Ariel uit de Drunensctie haai cursussen üsscuooi voor Groeiers en Scüoennaherste Drunen, 21 Juli 1933. Munheer. Is tur de kermus uit? En is dun op- locht ook aafgeloopen? „Dè zit ur wir op", zalde zeggen en zook heur is 't ur nog geef druk ge wist. De kriesus die hebben ze ze ker inèr veur un wèèk oan de kaant gezet? Groot gelijk „de kop omboog hau wen". Zeg munheer, bedde gij dè laand- kortje al gezien van Drunen en de haai. Vurrechtig, eindeluk hebben ze dan us iets gedoan, om Drunen op de veurgrond te brengen, om 't overal be- kind te moaken. Unnen tijd gele je heegged ook al us iemus geprebeerd om Drunen en zun schon omgeving bekind te moaken in dun omtrek en wijer op. Mèr nou, munheer, hebben ze ur mee twoalf man dur schouers ondergezet. Hullie zien in of hebben 't mus- schien ook ondervonden; es tur vrimd volk in 't durp komt, dè tè dan ook moet léven en doarom iets moei koo- pen in de zoaken of winkels van het durp. Vrimden komen licht iets te kort of wullen wè meenemen 't Begin is gemoakt! Van de wèèk bracht dun bakker zon kortje mee. Hij bagged geleuf ik, bij dun drukker of in un herberg opge- doan. Dè doe tur nou niks toe, 't was veur meen! Ik zal oew us efkes uitleggen hoe 'l ur uitzie. Oan dun eene kaant ston twoalf zaoken, woaronder herbergen en win kels die dè kortje groatus, zoo es tur ook op stoi, uitgeven. Meej groote letters stoi tur boven „Bezoekt de Drunensche Duinen". Ik vèèn, dè ban ze oan dun aandere kaant moeten zetten boven 't kortje eigus. Es ge nou dè kortje in oew haanden krijgt, dan moette irst us goed kijken wè tur op stoi. Ik heb al auw oogen en dan val 't nie mee, war. Heel 'l durp stot tur op mee win kels en al. Mèr de haai mee de duinen zijn un bietje in de vurdrukking ge rokt, veural dun rechtsche hoek on- deroan. ouukske ban ze gerust wè uit magen werken en wè doar stoi neer moeten zetten in dun linkschen hoek bovenoan. Dan, de wegen en tram en spoorlijn. T Lopt zoo deur mekare. Doar haai wè meer vurschil in moeten zijn. Ik weet nie, munheer, mèr es ge de letterkes us oan kèkt en de hukskes die huizen en kerken moet vurbilden, dan moette onwillekeurig bij oew eige denken: ,,'t Ziet tur zoo mèr slordig uit". Volgens meen boerenvurstaand en inèèning, han ze veur 't zelfde geld un veul mooier ding oan den man kunnen brengen. Musschien zegde „Nou ge hed zonne groote mond, leg dè dan us uit". Luster: Noar die dingen hek irst goed bij den drukker geiffremeerd. „Zon kortje", vurtelde ze me doar „wordt irst geteekend, liefst zoo groot es 't mèr kan. Dan moaken ze van die koart unnen foto en die brengen ze dan wir over op een of aander ijzer of loodsort. Dus ge begrijpt wel, munheer, hoe mooier zon kortje geteekend is, hoe mooier het gedrukt kan worren. Joa, nou wor 't toch mooi. Nou goi ik jou dingen vurtellen die ge bekaant doageluks ziet of in oew haanden krijgt. Nou kannen ze wel zeggen van de kortje wè ze wullen; ook ikke; mooi of nie mooi, volledig of onvolledig, dit is tur op vurgeten en dè had ur op moeten stoan Allemoal niks, munheer, t begin is gemokt en 't is mee zukke dingen ook al es mee iemus die un nij huis bouwt. „Ge inoes het twee keren kannen doen". Mee un huis goi dè slecht, mèr mee die kortjes kan 't wel, niewoar! Ze moesen ur meen, mèr us wè thuis sturen van die dingen, zuk zoo zeggen. Ik kin ur veul, die elk joar unnen dag of twee in de haai komen liggen. Die hebben ur musschien nog wè gemak van en ge hed kaans, dè ze ze mee de „wij wèreld" in nemen. Doar hoefde nou nie sjeloers om te zijn, munheer, dè wij ook unnen platte grond van 'Jrunen en zoo hebben, net zoo es gullie. Wanl de jullieën is veul en veul mooier en doar stoi Drunen ook op. j