Ariel uit de Drunensctie haai
cursussen üsscuooi voor
Groeiers en Scüoennaherste
Drunen, 21 Juli 1933.
Munheer.
Is tur de kermus uit? En is dun op-
locht ook aafgeloopen?
„Dè zit ur wir op", zalde zeggen en
zook heur is 't ur nog geef druk ge
wist. De kriesus die hebben ze ze
ker inèr veur un wèèk oan de kaant
gezet?
Groot gelijk „de kop omboog hau
wen".
Zeg munheer, bedde gij dè laand-
kortje al gezien van Drunen en de
haai. Vurrechtig, eindeluk hebben ze
dan us iets gedoan, om Drunen op de
veurgrond te brengen, om 't overal be-
kind te moaken.
Unnen tijd gele je heegged ook al us
iemus geprebeerd om Drunen en zun
schon omgeving bekind te moaken in
dun omtrek en wijer op. Mèr nou,
munheer, hebben ze ur mee twoalf
man dur schouers ondergezet.
Hullie zien in of hebben 't mus-
schien ook ondervonden; es tur vrimd
volk in 't durp komt, dè tè dan ook
moet léven en doarom iets moei koo-
pen in de zoaken of winkels van het
durp.
Vrimden komen licht iets te kort
of wullen wè meenemen
't Begin is gemoakt!
Van de wèèk bracht dun bakker zon
kortje mee. Hij bagged geleuf ik, bij
dun drukker of in un herberg opge-
doan. Dè doe tur nou niks toe, 't was
veur meen!
Ik zal oew us efkes uitleggen hoe 'l
ur uitzie.
Oan dun eene kaant ston twoalf
zaoken, woaronder herbergen en win
kels die dè kortje groatus, zoo es tur
ook op stoi, uitgeven.
Meej groote letters stoi tur boven
„Bezoekt de Drunensche Duinen".
Ik vèèn, dè ban ze oan dun aandere
kaant moeten zetten boven 't kortje
eigus. Es ge nou dè kortje in oew
haanden krijgt, dan moette irst us
goed kijken wè tur op stoi.
Ik heb al auw oogen en dan val 't
nie mee, war.
Heel 'l durp stot tur op mee win
kels en al. Mèr de haai mee de duinen
zijn un bietje in de vurdrukking ge
rokt, veural dun rechtsche hoek on-
deroan.
ouukske ban ze gerust wè uit
magen werken en wè doar stoi neer
moeten zetten in dun linkschen hoek
bovenoan.
Dan, de wegen en tram en spoorlijn.
T Lopt zoo deur mekare. Doar haai
wè meer vurschil in moeten zijn.
Ik weet nie, munheer, mèr es ge de
letterkes us oan kèkt en de hukskes
die huizen en kerken moet vurbilden,
dan moette onwillekeurig bij oew eige
denken: ,,'t Ziet tur zoo mèr slordig
uit".
Volgens meen boerenvurstaand en
inèèning, han ze veur 't zelfde geld un
veul mooier ding oan den man kunnen
brengen.
Musschien zegde „Nou ge hed zonne
groote mond, leg dè dan us uit".
Luster:
Noar die dingen hek irst goed bij
den drukker geiffremeerd.
„Zon kortje", vurtelde ze me doar
„wordt irst geteekend, liefst zoo groot
es 't mèr kan. Dan moaken ze van die
koart unnen foto en die brengen ze
dan wir over op een of aander ijzer of
loodsort.
Dus ge begrijpt wel, munheer, hoe
mooier zon kortje geteekend is, hoe
mooier het gedrukt kan worren.
Joa, nou wor 't toch mooi. Nou goi
ik jou dingen vurtellen die ge bekaant
doageluks ziet of in oew haanden
krijgt.
Nou kannen ze wel zeggen van de
kortje wè ze wullen; ook ikke; mooi
of nie mooi, volledig of onvolledig, dit
is tur op vurgeten en dè had ur op
moeten stoan
Allemoal niks, munheer, t begin is
gemokt en 't is mee zukke dingen ook
al es mee iemus die un nij huis bouwt.
