KEVELAER
Jnjfe
H. A. Aarts
Beëedigd Taxateur en Makelaar
~~Taatste berichten.
ag1ïo"a.'~~
A. MULDERS-SARS
BUITENLAND.
VEILINGVEREENIGING
DE LANGSTRAAT" DRUNEN,
Plechtige sluiting
Bedevaart
per Luxe Touring-car
Per persoon 2.00
Warm- of Koudwaterverf
Ingeverf
Ingeverf
Ingeverf
Ingeverf
Belast zich met:
BINNENLAND,
Waalwijk
Grootestraat 165*
laatste traject van ongeveer 1000 KM.
dat hen nog scheidde van het eind
doel Melbourne.
Dinsdagmorgen bereikten zij het
eindpunt. Te half zeven (A. T.)
gingen zij als overwinnaar over de
eindstreep. Slechts 3 dagen hadden
zij voor hun vlucht noodig gehad.
De Nederlandse he toestellen.
Alhoewel wij grootsche bewonde
ring lieboen voor deze record
prestatie, toch meenen wij zonder
chauvinisme de prestatie van de
K. L. M.Douglas »Uiver» die
Dinsdagnacht te 1 uur als tweede
Melbourne beieikle, van grootere
beteekenis voor liet vlicgwezeii te
mogen achten. We moeten de
Ui ver» niet vergelijken met de
overige deelnemende toestellen, die
zuiver op record-snelheid gebouwd
waren. De nUiver» nam deel als
gewoon lijntoestel, nam zelfs post
mee en een drietal passagiers. De
bedoeling der K. L. M. was dan ook
niet om als nummer 1 aan te komen
doch om te demonstreeren wat met
een modern verkeerstoeslel te be
reiken is, zonder dat ook maar een
oogenblik de veiligheid aan de snel
heid wordt opgeoilerd.
Kon de »Comet« sprongen maken
van 4UU0 K.M., voor een verkeers-
toestel als de Douglas is dat on.
mogelijk en zoo moest de »Uiver«
dan ook talrijke tusschenlandingen
maken en een grooteren afstand
afleggen dan de »Comet«, dielinea-
recta op zijn doel kon afgaan.
Dat het Nederlandsche toestel
desondanks de Engelschen nog tot
het laatst »op de hieien« heelt ge
zeten mag dan ook een bewonderens
waardige prestatie worden genoemd.
De »Fanderjager« had weer tegen
slag. Na een uitstekende vlucht lot
Allahabad, toen het nog bij de
voorsten was, werd hel toestel bij de
landing aldaar beschadigd. De lout
schijnt gezeten te hebüen in het
uittrekbare landingsgestel, dat bij de
landing gedeeltelijk nog was inge
trokken. Fropellors en landingsgestel
van de jager werden vernield, zoodat
Geijssendorfer en Asjes zich genoopt
zagen de race op te geven, op welk
besluit zij echter naderhand weer
zijn teruggekomen.
Laten we hier nog even de reis
der »Uiver« volgen. Na de opstijging
om 6.34 Zaterdagmorgen te Londen,
bereikte het toestel om 11.09 Rome,
vanwaar het na een half uur weer
vertrok in de richting Athene. Na
10 minuten oponthoud werd om
15.41 uit Athene gestart en op 19.57
bereikte de «Uivercc Aleppo. Van
hier ging het naar Bagdad waar de
vliegers om 23 11 arriveerden. Na
een nachtelijke vlucht was het toestel
Zondagmorgen te Karachi. Zondag
middag streek de Douglas neer in
Allahabad. Met volkomen regelmaat
ging het voorts via Calcutta, Rangoon
en Singapore naar Batavia, waar
het toestel Maandagochtend aan
kwam.
De bemanning werd op zeer spon
tane en geestdriftige wijze ontvangen.
Zij hadden dat ook wel verdiend,
want het traject Mildenhal-Batavia
hadden zij in 51 uur en 56 minuten
afgelegd. De 10 landingen, die
onderweg gemaakt werden vorder
den ü'/4 uur, zoodat de Douglas op
dit traject slechts 45 uur en 41
minuten in de lucht is geweest, wat
een gemiddelde snelheid van 279
K.M. per uur beteekent.
Een ongelooflijke prestatie 1
Met dit record hebben Parmentïer
en zijn mannen het record van
Smirnoff met de befaamde Pelikaan,
eind December 1933 gevestigd, ver
beterd. Dit bedroeg voor de terugreis
Batavia—Amsterdam100 uur en
30 minuten.