Hauw oew eige mèr kalm hor, Dru- nen zal mèr net doen es gullie en dan is 't pas in orde. Twoalf hebben ur 't vurbild gege ven, zoo es ik toen strak gezeed heb, en doar komen ur meer. Let ur mer lis op. Es ik goed geheurd heb, gekeurd heb kier en doar, zèk nog us, want ge hed wel us meensen, die oew soms oan wijzen es de zegsman van iets, woar ge gin schuld of deel oan hed, dan zen dur plannen in omloop, om net zoo es op veul ploatsen woar natuur- schon of bezienswoardigheden zèn, 'n Vureeniging veur Vrimdelingen Vur- keer op te richten. Kek dun Bosch us noa! Doar hèk veur dun irste keer van die vureeniging geheurd. Dè kwaam zoo! Op dun deurstijl van unnen auw- vurwetste tabakswinkel, op dun Hoo- gesteenweg, doar bij dieën pliessie- agent, zaak 1111 gèèl plolje stoan mee drie V.'s ur op. Zoo nijsgierig es ik was, vroeg ik wè 't beteekende en toen hebben ze me net jes vurteld hoe dè in mekare zaat. Bij oons wullen ze nou niet zoo in het groot beginnen, mèr dè komt van eigus, waacht mèr. Echt, munheer, ik gun ze van harte dè ze er suukses mee hebben. Zaacht- jes oan moeten ze mèr beginnen en dan volhauwen. Over de woaterleiding en zoo in Dru nen hedde zeker al wel meer geheurd, munheer. Ik vur meen zal tur gin laast van hebben hier, mèr ja ik zeg mèr, zoo veur veul meensen zugged un uit komst zijn en un groot gemak. Mèr doar stoi tegen over; irstens de kwoaie tijd en twits de vroag: „Zèn dur de meensen, die un goei pomp hebben en 't ur al joaren mee gedoan hebben, nou zoo hard om vnrlegen?" Bij braand! Ja, dan is 't hcndig en 't goi gau wer. I)è is woar. Mèr we hebben toch goei putten en de spuit is ook goed in orde zoo'k heur. 't Rijk bezuinigt ook overal op, loa- ten wij dè dan ook mèr doen al goi zon bezuiniging dan altij de goeie kaant nie uit. Un aander ding is de zoogenoanule roadio-distributie. Die komt ur nie. Doar geleuf ik dè veul meensen spijt van hebben. Och, roadio, dè heur tur zoo bij zeg» gen ze bij oons. Doar zèn dur mee hoopen, die un eigen toestel hebben. Mèr doar zèn dur nog meer, die 't nie kannen bekustigen en die ook gèrc, es ze soavus thuis zèn van de looierij of febriek, 1111 mupke muziek of un nen gezellige of pittige sprèker beu ren. Zeker, 'l is unne kwoaie, unne veul te kwaaie tijd 0111 oan plezier of vur- moakc geld uit te geven! 't Is woar. Is roadiodistributie dan zoo duur? vroeg ik lest oan unnen Woalksche. „Joa, kèk us", zeelie, „de luidspre ker, dieën sprèèkhoren, woar de mu ziek en zoo uitkomt, moette zelf koo- pen. Mèr dè is zon duurt nie. Veur tien vijftien gulden doedde al veul. Nou en dan moette elke wèèk nog tien of vef- tien stuiver betoalen, dè weet ik nie krèk". „Ge kan nou ook wel toestellen veur oew eigen op de wèèk koopen", zeet ie „dè is duurder, mèr ge hed wel alle stations, dè ge ur bij de distributie mèr twee of drie hed". Veul begreep ik nie van dieë proat. Mèr hoe zud dè komen, munheer, dè doar ginnen Drunensche oan durft 0111 dè oan te vroagen? Alla, munheer, munnen rog stoi rijp en die moet ur zoo gauw es kan aaf, dè begrèpte wel war. Doarom schaai ik ur uit. Neeje, dè is nie woar! Nog iets! Ge wit wel, lest zu de Hermenie „De Volharding" noar „Duinzicht" goan om doar un koncert te geven, mèr toen règende 't en dè gong dus nie deur. „Duinzicht". Woar dè is? Wel, munheer, dè is die herberg, doar in de haai bij dun duin, recht aachtër de Kerk uit. Nou hemme al un poar doag goei weer gehad en dè is 'f 11,1 Zondag wir, zee ens Drieka, wy .t zo hee gin pijn oan dur eksteroogen op durre voet en 't wèfke van 't weerhuske stoi buiten. Doarom heej de Hermenie dan ook vurgenomen om mee goei weer over- mèrgen, dus de Zondag, dur schoai in te hoalen en 