De Echo van hel Zuiden Briet uit Waspik. P E T T E N J. Hoendervangers, No. 25. Zaterdag 24 Maart 1934. 57e Jrg. DERDE BLAD. DE BISSCHOP VAN 's-HEUTOGENBOSCH aan de Hem toevertrouwde Geestelijkheid en Geloovigen, Zaligheid in den Heer! Naar aanleiding van het bekend verzoek van den liaad van Ministers voegen Wij aan de reeds vroeger door Ons ter zake gegeven voor schriften de dringende uitnoodiging toe, dat Maandag a.s. op den voor avond der bijzetting van 't stoffelijk overschot van H. M. de Koningin- Moeder, waar dit eenigszins mogelijk is, in alle parochiekerken van Ons Bisdom, alsmede in de kerken of kapellen, waarover een rector is aangesteld, op een door den pastoor of den rector nader aan te geven uur de PsalmenMiserere en De Profundis met de oratio «Fidelium Omnium» zullen gezongen en het Rozenhoedje met de Litanie van O. L. Vrouw voor de overledenen zal gebeden worden. Wij sporen de geloovigen aan, deze godsvruchtige plechtigheid zooveel mogelijk bij te wonen. Gegeven te 's Hertogenbosch den 22en Maart 1934. t A. F. DIEPEN, Bisschop van 's-Hertogenbosch. Waspik, 19 Maart 1934. Geachte Lezer, In onze R.K.V.V. Hercules schijnt 't momenteel niet al te best te boteren. Zooals vaak, wanneer een club veel verliest, zijn er spelers die er zoo'n beetje den brui aan gaan geven en hoe onsportief dit overigens ook moge wezen, ook in Hercules schijnt dit t geval te zijn. In de opstelling vanj.l. Zondag, misten we een paar spelers uit 't eerste, die we niet gaarne missen, en bij informatie bleek ons dat bijv. de bekende keeper A, R. zijn ontslag had genomen. Er werd zelfs nog bij verteld, dat 't niet was uitgesloten, dal nog meerderen zouden volgen. Wat er van waar zij en waar de schuld vraag in deze gezocht moet worden, voor het kijklustig publiek zullen de wedstrijden er wel niet interessanter op worden. Want, al moge de debutant voor het tweede elftal al een vrij goede doelman genoemd worden, toch zal hij er de kneep niet zoo van weg krijgen als R. De opwindendste momenten, ook voor 't publiek, zijn zeker wel die, wanneer de bal het Hercules—doel nadert en R. heeft ons meermalen laten genieten van een zeer tactisch optreden en heelt, alle gevaar trot- seerend, doorzijn verrassend ingrijpen, ons vaak laten zien, dat hij de juiste man op de juiste plaats was. Is er nu absoluut niets aan te doen, dat deze onverkwikkelijke questie alsnog wordt opgelost? 't ls waar, Hercules heeft't nog niet ver weten te brengen op hei ranglijstje van den I V.C B., maar kwam dit nu wel precies altijd door de minderwaardigheid van het Her cules-spelpeil? O i berust een voetbal, uitslag ook voor 50°/o op fortuin en we kunnen gerust zeggen dat Hercules in 't loopende seizoen nog niet erg gelukkig is geweest. Om maar eens bij de laatstgespeelde match teblijven.de (beruchte??) wedstrijd tegen D.V.C. moeten we zeggen dat de bezoekers verdiend gewonnen hebben; de door hen gemaakte goals, (wat een juweeltje die kopbal van Fr. S.l) waren onhoud baar, maarwaarom bleven de doelpunten voor Hercules uit? Na de rust was het D.V.C -doel voortdurend ingesloten, wel een 20 a 25 minuten lang. Bezit de Hercules-voorhoede dan zoo'n slechte schutterscapaciteiten Neen, we moeten eerlijk zeggen, dat Fortuna hier niet met hen wa9 En dit hebben we reeds in verschillende wed strijden geconstateerd. 