Het oponthout in Batavia duurde
slechts kort. Voort ging het naar
Rembang, Koepang en om 11 uur
Maandagavond vloog de »Uiver«
boven Australië en streek zij neer
op het vliegveld te Port Darwin. Dat
was een moeizaam traject over de
woeste Timorzee, en het gedeelte
dat na Port Darwin volgde was al
evenmin aantrekkelijk.
Dinsdagmorgen kwam de Uiver
in Charleville aan en werd vandaar
uit de laatste groote etappe geno
men. Tot daar toe had het K.L.M.
toestel de race in volkomen regel
maat ten einde gebracht.
Passagiers en bemanning hadden
herhaaldelijk verklaard dat van hen
geen buitengewone inspanning werd
vereischt, doch dat het een zeer
aangename vlucht was.
Op het laatste traject, zelfs vlak
voor Melbourne is echter de misere
begonnen, die heel Nederland een
bange dag bezorgd heeft.
Een noodlanding van
de IJiver.
Terwijl wij bovenstaande Dinsdagmid
dag schreven, in de stellige verwachting
dat de Uiver elk oogenblik te Melbourne
kon worden verwacht, werden [we nog
in angstige spanning gehouden door het
uitblijven van verdere berichten.
Het werd erger toen wij hoorden, dat
Melbourne was geconstateerd, S.O.S.-sei-
het Nederlandsche vliegtuig, na
dat het reeds op 100 K.M. afstand van
nen moest gaan uitzenden. ^Als een be
vrijding en toch ook weer als een ont
goocheling kwam later het bericht dat 't
vliegtuig een noodlanding had moeten
makeii te Albury, op 250 K.M. ten jN.O.
van Melbourne.
De Uiver, die als tweede in de race
achter de Comet van Scott en Black Mel
bourne naderde, is op het laatste gedeel
te van het traject in de duisternis de
richting kwijt geraakt en ten slotte be
sloten Parmentier en Moll, na geruimen
tijd te hebben rondgecirkeld, te dalen,
teneinde te kunnen vaststellen, waar men
zich bevond en zich opnieuw te kunnen
oriënteeren.
Vijf kwartier na middernacht, te 1.17
uur plaatselijke tijd (15.27 uur Amst. tijd)
is de Uiver op de renbaan van Albury,
107 mijl ten N.-O. van Melbourne gedaald.
Voor het vertrek uit Charleville, waar
de laatste maal getankt werd, had Moll
nog verklaard, dat men tot dan toe door
buitengewoon gunstige atmosferische om
standigheden was begunstigd. Daarna
zijn boven de uitgestrekte wildernis,
waar in de duisternis elk oriëntatiepunt
ontbrak en ook weinig of geen radio-
vei binding met grondstations mogelijk
was, de moeilijkheden begonnen. Om
ruim half 12 werden draadlooze seinen
van de Uiver ontvangen, [waarmede het
vliegtuig verbinding met grondstations
vroeg, teneinde zich te kunnen oriëntee
ren omtrent zijn positie of gepeild te
kunnen worden.
Omstreeks middernacht deelden de
autoriteiten te Albury en te Wodongo
mede, dat het vliegtuig ongeveer 00 mi
nuten, lang boven deze plaatsen en omge
ving had gecirkeld. Te middernacht werd
het toestel boven Beechworth, 40 mijl
benoorden Albuny gesignaleerd.
Tenslotte besloot Parmentier een goed
landingsterrein te zoeken en slaagde hij
er ondanks de duisternis en de onbe
kendheid met het terrein in, het toestel
behouden op de renbaan van Albury
neer te zetten.
Parmentier heeft nog via Jde radio ver
klaard, dat hij tweemaal heeft getracht
boven een onweder uit te komen, maar
dat hij er niet in geslaagd is.
Hoog boven de bergen woedde het on
weer met verschrikkelijke regen- en ha
gelstormen, die hem dwongen ï-echtsom-
keerd te maken.
Er zijn verschillende pogingen gedaan
om de vliegers den weg te wijzen. De
spoorlijn tuschen Albury en Melbourne
was door fakkels verlicht. De Britsche
kruiser Sussex, welke in de haven van
Melbourne ligt. heeft met zoeklichten de
lucht afgezocht.
