TWEEDE BLAD. MENSCH EN TECHNIEK. BINNENLAND. 78. Zaterdag 29 Sept. '34. 57e Jg. III. Slot Het zal U niet ontgaan zijn, dat je beide eerste deelen van mijn studie nogal uiteen liepen. Ik heb U eerst de goede kanten van den oiechanischen arbeid geschetst, die we gevoegelijk zouden kunnen sa menvatten in de uitspraak van prof. j£eynes dat de menschheid over 10U jaren nog slechts 3 uren per dag zal behoeven te werken om in liaar behoeften te voorzien. Daartegenover heb ik gesteld de afschuwelijke kanten van deze zelf de mechaniseering: de vernietiging van den persoonlijken mensch. Als kenschetsend voor deze zijde van pet vraagstuk zou ik kunnen aan halen de uitspraak van mr. Taylor: »Het ideaal der efficiency in de industrie is, het werk zoodanig te vereenvoudigen, dat het door een getrainde Gorilla kan worden ver richt®. Wij moeten trachten uit het con trast der verschijnselen de synthese te vinden, die een betere en geluk kigere toekomst voor het mensch- dom waarborgt. Is er inderdaad reden om met Feiler het probleem der machine »onoplosbaar« te noe men Moeten wij met Ghandi de ma chine bestormen, of moeten wij met de technocratische ingenieurs, met Lenin, droomen van electrificatie, staal, kolen, erts, efficiency, loo- pende band, etc., etc.? Is er werkelijk reden om met Oswald Spengler te verzuchten „Jede hohe Kultur ist eine Tragödie: die Geschichte des Menschen ist gröszer als alles, was Aeschylos und Shakespeare je geschaut haben. Die Schöpfung erhebt sich gegen den Schöpfer. Wie einst der Microcos- mos-Mensch gegen die Natur, so empört sich jetzt der Microcosmos- Maschine gegen den Nordischen Menschen. Der Heer der Welt wild zum Skiave der Maschine. Sie zwingt ihn, uns, und zwar alle ohne Aus nahme, oh wir es wissen oder wol len odfcr nicht, in der Richtung ihrer Bahn. Der gestiirzte Sieger wird von dem rasendem Gespann zu Tode geschiedt"? Had deze profeet van het pessi misme gelijk, toen hij de «Unter- ang des Ahendlandes« voorspelde? Zoo stormen de vragen op ons af 1 Ik wil mij niet onder de pessi misten rangschikken, en meen dat de toenemende rationaliseering zelf de mogelijkheden zal scheppen om tot de gevraagde synthese te komen, m.a.w. de rationaliseering dienst baar te maken aan het algemeene cultuurdoel. In dezen zin kan profijt getrok ken worden van de mogelijkheid, die de rationaliseering schept, tot het drastisch verkorten van den arbeidsduur. Hierdoor kan het cen trum der menschelijke werkzaam heid worden verplaatst tot buiten het terrein van den eigenlijken be roepsarbeid. De mensch zal in zijn OLIFANTEN. De olifanten, met hun eigenaardig gevormden kop, hun slurf, en de zeer groote ooren, hebben wel 'n zeer vreemden lichaamsvorm. De voeten zijn van vier hoeven voor zien en de harde dikke huid is met diepe voren en rimpels doorploegd. Volgens Plinius en andere schrijvers bewoonde deze olifant voorheen de wouden aan den voet van het Atlas gebergte en daar de Karthagers om de invallen der Romeinen te ver hoeden in korten tijd een groot leger van olifanten bijeenbrachten, is het niet twijfelachtig of hun aantal moet daar zeer groot geweest zijn. Thans zijn ze in de streken ten noorden van de Sahara geheel verdwenen. Eveneens is de olifant in het zuide lijk deel van Afrika tengevolge van de jacht, die men voortdurend op hem maakte geheel uitgeroeid. vrijen tijd gelegenheid hebben om zich te ontwikkelen en zijn geestes leven te verfijnen. Men kan mij tegenwerpen, dat dergelijke idealen toch evengoed in onzen tijd van massa-werkloos heid te bereiken moesten kunnen zijn, hoewel daarvan op dit oogen- biik nog niets te bespeuren is. Maar dan wijs ik erop dat