Mo tan hel Zuiden Het zijn He slechtste vrachten niet waaraan de wesnen knagen, Het zijn de domste menschen niet dte naar een velo vragen. ONS PJtlJGD A TWEEDE BLAD GEMEENTERAAD. kt 82. Zaterdag 13 Oct. '34. 57c Jrg. kaatsheuvel. Winkelsluiting. Geen trot toirs in de Julianastraat. De gemeenterekening. Qe raad der gemeente Loon op Zand rqaderde Woensdagavond ten Raad- I iize onder voorzitterschap van Burge meester Mallens. Secretaris de heer M. A. v. d. Wee. Afwezig de heer Beerens. pe notulen der vorige vergadering „orden ongewijzigd vastgesteld. Aan de orde: 1. Ingekomen stukken. Hieronder zijn: proces-verbaal van kasopname bij tol gemeente-ontvanger; in kas was 'n bedrag van 10.558.10. hetgeen over stemde met de boeken. Van Ged. Staten goedkeuring van 't besluit tot wijziging der begrooting. Van Ged. Staten mededeeling dat de beslissing op het besluit tot overdracht van grond aan het R.K. Kerkbestuur Loon op Zand is verdaagd; Van Ged. Staten goedkeuring der gewijzigde politie-verordening Van Ged. Staten mededeeling dat de rgenomen herziening van de jaar- edderegeling van burgemeester, se- etarissen en ontvangers niet zal wor den doorgevoerd in gemeenten met minder dan 20.000 inwoners. Al deze stukken worden voor kennis geving aangenomen. Winkelsluiting. 2.a. Voorstel tot het afleggen eener verklaring als bedoeld in artikel 5 der wet tot wijziging der Winkelsluitings wet. In hun prae-advies zeggen B. en W.: Ingevolge het bepaalde in art. 1 der wet tot wijziging der Winkelsluitings wet 1930, mogen winkels, waar uitslui tend of in hoofdzaak hetzij visch, hetzij fruit, hetzij een of meer der navolgende aren: brood, banket, suikerwerk, cho colade, al dan niet te zamen met con sumptie-ijs, ten verkoop in voorraad zijn, op Zondag, gedurende vier ach tereenvolgende uren geopend zijn, wel ke uren behooren te liggen tusschen 8 uur v.m. en 8 uur n.m. Bij art. 5 der Wijzigingswet wordt aan den gemeenteraad de bevoegdheid gelaten te verklaren, dat de tegenwoor dige buitengewone omstandigheden anleiding geven de uren van openstel ling van vorengenoemde winkeis tot 6 achtereenvolgende uren uit te breiden. 'Eveneens kan een gelijke verklaring worden afgelegd ten aanzien van win kels, waar uitsluitend of in hoofdzaak tabaksartikelen ten verkoop in voor raad zi;n, doch uitsluitend voor den verkoop van tabaksartikelen, en win kels, waarvoor een slijt- of volledige vergunning geldt, gedurende ten hoog ste vier achtereenvolgende uren. Door B. en W. werd aan belangheb benden en hunne organisaties, alsmede aan de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor de Langstraat advies om trent deze aangelegenheid gevraagd. De belanghebbenden, hunne organi saties en de Kamer van Koophandel en Fabrieken hebben zich, met uitzonde ring van 3 bakkers, vóór de uitbrei ding van de verkoopgelegenheid op Zondag uitgesproken, zoodat mag wor den aangenomen, dat algemeen met de verruiming van de verkoopgelegenheid wordt gesympathiseerd. B, en W. adviseeren den raad de verklaring af te leggen. b. Vaststelling verordening ex. art. 9 der Winkelsluitingswet 1930. Artikel 2 der wet tot wijziging der Winkelsluitingswet doet de verorde ning ex. art. 9, le lid'der Winkelslui tingswet vervallen. De verordening ex. art. 9, waarbij af wijkingen ten opzichte van die wet zijn vastgesteld ten aanzien van: de kermis, plaatsen door Burgemeester en Wet houders aangewezen in verband met 't natuurschoon, en gedurende de Zonda gen, vallende in het Octaaf van St. An na, komt te vervallen. De verruiming van de verkoopgele genheid, zooals die bij de wijziging der Winkelsluitingswet is tot stand geko men, is niet in die mate, dat de afwij kingen in laatstgenoemde verordening neergelegd van geen belang meer zou den zijn. Gelijke motieven welke tot de vast stelling der verordening hebben geleid, bestaan ook thans nog, zoodat bij de vaststelling der nieuwe verordening zeer zeker de Kon. Goedkeuring zal worden verkregen. B. en W. stellen voor daartoe te be sluiten. Tegelijk stellen zij voor om ook voor de sigarenwinkels en de slijterijen, den openstellingstijd voor de Zondagen te bepalen op 6 uur. De Voorzitter voegt aan dit prae-ad vies nog toe, dat B. en W. de winke liers' willen vrijlaten in de keuze der uren van openstelling, daar de verschil lende winkeliers zeer uiteenloopende belangen hebben. Misbruik van die be voegdheid wordt voorkomen, doordat de winkeliers de uren van openstelling moeten aangeven op een door den bur gemeester gewaarmerkte kaart. De. voorstellen van B. en W. worden aangenomen. Gemeente-rekening. 