De hoeveelheid benzine die de Uiver
in haar tanks meevoerde, was op het
oogenblik Van de landing op de ren
baan bij Albury nog slechts toereikend
voor een half uur vliegen.
Het middenvak van ,de renbaan was
letterlijk geillumineerd door de lampen
van honderden automobielen, welker
passagiers zich ter plaatse bevonden om
liet voorbijvliegen van het vliegtuig gade
te slaan.
Het vliegtuig beschreef eenige cirkels
boven hel terrein en daalde vervolgens
snel.
De Australische luchtvaartautoriteiten
staan stom verbaasd over het mooie staal
tje van aviatische kunst, dat Parmentier
bij deze noodlanding verrichtte.
De start vanaf deze renbaan was alles
behalve gemakkelijk, daar het vliegtuig
in het mulle zand was weggezakt en als
het ware een startbaan gemaakt moest
worden. Doch met inspanning van alle
krachten met hulp van de geheele be
volking, nadat benzine uit Melbourne ge
komen was, is men erin geslaagd slechts
met één passagier naar Melbourne te
starten om 12.15 en is daar omstreeks 1
uur schitterend, onder groot enthousias
me geland.
De Boeing was toen ook op korten af
stand van Melbourne, maar moest wegens
motorpech een noodlanding maken. De
Uiver was dus, ondanks allen tegenslag,
nog tweede in de snelheidsrace.
Welk een enthousiasme in ons land
over dit feit bestaat laat zich begrijpen.
De vliegers onderscheiden.
Nog hedennacht is de bemanning van
de Uiver radio-telegrafisch medegedeeld
dat alle vier de leden zijn benoemd tot
Bidder in de Orde van Oranje NaSsau.
Slechte service te Charleville.
Toen de „Uiver" te Charleville aan
kwam, was het vliegveld in duister ge
huld. Parmentier moest zes maal over
het vliegveld cirkelen alvorens de offi
cials de lichten ontstaken.
Parmentier's houding tegenover de of
ficials was zeer koel. Moll vooral was
zeer verstoord en zeide, dat het vliegveld
gereed had moeten zijn voor de landing,
toen hij de cantine van het vliegveld
binnenkwam, aldus Moll, waren er niets
dan leege stoelen en de aanwezige jour
nalisten slaagden er met moeite in, een
flesch bier te bemachtigen voor de be
manning van de „Uiver".
De belangstelling.
Ten bewijze van de enorme belangstel
ling die er overal voor de race en de lot
gevallen van de Uiver bestaal, knippen
wij het volgende uit de N.R.Crt.
Voor het K.L.M.-bureau te Den Haag
stond gisteravond een geweldige onge
duldige inenschenmassa.
Besloten werd aan het publiek, een
menigte van duizenden, alsmede een on
afgebroken file van auto's, een mededee-
ling te doen over den toestand, opdat
de belangstellenden niet vruchteloos wel
licht nog uren zouden blijven wachten.
De perschef van de K.L.M., Bert Prinsen
Geerligs, sprak hiertoe uit een bovenven
ster .de massa toe.
Hij zeide, dat er op het oogenblik....
eigenlijk niets te zeggen was, dat het
vermoedelijk nog verscheidene uren zou
duren eer er een bericht kwam en dat
naar huis gaan daarom aan te raden
was. Hij voegde hieraan toe, dat, naai
de overtuiging vn iedereen van de K.L.M.
Parmentier alles zou doen om de eer
van de Nederlandsche vlag in de race
hoog te luiden. Deze mededeeling, met
stentorstem uitgesproken, verwekte
stormachtig applaus en een onbeschrijfe
lijk geroep „Parmentier, Parmentier" ge
volgd door den roep om den heer Plcs-
man.
Een stem riep: waar is de Boeing?
Prompt repliceerde Prinsen Geerligs:
Dat interesseert ons op het oogenblik
niet. Al onze aandacht is op de Uiver
geconcentreerd. Opnieuw daverende toe
juichingen. De aansporing van den heer
Geerligs om naar huis te gaan werd ech
ter niet opgevolgd, maar beantwoord
met het lied: i
„Wij gaan nog niet naar huis,
De Uiver is niet thuis".
En het bleef vol, eivol op den Hofweg.
