m
Badioproéramma
Abonneert U op het
Waalwijksche en Lang
straatsche blad, dat ook
voor Uwe advertenties
het aangewezen or
gaan is, omdat 't in deze
plaats en streek alge
meen gelezen wordt
pezer dagen verscheen de tweede
van den „Wegwijzer voor de
gunenscheepvaart, deel II, Zuidelijk
(ederland", waarin ook de toestand
,r Langstraatsche havens wordt ver-
eld. De cijfers van dit artikel zijn
an dit prachtige boek, bij den Alge
menen dienst van den Rijkswater-
staat bewerkt, ontleend, terwijl we
jenieder, die door werkkring of func-
ie met kanalen en rivieren te mak-en
leeft, gaarne aanbevelen, zich deze of-
ieele uitgave aan te schaffen (770
kladzijden, 27 plattegronden van ha-
ens, 1 overzichtkaaartje van Neder-
and en een map met 4 groote kaarten,
amen slechts drie gulden). Het boek
5 verkrijgbaar bij den Dienst van de
iederlandsche Staatscourant en door
rilgbajiens bemiddeling bij alle post- en
alppostkantoren.
We lezen dan, dat in het Oude Maas
een tamelijk groot verschil is tus-
eb en vloed: gemiddeld onge-
e
hen
'van
1,30 M. over de geheele lengte
I zuil! Dit heeft het voordeel, dat betrekke-
ers, d jjk groote schepen de havens kun-
hbentjfia binnenloopen, maar het nadeel,
|jt de aanslibbing in die doodloopen-
01-js. alleen van de
e havens enorm
ar"'spj'aalwijksche haven worden desbe-
gestel ieffende cijfers medegedeeld. In deze
jeest binnenwaarts gelegen haven zal
!°r geJ lit verschijnsel wel het ergst zijn.
ordu In 1029 (einde 1928. Red.) is deze
in 2ti aven uitgebaggerd tot 2 meter onder
n vade [A.F. (normaal Amsterdamsch peil),
j.r,ekn' d 1031 was ze weer opgezand tot 1
elyfi neter onder N.A.P., dus in 2 jaar is er
jn, kri nde geul, welke hier 6 meter breed is,
hijgetel slibbing van 1 meter dikte ont-
ls erliaan!
2 kind Thans is de Waalwijksche haven bij
t 501 II.V. (middelbaren hoogwaterstand)
"gsgev nog bevaarbaar voor schepen van ruim
het 11 1,50 M. diepgang, zoodat er bij vloed
i8daU b de geul nog pl.m. 2 meter water
deze i slaat; bij M.E. (middelbaren laagwa-
toegeps terstand) 60 a 70 c.m. Als men daarbij
kan*0 nog bedenkt, dat bij oostelijken wind
te^eg iet getijverschil in alle Langstraat-
Deze getallen gelden bij M.V. (mid
delbaren hoogwaterstand) en den toe
stand tot Augustus 1932.
Vergelijken we den toestand van
onze haven met die van de belangrijke
centra voor verkeer, Geertruidenberg
en Heusden, dan staat onze haven er
nog veel slechter voor.
De Dongemond is voor de grootste
binnenvaartuigen bevaarbaar, de Ge
meentehaven van Geertruidenberg is
niet diep, maar zal worden uitgediept
tot 2.20 M. (bij M.V.); de spoorweg
haven is in het eerste stuk zelfs tot
#2.40 onder N.A.P. uitgegraven, bij
vloed komt er dan nog 1 Meter bij
De Dongehaven Raamsdonksveer is
minder diep: 1.30 M. bij M.V.
De haven van Heusden, veilig bij
hoog opperwater en storm, "is zelfs bij
M.E. nog 2.50 M. diep, bij vloed 3.20
M. en dus voor de grootste binnen
schepen toegankelijk!
Nu moeten we niet vergeten, dat
een gunstige ligging aan kanaal of ri
vier alleen nog geen industrie geeft
en dat ook industriesteden kunnen
ontstaan zonder scheepvaartverbin
dingen.
Zwolle en Den Bosch zijn geen in
dustriesteden geworden, ondanks de
prachtverbindingen te water.
