Gemeenteraad Waalwijk.
Zaterdag 20 Juni 1936 No. 50.
De Echo van het Zuiden
Vierde blad
VERVOLG PROVINCIAAL NIEUWS.
De leden van den raad der gemeen
te Waalwijk worden opgeroepen tot
bijwoning eener openbare vergade
ring, te houden op Vrijdag 26 Juni '36
om 19 uur, ten gemeentehuize.
Aan de orde:
1. Ingekomen stukken.
a. Van de Ged. Staten.
1. Goedgekeurde raadsbesluiten
van 29 Mei 1936 tot wijzi
ging der begrootingen 1935
en 1936.
2. Goedgekeurd raadsbesluit van
29 Mei 1936 tot ruiling van
gron dmet I. C. Mortier.
3. Schrijven betreffende toetre
ding der gemeente Hooge-
loon, Hapert en Rasteren tot
het streekplan „De Meijer ij".
b. Van het Centraal Bureau voor
Verificatie en Financieele Ad
viezen der Vereeniging van Ne-
derlandsche Gemeenten te Den
Haag.
Proces-verbaal van kas-opne-
ming bij den ontvanger, gehou
den op 10 Juni 1936.
c. Van de R.K. Gymnastiekvere
niging W.G.V., alhier.
Dankbetuiging voor de verleen
de subsidie voor de viering van
het 40-jarig bestaan dier veree
niging.
d. Van den Minister van Binnen-
landsche Zaken.
Aanschrijving betreffende plaat
selijke bescherming.
2. Voorstel tot wijziging der veror
dening op de heffing van verma
kelijkheidsbelasting.
3. Voorstel tot het verleenen van
eervol ontslag aan den heer G. J.
van Loon als lid van het Burger
lijk Armbestuur van Waalwijk en
tot benoeming van een nieuw be
stuurslid.
4. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet voor de betegeling
der trottoirs aan het Vooreinde.
(Zie prae-advies A).
5. Voorstel tot vaststelling der ver
goeding ingevolge artikel 101 der
lager onderwijswet over 1934 ten
behoeve der bijzondere Nut's ULO-
school. (Zie prae-advies B).
6. Voorstel tot toekenning eener bui
tengewone subsidie en van een
garantie aan de harmonie Sint
Crisp ij n voor de viering van het
25-jarig bestaan dier vereeniging.
(Zie prae-advies C.).
7. Voorstel tot verlenging van de
huur der rijksbelastinggebouwen
in de Mr. van Coothstraat. (Zie
prae-advies D).
8. Voorstel tot wijziging der begroo
tingen 1935 en 1936.
9. Voorstel tot verlaging van de elec-
triciteits- en gastarieven. (Zie
prae-advies E.).
10. Voorstel tot verkoop van grond
aan het raadhuisplein aan de N.V.
P. de Gruyter Zoon te 's-Her-
togenbosch, in de vorige vergade
ring aangehouden. (Het ontwerp-
raadsbesluit en het van den heer
A. A. van Hilst nader ingekomen
schrijven ligt voor de raadsleden
ter inzage).
Prae-advies A.
BESTRATING VOOREINDE.
Op volgnr. 454 der gemeente-begroo
ting 1936 juncto volgnr. 50 der be
grooting 1936 van het Bedrijf van Ge
meentewerken is een bedrag van 1760
uitgetrokken voor de vernieuwing der
bestrating aan het Vooreinde. Deze
heeft inmiddels haar beslag gekregen.
Het rijvlak is herstraat en verbreed,
terwijl de boomen zijn verplaatst in
de richting der huizen, zoodat de
straat een ruim doorzicht geeft. De
troittoirbanden zijn eveneens reeds
gelegd, terwijl ook de rioleering in
orde is gebracht. Zooals uit de toe
lichting bij de posten 50 en 111 der
begrooting van het bedrijf van Ge
meentewerken blijkt, lag het oorspron
kelijk in de bedoeling het trottoir met
sintels af te werken. Hiertoe werd
aanvankelijk besloten met het oog op
bezuiniging, ook op kapitaalsuitgaven,
voorts omdat de straat toch niet voor
doorgaand voetgangersverkeer bestemd
is en deze wijze van afwerking vol
doende werd geacht, temeer, omdal
gebleken was, dat het hoofdgebrek van
deze straat was het ontbreken van af
watering, waardoor de bermen van
den weg dikwijls in modderpoelen
werden herschapen.