19 dit nu voor de spelers een reden om den moed te laten zinken? Zeker niet! Geluk of geen geluk, voetbal moet gespeeld worden om het spel en zoo bekeken i9 de uitslag slechts een bijkomstigheid. Verschillende spelers, zoowel als supporters beschouwen den uitslag als het voornaamste, met het funeste ge volg, dat bij een beetje onfortuin onaangenaamheden ontstaan en dan heeft het de aanvoerder of de scheids rechter of deze of gene speler die een fout maakte, gedaan. Herculanen, wilt gij Uw club behouden, wilt gij blijven wat gij zijt, laat dan morren en mop peren achterwege, speelt zoo goed gij kunt, ernstig en eerlijk en gij zult zien, dat ge het voetbalminnend publiek op Uw hand hebt, zelfs al zoudt gij moeten degradeeren. Geachte Lezer, velen Uwer zal misschien de heele voetbal beweging niet interesseeren, maar toch wil ik er nog even op door gaan. Hei is een absoluut feit, dat onze beide voetbalclubs, W.S.C. en Hercules hoe langer hoe meer de belangstelling van tWaspiksche publiek weten te trekken, en we zien tegenwoordig menschen langs de lijn, van wie we vroeger ge zegd zouden hebben, dat ze te ernstig of te hoogstaand waren, om interesse voor voetballen te hebben. Maar de tijden veranderen en voetbal i9 tegen woordig heusch niet meer het .stief- kind" onder de diverse liefhebberijen. Met dien groei van het belangstel lend publiek wordt echter tot op heden nog te weinig rekening gehouden Zoo hebben we al verschillende lieden aangetroffen, die zich afvroegen, of het nu absoluut onmogelijk is om het uur der wedstrijden te verzetten. Tot heden worden nog steeds de wedstrijden aangevangen juist op een uur dat men zich inplaats van naar het voetbalveld, naar de kerk zou willen begeven. Hierdoor wordt de Zondagsviering er niet beter op, en ons dunkt dat, waar het hier R.K. clubs betreft, dat hierin verandering kan en moet gebracht worden. Vooral nu de dagen al wat gaan lengen, is hiervoor wel een op lossing te vinden. De Eerw Heeren Adviseurs zouden velen aan zich ver- plichten als hierin spoedig veran dering kwam, terwijl het aantal entree's er vermoedelijk ook nog door zou stijgen. Wie bindt de kat de bel aan? Geachte Lezer, ik zou te veel plaats ruimte vergen, wilde ik nog andere plaatselijke onderwerpen gaan aan- roeren. Alleen wilde ik nog even de aandacht vestigen op het vanouds bekende café „De Plantaadje" in Benedenkerk, hetwelk van binnen als van buiten geheel gerestaureerd, veel bijdraagt tot het aanzien van de straat ter plaatse, terwijl wij een bezoek in deze vernieuwde zaak, t.z.t. gaarne aanbevelen. Te samen met nog een paar nieuwe en vernieuwde huizen, i9 dit al weer een stap in de goede richting. bijzonder geisoleerde gemeenten tramweg vaak het eenige vervoermid del was. De geweldig snelle ontwikke ling echter van het autovervoer, zoowel voor personen als goederen, eenerzijds, de groote verbetering in het wegennet anderzijds, hebben ertoe geleid, dat voor personenvervoer volgens com munis opinio de trams geheel uit den tijd zijn. Ook de tramwegmaatschappijen heb ben dit ingezien en zijn ertoe overge gaan door de exploitatie van autobus diensten aan de gewijzigde verkeers- eischen aanpassing te zoeken. Weliswaar wordt voor het voortbe staan der tramwegen, ook voor het per sonenvervoer, aangevoerd het argu ment, dat de trams in staat zijn bij be paalde gelegenheden een massaal per sonenvervoer te verzorgen, doch daar tegenover staat, dat ook door autobus sen hetzelfde valt te hereiken, hetgeen wel heel duidelijk blijkt, wanneer men nagaat, welke enorme aantallen bezoe kers aan internationale voetbalwed strijden, politieke demonstraties en dergelijke door autobussen bijeen kun nen .worden gebracht. Waar een der de ongeveer 