Enschedé en Tilburg hebben hun
textielnijverheid gekregen zonder ka
nalen. De activiteit, welke de laatst
genoemde plaatsen hebben ontplooid
om toch nog prima scheepvaartver
bindingen te krijgen, moet ons echter
een aansporing zijn, om voor Waal
wijk te behouden wat wij al lang had
den en misschien niet altijd voldoende
waardeeren: het voordeel van een
gunstige ligging aan het water!
DE VRIES.
meeri
an
op
ef op
afzon
eten \ti
de pe
ouders
in
-rkt bi sche havens gering is, zoodat er da-
tot mi jenlang midden in de geul niet meer
»et g" water staat dan 1,20 k 1,30 M., dan is
bet geen wonder, dat onze haven vaak
n bedroevenden indruk maakt op
en Waal wij kschen ingezetene, wien
it wel en wee( van handel en verkeer
onze gemeente ter harte gaat.
Welke maatregelen voor de toekomst
astingh ook genomen zullen worden, in elk
zij aïli geval is spoedige uitbaggering onzer
rel gehi iaven met het oog op de belangen van
fhanke! jandel en industrie dringend noodza-
"nu" dijk. Reclitstreeksche verbinding van
waan ie haven met de Bergsche Maas zou
liet dai ideale oplossing voor ons haven-
".s aaa probleem zijn, maar dit zal wel een
ij"1 aj ra ideaal blijven.
len; r Bij de bestaande verhoudingen zou
i al beb een haven aan de diepe Bergsche Maas
cn bij het pontveer m.i. alleen dan ge-
t^mTI wenscIlt zÜn> wanneer we konden ver
is zuivi rachten, dat Waalwijk in afzienharen
rschil lijd pl.m. 2 kilometer naar het Noor-
'ornien jen Zou uitgroeien en dus buitenhaven
^an inkom der gemeente één zouden wor-
m^die 'en- Over die mogelijkheid valt zelfs
en' door aiet te praten. Onze tegenwoordige
d en bi baven biedt voor de eventueele vesti-
istaan van nieuwe industrieën zeer goe-
rnamtn mogelijkheden; groote fabrieken,
t'baseer «elke grondstoffen verwerken, wor-
veel on! jen bij voorkeur aan het water ge-
unnen 1 zoodat de goederen vanuit het
lat diV -chiP onmiddellijk in fabriek of ma-
verschil gazijn, worden overgeladen. Het eenige
gemeen wat noodig is, is, dat de haven steeds
:p diepte wordt gehouden, zoodat
schepen van pl.m. 1,90 meter diepgang
van liD0» aan de kade kunnen liggen. Het
t-aarop 1 Oude Maasje is, althans in de vaar-
ze toe geul, diep genoeg: 2 meter onder mid-
worden je]ijaren laagwaterstand.
'allerkle Natuurlijk blijft altijd nog het be-
n is aMI Waar bestaan, dat schepen voor oos-
nt een i lelijk gelegen plaatsen, b.v. voor Lo-
e belast! of Zuid-Limburg bestemd, een
In^JJet ®weg van pl.m. 22 kilometer moe-
ïlastingl len .maken, omdat zij tot Keizersveer
lezer bel jaar het westen moeten varen. Het
heepvaartverkeer van Waalwijk
leeft echter hoofdzakelijk plaats naar
sterdam, Utrecht, Dordrecht, Rot-
dam en tusschengelegen plaatsen
zal ik J u (ian js het Oude Maasje geen om-
i de veJ ïeg. Voor de andere richtingen is het
dal dc omenlijk.
zoor hun Ondanks de omstandigheid, dat
wordt iVaalwijk het centrum voor handel en
1 aCn vee ®dustrie der Langstraat is, is op het
bovendi Ogenblik de toestand der haven niet
larde bel beter dan die van de andere Lang-
pon en d straatsche plaatsen, eerder, ongunsti-
n volle !(r
us voor Men vergelijke
gemeen
i verhoo)
^a]Sl'trefl ^erkvaart naar Waspik
lig' voor Vrouwkensvaart
noet stij-'i Capelsche haven
SPORT.
