Curiositeiten onzer Ambacliten. oogen, zenuwachtig bewegende handen en pruttelende mumrnelllppen. Ik zelf heb de gewoonte om bij dergelijke clauses te vragen: .Wat denkt u dat die persoon wilde zeggen De speler vult dan zelf den zin aan, .Mo A, dat wilt u dus zeggen. Welnu, zeg het". Maar vóór de bewuste per soon den voliedigen zin heeft gesproken, krijgt de tegenspeler al een sein om in te vallen. Op die manier voorkom ik storende leemten en het onberede neerd stoppen bij .dat" of .enneeee", terwijl op de bedoeling van den tekst nog eens 'n brandglaasje gezet wordt. Tlenus van Padden uit de Ürunensche haai, Ik ben blij dat je me gelegenheid gaf een paar dilettanten gebreken het pad te wijzen ter verbetering. Je naam van Padden doe je dus eer aan. De Schoenmaker. IV. Laten we met deze bijdrage even wat vertellen over de beschermpatroons der schoenmakers. Het schijnt dat de acten van den H. Crispinus en zijn metgezel den H. Crispiniaan zoowat om de achtste eeuw zijn opgemaakt. Deze vermelden, dat de twee heiligen broeders waren, en dat zij, om de vervolging van üiocletiaan te ontgaan, te Soissons aankwamen, waar niemand hun gastvrijheid durfde te verleenen omdat zij christenen waren Zij namen daarom het bedrijf van schoenmaker aan en werden daarin weldra ook zeer bekwaam. Zij wilden geen loon hebben, en het volk kwam hun gaarne bezoeken en luisterde mtt veel ge. noegen en ernst naar hunne preeken over 't Evangelie. En velen, die door hen werden overtuigd, verlieten den cultus der afgoden-dienaars. De gou verneur van Gallië deed hen te Sois sons gevangen nemen, waar zij schoe. nen maakten voor het volk, en bracht hen voor den Keizer Maximiliaan Hercules, die hen trachtte te dwingen aan 't geloof te verzaken. Daar zij echter zulks weigerden, deed de gou- verneur Rictius Varus hun verschrik kelijke folteringen ondergaan, zonder evenwel zijn doel te bereiken, daar beiden standvastig bleken in hun ge- loof. Men bond hun kleine molen- steenen om den hals en stortte hen in de rivier, maar zij zwommen ge- makkelijk en bereikten den anderen oever. Varus liet hen nu in gesmolten lood ploffen, dat hen echter geen leed deed, evenmin als het bad kokende olie, waarin hij hen liet werpen. Toen besloot Maximiliaan hen te laten oni. hoofden, zoodat hunne lichamen ten prooi lagen aan de vogels en de honden, die ze echter niet aanraakten. Dat is de legende der twee heilige patroons. Er is echter nog een andere, welke niets gemeen heeft met het ver. haal over de acten der martelaren en over 't algemeen ook voor niet geloof waardig wordt gehouden. Deze luidt als volgt: De schoenmakers van eertijds, die REISVERHAAL van den Eerw. Broeder Cephas (P. C. Passier) naar de Binnen landen van Oost-Borneo. 1932. V (Slot). Het ging langs atijle hellingen en diepe ravijnen en gevaarlijke bochten. Pater Haveman 'n spon taan mensch met 'n doorzichtsvermo. gen, die was zoo verstandig geweest om 'n lototoestel mede te brengen, waar wij dan ook allenjmede in onzen schik waren, want het is altijd leuk dat ze thuis ook eens kunnen zien waar hun zoon uithangt. We kwamen n.m. om 'n uur of half zeven in Bandoeng aan bij de Kruis taeeren, waar wij ook nog 'n Monseig neur ontmoetten. Pater Jansen en ik. moesten slapen bQ de Broeders van St. Louis uit Oudenbosch. Den vol- genden dag na de stad gezien te hebben, zijn wij ook nog geweest op het vllegvald, en zagen er juist eentje dalen die van Batavia af kwam, n.l. .De Duif. Op den middag om 12 uur vertrok ken