5 DE NAJAARS COLLECTIES 6, DIT BLA GRATi^ de ZIJN BINNENGEKOMEN RIJKSVAKSCHOOL VOOR LEERLOOIERS EN SCHOENMAKERS TE WAALWIJK. Evenals andere jaren beginnen met October a.s. de winteravondcursussen aan de Rijksvakschool voor Leerlooiers en Schoenmakers te Waalwijk. Wij maken van deze gelegenheid gebruik om het wezen en doel van deze cursussen eens nader toe te lichten, aangezien we in de mcening verkeeren, dat er altijd nog 'n groot aantal belanghebbenden gevonden wordt, die niet of althans slecht op de hoogte zijn van wat er in die avondcur sussen geleerd en bereikt kan worden. I)e bedoeling van deze cursussen is, om de jeugdige krachten, die in de industrie werkzaam zijn, in de gelegenheid te stel len hun vakkennis en routine uit te brei den, waartoe natuurlijk noodig is dat een zelfde cursus enkele jaren achtereen ge» volgd wordt. Het zal de meesten niet ontgaan zijn, dat bij den huidigen stand van het productie proces, slechts prima krachten in aanmer king komen, die niet alleen een bepaald werk goed kunnen uitvoeren, maar een reeks van werkzaamheden, zoodat het voor de bedrijfsleiding mogelijk is, zoo noodig van deze universeele krachten gebruik te maken. Vooral de jongeren kunnen in deze cur sussen een prachtige vooropleiding verkrij gen, waardoor ze straks in de praktijk veel vlugger en met meer succes een goede plaats in hel productieproces, zullen kun nen innemen, ten hunnen eigen voordeele, maar ook in het belang van de industrie. Om iedereen in de gelegenheid te stel len een of ander onderdeel van het vak te leeren, zijn de cursussen gedeeltelijk ge reorganiseerd en uitgebreid, waardoor deze beter dan vroeger aansluiten aan de eischen van de praktijk. In tegenstelling met de laatste jaren, worden de cursussen geen 5 doch 6 maan den gegeven, dus van begin October tot einde Maart. Dit is gedaan, omdat voor de meeste cursussen het onderwijs maar één avond per week gegeven kan worden, waar door dan de tijd eigenlijk een beetje kort zou zijn en ook om het feit, dat uit de kringen der leerlingen een dergelijk ver zoek ons al eenige malen bereikte. De volgende cursussen worden gegeven: 1. Cursus Bovenwerk-modellee- ren. In dezen cursus wordt begonnen met de beginselen van patronenmaken, zooals het copiëeren van leesten naar verschillende methoden, hel ontwerpen van de grondmo- dellen etc. Aangezien dit een zeer omvang rijke stof is, is het noodzakelijk, dat die cursus meerdere jaren achtereen gevolgd wordt, wil men alle ontwerpen door kun nen nemen. 2. Cursus Snijderij. Deze cursus heeft ten doel de aanko mende krachten een inzicht te geven in de verdeeling van het vel, de rekrichting en rek verdeeling en de leerlingen vertrouwd te maken met de algemeene snijregels. Voor beginners wordt met het uitleggen van vel len begonnen, waarna onmiddellijk tot het snijden wordt overgegaan. 3. Cursus Stikkerij (Jongens). Begonnen wordt met eenvoudige schoe nen, welke echter geheel door de leerlingen worden klaargemaakt. Voor zoover moge lijk wordt daarbij gebruik gemaakt van de aanwezige speciaal-machines. Naarmate de vorderingen en de kunde van de leerlingen wordt geleidelijk beter stikwerk in bewer king gegeven. 