21/» maand per jaar plaats vindt, terwijl reeds thans een belang rijk bietenvervoer met autotractie ge schiedt. Wat Jiet vervoer van baksteen be treft zou men verwachten, dat de tram wegen zeer veel vervoer te verzorgen zouden hebben van de steenfabrieken. Dit blijkt echter absoluut niet het ge val te zijn. Volgens mededeeling van de N.V. Steenhandel „Noord-Brabant", de verkoopsorganisatie van het over- groote deel der over de geheele pro vincie verspreide Brabantsche steen fabrieken in totaal zijn 22 steen fabrieken aangesloten is in de laat ste twee jaren geen enkele wagon stee- nen per tram vervoerd; het geheele vervoer wordt per vrachtauto's ver zorgd over vaak groote afstanden, zoo dat dan ook de N.V. Steenhandel „Noord-Brabant" ons verklaart, dat het voortbestaan van de tramwegen voor haar geen enkel belang heeft. Ook voor het vervoer van steenko len kan de tram o.i. zonder bezwaar worden gemist en wordt er ook slechts een beperkt gebruik van gemaakt. In de praktijk toch worden de steenkolen ADEPT. De Kamers van Koophandel en Fa brieken voor Westelijk Noord-Brabant te Breda, voor Oostelijk Noord-Brabant te Eindhoven, voor Tilburg en Omstre ken te Tilburg en voor de Langstraat te Waalwijk hebben naar aanleiding van het wetsontwerp tot bevordering van samenwerking van de tramwegen in de Provincie Noord-Brabant het volgende adres gericht tot de Tweede Kamer Voorzooveel het onderhavige wets ontwerp beoogt door fusie der be staande Tramwegmaatschappijen te komen tot een concentratie en daar door tot een meer rationeele en meer efficiënte exploitatie van een aantal vervoerondernemingen in deze Pro vincie, kunnen ondergeteekenden zich met deze strekking zeer wel vereenigen Immers ook de Kamers van Koophan del zien zeer wel in, dat de belangen van handel en nijverheid door een ver keerschaos geenszins zijn gediend, in tegendeel dat ook deze belangen ten zeerste gebaat zijn bij een goed-georga-1 goederenvervoer per tram wagen gelijk massaal personenvervoer per Per spoor of boot naar Noord-Brabant autobus mogelijk is gebleken, mag als aststaande worden aangenomen, dat bet bussenmateriaal in de verschillen de streken der Provincie aanwezig voor bijzondere gelegenheden eventu eel aangevuld met een aantal bussen af komstig uit verder afgelegen plaatsen het toch Iiog steeds in omvang be trekkelijk bescheiden aantal passa giers, dat aan markten, processies en dergelijke gaat deelnemen, van de tram zal kunnen overnemen. Hoe snel zich overigens bet autover keer ontwikkelt, moge blijken uit bet feit, dat reeds thans moet worden ge constateerd, hoe in verschillende ge meenten de locale autobusdiensten een fnuikende concurrentie ondervinden van het in omvang zoo snel toenemend taxtiverkeer, in het bijzonder sinds de invoering der kleine taxi's met de zeer lage tarieven, die voor deze ver keersmiddelen gelden. Terwijl dan ook voor bet personen vervoer de trams als volmaakt ver ouderd kunnen worden terzijde ge steld, moet de vraag worden onder zocht in boeverre zij voor bet goede ren-vervoer, in het bijzonder voor het massa-goederen-vervoer, nog een bij zondere beteekenis hebben. De; omvang van het goederenvervoer daF door de Brabantsche Tramwegen wordt verzorgd, is van geringe betee kenis tegenover het vervoer, dat op an dere wijze en ;in het bijzonder door autotractie, geschiedt. In de Memorie van Toelichting tot het onderhavige wetsontwerp zou men gegevens verwacht hebben omtrent de ontwikkeling van het goederenvervoer hij de Brabantsche tramwegen, doch