„Ge inoes het twee keren kannen
doen".
Mee un huis goi dè slecht, mèr mee
die kortjes kan 't wel, niewoar! Ze
moesen ur meen, mèr us wè thuis
sturen van die dingen, zuk zoo zeggen.
Ik kin ur veul, die elk joar unnen dag
of twee in de haai komen liggen. Die
hebben ur musschien nog wè gemak
van en ge hed kaans, dè ze ze mee de
„wij wèreld" in nemen.
Doar hoefde nou nie sjeloers om te
zijn, munheer, dè wij ook unnen platte
grond van 'Jrunen en zoo hebben, net
zoo es gullie. Wanl de jullieën is veul
en veul mooier en doar stoi Drunen
ook op.
j Hauw oew eige mèr kalm hor, Dru-
nen zal mèr net doen es gullie en dan
is 't pas in orde.
Twoalf hebben ur 't vurbild gege
ven, zoo es ik toen strak gezeed heb,
en doar komen ur meer.
Let ur mer lis op.
Es ik goed geheurd heb, gekeurd
heb kier en doar, zèk nog us, want ge
hed wel us meensen, die oew soms oan
wijzen es de zegsman van iets, woar
ge gin schuld of deel oan hed, dan
zen dur plannen in omloop, om net
zoo es op veul ploatsen woar natuur-
schon of bezienswoardigheden zèn, 'n
Vureeniging veur Vrimdelingen Vur-
keer op te richten.
Kek dun Bosch us noa!
Doar hèk veur dun irste keer van
die vureeniging geheurd.
Dè kwaam zoo!
Op dun deurstijl van unnen auw-
vurwetste tabakswinkel, op dun Hoo-
gesteenweg, doar bij dieën pliessie-
agent, zaak 1111 gèèl plolje stoan mee
drie V.'s ur op.
Zoo nijsgierig es ik was, vroeg ik
wè 't beteekende en toen hebben ze
me net jes vurteld hoe dè in mekare
zaat.
Bij oons wullen ze nou niet zoo in
het groot beginnen, mèr dè komt van
eigus, waacht mèr.
Echt, munheer, ik gun ze van harte
dè ze er suukses mee hebben. Zaacht-
jes oan moeten ze mèr beginnen en
dan volhauwen.
Over de woaterleiding en zoo in Dru
nen hedde zeker al wel meer geheurd,
munheer.
Ik vur meen zal tur gin laast van
hebben hier, mèr ja ik zeg mèr, zoo
veur veul meensen zugged un uit
komst zijn en un groot gemak. Mèr
doar stoi tegen over; irstens de kwoaie
tijd en twits de vroag: „Zèn dur de
meensen, die un goei pomp hebben en
't ur al joaren mee gedoan hebben,
nou zoo hard om vnrlegen?"
Bij braand!
Ja, dan is 't hcndig en 't goi gau
wer. I)è is woar. Mèr we hebben toch
goei putten en de spuit is ook goed in
orde zoo'k heur.
't Rijk bezuinigt ook overal op, loa-
ten wij dè dan ook mèr doen al goi
zon bezuiniging dan altij de goeie
kaant nie uit.
Un aander ding is de zoogenoanule
roadio-distributie. Die komt ur nie.
Doar geleuf ik dè veul meensen spijt
van hebben.
Och, roadio, dè heur tur zoo bij zeg»
gen ze bij oons. Doar zèn dur mee
hoopen, die un eigen toestel hebben.
Mèr doar zèn dur nog meer, die 't nie
kannen bekustigen en die ook gèrc,
es ze soavus thuis zèn van de looierij
of febriek, 1111 mupke muziek of un
nen gezellige of pittige sprèker beu
ren.
Zeker, 'l is unne kwoaie, unne veul
te kwaaie tijd 0111 oan plezier of vur-
moakc geld uit te geven!
't Is woar.