wij al weer met 'n auto, daat dit veel goedkooper was dan de trein. We moesten n.l. door naar .Semarang" waar onze Paters al reeds zaten te wachten op de nieuw aangekomenen. Nu zat er 'n Chinees achter het stuur, die man kende geloof ik geen zenuwen, hQ reed als een dwaas. De afstand Bandoeng-Semarang telde n.l 360 K M. over .Cheribon" langs de kust. Qe- weldlg reed hij in de «Preanger* midden door de Dessa's (dit zi]n de huisjes die vér afgelegen liggen), be- woond door Javanen. Het was hier niets dan draalen. de bergen op en af, zonder zQn vaart te verminderen, het was 'n brute rijder, nu en dan reden wij in 'n bocht op twee wielen, dat zoodoende de velling over de banden schoof. Het was op den middag dat wij .Cheribon" naderden, toen op een 's avonds nog met kaarslicht werkten, vermoeiden daardoor hunne oogen zeer erg. Crispinus was een schoen makers-gezel Toen hij op zekeren avond bij zijn werk een glazen buik- flesch half gevuld met water had staan, bemerkte hij dat het kaarslicht zich in het watervlak tot één punt vereenig- de, wat een sterk licht veroorzaakte. Hij had het ingenieus idee om zijn werk onder dit lichtpunt te brengen, en sedert dien tijd kon hij zijn werk met dezelfde perfectie als met dag. licht volbrengen. Zijn collega's volg den zijn voorbeeld, en vanaf dit oogen- blik gebruikten de schoenmakers fles- schen water om daarin het licht hun ner kaarsen en lampen te laten con- centreeren. Uit erkentelijkheid voor dezen dienst vroegen de schoenmakers erom Cris pinus te canoniseeren teneinde ook de patroon te worden der schoenmakers. In de middeleeuwen werd vooral in Frankrijk het feest der twee heiligen op luisterrijke wijze gevierd. Rond de 15e eeuw werden bij die feesten altijd dramatische tooneelstukken uitgevoerd; de hoofdvoorstelling was daarbij ge woonlijk het leven en het martelaar schap der beide illustre schoenmakers. In de kapel van de gilden werden toen ook steeds de beelden gebeiteld. We vinden in een oud Fransch boek „Histoire de Cordonniers" eene uiteenzetting der voornoemde festivi teiten de schoenmakers ontwaakten den morgen van 25 October bij het luiden der kerkklokken, maar dan ook alle torenklokken. Dan trokken ze allen processie-gewijze ter kerke naar de H. Mis, waar zich de kapel der beide patroons bevond, terwijl vóór de beel den het kruis werd opgesteld en eene waskaars aangestoken. De gilde-mees- ters waren daarbij verplicht een pond was aan de kapel te schenken. Na 't einde der plechtige H. Mis verlieten de schoenmakers weer even feestelijk de kerk als zij er heen waren getrok ken. In den namiddag werd een groot feestmaal voor alle schoenmakers aan gericht, en wel ten huize van den oppersten gildemeester, waarna ge- woonlijk de belangen van het gilde en het ambacht druk werden besproken. Zeer eigenaardig maar toch voor beeldig was daarbij, dat in het feest lokaal twee beelden van de patroons prijkten. En om te voorkomen dat de vroolijkheden zonden ontaarden in ruwheid en weerzinwekkende hande lingen, stond er voor de beelden het volgende opschrift aangebrachtIndien er iemand der feestelingen tijdens deze bijeenkomst durft te vloeken en on eerbiedig te zijn tegenover God, O. L. Vrouw en de Heiligen, of den vrede tracht te verstoren door ruzie en anders, zins, zal de schuldige de eerste maal een half pond was, de tweede maal een pond en de derde maal twee pond was betalen. (De was was daar toen zeer duur). Als hij zich tegen deze boete verzet, verliest hij zijn lidmaat- schap