4. Cursus Stikkerij (Meisjes). Wat van den cursus Stikkerij Jongens gezegd is, geldt ook hier. De deelname aan dezen cursus kan veel grooter zijn, omdat allerwege stiksters gevraagd worden, zoo dat de opleiding van het allergrootste be lang is. 5. Cursus Zoolleder-calculatic. In dezen cursus wordt behandeld de zool- lederkennis, de uitgifte van het leder, de controle van het gestanzde materiaal en de calculatie Van liet materiaal naar verschil lende methoden. iiiihiO w?i wmgBKmEiïR ilfiHHie Ontelbare nieuwe variatie's in DAMESMANTELSenJAPONNEN, in DAMESHOEDEN en HAND SCHOENEN, in STOFFEN en in DAMESMODE zijn heden in onze etalages geexposeerd! Wij noodigen U uit tot een bezoek aan deze interessante modereuue VROOM.*DREE5MANN uit Haarlem plotselino voor een auto die UJ heer B. remmen Schlelaan kwam. De auto kw'aln J op den weg te staan en reed pardoes tegen de deuren vandevt plaats van den heer de Kruyff wtri vernield werden Tevens werd dep van het daarnaast staande pan(ul schadtgd. De auto werd aan de v- i Zaler zijde totaal In elkaar gedrukt. per, lljke ongelukken zijn ernietbijgescJ? Maandagmiddag is op den i' stelveenschen weg te Nieuwer Am een motorrijder, verblind door regen tegen een boom gereden c kreeg een schedelfractuur. Het rijwiel werd zwaar beschadigd. Dezer dagen omstreeks De< uur heeft op de Wouwschebaan Rotter café „de Ekster", te Roosendaal wij ernstig ongeluk plaats gevonden n ,'ennoo 28-jarige J. W. Konings, woonadj te Roosendaal, kwam met zijn qJ hun uit de richting Wouw. Bij den U akker weg kwam hij in botsing mcl wielrijder, zekeren van Dongen Jisisc Roosendaal. Zoowel de motorrijder- word de fietsrijder kwam te vallen Vanr kwam met de schrik vrij. De m0il Je ge rijder was met zijn hoofd op a. de 1 betonnen weg terecht gekomen u jaar bleef bewusteloos liggen. GeneejJ *1 dige hulp was spoedig ter plaatse i ibij verongelukte had een schedelb^ Iricht gekregen en is naar het Charitaszj, fleer kenhuis overgebracht. Jsiag Ongelukken. Bij het aanspannen van een paa[. '|erdi kreeg de 57-jarige arbeider J 'rJjn Wommels (Fr) Vrijdag een trap teL fDieei den onderbuik. Zaterdag is hij aa- - dal de gevolgen daarvan overleden. Tniiu Gisteravond omstreeks elf uurj D pE A kAN iined i heet DEN BOSCH uit den vorigen cursus overgenomen waaraan dan alle verdere bewerkingen tot en met liet uitpoetsen moeten wor den verricht, we noemen o.a. glatten, kantenschrooien, hakkenzetten, hak kenschuren, ete. Zooals uit dit overzicht moge blij ken, wordt in de vakschool de grootst mogelijke volledigheid en veelzijdig heid betracht. We hopen dat velen hierin een aan sporing zullen vinden van de lessen gebruik te maken. Voor de uren van inschrijving zie men de advertentie op de voorpagina. INGEZONDEN STUKKEN. Buiten verantwoordelijkheid der Red.). 6. Cursus Handzwikkerij (onder de 17 jaar). Zooals de meesten bekend zal zijn, wor den in dezen cursus de schoenen van hand- gezwikt en verder klaar gemaakt tot en met het opzolen, om dan vervolgens geheel ma chinaal te worden afgewerkt, behalve liet hakkenzetten, dat eveneens van hand ge schiedt. De cursus, welke is voor leerlingen onder de 17 jaar, is bedoeld als een voorbe reiding voor de cursussen onder 7 en 8 aan gegeven. 7. Cursus Mach. Zwikkerij en McKay af deeling; (boven de 17 jaar). Ook deze cursus is tot op zekere hoogt* nieuw, aangezien machinaal overhalen, zwikken, aankloppen voor de avondcursus sen nog nooit is toegepast. Tot nu toe werd alles met de hand gezwikt en dan alleen machinaal afgewerkt. Uit organisatorische overwegingen is de McKay afdeeling ver bonden aan de zwikkerij, zoodat de leerlin gen in dezen cursus de schoenen klaarma ken tot en met het houtenpennen, door- naaien of aflappen. Hierbij zullen 3 fabricage-systemen wor den toegepast, n.l. houtgepend, McKay en McKay Welt, waarvan echter door den be trokken leeraar naar behoefte kan worden afgeweken. 