opvoeding en onderwijs, die onze huidige werk- loozen ontvingen, daarop ook niet waren ingesteld. En het vernede rende, deprimeerende karakter der huidige gedwongen werkloosheid, zal in de to komst plaats kunnen maken voor het weldoende, verhef fende karaktei der lange rusttijden. Op deze zijde van het vraagstuk der arbeidsbesparing wees ook Prof. Cobbenhagen in zijn prae-advies, uitgebracht voor de Vereen, van Staathuishoudkunde en Statistiek »Het zal de gewichtige taak zijn van opvoeding en onderwijs den menschen zooveel mee te geven aan karakter en kennis, dat ze in staat zijn in die jaren, dat de beroepstaak hun leven niet meer vult, hun leven rijk te maken door in de aardsche dingen naar waarheid en schoonheid te streven, welke naar het Goddelijke voeren.» Het is mogelijk dat de machine ons zoo terugschenkt hetgeen zij ons ontnomen heeft. Maar dit zijn in hoofdzaak nog slechts toekomst illusies. Beter kunnen wij ons de vraag stellen Wat kunnen wij op dit oogenblik doen om het verder voortgaan van het proces van levens vervlakking te belemmeren Het antwoord op deze vraag is voor ons spoedig gevonden Door onze christelijke beginselen te be leven, niet alleen in de kerk, maar ook daarbuiten, op elk terrein van levensontplooiing. Want ware bele ving van deze beginselen beteekent zich voortdurend verbonden voelen met het menschelijke einddoel, be teekent het begrijpen van den zin des levens. En wie dezen zin begrijpt, zal vanzelf respect hebben voor den persoonlijken mensch en het hem individueel gestelde einddoel. Dit begrip zal ons behoeden voor de groote misvattingen, die er thans ten aanzien van het wezen van den individueelen mensch wordt gepre dikt en die in de laatste instantie toch allen weer kunnen worden teruggeleid tot dit eene verschijnsel de blikken, die vroeger rechtstreeks op het einddoel waren gericht, wen den zich thans tot het aardsche, dut zij niet meer kennen in zijn beperkt heid als middel, doch dat zij ver- absoluteeren, vergoddelijken Hel is verheugend dat we de laatste jaren reeds een toenemende belang stelling voor het menschelijke in den mensch hebben mogen ontwaren. We zien dit b.v. in den werkloozen- zorg, die zich gelukkig niet alleen ten doel stelt den financieelen nood te lenigen. Men tracht ook de im- moraliseering van den uitgestoten arbeider tegen te gaan. Het moge waar zijn dat in deze tot heden nog niet veel daadwerkelijks kon worden tot stand gebracht, maar alleen het feit reeds, dat men heeft ingezien dat de nood niet alleen, zelfs niet in hoofdzaak financieel is, stemt tot verheugen. Loutering, verjonging, vernieuwing van het maatschappelijk leven is nu eenmaal niet iets dat men in een- twee-drie bereiken kan. Daar is strijd voor noodig, moeilijken strijd dik - De Afrikaansche olifant wordt niet zooals de Indische gebezigd tot het verrichten van allerlei werk zaamheden, ofschoon hij, even leer zaam als deze, gemakkelijk kan worden afgericht. In vroegere tijden dacht men daarover anders. De oude geschiedenis leert ons hoeveel partij men van de krachten van den reus wist te trekken. Men gebruikte hem voor alles waarvoor sterke in spanning noodzakelijk was. In de veldslagen werd hem een plaats ge geven in de voorste gelederen en bekend is welk een groote rol de olifant speelde in den oorlog tusschen Rome en Karthago. De olifanten leven in groote troepen. De moedigste wordt tot aanvoerder verkozen, hij zorgt er voor, dat zijn kudde geen leed ge schiedt. Steeds is hij waakzaam, en in zijn bewegingen toont hij een Speciaal werk KEMI wijls als enkeling-met-nieuwe-rare- ideeën tegen de massa, die voortleeft in de sleur van het alledaagsche