Mo tan hel Zuiden
Het zijn He slechtste vrachten niet waaraan de wesnen knagen,
Het zijn de domste menschen niet dte naar een velo vragen.
ONS
PJtlJGD
A
TWEEDE BLAD
GEMEENTERAAD.
kt 82. Zaterdag 13 Oct. '34. 57c Jrg.
kaatsheuvel.
Winkelsluiting. Geen trot
toirs in de Julianastraat.
De gemeenterekening.
Qe raad der gemeente Loon op Zand
rqaderde Woensdagavond ten Raad-
I iize onder voorzitterschap van Burge
meester Mallens.
Secretaris de heer M. A. v. d. Wee.
Afwezig de heer Beerens.
pe notulen der vorige vergadering
„orden ongewijzigd vastgesteld.
Aan de orde:
1. Ingekomen stukken.
Hieronder zijn:
proces-verbaal van kasopname bij
tol gemeente-ontvanger; in kas was 'n
bedrag van 10.558.10. hetgeen over
stemde met de boeken.
Van Ged. Staten goedkeuring van 't
besluit tot wijziging der begrooting.
Van Ged. Staten mededeeling dat de
beslissing op het besluit tot overdracht
van grond aan het R.K. Kerkbestuur
Loon op Zand is verdaagd;
Van Ged. Staten goedkeuring der
gewijzigde politie-verordening
Van Ged. Staten mededeeling dat de
rgenomen herziening van de jaar-
edderegeling van burgemeester, se-
etarissen en ontvangers niet zal wor
den doorgevoerd in gemeenten met
minder dan 20.000 inwoners.
Al deze stukken worden voor kennis
geving aangenomen.
Winkelsluiting.
2.a. Voorstel tot het afleggen eener
verklaring als bedoeld in artikel 5 der
wet tot wijziging der Winkelsluitings
wet.
In hun prae-advies zeggen B. en W.:
Ingevolge het bepaalde in art. 1 der
wet tot wijziging der Winkelsluitings
wet 1930, mogen winkels, waar uitslui
tend of in hoofdzaak hetzij visch, hetzij
fruit, hetzij een of meer der navolgende
aren: brood, banket, suikerwerk, cho
colade, al dan niet te zamen met con
sumptie-ijs, ten verkoop in voorraad
zijn, op Zondag, gedurende vier ach
tereenvolgende uren geopend zijn, wel
ke uren behooren te liggen tusschen 8
uur v.m. en 8 uur n.m.
Bij art. 5 der Wijzigingswet wordt
aan den gemeenteraad de bevoegdheid
gelaten te verklaren, dat de tegenwoor
dige buitengewone omstandigheden
anleiding geven de uren van openstel
ling van vorengenoemde winkeis tot 6
achtereenvolgende uren uit te breiden.
'Eveneens kan een gelijke verklaring
worden afgelegd ten aanzien van win
kels, waar uitsluitend of in hoofdzaak
tabaksartikelen ten verkoop in voor
raad zi;n, doch uitsluitend voor den
verkoop van tabaksartikelen, en win
kels, waarvoor een slijt- of volledige
vergunning geldt, gedurende ten hoog
ste vier achtereenvolgende uren.
Door B. en W. werd aan belangheb
benden en hunne organisaties, alsmede
aan de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor de Langstraat advies om
trent deze aangelegenheid gevraagd.
De belanghebbenden, hunne organi
saties en de Kamer van Koophandel en
Fabrieken hebben zich, met uitzonde
ring van 3 bakkers, vóór de uitbrei
ding van de verkoopgelegenheid op
Zondag uitgesproken, zoodat mag wor
den aangenomen, dat algemeen met de
verruiming van de verkoopgelegenheid
wordt gesympathiseerd.
B, en W. adviseeren den raad de
verklaring af te leggen.
b. Vaststelling verordening ex. art.
9 der Winkelsluitingswet 1930.
Artikel 2 der wet tot wijziging der
Winkelsluitingswet doet de verorde
ning ex. art. 9, le lid'der Winkelslui
tingswet vervallen.
