeeren, dat er altijd nog 'n
groot aantal belanghebbenden gevonden
wordt, die niet of althans slecht op de
hoogte zijn van wat er in die avondcur
sussen geleerd en bereikt kan worden.
I)e bedoeling van deze cursussen is, om
de jeugdige krachten, die in de industrie
werkzaam zijn, in de gelegenheid te stel
len hun vakkennis en routine uit te brei
den, waartoe natuurlijk noodig is dat een
zelfde cursus enkele jaren achtereen ge»
volgd wordt.
Het zal de meesten niet ontgaan zijn, dat
bij den huidigen stand van het productie
proces, slechts prima krachten in aanmer
king komen, die niet alleen een bepaald
werk goed kunnen uitvoeren, maar een
reeks van werkzaamheden, zoodat het voor
de bedrijfsleiding mogelijk is, zoo noodig
van deze universeele krachten gebruik te
maken.
Vooral de jongeren kunnen in deze cur
sussen een prachtige vooropleiding verkrij
gen, waardoor ze straks in de praktijk veel
vlugger en met meer succes een goede
plaats in hel productieproces, zullen kun
nen innemen, ten hunnen eigen voordeele,
maar ook in het belang van de industrie.
Om iedereen in de gelegenheid te stel
len een of ander onderdeel van het vak te
leeren, zijn de cursussen gedeeltelijk ge
reorganiseerd en uitgebreid, waardoor deze
beter dan vroeger aansluiten aan de eischen
van de praktijk.
In tegenstelling met de laatste jaren,
worden de cursussen geen 5 doch 6 maan
den gegeven, dus van begin October tot
einde Maart. Dit is gedaan, omdat voor de
meeste cursussen het onderwijs maar één
avond per week gegeven kan worden, waar
door dan de tijd eigenlijk een beetje kort
zou zijn en ook om het feit, dat uit de
kringen der leerlingen een dergelijk ver
zoek ons al eenige malen bereikte.
De volgende cursussen worden gegeven:
1. Cursus Bovenwerk-modellee-
ren.
In dezen cursus wordt begonnen met de
beginselen van patronenmaken, zooals het
copiëeren van leesten naar verschillende
methoden, hel ontwerpen van de grondmo-
dellen etc. Aangezien dit een zeer omvang
rijke stof is, is het noodzakelijk, dat die
cursus meerdere jaren achtereen gevolgd
wordt, wil men alle ontwerpen door kun
nen nemen.
2. Cursus Snijderij.
Deze cursus heeft ten doel de aanko
mende krachten een inzicht te geven in de
verdeeling van het vel, de rekrichting en
rek verdeeling en de leerlingen vertrouwd
te maken met de algemeene snijregels. Voor
beginners wordt met het uitleggen van vel
len begonnen, waarna onmiddellijk tot het
snijden wordt overgegaan.
3. Cursus Stikkerij (Jongens).
Begonnen wordt met eenvoudige schoe
nen, welke echter geheel door de leerlingen
worden klaargemaakt. Voor zoover moge
lijk wordt daarbij gebruik gemaakt van de
aanwezige speciaal-machines. Naarmate de
vorderingen en de kunde van de leerlingen
wordt geleidelijk beter stikwerk in bewer
king gegeven.
4. Cursus Stikkerij (Meisjes).
Wat van den cursus Stikkerij Jongens
gezegd is, geldt ook hier. De deelname aan
dezen cursus kan veel grooter zijn, omdat
allerwege stiksters gevraagd worden, zoo
dat de opleiding van het allergrootste be
lang is.
5. Cursus Zoolleder-calculatic.
In dezen cursus wordt behandeld de zool-
lederkennis, de uitgifte van het leder, de
controle van het gestanzde materiaal en de
calculatie Van liet materiaal naar verschil
lende methoden.
iiiihiO w?i
wmgBKmEiïR
ilfiHHie
Ontelbare nieuwe variatie's in
DAMESMANTELSenJAPONNEN,
in DAMESHOEDEN en HAND
SCHOENEN, in STOFFEN en in
DAMESMODE zijn heden in onze
etalages geexposeerd!