Men kortte zich den tijd door het zingen
van allerlei liederen naar den eisch van
het oogenblik gevarieerd met het oog op
de Uiver. Toen de eerste toespraak dus
niet geholpen had, besloot de heer
Plesman zelf het volk nog eens toe te
spreken. Nauwelijks had hij het hoofd
buiten het raam of een geweidigi applaus
barstte los.
De heer Plesman deelde hetzelfde me
de, als zijn perschef en raadde het pu
bliek aan huiswaarts te gaan met de be
lofte, dat men elk bericht onmiddellijk
zou doorgeven. „U kunt hier toch niet
den heelen nacht blijven wachten", riep
hij uit. Het antwoord was een onstuimig
geroep: „Ja, ja, dat kan wel!"
Een anonymus riep: „Al duurt het tien
nachten" wat met een orkaan van in
stemming werd ontvangen.
Op de toespraak van den directeur
volgde een fanatieke ovatie aan hem en
de K.L.M.
En weer ging er niemand naar huis.
Zoo werd het alvast 12 uur.
Minister Colijn over den tocht
van de Uiver.
Minister Colijn verklaarde als volgt
Hoewel vervuld van de grootste
waardeering voor de bewonderens-
waardige prestatie van de piloten
Scott en Campbell Black, geloof ik
toch dat de vlucht van de Uiver van
grooter beteekenis is voor de ont
wikkeling van de luchtvaart.
Het feit, dat een gewoon verkeers
vliegtuig, ondanks een 2000 K.M.
langere routè en een grooter aantal
noodzakelijke landingen tot het in
nemen van benzine, slechts bij een
race.vliegtuig achter bleef, is kortweg
verbluftend.
Britsche pers brengt hnlde aan de
„Uiver".
Het pleit voor de sportiviteit der En
gelschen, dat in hun loomelooze vreugde
over de zegepraal, behaald door Britsche
piloten met een Britsche machine, ook
de schitterende prestatie van de „Uiver"
met haar Nederlandsche bemanning
geenszins wordt vergeten of neergehaald.
Integendeel! De „splendid achieve
ment" van onze jongens is, zoo schrijft
de „Daily Telegraphin een hoofdarti
kel, van de grootste beteekenis voor de
practijk.
•Die tocht, aldus de „Daily Telegraph
opent verbazingwekkende vooruitzienten
voor een geregelden handelsluchtdienst,
waardoor Australië op nog geen vier da
gen afstand van Londen wordt gebracht.
Nog geestdriftiger over het Nederland
sche Heldenfeit is de „Daily Herald" die
met een „kop" over de nalve breedte
van de pagina verkondigt: „Hollandsche
luchthelden doen louter nun gewone
werk: Zij bezorgen 3U.UÜ0 brieven al
leen een beetje vlugger!"
Het blad wijst er op, dat noch Parmen
tier, noch Moll tot dusver door ^ensa-
tioneele prestaties de aandacht van het
wereldpubliek op zich hadden gevestigd.
Het waren „gewone vliegers van de lijn
AmsterdamBatavia". Met bewondering
wijst het blad op de nuchtere, zakelijke
wijze, waarop van Nederlandsche zijde
de deelneming aan de enorme race is
opgevat en het herinnert er aan, dat de
„Uiver" op haar reis van Schiphol naar
Mildenhall eerst nog wat passagiers te
Londen heeft afgezet; het had immers
geen zin, het toestel „leeg" over de
Noordzee te sturen? Nuchter en zakelijk
is het alles aangevat, maar met een liefde
voor en een kennis van het vak, welke
de grootste moeilijkheden al spelender
wijs deed overwinnen.
De Express zegt, dat de Nederlanders
alsof men een Hools Royce-salon-auto,
.alsof men een Rolls Royce-salon-auto,
met twee of drie passagiers, rustig ach-
terinzittend, op de renbaan van Brook-
lands zou zien voortspoeden in wedijver
tegen een renmodel, dat van alles ont
daan is, behalve plaats voor een bestuur
der en een mecanicien.
De Daily Mail prijst het werk van de
Uiver als een belangrijke daad, daar zij
uitmuntende snelheden bereikte onder
abnormale dienstvoorwaarden. liet blad
noemt de Uiver een waar vliegend hotel,
waar passagiers in de lucht zelfs een bad
kunnen nemen.
De derde.
