Plaatselijke Berichten. KATHOLIEKE ACTIE. Vulemmers 39 ets. Reuze-Bedkruik 89 ets. Kolenzeven 39 ets. Werksponzen 24 ets. Dweilen 26 ets. Vuilnisblikken 1 5 ets. fa A niOR H0LT6REFE Woensdag 21 October 1936. No. 84. De Echo van het Zuiden Tweede Blad EEN belangrijke rede van PASTOOR HEEZEMANS. Maandagavond heeft de Z.Eerw. heer pastoor Heezemans in de stamp volle zaal van het Bondsgebouw een ^langrijke rede gehouden over de den laatsten tijd in het katholieke vereeni- gjngsleven zooveel besproken Katho lieke Actie. De vergadering, welke hiervoor door Je R. K. Werkliedenvereeniging voor haar leden werd belegd, werd mede bijgewoond door de K.J.V., R.M.J.V., K.A.J.V. en K.J.M.V. De heer F. Passier, voorzitter, open- Je de bijeenkomst en heette in het bij zonder pastoor Heezemans van harte yelkom. Nadat het strijdlied was gezongen beklom de gewijde spreker onder luid applaus het spreekgestoelte tot het uit spreken van zijn rede. Het onderwerp Katholieke Actie", aldus spr., is niet zoo eenvoudig als op pervlakkig zou lijken, vooral niet als men volledig wil begrijpen, wat Z. H. Je Paus hieronder verstaat. De oorspronkelijke beteekenis van Katholieke Actie is alle katholiek wer ken, alle katholieke activiteit en ieder apostolaat in katholieken zin. De goede godsdienstige opvoeding velke een vader zijn kinderen geeft, het ijveren van den arbeider om een afgedwaalden broeder op het rechte pad terug te brengen, kunt ge katho lieke actie noemen, Want dit is ook apostolaat. Maar in de laatste jaren, sinds het Flinke gelakte verschijnen van de Pauselijke encycliek „Ubi Arcano" in 1922, heeft het begrip (atholieke Actie een heel nieuwe en bepaalde beteekenis gekregen. Thans wordt er onder verstaan een instelling tot stelselmatige katholieke werking. In dien zin wil spreker het onderwerp behandelen. Toen Paus Pius XI vanaf het begin van zijn Pontificaat op 16 Februari 1922 met scherpen arendsblik de we reld overzag en dieper schouwde dan den oorlog, die pas ten einde was, toen Hij verder keek dan den verschrikke- lijken volkshaat en verder dan het on geloof, het zedebederf en den heiden- schen materialistischen geest, die reeds 150 jaren alles beïnvloedde, toen stond het bij den H. Vader vast. dat er een nieuwe wereld-evangelisatie noodig was om de menschheid terug te bren gen naar Christus. Bijna een jaar na de Pauskeuze kwam Z. H. met zijn eerste encycliek Ubi Arcano, de vrucht van heel lang nadenken, het program van heel zijn Pontificaat. Daarin beschrijft de Paus vooreerst de wanorde in de wereld en wijst op de hoofdoorzaak ervan: dat God is uit- gestooten uit het openbare leven. Dit noemt Z. H. de kankerwonde van de zen tijd. Als geneesmiddel wijst de Paus aan het herstel van de vrede en het Koningschap van Christus. Ten slotte draagt hij de taak om dit uit te voeren op niet alleen aan de Bischop- pen en priesters, maar ook en daar in ligt de beteekenis van deze encycliek - aan alle katholieke leeken zonder onderscheid. Geen der Pausen heeft ooit zoo dui delijk gesproken en de propageering van de Katholieke Actie-gedachte zoo zeer tot zijn levenstaak gemaakt als Pius XI, die dan ook ongetwijfeld door de geschiedenis de Paus der Katholie ke Actie genoemd zal worden. De Paus heeft in zijn encycliek de meest sterke uitdrukkingen gebezigd, b.v. waar Hij zegt, dat de levensbelan gen der Kerk gelijk zijn aan de Katho lieke Actie der leeken. In zijn strijd met Mussolini heeft de Paus inzake K. A. geen vingerbreed willen wijken. Tot de afgevaardigden op het ieugd- congres in 1925 zeide hij: Jonqelingen, gij zijt mijn medewerkers. Wij vragen u. dat gij ons toch helpen zult. Uit dezen bedelenden toon kan men den diepen ernst van den grijzen Her der voelen, als Hij over Katholieke Ac tie spreekt. Is het dan niet onbegrijpelijk, dat men over het algemeen noq te weinig doordrongen is van de K.A.