Is roadiodistributie dan zoo duur?
vroeg ik lest oan unnen Woalksche.
„Joa, kèk us", zeelie, „de luidspre
ker, dieën sprèèkhoren, woar de mu
ziek en zoo uitkomt, moette zelf koo-
pen. Mèr dè is zon duurt nie. Veur tien
vijftien gulden doedde al veul. Nou en
dan moette elke wèèk nog tien of vef-
tien stuiver betoalen, dè weet ik nie
krèk".
„Ge kan nou ook wel toestellen veur
oew eigen op de wèèk koopen", zeet ie
„dè is duurder, mèr ge hed wel alle
stations, dè ge ur bij de distributie
mèr twee of drie hed".
Veul begreep ik nie van dieë proat.
Mèr hoe zud dè komen, munheer,
dè doar ginnen Drunensche oan durft
0111 dè oan te vroagen?
Alla, munheer, munnen rog stoi rijp
en die moet ur zoo gauw es kan aaf,
dè begrèpte wel war. Doarom schaai
ik ur uit.
Neeje, dè is nie woar! Nog iets!
Ge wit wel, lest zu de Hermenie „De
Volharding" noar „Duinzicht" goan
om doar un koncert te geven, mèr
toen règende 't en dè gong dus nie
deur.
„Duinzicht". Woar dè is?
Wel, munheer, dè is die herberg,
doar in de haai bij dun duin, recht
aachtër de Kerk uit.
Nou hemme al un poar doag goei
weer gehad en dè is 'f 11,1 Zondag wir,
zee ens Drieka, wy .t zo hee gin pijn
oan dur eksteroogen op durre voet en
't wèfke van 't weerhuske stoi buiten.
Doarom heej de Hermenie dan ook
vurgenomen om mee goei weer over-
mèrgen, dus de Zondag, dur schoai in
te hoalen en 1111 konsert te geven bij
„DUINZICHT" in de Drunensche Dui
nen, 's middags om un uur of vijf.
Kom us lusteren, munheer.
Ge kant ur meej dun auto hendig
komen en il< weet zeker dè ge ur gin
spijt van zalt hebben.
J Munheer, ik schaai ur wir aaf. Mèr
nou serieus hor!
De groeten van meen en Driekas.
Tot over virtien doagen.
Hou doe.
TIENUS.
vendijkstraat 1 naar G 25a. Jacobus
Maton en gezin, van Born Hitsbergerweg
147 naar J 73. Anna G M van Gerwen
van Breda Nieuwstraat 27 naar G 66.
Anna M G Cuijpers, van Mierlo Klooster
hout naar J 45. Arie Adr. de Ruigh,
van Noord-Scharvvoude Dorpstraat A 88
naar F 18.
Vertrokken
Johannes L Verschure, van D 76 naar
Waspik Benedenkerk A 5. Maria A
Kieboom van K 84 naar Dongen Kerk
straat 44. Josephina L Tielemans,
wed. van Hemert, van I 92 naar Ooster
hout Kerkstraat E 19. Maria Louwers,
van D 24 naar Waalwijk, Baardwijk,
Hoogeind 82. Godefridus H W M van
Laarhoven, van G 67 naar Maastricht,
Brusselschestraat 4a. Adriana M van
der Westen, van aan boord naar Geer-
truidenberg Venestraat 28. Johanna
Adr. Snijders, van C 31 naar Waalwijk
Baardwijk Laageinde 69. Pieter de
Wys, van D 36 naar Dongen Hoogenham.
Jacoba J Kieboom van E 65 naar
Geertruidenberg Koestraat 30. Dymph-
na C Verhagen van E 101 naar Breda Te-
teringschendijk 54. Jacoba E J Hoor-
nick van F 112 naar Rotterdam aan
boord „Meliam", Elisabeth van Iersel,
van L 49 naar Dongen Kerkstraat.
Maria C J de Wijs, van D 41 naar Don
gen Lagenham. Adrianus H Broeders,
van J 41 naar Dussen Toekomst 29.