Nu de werkzaamheden echter zoo
ver gereed zijn, komt het ons beter
voor geen provisorische verharding
van de trottoirs toe te passen, daar
dit het aanzien der verfraaide straat
ten zeerste zou schaden. Bovendien
zal de aantrekkelijkheid der aan de
straat gebouwde woningen van de wo-
ningbouwvereeniging „Baardwijk" on
getwijfeld verhoogd worden door een
bestrating van de trottoirs met tegels.
Wij stellen U dan ook voor een cre
diet van ƒ605.beschikbaar te stel
len voor dit doel. De kosten worden
geraamd op 550.waarbij komt 'n
opslag van 10 voor het bedrijf van
Gemeentewerken.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Prae-advies B.
UITKEERING BIJZONDERE
U.L.O.-SCHOOL.
Voor de bijzondere U.L.O.-school
moet nog bepaald worden het bedrag
der vergoeding ingevolge art. 101 der
Lager-Onderwijswet 1920 over het
jaar 1934. Aangezien de gemeente
zelf geen openbare U.L.O.-school in
stand houdt, moet de vergoeding wor
den berekend naar het gemiddeld be
drag der kosten per leerling van de
overeenkomstige openbare scholen in
een gelijksoortige gemeente als Waal
wijk. Als gelijksoortige gemeenten
zijn te beschouwen gemeenten, welke
op 31 December 1930 in dezelfde klas
se (de 6e) voor de personeele belas
ting waren ingedeeld als Waalwijk.
Met kosten zijn bedoeld de kosten van
verlichting, verwarming, schoonhou
den, van boeken en leermiddelen enz.,
doch niet de kosten van onderhoud
van het gebouw, omdat dit hier in
bruikleen is gegeven aan het bestuur
der school en de gemeente het zelf on
derhouden moet. De kosten der open
bare U.L.O.-scholen in een 3-tal ge
lijksoortige gemeenten moeten worden
vergeleken, waarna de gemeente, in
welke de kosten noch het laagste,
noch het hoogste zijn, moet worden
aangewezen als de gemeente, wier on
derwijskosten tot grondslag zijn te
noemen voor de berekening der ver
goeding voor de school te Waalwijk.
De kosten moeten eveneens worden
genomen over 1934. In de gemeenten
Franeker, Hillegom en Culemborg
hebben de kosten van het openbaar
U.L.O. over 1934 bedragen respectie
velijk ƒ18.56, ƒ19.97 en ƒ22.92 per
leerling. In de gemeente Hillegom zijn
de kosten noch het laagste noch het
hoogste. Naar deze kosten is de ver
goeding voor de school te Waalwijk
dus te berekenen. Het gemiddeld aan
tal leerlingen der school bedraagt
over 1934: 611/*, zoodat de vergoeding
is te bepalen op 6F/a X f 19.97 is
1228.15. Aan voorschot is over 1934
reeds genoten ƒ1072.64, zoodat nog is
uit te keeren ƒ155.51.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Prae-advies C.
SUBSIDIE EN GARANTIE
ST. CRISPIJN.
De harmonie „St. Crispijn" van de
R. K. Werkliedenvereeniging hoopt
dit jaar haar 25-jarig bestaan te her
denken en is voornemens in verband
daarmede een groot federatief mu
ziekconcours te organiseeren op 14,
15, 16 en 17 Augustus a.s. (de har
monie is aangesloten bij de federatie
van muziekvereenigingen).
Zooals de vereeniging mededeelt,
vraagt dit concours groote kosten,
welke uit eigen middelen onmogelijk
geheel bijeengebracht kunnen wor
den, terwijl voor een eventueel nadee-
lig saldo van het concours niet be
schikt mag worden over de gelden van
de arbeidersorganisaties. Onder over
legging van een begrooting verzoekt
zij dan ook een extra subsidie van
de gemeente van 125,alsmede een
garantie tot een bedrag van 225.
Uit de begrooting blijkt, dat een
deel der uitgaven is geraamd door de
federatie, zoodat vermindering daar
van niet mogelijk is. Uit de raming
der ontvangsten blijkt, dat de ver
eeniging alle middelen heeft te baat
genomen om deze zoo hoog mogelijk
te doen zijn, o.a. door plaatsing van
vermakelijkheden, enz. Voorts hoopt
zij de kosten van drukwerk te bestrij
den door de exploitatie van den feest-
gids.
Het concours zal ongetwijfeld vele
vreemdelingen naar hier trekken. Het
steunen van dit concours achten wij
daarom wel eenigszins een gemeente
belang. Het feit van het 25-jarig be
staan der harmonie „St. Crispijn" is
daarenboven wel de moeite waard
eenigszins feestelijk gevierd te wor
den, temeer omdat een harmonie een
volksvereeniging bij uitstek is, waar
op hier ter plaatse buitengewoon dik
wijls een beroep gedaan wordt ter op
luistering van allerlei feesten en voor
medewerking bij velerlei gelegenhe
den.