-gedachte. Spr. hoopt, dat de standsorganisaties der arbeiders deze idee meer zullen in voeren. De Paus omschrijft het begrip Ka tholieke Actie als volgt: de deelname van de leeken aan het apostolaat der kerkelijke hiërarchie tot uitbreiding van liet Godsrijk. Een actie van leeken! Niet van pries ters. Het zijn dus de leeken, die de priesters bij hun Goddelijke zending moeten helpen. Het is alsof de Paus opnieuw apos telen uitzendt en de woorden van Christus herhaalt: Mij is alle macht ge geven in den hemel en op aarde. Gaat en onderwijst alle volkeren en leert hun onderhouden, wat Ik u geboden heb. Op den dag van heden is de crisis wel heel algemeen. Het komt er thans op aan op alle fronten te veroveren wat verloren is. Een georganiseerd mede-arbeiden der leeken! Hierdoor verschilt de K. A. van ieder ander individueel apostolaat, dat niettemin zeer belangrijk is. Ver sterving en gebed, onkreukbare trouw en rechtvaardigheidszin, dat alles is zeer noodzakelijk. Als iedereen durfde opkomen voor de leer en de wetten van Christus, voor Hem offers bracht en worden zou als een andere Christus, dan zou de spreuk: Alles herstellen in Christus, overbodig zijn en zou de Kerk zich snel als de radiogolf uitbreiden. Wij katholieken worden van alle kanten bespied. Men vraagt zich af of onze leer ook leeft in ons hart. Zeide Henri Hermans niet: Het grootste kwaad van dezen tijd is de onprincipi- eele katholiek. Individueel apostolaat is dus voornaam, maar het is geen K. A., want deze is een stelselmatige en georganiseerde actie. Het doel is de uitbreiding van het Godsrijk. Christus stichtte een kerk en gaf den Apostelen en in hen den pries ters de opdracht: Gaat en onderwijst alle volkeren! m.a.w. predikt de wet van het Godsrijk en brengt in de we reld de waarheid en liefde. De K. A. bedoelt nu de deelname der leeken aan deze wereldtaak der Kerk. De K. A. moet werken onder ver antwoordelijkheid van de Kerk. Wil zij vrucht dragen dan moet zij ook ge leid worden door hen, aan wien de H. Geest werd beloofd: de Paus en de Bisschoppen. Het onderscheid tusschen de onder wijzende en de leerende Kerk blijft Stalen naadlooze bestaan. Op het terrein van den pries ter mag de leek zich niet begeven. Waarom moeten de leeken deelne men aan de K. A.? De katholieke Kerk moet beschouwd worden als één groot lichaam, welks hoofd Christus is en welks organen zijn de dragers van de bestuursmacht, de bedienaars der Sacramenten en alle gedoopte leden, die in eenheid van leer en cultus zijn aangesloten. Gelijk ieder deel van het menschelijk lichaam zijn functie heeft ten opzichte van het ge heel, zoo geldt dit ook voor het mys- thieke Lichaam van Christus, waar van wij allen leden zijn. Het is dus een dwaling, ja bijna een ketterij, te meenen, dat de leeken in de Kerk slechts een passieve rol hebben te vervullen. Zij allen dienen mee te hel pen tot den opbouw van het geheel, ieder volgens zijn gaven, krachten en