Johanna Damen, van C 67 naar Waspik
Boven. - Cornelis Joh. de Bont, van G 1
naar Nijmegen Nonnendaalschcnweg.
Maria C Sneyers, van F 63 naar Geleen
Kruisstraat 46. Johanna A Hooy-
mayers, van B 3 naar Waspik Boven F
176. Everard T Boonstra van H 2 nr.
Haarlemmerliede en Spaarnwoude Half
weg Amsterdamsche Straatweg 32.
Lambertus H Buijks, van H 27 naar Rot
terdam Beurssteeg. Elisabeth A de
Bont van A 9 naar Tilburg Wilhelmina-
park 93. Adrianus J. de Bont en kin
deren van A 9 naar Teteringen Terheij-
denscheweg G 37. Arnoldus A Zijl
mans en gezin van aan boord naar Rot
terdam aan boord „Westfalen". Pe-
tronella Joh. de Bodt, van K 109 naar
Alem Kessel A 21. Rocus A Fijneman
van C 48 naar Geertruidenberg Water
poortstraat 10. Johan B K Vermeeren
van aan boord naar Rotterdam Prins
Hendrikkade 131a. Gerardus A Rollen-
berg en gezin, van K 54 naar Beverwijk
Arensweg 42. Adriana M. A. J. van
Beek, van J 31 naar Berkel Enschot.
Pieternella II Netten, van I 36 naar Den
Haag Weimarstraat 152. Theodora M
van der Hagen, van J 45 naar Mierlo.
Jacoba J Theuns, van aan boord naar
Zwyndrecht. Antonius Joh. Jansen,
van J 59 naar Tilburg Watertorenstraat
102. Petronella W van Rijn van H
99a naar Hillegom Huize Bloemenheuvel.
Donderdagmorgen had in het ge
bouw der Rijksschool voor Leerlooiers
cn Schoenmakers alhier de sluiting der
cursussen 19321933 plaats.
Daarbij waren o.m. aanwezig de hee-
2 ren ir. van Gijn en C. Roestenberg,
resp. voorzitter en lid der Commissie
van Advies, de heeren A. de Kort en
C. de Rooij, gecommitteerden, de heer
Berger, voorzitter der R.K. Ver. van
Schoenmakerspatroons- en Schoen
winkeliers, verschillende belangstel
lenden uit de schoen- en lederindustrie,
vaders van leerlingen en daarnaast
directeur, leeraren en leerlingen der
school.
De heer Donker van de Comm. van
Advies was verhinderd.
De directeur der school, ir. H. v. d.
Waerden, opende de plechtigheid en
begon met de gasten van harte -wel
kom te lieeten. In de eerste plaats be
groette hij den voorzitter van de Com
missie van Advies* die steeds intensief
met de school medeleeft, alsook de
verdere leden der Commissie van Ad
vies.
Ook de gecommitteerden der ver
schillende bonden op leder- en schoen-
gebied, die het gewenschte contact met
de industrie bevorderen, dankte spr.
voor de moeite, die zij zich gaven en
voor hunne aanwezigheid. Niet in de
laatste plaats verheugde spr. zich in
de aanwezigheid van de pers en vooral
de vakpers, waarmede hij steeds in
alle opzichten op een aangename en
vruchtdragende wijze mag samenwer
ken, niet alleen ten bate' der cursussen
aan de school, maar bijna nog meer,
0111 het heele land te bestrijken met de
wandel- en onderwerkcursussen, waa'r-
bij zich dan nog aansluiten de vele zit
dagen en lezingen overal in den lande.
Komende tot het doel van deze sa
menkomst, de sluiting der cursussen,
aan de Rijksschool zelve gegeven,
meende spr. met zekere dankbaarheid
op het afgeloopen jaar te mogen terug
zien.
Voor een speciaal instituut als deze
school, waren de cursussen zeer goed
bezocht, zoowel die van de looierij-j
als van de schoenmakerij-afdeeling.
