II ll ho i tel Zuiden ON5 FJeUQD DE MELBOURNE-RACE. V TWEEDE BLAD BE SALARISSEN IN DE STAD EN OP HET PLATTELAND. Rookers ook Het voornemen der regeering om een nieuwe classificatie in te voeren voor de rijkssalarisregeling. heeft de tongen weer eens doen loskomen over het eeuwige vraagstukde achterstelling van het platteland bij de stad. En dat is geen wonder, want dooi de instelling van een vierde klasse wordt een groot aantal gemeenten gedegradeerd en treedt dus het onderscheid tusschen de salaris regeling in groote en kleine gemeen ten weer in des te scherper vormen naar voren. Er zijn critici, die het classificatie stelsel in zijn geheel verfoeien als een volmaakt onbillijke instelling. Volgens hen bestaat er in 't geheel geen verschil of tenminste een slechts zeer miniem verschil in den levensstandaard van de stad en dien van het platteland. Al is daar veel van waar, zoover willen wij niet gaan. Het is voor den ambtenaar soms wel voor deeliger 'op het platteland te leven dan in de stad. Dat lagere levenspeil moet echter niet worden overschat, want er zijn tal van omstandigheden die het leven op het dorp duurder enminder aangenaam maken. Niet alleen de tarieven voor elec- triciteit en waterleiding zijn in de stad stukken lager, maar ook de prijzen van heel veel levensbehoet- ten. Men moei dus voorzichtig zijn met het trekken van al te sterk uileenloopende grenzen. Het is uiterst moeilijk om twee «levens peilen» aan elkaar te toetsen, omdat daarop zoo tal van verschillende omstandigheden invloed hebben. Het komt ons voor dat vooral in middelgroote plaatsen, zwevende tusschen «stad» en «dorp», den ambtenaar door een al te grooten classificatie—aftrek onrecht wordt aangedaan. Neem b.v. een plaats als Waalwijk, dan zal men moeten erkennen dat er hoegenaamd geen verschil bestaat in levenspeil met grootere Brabantsche steden. Van waar de trek van zoo talrijke huis vrouwen naar de stad om daar hun inkoopen te gaan doen Alleen omdat men daar in vele gevallen goedkooper kan slagen en ruimere keuze heeft, waarmede wij nog niets willen zeggen ten nadeele van den winkelstand der kleinere plaatsen. Neen, het verschil in levensstan daard zit hem hier uitsluitend in de meerdere genietingen, die de stad bieden kan. Op het gebied van kunst, ontwikkeling* sport en vermaak biedt de stad zeer veel meer, en dit schept voor den stadbewoner nieuwe levens behoeften, die, we erkennen 't graag, hel leven duurder maken. Maar daar staat tegenover, dat al deze geneugten, die het leven ver aangenamen, den ambtenaar ook wel een offer moeten waard zijn. Hoevele ambtenaren ten plattelande, veelal in de stad «geboren en getogen», voelen deze behoeften even sterk of sterker misschien, omdat het dorps leven voor hen althans eentonig en zonder kleur is. En als zij dan eens een enkele maal een concert, looneelvoorstelling of iets van dien aard willen gaan bijwonen, moeten zij daarvoor naar de stad, waarvoor zij zich veelal een hoogen post voor reiskosten moeten getroosten. En dan spreken wij nog niet van de betere onderwijsgelegenheden, boekerijen, en zoo vele andere zaken, die de stad bieden kan en die den plattelander extra kosten en moei lijkheden bezorgen, als hij er ook van wil profiteeren. Al met al gelooven we dat het daarom met het verschil in levens standaard niet zoo'n vaart zal loopen. En daarom vinden we het jammer dat de verschillen in salarieering nu weer grooter gemaakt zullen worden. En dat betreuren we niet alleen voor de betrokken ambtenaren, maar vooral voor het platteland zelf, dat toch recht heeft op goede krachten. Want het ware niet onwaarschijnlijk, dat deze nieuwe maatregel er in de toekomst toe zou leiden, dat de animo voor de ambtenaarsloopbaan zou verslappen, wat tot gevolg zou hebben dat het platteland met tweede en derde klas krachten zal worden opgescheept. Dit is maar een nieuw voorbeeld hoe met de belangen van het platte land wordt omgesprongen, wat we onlangs gezien hebben met de op heffing van het kantongerecht dat een voortdurende ergenis blijkt DE „UIVER". Reisplannen van de „Uiver". Het is de bedoeling dat de ..Uiver een bezoek aan Sydney ên Canberra brengt. Na ruim een week verblijf in Australië, zal de Douglas naar Indië terugvliegen, waar het toestel eenigen tijd blijft om bezichtigd te kunnen wor den. Den 12den November vertrekt de Uiver uit Medan naar Nederland. Telegram van Prinses Juliana. H.K.H. Prinses Juliana heeft telegra fisch haar gelukwenschen doen toeko men aan de bemanning van de „Uiver" te Melbourne. Waarom de K.L.M. deelnam aan de Melbourne-race. Van K.L.M.