1111 konsert te geven bij „DUINZICHT" in de Drunensche Dui nen, 's middags om un uur of vijf. Kom us lusteren, munheer. Ge kant ur meej dun auto hendig komen en il< weet zeker dè ge ur gin spijt van zalt hebben. J Munheer, ik schaai ur wir aaf. Mèr nou serieus hor! De groeten van meen en Driekas. Tot over virtien doagen. Hou doe. TIENUS. vendijkstraat 1 naar G 25a. Jacobus Maton en gezin, van Born Hitsbergerweg 147 naar J 73. Anna G M van Gerwen van Breda Nieuwstraat 27 naar G 66. Anna M G Cuijpers, van Mierlo Klooster hout naar J 45. Arie Adr. de Ruigh, van Noord-Scharvvoude Dorpstraat A 88 naar F 18. Vertrokken Johannes L Verschure, van D 76 naar Waspik Benedenkerk A 5. Maria A Kieboom van K 84 naar Dongen Kerk straat 44. Josephina L Tielemans, wed. van Hemert, van I 92 naar Ooster hout Kerkstraat E 19. Maria Louwers, van D 24 naar Waalwijk, Baardwijk, Hoogeind 82. Godefridus H W M van Laarhoven, van G 67 naar Maastricht, Brusselschestraat 4a. Adriana M van der Westen, van aan boord naar Geer- truidenberg Venestraat 28. Johanna Adr. Snijders, van C 31 naar Waalwijk Baardwijk Laageinde 69. Pieter de Wys, van D 36 naar Dongen Hoogenham. Jacoba J Kieboom van E 65 naar Geertruidenberg Koestraat 30. Dymph- na C Verhagen van E 101 naar Breda Te- teringschendijk 54. Jacoba E J Hoor- nick van F 112 naar Rotterdam aan boord „Meliam", Elisabeth van Iersel, van L 49 naar Dongen Kerkstraat. Maria C J de Wijs, van D 41 naar Don gen Lagenham. Adrianus H Broeders, van J 41 naar Dussen Toekomst 29. Johanna Damen, van C 67 naar Waspik Boven. - Cornelis Joh. de Bont, van G 1 naar Nijmegen Nonnendaalschcnweg. Maria C Sneyers, van F 63 naar Geleen Kruisstraat 46. Johanna A Hooy- mayers, van B 3 naar Waspik Boven F 176. Everard T Boonstra van H 2 nr. Haarlemmerliede en Spaarnwoude Half weg Amsterdamsche Straatweg 32. Lambertus H Buijks, van H 27 naar Rot terdam Beurssteeg. Elisabeth A de Bont van A 9 naar Tilburg Wilhelmina- park 93. Adrianus J. de Bont en kin deren van A 9 naar Teteringen Terheij- denscheweg G 37. Arnoldus A Zijl mans en gezin van aan boord naar Rot terdam aan boord „Westfalen". Pe- tronella Joh. de Bodt, van K 109 naar Alem Kessel A 21. Rocus A Fijneman van C 48 naar Geertruidenberg Water poortstraat 10. Johan B K Vermeeren van aan boord naar Rotterdam Prins Hendrikkade 131a. Gerardus A Rollen- berg en gezin, van K 54 naar Beverwijk Arensweg 42. Adriana M. A. J. van Beek, van J 31 naar Berkel Enschot. Pieternella II Netten, van I 36 naar Den Haag Weimarstraat 152. Theodora M van der Hagen, van J 45 naar Mierlo. Jacoba J Theuns, van aan boord naar Zwyndrecht. Antonius Joh. Jansen, van J 59 naar Tilburg Watertorenstraat 102. Petronella W van Rijn van H 99a naar Hillegom Huize Bloemenheuvel. Donderdagmorgen had in het ge bouw der Rijksschool voor Leerlooiers cn Schoenmakers alhier de sluiting der cursussen 19321933 plaats. Daarbij waren o.m. aanwezig de hee- 2 ren ir. van Gijn en C. Roestenberg, resp. voorzitter en lid der Commissie van Advies, de heeren A. de Kort en C. de Rooij, gecommitteerden, de heer Berger, voorzitter der R.K. Ver. van Schoenmakerspatroons- en Schoen winkeliers, verschillende belangstel lenden uit de schoen- en lederindustrie, vaders van leerlingen en daarnaast directeur, leeraren en leerlingen der school. De heer Donker van de Comm. van Advies was verhinderd. De directeur der school, ir. H. v. d. Waerden, opende de plechtigheid en begon met de gasten van harte -wel kom te lieeten. In de eerste plaats be groette hij den voorzitter van de Com missie van Advies* die steeds intensief met de school medeleeft, alsook de verdere leden der Commissie van Ad vies. Ook de gecommitteerden