8. Onderwerk en Uitpoetserij af deeling (boven de 17 jaar). In deze afdeelingen worden de schoenen Mijnheer de Redacteur. Verzoeke beleefd opname in Uw blad van onderstaande, naar aanlei ding van het ingezonden stuk .van „Een lezer" in Uw blad van j.l. Zater dag, betreffende de werkloozenkwes- ties te Sprang-Capelle. De inzender komt daarin op voor „de belooning voor het werk en de onkosten" van zekere R." en voor „de eer" van het Kamerlid Braat, waar van hem bekend is, dal zij bewerkstel ligd hebben dat de werklieden in de werkverschaffing de reeds verloren week van 8-14 April j.l. nog uitbetaald hebben gekregen. „Ondank is 's we. relds loon", zegt inzender, omdat de betrokken arbeiders nu beweren, dat zij de uitbetaling van bedoelde dagen te danken hebben aan den „Bond". De inzender schijnt echter „de Bond" geheel hierbuiten te laten en het staat voor hem wel vast, dat „ze kere R." in samenwerking met het Kamerlid Braat hiervoor gezorgd heb ben. Welke reden heeft inzender ech ter, om te veronderstellen, dat R. in dit geval alleen voor het belang van de arbeiders is opgekomen? Weet hij niet of gelooft hij niet, dat in de eerste plaats B. en W. van Sprang-Capelle zich reeds terstond, in de week van 8-14 April, tot den be trokken Minister hebben gewend, met lift verzoek toe te staan, dat voor be doelde dagen volgens de Rijksregeling, welke geldt voor verlet wegens regen, werd uitbetaald? Ook het Chr. Nat. Vakverbond heeft op verzoek van den Chr. Besturen bond „Sprang-Capelle" op 21 April 'n schrijven hierover gericht aan den Mi nister van Binnenlandsche Zaken; dus voor dat het Kamerlid Braat de schriftelijke vragen stelde. Wij mochten daarop ook antwoord ontvangen, n.l. dat de Minister beslo ten had toe te staan, „dat wanneei door hoog water de werkzaamheden tijdelijk moeten worden stopgezet, de vergoeding voor regenverlet wordt uitgekeerd". Waar de uitbetaling echter op zich liet wachten, verzocht de Chr. Bestu renbond „Sprang-Capelle" op 3 Aug. j.l. het C.N.V. bij den Minister aan te dringen op spoedige uitbetaling. Af schrift van het betreffende schrijven aan den Minister is in ons bezit. Dus voor dat het Kamerlid Braat de schrif telijke vragen stelde. Dit alles staat ook geheel buiten de „Bondsheer", waarover inzender schrijft, die niet rechtstreeks, noch op verzoek van den Chr. Besturenbond 't werk bezocht. Vele tewerkgesteldcn bij de „werkverschaffing die met boven staande bekend zijn of althans kun nen zijn, kunnen toch moeilijk als on dankbaar worden gekwalificeerd, om reden zij het niet noodig achten be doelde R. hiervoor een belooning le schenken, zouden we zeggen. En wat tenslotte „de eer" voor het Kamerlid Braat betreft, ja, wij inee- nen de bedoeling van (ien inzender met zijn schrijven volkomen te be grijpen M. de R., dank voor opname. Voor het Bestuur v. d. Chr. Besturenbond „Sprang-Capelle" J. W. GENUïT Jr., Secr. Waalwijk, Sept. 1932. LOONSCHE BESCHOUWINGEN. De zomer is bijna weer ten einde en we krijgen wederom die lange winter avonden; het gure en natte jaargetij. Als men dan 's avonds knus bij den haard zit, en de regen klettert tegen de ruiten, dan rilt men soms bij de gedachte, door zulk een weer de straat op te moeten, maar toch kunnen er avonden komen, dat men noodgedwongen is den warmen haard te verlaten en de straat op gaat voor de een of andere dringende bood schap of wat dies meer zij. Als men dan treft, dat men na 9 uur des avonds nog uit