-zijde schrijft men: Het besluit van de K.L.M. om aan de MacRobertson Race deel te nemen met twee vliegtuigen één in den snelheids- en één in den handicapwed strijd heeft berust op overwegingen, welke verband houden met de verdere ontwikkeling van het luchtnet der Mij. Australië moet beschouwd worden als het achterland van Nederlandsch-Indië en de K.L.M. heeft er steeds naar ge streefd. haar Indië-lijn naar dit wereld deel door te trekken. Doch tot heden is zij er niet in geslaagd de toestemming van de Australische regeering te ver krijgen. Ook het ondernemen van een proefvlucht werd niet gewenscht ge acht. Daarom besloot de K.L.M. ge bruik te maken van de gelegenheid, welke deelneming aan de MacRobert son Races bood, om Australië, met het oog op eventueele totstandbrenging van een geregelde luchtverbinding te toonen, welk luchtverkeer de K.L.M. zou kunnen opbouwen. Volgens het oorspronkelijke plan der deelneming zou het K.L.M.-Douglas- vliegtuig de Uiver, uitgerust met extra tanks, een zeer snelle postvlucht naar Melbourne maken. Door de speciale uitrusting van het vliegtuig zou het mogelijk geweest zijn de afstanden Lon denBagdad (4105 K.M.), Bagdad Allahabad (3699 K.M.), Allahabad Singapore (3570 K.M.), Singapore- Darwin (3353 K.M.) en Darwin-Mel- bourne (3440 K.M.) non-stop te vlie gen met een kruissnelheid van 300 Km. per uur. Door dergelijke lange afstan den zonder tusschenlandingen af te leg gen, snijdt men 1825 K.M. af van de klassieke route Londen Batavia Melbourne waardoor men op deze ma nier reeds 6 uur op zijn mededingers wint. Toen de F 36 niet tijdig genoeg ge reed kwam om aan den handicap-wed strijd deel te nemen, besloot de K.L.M. een normale passagiers- en postvlucht met de Uiver te maken. Zij stapte af van het plan om tot het inbouwen van extra tanks over te gaan, hoewel daar toe nog voldoende gelegenheid was. Want de Uiver bleef, met drie passa giers en 191.475 K.G. Post aan boord, nog ver onder het toegestane gewicht, waaraan de vlotte start na korten aan loop te Mildenhall en op de andere vliegvelden ten deele moet worden toe geschreven. Voor de Nederlandsche luchtvaart heeft de vlucht van de Uiver buitenge wone beteekenis gehad, niet alleen met het oog op een eventueele verbinding met Australië, maar ook voor de Indië- lijn. Want de vlucht MildenhallBata via werd in 52 uur volbracht. Dit be- teekent natuurlijk niet, dat binnenkort een geregelde dienst met een dergelijke reisduur uitgevoerd zal kunnen worden. Na de vlucht met den Pelikaan bijv., die in vier etmalen en vier uren Bata via bereikte, werd het reisschema voor den zomerdienst 1934 op de Indiëlijn van 8 op 7Yi dag gebracht. De ware beteekenis van de vlucht is gelegen in het volgende: Het is den pi loten van de „Lliver" gelukt met het Douglas-vliegtuig, voorzien van zijn standaard-uitrusting en met drie spor tieve passagiers aan boord, in ruim 2 etmalen naar Batavia te vliegen. Een nog beter resultaat met dit vliegtuig zonder passagiers en met speciale uit rusting zou niet zoo veelzeggend zijn geweest als dit. Want uit deze vlucht van de „Uiver" blijkt ten stelligste, dat een reis naar Indië met een Douglas- vliegtuig in 5 a 6 etmalen inplaats van 2. voor de passagiers een rustige, ge rieflijke aangename reis is, ook voor minder sportieven als dit drietal. De K.L.M. is dankbaar voor de be langstelling, welke de regeering en het Nederlandsche en Nederlandsch-Indi- sche publiek voor de vlucht naar Australië