der ver schillende bonden op leder- en schoen- gebied, die het gewenschte contact met de industrie bevorderen, dankte spr. voor de moeite, die zij zich gaven en voor hunne aanwezigheid. Niet in de laatste plaats verheugde spr. zich in de aanwezigheid van de pers en vooral de vakpers, waarmede hij steeds in alle opzichten op een aangename en vruchtdragende wijze mag samenwer ken, niet alleen ten bate' der cursussen aan de school, maar bijna nog meer, 0111 het heele land te bestrijken met de wandel- en onderwerkcursussen, waa'r- bij zich dan nog aansluiten de vele zit dagen en lezingen overal in den lande. Komende tot het doel van deze sa menkomst, de sluiting der cursussen, aan de Rijksschool zelve gegeven, meende spr. met zekere dankbaarheid op het afgeloopen jaar te mogen terug zien. Voor een speciaal instituut als deze school, waren de cursussen zeer goed bezocht, zoowel die van de looierij-j als van de schoenmakerij-afdeeling. Temeer als men bedenkt, dat de tijds omstandigheden het bezoek uit het buitenland sterk ingekrompen hebben, moet een aantal van 30 leerlingen, zeer verblijdend genoemd worden. I11 het afgeloopen studiejaar is met grooten ijver gewerkt door schier alle j leerlingen, hetgeen ook tot uiting komt in de bereikte "resultaten. De directeur besprak vervolgens de resultaten, te beginnen met den eenja rigen looierij cursus. Voor deze afdeeling lieten zich aan vankelijk 8 leerlingen inschrijven, waarvan een oud-leerling, die tijdelijk buiten betrekking was. Op 3 October kwamen er nog 2 bij en wel 1 Neder lander en 1 Chinees. Van deze 10 leer lingen volgden er 8 geregeld den ge- heelen cursus, terwijl 2 zich meer spe ciaal toelegden op de theoretische vak ken en dus niet deelnamen aan het examen. Van de 8 leerlingen die examen deden slaagden er 7. Machinale schoenmakerij. Ook deze afdeeling der school was het thans afgeloopen jaar wederom zeer goed bezet, terwijl er in het alge meen goed gewerkt werd. In totaal volgden 27 leerlingen de lessen aan de cursus gedurende korteren of langeren tijd, de cursus sloot met 20 leerlingen. De Bovenwerkafdeeling begon met 8 leerlingen, waarbij spoedig nog 2 leerlingen kwamen. Deze 10 leerlingen volgden den cursus verder tot het einde en behaalden allen een diploma. De Onderwerkafdeeling begon in September met 8 leerlingen, die allen van de bovenwerkafdeeling kwamen en in deze afdeeling dus hun studie voltooiden. Snel vermeerderde dit aan tal doordat er een 7-tal werkeloozen bijkwamen, die de bedoeling hadden, 0111 gedurende eenige maanden den cur sus te volgen; een 4-tal volgde inder daad de cursussen een viertal maan den. In Maart kwamen er nog 2 werke loozen bij, die echter beiden binnen een maand weer vertrokken waren. In het algemeen vindt spr., dat het inschake len van werkeloozen in den geregelden gang moeilijk is en bovendien onlo gisch, als men zich niet voor een wel omschreven onderdeel der studie en dus gedurende langeren tijd wenscht te binden. Van de leerlingen dezer afdeeling deden per 'slot van rekening 10 exa men, waarvan aan 1 geen diploma kon worden toegekend. Spr. eindigde met er op te wijzen dat de leerlingen nu moeten trachten de kennis nuttig tq gebruiken en te trach ten een plaats in de industrie in te ne men. Voor sommigen zal dat heel moeilijk zijn, de tijdsomstandigheden zijn buitengewoon ongunstig. Spr. raadt allen aan: In welke positie U ook komt, grijpt niet te hoog; telkenjare zeg ik dit en toch is het m.i. altijd weer noodig dit te zeggen. De school legde een grondslag, waarop moet worden voort gebouwd. Spr. zegt tenslotte dat hij de leerlin gen die in de practijk gaan met belang stelling blijft volgen. Hierna