Wij stellen U dan ook voor het twee
ledige verzoek in te willigen.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Prae-advies D.
VERHURING
BELASTINGKANTOREN.
Op 30 September a.s. eindigt de huur
van het gebouw aan de Mr. v. Cooth
straat, waarin de Rijksbelastingkan
toren zijn gehuisvest.
De Min. van Financiën bericht ons,
bij schrijven van 13 Juni 1936, No. 71,
afd. Rijksgebouwen, dat hij bereid is
deze huur na den genoemden datum
voor den tijd van drie jaren te verlen
gen, indien in verband met de alge
meen ingetreden sterke daling van de
huurprijzen, de jaarlijksche huurprys
wordt gebracht op een bedrag van
1300.Momenteel bedraagt de huur
1610.18 per jaar. Wij zijn van mee
ning, dat de gemeente het door den
Minister gedane bod moet aanvaar
den en stellen U daarom voor het ter
inzage liggende ontwerp-besluit vast
te stellen.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Prae-advies E.
VERLAGING
ELECTRICITEITS-TARIEVEN.
De Commissie van bijstand voor de
gem. licht- en waterbedrijven schrijft
ons het volgende:
„Voor een groot gedeelte geschiedt
de levering van electriciteit in deze ge
meente volgens een reeds enkele jaren
bestaand z.g. vastrechttarief, d.w.z. een
tarief volgens hetwelk op de eerste
plaats een vast bedrag verschuldigd is
en daarnaast een bedrag per afgeno
men kWh. Dit laatste bedrag is dan
lager dan de normale stroomprijs. Het
vaste bedrag werd bepaald naar de
stroomafname in een vroeger tijdvak
door denzelfden verbruiker. Deze be
rekeningsbasis ontbrak echter meerma
len, n.l. voor nieuwe verbruikers, ter
wijl ze ook voor diegenen, wier stroom
afname naderhand door omstandighe
den belangrijk gewijzigd was en ook
nog om andere redenen, niet kon wor
den toegepast. Van een tamelijk alge-
meene toepassing van het tarief was
dan ook geen sprake.
Bij de wijziging van de tarieven per
1 Juli 1934 werd de bepaling van het
vastrecht meer gebaseerd op den zelf-
kostenden prijs van den stroom, reke
ning houdende met de factoren: vaste
lasten, lasten per kW-belasting en de
kWh-prijs. Aangezien bij deze tariefs
wijziging slechts over een beperkt be
drag voor verlaging kon worden be
schikt, kon ook deze tariefsverlaging
niet algemeen werkend zijn. Eerst bij
een jaarverbruik van 250 tot 300 kWh
kan toepassing van het vastrechttarief
voor de verbruikers voordeel brengen.
Na ongeveer twee jaren ervaring
met het systeem te hebben opgedaan,
kan thans gezegd worden, dat het wel
doeltreffend werkt en dat het wensche-
lijk is een meer algemeene toepassing
mogelijk te maken. Hiertoe is het noo-
dig enkele tariefsklassen met verschil
lende vastrechtbedragen en kWh-prijs
in te voeren.
Bij de voorstellen tot wijziging der
tarieven, welke wij U thans aanbieden,
is uitgegaan van de gedachte, dat nor
male verbruikers met een jaarverbruik
van meer dan 150 kWh over het alge
meen van de nieuwe vastrechttarieven
gebruik zullen maken. De prijs per
kWh volgens het z.g. „enkeltarief"
voor afnemers, die van het vastrecht-
tarief geen gebruik maken, wordt ver
laagd van 26 tot 25 cent per kWh.
De spitstijd in onze onderstations
toont de laatste jaren een neiging orp
zich uit te breiden en zich tevens naar
een later tijdstip te verplaatsen. Hier
door wordt het gewenscht om den
spitstijd eenigszins uit te breiden. An
derzijds echter opent deze omstandig
heid de mogelijkheid tot het meer in
toepassing brengen van het vastrecht-
tarief ten koste van het maximum-tarief,
hetgeen echter ten gerieve van de ver
bruikers is te achten. Bovendien opent
zich de mogelijkheid om de kW-lasten
lager te stellen.
