KEVELAER Jnjfe H. A. Aarts Beëedigd Taxateur en Makelaar ~~Taatste berichten. ag1ïo"a.'~~ A. MULDERS-SARS BUITENLAND. VEILINGVEREENIGING DE LANGSTRAAT" DRUNEN, Plechtige sluiting Bedevaart per Luxe Touring-car Per persoon 2.00 Warm- of Koudwaterverf Ingeverf Ingeverf Ingeverf Ingeverf Belast zich met: BINNENLAND, Waalwijk Grootestraat 165* laatste traject van ongeveer 1000 KM. dat hen nog scheidde van het eind doel Melbourne. Dinsdagmorgen bereikten zij het eindpunt. Te half zeven (A. T.) gingen zij als overwinnaar over de eindstreep. Slechts 3 dagen hadden zij voor hun vlucht noodig gehad. De Nederlandse he toestellen. Alhoewel wij grootsche bewonde ring lieboen voor deze record prestatie, toch meenen wij zonder chauvinisme de prestatie van de K. L. M.Douglas »Uiver» die Dinsdagnacht te 1 uur als tweede Melbourne beieikle, van grootere beteekenis voor liet vlicgwezeii te mogen achten. We moeten de Ui ver» niet vergelijken met de overige deelnemende toestellen, die zuiver op record-snelheid gebouwd waren. De nUiver» nam deel als gewoon lijntoestel, nam zelfs post mee en een drietal passagiers. De bedoeling der K. L. M. was dan ook niet om als nummer 1 aan te komen doch om te demonstreeren wat met een modern verkeerstoeslel te be reiken is, zonder dat ook maar een oogenblik de veiligheid aan de snel heid wordt opgeoilerd. Kon de »Comet« sprongen maken van 4UU0 K.M., voor een verkeers- toestel als de Douglas is dat on. mogelijk en zoo moest de »Uiver« dan ook talrijke tusschenlandingen maken en een grooteren afstand afleggen dan de »Comet«, dielinea- recta op zijn doel kon afgaan. Dat het Nederlandsche toestel desondanks de Engelschen nog tot het laatst »op de hieien« heelt ge zeten mag dan ook een bewonderens waardige prestatie worden genoemd. De »Fanderjager« had weer tegen slag. Na een uitstekende vlucht lot Allahabad, toen het nog bij de voorsten was, werd hel toestel bij de landing aldaar beschadigd. De lout schijnt gezeten te hebüen in het uittrekbare landingsgestel, dat bij de landing gedeeltelijk nog was inge trokken. Fropellors en landingsgestel van de jager werden vernield, zoodat Geijssendorfer en Asjes zich genoopt zagen de race op te geven, op welk besluit zij echter naderhand weer zijn teruggekomen. Laten we hier nog even de reis der »Uiver« volgen. Na de opstijging om 6.34 Zaterdagmorgen te Londen, bereikte het toestel om 11.09 Rome, vanwaar het na een half uur weer vertrok in de richting Athene. Na 10 minuten oponthoud werd om 15.41 uit Athene gestart en op 19.57 bereikte de «Uivercc Aleppo. Van hier ging het naar Bagdad waar de vliegers om 23 11 arriveerden. Na een nachtelijke vlucht was het toestel Zondagmorgen te Karachi. Zondag middag streek de Douglas neer in Allahabad. Met volkomen regelmaat ging het voorts via Calcutta, Rangoon en Singapore naar Batavia, waar het toestel Maandagochtend aan kwam. De bemanning werd op zeer spon tane en geestdriftige wijze ontvangen. Zij hadden dat ook wel verdiend, want het traject Mildenhal-Batavia hadden zij in 51 uur en 56 minuten afgelegd. De 10 landingen, die onderweg gemaakt werden vorder den ü'/4 uur, zoodat de Douglas op dit traject slechts 45 uur en 41 minuten in de lucht is geweest, wat een gemiddelde snelheid van 279 K.M. per uur beteekent. Een ongelooflijke prestatie 1 Met dit record hebben Parmentïer en zijn mannen het record van Smirnoff met de befaamde Pelikaan, eind December 1933 gevestigd, ver beterd. Dit bedroeg voor de terugreis Batavia—Amsterdam100 uur en 30 minuten. Het oponthout in Batavia duurde slechts kort. Voort ging het naar