betoond hebben. Zij is erken telijk voor de goede hulp op alle vlieg velden ondervonden, langs de geheele route, waardoor het vliegtuig overal in zeer korten tijd heeft kunnen tanken. De totale vliegtijd van de Uiver be draagt 71 uur en 28 minuten, het op onthoud 18 uur en 49 minuten, de reis duur 3 dagen 18 uur 17 minuten. De tocht Mildenhall-Melbourne van 19887 K.M. in totaal, werd voltooid met een kruissnelheid van 278 K.M. per uur en een reissnelheid van 220 K.M. per uur. Welke prijs de Uiver gewonnen heeft. De handicap. Dat de Uiver den 2en prijs in den snelheidswedstrijd 8750) gewonnen heeft, staat vast. Voor wat de handi caprace betreft zal men tot 5 Novem ber moeten wachten, want dat is een heele berekening. Maar wel is 't waar schijnlijk dat de Uiver niet voor een prijs in aanmerking komt. Men weet dat Parmentier zijn machine te Albury ontlast had van passagiers en bagage. Het gewicht van eiken passagier wordt thans afgetrokken van het totale gewicht, even alsof de passagiers niet van den beginne af waren meegeno men. De handicap wordt dus opnieuw be rekend en verkleind naarmate het ge wicht van het vliegtuig gedurende de race is verminderd. En nu is door den laatsten tegenslag de Uiver over zijn maximum-aantal vlieguren heen. Indien men of te Charleville of te Narremine, de officieele controlepun ten, was gebleven zou de daar door gebrachte tijd niet zijn meegeteld. De nakomers hebben intusschen ook nog kans. Zij behoeven zich volstrekt niet te haasten; wanneer zij maar binnen zes tien dagen na den start te Melbourne zijn aangekomen, kunnen zij nog zeer wel aan de bepalingen voor den prijs voldoen. Voor ieder toestel is een bepaalde uursnelheid vastgesteld. Is het nu van een vliegveld gestart, dan wordt het juiste tijdstip van deze start geseind naar de volgende stopplaats, waar men dus precies kan berekenen, hoe laat het vliegtuig daar volgens zijn „eigen" snelheid moet aankomen. Is het er eer der, dan wordt het verschil als winst geboekt; komt het pas later aan door een gedwongen tusschenlanding b.v. dan wordt het nadeelig verschil even eens genoteerd. Het vliegtuig, dat tenslotte Melbour ne bereikt met het grootste gunstige verschil in vergelijking met de voor zijn tocht tevoren bepaalden tijd, heeft de handicap-race gewonnen. Men ziet hieruit, dat het er niet toe doet, hoe lang het vliegtuig op de stop plaatsen vertoeft. Die tijd telt eenvou dig niet, mits men maar zorgt, binnen de zestien dagen te Melbourne te zijn. En evenzeer zal het thans duidelijk zijn, dat niemand vóór den 5den No vember a.s., zestien dagen na den start te Mildenhal, met zekerheid zal kun nen zeggen, wie nu eigenlijk met den handicap-prijs van 3000 pond sterling is gaan strijken. Uw tanden frisch blank met en Zonder «ehrifteiiike toestemming i« eeni ;e overname uit deze rubriek verbod n. PRIJSVRAAG. Hier is dan eindelijk de prijsvraag, waarop onze jeugdige lezers en lezeressen al twee weken gewacht hebben. Het geheel vormt een zin van 42 letters, betrekking hebbend op de zaak, die de 5 mooie prijzen voor de winnaars beschikbaar stelde. Aan den slag dus. 19--1 23 komt uit een schoorsteen. 4—5—6—7 8—9—10 is niet oud. 11—12—14—13 is gevaarlijk. 29—15—16—17—18—19 is bovennatuurlijk. 20—21—22—23—24 wordt van vruchten bereid. 25 8-26—31 is een tweegevecht. 29-30-31-32—33-34 is elk oprechte vriend 35—36 een vlijtig diertje. 21—21—18—28-38—22 is de naam van een trein. 