stand. Door het Doopsel en het Vorm sel wordt iedere mensch als het ware tot een priester, tot een apostel en sol daat van Christus geheiligd. Dat is de leer van St. Petrus en de godgeleerden, wier woorden weer op nieuw door Paus Pius XI zijn uitge sproken. Het doel van dit apostolaat der lee ken is dus de christianiseering van het leven in alle uitingen en op ieder ter rein. Zoowel in zijn encycliek ,,Quas Pri mas" over Christus' Koningschap als in ,,Quo arcano" noemt de Paus de verlaïceering de oorzaak der ontred dering in het maatschappelijke leven. Het laicisme is de ketterij van dezen tijd. Het is de miskenning van de rech ten van God en van de kerk, welke de gevolmachtigde gezant is van God. Het laicisme is het samenraapsel van vele dwalingen, die voortspruiten uit 't ongezond naturalisme dat den mensch verafgood.De philosophie der 18e en baand naar alle vormen van vrijzinnige bewegingen. De philosophie der 18e en 19e eeuw met haar naieve overschat ting van de menschelijke natuur, hief den mensch op den troon en zoo werd het hoofdthema: Godsdienst is privaat zaak, verkondigd. Toen kwam het li beralisme met het propageeren van on gebreidelde vrijheid op ieder gebied. Dan het socialisme, dat den staat ver afgood en eveneens leert, dat gods dienst privaatzaak is, dat God uit het openbare leven moet verdwijnen en dat de kerk alleen het rechtsgebied van het stille geweten heeft. Zoo kwam de scheiding tusschen kerk en staat en triomfeerde het materialisme en de godsdienstloosheid. Op sociaal-economisch terrein ver kondigde men, dat de volkshuishouding geen wetten van moraal kent. Het eigenbelang staat op den voorgrond. Kapitaal en arbeid moeten hun eigen weg zoeken. Zoo meende men alge- heelen opbloei van het economisch le ven te verkrijgen, doch de resultaten waren anders: de mensch werd een machine; men behaalde alleen door woeker winst; het eenige probleem is nog: hoeveel geld is eraan te verdienen. De wereld heeft haar 150-jaren-plan het is met de Fransche revolutie be gonnen uitgewerkt. Thans heerscht er een voornamelijk geestelijke crisis. De menschheid wilde zich evenals Ica rus hemelhoog verheffen zonder God. maar stortte omlaag, omdat zij wassen vleugelen aanbond, die smolten in de zon. Eén zet van den grooten Schaak speler. en de menschheid stond schaak mat. Achter rumoer en vermaak verbergt de wereld een grooten nood en een namelooze zielenleegte. Thans breekt het inzicht ba^n, dat we terug moeten naar den godsdienst en naar de geestelijke vormen van het christendom. Thans heeft de Voorzie nigheid aan het hoofd der Kerk een Paus geplaatst, die de leeken oproept ter christianiseering. Voor de jeugd is, het programma reeds vastgesteld. Voor de volwasse nen zal binnenkort het programma wor den vastgesteld door een commissie, waarin spr. mede zitting heeft. Het is zeker dat de standsorganisaties een be langrijke rol zullen te vervullen krijgen. Laat ons beter onzen plicht als chris tenen begrijpen en ons actief stellen aan de zijde der priesters en hun de be hulpzame hand bieden. Door de katholieke standsorganisa ties zal meer werk moeten worden ge maakt van de behartiging van de gods dienstige en zedelijke belangen der le den. De Paus wijst erop, dat men begin nen moet met de verdieping van het godsdienstig leven, versterking van het geloof, welke uitstraalt door standvas tigheid en brandenden ijver. Moge Credo Pugno veel van