1
ruim
Maximum grootte
der schepen
200 ton
100 ton
200 ton
100 ton
200 ton bij hooge standen'
niet opgegeven.
GEMENGD NIEUWS.
Auto te water gereden, 4 slachtoffers.
Op den weg tusschen Purmerend
en Ilpendam heeft Zondagmiddag een
ernstig auto-ongeluk plaats gehad,
waarbij vier personen om het leven
zijn gekomen.
De heer J Smit uit Hillegersberg
was met zijn auto op weg naar zijn
woonplaats; in zijn wagen zaten ver
der behalve zijn echtgenoote en zijn
veertienjarige zoon de heer P. Helling
man uit Rotterdam.
In de beruchte bocht nabij de Vurige
Staart onder de gemeente Ilpendam
is de auto geslipt. De wagen reed
tusschen de langs den weg staande
boomen door het Noord-Hollandsch
Kanaal in en sloeg daarbij over den
mende kort voor de Vurige Staart, is
betrekkelijk flauw. Elke aanwijzing
ontbreekt echter: zelfs op de boomen
zijn geen witte banden geschilderd,
zooals in vele bochten het geval i9.
Op den weg was het Zondagmiddag
niet druk. Dicht bij de plek, waar de
aato in het Noord Hollandsch Kanaal
terecht kwam, staat de boerderij van
den landbouwer J. de Ruyter. Deze
zat in huis en boorde plotseling een
geweldigen slag. Hij snelde naar bui
ten, doch zag aanvankelijk niets. Hij
iep over den weg en zag toen de
auto, die met zooveel lawaai in het
water was terecht gekomen, langzaam
wegzinken. Doordat zich onder de kap
nog lucht bevond duurde het eenigen
tijd voordat het voertuig geheel onder
water was verdwenen. De auto wa9
over den kop geslagen en lag eenige
meters van den kant in het hier on
geveer 3 meter diepe kanaal.
De plaats waar de auto lag. was
duidelijk te zien, want de lichten
ïrandden nog: deze waren naar den
wal gekeerd, zoodat het voertuig een
maal geheel over den kop geslagen is.
De heer J. de Ruyter hoorde uit
den wagen een vreeselijk gegil en ge
schreeuw van de in doodsgevaar ver-
keerende inzittenden. Alleen kon hij
echter niets doen en daarom ging hij
onmiddellijk hulp halen. Eenige auto-
mobilisten, die langs den weg kwamen,
reden onmiddellijk naar Ilpendam en
Purmerend om politie en autoriteiten
te waarschuwen en zelf liep de heer
de Ruyter naar eenige buren om te
trachten met hen iets voor de dren
kelingen te doen.
Met touwen trachtten zij de auto,
die intusschen onder water was ver
dwenen, op te trekken, hetgeen echter
niet gelukte.
Toen de wagen tenslotte was gelicht
werd eerst een ongeveer veertienjarige
jongen uit het voertuig gehaald. Daarna
konden twee mannen worden bevrijd,
terwijl tenslotte een vrouw werd be
vrijd. De vier inzittenden bleken allen
overleden te zijn. De lijken werden
in de gereed staande ziekenauto ge
legd en naar het gemeentelijk zieken
huis te Purmerend overgebracht.
Grootste schip der wereld te water gelaten
Zaterdag is te Saint Nazaire het
grootste schip der Fransche handels
vloot en tevens van de wereld, het
passagiersschip „Normandië" te water
gelaten.
Het schip werd gedoopt door pre
sident Lebrun, die daartoe speciaal
was overgekomen.
Nieuwe werkloozen-onlusten
te Londen.
De aan de hongermarsch naar Lon
den deelnemende werkloozen hebben
Zondagmiddag een massale betooging
gehouden op Trafalgar Square.
Hoewel uitgebreide voorzorgsmaat
regelen waren genomen is het ook
thans weer tot ernstige botsingen met
de politie gekomen, waaibi] meer dan
dertig personen, waaronder tal van
politte-agenten, werden gewond. Een
aantal communisten werd gearresteerd.