moet, dan is men hier in Loon niet gelukkig. U zult misschien vragen is het in Loon dan soms kouder of natter dan op andere plaatsen? Maar neen, daar zit 'm de knoop niet! Als je dan buiten komt (liefst gewapend met een zaklantaarn, anders brengt ge het er niet heelhuids af) dan is Loon al in 't donker gehuld. Maar u zult vragen, Cr is toch zeker wel verlichting in de straten? Jawel, de pa len staan er, de lantaarns hangen er, maar ze branden niet. Weer zult ge mis schien de vraag stellen, is er dan soms geen stroom of zijn de leidingen stuk. Ze zijn er beiden. Maar ik zal het U ver- lellen, dat is wegens bezuiniging ziet U, de straatverlichting brandt hier in Loon op Zand vanaf 6 uur tot 9 uur, juist als we verlichting moesten hebben, dan brandt ze niet. Als om half 6 de fabrie ken eindigen, dan is het op staat stikdon ker, de menschen, nog gewoon aan het felle licht op de fabriek, die botsen zoo gauw als ze buiten komen, tegen elkaar op of ze allemaal dronken zyn. Maar dat geeft zooveel niet, 't is bezuiniging! en daarmede basta. Ze zijn aan 't Weiteren zeggen ze tegenwoordig in de politiek. Tenslotte zult u misschien de vraag nog stellen, zijn er in Loon dan geen ge meenteraadsleden? Kunnen die daar da* niets aan veranderen? Och, wat zal ik daarvan zeggen, ik geloof niet dat ze met hun vieren, of heter gezegd met hun drie- en (want de vierde geloof ik dat niet meetelt, want die wordt in Loon be schouwd als onrechtmatig lid van den Raad, want die had zijn woord al gebro ken voor de verkiezing, dus die telt in 't geheel niet mee) wel veel in de melk te brokkelen hebben. Niet dat ze hun best niet doen, absoluut niet, daar valt in hel minst niets van te zeggen, want er is heslist de laatste jaren veel verbeterd in Loon, ontegenzeggelijk. Ik wil alleen maar zeggen, drie raadsleden hebben maar 3 stemmen. En toch moeten ze aan houden; de trottoirs zijn er in Loon ge komen, al heeft het lang geduurd, dus de verlichting des avonds moet ook in or de komen en die komt er dan wel net zoo goed als de weg in de Tuinstraat en daar is in den Raad wel meer dan twee jaar over geboomd eer er aan werd be gonnen. Ik zou de drie raadsleden willen zeggen: aanhouden, het zal misschien wel niet gemakkelijk gaan, maar het zou ook kunnen gebeuren dat er werd toege stemd om van het gezeur af te zijn en misschien krijgen we dan nog wel een Licht week in Loon cadeau. ECLAIREUR. GEMENGD NIEUWS. Noodlottige twist. Dinsdagavond heeft, naar het Volk meldt, op de metaalfabriek I. G. B. te Breda een noodlottige twist plaats gehad tusschen twee arbeiders. Om streeks kwart over vijf kreeg de negen tienjarige B atkomstig uit Bergen op Zoom, een woordenwisseling met zeke ren Z. uit Qinneken over het gebruik maken van een boormachine. De twist liep zóó hoog, dat Z den ander een klap tegen den slaap gaf. Of Z hierbij een of ander voorwerp heeft gebruikt, zal nog onderzocht moeten worden. Aanvankelijk nam men het geval niet zoo ernstig op. B liep wat rond, maar zakte na verloop van een kwartier in elkaar. Er kwam bloed uit zijn mond en na enkele oogenblikken overleed hij. Zijn lijk is per politie-brancard naar het gemeenteziekenhuis vervoerd. De dader Is in arrest gesteld. De fabriek, die gewoonlijk tot elf uur draait, werd stopgezet. Verkeersongevallen. Vanochtend omstreeks 7 uur zijn op den Htyschen dijk bij Pernis een auto en een motoifiets tegen elkaar gereden. De motorfietsrijder. de20-ja- rige J. van Vliet, wonende te Rotterdam, kreeg een gapende hoofdwonde, en zijn