Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Eco Wonderlijke Gelijkenis i FEUILLETON r Ewmim EB NIMMER 33. WOENSDAG 19 APRIL 1938. 56e JAARGANG. Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG. Brieven, Ingezonden stukken, gelden ent. franco te zenden aan den Uitgever. Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25. Franco p. post door 't geheele rijk 1.49. UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO. Prijs der AdvertantiCn: 20 cent per regel; minimam 1.50. Bü contract flink rabat. Reclames 40 cent per regel. Advertentifin moeten Woensdag tan Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 nor la ons besit sin. DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. EERSTE BLAD. BINNENLAND. Tariefsverlagingen bij de Nederl. Spoorwegen. Na de tariefsverlaging van reizigeis en bagage op 1 April j I. volgen thans met ingang van 1 Mel a s. verlagingen der goederentarieven, waarin boven dien ingrijpende veranderingen zijn aangebracht. De goederentarieven verschenen heden en wij ontleenen daaraan het volgende Er zijn drie soorten vervoer: Expresgoed (vervoer met alle reizi gerstreinen, ook snel- en D-treinen). Snelgoed (vervoer met versnelde goederentreinen en met personen treinen) Vrachtgoed (vervoer met gewone goederentreinen). Het vroegere Ijlgoed en bestelgoed is dus samengesmolten tot Snelgoed. De vrachtbrieven en adreskaarten worden gewijzigd en kosten thans fO.OI per 5 formulieren. De thans nog bestaande vrachtbrieven kunnen voor looplg tot 30 April 1934 gebruikt worden, aan de adreskaarten zijn daaraan eenige beperkingen verbonden. De oude wijze van vrachtberekening voor zendingen tot 30 K.Q. is geheel gewijzigd. Voor vrachtgoed Voor expresgoed: t/m 1 K.Q meer dan 1 t/m f0 45 f0 60 10 75 f0 90 f 1.05 f 1.20 40 50 100 Bij i/m 1 K O. meer dan 1 3 - - 5 t/m meer dan t/m 3 K Q 5 K O. 30 K O. Voor snelgoed 1 KG. I/m 3 K.G. 5 KG. 7 KG. 9 K.G. 30 K.G. f0 25 f0 35 tO 45 10 50 f0 30 10 40 0 50 f0 60 10 70 10 80 3 K.G. 5 K.G. i 7 K.G. 9 K.G. 30 K.G. In deze vracht is het bestelloon in begrepen voor zoover op de plaats van bestemming de Ned. Spoorwegen een besteldienst hebben (in totaal op meer dan 300 plaatsen). Dat de tarieven belangrijk verlaagd zijn, blijkt uit het volgende voorbeeld Snelgoed over een afstand van 100 K.M in vergelijking bij bestelgoed 30 K.G. vroeger f 1.50 thans f0 80, KG. vroeger f 1.65 thans tU80 K.G. vroeger f 1 85 thans f0 85. K G. vroeger f2 75 thans f 1.65. grootere afstanden worden de verschillen nog grooter, b.v. 300 K.M 30 KG. vroeger f2 55 thans f0 80, 40 K.G. vroeger f 3.25 thans f 1.30, enz. Ook de wagenladlngstarieven wor den verlaagd en gewijzigd. Een zeer belangrijke wijziging is de toepassing der vrachtprijzen voor kleine wageniadingen. Bij de thans nog be staande tarieven geldt als minimum 5000 K Gvolgens het nieuwe tarief kan men reeds toepassing der prijzen voor wagenlading verkrijgen bij beta- ling van 2000 K G Het draagvermogen van den wagen speelt geen rol meer. Betaalde men vroeger voor een aan- gevraagden 15 tons wagen ten minste 5000 K.G en voor een aangevraagden 20 ions wagen 10 000 KG. volgens de betrekkelijke wagenladingsprljzen, voortaan zal de minimumvracht in belde gevallen slechts bedragen: de stukgoedprijs voor 2000 K.G Van de bijkomende kosten zijn er zeer vele vervallen, o a. het bestelloon (voor zoover op de plaats van bestem ming een besteldienst bestaat, de loonen voor de kennisgeving van aankomst, de stationskosten, enz. enz. Vele andere z^n verlaagd. Daar het geheele tarief op verlaging en gemak is gebasseerd zullen vele verzenders het met vreugde begroeten, terwijl het ongetwijfeld een vergelijking met de tarieven van andere vervoer middelen glansrijk kan doorstaan. Vermindering van de handelsbelemme ringen. De Fran9che regeering heeft op voorstel van den minister van Be grooting, Lamoureux, een belangrijk wetsontwerp bij de Kamer ingediend betredende de sinds Maart 1932 geldende algemeene