Het is gebleken dat, evenals de
vorige keeren, de incidenten niet wer
den veroorzaakt door de werklooze
deelnemers aan de hongermarsch, maar
door Londensche communisten, die
zich bij de werklooze betoogers hadden
aangesloten. Na cfljop van de betoo
ging beginnen deze incidenten, waarbij
de betoogers met de vuisten op de
politie insloegen, terwijl de bereden
politie met den gummiknuppel op de
werkloozen lnronselde.
Ernstig ongeval te Almelo.
De schoenwinkelier H. W. Egglnk
te Almelo, is op de Wierdenschestraat
door een auto uit Enschedé, bestuurd
door den heer R. aargereden. De heer
E gink, die ernstig gewond werd, is
overleden. Het ongeluk moet te wijten
zijn aan een verkeerde manoeuvre van
het slachtoffer, dat op de fiets reed.
Het slachtoffer laat een vrouw en vier
kinderen na.
De onbewaakte overwegen.
Zaterdag heeft een ernstig auto
ongeluk plaats gevonden op den on-
bewaakten overweg op de spoorlijn
Den Haag—Qouda, onder de gemeente
Leidschendam—Voorburg.
Een personenauto, bestuurd door
den chauffeur van B. van de V 1.0 S.
maatschappij, is tegen een uit de rich
ting van Qouda komenden trein gere
den, met het gevolg, dat de auto in
een sloot werd geworpen. De wagen
was totaal vernield.
De chauffeur liep slechts onbeteekend
letsel op. De passagier, de 40-jarige
van W., bakkersknecht, was uit de
kop. Eerst ongeveer twee uur later kon aujQ gesiingerd. De chauffeur, die zijn
het voertuig worden opgehaaldde pa58aaier miste, stelde onmiddellijk
vier inzittenden hadden zich niet uit
den wagen kunnen bevrijden en zijn
verdronken.
Toen het ongeval geschiedde, begon
het reeds donker te worden. Het was
regenachtig weer en de weg—met as-
phaltbedekkingwas glad. De plaats
waar de auto het water inreed is bij
de automobilisten, die den weg kennen,
berucht; in betrekkelijk korten tijd is
dit reeds het vijftiende ongeval, dat
hier gebeurt Weliswaar is tot dusver
nog nimmer een auto te wate, gere
den, doch herhaaldelijk komen de
auto's tegen de boomen terecht, waarbij
somtijds de slachtoffers ernstig gewond
worden. Vooi hen, die den weg niet
kennen, is de weg hier des te gevaar
lijker. De bocht, van Purmerend ko-
passagier
een onderzoek in en vond van W.
met een zware hoofdwonde In de sloot
liggen. Toegeschoten hulp heeft van W.
terstond op het droge gebracht, maar de
levensgeesten waren reeds geweken.
Van W, was gehuwd en vader van
drie kinderen. Hij woonde te Den Haag.
Hevige gevechten in Nicaragua.
Naar uit Managua (Nicaragua) wordt
gemeld, is een compagnie van de
nationale garde in de omgeving van
Chichigalpa door de opstandelingen
in een hinderlaag gelokt, waarbij he
vige gevechten ontstonden. Na een
bloedigen slag. welke vijf uren duurde,
werden bij de opstandelingen 50 en
bij de nationale garde 12 dooden
geteld.
rm-
'de
Dus
■nijn
gon,
hen.
kon
'■zen.
i be-
A'a
!n al
Inen
■oote
it.te
ook
elen,
te A.
iagt).
..eI1 dat het Dag. Bestuur onzer ge-
•nte nog wel eens ernstig zal overwe-
J*0f de noodzaak tot plaatsing in de
klasse wel werkelijk aanwezig is.
nnnende hiertoe iets te hebben bijge-
en, verblijf ik met hartelijken dank
Uwe misschien wel wat al te mis-
Ljkte gastvrijheid.
Uw dw. dn.
ROSDORFF.
en vi
ïen nii
Prt;'en!l ezwaar van ^en omweg onover"
DE VOETBALCOMPETITIE.
De spanning dreigt er uit te gaan in het
Zuiden. Het blijkt steeds meer dat PSV
ook dit jaar weer een stuk boven de rest
uitsteekt. Door de onverwachte struike
ling van Longa tegen de wispelturige
Maastrichtenaren en mede door haar
eigen sprekende overwinning op NAC„
staat de Eindhovensche club thans aan
den kop met een voorsprong van 4 pun
ten op no. 2 Longa. MVV en Eindhoven
volgen met allen 4 verliespunten meer
als de lampenmenschen.