De verordening ex. art. 9, waarbij af
wijkingen ten opzichte van die wet zijn
vastgesteld ten aanzien van: de kermis,
plaatsen door Burgemeester en Wet
houders aangewezen in verband met 't
natuurschoon, en gedurende de Zonda
gen, vallende in het Octaaf van St. An
na, komt te vervallen.
De verruiming van de verkoopgele
genheid, zooals die bij de wijziging der
Winkelsluitingswet is tot stand geko
men, is niet in die mate, dat de afwij
kingen in laatstgenoemde verordening
neergelegd van geen belang meer zou
den zijn.
Gelijke motieven welke tot de vast
stelling der verordening hebben geleid,
bestaan ook thans nog, zoodat bij de
vaststelling der nieuwe verordening
zeer zeker de Kon. Goedkeuring zal
worden verkregen.
B. en W. stellen voor daartoe te be
sluiten.
Tegelijk stellen zij voor om ook voor
de sigarenwinkels en de slijterijen, den
openstellingstijd voor de Zondagen te
bepalen op 6 uur.
De Voorzitter voegt aan dit prae-ad
vies nog toe, dat B. en W. de winke
liers' willen vrijlaten in de keuze der
uren van openstelling, daar de verschil
lende winkeliers zeer uiteenloopende
belangen hebben. Misbruik van die be
voegdheid wordt voorkomen, doordat
de winkeliers de uren van openstelling
moeten aangeven op een door den bur
gemeester gewaarmerkte kaart.
De. voorstellen van B. en W. worden
aangenomen.
Gemeente-rekening.
3. Voorloopige vaststelling der ge
meenterekening over het dienstjaar '33
met de daarbij behoorende bedrijfsreke-
ningen.
De heer Nijkamp maakt als Voorzit
ter der commissie van onderzoek eeni-
ge opmerkingen naar aanleiding der
rekening.
De commissie zou het op prijs stellen
indien volgend jaar ook de rekening
en verantwoording der Bouwvereeni-
ging bij de rekening wordt overgelegd,
daar deze vereeniging van de gemeente
groote financieele offers vraagt.
De onderhoudsposten van 370 voor
de marechaussee-kazerne en van 400
voor het oude raadhuis, acht de com
missie zeer hoog.
Vooral de laatste uitgave acht zij niet
te verdedigen tegenover de lage huur
150. die de Euch. Kruistocht voor
het gebouw betaalt, temeer daar deze
vereeniging reeds een subsidie geniet
van 125.
De commissie acht voorts de uitga
ven voor het bijzonder onderwijs zeer
hoog en zij raadt daarom aan te trach
ten de kosten der Openbare School zoo
veel mogelijk te drukken.
De commissie vindt het wenschelijk
het salaris der gemeente-geneesheeren
te verminderen, en strenge maatregelen
te stellen voor het verleenen van bij
dragen voor de verpleging van arme
krankzinnigen.
Ook omtrent het Burg. Armbestuur,
dat een groot bedrag vergt, zou de
commissie voortaan gaarne nadere cij
fers hebben. Zij vraagt zich bovendien
af of de tijd niet gekomen is om het
Armbestuur om te zetten in een dienst
voor Maatschappelijk Hulpbetoon.
De commissie constateert nog steeds
een stijgende lijn in de winsten van het
Gasbedrijf en vraagt daarom of een
volgend jaar niet tot tariefsverlaging
kan worden overgegaan.
Aangaande de drainagevelden vraagt
de commissie opnieuw te bezuinigen,
door het bedrijf in eigen beheer te ne
men.
Tenslotte adviseert de heer Nijkamp
namens de commissie de rekening con
form het ontwerp voorloopig vast te
stellen.
De Voorzitter brengt dank aan de
commissie voor haar rapport en beant
woordt de verschillende opmerkingen.
B. en W. zullen de Bouwvereeniging
verzoeken voortaan balans en rekening
over te leggen, zij kunnen de vereeni
ging daartoe echter niet dwingen.
De onderhoudsposten voor kazerne
en oud raadhuis zijn door bijzondere
omstandigheden hooger dan andere ja
ren. De kazerne is dit jaar opgeschil
derd en is bovendien aangesloten bij de
waterleiding, wat ook uit dezen post
betaald wordt.