surtaxes van 4 °/0 en 6°/0 op allen invoer in Frankrijk. Krachtens dit voorstel zal de regee. ring bij decreet tot geheele of gedeel telijke opheffing dezer surtaxes kunnen overgaan ten aanzien van den invoer uit bepaalde landen of van bepaalde groepen artikelen. De regeering verwacht hierna, een snelle verbetering van de handels, betrekkingen juist met die landen, waaruit Frankrijk nog het meest invoert, o.a Nederland en zij hoopt daar nevens op eet? moreel effect er van voor de verlaging van de douane, barrières in het algemeen. lndië-luchtrouie vla Singapore. De K. L. M. deelt mede, dat na verkregen toestemming thans besloten is de Amsterdam.Batavia-route te lég gen via Singapore. Na Bangkok ver laten te hebben, zal het postvliegtuig, evenals tot nu toe, eerst Alor Star aandoen, maar daarna niet oversteken naar Medan, doch op Singapore koers zetten. De K. N. 1. L. M. zal zorg dragen voor den lokalen aansiunenden dienst in beide richtingen tusschen Alor Star en Medan, zoodat Deli even snel als voorheen zijn mail ontvangt. van „De Echo van het Zuiden". Uit het Engelsch van Joseph Hocking (Nadruk verboden). HOOFDSTUK 1. Een vreemde ontmoeting. 1). Aantal werkloozen verminderd. Blijkens de gegevens van het De partement van Binnenlandsche Zaken in zake de werkioozenzorg, neemt het aantal geheel en gedeeltelijk werk- looze arbeiders gedurende de laatste maanden af. Het aantal ingeschreven geheel werkloozen bij de organen der Arbeidsbemiddeling was in 1933 op 28 Januari 402.978; 25 FeDruari 382.950; 25 Maart 343 371. Liedeeltclijk werkloozen resp. 24.307; 23 160; 21.255. Het aantal personen geplaatst bij een werkverschaffing op deze data 47.492; 53.187; 56.^26. Het aanial personen gesteund inge. volge een steunregeling resp. 139.721 165 949; 154.768. ürooie vermogens en hooge inkomsten. De derde aflevering van het Maand schrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek bevat voor de 46 gemeen ten boven de 20 000 inwone.s en voor de provinciën de cijters van het aantal aangesiagenen, van net bedrag der inkomsten en der vermogens, van het bedrag der belasting in nootdsom en van het gemiddeld Inkomen.en ver mogen per aangeslagene. Deze cijters betreffen alle net belastingjaar 193i-'32. Voor de zes gemeenten ooven lOÜ.OÜO inwoners ls net bedrag der inkomen» het grootste in Amsterdamdaarentegen is het bedrag der vermogen» 't grootst in 's Gravenhage, terwijl Groningen voor de inkomsten- en Haarlem voor de vermogensbelasting de laatste cijters heeft. Het gemiddelde inkomen en vermogen is het grootste in 's Graven hage, waarop voor de inkomstenbelas ting in belangrijkheid volgen de cijfers van Rotterdam. Utrecht. Amsterdam, Haarlem en Groningen en voor de vermogensbelasting de cijfers van Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Haar lem en Groningen. Van de gepubliceerde gemeenten boven 20 000 inwoners trtffen we hooger cijters dan voor 's Gravenhage aan voor het gemiddeld inkomen in Bussum (f3 695), Hilversum (f3 120) en Zeist (t 3.028) en voor het gem d- deld vermogen tn Enschedé (t 153 000), Almelo (1 124 000), Breda f 122 000), Hilversum en Zeist (beide f 119 000). Van de gemeenten boven 20.000 inwoners heeft Haarlemmermeer voor het gemiddeld inkomen (f 1.589) en Kerkrade voor het gemiddeld vermogen (f39.000) het laagste cijfer. Het Bisdom s-Hertogenbosch en onze R.K. Universiteit. Dezer dagen vergaderde het Dioce saan Comiié der St. R>dboudstichting in het Bisdom 'a-Bosch o m. tot vast stelling van de laarverslagen van den Secretaris.Pennlngmeester. Uit het fi lantieel verslag bleek, dat door 262 Kloosters en Gaslichten van ons Bisdom dit jaar f 353 90 méér was bijgedragen dan vorig jaar. De opbrengst der Parochiale Collec ten daarentegen liep f 1048 33 terug. Een tweetal Parochies droegen hee- lemaal niets bij. in totaal werd over het boekjaar 1932 In ons Bisdom voor onze R K. Universiteit f 45 615.76 bijeengebracht. Voor propaganda werden verspreid: door; 91 