BVV sleepte onverwacht een punt bin
nen tegen Willem II, waardoor er onder
in weer meer attractie komt. Eindhoven
won van Bleijerheide met goede cijfers,
en in de 2e klasse heeft Wilhelmina thans
de leiding genomen door een kleine over
winning op Tegelen. Helmond en De
Valk zorgden ervoor in de running te
blijven, zij konden het beiden echter
slechts moeilijk tot de overwinning bren
gen. De Helmonders bleven met 10
meester over TAC, terwijl de sigarenma
kers zich gelukkig mogen prijzen dat zij
tegen WSC stand konden houden. De
ploegen gaven elkaar niet veel toe, en de
overwinning was dan ook voor de geluk
kigste. Ten slotte deelden VOS en Roer
mond de punten.
De derde klassers behoefden zich we
gens den regen niet in hun voetbalpak te
steken. De uitslagen zijn:
le klasse.
EindhovenBleijerheide 52
Willem IIBVV 33
LongaMVV 45
NAC—PSV 1—6
2e klasse A.
De BaronieVlissingen 01
2e klasse B.
VOSRoermond 22
HelmondTAG 16
De Valk—WSC 3—2
WilhelminaTegelen 21
le klasse.
zal ook
ie toch
g lasti
■ogressie
ïgelen
lekende
e goed
PSV
6
6
0
0
LONGA
6
4
0
2
MVV
6
4
0
2
Eindhoven
5
2
2
1
Bleijerheide
6
3
0
3
NAC
6
2
1
3
Willem II
6
1
2
3
NO AD
5
1
2
2
Middelburg
5
1
0
4
BVV
5
0
1
4
2e
klasse
B.
Wilhelmina
5
4
0
1
VVV
5
3
2
0
Helmond
6
3
2
1
De Valk
6
2
3
1
Tegelen
6
2
1
3
TAC
5
1
3
1
WSC
6
2
1
3
VOS
6
2
1
3
Roermond
5
1
1
3
GUDOK
4
0
0
4
3e
klasse
D.
Oosterhout
4
3
1
0
Baardwijk
4
2
2
0
Good-Luck
4
2
1
1
Nevelo
4
1
2
1
RWB
3
1
1
1
HEC
3
1
0
2
Capelle
4
0
1
3
Oisterwijk
2
0
0
2
Res.
2e
klasse A.
Dongen 2
3
3
0
0
Willem II
3
3
3
0
0
WSC 2
4
3
0
1
BVV 3
3
2
0
1
Wilhelmina 3
5
1
0
4
NOAD 4
4
1
0
3
GUDOK 2
4
0
0
4
LONGA 3
0
0
0
0
22—5
19—11
17—17
13—8
16—16
15—17
16—18
7—10
9—21
11—22
7
5
5
5
5
3
0
7
6
5
4
3
2
1;
0
6
6
6
2
2
2
0
0
16—7
10—6
13—14
14—13
14—9
5—4
12—13
8—12
11 15
4—14
19—9
16—10
17—9
8—9
11—12
6—10
7—23
2—6
17—2
13—4
8—8
16—5
10—19
9—23
4—17
0—0
in dezen wedstrijd minder kreeg dan zij
eigenlijk wel verdiende, want voorname
lijk in de tweede helft was de bezoeken
de club vrijwel voortdurend in den aan
val. Het bleef echter de groote fout dat
de voorhoede voor het doel der gasthee-
ren niet doortastend genoeg speelde,
waardoor kans op kans verloren ging.
Hadden de zwarthemden zich de opge
legde kansen ten nutte gemaakt, dan zou
de overwinning zeker mee naar de Lang
straat gekomen zijn. De Valk beschikt
over een goed elftal, dat de nieuwelingen
in routine en snelheid de baas was. De
achterhoede der «thuisclub heeft veel
werk verzet, vooral na de rust, toen de
backs herhaaldelijk met verre trappen de
voorhoede wistenÜte bereiken.
