Plaatselijke Berichten.
KATHOLIEKE ACTIE.
Vulemmers 39 ets.
Reuze-Bedkruik 89 ets.
Kolenzeven 39 ets.
Werksponzen
24 ets.
Dweilen
26 ets.
Vuilnisblikken 1
5 ets.
fa
A
niOR H0LT6REFE
Woensdag 21 October 1936. No. 84.
De Echo van het Zuiden
Tweede Blad
EEN belangrijke rede van
PASTOOR HEEZEMANS.
Maandagavond heeft de Z.Eerw.
heer pastoor Heezemans in de stamp
volle zaal van het Bondsgebouw een
^langrijke rede gehouden over de den
laatsten tijd in het katholieke vereeni-
gjngsleven zooveel besproken Katho
lieke Actie.
De vergadering, welke hiervoor door
Je R. K. Werkliedenvereeniging voor
haar leden werd belegd, werd mede
bijgewoond door de K.J.V., R.M.J.V.,
K.A.J.V. en K.J.M.V.
De heer F. Passier, voorzitter, open-
Je de bijeenkomst en heette in het bij
zonder pastoor Heezemans van harte
yelkom.
Nadat het strijdlied was gezongen
beklom de gewijde spreker onder luid
applaus het spreekgestoelte tot het uit
spreken van zijn rede.
Het onderwerp Katholieke Actie",
aldus spr., is niet zoo eenvoudig als op
pervlakkig zou lijken, vooral niet als
men volledig wil begrijpen, wat Z. H.
Je Paus hieronder verstaat.
De oorspronkelijke beteekenis van
Katholieke Actie is alle katholiek wer
ken, alle katholieke activiteit en ieder
apostolaat in katholieken zin.
De goede godsdienstige opvoeding
velke een vader zijn kinderen geeft,
het ijveren van den arbeider om een
afgedwaalden broeder op het rechte
pad terug te brengen, kunt ge katho
lieke actie noemen, Want dit is ook
apostolaat.
Maar in de laatste jaren, sinds het
Flinke gelakte
verschijnen van de Pauselijke encycliek
„Ubi Arcano" in 1922, heeft het begrip
(atholieke Actie een heel nieuwe en
bepaalde beteekenis gekregen. Thans
wordt er onder verstaan een instelling
tot stelselmatige katholieke werking.
In dien zin wil spreker het onderwerp
behandelen.
Toen Paus Pius XI vanaf het begin
van zijn Pontificaat op 16 Februari
1922 met scherpen arendsblik de we
reld overzag en dieper schouwde dan
den oorlog, die pas ten einde was, toen
Hij verder keek dan den verschrikke-
lijken volkshaat en verder dan het on
geloof, het zedebederf en den heiden-
schen materialistischen geest, die reeds
150 jaren alles beïnvloedde, toen stond
het bij den H. Vader vast. dat er een
nieuwe wereld-evangelisatie noodig
was om de menschheid terug te bren
gen naar Christus.
Bijna een jaar na de Pauskeuze
kwam Z. H. met zijn eerste encycliek
Ubi Arcano, de vrucht van heel lang
nadenken, het program van heel zijn
Pontificaat.
Daarin beschrijft de Paus vooreerst
de wanorde in de wereld en wijst op
de hoofdoorzaak ervan: dat God is uit-
gestooten uit het openbare leven. Dit
noemt Z. H. de kankerwonde van de
zen tijd. Als geneesmiddel wijst de
Paus aan het herstel van de vrede en
het Koningschap van Christus. Ten
slotte draagt hij de taak om dit uit te
voeren op niet alleen aan de Bischop-
pen en priesters, maar ook en daar
in ligt de beteekenis van deze encycliek
- aan alle katholieke leeken zonder
onderscheid.
Geen der Pausen heeft ooit zoo dui
delijk gesproken en de propageering
van de Katholieke Actie-gedachte zoo
zeer tot zijn levenstaak gemaakt als
Pius XI, die dan ook ongetwijfeld door
de geschiedenis de Paus der Katholie
ke Actie genoemd zal worden.
