k
Kamer van Koophandel voor de Langstraat.
DAGMEISJE.
GEN SLIGGRSÏNECIT,
Boekhouderlstgr).
MEISJES
JAN VERHOEVEN
DEZE WEEK
Koopjes in restanten
VLOERBEDEKKING.
Groote partij Lappen.
Kaatsheuvel - toonopzand.
HOL LA N~dTa
SCHOENFABRIEK
vraagt
voor de s n ij d e r ij
Notaris A. SCHAAP
Onderricht Piano
Syncopated solo's
Steen- en Reliefdrukwerken
UW KRANT
„De Echo van het Zuiden"
ZELFWERKEND WASCHMIDDEL
GEVRAAGD
GEVRAAGD
GEVRAAGD
14—16 jaar.
14—19 jaar.
publiek verkoopen
AFWEZIG
TOT 16 AUG.
Adverteeren doet
verkoopen.
Gemengd Nieuws.
wederom speciaal koopjes
in diverse afdeelingen, zie
hiervoor aparte étalage.
111
II. Industrieën.
A. Schoenindustrie.
De teruggang in de schoenindustrie
in de 2e helft van 1934, waarop reeds
in het vorige jaarverslag werd gewe
zen, is in 1935 niet tot staan gekomen,
integendeel, de moordende concurren
tie heeft voor vele bedrijven een on
houdbare toestand geschapen. Al be
hoefden dan voor de bedrijven, die
zich meer bijzonder op de vervaardi
ging van beter schoeisel toeleggen, de
gevolgen van die concurrentie aan
vankelijk nog niet zoo funest genoemd
worden, voor de overige bedrijven wa
ren deze des te erger. Bij deze laatste
categorie, n.l. de bedrijven die een
goedkoop product leveren, is de oor
zaak van den teruggang vooral te zoe
ken in de omstandigheid, dat de pro
ductie van goedkoop schoeisel allengs
meer wordt geconcentreerd in enkele
groote bedrijven, die door ver doorge
voerde rationalisatie de productiekos
ten tot een minimum weten te beper
ken. Hierdoor wordt voor de kleinere
en middelmatige bedrijven de strijd
om het bestaan in sterke mate ver
zwaard. Dat door dezen ongebreidelde
concurrentiestrijd ook de kwaliteit van
het product ernstig te lijden heeft, be
hoeft geen betoog.
Intusschen zijn de in- en uitvoercij-
fers van het Centraal Bureau voor de
Statistiek over 1935 op zich niet onbe
vredigend. Immers de invoer van
schoenen, geheel of voor het grootste
deel van leder vervaardigd (Post 675),
liep van 460.665 paar (waarde
1.326.000.—) in 1934 terug tot
456.568 paar (waarde 1.124.000.—
in 1935. De invoer van schoenen, alle
soorten tezamen (post 675, 3675 en
5675), was in 1935 zelfs bijna een mil-
üoen paar of 40 kleiner dan die in
1934 (de totale waarde liep terug van
ƒ2.596.000.in 1934 lot 1.942.000.-
in 1935); deze groote teruggang van
den invoer van alle soorten tezamen
komt in hoofdzaak op rekening van de
van rubber vervaardigde schoenen,
waarvan de invoer terugliep van
1.403.711 paar (waarde 759.000.
tot 602.994 paar (waarde 464.000.
in 1935. Verder valt er in den uitvoer
van schoenen eenige, zij het geringe,
stijging waar te nemen. De uitvoer van
lederen schoenen (post 675) steeg van
36.174 paar (waarde 126.000.in
1934 tot 44.895 (waarde 121.000.
in 1935; voor alle soorten tezamen
(post 675, 3675 en 5675) zijn deze cij
fers 43.725 paar (waarde 133.000.
in 1934 en 61.149 paar (waarde
132.000.—) in 1935.
Al geven deze cijfers geen verderen
teruggang van den uitvoer en al blijkt
het, dat de invoer binnen de perken
wordt gehouden, toch mag men hier
uit geen conclusies trekken ten aan
zien van een opleving in de schoenin
dustrie. De uitvoer toch is nog zóó ge
ring en de invoer nog van zoodanigen
omvang, dat eerst een beduidende wij
ziging dezer cijfers invloed van betee-
kenis kan hebben op de Nederlandsche
industrie. Vervolgens is de winstmar
ge in de verkoopsprijzen te klein voor
het hereiken van een behoorlijk ren
dement, terwijl de gestegen en nog
stijgende prijzen van het leder met de
noodzakelijk volgende stijging der
schoenprijzen de afzetmogelijkheid bij
de sterk verminderde koopkracht van
het publiek ongunstig zullen beïnvloe
den.