Rembang, Koepang en om 11 uur Maandagavond vloog de »Uiver« boven Australië en streek zij neer op het vliegveld te Port Darwin. Dat was een moeizaam traject over de woeste Timorzee, en het gedeelte dat na Port Darwin volgde was al evenmin aantrekkelijk. Dinsdagmorgen kwam de Uiver in Charleville aan en werd vandaar uit de laatste groote etappe geno men. Tot daar toe had het K.L.M. toestel de race in volkomen regel maat ten einde gebracht. Passagiers en bemanning hadden herhaaldelijk verklaard dat van hen geen buitengewone inspanning werd vereischt, doch dat het een zeer aangename vlucht was. Op het laatste traject, zelfs vlak voor Melbourne is echter de misere begonnen, die heel Nederland een bange dag bezorgd heeft. Een noodlanding van de IJiver. Terwijl wij bovenstaande Dinsdagmid dag schreven, in de stellige verwachting dat de Uiver elk oogenblik te Melbourne kon worden verwacht, werden [we nog in angstige spanning gehouden door het uitblijven van verdere berichten. Het werd erger toen wij hoorden, dat Melbourne was geconstateerd, S.O.S.-sei- het Nederlandsche vliegtuig, na dat het reeds op 100 K.M. afstand van nen moest gaan uitzenden. ^Als een be vrijding en toch ook weer als een ont goocheling kwam later het bericht dat 't vliegtuig een noodlanding had moeten makeii te Albury, op 250 K.M. ten jN.O. van Melbourne. De Uiver, die als tweede in de race achter de Comet van Scott en Black Mel bourne naderde, is op het laatste gedeel te van het traject in de duisternis de richting kwijt geraakt en ten slotte be sloten Parmentier en Moll, na geruimen tijd te hebben rondgecirkeld, te dalen, teneinde te kunnen vaststellen, waar men zich bevond en zich opnieuw te kunnen oriënteeren. Vijf kwartier na middernacht, te 1.17 uur plaatselijke tijd (15.27 uur Amst. tijd) is de Uiver op de renbaan van Albury, 107 mijl ten N.-O. van Melbourne gedaald. Voor het vertrek uit Charleville, waar de laatste maal getankt werd, had Moll nog verklaard, dat men tot dan toe door buitengewoon gunstige atmosferische om standigheden was begunstigd. Daarna zijn boven de uitgestrekte wildernis, waar in de duisternis elk oriëntatiepunt ontbrak en ook weinig of geen radio- vei binding met grondstations mogelijk was, de moeilijkheden begonnen. Om ruim half 12 werden draadlooze seinen van de Uiver ontvangen, [waarmede het vliegtuig verbinding met grondstations vroeg, teneinde zich te kunnen oriëntee ren omtrent zijn positie of gepeild te kunnen worden. Omstreeks middernacht deelden de autoriteiten te Albury en te Wodongo mede, dat het vliegtuig ongeveer 00 mi nuten, lang boven deze plaatsen en omge ving had gecirkeld. Te middernacht werd het toestel boven Beechworth, 40 mijl benoorden Albuny gesignaleerd. Tenslotte besloot Parmentier een goed landingsterrein te zoeken en slaagde hij er ondanks de duisternis en de onbe kendheid met het terrein in, het toestel behouden op de renbaan van Albury neer te zetten. Parmentier heeft nog via Jde radio ver klaard, dat hij tweemaal heeft getracht boven een onweder uit te komen, maar dat hij er niet in geslaagd is. Hoog boven de bergen woedde het on weer met verschrikkelijke regen- en ha gelstormen, die hem dwongen ï-echtsom- keerd te maken. Er zijn verschillende pogingen gedaan om de vliegers den weg te wijzen. De spoorlijn tuschen Albury en Melbourne was door fakkels verlicht. De Britsche kruiser Sussex, welke in de haven van Melbourne ligt. heeft met zoeklichten de lucht afgezocht. De hoeveelheid benzine die de Uiver in haar tanks meevoerde, was op het oogenblik Van de landing op de ren baan bij Albury