k Kamer van Koophandel voor de Langstraat. DAGMEISJE. GEN SLIGGRSÏNECIT, Boekhouderlstgr). MEISJES JAN VERHOEVEN DEZE WEEK Koopjes in restanten VLOERBEDEKKING. Groote partij Lappen. Kaatsheuvel - toonopzand. HOL LA N~dTa SCHOENFABRIEK vraagt voor de s n ij d e r ij Notaris A. SCHAAP Onderricht Piano Syncopated solo's Steen- en Reliefdrukwerken UW KRANT „De Echo van het Zuiden" ZELFWERKEND WASCHMIDDEL GEVRAAGD GEVRAAGD GEVRAAGD 14—16 jaar. 14—19 jaar. publiek verkoopen AFWEZIG TOT 16 AUG. Adverteeren doet verkoopen. Gemengd Nieuws. wederom speciaal koopjes in diverse afdeelingen, zie hiervoor aparte étalage. 111 II. Industrieën. A. Schoenindustrie. De teruggang in de schoenindustrie in de 2e helft van 1934, waarop reeds in het vorige jaarverslag werd gewe zen, is in 1935 niet tot staan gekomen, integendeel, de moordende concurren tie heeft voor vele bedrijven een on houdbare toestand geschapen. Al be hoefden dan voor de bedrijven, die zich meer bijzonder op de vervaardi ging van beter schoeisel toeleggen, de gevolgen van die concurrentie aan vankelijk nog niet zoo funest genoemd worden, voor de overige bedrijven wa ren deze des te erger. Bij deze laatste categorie, n.l. de bedrijven die een goedkoop product leveren, is de oor zaak van den teruggang vooral te zoe ken in de omstandigheid, dat de pro ductie van goedkoop schoeisel allengs meer wordt geconcentreerd in enkele groote bedrijven, die door ver doorge voerde rationalisatie de productiekos ten tot een minimum weten te beper ken. Hierdoor wordt voor de kleinere en middelmatige bedrijven de strijd om het bestaan in sterke mate ver zwaard. Dat door dezen ongebreidelde concurrentiestrijd ook de kwaliteit van het product ernstig te lijden heeft, be hoeft geen betoog. Intusschen zijn de in- en uitvoercij- fers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over 1935 op zich niet onbe vredigend. Immers de invoer van schoenen, geheel of voor het grootste deel van leder vervaardigd (Post 675), liep van 460.665 paar (waarde 1.326.000.—) in 1934 terug tot 456.568 paar (waarde 1.124.000.— in 1935. De invoer van schoenen, alle soorten tezamen (post 675, 3675 en 5675), was in 1935 zelfs bijna een mil- üoen paar of 40 kleiner dan die in 1934 (de totale waarde liep terug van ƒ2.596.000.in 1934 lot 1.942.000.- in 1935); deze groote teruggang van den invoer van alle soorten tezamen komt in hoofdzaak op rekening van de van rubber vervaardigde schoenen, waarvan de invoer terugliep van 1.403.711 paar (waarde 759.000. tot 602.994 paar (waarde 464.000. in 1935. Verder valt er in den uitvoer van schoenen eenige, zij het geringe, stijging waar te nemen. De uitvoer van lederen schoenen (post 675) steeg van 36.174 paar (waarde 126.000.in 1934 tot 44.895 (waarde 121.000. in 1935; voor alle soorten tezamen (post 675, 3675 en 5675) zijn deze cij fers 43.725 paar (waarde 133.000. in 1934 en 61.149 paar (waarde 132.000.—) in 1935. Al geven deze cijfers geen verderen teruggang van den uitvoer en al blijkt het, dat de invoer binnen de perken wordt gehouden, toch mag men hier uit geen conclusies trekken ten aan zien van een opleving in de schoenin dustrie. De uitvoer toch is nog zóó ge ring en de invoer nog van zoodanigen omvang, dat eerst een beduidende wij ziging dezer cijfers invloed van betee- kenis kan hebben op de Nederlandsche industrie. Vervolgens is de winstmar ge in de verkoopsprijzen te klein voor het hereiken van een behoorlijk ren dement, terwijl