Comi'é's 66 673 prenljes 61 Comlié's 26 980 Vliegende Blaadjes 16 Comlié's 561 Brochures. In het verslag werd geklaagd, dat Wat een verschrikkelijke avond. Ja, als het in dit land eindelijk gaat regenen, wordt het zoo ongeveer een zondvloed. Hoor je dat? Wanneer het zoo doorgaat, zijn we morgenochtend ver dronken! Neen daarvoor ligt het huis te hoog. Maar we moesten naar bed gaan. Er komt vanavond toch niemand meer. KomenDan zouden /e het in een boot moeten doen! En die ellendige kou de wind erbij. De man huiverde terwijl hij sprak. De vrouw liep naar de deur van de kleine herberg. Verscheidene minuten keek ze naar den wild-neergutsenden re gen en luisterde naar den wind, die door de hoornen gierde. x Er was geen ander huis in de nabij heid; de herberg stond aan een vier sprong in een spaarzaam bevolkt district in Zuid-Australie. Een mijl Noordwaarts lag een hoeve en nog een een mijl naar het Oosten. De bewoners daarvan waren de naaste buren van den man en de vrouw, die de herberg aan den vier sprong hielden. Op vier mijlen afstand lag een dorp en in de tegenovergestelde richting, zes mijlen van de herberg ver wijderd, een klein stadje en de herber gier en zijn vrouw moesten bestaan van de passeerende boeren en de weinige rei zigers, die deze afgelegen streek bezoch ten. Ze bezaten ook een stukje land, maar hun voornaamste bron van inkomsten was de, herberg. Neen, zei de vruw na een poosje, we hoeven vanavond niemand meer te verwachten. Het wordt direct donker en als iemand op weg was hier naar toe, zal hij wel zoo wijs zijn in Nova te blijven. Hoor dat eens! Een geweldige donderslag deed het huis op zijn grondvesten trillen en de vrouw liep haastig naar binnen. We moesten maar sluiten en naar bed gaan, meende de man. De woorden waren ternauwernood uit zijn mond of ze hoorden buiten een stem. Hallo! Is er ook iemand om myn paard te nemen? Ik kan zoowat niet meer! De man ging naar de deur en zag een gestalte te paard. De staldeur is recht voor je, ant woordde hij. Het is niet de moeite waard om me voor dat kleine stukje kletsnat te laten regenen. Met moeite kwam de ruiter uit het za del hij scheen volkomen uitgeput. Hij wankelde, toen zijn voet den grond, raakte en moest zich aan zijn paard vast houden om niet te vallen. Er was een verbindingsdeur tusschen den stal en de keuken van de herberg en langs dezen beschutten weg ging de waard om den reiziger binnen te laten. Ziezoo, zei hij, breng het paard maar hier. De reiziger deed als hem gezegd werd en toen hij eindelijk een beschermend dak boven zijn hoofd had, hijgde hij Haal wat brandewijn vlug ik kan gewoonweg niet meer, zie je dat dan niet? Er was geen twijfel aan dat de man waarheid sprak. De woorden kwamen met moeite en toen hij uitgesproken was kreeg hij een hevige hoestbui, die zijn heelc lichaam krampachtig deed schok ken. De herbergier schoof een ruw-getim- merde bank naar hem toe, waarop hfj neerviel, zich vastklemmend aan den arm van den ander. Zoo, het gaat al beter, zuchtte hij na enkele oogenblikken. Maar ik ben op, in een woord op. Haal alsjeblieft brande wijn, kerel! De vrouw, die het gesprek gevolgd had, bracht het gevraagde en de reiziger slokte gretig het opwekkende vocht naar binnen. Je hebt een drogen draad aan het lijf, merkte ze op. Neen, ik weet het. Zoo'n regen heb ik nog nooit beleefd. Ik heb nog kleeren in dat pak daar, maar die zullen wel net zoo nat zijn als die ik aanheb. Misschien kunnen jullie me wat leenen, terwijl mijn eigen goed droogt? Ik weet het niet. verklaarde de I vrouw op twijfeltoon. wees maar niet bangik kan 1 betalen hoor! klonk het geruststellend. Hij stond nu in de keuken, waar een liaars brandde en de vrouw liet een on derzoekenden blik langs zijn gezicht en gestalte glijden. Hij was nog jong, een jaar of dertig ongeveer en zijn heele voorkomen stem de de vrouw tot vertrouwen en vriende lijkheid. Met dien verschrikkelijken hoest moet je niet in die drijfnatte spullen blij ven