nog slechts toereikend voor een half uur vliegen. Het middenvak van ,de renbaan was letterlijk geillumineerd door de lampen van honderden automobielen, welker passagiers zich ter plaatse bevonden om liet voorbijvliegen van het vliegtuig gade te slaan. Het vliegtuig beschreef eenige cirkels boven hel terrein en daalde vervolgens snel. De Australische luchtvaartautoriteiten staan stom verbaasd over het mooie staal tje van aviatische kunst, dat Parmentier bij deze noodlanding verrichtte. De start vanaf deze renbaan was alles behalve gemakkelijk, daar het vliegtuig in het mulle zand was weggezakt en als het ware een startbaan gemaakt moest worden. Doch met inspanning van alle krachten met hulp van de geheele be volking, nadat benzine uit Melbourne ge komen was, is men erin geslaagd slechts met één passagier naar Melbourne te starten om 12.15 en is daar omstreeks 1 uur schitterend, onder groot enthousias me geland. De Boeing was toen ook op korten af stand van Melbourne, maar moest wegens motorpech een noodlanding maken. De Uiver was dus, ondanks allen tegenslag, nog tweede in de snelheidsrace. Welk een enthousiasme in ons land over dit feit bestaat laat zich begrijpen. De vliegers onderscheiden. Nog hedennacht is de bemanning van de Uiver radio-telegrafisch medegedeeld dat alle vier de leden zijn benoemd tot Bidder in de Orde van Oranje NaSsau. Slechte service te Charleville. Toen de „Uiver" te Charleville aan kwam, was het vliegveld in duister ge huld. Parmentier moest zes maal over het vliegveld cirkelen alvorens de offi cials de lichten ontstaken. Parmentier's houding tegenover de of ficials was zeer koel. Moll vooral was zeer verstoord en zeide, dat het vliegveld gereed had moeten zijn voor de landing, toen hij de cantine van het vliegveld binnenkwam, aldus Moll, waren er niets dan leege stoelen en de aanwezige jour nalisten slaagden er met moeite in, een flesch bier te bemachtigen voor de be manning van de „Uiver". De belangstelling. Ten bewijze van de enorme belangstel ling die er overal voor de race en de lot gevallen van de Uiver bestaal, knippen wij het volgende uit de N.R.Crt. Voor het K.L.M.-bureau te Den Haag stond gisteravond een geweldige onge duldige inenschenmassa. Besloten werd aan het publiek, een menigte van duizenden, alsmede een on afgebroken file van auto's, een mededee- ling te doen over den toestand, opdat de belangstellenden niet vruchteloos wel licht nog uren zouden blijven wachten. De perschef van de K.L.M., Bert Prinsen Geerligs, sprak hiertoe uit een bovenven ster .de massa toe. Hij zeide, dat er op het oogenblik.... eigenlijk niets te zeggen was, dat het vermoedelijk nog verscheidene uren zou duren eer er een bericht kwam en dat naar huis gaan daarom aan te raden was. Hij voegde hieraan toe, dat, naai de overtuiging vn iedereen van de K.L.M. Parmentier alles zou doen om de eer van de Nederlandsche vlag in de race hoog te luiden. Deze mededeeling, met stentorstem uitgesproken, verwekte stormachtig applaus en een onbeschrijfe lijk geroep „Parmentier, Parmentier" ge volgd door den roep om den heer Plcs- man. Een stem riep: waar is de Boeing? Prompt repliceerde Prinsen Geerligs: Dat interesseert ons op het oogenblik niet. Al onze aandacht is op de Uiver geconcentreerd. Opnieuw daverende toe juichingen. De aansporing van den heer Geerligs om naar huis te gaan werd ech ter niet opgevolgd, maar beantwoord met het lied: i „Wij gaan nog niet naar huis, De Uiver is niet thuis". En het bleef vol, eivol op den Hofweg. Men kortte zich den tijd door het zingen van allerlei liederen naar den