de gestegen en nog stijgende prijzen van het leder met de noodzakelijk volgende stijging der schoenprijzen de afzetmogelijkheid bij de sterk verminderde koopkracht van het publiek ongunstig zullen beïnvloe den. Wat betreft de werkgelegenheid in de schoenindustrie binnen het district onzer Kamer, blijkt uit de beschikbare cijfers, dat het aantal werklooze leder bewerkers, ingeschreven bij de ar beidsbemiddeling, in de tweede helft van 1935 sterk is toegenomen. Op 15 April 1935 waren n.l. ingeschreven 411 geheel en 304 gedeeltelijk werklooze lederbewerkers; op 31 December wa ren deze cijfers respectievelijk 642 en 371, ten opzichte van 15 April dus een vermeerdering met 56 voor de ge heel en 22 voor de gedeeltelijk werkloozen. Was de toestand in 1935 derhalve verre van rooskleurig, de eerste ge beurtenissen in 1936 doen vreezen, dat het nieuwe jaar nog slechter zal zijn. PRODUCT VAN ZEEPFABRIEK .DE KLOK" HEERDE TIJDELIJK B. Lederindustrie. De cijfers van de handelsbalans van alle leersoorten tezamen geven een min of meer bevredigend beeld. De verhou ding tusschen invoer en uitvoer bleef namelijk ten opzichte van 1934 onge veer dezelfde. De invoer daalde naar het gewicht ca. 6 en naar de waarde ca. 9 De uitvoer daalde naar het gewicht eveneens met 6 en naar de waarde ca. 7 Wij zijn reeds zoo aan liet in Nederland steeds voortschrijdend af takelingsproces gewend, dat wij der. gelijke cijfers al bevredigend achten. Er blijft nog een uitvoer- saldo van f 1.381.000. tegenover een uitvoersaldo: in 1927 9.598.000.— in 1928 8.028.000,- in 1929 8.746.000.—. De voornaamste soorten, die een ex portsaldo hadden zijn: „Ander" chroomgelooid overleder 2.37 millioen. Zoolleder f 0.24 millioen. Een invoersaldo wijzen aan: Voeringleder 0.05 millioen. Zeemleder 0.15 millioen. Voor de laatste soorten bedroeg de export resp. ƒ230.000.- en 180.000.-. In de eerste helft van 1935 vertoon den de prijzen der ruwe huiden een langzame doch gestadige stijging, wel ke echter zonder effect bleef op de lederprijzen. Na een kortstondige, doch vrij gevoelige inzinking in Juli/Augus tus ontstond in September/October een zeer krachtige hausse, die de markt weer aanmerkelijk boven het niveau van het voorjaar 1935 bracht. Toen ontstond ook voor leder een ge animeerde kooplust, gepaard met een stijging der lederprijzen. Omtrent de vooruitzichten, wat de resultaten der industrie betreft, valt weinig te zeggen. Brengt eenerzijds stijging der gondstofprijzen gewoon lijk een zekere levendigheid voor het product te weeg, anderzijds slaat de lederindustrie de voortdurende stij ging der ruwe waar met bezorgdheid gade, zulks in verhand met de steeds dalende koopkracht van het Neder landsche publiek. Betalingsmoeilijkheden hij de afne mers nemen merkbaar toe, zoodat het totale beeld op achteruitgang wijst. Hiermede betuigen wij onzen hartelijken dank voor de vele blijken van deelneming ont vangen bij het overlijden van onze dierbare Zuster, Behuwd zuster en Tante Mevrouw MARIA ZIJLMANS-HOFFMANS. Son N. Kocken-Hoffmans J. Koeken en kinderen. Waalwijk Ch Hoffmans W. Hoffmans-Zijlmans en kinderen. D. HofTinans-van Hesteren en kinderen. H. Hoffmans M. Hoffmans-v. d. Schoot en kind. I. Weijers-Hoffmans en kinderen. Tiel C. van Hesteren-HofYmans J. van Hesteren en kinderen. Tilburg F. Hoffmans, R.K. Priester. Tiel: A. van Hesteren-Hoffmans J. van Hesteren en kinderen. Tilburg J. Zijlmans, R.K. Priester. Waalwijk, Augustus 1936. NET R.K. Aanmelden Mr. v. Cooth- straat 56. 