en kan hem door den rechter de vergunning worden ontnomen tot uitoefening van zijn ambacht. gegeven oogenblik onze achterband klapte, die gewond werd door een Javaanschen spijker. Nu het kwam juist goed uit. want wij hadden allen honger, en stapten naar 'n Hotel om wat te gebruiken. Wij kwamen terecht bij Hollanders en ze waren Katholiek en Moeder de vrouw die al reeds bang was dat haar man te veel zou rekenen voor de Pastoors, maakte het goed, door haar man wat te matigen; nu het bedrag viel dan ook mee. we moesten n.l. I 6.— bftalen voor 'n goede boterham met 'n biefstukje en 'n koelen dror k voor 4 personen. Nadien was de chauffeur al reeds klaar gekomen met zijn band lappen, en wij stapten in, en weer verder. Na vele angsten en hankrampen te hebben uitgestaan be reikten wij om 8 uur «Semarang", we hadden reeds al 2 uur in het donker gereden midden ln de bergen. We hadden ook op 100 K.M. afstand onze Paters opgebeld vanuit een plaatsje de 'naam ben ik vergeten dat wij op komst waren. Ha, daar stond te lezen op 'n bord «Semarang*, en na eenfge stonden stopte de auto voor de Pastorie. Pater Wilkens en Pater v. d. Steegt stonden al reeds klaar om ons te ontvangen. Na eerst wat gedronken te hebben gingen wij aan tafel, en aten ons buikje dik. Dien avond moe van'den tocht, zochten wij al vroeg onze «klamboe* op om 'n goed dutje te doen. 'n Broeder van het Weeshuis op «Tjandi* 'n stadswijk kwam mij halen om bij hen te slapen, de Paters echter moesten naar de Jezuïeten, want op onze pastorie was geen slaap gelegenheid genoeg. Hier op Semarang hebben wij 'n dag of acht doorgebracht, na eerst nog 'n tochtje gemaakt te hebben naar «Djokjakarta*. Dinsdag 4 Oct. over „Moentalan* «Mendoet* en dergelijke zoo naar de Jezuïeten, waar nog 'n oud kameraad zat van Pater Schoone als Broeder. Ook Nederland heeft zijne schoen makers-gilden gehad, maar men vindt omtrent feestelijke gebruiken maar zeer weinig aangeteekend. In Frankrijk ver dwenen echter die mooie zeden ook ten tijde der revolutie, en na dien tijd is er weinig meer van terecht ge komen. Hier en daar kwam omstreeks 1820 weer een opleving in het gilde der schoenmakers. Men trachtte toen gilden voor oude en jonge schoen makers (voor ieder apart) te organi- seeren, met één jaarlijks algemeen feest, 's Maandags na 25 October, met eene H. Mis en een plechtig Lof. 's Avonds was er dan algemeen dans partij en 's anderendaags een zielmis voor de afgestorven leden. Op vele plaatsen is het feest daar, ter eere van den H. Crispinus, ver loren gegaan, ook al omdat in vele streken van Frankrijk het katholiek geloof ernstig heeft geleden, vooral na den wereldoorlog. In 't laatst der vorige eeuw vernamen we nog van een kennis, dat in zijn woonplaats de schoenmakers in een herberg op dien dag te 9 uren bij elkander kwamen. Twee en twee gingen ze vandaar ter kerke naar een H. Mis, meedragende korfjes met koeken, die gewijd moes ten worden. Elke schoenmaker kreeg er voor zijn gezin een mee naar huis. De rest werd later in de herberg ver orberd, waar men wederom na afloop der H. Mis zijn intrek nam. Onderweg werden zij dan door de kinderen met een aardig liedje bezongen. Dat liedje bestaat er nog. Gerh. Kr. BUITENLAND, Noorsch.Deensch geschil over Groenland Het Permanente Hof van Interna tionale Justitie deed uitspraak ln het geschil tusachen Denemarken en Noor wegen inzake Oost-Groenland. Het Hof besliste ten gunste van Denemarken en verwierp de eischen van Noorwegen. Het conflict