Temeer als men bedenkt, dat de tijds
omstandigheden het bezoek uit het
buitenland sterk ingekrompen hebben,
moet een aantal van 30 leerlingen, zeer
verblijdend genoemd worden.
I11 het afgeloopen studiejaar is met
grooten ijver gewerkt door schier alle
j leerlingen, hetgeen ook tot uiting komt
in de bereikte "resultaten.
De directeur besprak vervolgens de
resultaten, te beginnen met den eenja
rigen looierij cursus.
Voor deze afdeeling lieten zich aan
vankelijk 8 leerlingen inschrijven,
waarvan een oud-leerling, die tijdelijk
buiten betrekking was. Op 3 October
kwamen er nog 2 bij en wel 1 Neder
lander en 1 Chinees. Van deze 10 leer
lingen volgden er 8 geregeld den ge-
heelen cursus, terwijl 2 zich meer spe
ciaal toelegden op de theoretische vak
ken en dus niet deelnamen aan het
examen.
Van de 8 leerlingen die examen deden
slaagden er 7.
Machinale schoenmakerij.
Ook deze afdeeling der school was
het thans afgeloopen jaar wederom
zeer goed bezet, terwijl er in het alge
meen goed gewerkt werd. In totaal
volgden 27 leerlingen de lessen aan de
cursus gedurende korteren of langeren
tijd, de cursus sloot met 20 leerlingen.
De Bovenwerkafdeeling begon met
8 leerlingen, waarbij spoedig nog 2
leerlingen kwamen. Deze 10 leerlingen
volgden den cursus verder tot het einde
en behaalden allen een diploma.
De Onderwerkafdeeling begon in
September met 8 leerlingen, die allen
van de bovenwerkafdeeling kwamen
en in deze afdeeling dus hun studie
voltooiden. Snel vermeerderde dit aan
tal doordat er een 7-tal werkeloozen
bijkwamen, die de bedoeling hadden,
0111 gedurende eenige maanden den cur
sus te volgen; een 4-tal volgde inder
daad de cursussen een viertal maan
den. In Maart kwamen er nog 2 werke
loozen bij, die echter beiden binnen een
maand weer vertrokken waren. In het
algemeen vindt spr., dat het inschake
len van werkeloozen in den geregelden
gang moeilijk is en bovendien onlo
gisch, als men zich niet voor een wel
omschreven onderdeel der studie en
dus gedurende langeren tijd wenscht
te binden.
Van de leerlingen dezer afdeeling
deden per 'slot van rekening 10 exa
men, waarvan aan 1 geen diploma kon
worden toegekend.
Spr. eindigde met er op te wijzen dat
de leerlingen nu moeten trachten de
kennis nuttig tq gebruiken en te trach
ten een plaats in de industrie in te ne
men. Voor sommigen zal dat heel
moeilijk zijn, de tijdsomstandigheden
zijn buitengewoon ongunstig. Spr. raadt
allen aan: In welke positie U ook komt,
grijpt niet te hoog; telkenjare zeg ik dit
en toch is het m.i. altijd weer noodig
dit te zeggen. De school legde een
grondslag, waarop moet worden voort
gebouwd.
Spr. zegt tenslotte dat hij de leerlin
gen die in de practijk gaan met belang
stelling blijft volgen.
Hierna voerde ir. van Gijn, voorzit
ter van de Commissie van Advies der
school, het woord. Hij wees erop, dat
de schakeering der cijfers niet alleen
een kwestie is van capaciteit en ijver,
maar dat ook de vooropleiding in deze
een -groote rol speelt. Eisch van toela
ting is slechts het Ulo-examen, doch
het is een feity dat zij die verdere exa
mens, b.v. H.B.S. of Handelsschool ge
daan hebben, meer kans hebben op
een goede cijferlijst dan de anderen.
Van de andere zijde is echter het feit
dat men dergelijke examens gedaan
heeft, nog niet zulk een garantie dat
men voor de theoretische vakken op
deze school niet meer zou behoeven te
werken. Het is spr. gebleken dat ook
zij die een minder goede vooropleiding
gehad hebben, door ernstige studie en
vlijt heel goede cijfers kunnen behalen.