eisch van het oogenblik gevarieerd met het oog op de Uiver. Toen de eerste toespraak dus niet geholpen had, besloot de heer Plesman zelf het volk nog eens toe te spreken. Nauwelijks had hij het hoofd buiten het raam of een geweidigi applaus barstte los. De heer Plesman deelde hetzelfde me de, als zijn perschef en raadde het pu bliek aan huiswaarts te gaan met de be lofte, dat men elk bericht onmiddellijk zou doorgeven. „U kunt hier toch niet den heelen nacht blijven wachten", riep hij uit. Het antwoord was een onstuimig geroep: „Ja, ja, dat kan wel!" Een anonymus riep: „Al duurt het tien nachten" wat met een orkaan van in stemming werd ontvangen. Op de toespraak van den directeur volgde een fanatieke ovatie aan hem en de K.L.M. En weer ging er niemand naar huis. Zoo werd het alvast 12 uur. Minister Colijn over den tocht van de Uiver. Minister Colijn verklaarde als volgt Hoewel vervuld van de grootste waardeering voor de bewonderens- waardige prestatie van de piloten Scott en Campbell Black, geloof ik toch dat de vlucht van de Uiver van grooter beteekenis is voor de ont wikkeling van de luchtvaart. Het feit, dat een gewoon verkeers vliegtuig, ondanks een 2000 K.M. langere routè en een grooter aantal noodzakelijke landingen tot het in nemen van benzine, slechts bij een race.vliegtuig achter bleef, is kortweg verbluftend. Britsche pers brengt hnlde aan de „Uiver". Het pleit voor de sportiviteit der En gelschen, dat in hun loomelooze vreugde over de zegepraal, behaald door Britsche piloten met een Britsche machine, ook de schitterende prestatie van de „Uiver" met haar Nederlandsche bemanning geenszins wordt vergeten of neergehaald. Integendeel! De „splendid achieve ment" van onze jongens is, zoo schrijft de „Daily Telegraphin een hoofdarti kel, van de grootste beteekenis voor de practijk. •Die tocht, aldus de „Daily Telegraph opent verbazingwekkende vooruitzienten voor een geregelden handelsluchtdienst, waardoor Australië op nog geen vier da gen afstand van Londen wordt gebracht. Nog geestdriftiger over het Nederland sche Heldenfeit is de „Daily Herald" die met een „kop" over de nalve breedte van de pagina verkondigt: „Hollandsche luchthelden doen louter nun gewone werk: Zij bezorgen 3U.UÜ0 brieven al leen een beetje vlugger!" Het blad wijst er op, dat noch Parmen tier, noch Moll tot dusver door ^ensa- tioneele prestaties de aandacht van het wereldpubliek op zich hadden gevestigd. Het waren „gewone vliegers van de lijn AmsterdamBatavia". Met bewondering wijst het blad op de nuchtere, zakelijke wijze, waarop van Nederlandsche zijde de deelneming aan de enorme race is opgevat en het herinnert er aan, dat de „Uiver" op haar reis van Schiphol naar Mildenhall eerst nog wat passagiers te Londen heeft afgezet; het had immers geen zin, het toestel „leeg" over de Noordzee te sturen? Nuchter en zakelijk is het alles aangevat, maar met een liefde voor en een kennis van het vak, welke de grootste moeilijkheden al spelender wijs deed overwinnen. De Express zegt, dat de Nederlanders alsof men een Hools Royce-salon-auto, .alsof men een Rolls Royce-salon-auto, met twee of drie passagiers, rustig ach- terinzittend, op de renbaan van Brook- lands zou zien voortspoeden in wedijver tegen een renmodel, dat van alles ont daan is, behalve plaats voor een bestuur der en een mecanicien. De Daily Mail prijst het werk van de Uiver als een belangrijke daad, daar zij uitmuntende snelheden bereikte onder abnormale dienstvoorwaarden. liet blad noemt de Uiver een waar vliegend hotel, waar passagiers in de lucht zelfs een bad kunnen nemen. De