leven, onbenullig, gespeend van frisschen geest en initiatief, maar die het toch steeds beter weet dan de weinigen, die vooruit streven en blijk geven de nooden van een tijd perk te zien.. Wij moeten zulke strijders willen zijn, moeten de kracht en het licht der christelijke beginselen uitstralen op de lauwen, die er nog maar al te vele rond ons zijn. Universiteits-Zondag. Universiteits-Zondag, de laatste Zondag van September, is de offi- cieele inzet van de campagne der inzameling voor de R.K. Universiteit. Een dag van gebed. Hoe nauw het verband is tusschen de zaak der Katholieke Kerk in Nederland en haar Kroonstichting, de R.K. Universiteit, bewees het Kerkelijk Gezag, toen het voorschreef, dat de Offerande van Universiteits- Zondag werd ingesteld op den Geest der Wijsheid en de Bron der Weten schap. Zoo vat het Officie van Universi- teits Zondag plechlig en zinnebeeldig geheel den Offerzin samen van allen, die in de komende maanden hun arbeid en gaven zullen schenken aan het werk der Universiteit. Een dag van gewetensonderzoek. Ergens in het geweten, en zeker in dat van een Nederlander, zetelt een kassier en een boekhouder. Dat kan niet anders, want de Geest triomfeert door en over de Materie. 200.688. 194.788. 188.675. 174.274. 160.403. Ziedaar enkele getallen, als weg wijzers voor het geweten-onderzoek. Het zijn in guldens afgerond, de cijfers der jaar-inzamelingen voor de R.K. Universiteit over de laatste 5 jaren. Vijf cijfers, vijf jaren, vijf treden omlaag. Mag een volk, dat om zijn hard nekkigheid befaamd is, en juist om zijn volhardende toewijding voor de R.K. Universiteit door niemand minder dan Z. H. Paus Pius XI hoog werd geroemd, in deze taal, deze blaam der getallen ben.sten? De cijfers getuigen, en deze ge tuigenis is een aanklacht. Een be schuldiging, die Ka holiek Ned eiland verontwaardigd van zich heeft af te wijzen. Niet met een gemakkelijk beroep op den grootsten gemeenen deeler der getallen, de crisis. Indien men eens, over hetzelfde tijdvak, de bedragen zou kunnen reconstrueeren, die jaarlijks toe vloeien aan de bioscopen b.v., zou men vermoedelijk een geheel ander en schijnbaar minder ongunstig beeld zien. Is het Christelijk, de crisislast af te wentelen op den offerzin, en niet op de genotzucht? Een volk, dat jaarlijks, midden in den nood der tijden, nog 300 millioen aan alcohol uitgeeft en nog eens dezelfde som aan tabaks artikelen, moet toch wat het Katholieke volksdeel betreft 2 groote mate van voorzichtigheid, hij gaat vooraan en al zijn volgelingen stellen in hem een onbeperkt ver trouwen. Tusschen de groote boomen door banen zij zich een weg, het kreupel hout is voor hem geen hindernis; het wordt eenvoudig plat getrapt. De takken der boomen, die laag afhangen en hun loop belemmeren worden met de slurf afgebroken en zoover mogelijk opgegeten. Dunne boomen, die hun in den weg staan worden met wortel en al uit den grond gerukt. Is eenmaal zulk een weg gemaakt, dan wordt deze meer malen door hen gebruikt en voor de reiziger in de wildernis is een olifantenpad dikwijls een uitkomst. Hoe plomp de olifant er uitziet, in zijn bewegingen is hij verre van traag. De Indische olifant behoeft in grootte voor de Afrikaansche niet onder te doen. Zijn vorm is echter andersde breede kop is van voren afgeplat en de ooren zijn betrekke lijk klein te noemen. Aan de voor voeten bevinden zich vijf teenen, aan de achtervoeten vier. Hij be woont geheel Voor- en Achter-Indië, Siam en Cochinchina. Ook vindt men hem op Ceylon, Sumatra en Borneo. De kleur is grijsachtig, doch het gebeurt enkele malen, dat er witte olifanten geboren worden, die dooi de bewoners der streken