Daarom ried spr. de leerlingen aan
woeker met de gaven die je hebt.
Spr. gaf voorts nog andere wenken
voor de practijk. Zoo beval hij het le
zen der goede artikelen in de vakpers
ten zeerste aan. Ook een zekere be
scheidenheid in de practijk achtte spr.
gewenscht. Er zullen zich moeilijkhe
den voordoen, maar de mogelijkheid
om deze op te lossen heeft men aan
deze school geleerd. N11 de leerlingen
de school verlaten, meende spr. dat zij
dank verschuldigd zijn aan hun
leeraren, en hij was ervan overtuigd,
dat hun later nog veel zou duidelijk
worden wat zij nu misschien nog niet
begrepen hebben. Speciaal vroeg hij
hun eerbied te bewaren voor hoofd- en
handenarbeid.
De practijk is thans moeilijk, aldus
spr., doch men moet bedenken dat
leder- en schoenindustrie in wezen ge
zond zijn. In ons land) zijn deze indus
trieën goed geoutilleerd en in technisch
opzicht paraat en daarom hebben ze
behoefte aan geschoolde krachten.
Spr. gaf de jongelui zijn beste wen-
schen mee voor hun toekomst en
hoopte dat de school later van hen kan
zeggen dat ze bruikbare krachten aan
de maatschappij heeft afgeleverd.
Namens de leerlingen der afdeeling
looierij sprak de heer Tan Kang Hoay
uit Batavia een dankwoord tot de
leeraren dezer afdeeling.
Mijn medeleerlingen, mijn vrienden,
aldus spr., hebben me opgedragen, uit
drukking te geven aan onze gevoelens
van erkentelijkheid jegens de school
en haar leeraren. Ik wil me met genoe
gen van deze aangename taak kwijten.
Want in de eerstq plaats, zijn we U,
mijnheer Gediga, ten zeerste verplicht,
voor al hetgeen U voor ons gedaan hebt.
Daar zijn v.n.l. Uw praktijk-lessen,
welke voor ons bijzonder leerzaam
wist te maken, dank zij Uw veelzijdige
kennis en Uw rijke ervaring. Daar is
ook Uw ons stimuleerende, activeeren-
de werkkracht, Uw zeer ver doorge
voerde toepassing van het Kantiaan-
sche „Du Solist". En tenslotte Uw pe
riodieke preeken, waartoe onze al te
bruisende levenslust, te sprankelend
gevoel voor humor, te groote over
moed aanleiding gaven. Dan zei U din
gen die ons steeds bij zullen blijven.
Dan sprak U zoo overtuigend dat de
meest verstokte redicivist onder ons
lluisterend gromde: „Die oude meent
't toch goed met ons". U bent voor ons
niet alleen de kundige leeraar, de stoe
re werker, mijnheer Gediga, U bent
een mensch. Wij hebben U leeren
waardeeren om Uw uitstekende eigen
schappen en onze dank is daarom ook
even overtuigend, als Uw houding te
genover ons overtuigend is geweest.
Ook U, Ir. v. d. Hoeven, zijn we dank
verschuldigd. Wat Uw kundigheid be
treft, daar staat Delft voor borg, ter
wijl talrijke geijkte methodes van on
derzoek op 't gebied der wetenschap
pelijke en practische looierij-chemie,
welke met Uw naam versierd zijn au
thentieke bewijzen vormen van Uw des
kundigheid. Ik releveer slechts: Onder
zoek naar vrij H2 S04 in, leder, quali-
tatieve looisoofreacties.
Wat voor ons echter van nog grooter
belang is, dat is Uw buitengewoon pae-
dagogisch inzicht. Stap voor stap hebt
U ons langs de door U met zorg af
gebakende wegen geleid, naar 't rijke
gebied der chemische wetenschap. Een
inauguratie die zich niet beperkt tot
theorieën, want diegenen die Uw leer-
ling-laborcnten heeft gezien met
die ernstige gezichten en de noodige
alchemisten-allures, die zal wellicht ge
dacht hebben dat de steen der wijzen
toch éénmaal uitgevonden of ontdekt
zal worden. ,(En dan door een leerling
der vakschool).