3. Voorloopige vaststelling der ge meenterekening over het dienstjaar '33 met de daarbij behoorende bedrijfsreke- ningen. De heer Nijkamp maakt als Voorzit ter der commissie van onderzoek eeni- ge opmerkingen naar aanleiding der rekening. De commissie zou het op prijs stellen indien volgend jaar ook de rekening en verantwoording der Bouwvereeni- ging bij de rekening wordt overgelegd, daar deze vereeniging van de gemeente groote financieele offers vraagt. De onderhoudsposten van 370 voor de marechaussee-kazerne en van 400 voor het oude raadhuis, acht de com missie zeer hoog. Vooral de laatste uitgave acht zij niet te verdedigen tegenover de lage huur 150. die de Euch. Kruistocht voor het gebouw betaalt, temeer daar deze vereeniging reeds een subsidie geniet van 125. De commissie acht voorts de uitga ven voor het bijzonder onderwijs zeer hoog en zij raadt daarom aan te trach ten de kosten der Openbare School zoo veel mogelijk te drukken. De commissie vindt het wenschelijk het salaris der gemeente-geneesheeren te verminderen, en strenge maatregelen te stellen voor het verleenen van bij dragen voor de verpleging van arme krankzinnigen. Ook omtrent het Burg. Armbestuur, dat een groot bedrag vergt, zou de commissie voortaan gaarne nadere cij fers hebben. Zij vraagt zich bovendien af of de tijd niet gekomen is om het Armbestuur om te zetten in een dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon. De commissie constateert nog steeds een stijgende lijn in de winsten van het Gasbedrijf en vraagt daarom of een volgend jaar niet tot tariefsverlaging kan worden overgegaan. Aangaande de drainagevelden vraagt de commissie opnieuw te bezuinigen, door het bedrijf in eigen beheer te ne men. Tenslotte adviseert de heer Nijkamp namens de commissie de rekening con form het ontwerp voorloopig vast te stellen. De Voorzitter brengt dank aan de commissie voor haar rapport en beant woordt de verschillende opmerkingen. B. en W. zullen de Bouwvereeniging verzoeken voortaan balans en rekening over te leggen, zij kunnen de vereeni ging daartoe echter niet dwingen. De onderhoudsposten voor kazerne en oud raadhuis zijn door bijzondere omstandigheden hooger dan andere ja ren. De kazerne is dit jaar opgeschil derd en is bovendien aangesloten bij de waterleiding, wat ook uit dezen post betaald wordt. Voor het in beteren toestand bren gen van het oude raadhuis is indertijd aan B. en W. een crediet toegestaan. B. en W. hebben gemeend dit be drag op zoo nuttig mogelijke wijze te moeten besteden en hebben het gebouw laten opschilderen. In den onderhouds- post is dan ook 257 voor schilderwerk begrepen. De huur die voor het gebouw ontvangen wordt, is niet evenredig aan de onderhoudskosten. Daaraan kan momenteel, volgens spr., niets veran derd worden, doch t.z.t. zou er over te praten zijn. De kosten voor het onderwijs zouden nog hooger zijn, indien het gemeente bestuur niet welwillend werd tegemoet gekomen door de schoolbesturen. De schoolbesturen vragen n.l. niet het volle bedrag, waarop zij wettelijk aanspraak zouden kunnen maken, n.l. eenzelfde bedrag als voor de Openbare School wordt uitgegeven. Dit jaar zijn de kosten per leerling reeds van 7.60 tot 6.30 teruggebracht. In kleine open bare scholen zijn de kosten per leerling altijd hooger dan in scholen met 'n groot aantal leerlingen, daarom vreest spr. dat er op de Openbare School moeilijk nog iets te bezuinigen zal zijn, zonder het onderwijs ernstig te schaden. Met een bedrag van 6.30 per leerling kan men heusch geen wonderen doen. B. en W. hebben ook thans reeds bij de schoolhoofden aangedrongen op zoo groot mogelijke zuinigheid. Met betrekking tot