Wat betreft de werkgelegenheid in
de schoenindustrie binnen het district
onzer Kamer, blijkt uit de beschikbare
cijfers, dat het aantal werklooze leder
bewerkers, ingeschreven bij de ar
beidsbemiddeling, in de tweede helft
van 1935 sterk is toegenomen. Op 15
April 1935 waren n.l. ingeschreven 411
geheel en 304 gedeeltelijk werklooze
lederbewerkers; op 31 December wa
ren deze cijfers respectievelijk 642 en
371, ten opzichte van 15 April dus een
vermeerdering met 56 voor de ge
heel en 22 voor de gedeeltelijk
werkloozen.
Was de toestand in 1935 derhalve
verre van rooskleurig, de eerste ge
beurtenissen in 1936 doen vreezen,
dat het nieuwe jaar nog slechter zal
zijn.
PRODUCT VAN ZEEPFABRIEK .DE KLOK" HEERDE
TIJDELIJK
B. Lederindustrie.
De cijfers van de handelsbalans van
alle leersoorten tezamen geven een min
of meer bevredigend beeld. De verhou
ding tusschen invoer en uitvoer bleef
namelijk ten opzichte van 1934 onge
veer dezelfde.
De invoer daalde naar het gewicht
ca. 6 en naar de waarde ca. 9
De uitvoer daalde naar het gewicht
eveneens met 6 en naar de waarde
ca. 7 Wij zijn reeds zoo aan liet in
Nederland steeds voortschrijdend af
takelingsproces gewend, dat wij der.
gelijke cijfers al bevredigend achten.
Er blijft nog een uitvoer-
saldo van f 1.381.000.
tegenover een uitvoersaldo:
in 1927 9.598.000.—
in 1928 8.028.000,-
in 1929 8.746.000.—.
De voornaamste soorten, die een ex
portsaldo hadden zijn:
„Ander" chroomgelooid
overleder 2.37 millioen.
Zoolleder f 0.24 millioen.
Een invoersaldo wijzen aan:
Voeringleder 0.05 millioen.
Zeemleder 0.15 millioen.
Voor de laatste soorten bedroeg de
export resp. ƒ230.000.- en 180.000.-.
In de eerste helft van 1935 vertoon
den de prijzen der ruwe huiden een
langzame doch gestadige stijging, wel
ke echter zonder effect bleef op de
lederprijzen. Na een kortstondige, doch
vrij gevoelige inzinking in Juli/Augus
tus ontstond in September/October
een zeer krachtige hausse, die de
markt weer aanmerkelijk boven het
niveau van het voorjaar 1935 bracht.
Toen ontstond ook voor leder een ge
animeerde kooplust, gepaard met een
stijging der lederprijzen.
Omtrent de vooruitzichten, wat de
resultaten der industrie betreft, valt
weinig te zeggen. Brengt eenerzijds
stijging der gondstofprijzen gewoon
lijk een zekere levendigheid voor het
product te weeg, anderzijds slaat de
lederindustrie de voortdurende stij
ging der ruwe waar met bezorgdheid
gade, zulks in verhand met de steeds
dalende koopkracht van het Neder
landsche publiek.
Betalingsmoeilijkheden hij de afne
mers nemen merkbaar toe, zoodat het
totale beeld op achteruitgang wijst.
Hiermede betuigen wij onzen
hartelijken dank voor de vele
blijken van deelneming ont
vangen bij het overlijden van
onze dierbare Zuster, Behuwd
zuster en Tante
Mevrouw
MARIA ZIJLMANS-HOFFMANS.
Son
N. Kocken-Hoffmans
J. Koeken
en kinderen.
Waalwijk
Ch Hoffmans
W. Hoffmans-Zijlmans
en kinderen.
D. HofTinans-van Hesteren
en kinderen.
H. Hoffmans
M. Hoffmans-v. d. Schoot
en kind.
I. Weijers-Hoffmans
en kinderen.
Tiel
C. van Hesteren-HofYmans
J. van Hesteren
en kinderen.
Tilburg
F. Hoffmans,
R.K. Priester.
Tiel:
A. van Hesteren-Hoffmans
J. van Hesteren
en kinderen.
Tilburg
J. Zijlmans, R.K. Priester.
Waalwijk, Augustus 1936.