Voor het in beteren toestand bren
gen van het oude raadhuis is indertijd
aan B. en W. een crediet toegestaan.
B. en W. hebben gemeend dit be
drag op zoo nuttig mogelijke wijze te
moeten besteden en hebben het gebouw
laten opschilderen. In den onderhouds-
post is dan ook 257 voor schilderwerk
begrepen. De huur die voor het gebouw
ontvangen wordt, is niet evenredig aan
de onderhoudskosten. Daaraan kan
momenteel, volgens spr., niets veran
derd worden, doch t.z.t. zou er over te
praten zijn.
De kosten voor het onderwijs zouden
nog hooger zijn, indien het gemeente
bestuur niet welwillend werd tegemoet
gekomen door de schoolbesturen.
De schoolbesturen vragen n.l. niet
het volle bedrag, waarop zij wettelijk
aanspraak zouden kunnen maken, n.l.
eenzelfde bedrag als voor de Openbare
School wordt uitgegeven. Dit jaar zijn
de kosten per leerling reeds van 7.60
tot 6.30 teruggebracht. In kleine open
bare scholen zijn de kosten per leerling
altijd hooger dan in scholen met 'n groot
aantal leerlingen, daarom vreest spr.
dat er op de Openbare School moeilijk
nog iets te bezuinigen zal zijn, zonder
het onderwijs ernstig te schaden. Met
een bedrag van 6.30 per leerling kan
men heusch geen wonderen doen.
B. en W. hebben ook thans reeds bij
de schoolhoofden aangedrongen op zoo
groot mogelijke zuinigheid.
Met betrekking tot het salaris der ge
meente-geneesheeren zijn B. en W. ge
neigd de commissie tegemoet te komen
cu zullen zij bij de behandeling der be
grooting gelegenheid geven dit vraag
stuk onder het oog te zien. De verla
ging zou dan geleidelijk moeten plaats
vinden, b.v. door een jaarlijks verhoo-
gende korting, want met een drastische
verlaging ineens zullen Ged. Staten niet
accoord gaan.
Spreker merkt op, dat ook B. en W.
overtuigd zijn van het feit dat het Bur
gerlijk Armbestuur groote offers vraagt
vooral daar voor vele menschen de
gang naar het Armbestuur minder
zwaar is geworden dan voor enkele ja
ren. B. en W. zullen graag overwegen
of instelling van een dienst voor Maat
schappelijk Hulpbetoon wenschelijk is
Zij hebben daartoe reeds bij andere ge
meentebesturen inlichtingen gevraagd.
Ten aanzien der kosten van verple
ging van krankzinnigen waren B. en
W. reeds werkzaam om verlaging te
verkrijgen en zij kunnen mededeelen,
dat inderdaad bedragen in de gemeen
tekas zullen terugvloeien. Er zal voort
aan nauwkeurig worden nagegaan of
familieleden van de verpleegden in de
kosten kunnen bijdragen.
De verlaging van den gasprijs is in
de gascommissie reeds ernstig onder 't
oog gezien. Spr. deinst voor die verla
ging echter terug, omdat de gemeente
dan met de eene hand zou geven wat
zij met de andere weer terugneemt.
Voorloopig kan aan verlaging niet
worden gedacht, doch spr. meent, dat
de verbruikers al een mooie tegemoet
koming is gegeven door de Omzetbe
lasting voor rekening van het bedrijf te
nemen.
In de exploitatie der drainagevelden
kan moeilijk verandering worden ge
bracht. Het werk eischt de voortduren
de aanwezigheid van een arbeider en
de gemeente kan op het oogenblik van
haar personeel niemand missen, komt
eerder nog een arbeider te kort.
De heer Snoeren meent, dat de com
missie zich ten aanzien van de kosten
van het Burg. Armbestuur niet goed ge
oriënteerd heeft. In omliggende plaat
sen worden immers aan het B. A. nog
veel grootere subsidiën gegeven.
Kaatsheuvel geeft maar 16000.