Engeland—Rusland. Sir John Simon zette in het Lager huis de motieven van het Engelsche optreden tegen Rusland uiteen. De arbeiderspartij acht het Ingediende wetsontwerp tot het leggen van een embargo op den Russischen invoer verkeerd. De liberalen sleunen de re geering. Einstein wil onafhankelijk blijven. Professor Einstein houdt verblijf in een villa te De Haan aan Zee. De geleerde leidt met zijn echtge- noote in deze Belglbche badplaats een eenvoudig leven. Hij heeft het verzoek van de hand gewezen, hem door den Engelschen gezant gedaan, om zijn intrek te nemen in een gemeubileerd kasteel, waar volledig personeel tot zijn beschikking zou staan. Ook had een Belgische universiteit een derge lijke aanbieding gedaan, doch Einstein verkoos onafhankelijk te blijven. HQ bezat in Duitschiand drie eigendommen die thans verbeurd zQn verklaard zijn woning te Berlijn zou zelfs verwoest Den volgenden dag 5 Oei. stapten wij weer ln en lieten ons brengen naar de «Boro-Boedoer", dit is een groote hoop steenen op elkaar getast, wat een pracht van een kunstwerk uitmaakt, Zoo keerden wij terug naar de Zusters van „Mendoet* die ons 'n smakelijk middagmaal voor zette. Na- dien onze weg weer naar huis dwars door de bergen langs de «Merapi" waar destijds die geweldige ramp is geweest, waar hier dan ook plaatsen van te zien zijn die door .Bandjir s" overstroomd zijn. Verder over .Maga- lang" Ambarawa. Salatiga, Koping, Semarang, en kwamen dan zoo weer behouden aan. Pater Schoone vertrok van hieruit met den eendaagsche Vrijdags 7 Oct. naar Soerabaja, waar hij den 8sten des namiddags aan boord moest van de K P. M. die hem verder over transpor teerde naar «Bandjoermassin* Z.Bor neo. Hij werd tot Soerabaja vergezeld door Pater Wilkens die ons daar op. wachtte, want Pater Jansen en ik be hoefden 's Maandags pas weg vanaf Semarang, en na hartelijk afscheid genomen te hebben van Pater v. d. Steegt en Pater Haveman, stapten wij in onze eendaagsche en tuften wij naar Soerabaja; het was dien dag lekker heet in dat treintje. Om 3 uur 's middags arriveerden wij en Pater Wilkens en 'n andere Pastoor van deze stad, stonden ons op te wachten, om ons de slaapgelegenheid aan ie wijzen voor dezen nacht. We kwamen dan aan de Pastorie waar Mgr. de Bakker thuis was, dit waren de Lazaristen. Den volgenden dag gingen we weer verder, want onze boot zou 9 uur voormiddags vertrekken,maar vanwege de drukke lading werd het 12 uur v.m. Pater Wilken9 bracht ons nog weg en daar gingen wij dan via «Ba- likpapan", en het was weer afscheid nemen en 'n wuiven van belang' zijn, HQ verwacht thans zijn asststent Mayer uit Weenen, waarna hij zijn studies zal voortzetten. Inflatie van den Dollar De commissie van landbouw heeft een gunstig rapport uitgebracht over het wetsontwerp van Roosevelt tot steun aan de boeren. De commissie heeft ook op inflatie van den dollar aangedrongen. Goudembargo ln de V. S. Ingetrokken. Krachtens decreet van president Roosevelt is het embargo op den goud- export, dat in verband met de bank. crisis werd uitgevaardigd, weer op geheven, echter met dien verstande, dat uilvoer-iransacties slechts mogen plaats hebben met goedkeuring van den minister van Financiën, Drastische maatregelen zijn genomen tegen het hamsteren van goud in het binnenland. Roosevelt heeft gelast, dat alle par ticulieren, die meer dan 100 dollars in goud of goudcertificaten bezitten, dit bedrag moeten inleveren op straffe van een boete van maximaal tienduizend dollar of