derde. Heeft de Uiver het de Comet op het laatst nog benauwd gemaakt, op naar beurt werd zij achtervolgd door de Ainenkaansche Boeing Transport, met de piloten Turner en Pangborn, die na Singapore een zeer snelle vlucht maakte. Toen hel toeslei echter Dinsdagmorgen in Port Darwin stond en de Uiver ai bijna in Charleville, 175ÜK.M. verder was, konden we zoo goed als zeker op de tweede plaats rekenen. Toen de Uiver pech kreeg scheen die kans echter verkeken want snel naderde de Boeing het eindpunt. Ook dit toestel kreeg eciiter pech op het laatste traject en zoo is de Uiver toch nog, zij het met minimum ver schil, tweede gebleven. De handicap—race. Vele belangstellenden verkeeren in de veronderstelling, dat de Uiver no. 1 is in de handicaprace, dit is niet het geval. Bij de handicap-race worden allerlei factoren, zooals belasting, enz. in aanmerking gebracht, zoo dat het zelfs zeer wel mogelijk is, dat een der machines, die tüans nog duizenden kilometers achter zijn, toch overwinnaar in de handicap race kunnen worden. De berekening geschiedt door een vastgestelde lormule. Ontvangst van Scott en Black in Melbourne. Omlient de aankomst van het winnende team Scott en Campbell Black te Melbourne wordt gemeld Ondanks het ongunstige weer waren meer dan 18000 personen op het vliegveld Flemmington bij Melbourne aanwezig tegen den middag, toen de aankomst van de winnaars der Londen- Melbourne Race, Scott en Black met hun roode „Cornet" verwacht kon worden. Naarmate de tijd vorderde- nam de spanning toe en tegen half vier (plaatselijke tijd) toen de luid, sprekers de nadering van 't vliegtuig aankondigden, was het bijna stil geworden totdat enkele minuten later een daverend gejuich opsteeg toen in de verte de machine verscheen en even later het gedaver der beide motoren de lucht vervulde, toen de „Cornet" de eindstreep van zijn langen weg passeerde. Overeenkomstig het reglement draaiden Scott en Black twee cirkels boven het veld, waarmee de race voor hen geëindigd was. Zij daalden toen echter niet. Zij vlogen naar een der eenige mijlen verder gelegen vliegvelden van Melbourne, waar zij zonder belemme ring neerkwamen eD waar men blijk, baar op hun komst gerekend had. Want er stond een kleine Gypsey Moth gereed, waarmee zij terstond naar de luchthaven Flemmington werden teruggebracht. De geestdrift van de menigte kende geen grenzen. Het gejuich was niet van de lucht en toen de beide mannen op den grond stonden, hief men een daverend „He's a jolly good fellow" aan. Collega's en autoriteiten kwamen Scott en Black de hand drukken, er werden hun bloemen aangeboden, w.o. een groote krans met een lint in de Nederlandsche kleuren van de K.L.M.zij spraken eenige woorden voor de microfoon en kregen tenslotte gelegenheid zich doodelijk vermoeid maar hoogst gelukkig per auto naar de stad te begeven. De Panderjager zal de reis voortzetten Geysendorler is gisteren te Calcutta aangekomen met den beschadigden propeller van de Panderjager. Aan een correspondent van Reuter heeft hij verklaard, dat aan de schroef geen ernstige schade is toegebracht, zij is slechts verbogen. Zoo spoedig zij weer hersteld is, zullen Geysendorfer en Asjes naar Allahabad gaan en doorvliegen naar Australië. Naar verluidt zou het toestel morgen reeds kunnen worden gerepareerd. De Positie der deelnemers. Woensdagmorgen was de positie der deelnemers alsvolgt: Comet (Scott) te Melbourne. Uiver te Melbourne. Boeingmet pech kort voor Melbourne Panderjager met pech te Allahabad Comet (Mollison) idem Comet (Jones) voorbij Batavia. Airspeed uit Rome vertrokken. Fairey 