zulke menschen leveren en als een zuurdee- sem de heele standsorganisatie door dringen. Gelijk de Kruistochters vochten om het H. Graf aan de heidenen te ont rukken en den katholieken terug te ge ven, zoo moeten ook wij strijden om den levenden Christus terug te bren gen in de wereld. ,,God wil het!" klinkt ook thans bij monde van den Paus. Solide groote Als een reclame moest er bij al de verwarring, veroorzaakt door fascisme en communisme en alle misdaden» ge schreven staan: .Terug naar God". Spr. noemde tenslotte nog enkele van de 10 geboden, welke in fabrieken en schaftlokalen, boekkiosken, boulevards en achterbuurten als spreuken moesten hangen, om namens den Paus de menschheid eraan te herinneren, dat alleen een in waarheid beleefd Chris tendom ons allen naar de welvaart te rugvoeren kan. Dat is ook Katholieke Actie, aldus spr., en dat kan iedereen. Op deze indrukwekkende rede volg de een langdurig applaus, dat nog her haald werd toen de voorzitter, de heer Passier, den Z.Eerw. heer pastoor Heezemans in naam van allen hartelijk dank zegde. Spr. voegde hieraan nog toe een oproep tot alle katholieke ar beiders om zich aan te sluiten bij hun standsorganisatie. Zoo zal er veel te bereiken zijn in het belang van geloof en kerk. Hierna werd „Maria onze Koningin" gezongen. Belangrijke mededeelingen. In de hierop volgende vergadering met de leden der R.K. Werklieden vereeniging, deelde de Voorzitter me de, dat in den winter meer van derge lijke vergaderingen zullen worden ge houden Binnenkort zal een oproep tot de leden worden gericht tot deelname aan den kadercursus, opdat er een ka der van 30 a 40 vooral jongere perso nen wordt gevormd, welke met Credo Pugno zal samenwerken. Voorts deelde spr. mede, dat dit jaar wederom 200 is uitgetrokken voor kerstgaven aan behoeftige gezinnen. De vergadering verklaarde in een applaus met dit plan van het bestuur accoord te gaan. In verband met de devaluatie worden de leden verzocht ongemotiveerde prijs- verhoogingen ter kennis te brengen van het bestuur, dat dan prijsopdrij ving kan tegengaan. Op Zondag 8 November a.s. zal de feestvergadering gehouden worden. Voorts wijst spr. erop, dat de ach terstallige contributie behoort te wor den voldaan, ook betaalt men de con tributie der vakbonden: Gebeurt dit niet, dan zal het bestuur deze leden royeeren, waardoor zij ook automa tisch als lid van de vakvereeniging worden uitgeschakeld. Verder zet spr. uitvoerig uiteen, welke rol het bestuur heeft gespeeld ten aanzien van het agentschap van de Volkskrant, waarover zooveel praatjes in omloop zijn. De directie van het blad had den heer Buyckx, toen de vroegere agent reeds ontslag had gekregen, ge vraagd om een nieuwen persoon te willen aanwijzen. Dhr. Buyckx heeft zich tot het bestuur der Werklieden vereeniging gewend en het bestuur heeft toen aanbevolen den heer van Herpen, die toen benoemd is. De las terpraat, als zou het bestuur bewerkt hebben, dat de vroegere agent ontsla gen werd en de heer van Herpen be noemd is dus van iederen grond ont bloot. De leden die voortgaan met dergelij ke praatjes het bestuur onrechtvaardig te beschuldigen en zoo de belangen der vereeniging schaden, kunnen volgens de statuten worden geroyeerd. De WelEerw. heer v. Rooy, geeste lijk adviseur, sprak nog een propagan distisch woord tot deelname aan den kadercursus, waardoor het contact tus schen de leden en hun organisatie