De Paus heeft in zijn encycliek de
meest sterke uitdrukkingen gebezigd,
b.v. waar Hij zegt, dat de levensbelan
gen der Kerk gelijk zijn aan de Katho
lieke Actie der leeken.
In zijn strijd met Mussolini heeft de
Paus inzake K. A. geen vingerbreed
willen wijken.
Tot de afgevaardigden op het ieugd-
congres in 1925 zeide hij: Jonqelingen,
gij zijt mijn medewerkers. Wij vragen
u. dat gij ons toch helpen zult.
Uit dezen bedelenden toon kan men
den diepen ernst van den grijzen Her
der voelen, als Hij over Katholieke Ac
tie spreekt.
Is het dan niet onbegrijpelijk, dat
men over het algemeen noq te weinig
doordrongen is van de K.A.-gedachte.
Spr. hoopt, dat de standsorganisaties
der arbeiders deze idee meer zullen in
voeren.
De Paus omschrijft het begrip Ka
tholieke Actie als volgt: de deelname
van de leeken aan het apostolaat der
kerkelijke hiërarchie tot uitbreiding van
liet Godsrijk.
Een actie van leeken! Niet van pries
ters. Het zijn dus de leeken, die de
priesters bij hun Goddelijke zending
moeten helpen.
Het is alsof de Paus opnieuw apos
telen uitzendt en de woorden van
Christus herhaalt: Mij is alle macht ge
geven in den hemel en op aarde. Gaat
en onderwijst alle volkeren en leert hun
onderhouden, wat Ik u geboden heb.
Op den dag van heden is de crisis
wel heel algemeen. Het komt er thans
op aan op alle fronten te veroveren
wat verloren is.
Een georganiseerd mede-arbeiden
der leeken! Hierdoor verschilt de K. A.
van ieder ander individueel apostolaat,
dat niettemin zeer belangrijk is. Ver
sterving en gebed, onkreukbare trouw
en rechtvaardigheidszin, dat alles is
zeer noodzakelijk. Als iedereen durfde
opkomen voor de leer en de wetten
van Christus, voor Hem offers bracht
en worden zou als een andere Christus,
dan zou de spreuk: Alles herstellen in
Christus, overbodig zijn en zou de Kerk
zich snel als de radiogolf uitbreiden.
Wij katholieken worden van alle
kanten bespied. Men vraagt zich af of
onze leer ook leeft in ons hart. Zeide
Henri Hermans niet: Het grootste
kwaad van dezen tijd is de onprincipi-
eele katholiek. Individueel apostolaat
is dus voornaam, maar het is geen K.
A., want deze is een stelselmatige en
georganiseerde actie.
Het doel is de uitbreiding van het
Godsrijk. Christus stichtte een kerk en
gaf den Apostelen en in hen den pries
ters de opdracht: Gaat en onderwijst
alle volkeren! m.a.w. predikt de wet
van het Godsrijk en brengt in de we
reld de waarheid en liefde. De K. A.
bedoelt nu de deelname der leeken aan
deze wereldtaak der Kerk.
De K. A. moet werken onder ver
antwoordelijkheid van de Kerk. Wil
zij vrucht dragen dan moet zij ook ge
leid worden door hen, aan wien de H.
Geest werd beloofd: de Paus en de
Bisschoppen.
Het onderscheid tusschen de onder
wijzende en de leerende Kerk blijft
Stalen naadlooze
bestaan. Op het terrein van den pries
ter mag de leek zich niet begeven.
Waarom moeten de leeken deelne
men aan de K. A.?
De katholieke Kerk moet beschouwd
worden als één groot lichaam, welks
hoofd Christus is en welks organen zijn
de dragers van de bestuursmacht, de
bedienaars der Sacramenten en alle
gedoopte leden, die in eenheid van leer
en cultus zijn aangesloten. Gelijk ieder
deel van het menschelijk lichaam zijn
functie heeft ten opzichte van het ge
heel, zoo geldt dit ook voor het mys-
thieke Lichaam van Christus, waar
van wij allen leden zijn.