deze ontbreken daarin ten eenenmale. Hoe snel intusschen de beteekenis der tramwegen ook voor het goederen vervoer achteruitgaat, wordt h.v. geïl lustreerd door de cijfers van de Tram weg-Maatschappij „De Meijerij". Sinds 1929 vertoonen de cijfers het volgende beeld Goederenvervoer door de Tramweg- Maatschappij „De Meijerij": 1929 113.580.000 K.G. 1930 v 102.530.000 K.G. 1931 87.044.000 K.G. 1932 54.632.000 K.G. Bij het ontbreken van volledige gevens omtrent den omvang van ge- het wij niseerde en bekwaam geleide vervoer-1 ons aan een schatting en komen dan onderneming, die de geheele Provincie tot een cijfer van 6 millioen kilogram bestrijkt. Indien onze Kamers desniettegen staande tegen het wetsontwerp ernsti ge bezwaren hebben, dan spruit zulks voort uit het ontbreken in het wets ontwerp van de noodige waarborgen, dat de geprojecteerde fusie der tram wegen geen sta-in-den-weg zal blijken te zijn voor een gezonde en rationeele verkeersontwikkeling in onze Provin cie. Reeds onmiddellijk trekt het de aan dacht, dat de fusie blijkbaar niet uit voerbaar wordt geacht zonder dat op nieuw overheidsgelden beschikbaar worden gesteld. De Kamers meenen te mogen voor opstellen, dat in beginsel elk vervoer middel zijn eigen kosten behoort te dekken. Siechts in bijzondere omstan digheden kan er aanleiding bestaan voor de overheid om in de tekorten eener vervoer-onderneming tegemoet te komen. Toen in het verleden parti culieren tot den aanleg van tramwe gen in Noord-Brabant besloten, ge schiedde (dit met de overtuiging, dat die ondernemingen rendabel zouden zijn te exploiteeren. De geheel gewij zigde verhoudingen echter, wat de ver- voermogelijkheden betreft, hebben er toe geleid, dat de beteekenis der tram wegen in een snel tempo achteruit ging. Steeds meer werd overheidssteun noodzakelijk om het voortbestaan der tramwegen mogelijk te maken. Voor dien overheidssteun bestonden aanvan kelijk zeker goede motieven, waar voor per week door de gezamenlijke Bra bantsche tramwegen; een schatting, die de werkelijke cijfers zeer waar schijnlijk overtreft. Wij achten dit cij fer zoo gering dat men voor het blij ven verzorgen van, dit verkeer kwalijk de instandhouding van een tramweg- net door de geheele provincie gemoti veerd kan achten, gelet op de groote bezwaren, die aan die instandhouding in ander opzicht verbonden zijn en waarop wij hieronder nader terugko men. Als argument voor de noodzakelijk heid van het voortbestaan van de tram wegen wordt veelal aangevoerd der- zelver onmisbaarheid voor het mas sale goederenvervoer. Al willen wij niet ontkennen, dat mogelijk in be paalde deelen der Provincie de tram voor het goederenvervoer nog nuttige diensten bewijst, toch gelooven wij, dat zelfs dit argument niet voldoende sterk is om het onderhavige wetsont werp aan te nemen, waar deze aan vaarding toch de handhaving der Tramwegen ook over trajecten, waar ze zonder eenig bezwaar kunnen ver dwijnen, zal medebrengen, Voor het massale goederenvervoer per tram zou men mogen verwachten, dat op de eerste plaats gebruik zou worden gemaakt voor artikelen als suikerbieten, baksteenen, steenkolen en dergelijke producten. Ten aanzien van het vervoer van suikerbieten dient opgemerkt te wor den, dat dit vervoer slechts gedurende vervoerd, waar zij dan van de los plaatsen met paarden of autotractie naar de plaats van bestemming wor den gebracht. Evenals dit ten aanzien van metsel- steenen het geval is, heeft de auto bo ven de tram ook hier dit voordeel, dat de auto ,de goederen