Heeft de Uiver het de Comet op
het laatst nog benauwd gemaakt, op
naar beurt werd zij achtervolgd
door de Ainenkaansche Boeing
Transport, met de piloten Turner
en Pangborn, die na Singapore een
zeer snelle vlucht maakte. Toen hel
toeslei echter Dinsdagmorgen in
Port Darwin stond en de Uiver ai
bijna in Charleville, 175ÜK.M. verder
was, konden we zoo goed als zeker
op de tweede plaats rekenen.
Toen de Uiver pech kreeg scheen
die kans echter verkeken want snel
naderde de Boeing het eindpunt.
Ook dit toestel kreeg eciiter pech op
het laatste traject en zoo is de Uiver
toch nog, zij het met minimum ver
schil, tweede gebleven.
De handicap—race.
Vele belangstellenden verkeeren
in de veronderstelling, dat de Uiver
no. 1 is in de handicaprace, dit is
niet het geval.
Bij de handicap-race worden
allerlei factoren, zooals belasting,
enz. in aanmerking gebracht, zoo
dat het zelfs zeer wel mogelijk is,
dat een der machines, die tüans nog
duizenden kilometers achter zijn,
toch overwinnaar in de handicap
race kunnen worden. De berekening
geschiedt door een vastgestelde
lormule.
Ontvangst van Scott en Black
in Melbourne.
Omlient de aankomst van het
winnende team Scott en Campbell
Black te Melbourne wordt gemeld
Ondanks het ongunstige weer waren
meer dan 18000 personen op het
vliegveld Flemmington bij Melbourne
aanwezig tegen den middag, toen de
aankomst van de winnaars der Londen-
Melbourne Race, Scott en Black met
hun roode „Cornet" verwacht kon
worden. Naarmate de tijd vorderde-
nam de spanning toe en tegen half
vier (plaatselijke tijd) toen de luid,
sprekers de nadering van 't vliegtuig
aankondigden, was het bijna stil
geworden totdat enkele minuten later
een daverend gejuich opsteeg toen
in de verte de machine verscheen en
even later het gedaver der beide
motoren de lucht vervulde, toen de
„Cornet" de eindstreep van zijn
langen weg passeerde.
Overeenkomstig het reglement
draaiden Scott en Black twee cirkels
boven het veld, waarmee de race
voor hen geëindigd was. Zij daalden
toen echter niet.
Zij vlogen naar een der eenige
mijlen verder gelegen vliegvelden van
Melbourne, waar zij zonder belemme
ring neerkwamen eD waar men blijk,
baar op hun komst gerekend had.
Want er stond een kleine Gypsey
Moth gereed, waarmee zij terstond
naar de luchthaven Flemmington
werden teruggebracht.
De geestdrift van de menigte kende
geen grenzen. Het gejuich was niet
van de lucht en toen de beide mannen
op den grond stonden, hief men een
daverend „He's a jolly good fellow"
aan. Collega's en autoriteiten kwamen
Scott en Black de hand drukken, er
werden hun bloemen aangeboden,
w.o. een groote krans met een lint
in de Nederlandsche kleuren van de
K.L.M.zij spraken eenige woorden
voor de microfoon en kregen tenslotte
gelegenheid zich doodelijk vermoeid
maar hoogst gelukkig per auto naar
de stad te begeven.
De Panderjager zal de reis voortzetten
Geysendorler is gisteren te Calcutta
aangekomen met den beschadigden
propeller van de Panderjager. Aan
een correspondent van Reuter heeft
hij verklaard, dat aan de schroef geen
ernstige schade is toegebracht, zij is
slechts verbogen. Zoo spoedig zij
weer hersteld is, zullen Geysendorfer
en Asjes naar Allahabad gaan en
doorvliegen naar Australië. Naar
verluidt zou het toestel morgen reeds
kunnen worden gerepareerd.
De Positie der deelnemers.
Woensdagmorgen was de positie
der deelnemers alsvolgt:
Comet (Scott) te Melbourne.
Uiver te Melbourne.
Boeingmet pech kort voor Melbourne
Panderjager met pech te Allahabad
Comet (Mollison) idem
Comet (Jones) voorbij Batavia.
Airspeed uit Rome vertrokken.
Fairey 111 te Cyprus.
Fairey Fox verongelukt in Italië.
Miles Falcon te Rome.
Klemm Eagle met pech te Bagdad.
Airspeed Courier met pech te Karachi
Puss Moth te Karachi.
Lonckheed Vega met pech te Aleppo
Dragon te Allahabad.