Het is dus een dwaling, ja bijna een
ketterij, te meenen, dat de leeken in de
Kerk slechts een passieve rol hebben te
vervullen. Zij allen dienen mee te hel
pen tot den opbouw van het geheel,
ieder volgens zijn gaven, krachten en
stand. Door het Doopsel en het Vorm
sel wordt iedere mensch als het ware
tot een priester, tot een apostel en sol
daat van Christus geheiligd.
Dat is de leer van St. Petrus en de
godgeleerden, wier woorden weer op
nieuw door Paus Pius XI zijn uitge
sproken.
Het doel van dit apostolaat der lee
ken is dus de christianiseering van het
leven in alle uitingen en op ieder ter
rein.
Zoowel in zijn encycliek ,,Quas Pri
mas" over Christus' Koningschap als
in ,,Quo arcano" noemt de Paus de
verlaïceering de oorzaak der ontred
dering in het maatschappelijke leven.
Het laicisme is de ketterij van dezen
tijd. Het is de miskenning van de rech
ten van God en van de kerk, welke de
gevolmachtigde gezant is van God.
Het laicisme is het samenraapsel van
vele dwalingen, die voortspruiten uit
't ongezond naturalisme dat den mensch
verafgood.De philosophie der 18e en
baand naar alle vormen van vrijzinnige
bewegingen. De philosophie der 18e en
19e eeuw met haar naieve overschat
ting van de menschelijke natuur, hief
den mensch op den troon en zoo werd
het hoofdthema: Godsdienst is privaat
zaak, verkondigd. Toen kwam het li
beralisme met het propageeren van on
gebreidelde vrijheid op ieder gebied.
Dan het socialisme, dat den staat ver
afgood en eveneens leert, dat gods
dienst privaatzaak is, dat God uit het
openbare leven moet verdwijnen en
dat de kerk alleen het rechtsgebied van
het stille geweten heeft. Zoo kwam de
scheiding tusschen kerk en staat en
triomfeerde het materialisme en de
godsdienstloosheid.
Op sociaal-economisch terrein ver
kondigde men, dat de volkshuishouding
geen wetten van moraal kent. Het
eigenbelang staat op den voorgrond.
Kapitaal en arbeid moeten hun eigen
weg zoeken. Zoo meende men alge-
heelen opbloei van het economisch le
ven te verkrijgen, doch de resultaten
waren anders: de mensch werd een
machine; men behaalde alleen door
woeker winst; het eenige probleem is
nog: hoeveel geld is eraan te verdienen.
De wereld heeft haar 150-jaren-plan
het is met de Fransche revolutie be
gonnen uitgewerkt. Thans heerscht
er een voornamelijk geestelijke crisis.
De menschheid wilde zich evenals Ica
rus hemelhoog verheffen zonder God.
maar stortte omlaag, omdat zij wassen
vleugelen aanbond, die smolten in de
zon. Eén zet van den grooten Schaak
speler. en de menschheid stond schaak
mat.
Achter rumoer en vermaak verbergt
de wereld een grooten nood en een
namelooze zielenleegte.
Thans breekt het inzicht ba^n, dat
we terug moeten naar den godsdienst
en naar de geestelijke vormen van het
christendom. Thans heeft de Voorzie
nigheid aan het hoofd der Kerk een
Paus geplaatst, die de leeken oproept
ter christianiseering.
Voor de jeugd is, het programma
reeds vastgesteld. Voor de volwasse
nen zal binnenkort het programma wor
den vastgesteld door een commissie,
waarin spr. mede zitting heeft. Het is
zeker dat de standsorganisaties een be
langrijke rol zullen te vervullen krijgen.
Laat ons beter onzen plicht als chris
tenen begrijpen en ons actief stellen
aan de zijde der priesters en hun de be
hulpzame hand bieden.
Door de katholieke standsorganisa
ties zal meer werk moeten worden ge
maakt van de behartiging van de gods
dienstige en zedelijke belangen der le
den.
De Paus wijst erop, dat men begin
nen moet met de verdieping van het
godsdienstig leven, versterking van het
geloof, welke uitstraalt door standvas
tigheid en brandenden ijver.
Moge Credo Pugno veel van zulke
menschen leveren en als een zuurdee-
sem de heele standsorganisatie door
dringen.