De strijd begon met een open spel en
elkaar afwisselende aanvallen, die beide
doelen om beurten benaderden. Toch
waren in het eerste deel van den strijd
de aanvallen van De Valk talrijker en ge
vaarlijker, daar WSC nog niet zoo spoe
dig op tempo kon komen. De Waalwijk
sche doelman moest dan ook verschillen
de malen in benarde situaties ingrijpen,
wat hem echter goed afging. De WSC-
verdediging paste verschillende malen de
buitenspelval toe en met succes. Intus-
schen kwam er ook gang in de WSC-
voorhoede. Reeds eenmaal had de
rechtsbuiten zich vrij gemaakt om een
goed schot te lossen, dat echter te zacht
was. Er was een half uur gespeeld, toen
de WSC-aanval er weer vlug tusschen
uitging en de rechtsbuiten den bal toege
speeld kreeg van den centervoor. Hij
schoot hard voor doel, waar de linksbin
nen gereed stond om het eerste doel
punt te maken, 01.
Het was intusschen flink begonnen
met regenen en het werd er daardoor
voor de spelers niet gemakkelijker op.
Zoo kwam de WSC-linksbinnen te vallen
juist toen hij uit goede positie een schot
wilde lossen. Een goed schot van den ac
tieven Valk-linksbuiten wist v. d. Ven
keurig te stoppen. 10 minuten voor rust
maakte de WSC-linksback door 'n onge-
lukkigen misser corner. Deze werd goed
genomen en uitstekend ingekopt. De Valk
schepte door dit onverwachte succes
nieuwen moed en zette een serie gevaar
lijke aanvallen in. Een tweede maal ver
dween de bal in het WSC-doel, doch te
voren was reeds buitenspel geconsta
teerd. Driemaal achtereen zagen we den
WSC-doelman een zeker doelpunt voor
komen.
Na de rust begon het ongelukkig.
Reeds na 5 minuten bewerkte de WSC-
aanvoerder den bal met de hand, wat z'n
ploeg op een strafschop en een doelpunt
kwam te staan, 21. Lang hield de
thuisclub dien voorsprong echter niet,
want even later loste de WSC-rechtsbin-
nen een ver en hard schot, dat de Valk.
keeper onvoldoende stopte; Vos was er
bij om de partijen op gelijken voet te
brengen. De doelpunten bleken goedkoop
want weldra had de Valk weer de lei
ding genomen, toen de rechtsbinnen den
bal van links kreeg toegespeeld en geen
fout maakte. Dit doelpunt beteekende een
algeheele omkeer in den strijd, want
van nu af aan werd er vrijwel voortdu
rend op de Valk-helft gespeeld. Het en
thousiasme der WSC-ers groeide ziender-
oogen aan, ondanks de felle regelvlagen
die neerstriemden. Voortdurend zweefde
de bal voor het Valkenswaardsche doel,
en geen wonder dus dat geen der Waal-
wijkers zich over den uitslag ongerust
maakte. Ondanks de talrijke kansen
mocht het de WSC-ers niet gelukken het
net nog te vinden. Ook niet toen de kee
per den bal uit zijn handen liet vallen
voor de voeten van den midvoor, het
mag een wonder heeten, hoe deze speler
kans zag om nog te missen, waarschijn
lijk gleed de bal hem over den schoen.
De rechtsbinnen loste uit vrije positie
een vliegend schot, dat rakelings over
ging. Een vrije schop van verren afstand
schoot v. d. Brand hard tegen de lat,
niets wilde echter lukken. Toch bleef de
hoop der Waalwijkers nog leven tot de
allerlaatste seconde, toen de WSC-links-
half door een wir-war van beenen heen
ep den hoek schoot, de bal scheerde
langs den paal, maar aan de verkeerde
zijde.
Toen ging het beslissende fluitje en
achter ons hoorden we een Valk-suppor
ter zijn ingehouden adem uitblazen met
de verzuchting: „Is dat nu het W.S.C.
dat hier verleden jaar tegen het derde
elftal speelde?"