aan de Ganges gelegen, als heilig worden beschouwd. Men meent, dat de geesten der gestorven koningen in zulk een wit dier weer op aarde terugkeeren en daarom verzorgt men deze olifanten in paleizen en ton voor de Universiteit kunnen opbrengen. Aannemende dat de Katholieken 100 millioen verrooken, leert een eenvoudig rekensommetje, dat een halve dag tabaksonthouding over de geheele linie de Katholieke Universiteit nagenoeg aan de 2 ton helpt Ja, een paar dagen niet rooken en drinken bracht ons meer dan voor een glansrijke volledige univer siteit noodig was. Eén dubbeltje per Katholiek werd als hoofdelijke omslag door het Hoogwaardig Episcopaat als mini mum aan de Katholieken gevraagd. Een bescheiden eisch. Maar het beschamend feit is helaas, dat terwijl de Katholieke bevolking in de tien jaren der geldinzameling aanwies tot c.a. 2.8 millioen, de geldinzameling daalde tot f 160.000. Dat is niet 10 cent, doch 5XI2 cent per Katholiek. Mag dit een waar ig getuigschrift heeten voor den offerzin der Katho lieken en de volharding der Neder landers Z. H. E. Exc. Mgr. Jansen, de Aartsbisschop van Utrecht, heeft dezer dagen met heel den pontifi- calen nadruk van zijn Ambt, een dringend beroep gedaan op de wer kers in de St. Radboudstichting en op geheel Katholiek Nederland. Mgr. noemde den arbeid voor het welzijn der Universiteit »een machtig terrein van leekenapostolaat». ,»Er zijn Katholieken, die niet kunnen geven», sprak de Aarts bisschop, «daarom moeten de ande ren méér geven, want zij hebben van het meerdere verantwoording af te leggen. Velen geven echter niets, die wél kunnen geven. Daar ont breekt het medeleven. Dezen di nen bijzonder bewerkt te worden.» G ij bedelt vooreen heilige zaak», vervolgde Mgr. Jansen, »en bedelt allereerst om vaste bijdragen. Vaste inkomsten heeft de Universiteit noodig als basis, om het geheele complex verder op te bouwen.» Moge het Aartsbisschoppelijk ver manend woord leiddraad zijn voor een vruchtbaar gewetensonderzoek, waarvoor Universiteits-Zondag een zoo geëigende dag is. Het Centraal Comité der St. Radboudslichting. Belangrijke verlaging van de rijks telefoontarieven. Het staatsbedrijf der P.T.T. over tuigd van de noodzakelijkheid, dat juist in de huidige oeconomische omslandigheden de tarieven voorhjet verbruik van de P.T.T.—diensten zoo laag behooren te zijn als met een richtige exp oitatie maar over een te brengen is, heeft, toen de begrootingscijfers voor het volgend jaar gunstig bleken, onverwijld stappen gedaan tot een ingrijpende verlaging van de telefoontarieven. Deze verlaging, welke reeds 1 Oct. a.s. ingaat, omvat in de eerste plaats het locale gesprekkentarief, dat van 2'/2 ct. wordt teruggebracht tot2ct. per gesprek. De bestaande kortingen op den prijs boven een bepaald aantal gesprekken komen hierbij te vervallen. In het interlocale verkeer worden de gesprekkosten eveneens verlaagd en wel voor een gesprek van 3 minuten over afstanden tot 10 K.M. worden ze bediend door een talrijk hofpersoneel. De slurf is eigenlijk de neus, die tot een spierachtige buis verlengd en inwendig in twee deelen verdeeld, aan het uiteinde voorzien is van een vingervormig verlengsel, waarin zich zeer veel gevoelszenuwen be vinden. De kleinste voorwerpen kan hij met dit werktuig van den grond opnemen. Het voedsel van de olifant bestaat uit allerlei plantenstoffen, jonge takken van boomen, gras, onkruid, alles wordt met de slurf afgetrok ken en naar den mond gebracht. In gevangenschap eet hij hooi, brood en dergelijke stoffen, die men ge woonlijk aan planten—etendedieren verstrekt. Dat hij daarbij niet zeer kieskeurig is en wel eens iets naar zijn