Waalwijk, naar spr. meent, 28000,
en dat terwijl in Kaatsheuvel toch
eigenlijk meer subsidie gegeven zou
moeten worden dan in Waalwijk. Het
B. A. moet de menschen dikwijls naar
huis sturen, omdat er geen geld meer is.
De Voorzitter merkt op, dat elke ver
gelijking mank gaat. Er zullen ook wel
gemeenten van de grootte van Loon op
Zand zijn, waar minder subsidie gege
ven wordt, en bovendien moet men be
denken de ƒ28000 in Waalwijk slaan
op een totaal budget van 600.000 en
in Loon op Zand de 16000.op een
totaal van slechts ƒ400.000.
Het gaat, aldus spr., slechts over het
eit, dat de uitgaven hoog zijn en het
gaat niet over de wijze van bedeeling
door het Armbestuur. Daarover is spr.
^ïet met den heer Snoeren ten volle
ont-
van
eens.
Der rekening wordt conform
werp vastgesteld op een totaal
ƒ489.612 in den gewonen, en van
538.248 in den kapitaaldienst.
Verzoek van de houders van auto's
te Loon op Zand om vermindering van
den grondslag Motorrijtuigen" voor
de Personeele belasting.
Overeenkomstig de thans geldende
regeling, kunnen wijzigingen als waar
van hier sprake is, alleen worden ge-
sanctionneerd, indien zij voor 1 Sep
tember worden genomen.
Daar deze termijn is verstreken, stel
len B. en W. voor afwijzend te be
schikken.
De heer Nijkamp merkt op, dat een
wetswijziging aanhangig is, waardoor
wellicht de mogelijkheid zal bestaan
ook na 1 September nog de grondsla
gen der Pers. Belasting te herzien.
De Voorzitter zegt, dat, zoo moge
lijk. 't verzoek nog behandeld zal wor
den.
Het verzoek wordt afgewezen.
Trottoir-aanleg.
5. Adres van P. J. en M. J. de Kort
te Kaatsheuvel, houdende verzoek in de
Julianastraat, voor zoover deze n.l. be
bouwd is en in aansluiting met de Gast
huisstraat, resp. Mgr. Völkerstraat,
trottoirs te willen aanbrengen.
Adressanten gronden hun verzoek op
het feit dat de aanleg van deze trottoirs
vroeger zou zijn overeengekomen.
Daarvan is echter, volgens B. en W.
in de stukken, welke op deze aange
legenheid betrekking hebben, niets ge
bleken. Wel heeft de gemeente, blij
kens het door Ged. Staten goedgekeur
de raadsbesluit, de verplichting op zich
genomen tot het aanleggen van een
straat tusschen trottoirbanden en deze
na te zijn gerioleerd, te verharden met
steenpuin en sintels, aan welke voor
waarden is voldaan, doch niet is daar
bij tevens vermeld, dat ook in den trot
toir-aanleg zou worden voorzien.
B. en W. stellen voor op het verzoek
afwijzend te beschikken.
Zij merken daarbij tevens op, dat zij
onlangs in correspondentie met de
Gebrs. de Kort het voorstel hebben ge
daan tot den aanleg van trottoirs in de
Julianastraat te komen, mits de kosten
daarvan door hen voor haar geheel
zouden worden gedragen.
De heer Roestenberg is het formeel
volkomen eens met de uiteenzetting van
B. en W. spr. heeft zich echter laten
zeggen, dat de notarieele acte andere
voorwaarden bevat dan 't terzake ge
nomen raadsbesluit. In die acte zou
zelfs de bepaling staan dat adressanten
vrijdom van trottoirbelasting zouden
krijgen en voorts dat de heeren de Kort
de verkoopsommen der perceelen zou
den innen en aan de gemeente afdragen
hetgeen benoodigd was voor trottoir-
aanleg. Is dit alles juist, dan heeft men
indertijd den raad de zaak niet duide
lijk voorgelegd, zegt spr.