Miles Hawk voorbij Rangoon.
Monocoupé te Allahabad.
Desoutter te Rangoon.
De Fairey Fox van Parer en de
Granville van mej Cochran hebben
resp. te Parijs en te Boekarest opge.
geven.
Fairey Fox verongelukt.
Een der deelnemers een Fairey
Fox, bestuurd door Gilmanen Baine,
is Maandagmiddag in Apulië op
weg van Home naar Athene, te
pletter gevallen en in brand ge
vlogen.
Het was onmogelijk, ofschoon
menschen op het land in de buurt
aan het werk waren, nog iets te
doen tot mogelijke redding van de
beide inzittenden, die later verkoold
uit de wrakstukken zijn gehaald.
Ook een controle—toestel van het
vliegveld Calcutta is omlaag gestort,
daarbij zijn 6 personen gedood.
Uit den Bosschen Raad.
's-BOSCH. B. enW. vonden een
werkgelegenheid voor jeugdige werk-
loozen. De jeugd verveelt het ook al
schoolwerk te verrichten. Daar jn:
moest worden gezocht naar werk. dat
men weidsch „scheppende arbeid''
noemt! Den Bosch heeft door aankoop
de beschikking over de voormalige
groote IJzerconstructiefabriek, gelegen
aan den Orthenscheweg. Daar in de
omgeving ligt ook de uitgroeiende
volkswijk genaamd: Vogelwijk, die aan
alles behoeften heeft en waar voor de
zielzorg nog van den grond af moec
begonnen worden. Met rijkssubsidie
zal worden getracht de jeugdige werk-
loozen in uitvoering te geven het om
bouwen van de enorme fabriekscom
plexen. Daar zou dan een kapel, patro
naatsgebouw, gymnastiek-lokalen en
lokalen voor vakonderwijs. De Raad
verleende voor het werk een crediet
van 25.145. Geheel gereed zal het
complex een bedrag van 58.000 vor
deren. 't Is te hopen dat het middel
weer niet erger is dan de kwaal der
lastige jeugdwerkloozen!
- Aanvaard werd de gemeentere
kening over den dienst 1933.
De gewone dienst levert een batig
saldo op van 121.377.84. Daarvan
komt ten goede aan den dienst 1934
eèn bedrag van 10.000 en het restant
groot 111.337.84 zal de begrooting
voor 1935 openen.
't Doet wat onwennig als de bur
gemeester den Raad niet presideert en
wethouder Krijgsman den ambtsketen
omhangt! Wegens een niet te ernstig
ongeval kon burgemeester Van Lan-
schot de vergadering niet leiden.
De aard der ingekomen stukken wijst
er op, dat het wel een wat bewogen
zitting zal worden, 't Duurde dan ook
twee uren om er door heen te komen
en eindelijk aan de voorstellen te kun
nen beginnen.
Een brief van Ged. Staten houdende
mededeeling over vermindering der
wethouders salarissen, gaf er aanlei
ding toe, dat zoowel de wethouders
persoonlijk, als de voorzitter der R.K.
Raadsfractie en andere sprekers er op
wezen, dat Ged. Staten eerst eens zélf
aan vermindering van hun hoog salaris
moesten denken alvorens op dat der
wethouders te gaan beknibbelen en het
zoo te maken, dat een Bossche wethou
der het nog tot precies 3000.— per
jaar kan brengen en dat in een tijd dat
het wethouderschap werkelijk diens
volle capaciteit opeischt. Ontstemming
geeft het ook, dat Ged. Staten de ver
mindering nog gaan afknijpen van een
wedde die al op te eischen zou zijn,
want de korting zou moeten ingaan
met terugwerkende kracht naar 1 Oct.
De Raad besloot nu een schrijven aan
Ged. Staten te zenden, om nog te be
reiken, dat ten minste het bestaande
salaris nog gehandhaafd blijft over het
loopende jaar, waardoor tenminste nog
een paar honderd gulden van de finan-
cieele aderlating wordt gered!
De Duitsche clearing.
Heden zal te Berlijn een bijeen
komst plaats hebben ter voorziening
in kwesties betreffende de clearing
NederlandDuitschland.