het salaris der ge meente-geneesheeren zijn B. en W. ge neigd de commissie tegemoet te komen cu zullen zij bij de behandeling der be grooting gelegenheid geven dit vraag stuk onder het oog te zien. De verla ging zou dan geleidelijk moeten plaats vinden, b.v. door een jaarlijks verhoo- gende korting, want met een drastische verlaging ineens zullen Ged. Staten niet accoord gaan. Spreker merkt op, dat ook B. en W. overtuigd zijn van het feit dat het Bur gerlijk Armbestuur groote offers vraagt vooral daar voor vele menschen de gang naar het Armbestuur minder zwaar is geworden dan voor enkele ja ren. B. en W. zullen graag overwegen of instelling van een dienst voor Maat schappelijk Hulpbetoon wenschelijk is Zij hebben daartoe reeds bij andere ge meentebesturen inlichtingen gevraagd. Ten aanzien der kosten van verple ging van krankzinnigen waren B. en W. reeds werkzaam om verlaging te verkrijgen en zij kunnen mededeelen, dat inderdaad bedragen in de gemeen tekas zullen terugvloeien. Er zal voort aan nauwkeurig worden nagegaan of familieleden van de verpleegden in de kosten kunnen bijdragen. De verlaging van den gasprijs is in de gascommissie reeds ernstig onder 't oog gezien. Spr. deinst voor die verla ging echter terug, omdat de gemeente dan met de eene hand zou geven wat zij met de andere weer terugneemt. Voorloopig kan aan verlaging niet worden gedacht, doch spr. meent, dat de verbruikers al een mooie tegemoet koming is gegeven door de Omzetbe lasting voor rekening van het bedrijf te nemen. In de exploitatie der drainagevelden kan moeilijk verandering worden ge bracht. Het werk eischt de voortduren de aanwezigheid van een arbeider en de gemeente kan op het oogenblik van haar personeel niemand missen, komt eerder nog een arbeider te kort. De heer Snoeren meent, dat de com missie zich ten aanzien van de kosten van het Burg. Armbestuur niet goed ge oriënteerd heeft. In omliggende plaat sen worden immers aan het B. A. nog veel grootere subsidiën gegeven. Kaatsheuvel geeft maar 16000. Waalwijk, naar spr. meent, 28000, en dat terwijl in Kaatsheuvel toch eigenlijk meer subsidie gegeven zou moeten worden dan in Waalwijk. Het B. A. moet de menschen dikwijls naar huis sturen, omdat er geen geld meer is. De Voorzitter merkt op, dat elke ver gelijking mank gaat. Er zullen ook wel gemeenten van de grootte van Loon op Zand zijn, waar minder subsidie gege ven wordt, en bovendien moet men be denken de ƒ28000 in Waalwijk slaan op een totaal budget van 600.000 en in Loon op Zand de 16000.op een totaal van slechts ƒ400.000. Het gaat, aldus spr., slechts over het eit, dat de uitgaven hoog zijn en het gaat niet over de wijze van bedeeling door het Armbestuur. Daarover is spr. ^ïet met den heer Snoeren ten volle ont- van eens. Der rekening wordt conform werp vastgesteld op een totaal ƒ489.612 in den gewonen, en van 538.248 in den kapitaaldienst. Verzoek van de houders van auto's te Loon op Zand om vermindering van den grondslag Motorrijtuigen" voor de Personeele belasting. Overeenkomstig de thans geldende regeling, kunnen wijzigingen als waar van hier sprake is, alleen worden ge- sanctionneerd, indien zij voor 1 Sep tember worden genomen. Daar deze termijn is verstreken, stel len B. en W. voor afwijzend te be schikken. De heer Nijkamp merkt op, dat een wetswijziging aanhangig is, waardoor wellicht de mogelijkheid zal bestaan ook na 1 September nog de grondsla gen der Pers. Belasting te herzien. De Voorzitter zegt, dat, zoo moge lijk. 't verzoek nog behandeld zal wor den. Het verzoek wordt afgewezen. Trottoir-aanleg. 