40—42—39 is een koning van het woud. Onder geleide van 41 en de eerste letter van het alphabet is men het meest welkom. WILDE KATTEN. De soorten van het geslacht en van de familie der katten zijn alle teengangers onder de verscheurende dieren. De katten onderscheiden zich door kracht, snelheid, door be- Marconist van Brugge verteld. De „Tel." publiceert in een telegram uit Melbourne een onderhoud met den marconist van de Uiver, Van Brugge. Hij zeide o.a.: De uren. welke er ver liepen tusschen onze opstijging te Char leville en de daling op de renbaan te Albury, waren de moeilijkste van mijn geheele loopbaan. Wij raakten n.l. uit den koers. Toen trachtten wij onder den storm te komen. Hierin slaagden wij echter niet, waarop wij tot groote hoogte stegen, hetgeen toch al noodig was. omdat wij de bergen naderden. De geweldige storm dwong ons, nu eens links, dan weer rechts te houden. Het was een opwindende strijd met de elementen, vooral ook daar onze ben zine opraakte. Ik trachtte Melbourne op de radio te pakken te krijgen, maar er kwam geen geluid uit het toestel. Al leen wat gekraak en atmosferische sto ringen. Ten slotte slaagde ik er toch in verbinding met Melbourne tot stand te brengen, waarna ik den koers vroeg. Ik kwam tot de ontdekking, dat wij dicht bij Albury waren. Van Brugge roemde de wijze waarop men in Australië op allerlei wijze ge holpen had om een landing mogelijk te maken en hij noemde Parmentier den prachtigsten piloot ter wereld om een machine aan den grond te zetten. Onmiddellijk na het toestel verlaten te hebben werden wij door een groote menschenmassa omringd, die ons allen tegelijk hartelijk de hand wilden schud den. Iedereen was bereid ons te helpen. Bij het krieken van den morgen stak er een nieuwe storm op, waardoor de wielen van ons toestel diep in de mod der wegzonken. Maar er waren hon derden bereidwillige handen om ons te helpen en de machine er uit te trekken. Voor mij was het een groote teleurstel ling te Albury te moeten achterblijven, om op de lading te passen. Bovendien was het gevaarlijk ons mede te nemen, omdat de „Uiver" nog juist voldoende benzine had om linea recta naar Mel bourne te vliegen. Parmentier maakte het laatste gedeelte van de reis dan ook als in een ballon. Ik heb nog nooit zoo'n ontvangst meegemaakt als die van den afgeloo- pen nacht te Albury. Iedereen wilde ons de hand schudden en ons helpen. We konden natuurlijk niet iedereen de hand geven, maar toch deden wij dat zooveel mogelijk om uiting te geven aan onze groote dankbaarheid voor de ge boden en verleende hulp, toen wij in moeilijkheden verkeerden. Robertson ingenomen met de prestatie van de „Uiver". Uit Melbourne wordt gemeld, dat Sir Macpherson Robertson heeft verklaard dat het Nederlandsche vliegtuig heeft volbracht, wat hij zich voor oogen had gehouden, toen hij den wedstrijd uit schreef: geen dolle race door de wereld maar demonstratie van de mogelijkhe den voor verbetering van het luchtver keer. Australië biedt 20.000 p.st. mor onze Douglas. Naar wij vernemen heelt de directie van de K.L.M. van den directeur-gene raal van de New England Airways Cy. te Melbourne een aanbod ontvangen om de Douglasmachine, waarmede Parmentier en Moll met Prins als werktuigkundige en van Brugge als marconist naar Australië zijn gevlo gen, voor zijn maatschappij aan te koopen. Hij zou voor het beroemd ge worden vliegtuig 'n bedrag van 20.000 p.st. hebben geboden. De terugkeer onzer vliegers. De directeur der K.L.M., de heer A. Plesman, heeft den gezagvoerder Parmentier opdracht gegeven op 11 Nov. a.s. uit Batavia te vertrekken en langs de gewone Indië-route in kalm tempo naar Nederland terug te kee- ren, daar men de Uiver op Ï7 Novem ber op Schiphol verwacht. De datum waarop de Uiver uit Australië zal ver trekken om naar Nederlandsch-Indiè te vliegen, staat nog niet vast. De Panderjager zet de reis voort. Het Nederlandsche vliegtuig de Pan derjager, bestuurd door de piloten Geij- sendorffer en Asjes, zal aan het einde dezer week zijn reis naar Australië voortzetten. Behoudens enkele kleinig heden zijn de reparatiewerkzaamheden voltooid. Het toestel zal met uitgetrok ken landingsgestel vliegen, daar men herhaling van het euvel, dat zich te Al lahabad heeft voorgedaan, wil voorko men, ook al wordt de vliegsnelheid hierdoor verminderd. In een interview met een vertegen woordiger van United Press verklaar de de eerste piloot van den Panderja ger, dat hij groote waardeering had voor de hulp, die hij had ondervonden, zoowel van de zijde van de autoriteiten op het vliegveld als van die te Calcutta. De Groene Comet aangekomen. Donderdagochtend