U hebt ons formulistisch leeren den
ken en zich uitdrukken, hebt doode
cijfers en letters voor ons levend ge
maakt, ze laten groeien tot begrippen.
En waar de lederbereiding een che-
misch-physisch proces is, zijn Uw hel
dere lessen voor ons van onschatbaar
groote waarde.
We danken U er daarom voor en
hopen dat na, 't Amsterdamsch congres
'11 nieuwe methode voor N2-bepaling
in leder, beter dan die van Kjetdahl,
alom in de vaklitteratuur vermeld en
erkend zal worden. En deze methode
heet: methode Ter Meulenv. d. Hoe
ven, ofmethode v. d. Hoeven.
Ik heb over de twee hechte funda
menten der vakschool gesproken. Op
deze steunpilaren moet nog een dwars
balk komen, even degelijk van con
structie als de twee eerstgenoemden,
want hierop moet een dak 'rusten voor
de veiligheid van het huis en een
faqonnade voor 't aanzien ervan.
Voor deze functie, mijnheer de Di
recteur, bent U de juiste man op de
juiste plaats. Dit is algemeen bekend
en beaamd.
Dat ik U het laatst heb genoemd, be-
teekent niet/ dat we U het minst appre-
cieeren. Integendeel! Wij, Uw leerlin
gen, willen U van harte onzen dank
betuigen voor de helpende hand, die
U ons steeds toegestoken heeft en voor
Uw lessen in het bijzonder die der le
derbereiding. De synthese bij den heer
Gedigh en de analyse bij den lieer v.d.
Hoeven, hebt U in Uw steeds belang
wekkende lessen gecombineerd tot be
grippen, die ons tot de overtuiging
brengen van het groote nut van weten
schappelijk onderzoek en werkwijze.
Voor enkelen onzer hebt U, mijnheer
van der Waerden, liefde opgekweekt
voor 't looiersvak. Voor velen ook 't
overtuigend bewijs geleverd dat looien
niet is: het volgens een recept klaar
maken van een stuk leer, en we zijn er.
Mochten we daarom, dank zij Uw
lessen en die der andere leeraren, suc
ces hebben in onze looiersloopbaan,
dan is dit succes ook het Uwe.
Rest ons nog een woord van dank
aan onzen practijk-leeraar Herwijnen
en het personeel der Vakschool en
Proefstation, die ons steeds bereid
willig terzijde hebben gestaan en last
not least aan de heer v. Herwijnen,
oud-leerling dezer school, die ons im
mer op loffelijke wijze van zijn groote
kennis mede profijt heeft laten trekken.
Mag ik dan eindigen met enkele
woorden te richten tot mijn medeleer
lingen.
Jongens, niet lang geleden gold 't in
de looierijstreken nog als regel: „Als
een jongen voor niets deugt, laat 'm
dan maar looier worden". Dat is niet
erg vleiend voor ons. Toon du& 1111,
dat een gediplomeerde dezer vakschool
niet alleen zijn vak grondig verstaat,
maar ook voor alles deugt! Jullie heb
ben in den tijd die nu achter den rug
is laten zien, dat samenwerking de kern
vormti van een leven in harmonie, zoo
wel binnen in onzen kring als buiten
tegenover anderen. Laat dit nu de basis
zijn van het nieuwe leven dat we nu
tegemoet gaan: Solidariteit. Of zooals
't Boek der Wijsheid van mijn stam
land China) zegt: „Waar de P°°' en
de pool een gelijke kracht op elkaar
uitoefenen, met elkaar samenwerken,
daar is evenwicht, daar heerscht orde".
De heer van Groenendaal uit Tilburg
dankte namens de leerlingen der afd.