Gelijk de Kruistochters vochten om
het H. Graf aan de heidenen te ont
rukken en den katholieken terug te ge
ven, zoo moeten ook wij strijden om
den levenden Christus terug te bren
gen in de wereld. ,,God wil het!" klinkt
ook thans bij monde van den Paus.
Solide groote
Als een reclame moest er bij al de
verwarring, veroorzaakt door fascisme
en communisme en alle misdaden» ge
schreven staan: .Terug naar God".
Spr. noemde tenslotte nog enkele van
de 10 geboden, welke in fabrieken en
schaftlokalen, boekkiosken, boulevards
en achterbuurten als spreuken moesten
hangen, om namens den Paus de
menschheid eraan te herinneren, dat
alleen een in waarheid beleefd Chris
tendom ons allen naar de welvaart te
rugvoeren kan.
Dat is ook Katholieke Actie, aldus
spr., en dat kan iedereen.
Op deze indrukwekkende rede volg
de een langdurig applaus, dat nog her
haald werd toen de voorzitter, de heer
Passier, den Z.Eerw. heer pastoor
Heezemans in naam van allen hartelijk
dank zegde. Spr. voegde hieraan nog
toe een oproep tot alle katholieke ar
beiders om zich aan te sluiten bij hun
standsorganisatie. Zoo zal er veel te
bereiken zijn in het belang van geloof
en kerk.
Hierna werd „Maria onze Koningin"
gezongen.
Belangrijke mededeelingen.
In de hierop volgende vergadering
met de leden der R.K. Werklieden
vereeniging, deelde de Voorzitter me
de, dat in den winter meer van derge
lijke vergaderingen zullen worden ge
houden Binnenkort zal een oproep tot
de leden worden gericht tot deelname
aan den kadercursus, opdat er een ka
der van 30 a 40 vooral jongere perso
nen wordt gevormd, welke met Credo
Pugno zal samenwerken.
Voorts deelde spr. mede, dat dit jaar
wederom 200 is uitgetrokken voor
kerstgaven aan behoeftige gezinnen. De
vergadering verklaarde in een applaus
met dit plan van het bestuur accoord
te gaan.
In verband met de devaluatie worden
de leden verzocht ongemotiveerde prijs-
verhoogingen ter kennis te brengen
van het bestuur, dat dan prijsopdrij
ving kan tegengaan.
Op Zondag 8 November a.s. zal de
feestvergadering gehouden worden.
Voorts wijst spr. erop, dat de ach
terstallige contributie behoort te wor
den voldaan, ook betaalt men de con
tributie der vakbonden: Gebeurt dit
niet, dan zal het bestuur deze leden
royeeren, waardoor zij ook automa
tisch als lid van de vakvereeniging
worden uitgeschakeld.
Verder zet spr. uitvoerig uiteen,
welke rol het bestuur heeft gespeeld
ten aanzien van het agentschap van de
Volkskrant, waarover zooveel praatjes
in omloop zijn. De directie van het blad
had den heer Buyckx, toen de vroegere
agent reeds ontslag had gekregen, ge
vraagd om een nieuwen persoon te
willen aanwijzen. Dhr. Buyckx heeft
zich tot het bestuur der Werklieden
vereeniging gewend en het bestuur
heeft toen aanbevolen den heer van
Herpen, die toen benoemd is. De las
terpraat, als zou het bestuur bewerkt
hebben, dat de vroegere agent ontsla
gen werd en de heer van Herpen be
noemd is dus van iederen grond ont
bloot.
De leden die voortgaan met dergelij
ke praatjes het bestuur onrechtvaardig
te beschuldigen en zoo de belangen der
vereeniging schaden, kunnen volgens
de statuten worden geroyeerd.
De WelEerw. heer v. Rooy, geeste
lijk adviseur, sprak nog een propagan
distisch woord tot deelname aan den
kadercursus, waardoor het contact tus
schen de leden en hun organisatie ste
viger zal worden gemaakt en bracht
hulde aan Credo Pugno, waarmede het
komende kader zal samenwerken, voor
den verdienstelijken arbeid, welke
reeds door C. P. werd verricht.
Hierna werd de vergadering geslo
ten.