111 te Cyprus. Fairey Fox verongelukt in Italië. Miles Falcon te Rome. Klemm Eagle met pech te Bagdad. Airspeed Courier met pech te Karachi Puss Moth te Karachi. Lonckheed Vega met pech te Aleppo Dragon te Allahabad. Miles Hawk voorbij Rangoon. Monocoupé te Allahabad. Desoutter te Rangoon. De Fairey Fox van Parer en de Granville van mej Cochran hebben resp. te Parijs en te Boekarest opge. geven. Fairey Fox verongelukt. Een der deelnemers een Fairey Fox, bestuurd door Gilmanen Baine, is Maandagmiddag in Apulië op weg van Home naar Athene, te pletter gevallen en in brand ge vlogen. Het was onmogelijk, ofschoon menschen op het land in de buurt aan het werk waren, nog iets te doen tot mogelijke redding van de beide inzittenden, die later verkoold uit de wrakstukken zijn gehaald. Ook een controle—toestel van het vliegveld Calcutta is omlaag gestort, daarbij zijn 6 personen gedood. Uit den Bosschen Raad. 's-BOSCH. B. enW. vonden een werkgelegenheid voor jeugdige werk- loozen. De jeugd verveelt het ook al schoolwerk te verrichten. Daar jn: moest worden gezocht naar werk. dat men weidsch „scheppende arbeid'' noemt! Den Bosch heeft door aankoop de beschikking over de voormalige groote IJzerconstructiefabriek, gelegen aan den Orthenscheweg. Daar in de omgeving ligt ook de uitgroeiende volkswijk genaamd: Vogelwijk, die aan alles behoeften heeft en waar voor de zielzorg nog van den grond af moec begonnen worden. Met rijkssubsidie zal worden getracht de jeugdige werk- loozen in uitvoering te geven het om bouwen van de enorme fabriekscom plexen. Daar zou dan een kapel, patro naatsgebouw, gymnastiek-lokalen en lokalen voor vakonderwijs. De Raad verleende voor het werk een crediet van 25.145. Geheel gereed zal het complex een bedrag van 58.000 vor deren. 't Is te hopen dat het middel weer niet erger is dan de kwaal der lastige jeugdwerkloozen! - Aanvaard werd de gemeentere kening over den dienst 1933. De gewone dienst levert een batig saldo op van 121.377.84. Daarvan komt ten goede aan den dienst 1934 eèn bedrag van 10.000 en het restant groot 111.337.84 zal de begrooting voor 1935 openen. 't Doet wat onwennig als de bur gemeester den Raad niet presideert en wethouder Krijgsman den ambtsketen omhangt! Wegens een niet te ernstig ongeval kon burgemeester Van Lan- schot de vergadering niet leiden. De aard der ingekomen stukken wijst er op, dat het wel een wat bewogen zitting zal worden, 't Duurde dan ook twee uren om er door heen te komen en eindelijk aan de voorstellen te kun nen beginnen. Een brief van Ged. Staten houdende mededeeling over vermindering der wethouders salarissen, gaf er aanlei ding toe, dat zoowel de wethouders persoonlijk, als de voorzitter der R.K. Raadsfractie en andere sprekers er op wezen, dat Ged. Staten eerst eens zélf aan vermindering van hun hoog salaris moesten denken alvorens op dat der wethouders te gaan beknibbelen en het zoo te maken, dat een Bossche wethou der het nog tot precies 3000.— per jaar kan brengen en dat in een tijd dat het wethouderschap werkelijk diens volle capaciteit opeischt. Ontstemming geeft het ook, dat Ged. Staten de ver mindering nog gaan afknijpen van een wedde die al op te eischen zou zijn, want de korting zou moeten ingaan met terugwerkende kracht naar 1 Oct. De Raad besloot nu een schrijven aan Ged. Staten te zenden, om nog te be reiken, dat ten minste het bestaande salaris nog gehandhaafd blijft over het loopende jaar, waardoor tenminste nog een paar honderd gulden van de finan- cieele aderlating wordt gered! De Duitsche clearing. Heden zal te Berlijn een bijeen