De Voorzitter merkt op, dat het on
mogelijk is, dat de notarieele acte af
wijkt van het raadsbesluit. Staan die
bepalingen werkelijk in de acte, dan
zijn ze van geenerlei waarde. Spr. zal
onderzoeken of hetgeen de heer Roes
tenberg zegt, juist is; blijkt dit het ge
val te zijn, dan zal spr. onmiddellijk
de notarieele acte in overeenstemming
met het raadsbesluit laten brengen.
Het geven van vrijdom van trottoir-
belasting is in strijd met de Grondwet,
zoodat deze bepaling zeker van geen
waarde zou zijn. Evenzeer is het on
mogelijk andere personen dan den ge
meente-ontvanger te belasten met het
innen van gelden voor de gemeente.
Afgezien van dit alles kan de ge
meente toch slechts gebonden worden
door het genomen raadsbesluit.
Spr. voelt dan ook niets voor tege
moetkoming aan adressanten, vooral na
het mooie voorstel dat B. en W. hen al
gedaan hebben.
Het voorstel van B. en W. wordt
aangenomen.
6. Voorstel vaststelling verordening
tot aanvulling der Algemeene Politie
verordening dezer gemeente.
Artikel 22 van het thans geldende
Motor- en Rijwielreglement eischt o.m.
dat tusschen een half uur na zondson
dergang en een half uur vóór zonsop
gang stilstaande motorrijtuigen van de
voorgeschreven verlichting moeten zijn
voorzien, hetgeen tot heden niet het ge
val was.
Het reglement opent de mogelijkheid
den ouden toestand te bestendigen en
waar deze niet tot noemenswaardige
bezwaren aanleiding heeft gegeven,
meenen B. en W. goed te doen gebruik
te maken van de verleende bevoegd
heid door het opnemen eener daartoe
strekkende bepaling in de Algemeene
Plaatselijke Politieverordening.
De heer Snoeren gaat daarmede ac
coord, mits B. en W. zorgen dat in de
wintermaanden de straatlantaarns aan
zijn wanneer de fabrieken uitgaan.
De Voorzitter zegt toe, aan deze
klacht te zullen tegemoet komen.
Weth. v. d. Horst merkt op dat vo
rige jaren de lantaarns eerst later wer
den aangestoken, om de maximale be
lasting niet op te voeren. Daar dit mo
tief thans niet meer geldt is er geen
bezwaar meer om het verzoek van den
heer Snoeren in te willigen.
Met de aanvulling der politieveror
dening gaat de raad accoord.
7. Schrijven van Ged. Staten inzake
de verordening op de heffing van prae-
cariorechten.
Door Ged. Staten wordt er op ge
wezen, dat onder gemeentegrond en
gemeentewater is te verstaan grond en
water aan de gemeente in eigendom
toebehoorende.
Zonder mchriftedjke toestemming i* een»,* overname uit deze rubriek verbod n.
SLANGEN.
Wanneer we in een dierentuin voor
't eerst vergiftige slangen zien, dan
zijn we over het algemeen een weinig
teleurgesteld. We hadden ze ons veel
grooter voorgesteld. De vergiftige slan
gen munten over het algemeen niet
uit door groote afmetingen. Juist on
der de niet vergiftige treft men de
grootste soorten aan.
De ratelslang heeft haar naam te
danken aan een eigenaardig toestel,
waarin haar staart eindigt ,en waar
mee ze een eenigszins ratelend geluid
kan voortbrengen; het bestaat uit
eenige hoornen ringen, die boven el
kaar zijn geplaatst en waarvan de
randen bij beweging elkaar aanraken.
Het geluid door die aanraking ont
staan, komt veel overeen met hetgeen
men verkrijgt door een goed gedroog
de peul met erwten te schudden. Het
is nog niet uitgemaakt, waarvoor de
slang dit rateltoestel dient; de gekste
dingen heeft men daarvan verteld. Het
zou b.v. dienen om de dieren te waar
schuwen, wanneer de slang in de na.
bijheid kwam, om dan bijtijds op de
vlucht te gaan. Anderen vertellen dat
het ratelen een middel zou zijn om
de dieren tot zich te lokken. Sommigen
meenen dat de slang ratelt als ze een
vreemd geluid hoort en dat ze het doet
uit zuinigheid. Ze zou n.l., indien ze
dikwijls achter elkaar beet, spoedig
van haar gif zijn beroofd en om nu
niet in de verzoeking te komen om to
bijten, waarschuwt ze personen en die
ren om haar niet te naderen. Men ziet,
de eene verklaring is al mooier dan
de andere.