Brandsloffentoeslag voor werkloozen'
Naar het Corr. Bureau verneemt,
heeft de minister van Sociale Zaken
thans definitief besloten, ook dezen
winterweder een brandstoffentoeslag
aan de ondersteunde en te werk
gestelde arbeiders toe te kennen. De
desbetreffende regeling, die binnen
enkele dagen ter kennis van de
gemeentebesturen zal worden ge
bracht, stemt nagenoeg geheel over
een met die van het vorige jaar.
De toestand in Spanje.
De opstand in Asturië zou zoo
goed als bedwongen zijn. Nog 188
man politie gesneuveld Gevangenen
op schepen in de haven van Gijon
ondergebracht. Gevangenissen en
ziekenhuizen overvuld.
Te Barcelonie dreigt een algemeene
staking De regeering heeft maat
regelen genomen.
NIEUWE BURGEMEESTER VAN
SPRANG-CAPELLE.
Bij Kon. Besluit is met ingang van
1 November a.s. benoemd tot Burge
meester van Sprang-Capelle de heer
A. Smit.
De nieuwe burgemeester is geboren
te Zwijndrecht op 17 Dec. 1899, is dus
34 jaar, en is thans adjunct-commies ter
gem.-secretarie te Dordrecht.
{Reeds in een gedeelte van onze vorige
oplaag opgenomen).
De Pers. Belasting voor Caféhouders.
In de raadsvergadering van 31 Aug.
j.l. werd na een zeer breedvoerige dis
cussie besloten het adres van de Mid-
denstandsvereeniging alhier, om de
café s en dergelijke inrichtingen voor
de heffing der Personeele belasting ge
lijk te stellen met winkels en logemen
ten, dan wel met gemeubeld-verhuurde
kamers, aan te houden en deze aange
legenheid opnieuw aan de orde te stel
len in de vergadering waarin de ge-
meentebegrooting voor 1935 zou wor
den behandeld.
B. en W. hebben thans nagegaan,
welke financieele gevolgen inwilliging
van het verzoek in den een, dan wel in
den anderen zin voor de gemeente zou
meebrengen.
Zooals bekend, wordt bij gelijkstel
ling van de hier bedoelde inrichtingen
met winkels en logementen de huur
waarde daarvan slechts voor !/3 en bij
gelijkstelling met gemeubeld-verhuur
de-kamers, slechts voor -/3 als belast
bare huurwaarde aangemerkt. Verder
zal de waarde van de stoffeering dan
eveneens slechts voor 1I3. resp. 2/3, in
aanmerking worden genomen en zullen
de bedrijfslokalen en de voor bewo
ning bestemde ruimten voor de heffing
der onderhavige belasting als afzonder
lijke perceelen worden behandeld. Dit
laatste wil zeggen, dat dan èn voor de
bedrijfslokalen en voor de woningruim
te de huurwaarde daarvan wordt ver
minderd met een aftrek van 145.—.
Volgens mededeeling van de Rijks
belasting-administratie zal in het eerste
geval bij gelijkstelling met winkels
en logementen de opbrengst der
Personeele belasting naar schatting in
hoofdsom met 1200.— verminderen,
terwijl in het tweede geval bij gelijk
stelling met gemeubeld-verhuurde-ka
mers deze vermindering 900.'zal
bedragen.
Rekening houdende met het aanhan
gige wetsontwerp zal, om deze vermin
dering van inkomsten voor de gemeen
te te neutraliseeren, in het eerste geval
het aantal opcenten op de Personeele
Belasting met 8 en in het tweede geval
met 6 opcenten moeten worden ver
hoogd.
Door inwilliging van het adres der
vereeniging heeft dus zuiver een ver
schuiving van den belastingdruk plaats
die in sommige gevallen tot zeer eigen
aardige gevolgen kan leiden. Het kan
n.l. voorkomen, dat een café-houder bij
inwilliging van het adres in het vervolg
in het geheel niet meer in de Personeele
belasting naar den len en 2en grond
slag wordt aangeslagen.
Uit voorbeelden blijkt, dat inwilli
ging van het verzoek in den een of an
deren zin voor betrokkenen niet alleen
een belastingverlaging kan beteekenen
van respectievelijk 69, 60 en 70%,
doch dat dit er zelfs ook toe kan leiden,
dat een caféhouder dan in het geheel
niet meer voor een aanslag in de Pers.
Belasting naar den len en 2en grond
slag in aanmerking komt en daarvan
geheel is vrijgesteld.