komst plaats hebben ter voorziening in kwesties betreffende de clearing NederlandDuitschland. Brandsloffentoeslag voor werkloozen' Naar het Corr. Bureau verneemt, heeft de minister van Sociale Zaken thans definitief besloten, ook dezen winterweder een brandstoffentoeslag aan de ondersteunde en te werk gestelde arbeiders toe te kennen. De desbetreffende regeling, die binnen enkele dagen ter kennis van de gemeentebesturen zal worden ge bracht, stemt nagenoeg geheel over een met die van het vorige jaar. De toestand in Spanje. De opstand in Asturië zou zoo goed als bedwongen zijn. Nog 188 man politie gesneuveld Gevangenen op schepen in de haven van Gijon ondergebracht. Gevangenissen en ziekenhuizen overvuld. Te Barcelonie dreigt een algemeene staking De regeering heeft maat regelen genomen. NIEUWE BURGEMEESTER VAN SPRANG-CAPELLE. Bij Kon. Besluit is met ingang van 1 November a.s. benoemd tot Burge meester van Sprang-Capelle de heer A. Smit. De nieuwe burgemeester is geboren te Zwijndrecht op 17 Dec. 1899, is dus 34 jaar, en is thans adjunct-commies ter gem.-secretarie te Dordrecht. {Reeds in een gedeelte van onze vorige oplaag opgenomen). De Pers. Belasting voor Caféhouders. In de raadsvergadering van 31 Aug. j.l. werd na een zeer breedvoerige dis cussie besloten het adres van de Mid- denstandsvereeniging alhier, om de café s en dergelijke inrichtingen voor de heffing der Personeele belasting ge lijk te stellen met winkels en logemen ten, dan wel met gemeubeld-verhuurde kamers, aan te houden en deze aange legenheid opnieuw aan de orde te stel len in de vergadering waarin de ge- meentebegrooting voor 1935 zou wor den behandeld. B. en W. hebben thans nagegaan, welke financieele gevolgen inwilliging van het verzoek in den een, dan wel in den anderen zin voor de gemeente zou meebrengen. Zooals bekend, wordt bij gelijkstel ling van de hier bedoelde inrichtingen met winkels en logementen de huur waarde daarvan slechts voor !/3 en bij gelijkstelling met gemeubeld-verhuur de-kamers, slechts voor -/3 als belast bare huurwaarde aangemerkt. Verder zal de waarde van de stoffeering dan eveneens slechts voor 1I3. resp. 2/3, in aanmerking worden genomen en zullen de bedrijfslokalen en de voor bewo ning bestemde ruimten voor de heffing der onderhavige belasting als afzonder lijke perceelen worden behandeld. Dit laatste wil zeggen, dat dan èn voor de bedrijfslokalen en voor de woningruim te de huurwaarde daarvan wordt ver minderd met een aftrek van 145.—. Volgens mededeeling van de Rijks belasting-administratie zal in het eerste geval bij gelijkstelling met winkels en logementen de opbrengst der Personeele belasting naar schatting in hoofdsom met 1200.— verminderen, terwijl in het tweede geval bij gelijk stelling met gemeubeld-verhuurde-ka mers deze vermindering 900.'zal bedragen. Rekening houdende met het aanhan gige wetsontwerp zal, om deze vermin dering van inkomsten voor de gemeen te te neutraliseeren, in het eerste geval het aantal opcenten op de Personeele Belasting met 8 en in het tweede geval met 6 opcenten moeten worden ver hoogd. Door inwilliging van het adres der vereeniging heeft dus zuiver een ver schuiving van den belastingdruk plaats die in sommige gevallen tot zeer eigen aardige gevolgen kan leiden. Het kan n.l. voorkomen, dat een café-houder bij inwilliging van het adres in het vervolg in het geheel niet meer in de Personeele belasting naar den len en 2en grond slag wordt aangeslagen. Uit voorbeelden blijkt, dat inwilli ging van het verzoek in den een of an deren zin voor betrokkenen niet alleen een