Wij noodigen U uit tot een bezoek
aan deze interessante modereuue
VROOM.*DREE5MANN
uit Haarlem plotselino
voor een auto die UJ
heer B.
remmen
Schlelaan kwam. De auto kw'aln J
op den weg te staan en reed
pardoes tegen de deuren vandevt
plaats van den heer de Kruyff wtri
vernield werden Tevens werd dep
van het daarnaast staande pan(ul
schadtgd. De auto werd aan de v- i Zaler
zijde totaal In elkaar gedrukt. per,
lljke ongelukken zijn ernietbijgescJ?
Maandagmiddag is op den i'
stelveenschen weg te Nieuwer Am
een motorrijder, verblind door
regen tegen een boom gereden c
kreeg een schedelfractuur. Het
rijwiel werd zwaar beschadigd.
Dezer dagen omstreeks De<
uur heeft op de Wouwschebaan Rotter
café „de Ekster", te Roosendaal wij
ernstig ongeluk plaats gevonden n ,'ennoo
28-jarige J. W. Konings, woonadj
te Roosendaal, kwam met zijn qJ hun
uit de richting Wouw. Bij den U akker
weg kwam hij in botsing mcl
wielrijder, zekeren van Dongen Jisisc
Roosendaal. Zoowel de motorrijder- word
de fietsrijder kwam te vallen Vanr
kwam met de schrik vrij. De m0il Je ge
rijder was met zijn hoofd op a. de 1
betonnen weg terecht gekomen u jaar
bleef bewusteloos liggen. GeneejJ *1
dige hulp was spoedig ter plaatse i ibij
verongelukte had een schedelb^ Iricht
gekregen en is naar het Charitaszj, fleer
kenhuis overgebracht. Jsiag
Ongelukken.
Bij het aanspannen van een paa[. '|erdi
kreeg de 57-jarige arbeider J 'rJjn
Wommels (Fr) Vrijdag een trap teL fDieei
den onderbuik. Zaterdag is hij aa- - dal
de gevolgen daarvan overleden. Tniiu
Gisteravond omstreeks elf
uurj
D
pE A
kAN
iined i
heet
DEN BOSCH
uit den vorigen cursus overgenomen
waaraan dan alle verdere bewerkingen
tot en met liet uitpoetsen moeten wor
den verricht, we noemen o.a. glatten,
kantenschrooien, hakkenzetten, hak
kenschuren, ete.
Zooals uit dit overzicht moge blij
ken, wordt in de vakschool de grootst
mogelijke volledigheid en veelzijdig
heid betracht.
We hopen dat velen hierin een aan
sporing zullen vinden van de lessen
gebruik te maken.
Voor de uren van inschrijving zie
men de advertentie op de voorpagina.
INGEZONDEN STUKKEN.
Buiten verantwoordelijkheid der Red.).
6. Cursus Handzwikkerij (onder
de 17 jaar).
Zooals de meesten bekend zal zijn, wor
den in dezen cursus de schoenen van hand-
gezwikt en verder klaar gemaakt tot en met
het opzolen, om dan vervolgens geheel ma
chinaal te worden afgewerkt, behalve liet
hakkenzetten, dat eveneens van hand ge
schiedt. De cursus, welke is voor leerlingen
onder de 17 jaar, is bedoeld als een voorbe
reiding voor de cursussen onder 7 en 8 aan
gegeven.
7. Cursus Mach. Zwikkerij en
McKay af deeling; (boven de
17 jaar).
Ook deze cursus is tot op zekere hoogt*
nieuw, aangezien machinaal overhalen,
zwikken, aankloppen voor de avondcursus
sen nog nooit is toegepast. Tot nu toe werd
alles met de hand gezwikt en dan alleen
machinaal afgewerkt. Uit organisatorische
overwegingen is de McKay afdeeling ver
bonden aan de zwikkerij, zoodat de leerlin
gen in dezen cursus de schoenen klaarma
ken tot en met het houtenpennen, door-
naaien of aflappen.
Hierbij zullen 3 fabricage-systemen wor
den toegepast, n.l. houtgepend, McKay en
McKay Welt, waarvan echter door den be
trokken leeraar naar behoefte kan worden
afgeweken.
8. Onderwerk en Uitpoetserij af
deeling (boven de 17 jaar).
In deze afdeelingen worden de schoenen
Mijnheer de Redacteur.