gevangenisstraf van ten hoogste tien jaar. Ontmoeting Rooseveld-Mac Donald. President Roosevelt heeft een ver klaring gepubliceerd waarin hij uiting geeft aan de hoop, dat de Britsche premier MacDonald hem een bezoek zal kunnen brengen, ten einde een bespreking te kunnen houden over de economische wereldsituatie en het be wapeningsvraagstuk. Voorshands be staat niet het voornemen uitnoodigingen te richten tot de Fratische of andere regeeringen. Voorloopig heeft MacDonald, naar vernomen wordt, het plan opgevat, zich op 15 April a.s. naar de Vereenlgde Staten in te schepen. BINNENLAND. In 4ll2 dag naar Indti? Oemeld wordt dat een proef voor de snelvlucht Holland—Indlë vermoe delijk in October van dit jaar zal plaatsvinden. Bij deze zal overdag en des nachts worden gevlogen, waardoor de tocht in 4'/a dag zal worden volbracht. Voorts wordt melding gemaakt van een denkbeeld van de K L.M. om in de toekomst estafette—vluchten op het Holland—Indlë—traject uit te voeren. Hiervoor zullen machines en perso neel op enkele plaatsen worden ge- detacheerd. Door ook des nachts ie vliegen zal de tocht worden bekort. Ten slotte overweegt men te Mar seille minstens een vaste vertrek- en aankomst—basis in te richten, opdat bij slecht weer het postvervoer naar en van Marseille eventueel per trein of autobus zai kunnen geschieden. De landbouwcrisis—wet. Verschenen is de memorie van ant- woord aan de Tweede Kamer betref fende het wetsontwerp tot toekenning van bevoegdheden aan de regeering tot het nemen van bijzondere maat. regelen in het belang van den land bouw. Het verdrag van Ouchy. Verschenen is het voorloopig ver- slag van de Tweede Kamer betreffende het wetsontwerp tot goedkeuring van het iti Juli 1932 te Ouchy met België en Luxemburg gesloten verdrsg tot geleidelijke vermindering van de in voerrechten. Met het beginsel van het verdrag werd algemeen instemming betuigd. INGEZONDEN STUKKEN. Buiten verantwoordelijkheid der redactie Mijnheer de Redacteur l ln Uw blad van IJ. 1 April zie ik den toestand onzer schoenindustrie hier ter plaatse geschetst door een Inge- zonden mededeellng en volgens de zienswijze van een zekeren mijnheer C R. Voor onze plaatsgenooten zijn dit zeer zeker geen onbekende initialen, integendeel deze Initialen zijn even als zijne mededeelingen onze plaatse lijke industrie betreffende steeds in den geheelen omtrek zoo bekend als «de bonte hond". Waarom Omdat deze persoon (jammerlijk geen fabri kant, jammerlijk niet in staat zijnde een gedragen schoen behoorlijk van een paar nieuwe zooien te voorzien, doch overigens schitterend op de hoogte van de wijze, waarop en hoe zelfs de grootste schoenfabriek moet geleid en bestuurd worden) uit den aard van zfln karakter steeds onze plaatselijke industrie op alle mogelijke wijze bekritiseert en afbreekt èn In 't geniep èn in 't publiek. Uit zijne ingezonden mededeelingen toch komt zoo duidelijk tot uiting zijn vurige wensch meerdere fabrikanten te zien verdwijnen, zelfs ten koste van zijn arme arbeiders, waaraan h Q per saldo z'n broodje dankt. Och wat deert hem een groep werkelooze arbeiders meer of minder in zoo'n geval, wat deert hem meer plaatselijke ai moede onder de arbeiden de klasse, thans nu hij over de ruggen van deze arbeiders zijn positie veilig weet, als hQ in z'n hatelijke critiek zijn doel bereiken kan? Is het niet bedroevend, dat door een dergelijk leider der arbeiders organisatie de industrieelen zijner plaats zoo door het slijk worden ge haald? Is het inderdaad zoo slecht voor de arbeiders C. R. Hoe verklaart gij dan. gij alwetende, dat wij fabrikanten van de arbeids bemiddeling een circulaire ontvingen, om de massa arbeiders van bulten de plaats die hier steeds werken, zooveel mogelijk te weren Komen die menschen op die slechte loonen af, terwijl het op de plaats hunner inwoning zooveel beter is? 