belastingverlaging kan beteekenen van respectievelijk 69, 60 en 70%, doch dat dit er zelfs ook toe kan leiden, dat een caféhouder dan in het geheel niet meer voor een aanslag in de Pers. Belasting naar den len en 2en grond slag in aanmerking komt en daarvan geheel is vrijgesteld. B. en W. vragen zich af, of daarvoor wel een verhooging van het aantal op centen op de Pers. Belasting voor alle aangeslagenen dan met 8, c.q. met 6 opcenten, gerechtvaardigd is. Zij blijven voorshands de meening toegedaan, dat de bestaande toestand, opgetrokken als die is op de in de y,- aangegeven grondslagen, niet die 0n billijkheden in zich heeft als men y-i wil doen gelooven. Ais deze grondsh gen met betrekking tot het heffen va" deze belasting voor café's en dern iijke inrichtingen werkelijk zoo onbillj;^ waren, zou de rijkswetgever hier d- keuze niet hebben gelaten aan de geC meenten, doch hiervoor een imperatjef voorschrift hebben gegeven. Bij de oordeeling van deze aangelegenheid wordt over het algemeen over 't hoofd gezien, dat deze belasting is een ver. teringsbelasting. Daarom is het heffer van een belasting naar deze grondsf. gen voor deze soort inrichtingen naar de meening van B. en W. dan ook vol komen op zijn plaats. Wij hebben hiei te doen met inrichtingen, waar het pu. bliek in hoofdzaak komt om zich te amuseeren, in tegenstelling met winkels fabrieken en dergelijke ruimten, waar slechts verkocht en gewerkt pleegt te worden, doch waar geen publiek komt om zich te verpoozen of om iets te con- sumeeren. B. en W. stellen dan ook voor het in het adres vervatte verzoek af te wijzeil WAALWIJK. W.G.V. Woensdag van 5.30- 6.45 uur Adspiranten II. W.G.V. Donderdag van 5.15- 6.3U uur Adspiranten I, van 6.30- 7.45 uur Adspiranten III en van 8.30— lü uur leden. Zondag 12 uur repetitie voor allen Liedertafel «Oefening en Vermaak Prijsnoteering van 22 Oct. 1934. Sterappel extra 1415 c., idem I 10-, 12 c., Bellefleuren 811 c., Goudreinet ten 711 c., Dirkappel 810 c., Geel- zuur 58 c., Notarisappel 68 c., Cult, mand 46 c., Oranjereinetten 59 c. Prins Lone Albert 47 c., Hangoorenh c., Juinappel 35 c., Landsberger rei netten 69 c., Ossekoppen 58 c., Zoe te appel 38 c., Beure Clasgeau 5—li c., Noor Pateau 38 c., Bergeinotte 2- 4 c., Brcderode 37 c., IJsbouten 3 c., St. Remie 24 c., Rietperen 47 Druiven 2226 c., tomaten 411 c., Sp;. nazie 27 c., Postelijn 24 c., Scho: seneeren 36 c., Wortelen 12 c., Jui; 23 c., Korsnijboon 2532 c., Prinsp 1630 ct., Wagenaars 712 c., Dubbt, 616 c., Rentegevers 817 c., Princ» z. draad 1228 c., alles per K.G. Bloemkool 610 c., idem 1,55 c, Roode kool 1,56 c., Wite kool 27 c. Savoije kool 14 c., Selderij 23 c Sla 0,51,5 c., Andijvie 0,52 c.., Kom kommers 13,5, alles per stuk. Selderij 0,51 c., Kroten 1,53 c, Preij 414 c., ales per bos. ADVERTENTIëN. JAC. v. d. HIL en G. N. v. d. HIL-KNAAP geven met blijdschap kennis van de voorspoedige geboorte van hun dochter TANNEKE. Willemstad, 23 Oct. 193k. der OP DONDERDAG 1 NOVEMBER (Allerheiligen) NAAR KEVELAER. Stationstr. 95, WAALWIJK TELEF. 141. W Q q r n m verft elke huis- Ti u a I U III vrouw haar klee- ren, gordijnen, enz. met in poedervorm flmrlot ZÖ hiermede steeds UlllUdl succes heeft, want bevat geen lijm of bindmiddelen, tast de handen of pannen niet aan, lost op zonder te spoelen, is het voordee— ligst in 't gebruik Thans slechts 20 cent per pakje. Er Is geen betere I Nederlandsch Fabrikaat. Aankoop, verkoop, huur en verhuur van huizen en landerijen. Taxatie van onroerend- en roerend goed.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1934 | | pagina 6