rechtstreeks aan huis bezorgt en daardoor het extra- overladen, dat de tram zou eischen, overbodig maakt. Ongetwijfeld wordt door sommige verladers van den tramweg voor het goederenvervoer gebruik gemaakt, waarbij wij in het hijzonder denken aan veevoeder, kunstmeststoffen en dergelijke. Dat in deze gevallen aan de tram de voorkeur wordt gegeven bo ven vervoer per auto-tractie vindt voor een belangrijk deel zijn verklaring in de vaak abnormaal lage tarieven, waar tegen de tramwegen zich met dit ver voer belasten, doch deze abnormaal lage tarieven zijn alleen mogelijk, dank zij den steun, dien deze vervoeronder nemingen tegenover andere, niet-ge- subsidiëerde, vervoerders van de over heid ontvangen. Wij zijn echter over tuigd, dat de omvang van dit vervoer geenszins zoo groot is, dat daarin niet eveneens op andere en uit een oog punt van het algemeen belang minder nadeelige wijze zou kunnen worden voorzien. Onze Kamers zijn van oordeel, dat in het algemeen de tram ook voor het goederenvervoer kan worden gemist, terwijl de beteekenis der tramwegen voor he t goederenvervoer zeker niet zoo groot is, dat deze de instandhou ding van een tramwegnet door de ge heele Provincie zou motiveeren. Pleit reeds de omvang van het dooi de tramwegen verzorgde vervoer geens zins voor de instandhouding van het instituut der tramwegen, daarnaast zijn aan dit middel van vervoer zoo groote nadeelen verbonden, dat alleen reeds op grond daarvan het zoo spoe dig mogelijk opheffen der tramwegen, waar dit maar eenigszins mogelijk is, moet worden bepleit. In dit verband willen wij Uwe Hooge Vergadering in de eerste plaats wijzen op de belemmeringen, welke de trams aan het verkeer over de wegen in den weg leggen. Vele wegen in, Noord-Bra bant, welke noodzakelijk verbreed zouden moeten worden, moeten in den ouden toestand gelaten worden, omdat de tramlijn zich tegen verbreeding ver zet. Ook de aanleg van rijwielpaden langs de wegen voor het snelverkeer wordt door de tramlijnen verhinderd. Wij behoeven U slechts te herinneren aan de verkeersongelukken, welke jaarlijks plaats vinden, tengevolge van gezichtsbelemmeringen door rook van de tram of op plaatsen, waar de tram plotseling den gewonen weg over steekt, om U de gevaren aan te wijzen, welke de trams voor het gewone weg verkeer mede brengen. Nog sterker spreken deze verkeersbelemmeringen daar, waar de tramwegen zich bevin den in de bebouwde kom der gemeen te. In de toch vaak reeds smalle stads straten vormen de trams, doch vooral de tramrails, een zeer ernstigen hinder voor het verkeer en brengen zij boven dien ernstige gevaren voor de verdere I weggebruikers mede, waarbij wij in het bijzonder denken aan de wielrij ders, die van de aanwezigheid van tramrails in stadsstraten doorloopend den grootsten hinder ondervinden. Een verder ernstig bezwaar tegen het onderhavige wetsontwerp zien wij hier in, dat het voortbestaan der tramwe gen op kunstmatige wijze wordt ver lengd. De Memorie van Toelichting op pert de mogelijkheid, dat het trambe drijf gefusioneerd misschien wederom rendeerend zou kunnen worden. Deze gedachte nu kan door onze Kamers niet sterk genoeg bestreden worden. Wel vreezen wij, dat de nieuwe Naam- looze Vennootschap, teneinde tot eene sluitende exploitatie-rekening te ko men, zich een monopolistische positie op vervoergebied in deze provincie zal trachten te verwerven, waarvan het gevolg zal zijn, dat het Brabantsche bedrijfsleven, in den vorm van sterk verhoogde vervoerprijzen, zal moeten bijdragen voor het