om 5.19 uur zijn Catthcart Jones en Waller'met de Co- met te Melbourne aangekomen. Door het slechte weer bevonden zich slechts weinig menschen op het vliegveld, toen zij daalden. Catthcart Jones heeft het traject Lon denMelbourne in 4 dagen 22 uur en 29 minuten afgelegd. Zijn toestel is dus de tweede Comet die is aangekomen, na onderweg motorpech te hebben ge had. De eerste was, zooals men weet, de winnende machine, de derde, die van de Mollisons, wordt nog steeds te Allahabad opgehouden. Turner over zijn tocht. Turner verklaarde bij zijn aankomst te Melbourne: „Het was een prachtige tocht, maar ik zou er liever niet direct weer een maken. Zijn collega Pangborn werd door dezen tocht herinnerd aan zijn vlucht van 1931, toen hij rond de wereld vloog; het was ditmaal echter veel zwaarder werk, vond hij. Turner bracht hulde aan de merk waardige vlucht van de „Uiver" en sprak zijn vreugde uit over het feit, dat hendigheid in beweging, valschheid en list in de blik en overrompelende spoed in den aanval. De eigenaardige kenmerken der katten vindt men in de tanden en klauwen. Haar tanden zijn scherp en krachtig, daar de snijtanden klein, maar de hoektan den zeer groot en scherp zijn en op dolken gelijken en de kiezen met hun scherpe randen als de bladen van een schaar werken, De kracht van het gebid der katten ligt vooral in de kortheid der kaak en in de bijzonder dikke slaapspieren, welke bijna -den geheelen schedel bedek ken en aan den kop een bolvormige gedaante geven. Merkwaardig is ook de bouw der klauwendeze zijn scherp en sikkelvormig en kunnen ingetrokken worden, zoodat ze bij het springen en loopen nooit slijten maar steeds scherp blijven. Tot het geslacht der katten behoort o.a. de leeuw, de tijger, luipaard, panter, jaguar, lynx en verschillende soorten van wilde katten. Alle katten voeden zich in wilden staat met het vleesch en bloed van gedoode dieren. Ze behooren alle tot de nachtdieren, die overdag sla pen maar in de schemering op roof uitgaan. Ze leggen zich dan in hin derlagen om den buit met een snellen en zekeren sprong te bemachtigen. Ze probeeren den halsslagader van hun prooi door te bijten. Bij dag zijn ze schuw en lafhartig, maar wanneer ze aangevallen worden, verdedigen ze zich met behendig heid en hardnekkigheid. De eigen lijke katten onderscheiden we in de wilde kat en de huiskat. De wilde kat bewoont de dichte bergwouden van Europa, voornamelijk de Kar. paten. Ze wordt grooter dan de huiskat; haar lichaam is wel eens 70 tot 80 c.m. lang en haar staart 30 c.m. De pels is grijs; de kater is daarbij eenigszins roestkleurig, de kat meer aschgrauw met donkere vlekken, die aan kop en staart af zonderlijk staan, maar op het lichaam banden en om den staart ringen vormen. De wilde kat ver toeft bij dag in holle boomen, waar zij zich plat op den buik op een dikken tak neerlegt, zoodat ze on zichtbaar is voor dengene, die zich onder den boom bevindt. Bij nacht echter gaat ze op roof uit, klautert en springt uitstekend en vermoordt al wat onder haar bereik komt, zooals hazen, konijnen, muizen, vogels en zelfs kleine reekalfjes. Al is ze nu gewond, toch verde digt ze zich met volharding en als ze door een schot is getroffen, laat ze den boom niet los. In April of Mei krijgt het wijfje vier tot zes «blinde» (d.w.z. dat ze de oogen negen dagen gesloten houden) jon gen, welke ze met de bek van de eene plaats naar de andere sleept en met leeuwenmoed beschermt. Geen dier van het woud waagt de wilde kat aan te vallen, zelfs de vos ontwijkt haar en ze is opgewassen tegen de grootste honden. De wilde kat is zeer schadelijk voor de jacht. E. H. Oplossingen. 1 Johannesburg observeeren Hollanders aanwennen Noordzee nomaden edelen staal beer uur ra g 2 C bos Colon oor n 3 Brazilië; Bazel, larie, bel. 4 Eau de cologne; dal, geel, cel, log, dun. Raadsel. Waarom heeft een vliegenier het vroolijkste beroep. t-p /7e Nederlandsche Tandpasta »»WAT MIJNHARDT MAAKT IS GOED"

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1934 | | pagina 5