In de voorstellen is dan ook voor de
algemeene tarieven de onderscheiding
in vastrechttarief en maximum-tarief
vervallen. In beginsel wordt het vast
rechttarief toegepast. Gaat een ver
bruiker niet accoord met een bepaalde
schatting van het aandeel in de maxi
mum-belasting, dan kan plaatsing van
een maximum-meter worden geëischt.
Te verwachten is, dat een zeer groot
aantal van de verbruikers van het
vastrechttarief 26/15 cent (bepaald
naar het verbruik in een voorafgegane
periode), dat voor nieuwe verbruikers
sinds 1 Juli 1934 niet meer wordt toe
gepast, zullen kunnen overgaan naar
het nieuwe vastrechttarief. Voor het
oude tarief van vóór 1 Juli 1934 wordt
dan ook thans geen wijziging voorge
steld.
Voor de tarieven voor krachtstroom
geldt, wat betreft de spitstijd-belasting,
hetzelfde als is opgemerkt ten opzichte
van het lichtstroomverbruik. De neiging
van de spitsbelasting om zich te ver
plaatsen van het uur direct na zonson
dergang naar 78 uur 's avonds
maakt het gewenscht om de in de ver
ordening opgenomen maximale spits
tijden met een uur te verlengen. Deze
neiging heeft intusschen tot gevolg, dat
het belang, dat de gemeente heeft bij
beperking van den afgenomen stroom
in den spitstijd door krachtverbruikers,
kleiner wordt. Aan hen kan dus meer
vrijheid gelaten worden in sommige
wintermaanden, zonder dat een ver
hooging van het maximum daarvan het
gevolg zal zijn. Deze vrijheid werd tot
nog toe ook wel toegestaan, doch met
behoud van de berekening der kosten.
In onze voorstellen is een bedrag van
300 opgenomen als winstderving
voor het geval, dat de berekening van
deze kosten achterwege blijven kan.
Voor het dubbel-tarief 40/14 cent, dat
sinds 1 Juli 1934 voor nieuwe verbrui
kers niet meer toegepast wordt, wordt
geen wijziging voorgesteld. Vele
van de verbruikers, die thans nog
stroom afnemen volgens dat tarief,
zullen kunnen overgaan naar het ge
wijzigde dubbel-tarief.
In de tabel, bijlage l, zijn ter verge
lijking de nieuwe tarieven geplaatst
naast de bestaande en is tevens aange
geven het bedrag, waarop de kosten
der wijzigingen worden geraamd.
Bijlage 1.
Nieuw.
Algemeene tarieven.
a. Enkeltarief: 25 cents per kWh,
(de kosten van deze wijziging worden
geraamd op ca. 1100.— per jaar).
b. Vastrechttarief Klasse I.
Vast bedrag 6.per jaar. Spits
tijdbelasting 0.80 per volle 10 watt
per jaar, kWh prijs 0.14.
(De kosten hiervan worden geraamd
op ca. 600.— per jaar).
c. Vastrechttarief Klasse II.
Vast bedrag 15.per jaar. Spits
tijdbelasting 0.80 per volle 10 watt
per jaar, kWh prijs 0.12.
(De kosten hiervan worden geraamd
op ca. 700.per jaar).
d. Vastrechttarief Klasse III.
Vast bedrag 24.per jaar. Spits
tijdbelasting 0.80 per volle 10 watt
per jaar, kWh prijs 0.10.
(De kosten hiervan worden geraamd
op ca. 500.per jaar).
e. Vastrechttarief Klasse IV.
Vast bedrag 66.— per jaar. Spits
tijdbelasting 1.20 per volle 10 watt
per jaar, kWh prijs 0.06.
(De kosten hiervan worden geraamd
op ca. 500.— per jaar).
Krachtstroomtarieven.
a. Dubbel tarief:
Vast bedrag 30.— per jaar, kWh
prijs 0.30 per kWh gedurende de
spitstijd, 0.06 per kWh buiten spits
tijd.
(De kosten hiervan worden geraamd
op ca. 400.
b. Maximumtarief:
Vast bedrag 42.per jaar. Spits
tijdbelasting 5.50 per jaar per 100
watt, kWh prijs: le 10.000 kWh a
0.04 per kWh, alle volgende kWh a
0.03)^ per kWh.
(De kosten hiervan worden geraamd
op ca. 500.per jaar).
Bedrijfsraad in de schoen
industrie
Men schrijft uit Waalwijk aan de
N. Kott. Crt.
De bedrijtsraad in de schoenin
dustrie heelt in studie genomen de
regeling van de verhouding tusschen
jonge en volwassen mannelijke
arbeidskrachten eveneens lusschen
vrouwelijke en mannelijke arbeids
krachten en de toepassing van de
huisarbeide. swet in de schoenindu
strie.