NET R.K.
Aanmelden Mr. v. Cooth-
straat 56. 56161
niet beneden 16 jaar, eenigs-
zins met het vak bekend en
liefst uit omtrek Waalwijk.
Brieven onder No. der adv.
Bur. v. d. blad. 56163
voor Kantoor te Waalwijk
Kennis van moderne talen
strekt tot aanbeveling.
Br. a. h. Bui. v. d. blad
onder No. der advert. 56159
W A A L W IJ K
voor de fabriek
te Waalwijk,
zal bij inzet op Dinsdag 11 Au
gustus 1936 en bij toeslag op
Dinsdag 25 Augustus 1936, tel
kens om 7 uur des avonds in
't Café van A. Steenbergen-
Kroot aan de Galgenwiel te
Waalwijk,
KOOP 1. Het Koffiehuis met
erf en grond te Waalwijk Hoek
Putstraat Parallelweg, kad. sec
tie B. No. 3013 ged. groot ong.
3 aren 70 centiaren.
KOOP 2. Het Bouwterrein
naast vorig perceel groot ong.
3 aren 30 centiaren.
Aanvaarding bij betaling
koopsom. 56142
TILBURG
Kla vierleeraar
WAALWIJK.
worden door ons geleverd in prima uit
voering en aan billijke prijzen.
Door onze bemiddeling krijgt men hetzelfde
werk aan dezelfde prijzen.
Doet uwe bestellingen dus bij
Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tlelen.
LOUIS BLERIOT OVERLEDEN.
In zijn woning te Parijs is Zater
dagmiddag in den ouderdom van
64 jaar, tengevolge van een hart
verlamming, overleden de bekende
Fransche aviateur, Louis Blériot.
Blériot was de eerste, die met
een door hemzelf gebouwd vliegtuig
over het kanaal naar Engeland
vloog. Dat was op 25 Juli 1909.
Eenige maanden tevoren, op 31
October 1908, had hij zich bereids
bekendheid verworven door, even
eens met een persoonlijk geconstru
eerd vliegtuig, een vlucht te maken
van Thoury naar Arthenay vice
versa. Sedert zijn geslaagden tocht
over het Kanaal heeft hij zijn
geheele verdere leven aan de lucht
vaart gewijd.
VLIEGTUIG MET 10 MENSCHEN
VERMIST.
Op de open zee tusschen Guernsey
en Jersey heeft zich een vliegtuig
tragedie afgespeeld, welke vermoede
lijk aan tien menschen het leven
heeft gekost.
Een watervliegtuig, dat den regel-
matigen dienst onderhoudt tusschen
de twee Normandische eilanden
Guernsey en Jersey is, tengevolge
van noodweer, in zee gestort en
gezonken.
Reddingsbooten en andere vaar
tuigen spoeden zich onverwijld
naar de plek van de ramp, waar
het vliegtuig, dat acht passagiers en
twee man equipage aan boord had,
het laatst was waargenomen.
Van het toestel was evenwel geen
spoor meer te ontdekken.
Een der vliegtuigen, die aan het
opsporingswerk deelnamen heeft
nabij Aurigny een wrak opge
merkt, dat gelijkenis vertoonde met
den romp van een vliegtuig
ERNSTIG VERKEERSONGELUK.
Op den rijksweg onder de ge
meente Terheydenis Zondagmiddag
omstreeks half een een doodelijk
ongeluk gebeurd. De motorrijder
C. Kranendam uit Maasdam trachtte
met zijn motor een personenauto
te passeeren. Bij deze manoeuvre
kwam K. te vallen. In deernis-
wekkenden toestand werd hij over
gebracht naar het Diaconessenhuis
te Breda, waar hij na aankomst is
overleden.
MOET Z IJ N
Damesschorten, zonder
mouw 98-119-149
idem met mouw
125-134-169-189
Kruisbandschorten
29-36-65-89
Witte jasschorten
zonder mouw 89
idem met mouw 109-138
eisjes schorten
groote maat 65 69-79
Meisjes mouwschorten
69-79-89
Witte Kinderschorten
met mouw 39-45-49 54-59
Verder diverse koopjes
van restanten.
I
MET BON VOOR
GESCHENKEN
NED. FABR»
miniems
Met een onzer fleurige en practi-
sche schorten blijft U. óók bij uwe
huiselijke- of beroepsbezigheden
„gekleed".
Ziet onze speciale etalage I
Fa. k Frcdcriks,
pr