AUTOBUSDIENST
OOSTERHOUT—WAALWIJK.
Naar wij vernemen is door de N.V.
Brabantsche Buurtspoorwegen en Au
tobusdiensten B.B.A. te Breda, aan Ge
deputeerde Staten concessie aange
vraagd voor de exploitatie van een
autobusdienst van Oosterhout—Oost-
eind—'s Gravemoer—Waspik—'s Gre-
velduin-Capelle Vrijhoeve-Capelle
en Sprang naar Waalwijk.
Zooals bekend heeft vroeger de Zui-
der-Stoomtram reeds een gedeelte van
dit traject geëxploiteerd met bussen,
maar waar de route toen niet juist ge
kozen was, moest deze weldra worden
opgegeven.
Wanneer de huidige aanvraag door
Ged. Staten wordt goedgekeurd en
daaraan valt niet te twijfelen, waar het
hier een groot verkeersbelang betreft
en geen enkele bestaande lijn concur
rentie wordt aangedaan, dan wordt
hierdoor in een groote verkeersbehoef-
te voorzien. Vooral 's Gravemoer zal ze
uit z'n isolement verlossen, het krijgt
goede gelegenheid naar 't station Was
pik S. S. en geen wonder dat juist 't
gemeentebestuur van 's-Gravemoer
met alle kracht voor dit plan heeft ge
ijverd.
Ook voor Waspik, 's-Grevelduin- en
Kanjers van
Eerste klas groote
Vrijhoeve-Capelle en Sprang, die op
Waalwijk georiënteerd zijn en in bus
verbindingen zeer stiefmoederlijk be
deeld waren tot nu toe, is deze verbin
ding een mooie uitkomst, zoodat zij
voor de geheele streek van groot be
lang is en voor de gemeente Waalwijk
in 't bijzonder.-
Deze dienst geeft een mooie aan
sluiting op de lijn Waalwijk's-Bosch
en Tilburg en omgekeerd wordt via
Oosterhout een gemakkelijke commu
nicatie met Breda bereikt, daar elk half
uur een dienst is van Oosterhout op
Breda.
Een plan dus dat op allerlei wijzen
toejuiching en steun verdient.
R.K. Vrouwenbond.
Eerste algemeene vergadering.
Vrijdagavond om 8 uur zal in de
zaal van het Bondsgebouw de eerste
algemeene vergadering van den
R.K. Vrouwenbond gehouden wor
den.
De Z.Eerw. heer Pastoor Heeze
mans, geestelijk adviseur, zal een
toespraak houden, terwijl voorts de
installatie plaats heeft van de nieuwe
presidente mevrouw HofTmans—
v. d. Schoot.
Voorts zullen twee eerw. Zusters
der Orde van Lavigerie te Boxtel
een causerie houden over haar
missiewerk onder de Mohamme
danen. De heide religieuzen ver
bleven daar ruim 40 jaar, zoodat
men ongetwijfeld zeer interessante
dingen te hooien zult krijgen.
Het winterseizoen van den R.K,
Vrouwenbond moet goed worden
ingezet en daarom rekent het
bestuur ook op een goede opkomst
van de leden.
Het programma van dezen eersten
avond is voorzeker zeer aantrekke
lijk.
R.K. Werkmeestersbond.
Zondag heeft de afdeeling Waal
wijk van den Ned. R.K. Werk
meestersbond »St Johannes de
Dooper« haar jaarlijkschen feestdag
gevierd.
Onder de H. Mis met algemeene
H Communie der leden in de kapel
der Eerw. Zusters zong een koor,
samengesteld uit leden der vereeni
ging kerkelijke gezangen.
Tijdens de feestvergadering des
avonds in café «De Molenvliet«
hebben- de WelEerw. heer van
Rooij, geestelijk adviseur en de
heer Terhorst, bondsvoorzitter een
toespraak gehouden, waarin zij resp.
op het godsdienstige belang en het
practische nut van het lidmaatschap
wezen.