maag doet verhuizen, wat er eigenlijk niet thuis behoort, kan men dikwijls genoeg waarnemen. Men vond eens in de maag van een olifantdrie honderd centen, een zakmes, een nijptang, een stuk looden pijp en een aantal kiezel- steenen. Alle tamme olifanten zijn vroeger wild geweest. Het is niet met zekerheid te zeg gen hoe oud een olifant worden kanmaar wel zeker is, dat de dieren een hoogen ouderdom kunnen bereiken. OOM KEES. 6 cent (thans 10 cent), van 10—15 K.M. 12 ct. (thans 15 ct.), van 15— 35 K.M. 30 ct. (thans 35 ct.) en 35 K.M. 40 ct. (thans 50 ct.). De DnitschNederlandsche clearing. De nieuwe betalingsregeling met Duitschland heeft in de bij den export naar Duitschland betrokken kringen allerminst onverdeelde in stemming gevonden. Ernstige klach ten zijn door organisaties in tele grammen aan den minister van oeconomische zaken geuit. De verwijdering van communistische Kamerleden uit de Ridderzaal. De communistische Tweede Kamerleden Roestam Effendi, Schal- ker en de Visser hebben zich tot den officier van justitie bij de Haag- sche rechtbank gewend teneinde een klacht in te dienen over de naar hun meening wederrechtelijke verwijdering uit de vereenigde zitting van de Staten Generaal op Dinsdag 18 dezer. Nederland op de Brusselsche tentoonstelling. Voor de Nederlandsche deelne ming aan de wereldtentoonstelling te Brussel zijn een eerc—comité, een algemeene commissie en een uitvoerend comité benoemd. In October beginnen en achtereen afwerken was de boodschap van het Diocesaan Comité der St.Radboud stichting in het Bisdom 's-Bosch aan de parochiale Comité's gegeven bij haar jaarlijksch rondschrijven. Vooral NU is het belang onmid- dellijkin de eerste dagen van Octo ber de inzameling voor onze R.K. I niversiteit te beginnen en wel zoo als het hoogwaardig Episcopaat wenscht, langs de huizen der paro chianen. Laten alle Comité's zich houden aan de Universiteitscollecle in de maand October en niet daarmee wachten tot November of Decem ber. Wij voldoen gaarne aan het ver zoek van het Dioc. Comité door middel van ons blad dit nog eens onder de aandacht van alle leden der parochiale Comité's te brengen. Juist in dezen moeilijken tijd wachte men niet met de inzameling tot na October. Omdat de tijd moei lijk is—ook voor onze Katholieke Universiteitverdubbele men de ac tiviteit voor het machtige stuk Ka tholieke Cultuur, dat toch onze Ka tholieke Hoogeschool is, en dat ten goede komt aan ons geheele volk. Met het Dioc. Comité vertrouwen wij, dat het door het Hoogwaardig Episcopaat voorgeschreven gebed op den a.s. Universiteits-Zondag, moge bijdragen tot het goede welslagen der Universiteits.collecte. De conferentie van het Goudblok. De Belgische minister van buiten- landsche zaken, Jaspar, heeft be vestigd, dat de nieuwe bijeenkomst van het Goudblok omstreeks 20 October te Brussel in het departe ment van buitenlandsche zaken zal worden gehouden. Onder anti-revolulionairen Afscheiding Men schrijft aan het Handelsblad De afscheiding van de groep «Hervormde kiezers» uit de a.r. kies- vereeniging te Huizen, waardoor de a.r. raadsfractie van 6 op 2 zetels terugviel, is een symptoom van Oplossingen. 1 Oranje, Vrijstaat; rijst, ja, ver, straat, ton. 2 P aas otter schaats Patagonie scholen manen mis e 3 Lena, Indus, Ganges, Euphraat, Tiger, Guadalquivier. 4 Hamburg aanleg Marie beer uur ra g 5 Berk, kerk, merk, perk, sterk, werk, zerk. Raadsels. 1 Hoe kan iemand vooruitgaan, en achteruitgaan, tegelijk 2 er en lo k k k k k Wat beteekent dit? Zonder schriftelijke toestemming is eeni Je overname uit deze rubriek verbod n.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1934 | | pagina 5