Het Huisgezin schrijft o.m.:
W.S.C. speelde weer kranig, ditmaal
tegen De Valk, maar moest ook dezen
uitwedstrijd op het kantje af verliezen",
en verder:
„De thuisclub heeft over dezen uitslag
niet te klagen. De hard-werkende WSC-
ers hadden, gezien hun spel na de rust,
zeker een gelijk spel verdiend".
De wedstrijd van het 2e elftal ging
niet door.
8,00
10,00
10,15
10,30
11,00
11,30
12,00
2,30
3,00
3,45
4,00
5,00
5,30
5,45
0,30
7,00
7,30
8,00
9,15
9,30
10,15
10,30
11,00
11,05
8,00
10.00
10,15
10,45
11,00
12,15
2,00
3,00
4,00
5,00
5,45
6,15
6,45
7,00
7,45
8,00
10,00
11,00
8,00
10,00
10,15
10,30
11,15
11,45
12,00
2,00
2,30
4,00
4,50
5,30
6,00
6,15
6,40
7,00
7,15
7,30
8,00
8,30
9,00
9,30
10,00
10,05
10,15
10,45
11,00
8,00
10,00
11,30
12,15
I,45
2,00
3,15
1,30
5,00
6,15
6,45
7,10
7,45
8,00
9,15
II,00
8,00
10,00
10,15
12,00
2,15
2,50
3,10
3,50
4,30
4,50
5,40
6,00
6,30
7,00
8,00
10,30
11,15
8,00
10,00
11,30
12,15
2,00
2,30
4,00
5,00
I 5,15
5,30
6,20
6,40
7,10
7,45
8,00
9,00
9,15
DONDERDAG 3 NOVEMBER.
HILVERSUM 296 M.
A.V.R.O.)
Gramofoonmuzlek.
Morgenwijding.
Gramofoonmuzlek.
Sollstenconccrt.
Kookprnntje.
Vervolg sollstenconcert.
Lunchconcert.
Kamermuziek..
Naaicursus.
Gramofoonmuzlek.
Zlekenuur.
Radlo-kinder-koorzang.
Gramofoonmuzlek.
Kovacs Lajos.
Sportpraatje.
Kovacs Lajos.
Engelsche les.
Vaz Dlas.
Radiotooneel.
Concertgebouw-uitzending.
Radio-tooneel.
Gramofoonmuziek.
Vaz Dins.
Gramofoonmuzlek.
HUIZEN 1875 M.
(K.R.O.)
Morgenconcert.
(N.C.R.V.)
Gramofoonmuziek.
Morgendienst.
G r amof oonmuz i ek
(K.R.O.)
Gramofoonmuziek.
Lunchconcert.
(N.C.R.V.)
Cursus fraaie handwerken.
Vrouwenhnlf uurtje.
Bijbellezing.
Accordeonmuziek.
Cursus handenarbeid voor de jeugd.
Onze Ned. monumenten door K. Roosjen.
Cursus knippen en stofverslercn.
Weekoverzicht.
Ned. Chr. Persbureau.
De Hanrl. Orkestvereenlglng. Winterlezing
Vaz Dlas.
Halfuur zang.
VRIJDAG 4 NOVEMBER.
HILVERSUM 296 M.
(V.A.R.A.)
Gramofoonmuzlek.
(V.P.R.O.)
Morgenwijding.
(V.A.R.A.)
Barend Goedhart Snik, van H. Heijermnns
Voordracht door Hetty Beek.
Vara klein orkest.
Onze keuken door P. J. Kers Jr.
Voordracht door Hetty Beck.
(A.V.R.O.)
Lunchconcert.
Causerie door Piet van 't Veer.
Het Avro-kamerorkest.
(V.A.R.A.)
Gramofoonmuziek.
Na schooltijd.
Vara-Klcin-Orkest.
Vara-Mandoline-Ensèmhle.
Orgelspel.
Mr. v. d. Goes van Naters: I-erd. Lassaue
Orgelspel.
Vara-Mandoline-ensemble.
Vara-Klein-Orkcst.
(V.P.R.O.)
Cursus Catechisatie.
Concert.
Cursus. Moeilijkheden in het heden.
Concert.
Vrljz. Godsd. Persbureau.
Vaz Dias.
Mr. Fcitkamp overunoderne schilderkunst.
Gramofoonmuziek.