Verzoeke beleefd opname in Uw
blad van onderstaande, naar aanlei
ding van het ingezonden stuk .van
„Een lezer" in Uw blad van j.l. Zater
dag, betreffende de werkloozenkwes-
ties te Sprang-Capelle.
De inzender komt daarin op voor
„de belooning voor het werk en de
onkosten" van zekere R." en voor „de
eer" van het Kamerlid Braat, waar
van hem bekend is, dal zij bewerkstel
ligd hebben dat de werklieden in de
werkverschaffing de reeds verloren
week van 8-14 April j.l. nog uitbetaald
hebben gekregen. „Ondank is 's we.
relds loon", zegt inzender, omdat de
betrokken arbeiders nu beweren, dat
zij de uitbetaling van bedoelde dagen
te danken hebben aan den „Bond".
De inzender schijnt echter „de
Bond" geheel hierbuiten te laten en
het staat voor hem wel vast, dat „ze
kere R." in samenwerking met het
Kamerlid Braat hiervoor gezorgd heb
ben. Welke reden heeft inzender ech
ter, om te veronderstellen, dat R. in
dit geval alleen voor het belang van
de arbeiders is opgekomen?
Weet hij niet of gelooft hij niet, dat
in de eerste plaats B. en W. van
Sprang-Capelle zich reeds terstond, in
de week van 8-14 April, tot den be
trokken Minister hebben gewend, met
lift verzoek toe te staan, dat voor be
doelde dagen volgens de Rijksregeling,
welke geldt voor verlet wegens regen,
werd uitbetaald?
Ook het Chr. Nat. Vakverbond heeft
op verzoek van den Chr. Besturen
bond „Sprang-Capelle" op 21 April 'n
schrijven hierover gericht aan den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken;
dus voor dat het Kamerlid Braat de
schriftelijke vragen stelde.
Wij mochten daarop ook antwoord
ontvangen, n.l. dat de Minister beslo
ten had toe te staan, „dat wanneei
door hoog water de werkzaamheden
tijdelijk moeten worden stopgezet, de
vergoeding voor regenverlet wordt
uitgekeerd".
Waar de uitbetaling echter op zich
liet wachten, verzocht de Chr. Bestu
renbond „Sprang-Capelle" op 3 Aug.
j.l. het C.N.V. bij den Minister aan te
dringen op spoedige uitbetaling. Af
schrift van het betreffende schrijven
aan den Minister is in ons bezit. Dus
voor dat het Kamerlid Braat de schrif
telijke vragen stelde.
Dit alles staat ook geheel buiten de
„Bondsheer", waarover inzender
schrijft, die niet rechtstreeks, noch op
verzoek van den Chr. Besturenbond 't
werk bezocht. Vele tewerkgesteldcn bij
de „werkverschaffing die met boven
staande bekend zijn of althans kun
nen zijn, kunnen toch moeilijk als on
dankbaar worden gekwalificeerd, om
reden zij het niet noodig achten be
doelde R. hiervoor een belooning le
schenken, zouden we zeggen.
En wat tenslotte „de eer" voor het
Kamerlid Braat betreft, ja, wij inee-
nen de bedoeling van (ien inzender
met zijn schrijven volkomen te be
grijpen
M. de R., dank voor opname.
Voor het Bestuur v. d. Chr.
Besturenbond „Sprang-Capelle"
J. W. GENUïT Jr., Secr.
Waalwijk, Sept. 1932.
LOONSCHE BESCHOUWINGEN.
De zomer is bijna weer ten einde en
we krijgen wederom die lange winter
avonden; het gure en natte jaargetij. Als
men dan 's avonds knus bij den haard
zit, en de regen klettert tegen de ruiten,
dan rilt men soms bij de gedachte, door
zulk een weer de straat op te moeten,
maar toch kunnen er avonden komen,
dat men noodgedwongen is den warmen
haard te verlaten en de straat op gaat
voor de een of andere dringende bood
schap of wat dies meer zij. Als men dan
treft, dat men na 9 uur des avonds nog
uit moet, dan is men hier in Loon niet
gelukkig. U zult misschien vragen is het
in Loon dan soms kouder of natter dan
op andere plaatsen? Maar neen, daar zit
'm de knoop niet! Als je dan buiten komt
(liefst gewapend met een zaklantaarn,
anders brengt ge het er niet heelhuids
af) dan is Loon al in 't donker gehuld.