ste viger zal worden gemaakt en bracht hulde aan Credo Pugno, waarmede het komende kader zal samenwerken, voor den verdienstelijken arbeid, welke reeds door C. P. werd verricht. Hierna werd de vergadering geslo ten. AUTOBUSDIENST OOSTERHOUT—WAALWIJK. Naar wij vernemen is door de N.V. Brabantsche Buurtspoorwegen en Au tobusdiensten B.B.A. te Breda, aan Ge deputeerde Staten concessie aange vraagd voor de exploitatie van een autobusdienst van Oosterhout—Oost- eind—'s Gravemoer—Waspik—'s Gre- velduin-Capelle Vrijhoeve-Capelle en Sprang naar Waalwijk. Zooals bekend heeft vroeger de Zui- der-Stoomtram reeds een gedeelte van dit traject geëxploiteerd met bussen, maar waar de route toen niet juist ge kozen was, moest deze weldra worden opgegeven. Wanneer de huidige aanvraag door Ged. Staten wordt goedgekeurd en daaraan valt niet te twijfelen, waar het hier een groot verkeersbelang betreft en geen enkele bestaande lijn concur rentie wordt aangedaan, dan wordt hierdoor in een groote verkeersbehoef- te voorzien. Vooral 's Gravemoer zal ze uit z'n isolement verlossen, het krijgt goede gelegenheid naar 't station Was pik S. S. en geen wonder dat juist 't gemeentebestuur van 's-Gravemoer met alle kracht voor dit plan heeft ge ijverd. Ook voor Waspik, 's-Grevelduin- en Kanjers van Eerste klas groote Vrijhoeve-Capelle en Sprang, die op Waalwijk georiënteerd zijn en in bus verbindingen zeer stiefmoederlijk be deeld waren tot nu toe, is deze verbin ding een mooie uitkomst, zoodat zij voor de geheele streek van groot be lang is en voor de gemeente Waalwijk in 't bijzonder.- Deze dienst geeft een mooie aan sluiting op de lijn Waalwijk's-Bosch en Tilburg en omgekeerd wordt via Oosterhout een gemakkelijke commu nicatie met Breda bereikt, daar elk half uur een dienst is van Oosterhout op Breda. Een plan dus dat op allerlei wijzen toejuiching en steun verdient. R.K. Vrouwenbond. Eerste algemeene vergadering. Vrijdagavond om 8 uur zal in de zaal van het Bondsgebouw de eerste algemeene vergadering van den R.K. Vrouwenbond gehouden wor den. De Z.Eerw. heer Pastoor Heeze mans, geestelijk adviseur, zal een toespraak houden, terwijl voorts de installatie plaats heeft van de nieuwe presidente mevrouw HofTmans— v. d. Schoot. Voorts zullen twee eerw. Zusters der Orde van Lavigerie te Boxtel een causerie houden over haar missiewerk onder de Mohamme danen. De heide religieuzen ver bleven daar ruim 40 jaar, zoodat men ongetwijfeld zeer interessante dingen te hooien zult krijgen. Het winterseizoen van den R.K, Vrouwenbond moet goed worden ingezet en daarom rekent het bestuur ook op een goede opkomst van de leden. Het programma van dezen eersten avond is voorzeker zeer aantrekke lijk. R.K. Werkmeestersbond. Zondag heeft de afdeeling Waal wijk van den Ned. R.K. Werk meestersbond »St Johannes de Dooper« haar jaarlijkschen feestdag gevierd. Onder de H. Mis met algemeene H Communie der leden in de kapel der Eerw. Zusters zong een koor, samengesteld uit leden der vereeni ging kerkelijke gezangen. Tijdens de feestvergadering des avonds in café «De Molenvliet« hebben- de WelEerw. heer van Rooij, geestelijk adviseur en de heer Terhorst, bondsvoorzitter een toespraak gehouden, waarin zij resp. op het godsdienstige belang en het practische nut van het lidmaatschap wezen. Op aangename wijze en in de meest vroolijke stemming is voorts een keurig verzorgd feestprogramma