(V.A.R.A.)
Gramofoonmuziek.
HUIZEN 1875 M.
(K.R.O.)
Morgenconcert.
Gramofoonmuziek.
Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen.
Het KRO-Sextet.
Gramofoonmuziek.
Solistenconcert.
Gramof oonmuzi ek
C. Hazelzet: Een muzikale wereldreis.
Het KRO-orkest.
Welsprekendheid door Albert Vogel.
Het KRO-Orkest.
Prof. Dr. Waele: Griekenland.
Gramofoonmuziek.
Stedelijk orkest van Maastricht.
Vaz Dias.
Gramofoonmuziek.
ZATERDAG 5 NOVEMBER.
HILVERSUM 296 M.
(V.A.R.A.)
Gramofoonmuziek.
(V.P.R.O.)
Morgenwijding.
(V.A.R.A.)
Uitz voor arbeiders in Continubedrijven.
De Notenkrakers.
Gramofoonmuziek.
Vraaggesprek.
Orgelspel.
Beoefening der huismuziek.
Onthouders Radio Comité.
Gramofoonmuziek.
Literair overzicht.
Volksliederen door De Wielewaal.
De Flierefluiters.
Uitz Vrijdenkers Radio Omroep.
Zaterdagavondprogramma.
Vaz Dias.
Gramofoonmuziek.
HUIZEN 1875 M.
(K.R.O.)
Morgenconcert.
Gramofoonmuziek.
Godsdienstig halfuurtje.
Trio Wim Metselaar.
Halfuurtje voor de rijpere jeugd.
Kinderuurtje.
IIIRO.
Gramofoonmuziek.
Esperanto-nieuws.
Gramof oonmuziek.
Journalistiek weekoverzicht.
Gramofoonmuzlek.
Kath. Radio Volks-Untverslteit.
Sportpraatje.
Vroolijkc Weensche Operette-avond.
Microfoonvertclsel.
Vaz Dias.
Vervolg operette-avond.
10,30 Dc KRO-Boys.
BVV 2 verliespunten w.n.o.
W. S. C.
DE VALK—W.S.C. 3—2.
Een ongelukkige wedstrijd.
Spanning tot de laatste seconde.
A..s. Zondag W.S.C.Gudok.
W.S.C. heeft het Zondag in Valkens-
waard niet tot een overwinning of een
gelijk spel kunnen brengen, hoewel het
slechts weinig gescheeld heeft.
Wij voegen er aanstonds bij dat WSC
W.S.C.—GUDOK.
Zondag krijgen we weer een thuiswed
strijd, waarvan we nu al sinds een maand
verstoken zijn. Daarom zal er zeker wel
groote belangstelling bestaan voor a.s.
Zondag als het Tilburgsche Gudok op
bezoek komt. In Tilburg won WSC van
deze ploeg, waarom wij haar thans ook
een goede kans durven geven.
H.E.C.
De wedstrijd C.M.G.H.E.C. 3 is met
een groote nederlaag voor H.E.C. 3 ge
ëindigd Deze jongens moeten wat meei
samenwerken en den moed niet te gauw
laten zinken.
Voor H.E.C. 2 werd het terrein afge
keurd. De wedstrijd H.E.C. 1Capelle 1
moest echter doorgaan, hoewel het ter
rein absoluut onbespeelbaar was. Er was
nauwelijks vijf minuten gespeeld toen de
scheidsi echter wegens regen den wed
strijd staakte.
Voor a.s. Zondag is voor H.E.C. 1 nog
geen wedstrijd vastgesteld, zoodat dus
H.E.C. 1 allerwaarschijnlijkst vrij is van
cc mpetitiewedstrijd.
Het publiek wordt medegedeeld, dat
de plaatsbewijzen welke gekocht zijn
voor den uitgestelden wedstrijd H.E.C.
Capelle, geldig zijn voor den eerstvolgen-
den wedstrijd.
M'aximum diepgang
der schepen
1.60 M.
reden.labbegatsche haven
;r grooti 0
Waalwijksche haven
ier
aozenuit-
•lasting^
mogen
ruim
1.40 M.
1,40 M.
1.50 M.
1.90 M.
1.50 M.