's Jongens wat was me dit een stinkboot, achter op het dek lagen 'n partij inlanders die hun varkens en kippen mee aan boord hadden gebracht gelukkig dat deze reis geen maand duurde, want dat was nu niet om uit te houden. Niettemin Pater Jansen was even goed nog flink zeeziek dee'z 3 dagen nog erger dan op de groote reis, hoe wel ik even goed en gelukkig er geen last van heb gehad. Des morgens om 8 uur arriveerden wij te .Balikpapan" waar weer andere heeren Geestelijken ons stonden op te wachten, n.l. Pater Stroosnijder en Broeder Plechelmus, Hoewel ik dezen Broeder nog nooit gezien had, was ik toch gauw thuis met hem. Alles van Holland moest weer. verteld worden, dat begrijpt U Het ging er maar staan, hoe maakt die het toch, kijkt hij altijd nog even zwart, enz. enz. Zaterdag 15 Oct. zou Pater Glou- demans komen, die eenigen tijd Band joermassin vervangen had vanwege dat Pater Groen met Mgr. Bos de binnenlanden in was. Hier in Balikpa pan zijn wij geweest tot 20 Oct., dien dag vertrokken wij omstreeks half elf weer met 'n boot K P.M. naar «Sa- marinda", daar stond ons Broeder Egidius op te wachten met z'n bootje „Sancta Theresia" en zijn drie jongens «Dajaks* die zorg droegen voor ons bootje Des avonds om 'n uur of 9 kwamen wij hier aan, om 22 Oct. te vertrekken! Nu dan gingen wij dan de .Rimboe" in, de groote Mahakan rivier op, stroomopwaarts. Het was den geheelen dag varen van 's morgens 6 tot 's avonds 6 uur. Somtijds ook nog later, want wij stopten niet voor dat we een gelegenheid hadden gevonden om te slapen in een «Koeboo* slaapplaats, dit tochtje duurde zoo tot Dinsdag 25 Oct. 4 uur 's namiddags, toen eerst bereikten wij onze Misiiestatie .Te ring". Pater v. d. Linden en Pater Vossen die nog hier was vanwege de filmop name, en Broeder Herman en dan de Eerw. Zusters met de schoolmeisjes en de jongens stonden ons op te wachten. Voor mij waren al die gezichten nog vreemd, behalve Pater Vossen, die kende ik nog van vroeger uit onze Parochie, toen hij destijds in Besoijen kwam preeken in de half negensche Mis. Nou daar stonden we nu midden in de binnenlanden van Borneo, om er niet meer uit te komen voor de tien jaartjes vervlogen zijn. Wij gingen allen naar de kerk, en Pater Jansen zette het «Te Deum" in, en luid klonk het door het arme simpele kerkje van onze Statie, en we dankten den goeden God voor zijn vele weldaden, en dat hij ons behouden, en wel hier midden in de «Rimboe" had gebracht, waar wij eiken dag op nieuw, ik als Broeder met mijn gebed en handenarbeid mogen werken aan de zaligheid der zielen van die arme Dajaks. Ik hoop dat God mij het geven mag, nog lang en vele jaren, ja geheel mijn leven te mogen slijten onder de «Bohorms*. Hierbij vraag ik uw aller steun in het geestelijke zoowel als in het tijde lijke, voor onze arme Borneo Mis sionarissen en Missie, die het zoo hard noodig heeft. Hierbij eindig ik mijn reisverhaal en verblijf in de namen van J.M.J. Br. Cephas. M.S.F. Missie-Statie .Tering" Oost Borneo. 28 November 1932. Wie thans lid wordt van W. B. blijft dit tot IS Mel 19)4.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1933 | | pagina 6