Zooals bekend bestaat deze be
drijfsraad uit de heeren
Voor de Federatie der Ned.
Schoenfabrikanten
C. Raming, Waalwijk. A. Mannaerts
Tilburg, J. Verhey, Nijmegen, Mr.
B. v. Spaendonk, Tilburg. Voorden
Ned. R. K. Fabrieksarbeidersbond
»St. Willebrordusde heer C
Roestenberg, Kaatsheuvel Voorden
Ned. Bond van Chr. Fabrieksar
beiders en Transportarbeiders: de
heer M. .1 Kunst, Den Haag. Voor
de Ned. Ver. van Fabrieksarbeiders:
de heer F. Rippen, Amsterdam.
De totale winstderving, die aanne
ming onzer voorstellen met zich brengt,
bedraagt volgens de ramingen, vervat
op bijlage 1, alzoo ongeveer 4300 per
jaar.
Wij stellen echter daarenboven voor
aan art. 8 der verordening, regelende
de financieele verhouding tusschen de
gas-, electriciteits- en waterbedrijven
der gemeente en hunne afnemers, een
derde lid toe te voegen, krachtens het
welk het mogelijk is aan steuntrekkers
en aan hen, wier gezinsinkomsten niet
uitgaan boven het bedrag, dat zij als
steuntrekker zouden genieten, vrijstel
ling kan worden verleend van de be
taling van het verschuldigde bedrag
voor huurinstallaties van het gasbe
drijf. De heffing van deze bedragen
blijkt bij evenbedoelde categorie ver
bruikers nogal bezwaren te ontmoeten.
De winstderving als gevolg van dezen
maatregel is te schatten voor 300 a 400
afnemers op ongeveer 1000 per jaar.
Wij verwijzen naar de redactie van de
desbetreffende bepaling in bijlage 2.
De totale winstderving is dus te stel
len op 4300 en 1000 is 5300 per
jaar. Voor het jaar 1936 is ze te stel
len, gerekend naar een invoering van
de wijziging per 1 Juli a.s., op resp.
2500 en 500, zijnde te zamen
3000.—."
Wij kunnen ons met het vorenstaan
de advies vereenigen en stellen U voor
het ontwerp-besluit (bijlage 2) tot wij
ziging der verordening vast te stellen
en deze wijziging te doen ingaan 1 Juli
a.s.
Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Bestaand.
Enkeltarief: 0.26 per kWh.
Van de klassen I tot en met IV be
staan slechts:
Vastrechttarief:
Vast bedrag 24.— per jaar.
Spitstijdbelasting 1.20 per volle 10
watt per jaar.
kWh prijs: le 1000 kWh a 0.10,
alle volgende kWh a 0.08.
Algemeen maximumtarief:
Vast bedrag 30.— per jaar.
Spitstijdbelasting 1.20 per volle 10
watt per jaar;
kWh prijs: le 1000 kWh a 0.10,
alle volgende kWh a 0.08.
4
Dubbel tarief:
Vast bedrag 0.30.— per jaar.
kWh prijs 0.40 per kWh geduren
de spitstijd, 0.07 per kWh buiten
spitstijd.
Maximumtarief:
Vast bedrag 30.— per jaar.
Spitstijdbelasting 6.per jaar per
100 watt.
kWh prijs: le 2000 kWh a 0.05
per kWh, volgende 8000 kWh a 0.04
p. kWh. alle volgende kWh a 0.03^
per kWh.
Mislukte diefstal
Een drietal jonge mannen, die tot
sluitingsuur in café J. VYingels aan
de Haven waren geweest, voelden
er blijkbaar nog niet zooveel voor
om naar huis te gaan.
Ze spraken op straat nog over
geld noodig hebben en een motor
rijwiel koopen. Toen de lichten van
het café en de bovenv* rdieping
alle waren gedoofd, trachtbn twee
van hen het kei lerraampje te
openen, terwijl de derde op den
uitkijk werd gezet.
Een der nwoners heeft langs een
zij uitweg het bedreigde huis ver
laten, gewapend met een biljart
queue en vanuit een in de nabijheid
gelegen woning de politie opgebeld.
Toen deze verscheen gingen de
jongens aan den haal. De namen
van de ontvluchten zijn aan de
politie, die een onderzoek instelt,
bekend.
Hetzelfde drietal heeft dien avond
ook elders een be/.oek gebracht,
waar men blijkbaar wist dat de
dienstbode alleen thuis was.