voerde ir. van Gijn, voorzit ter van de Commissie van Advies der school, het woord. Hij wees erop, dat de schakeering der cijfers niet alleen een kwestie is van capaciteit en ijver, maar dat ook de vooropleiding in deze een -groote rol speelt. Eisch van toela ting is slechts het Ulo-examen, doch het is een feity dat zij die verdere exa mens, b.v. H.B.S. of Handelsschool ge daan hebben, meer kans hebben op een goede cijferlijst dan de anderen. Van de andere zijde is echter het feit dat men dergelijke examens gedaan heeft, nog niet zulk een garantie dat men voor de theoretische vakken op deze school niet meer zou behoeven te werken. Het is spr. gebleken dat ook zij die een minder goede vooropleiding gehad hebben, door ernstige studie en vlijt heel goede cijfers kunnen behalen. Daarom ried spr. de leerlingen aan woeker met de gaven die je hebt. Spr. gaf voorts nog andere wenken voor de practijk. Zoo beval hij het le zen der goede artikelen in de vakpers ten zeerste aan. Ook een zekere be scheidenheid in de practijk achtte spr. gewenscht. Er zullen zich moeilijkhe den voordoen, maar de mogelijkheid om deze op te lossen heeft men aan deze school geleerd. N11 de leerlingen de school verlaten, meende spr. dat zij dank verschuldigd zijn aan hun leeraren, en hij was ervan overtuigd, dat hun later nog veel zou duidelijk worden wat zij nu misschien nog niet begrepen hebben. Speciaal vroeg hij hun eerbied te bewaren voor hoofd- en handenarbeid. De practijk is thans moeilijk, aldus spr., doch men moet bedenken dat leder- en schoenindustrie in wezen ge zond zijn. In ons land) zijn deze indus trieën goed geoutilleerd en in technisch opzicht paraat en daarom hebben ze behoefte aan geschoolde krachten. Spr. gaf de jongelui zijn beste wen- schen mee voor hun toekomst en hoopte dat de school later van hen kan zeggen dat ze bruikbare krachten aan de maatschappij heeft afgeleverd. Namens de leerlingen der afdeeling looierij sprak de heer Tan Kang Hoay uit Batavia een dankwoord tot de leeraren dezer afdeeling. Mijn medeleerlingen, mijn vrienden, aldus spr., hebben me opgedragen, uit drukking te geven aan onze gevoelens van erkentelijkheid jegens de school en haar leeraren. Ik wil me met genoe gen van deze aangename taak kwijten. Want in de eerstq plaats, zijn we U, mijnheer Gediga, ten zeerste verplicht, voor al hetgeen U voor ons gedaan hebt. Daar zijn v.n.l. Uw praktijk-lessen, welke voor ons bijzonder leerzaam wist te maken, dank zij Uw veelzijdige kennis en Uw rijke ervaring. Daar is ook Uw ons stimuleerende, activeeren- de werkkracht, Uw zeer ver doorge voerde toepassing van het Kantiaan- sche „Du Solist". En tenslotte Uw pe riodieke preeken, waartoe onze al te bruisende levenslust, te sprankelend gevoel voor humor, te groote over moed aanleiding gaven. Dan zei U din gen die ons steeds bij zullen blijven. Dan sprak U zoo overtuigend dat de meest verstokte redicivist onder ons lluisterend gromde: „Die oude meent 't toch goed met ons". U bent voor ons niet alleen de kundige leeraar, de stoe re werker, mijnheer Gediga, U bent een mensch. Wij hebben U leeren waardeeren om Uw uitstekende eigen schappen en onze dank is daarom ook even overtuigend, als Uw houding te genover ons overtuigend is geweest. Ook U, Ir. v. d. Hoeven, zijn we dank verschuldigd. Wat Uw kundigheid be treft, daar staat Delft voor borg, ter wijl talrijke geijkte methodes van on derzoek op 't gebied der wetenschap pelijke en practische looierij-chemie, welke met Uw naam versierd zijn au thentieke bewijzen vormen van Uw des kundigheid. Ik releveer slechts: Onder zoek naar vrij H2 S04 in, leder, quali- tatieve looisoofreacties. Wat voor ons echter