56161 niet beneden 16 jaar, eenigs- zins met het vak bekend en liefst uit omtrek Waalwijk. Brieven onder No. der adv. Bur. v. d. blad. 56163 voor Kantoor te Waalwijk Kennis van moderne talen strekt tot aanbeveling. Br. a. h. Bui. v. d. blad onder No. der advert. 56159 W A A L W IJ K voor de fabriek te Waalwijk, zal bij inzet op Dinsdag 11 Au gustus 1936 en bij toeslag op Dinsdag 25 Augustus 1936, tel kens om 7 uur des avonds in 't Café van A. Steenbergen- Kroot aan de Galgenwiel te Waalwijk, KOOP 1. Het Koffiehuis met erf en grond te Waalwijk Hoek Putstraat Parallelweg, kad. sec tie B. No. 3013 ged. groot ong. 3 aren 70 centiaren. KOOP 2. Het Bouwterrein naast vorig perceel groot ong. 3 aren 30 centiaren. Aanvaarding bij betaling koopsom. 56142 TILBURG Kla vierleeraar WAALWIJK. worden door ons geleverd in prima uit voering en aan billijke prijzen. Door onze bemiddeling krijgt men hetzelfde werk aan dezelfde prijzen. Doet uwe bestellingen dus bij Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tlelen. LOUIS BLERIOT OVERLEDEN. In zijn woning te Parijs is Zater dagmiddag in den ouderdom van 64 jaar, tengevolge van een hart verlamming, overleden de bekende Fransche aviateur, Louis Blériot. Blériot was de eerste, die met een door hemzelf gebouwd vliegtuig over het kanaal naar Engeland vloog. Dat was op 25 Juli 1909. Eenige maanden tevoren, op 31 October 1908, had hij zich bereids bekendheid verworven door, even eens met een persoonlijk geconstru eerd vliegtuig, een vlucht te maken van Thoury naar Arthenay vice versa. Sedert zijn geslaagden tocht over het Kanaal heeft hij zijn geheele verdere leven aan de lucht vaart gewijd. VLIEGTUIG MET 10 MENSCHEN VERMIST. Op de open zee tusschen Guernsey en Jersey heeft zich een vliegtuig tragedie afgespeeld, welke vermoede lijk aan tien menschen het leven heeft gekost. Een watervliegtuig, dat den regel- matigen dienst onderhoudt tusschen de twee Normandische eilanden Guernsey en Jersey is, tengevolge van noodweer, in zee gestort en gezonken. Reddingsbooten en andere vaar tuigen spoeden zich onverwijld naar de plek van de ramp, waar het vliegtuig, dat acht passagiers en twee man equipage aan boord had, het laatst was waargenomen. Van het toestel was evenwel geen spoor meer te ontdekken. Een der vliegtuigen, die aan het opsporingswerk deelnamen heeft nabij Aurigny een wrak opge merkt, dat gelijkenis vertoonde met den romp van een vliegtuig ERNSTIG VERKEERSONGELUK. Op den rijksweg onder de ge meente Terheydenis Zondagmiddag omstreeks half een een doodelijk ongeluk gebeurd. De motorrijder C. Kranendam uit Maasdam trachtte met zijn motor een personenauto te passeeren. Bij deze manoeuvre kwam K. te vallen. In deernis- wekkenden toestand werd hij over gebracht naar het Diaconessenhuis te Breda, waar hij na aankomst is overleden. MOET Z IJ N Damesschorten, zonder mouw 98-119-149 idem met mouw 125-134-169-189 Kruisbandschorten 29-36-65-89 Witte jasschorten zonder mouw 89 idem met mouw 109-138 eisjes schorten groote maat 65 69-79 Meisjes mouwschorten 69-79-89 Witte Kinderschorten met mouw 39-45-49 54-59 Verder diverse koopjes van restanten. I MET BON VOOR GESCHENKEN NED. FABR» miniems Met een onzer fleurige en practi- sche schorten blijft U. óók bij uwe huiselijke- of beroepsbezigheden „gekleed". Ziet onze speciale etalage I Fa. k Frcdcriks, pr

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1936 | | pagina 4