De .ratelslangen bewonen dorre, rots
achtige plekken, met weinig planten
groei, ze zoeken echter in den regel
plaatsen, waar water in de nabijheid
is. Men vindt ratelslangen in 't groot
ste deel van Noord-Amerika. Deze be
reiken een lengte van ongeveer Me>
ter. Zeer gevoelig voor weersverande
ringen, zijn zij voortdurend in bewe
ging. Haar voedsel bestaat uit kleine
zoogdieren, vogels, hagedissen e.d.
Zeer zelden valt ze grootere dieren aan.
Volgens eenige waarnemers is ze te
traag, volgens andere snel in haar be
wegingen; dit zal zeer veel afhangen
van den tijd, waarop men haar waar
neemt, of ze pas haar maal genuttigd
heeft of niet; want dit heeft ze met
alle slangen gemeen, dat ze na een
maaltijd veel rust noodig heeft.
Meest alle dieren schuwen de ratel
slang; alleen een soort koekoek schijnt
niet bang voor haar te zijn, maar zoekt
haar zelfs op. Hoewel de beet van deze
slangen niet zoo gevaarlijk is als die
van andere gifslangen, heeft ze toch
in de meeste gevallen den dood tenge
volge en de vrees, die men in het alge
meen voor haar koestert, heeft dan
ook alle reden van bestaan.
Gifslangen steken niet met hun ge
spleten tong, zooals nog door velen
geloofd wordt, maar ze hebben afzon
derlijke giftanden, waarmee ze bijten.
De pythons zijn grooter en ook
mooier geteekend dan de ratelslang.
Meestal liggen ze in elkaar gerold en
het is zelfs moeilijk kop en staart te
onderscheiden. Vooral is dit het geval
als ze pas gegeten hebben, want dan
vervallen ze in een soort verdooving
en daar ze dikwijls een prooi verslin
den veel grooter dan hun kop en deze
zonder verscheuren ineens wordt in
geslikt, kan het lang duren, voor ze
weer behoefte aan voedsel krijgen.
Wanneer uit de groote opgerolde
massa de kop te voorschijn komt, be
merkt men, dat deze veel dunner en
kleiner is dan de dikte van de slang
zou doen vermoeden. Langzaam schui
felend komt ze nader en de lange ge
spleten tong is voortdurend in bewe
ging. Dit orgaan schijnt dan ook een
tastorgaan te zijn.
De voortbeweging der slangen is
over het algemeen heel anders dan
gewoonlijk door de teekenaars wordt
afgebeeld. Op de teekeningen toch
ziet men een slang meestal in sierlijke
cirkelvormige kronkelingen voorge
steld. Zulke kronkelingen maakt een
slang niet. Haar beweging is schui
vend, alleen een zijdelingsche golving
is daarbij op te merken. Alle ribben,
en de slang heeft er zeel veel, zijn
daarbij in beweging. Ook het beklim
men van boomstammen en takken ge
schiedt schuivende in schroefvormige
windingen.
De pythons worden in Azië gevom
den; ze zijn de reuzenslangen der oude
wereld. De grootte der dieren wordt
over het algemeen zeer overschat. Een
lengte van 20 voet behoort reeds tot
de uitzonderingen. De slangen kunnen
verbazend lang zonder voedsel blijven.
Er zijn voorbeelden, dat een slang in
geen 500 dagen voedsel nam.
OOM KEES.
Oplossingen.
Jan van SchafTelaar.
nee, ja, schaal, vaal, flanel.
Madrid
arend
dame
rem
ik
d
Lama, ezel, kameel, dromedaris,
buffel.
Kabouter.
G
ark
groen
spreeuw
Groenland
stallen
praam
end
d
VOLGENDE WEEK
PRIJSRAADSEL MET 5 PRIJZEN.
n^iiiiiW—m- 111 nw 1111—