Maar u zult vragen, Cr is toch zeker wel
verlichting in de straten? Jawel, de pa
len staan er, de lantaarns hangen er,
maar ze branden niet. Weer zult ge mis
schien de vraag stellen, is er dan soms
geen stroom of zijn de leidingen stuk.
Ze zijn er beiden. Maar ik zal het U ver-
lellen, dat is wegens bezuiniging ziet U,
de straatverlichting brandt hier in Loon
op Zand vanaf 6 uur tot 9 uur, juist als
we verlichting moesten hebben, dan
brandt ze niet. Als om half 6 de fabrie
ken eindigen, dan is het op staat stikdon
ker, de menschen, nog gewoon aan het
felle licht op de fabriek, die botsen zoo
gauw als ze buiten komen, tegen elkaar
op of ze allemaal dronken zyn. Maar dat
geeft zooveel niet, 't is bezuiniging! en
daarmede basta. Ze zijn aan 't Weiteren
zeggen ze tegenwoordig in de politiek.
Tenslotte zult u misschien de vraag
nog stellen, zijn er in Loon dan geen ge
meenteraadsleden? Kunnen die daar da*
niets aan veranderen? Och, wat zal ik
daarvan zeggen, ik geloof niet dat ze met
hun vieren, of heter gezegd met hun drie-
en (want de vierde geloof ik dat niet
meetelt, want die wordt in Loon be
schouwd als onrechtmatig lid van den
Raad, want die had zijn woord al gebro
ken voor de verkiezing, dus die telt in
't geheel niet mee) wel veel in de melk
te brokkelen hebben. Niet dat ze hun
best niet doen, absoluut niet, daar valt in
hel minst niets van te zeggen, want er is
heslist de laatste jaren veel verbeterd in
Loon, ontegenzeggelijk. Ik wil alleen
maar zeggen, drie raadsleden hebben
maar 3 stemmen. En toch moeten ze aan
houden; de trottoirs zijn er in Loon ge
komen, al heeft het lang geduurd, dus de
verlichting des avonds moet ook in or
de komen en die komt er dan wel net
zoo goed als de weg in de Tuinstraat en
daar is in den Raad wel meer dan twee
jaar over geboomd eer er aan werd be
gonnen. Ik zou de drie raadsleden willen
zeggen: aanhouden, het zal misschien
wel niet gemakkelijk gaan, maar het zou
ook kunnen gebeuren dat er werd toege
stemd om van het gezeur af te zijn en
misschien krijgen we dan nog wel een
Licht week in Loon cadeau.
ECLAIREUR.
GEMENGD NIEUWS.
Noodlottige twist.
Dinsdagavond heeft, naar het Volk
meldt, op de metaalfabriek I. G. B.
te Breda een noodlottige twist plaats
gehad tusschen twee arbeiders. Om
streeks kwart over vijf kreeg de negen
tienjarige B atkomstig uit Bergen op
Zoom, een woordenwisseling met zeke
ren Z. uit Qinneken over het gebruik
maken van een boormachine. De twist
liep zóó hoog, dat Z den ander een
klap tegen den slaap gaf. Of Z hierbij
een of ander voorwerp heeft gebruikt,
zal nog onderzocht moeten worden.
Aanvankelijk nam men het geval
niet zoo ernstig op. B liep wat rond,
maar zakte na verloop van een kwartier
in elkaar. Er kwam bloed uit zijn mond
en na enkele oogenblikken overleed
hij. Zijn lijk is per politie-brancard
naar het gemeenteziekenhuis vervoerd.
De dader Is in arrest gesteld.
De fabriek, die gewoonlijk tot elf uur
draait, werd stopgezet.
Verkeersongevallen.
Vanochtend omstreeks 7 uur zijn
op den Htyschen dijk bij Pernis een
auto en een motoifiets tegen elkaar
gereden. De motorfietsrijder. de20-ja-
rige J. van Vliet, wonende te Rotterdam,
kreeg een gapende hoofdwonde, en
zijn vader, die op de duo gezeten was,
werd met een beenfractuur naar een
ziekenhuis te Rotterdam vervoerd Van
V. is, na verbonden te zijn door dr.
v. d. Kamp, naar zijn woning gebracht.