Op aangename wijze en in de
meest vroolijke stemming is voorts
een keurig verzorgd feestprogramma
afgewerkt
S. S. S.
Naar wij vernemen heeft de heer
Laur. van Drunen, wegens over
drukke werkzaamheden op het
terrein der gymnastiek, z'n ontslag
genomen als leider van SSS. Het
heengaan van zulk een verdienste
lijk leider, die de vereeniging vanaf
«ie oprichting tot zulk een hoog
peil wist te brengen, is zeer zeker
voor SSS een groot verlies.
„Visscherslust"
Zondag j. 1. hield de vereeniging
Visscherslust» haar najaars onder
ling concours. Toen om ongeveer
u uur verzamelen geblazen werd
waren niet minder dan 53 leden
aauwezig om den strijd om den
eerepalm ^beker) en de schitterende
prijzen aan te b.nden. Ondanks den
zwaren storm, die het watervlak tot
een woelige massa maakte werd er
buitengewoon goed gevischt, wel
een bewijs, dat het vischwater der
vereeniging rijk met waterbewoners
bevolkt is. Na 2 uren enerveerend
dobber turen was de wedstrijd ten
ten einde, 's Avonds werd de ge
vangen visch gewogen en de behaalde
prijzen vastgesteld.
Daarbij bleek dat de eerste tien
prijzen werden gewonnen door r.p.:
P. Biekens, P. van Meeuwen, A.
Merks, P. v. d. Wiel, Adr. Hom
bergen, J. Biekens, Jan v. Bokhoven,
J. Wagenmakers, E. van Schaijk en
Z. van Leent.
De beker werd gewonnen door
den heer P. van Meeuwen, met 15
stuks, waardoor hij gedurende het
seizoen 1936 '37 koning is.
Met een passend woord werden
's avonds de prijzen aan de winnaars
uitgereikt door den voorzitter der
vereeniging den heer Q. v. d. Hoven.
Na alloop daarvan bleven allen
nog eenigen tijd gezellig bijeen en
werden de resteerende uurtjes voor
politieuur met zang en muziek
doorgebracht. Te spoedig was het
uur van scheiden daar en behoorde
dit buitengewoon goed geslaagde
onderling concours weer tot het
verleden.
Uit éen stuk geperste
v h
BI
ERLAAGH - WAALWIJK
SCHOENFABRIEK „IJSSELMEER".
De indertijd met ruimen rijks-
steun opgerichte en met zooveel
ophef geopende schoenfabriek
»lJsselmeer« te Bunschoten, waar
tegen van de zijde der schoen
industrie zulk een felle actie werd
gevoerd, is thans naar wij vernemen,
reeds stopgezet
Voor de talrijke Waalwijkers, die
er hier hun p >sitie aan gaven en
naar Bunschoten trokken, mede
een geweldige strop.
EENDRACHT MAAKT MACHT.
De handboogschuttersvereeniging
«Eendracht maakt Macht« hield
Zaterdagavond een algemeene ver
gadering in het café »'t Vosje«,
waarop het bestuur als volgt ge
kozen werd
J Klijberg, voorzitter, J. Ver
hoeven 2e voorzitter, Chr. van den
Hoven Sr secretaris, H. Musch 2e
secretaris, H. van der Mee penning
meester, P. van Dijk le commis
saris, P. van den Hoven, 2e com
missaris, P. v Bavel le peilmeesler,
C. Pullens, 2e pijlmeester.
Ned. Herv. Kerk Waalwijk.
Donderdag 22 October 1936 eerste
lezing, des avonds te 8 uur precies.
Spreker: de Weleerw. Heer Ds. P.
Visser te Amsterdam.
Onderwerp; De profeet Jesaja.
De lezing wordt gehouden in de
kerkzaak
Een schadepost.
Bij den heer V. in de Stations
straat alhier werden dezer dagen
door een rat niet minder dan 20
kanarievogelsfmann en) doodgebeten
OPENING.
Blijkens in dit nummer voorkomende
advertentie opent de heer Hugo Esch
vanmiddag zijn nieuw Café aan den
Parallelweg hoek Putstraat.
Het interieur ziet er smaakvol uit en
de biljartliefhebbers vinden er ook een
prima biljart.
De nieuwe exploitant heeft een en
ander grondig vernieuwd en verfraaid,
wat ongetwijfeld de heropende zaak ten
goede zal komen.