vader, die op de duo gezeten was, werd met een beenfractuur naar een ziekenhuis te Rotterdam vervoerd Van V. is, na verbonden te zijn door dr. v. d. Kamp, naar zijn woning gebracht. De auto-bestuurder P. B. uit Spijkenlsse kreeg geen letsel. De materieele schade was zeer gering. Op den Delftweg nabij de Schle laan te Overschie moest vanmorgen omstreeks half zeven de auto van den de ruim 20 jarige Tamme de Jonguj h£ Joure nabij deze plaats van eeni< volle vaart zijnde tram gespron^ *rva' Hij viel, kwam onder de tram terechi 'n en was onmiddellijk dood Hethoofo islaar was geheel verbrijzeld. inzin Overreden en gedood. jngen Gistermiddag is de heer L. CaüDc.>(hen gieter, ambtenaar aan de provincial, fn y griffie te Utrecht, toen hij hetgebou» hei(le van het provinciaal bestuur Achier St Pieter had verlaten, bij het op a(101 stappen op zijn rijwiel gevallen e: erne terecht gekomen tusschen de voor.e: ial' achterwielen van een langzaam voor. n,lrl bijgaanden vuilniswagen, waardoorj; "r' achterwielen hem over borst en hoofdsvaIi gingen. e i org Hij werd zwaar gewond en bijaac. Ie 1 komst in de rijksklinieken bleek Lj d'eni reeds overleden te zijn. Diann Trein in afgrond. 120 dooden. Hit Naar een Havas bericht uit On (Algiers) meldt, is een trein, welke,', 510 leden ven het Fransche vreeradt. lingenlegioen, onder wie officieree, onderofficieren en manschappen va: ,,V(1( Bel-Abbes naar Vdschda overgebracht in de nabijheid van Tlemcen in eea afgrond gestort. 'jd Volgens de berichten, zijn hierCrsl vijftig personen om het leven gekonUH men terwijl het aantal gewonden oj tachtig wordt geschat. Vermoed wordt, dat de spoorbj» tengevolge van de hevige regens n ondermijnd. Omtrent het spoorwegongeluk ziji T( nog de volgende bijzonderheden be |isc]1( kend geworden. Volgens Havas is d: trein in een 80 M. diepe kloof gestort v0( Het aantal dooden wordt than9 o J ver 120, het aantal gekwetsten op 15J )iet geschat. Bijna het geheele treinperso ontm neel moet omgekomen zijn. De treia strel. vervoerde 2 officieren, 27 onderoffick. ar]jj|. ren en 481 manschappen. De wageci n]jci liggen schots en scheef door elkaar, zoodat het uiterst moeilijk is hulpit Jjes verleenen aan de gekwetsten ondtr e, de puinhopen. m, Het opruimingswerk geschiedt zeer ,n i moeilijk, aangezien de streek, waar tvert het ongeluk gebeurde, zeer onherberf. zaam is en het hulpmateriaal slecht) moeilijk ter plaatse kan komen. rj,aa De verongelakte trein, die uit 31 rijtuigen bestond, had gistermorgen ,eJ j vroeg het garnizoen van het eerite eur(]( regiment van het vreemdelingenlegioen W£. t te Sidi-bel Abbes verlaten om hetle oam Oedzjda gedetacheerde regiment afle js]1( lossen. Tegen drie uur gistermiddag lf(js bevond de trein zich op nog slecht) p, eenige kilometers afstand van Tourec- ver s ne. waar de spoorlijn over een traje van eenige honderden meters t1 langs een steilen, 100 M. diepen grond voert Een inboorling, die eenige ooggetuige de ramp zag ges den, deelde mede, hoe hij plots de locomotief zag overhellen den afgrond storten, alle 31 wa met zich meesleepend. Met dond< geraas stortten de wagons in de die waar zij eenige seconden later grooten puinhoop vormden» gegil, gekerm en gerochel opstec Ieder die zich thans op I, Bespri Roeste I. Bespri abonneert, krijgt alle J. nummers In September S. Aanbl door t< ■■g.'.cT'V' -fcïToi. vereenlglnp vertrouwen van Waalvs r'-'' r ëhh;= h.y.t P rpd#»n tpd#»n hnnm

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1932 | | pagina 8