De auto-bestuurder P. B. uit Spijkenlsse
kreeg geen letsel. De materieele schade
was zeer gering.
Op den Delftweg nabij de Schle
laan te Overschie moest vanmorgen
omstreeks half zeven de auto van den
de ruim 20 jarige Tamme de Jonguj h£
Joure nabij deze plaats van eeni<
volle vaart zijnde tram gespron^ *rva'
Hij viel, kwam onder de tram terechi 'n
en was onmiddellijk dood Hethoofo islaar
was geheel verbrijzeld.
inzin
Overreden en gedood. jngen
Gistermiddag is de heer L. CaüDc.>(hen
gieter, ambtenaar aan de provincial, fn y
griffie te Utrecht, toen hij hetgebou» hei(le
van het provinciaal bestuur Achier
St Pieter had verlaten, bij het op a(101
stappen op zijn rijwiel gevallen e: erne
terecht gekomen tusschen de voor.e: ial'
achterwielen van een langzaam voor. n,lrl
bijgaanden vuilniswagen, waardoorj; "r'
achterwielen hem over borst en hoofdsvaIi
gingen. e i org
Hij werd zwaar gewond en bijaac. Ie 1
komst in de rijksklinieken bleek Lj d'eni
reeds overleden te zijn. Diann
Trein in afgrond.
120 dooden. Hit
Naar een Havas bericht uit On
(Algiers) meldt, is een trein, welke,',
510 leden ven het Fransche vreeradt.
lingenlegioen, onder wie officieree,
onderofficieren en manschappen va: ,,V(1(
Bel-Abbes naar Vdschda overgebracht
in de nabijheid van Tlemcen in eea
afgrond gestort. 'jd
Volgens de berichten, zijn hierCrsl
vijftig personen om het leven gekonUH
men terwijl het aantal gewonden oj
tachtig wordt geschat.
Vermoed wordt, dat de spoorbj»
tengevolge van de hevige regens n
ondermijnd.
Omtrent het spoorwegongeluk ziji T(
nog de volgende bijzonderheden be |isc]1(
kend geworden. Volgens Havas is d:
trein in een 80 M. diepe kloof gestort v0(
Het aantal dooden wordt than9 o J ver
120, het aantal gekwetsten op 15J )iet
geschat. Bijna het geheele treinperso ontm
neel moet omgekomen zijn. De treia strel.
vervoerde 2 officieren, 27 onderoffick. ar]jj|.
ren en 481 manschappen. De wageci n]jci
liggen schots en scheef door elkaar,
zoodat het uiterst moeilijk is hulpit Jjes
verleenen aan de gekwetsten ondtr e,
de puinhopen. m,
Het opruimingswerk geschiedt zeer ,n i
moeilijk, aangezien de streek, waar tvert
het ongeluk gebeurde, zeer onherberf.
zaam is en het hulpmateriaal slecht)
moeilijk ter plaatse kan komen. rj,aa
De verongelakte trein, die uit 31
rijtuigen bestond, had gistermorgen ,eJ j
vroeg het garnizoen van het eerite eur(](
regiment van het vreemdelingenlegioen W£. t
te Sidi-bel Abbes verlaten om hetle oam
Oedzjda gedetacheerde regiment afle js]1(
lossen. Tegen drie uur gistermiddag lf(js
bevond de trein zich op nog slecht) p,
eenige kilometers afstand van Tourec- ver s
ne. waar de spoorlijn over een traje
van eenige honderden meters t1
langs een steilen, 100 M. diepen
grond voert Een inboorling, die
eenige ooggetuige de ramp zag ges
den, deelde mede, hoe hij plots
de locomotief zag overhellen
den afgrond storten, alle 31 wa
met zich meesleepend. Met dond<
geraas stortten de wagons in de die
waar zij eenige seconden later
grooten puinhoop vormden»
gegil, gekerm en gerochel opstec
Ieder die zich thans op
I, Bespri
Roeste
I. Bespri
abonneert, krijgt alle J.
nummers In September S. Aanbl
door
t<
■■g.'.cT'V'
-fcïToi.
vereenlglnp
vertrouwen
van Waalvs
r'-''
r ëhh;=
h.y.t
P
rpd#»n tpd#»n hnnm