van nog grooter belang is, dat is Uw buitengewoon pae- dagogisch inzicht. Stap voor stap hebt U ons langs de door U met zorg af gebakende wegen geleid, naar 't rijke gebied der chemische wetenschap. Een inauguratie die zich niet beperkt tot theorieën, want diegenen die Uw leer- ling-laborcnten heeft gezien met die ernstige gezichten en de noodige alchemisten-allures, die zal wellicht ge dacht hebben dat de steen der wijzen toch éénmaal uitgevonden of ontdekt zal worden. ,(En dan door een leerling der vakschool). U hebt ons formulistisch leeren den ken en zich uitdrukken, hebt doode cijfers en letters voor ons levend ge maakt, ze laten groeien tot begrippen. En waar de lederbereiding een che- misch-physisch proces is, zijn Uw hel dere lessen voor ons van onschatbaar groote waarde. We danken U er daarom voor en hopen dat na, 't Amsterdamsch congres '11 nieuwe methode voor N2-bepaling in leder, beter dan die van Kjetdahl, alom in de vaklitteratuur vermeld en erkend zal worden. En deze methode heet: methode Ter Meulenv. d. Hoe ven, ofmethode v. d. Hoeven. Ik heb over de twee hechte funda menten der vakschool gesproken. Op deze steunpilaren moet nog een dwars balk komen, even degelijk van con structie als de twee eerstgenoemden, want hierop moet een dak 'rusten voor de veiligheid van het huis en een faqonnade voor 't aanzien ervan. Voor deze functie, mijnheer de Di recteur, bent U de juiste man op de juiste plaats. Dit is algemeen bekend en beaamd. Dat ik U het laatst heb genoemd, be- teekent niet/ dat we U het minst appre- cieeren. Integendeel! Wij, Uw leerlin gen, willen U van harte onzen dank betuigen voor de helpende hand, die U ons steeds toegestoken heeft en voor Uw lessen in het bijzonder die der le derbereiding. De synthese bij den heer Gedigh en de analyse bij den lieer v.d. Hoeven, hebt U in Uw steeds belang wekkende lessen gecombineerd tot be grippen, die ons tot de overtuiging brengen van het groote nut van weten schappelijk onderzoek en werkwijze. Voor enkelen onzer hebt U, mijnheer van der Waerden, liefde opgekweekt voor 't looiersvak. Voor velen ook 't overtuigend bewijs geleverd dat looien niet is: het volgens een recept klaar maken van een stuk leer, en we zijn er. Mochten we daarom, dank zij Uw lessen en die der andere leeraren, suc ces hebben in onze looiersloopbaan, dan is dit succes ook het Uwe. Rest ons nog een woord van dank aan onzen practijk-leeraar Herwijnen en het personeel der Vakschool en Proefstation, die ons steeds bereid willig terzijde hebben gestaan en last not least aan de heer v. Herwijnen, oud-leerling dezer school, die ons im mer op loffelijke wijze van zijn groote kennis mede profijt heeft laten trekken. Mag ik dan eindigen met enkele woorden te richten tot mijn medeleer lingen. Jongens, niet lang geleden gold 't in de looierijstreken nog als regel: „Als een jongen voor niets deugt, laat 'm dan maar looier worden". Dat is niet erg vleiend voor ons. Toon du& 1111, dat een gediplomeerde dezer vakschool niet alleen zijn vak grondig verstaat, maar ook voor alles deugt! Jullie heb ben in den tijd die nu achter den rug is laten zien, dat samenwerking de kern vormti van een leven in harmonie, zoo wel binnen in onzen kring als buiten tegenover anderen. Laat dit nu de basis zijn van het nieuwe leven dat we nu tegemoet gaan: Solidariteit. Of zooals 't Boek der Wijsheid van mijn stam land China) zegt: „Waar de P°°' en de pool een gelijke kracht op elkaar uitoefenen, met elkaar samenwerken, daar is evenwicht, daar heerscht orde". De heer van Groenendaal uit Tilburg dankte namens de leerlingen der afd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1933 | | pagina 7