rekapitaliseeren van een aantal vervoerondernemingen, wel ker kapitaalbezit reeds vrijwel als ver loren kan worden beschouwd. Het belang van handel en nijverheid eisclit vooral in dezen tijd, dat de over heid geen belemmeringen aan een ge zonde ontwikkeling van het verkeer in den weg legt, doch integendeel ook ten opzichte van het tramwegvraagstuk blijk geeft van dezelfde breede inzich ten, waarvan zij getuigt door op zoo krachtige wijze de totstandkoming van moderne wegen en groote verkeers- bruggen in Nederland te bevorderen. Plaatsen wij tenslotte het wetsont werp in het algemeen kader der hui dige regeeringspoltiek van versobering en bezuiniging, dan achten wij dit wetsontwerp daarmede kwalijk ver- eenigbaar. Hier worden overheidsgel den beschikbaar gesteld voor de reor» ganisatie van een vervoermiddel, dat zich geheel heeft overleefd en waar aan in het algemeen geen behoefte meer bestaat. Volgens deskundig oordeel moet reeds thans worden vastgesteld, dat de totstandkoming der fusie op de basis als in de bij het wetsontwerp aan gegeven stukken is uiteengezet, voor de overheid beteekent niet alleen het aan vaarden van groote risico's, doch bo vendien het brengen van belangrijke financiëele offers. Resumeerende komen onze Kamers tot de volgende conclusies: lo. voorzooveel het wetsontwerp beoogt de totstandkoming eener goed georganiseerde en bekwaam-geleide vervoeronderneming in de Provincie Noord-Brabant, is de strekking, aan de Kamers sympathiek; 2o. de geheele opzet wijst er echter op, dat de instandhouding van een tramwegnet door de geheele Provincie een der eerste doelstellingen van de ontworpen fusie is; 3o. wordt het ontwerp aanvaard, dan zullen de tramwegen ook daar ge handhaafd worden, waar zij vervoer- technisch kunnen worden gemist, ter wijl daardoor, de nadeelen aan de aan wezigheid van de tramwegen in en bui ten de gemeenten verbonden, voor on- bepaalden tijd zullen worden besten- digd. 4o. het wetsontwerp biedt geenerlei waarborg, dat indien de fusie tot stand komt een gezonde ontwikke ling van het vervoer, op moderne leest geschoeid, in onze Provincie verzekerd is. Op bovenvermelde gronden verzoe ken wij Uwe Hooge Vergadering met aandrang aan het onderhavige wets ontwerp Hare goedkeuring te willen onthouden en de totstandkoming te willen bevorderen van eene wet, welke met de bovenvermelde wenschen en bezwaren rekening houdt. De Kamers van Koophandel Fabrieken voornoemd. en PROVINCIAAL NIEUWS. Waalwijk, 23 Maart 1934. Hoopt In Waalwijk. Steunt de WaaiIwIJkscht: handel en Industrie. W. B. Legaten. Door wijlen Mevr. Wed. E. Stiphoud—Michaël zijn.vermaakt de volgende legaten Groene Kruis Waalwijk f200. Ned. ZendingsVer. Rotterdam f200. Vereen. Silo te Utrecht 1 100. Chr. Vereen, voor verpleging van lijders aan vallende ziekte f100. N.V. Hotel de Twee Kolommen. In de op 22 Maart 1.1. gehouden jaarvergadering der N.V. Hotel de Twee Kolommen werd de balans en winst— en verliesrekening over 1933 goedgekeurd. Tot bestuurslid inplaats van wijlen den heer B. Timmermans— Verschure werd gekozen de heer P. van Schijndel, terwijl de heer Willem Timmermans werd benoemd tot voorzitter. De andere functionarissen werden herkozen. NIEUWSTE DESSINS. Grootestraat 155 Waalwijk. Na het Princcn is Veteranen Huis» de »Ons Huis». vertrek van den heer benoemd tot leider der Turnvereeniging »Ons heer L. van Drunen en tot voorzitter dhr. G. J. v. Oostrum, tot secretaris dhr. H. Meeth en tot

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1934 | | pagina 9