afgewerkt S. S. S. Naar wij vernemen heeft de heer Laur. van Drunen, wegens over drukke werkzaamheden op het terrein der gymnastiek, z'n ontslag genomen als leider van SSS. Het heengaan van zulk een verdienste lijk leider, die de vereeniging vanaf «ie oprichting tot zulk een hoog peil wist te brengen, is zeer zeker voor SSS een groot verlies. „Visscherslust" Zondag j. 1. hield de vereeniging Visscherslust» haar najaars onder ling concours. Toen om ongeveer u uur verzamelen geblazen werd waren niet minder dan 53 leden aauwezig om den strijd om den eerepalm ^beker) en de schitterende prijzen aan te b.nden. Ondanks den zwaren storm, die het watervlak tot een woelige massa maakte werd er buitengewoon goed gevischt, wel een bewijs, dat het vischwater der vereeniging rijk met waterbewoners bevolkt is. Na 2 uren enerveerend dobber turen was de wedstrijd ten ten einde, 's Avonds werd de ge vangen visch gewogen en de behaalde prijzen vastgesteld. Daarbij bleek dat de eerste tien prijzen werden gewonnen door r.p.: P. Biekens, P. van Meeuwen, A. Merks, P. v. d. Wiel, Adr. Hom bergen, J. Biekens, Jan v. Bokhoven, J. Wagenmakers, E. van Schaijk en Z. van Leent. De beker werd gewonnen door den heer P. van Meeuwen, met 15 stuks, waardoor hij gedurende het seizoen 1936 '37 koning is. Met een passend woord werden 's avonds de prijzen aan de winnaars uitgereikt door den voorzitter der vereeniging den heer Q. v. d. Hoven. Na alloop daarvan bleven allen nog eenigen tijd gezellig bijeen en werden de resteerende uurtjes voor politieuur met zang en muziek doorgebracht. Te spoedig was het uur van scheiden daar en behoorde dit buitengewoon goed geslaagde onderling concours weer tot het verleden. Uit éen stuk geperste v h BI ERLAAGH - WAALWIJK SCHOENFABRIEK „IJSSELMEER". De indertijd met ruimen rijks- steun opgerichte en met zooveel ophef geopende schoenfabriek »lJsselmeer« te Bunschoten, waar tegen van de zijde der schoen industrie zulk een felle actie werd gevoerd, is thans naar wij vernemen, reeds stopgezet Voor de talrijke Waalwijkers, die er hier hun p >sitie aan gaven en naar Bunschoten trokken, mede een geweldige strop. EENDRACHT MAAKT MACHT. De handboogschuttersvereeniging «Eendracht maakt Macht« hield Zaterdagavond een algemeene ver gadering in het café »'t Vosje«, waarop het bestuur als volgt ge kozen werd J Klijberg, voorzitter, J. Ver hoeven 2e voorzitter, Chr. van den Hoven Sr secretaris, H. Musch 2e secretaris, H. van der Mee penning meester, P. van Dijk le commis saris, P. van den Hoven, 2e com missaris, P. v Bavel le peilmeesler, C. Pullens, 2e pijlmeester. Ned. Herv. Kerk Waalwijk. Donderdag 22 October 1936 eerste lezing, des avonds te 8 uur precies. Spreker: de Weleerw. Heer Ds. P. Visser te Amsterdam. Onderwerp; De profeet Jesaja. De lezing wordt gehouden in de kerkzaak Een schadepost. Bij den heer V. in de Stations straat alhier werden dezer dagen door een rat niet minder dan 20 kanarievogelsfmann en) doodgebeten OPENING. Blijkens in dit nummer voorkomende advertentie opent de heer Hugo Esch vanmiddag zijn nieuw Café aan den Parallelweg hoek Putstraat. Het interieur ziet er smaakvol uit en de biljartliefhebbers vinden er ook een prima biljart. De nieuwe exploitant heeft een en ander grondig vernieuwd en verfraaid, wat ongetwijfeld de heropende zaak ten goede zal komen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1936 | | pagina 5