B. en W. vragen zich af, of daarvoor
wel een verhooging van het aantal op
centen op de Pers. Belasting voor alle
aangeslagenen dan met 8, c.q. met 6
opcenten, gerechtvaardigd is.
Zij blijven voorshands de meening
toegedaan, dat de bestaande toestand,
opgetrokken als die is op de in de y,-
aangegeven grondslagen, niet die 0n
billijkheden in zich heeft als men y-i
wil doen gelooven. Ais deze grondsh
gen met betrekking tot het heffen va"
deze belasting voor café's en dern
iijke inrichtingen werkelijk zoo onbillj;^
waren, zou de rijkswetgever hier d-
keuze niet hebben gelaten aan de geC
meenten, doch hiervoor een imperatjef
voorschrift hebben gegeven. Bij de
oordeeling van deze aangelegenheid
wordt over het algemeen over 't hoofd
gezien, dat deze belasting is een ver.
teringsbelasting. Daarom is het heffer
van een belasting naar deze grondsf.
gen voor deze soort inrichtingen naar
de meening van B. en W. dan ook vol
komen op zijn plaats. Wij hebben hiei
te doen met inrichtingen, waar het pu.
bliek in hoofdzaak komt om zich te
amuseeren, in tegenstelling met winkels
fabrieken en dergelijke ruimten, waar
slechts verkocht en gewerkt pleegt te
worden, doch waar geen publiek komt
om zich te verpoozen of om iets te con-
sumeeren.
B. en W. stellen dan ook voor het in
het adres vervatte verzoek af te wijzeil
WAALWIJK.
W.G.V. Woensdag van 5.30-
6.45 uur Adspiranten II.
W.G.V. Donderdag van 5.15-
6.3U uur Adspiranten I, van 6.30-
7.45 uur Adspiranten III en van
8.30— lü uur leden.
Zondag 12 uur repetitie voor allen
Liedertafel «Oefening en Vermaak
Prijsnoteering van 22 Oct. 1934.
Sterappel extra 1415 c., idem I 10-,
12 c., Bellefleuren 811 c., Goudreinet
ten 711 c., Dirkappel 810 c., Geel-
zuur 58 c., Notarisappel 68 c., Cult,
mand 46 c., Oranjereinetten 59 c.
Prins Lone Albert 47 c., Hangoorenh
c., Juinappel 35 c., Landsberger rei
netten 69 c., Ossekoppen 58 c., Zoe
te appel 38 c., Beure Clasgeau 5—li
c., Noor Pateau 38 c., Bergeinotte 2-
4 c., Brcderode 37 c., IJsbouten 3
c., St. Remie 24 c., Rietperen 47
Druiven 2226 c., tomaten 411 c., Sp;.
nazie 27 c., Postelijn 24 c., Scho:
seneeren 36 c., Wortelen 12 c., Jui;
23 c., Korsnijboon 2532 c., Prinsp
1630 ct., Wagenaars 712 c., Dubbt,
616 c., Rentegevers 817 c., Princ»
z. draad 1228 c., alles per K.G.
Bloemkool 610 c., idem 1,55 c,
Roode kool 1,56 c., Wite kool 27 c.
Savoije kool 14 c., Selderij 23 c
Sla 0,51,5 c., Andijvie 0,52 c.., Kom
kommers 13,5, alles per stuk.
Selderij 0,51 c., Kroten 1,53 c,
Preij 414 c., ales per bos.
ADVERTENTIëN.
JAC. v. d. HIL
en
G. N. v. d. HIL-KNAAP
geven met blijdschap kennis
van de voorspoedige geboorte
van hun dochter
TANNEKE.
Willemstad, 23 Oct. 193k.
der
OP DONDERDAG 1 NOVEMBER
(Allerheiligen)
NAAR KEVELAER.
Stationstr. 95, WAALWIJK
TELEF. 141.
W Q q r n m verft elke huis-
Ti u a I U III vrouw haar klee-
ren, gordijnen, enz. met
in poedervorm
flmrlot ZÖ hiermede steeds
UlllUdl succes heeft, want
bevat geen lijm
of bindmiddelen,
tast de handen of
pannen niet aan,
lost op zonder te
spoelen,
is het voordee—
ligst in 't gebruik
Thans slechts 20 cent per pakje.
Er Is geen betere I
Nederlandsch Fabrikaat.
Aankoop, verkoop, huur en verhuur van huizen
en landerijen.
Taxatie van onroerend- en roerend goed.