5. Adres van P. J. en M. J. de Kort te Kaatsheuvel, houdende verzoek in de Julianastraat, voor zoover deze n.l. be bouwd is en in aansluiting met de Gast huisstraat, resp. Mgr. Völkerstraat, trottoirs te willen aanbrengen. Adressanten gronden hun verzoek op het feit dat de aanleg van deze trottoirs vroeger zou zijn overeengekomen. Daarvan is echter, volgens B. en W. in de stukken, welke op deze aange legenheid betrekking hebben, niets ge bleken. Wel heeft de gemeente, blij kens het door Ged. Staten goedgekeur de raadsbesluit, de verplichting op zich genomen tot het aanleggen van een straat tusschen trottoirbanden en deze na te zijn gerioleerd, te verharden met steenpuin en sintels, aan welke voor waarden is voldaan, doch niet is daar bij tevens vermeld, dat ook in den trot toir-aanleg zou worden voorzien. B. en W. stellen voor op het verzoek afwijzend te beschikken. Zij merken daarbij tevens op, dat zij onlangs in correspondentie met de Gebrs. de Kort het voorstel hebben ge daan tot den aanleg van trottoirs in de Julianastraat te komen, mits de kosten daarvan door hen voor haar geheel zouden worden gedragen. De heer Roestenberg is het formeel volkomen eens met de uiteenzetting van B. en W. spr. heeft zich echter laten zeggen, dat de notarieele acte andere voorwaarden bevat dan 't terzake ge nomen raadsbesluit. In die acte zou zelfs de bepaling staan dat adressanten vrijdom van trottoirbelasting zouden krijgen en voorts dat de heeren de Kort de verkoopsommen der perceelen zou den innen en aan de gemeente afdragen hetgeen benoodigd was voor trottoir- aanleg. Is dit alles juist, dan heeft men indertijd den raad de zaak niet duide lijk voorgelegd, zegt spr. De Voorzitter merkt op, dat het on mogelijk is, dat de notarieele acte af wijkt van het raadsbesluit. Staan die bepalingen werkelijk in de acte, dan zijn ze van geenerlei waarde. Spr. zal onderzoeken of hetgeen de heer Roes tenberg zegt, juist is; blijkt dit het ge val te zijn, dan zal spr. onmiddellijk de notarieele acte in overeenstemming met het raadsbesluit laten brengen. Het geven van vrijdom van trottoir- belasting is in strijd met de Grondwet, zoodat deze bepaling zeker van geen waarde zou zijn. Evenzeer is het on mogelijk andere personen dan den ge meente-ontvanger te belasten met het innen van gelden voor de gemeente. Afgezien van dit alles kan de ge meente toch slechts gebonden worden door het genomen raadsbesluit. Spr. voelt dan ook niets voor tege moetkoming aan adressanten, vooral na het mooie voorstel dat B. en W. hen al gedaan hebben. Het voorstel van B. en W. wordt aangenomen. 6. Voorstel vaststelling verordening tot aanvulling der Algemeene Politie verordening dezer gemeente. Artikel 22 van het thans geldende Motor- en Rijwielreglement eischt o.m. dat tusschen een half uur na zondson dergang en een half uur vóór zonsop gang stilstaande motorrijtuigen van de voorgeschreven verlichting moeten zijn voorzien, hetgeen tot heden niet het ge val was. Het reglement opent de mogelijkheid den ouden toestand te bestendigen en waar deze niet tot noemenswaardige bezwaren aanleiding heeft gegeven, meenen B. en W. goed te doen gebruik te maken van de verleende bevoegd heid door het opnemen eener daartoe strekkende bepaling in de Algemeene Plaatselijke Politieverordening. De heer Snoeren gaat daarmede ac coord, mits B. en W. zorgen dat in de wintermaanden de straatlantaarns aan zijn wanneer de fabrieken uitgaan. De Voorzitter zegt toe, aan deze klacht te zullen tegemoet komen. Weth. v. d. Horst merkt op dat vo rige jaren de lantaarns eerst later wer den aangestoken, om de maximale be lasting niet op te voeren. Daar dit mo tief thans niet meer geldt is er geen bezwaar meer om het verzoek van den heer Snoeren in te willigen. Met de aanvulling der politieveror dening gaat de raad accoord. 7. Schrijven van Ged. Staten inzake de verordening op de heffing van prae- cariorechten. Door Ged. Staten wordt er op ge wezen, dat onder gemeentegrond en gemeentewater is te verstaan grond en water aan de gemeente in eigendom toebehoorende. Zonder mchriftedjke toestemming i* een»,* overname uit deze rubriek verbod n. SLANGEN. Wanneer we in een dierentuin voor 't eerst vergiftige slangen zien, dan zijn we over het algemeen een weinig teleurgesteld. We hadden ze ons veel grooter voorgesteld. De vergiftige slan gen munten over het algemeen niet uit door groote afmetingen. Juist on der de niet vergiftige treft men de grootste soorten aan. De ratelslang heeft haar naam te danken aan een eigenaardig toestel, waarin haar staart eindigt ,en waar mee ze een eenigszins ratelend geluid kan voortbrengen; het bestaat uit eenige