rondloopen, luidde thans haar oor deel, er is wel een of ander van Aaron dat je passen zal. Ga maar mee hierheen. Ze bracht hem naar de aangrenzende kamer, nam eenige kleedingstukken van een kapstok en legde ze op het bed. Daarop opende ze een lade en haalde er het noodige ondergoed en een paar handdoeken uit. Wrijf je maar flink droog, raadde ze aan, en trek dit dan aan. Na eenigen tijd verscheen hij weer in de keuken met de Zondagsche kleeren van den waard aan. Ik ben een heele Piet zoo, vind je niet?, riep hij opgewekt. En ik voel me een hoop beter. Nu nog wat te eten, moeder, en dan ben ik weer klaar. Terwijl hy sprak legde hij een tweetal goudstukken op tafel. Om je te laten zien dat er geen kwaad bij is, legde hij uit. Ja, je ziet er heel wat beter uit, stemde de vrouw toe en ofschoon Aaron's goedkoope confectiekleeren hem niet be paald aangegoten zaten, zag ze onmid dellijk dat dit iemand was, die door ge boorte, uiterbjk en manieren tot een haar onbekende wereld behoorde. En niet alleen dat, hoewel hy er zwak en slap uitzag en zijn gelaat de duidelijke sporen van een losbandig leven droeg, was hij onmiskenbaar een knap man; rij zig, goedgebouwd en met iets ongedefi- nieerbaars in gang en houding, dat de gewone bezoekers van de herberg misten. Ook het welige, zachte bruine haar gaf iets aristocratisch aan zijn uiterlijk. Hier is eten voor je, kondigde de vrouw aan. Ze zette een schaal soep voor hem neer, die hem eerst niet bijster scheen te bekoren, maar die hij ten slotte, honge rig als hij was, toch geheel leeg at. Ook nog wat koud schapenvleesch? vroeg de vrouw. Neen, dank je. Ik ben weer heele- maal opgeknapt. Ja, dat is aan je te zien, mengde de waard, die hem zwijgend bestudeerd had zich nu in het gesprek. Je bent een Engelschman, he? Waarom denk je dat? Wel, het is dertig jaar geleden dat wij uit Engeland weggingen, maar mijn geheugen is nog wel zoo goed, dat ik zie dat jij niet in Australië geboren en geto gen bent. Neen, dat ben ik ook niet. Ik ik enfin, dat doet er niets toe. Wat 'n verschrikkelijke avond, he? Een hof dat ik hier net langs kwam. Ik geloof nooit dat ik den nacht anders levend zou door gekomen zyn. Je was er tenminste ellendig aan toe. De reiziger huiverde. Heb je een slok whiskey voor me? vroeg hij. i Whiskey is niet het eerste wat je op het oogenblik noodig hebt, antwoord de de vrouw. Je deed beter naar bed le gaan. Nog nietik kan niet! Ik moet heusch een beetje whiskey hebben, moe der. We hebben brandewijn in over vloed, zei de man. Een brandewijngroc zal je goed doen. Hij schonk heet water en brandewijn in een glas en schoof het naar den gast toe. Ook suiker? Alsjeblieft. Ha, dat smaakt! Richard begint zichzelf weer te herkennen Heet je Richard? Waarom niet? Richard is een heel behoorlijke naam. Richard en hoe nog meer? Wat komt het er op aan? Richard Green of Smith of Brown. Zoek maar uit. Niemand die het wat schelen kan Heb je wat op je kerfstok?, infor meerde de vrouw sncl-combineerend. Op nip kerfstok? Ik heb je immers twee souvereigns gegeven! Moet je nog een beter bewijs van mijn achtenswaar digheid? Heinel-nog-aan-toe, wat een avond! Kom Aaron, hou me gezelschap, ouwe jongen. Het is onbeleefd een gast alleen te laten drinken. Een glas hoor, Aaron. Geen druppel meer! vermaande de vrouw. Ja, een glaasje, beaamde Aaron ge hoorzaam, terwijl hij een sterk brouwsel mengde. Je moest maar naar bed gaan, Mary; er komt vanavond toch geen mensch mier. Ik ga naar bed als jij gaat, verklaar de de vrouw. Het komt me voor, dat de regen wat begint te verminderen. Luister viel ze zichzelf in de rede, daar is iemand aan de deur. Het is de wind, meende Aaron, een teug uit zijn glas nemend; je hoeft niet te denken, dat er in dit hondeweer nog iemand komen zal. Hallo daar! Hoor je nu wel, dat er iemand ïsl Wordt vervolgd. De Echo van het Zuiden, ïïialtyksrkt en Langslraatsclie ('tirait, I nijg

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1933 | | pagina 5