hoornen ringen, die boven el kaar zijn geplaatst en waarvan de randen bij beweging elkaar aanraken. Het geluid door die aanraking ont staan, komt veel overeen met hetgeen men verkrijgt door een goed gedroog de peul met erwten te schudden. Het is nog niet uitgemaakt, waarvoor de slang dit rateltoestel dient; de gekste dingen heeft men daarvan verteld. Het zou b.v. dienen om de dieren te waar schuwen, wanneer de slang in de na. bijheid kwam, om dan bijtijds op de vlucht te gaan. Anderen vertellen dat het ratelen een middel zou zijn om de dieren tot zich te lokken. Sommigen meenen dat de slang ratelt als ze een vreemd geluid hoort en dat ze het doet uit zuinigheid. Ze zou n.l., indien ze dikwijls achter elkaar beet, spoedig van haar gif zijn beroofd en om nu niet in de verzoeking te komen om to bijten, waarschuwt ze personen en die ren om haar niet te naderen. Men ziet, de eene verklaring is al mooier dan de andere. De .ratelslangen bewonen dorre, rots achtige plekken, met weinig planten groei, ze zoeken echter in den regel plaatsen, waar water in de nabijheid is. Men vindt ratelslangen in 't groot ste deel van Noord-Amerika. Deze be reiken een lengte van ongeveer Me> ter. Zeer gevoelig voor weersverande ringen, zijn zij voortdurend in bewe ging. Haar voedsel bestaat uit kleine zoogdieren, vogels, hagedissen e.d. Zeer zelden valt ze grootere dieren aan. Volgens eenige waarnemers is ze te traag, volgens andere snel in haar be wegingen; dit zal zeer veel afhangen van den tijd, waarop men haar waar neemt, of ze pas haar maal genuttigd heeft of niet; want dit heeft ze met alle slangen gemeen, dat ze na een maaltijd veel rust noodig heeft. Meest alle dieren schuwen de ratel slang; alleen een soort koekoek schijnt niet bang voor haar te zijn, maar zoekt haar zelfs op. Hoewel de beet van deze slangen niet zoo gevaarlijk is als die van andere gifslangen, heeft ze toch in de meeste gevallen den dood tenge volge en de vrees, die men in het alge meen voor haar koestert, heeft dan ook alle reden van bestaan. Gifslangen steken niet met hun ge spleten tong, zooals nog door velen geloofd wordt, maar ze hebben afzon derlijke giftanden, waarmee ze bijten. De pythons zijn grooter en ook mooier geteekend dan de ratelslang. Meestal liggen ze in elkaar gerold en het is zelfs moeilijk kop en staart te onderscheiden. Vooral is dit het geval als ze pas gegeten hebben, want dan vervallen ze in een soort verdooving en daar ze dikwijls een prooi verslin den veel grooter dan hun kop en deze zonder verscheuren ineens wordt in geslikt, kan het lang duren, voor ze weer behoefte aan voedsel krijgen. Wanneer uit de groote opgerolde massa de kop te voorschijn komt, be merkt men, dat deze veel dunner en kleiner is dan de dikte van de slang zou doen vermoeden. Langzaam schui felend komt ze nader en de lange ge spleten tong is voortdurend in bewe ging. Dit orgaan schijnt dan ook een tastorgaan te zijn. De voortbeweging der slangen is over het algemeen heel anders dan gewoonlijk door de teekenaars wordt afgebeeld. Op de teekeningen toch ziet men een slang meestal in sierlijke cirkelvormige kronkelingen voorge steld. Zulke kronkelingen maakt een slang niet. Haar beweging is schui vend, alleen een zijdelingsche golving is daarbij op te merken. Alle ribben, en de slang heeft er zeel veel, zijn daarbij in beweging. Ook het beklim men van boomstammen en takken ge schiedt schuivende in schroefvormige windingen. De pythons worden in Azië gevom den; ze zijn de reuzenslangen der oude wereld. De grootte der dieren wordt over het algemeen zeer overschat. Een lengte van 20 voet behoort reeds tot de uitzonderingen. De slangen kunnen verbazend lang zonder voedsel blijven. Er zijn voorbeelden, dat een slang in geen 500 dagen voedsel nam. OOM KEES. Oplossingen. Jan van SchafTelaar. nee, ja, schaal, vaal, flanel. Madrid arend dame rem ik d Lama, ezel, kameel, dromedaris, buffel. Kabouter. G ark groen spreeuw Groenland stallen praam end d VOLGENDE WEEK PRIJSRAADSEL MET 5 PRIJZEN. n^iiiiiW—m- 111 nw 1111—

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1934 | | pagina 5