GESCHIEDENIS OER HERV. KERK TE BESOljEN ABONNEERT U OP DIT BUD. Mijn vriend Casimir. Zaterdag:i5,|Mei 1937 No. 39 De Echo vanlhet Zuiden. Tweede Blad 1610—1935. Door J. van der Hammen Nicz. L.V. Uil de geschiedenis van den diaken Antonie Kuijsten heeft de lezer kun nen zien, dat er op kerkelijk gebied te Besoijen in de tweede helft der achttiende eeuw nog al eenige ver warring, verwijdering en vijandschap onder de Besoijensche ingezetenen heerschten. Die verwarring en vij andschap bleven niet beperkt tot Be soijen alleen, wel neen, overal hier te lande heerschten in dien tijd groote onrust en ontevredenheid. Ook op maatschappelijk terrein was tóen niet alles „rozengeur en maneschijn". Het tijdvak van 1770 of 1780 tot 1787 ook wel Patriotten-, keezen-, of „prui kentijd" genoemd was in ons heele land en ook op kleine plaatsen, zooals Besoijen, een tijd van toenemende on tevredenheid en verregaande buiten sporigheden. Die ontevredenheid vond haar oorzaak voornamelijk hierin, ctat in de meeste steden, stadjes en kleinere plaatsen het bewind en dus ook de macht berustten en tientallen jaren lang bleven berusten in handen van enkele, bevoorrechte families, die nauwlettend en argwanend toezagen, dat het stads- of dorpsbestuur aan haar of haren verwanten niet kon ontglippen. Er heerschte derhalve in de meeste plaatsen van ons land eene familieregeering, die minachtend en laatdunkend op de overige burgers nederzag. In Amsterdam was dat o.a. zeer erg en in het oog loopend. Geen wonder dus, dat %r al sinds geruimen t>jd, reeds vóór 1750, hij de onder drukte partij, waartoe zoowel gegoe den als geringen behoorden, een geest "an ontevredenheid was ontstaan, een geestesrichting welke men democratie zou kunnen noemen, en die door meer ol minder doeltreffende geschriften de oogen van hel volk zocht open te houden en te wijzen op de be slaande misbruiken. Als zoodanig was die geestesrichting een gezonde levens uiting, maar toen later vreemde schrijvers vooral Fransche, o.a. Montesquieu, Voltaire en Rousseau het volk begonnen, op te zweepen, werd die oorspronkelijke gezonde gees tesuiting meer en meer in verkeerde banen geleid. Zoo ontstonden in stad en land van lieverlede elkander vijan dig gezinde partijschappen, welke met de namen Patriotten of Keezen en Prinsgezindcn werden aangeduid. De Patriotten waren echter niet overal eensgezind, verre van dien: er waren echte Patriotten, die met geoorloofde middelen de misstanden in bestuur en regeering poogden te verbeteren, en valschc Patriotten, die, opgeruid door revolutionnaire ideeën, den oor spronkelijk gezonden geest des volk\ vergiftigden en op verkeerde zijpaden leidden. Terwijl de echte Patriotten de verkeerde toestanden hekelden en ook den stadhouder prins Willem IV in woord en geschrift aanrieden de wantoestanden hier en elders uit den weg te ruimen, zonder hem van de verkeerdheden de schuld te geven, wierpen dj valsche Patriotten, (een Fransche namaak) met de verre- gaandsche brutaliteit die schuld op den prins van Oranje. Tallooze Pa triottische schotschriften eil pamflet ten werden alom verspreid, welke in hatelijke en beleedigende termen den prins aanvielen en verguisden, waar tegenover de prinsgezindcn in hunne tegenaanvallen in verwoedheid niet onderdeden Het moet geen verwondering wek ken, als ik beweer, dat ook vele toen malige predikanten de partij der Pa triotten aanhingen, hetzij daadwerke lijk, hetzij onbewust. Reeds gedurende geruimen tijd waren de leerredenen, die vele predikanten des Zondags op den kansel verkondigden, doortrok ken van een democratischen geest, en het sprak dus vanzelf, dat hunne toe hoorders van die gezindheid meer ol minder overnamen. Ook in deze stre ken waren Patriottische predikanten; ik noem er slechts drie: Ds. Arnoldus Marcel, predikant te Rijswijk in den lande van Altena, Ds. J. Merree, predikant lp Sprang, en onze bekende predikant Ds. Pieter Willem Leemans te Besoijen. Ds. Merree van Sprang was zelfs lid van de Waalwijksche politiek-patriottische sociëteit Libera tatis Amor, eene vereeniging de naam geeft het genoegzaam te kennen opgericht met het doel, om de vrij heden der Waalwijksche burgers voor te staan en te verzekeren, waarover later meer. Ook moet het niet ver wonderen, dat \cle Roomsch-Katho- lieken, vooral in de Genevc.liteitslan- den, zich hij de Patriotten aansloten. Immers was de Roomsche kerk in Stunts-Brabant weit. 1648 door pla- kanl op plakaat der Staten-Generaal geheel in boeien geslagen, zoodat de Roomsch-Katholieken in een regee- ringsverandering en in een wegneming dier strafplakaten op een begin van verlossing uit die banden hoopten te kunnen rekenen. Voordat wij nu on ze kerkelijke geschiedenis van Be soijen, vooral :n verband met Ds. Lee mans, verder gaan vervolgen, moeten wij eerst onzen blik op Waalwijk richten en zien, wat daar geschiedde. Evenals in elke stad en elk dorp van ons land waren ook de ingezete- Jullie kent hem toch allemaal nog wel, mijn vriend Casimir? Ik heh jullie al eens iets over hem verteld. Casimir, mijn vriend, iseen man met een hart van goud, ten minste: dat denkt hij zelf. „Eigen roem stinkt", zegt een spreekwoord, maar daar trekt Casimir zich niets van aan. "Nu hen ik geen goed mens?" vroeg hij mij, toen ik hem laatst te genkwam. ,'Hm", antwoordde ik. Toenvatte Casimir vlam. „Hm, zeg je, wat wil dat zeggen: Hm! Twijfel je soms aan me? Alsjeblief, ik zal je hier onmid dellijk een bewijs van geven!" Hijliep'naar een blinden bedelaar en drukte hem een stuiver in de hand. .,Nu?" vroeg hij, terwijl hij me onderzoekend aankeek. „Wat zeg)je daar wel van? Ben ik een goed mens of niet?" „Ik zal eens wat zeggen, Casimir'', begon ik. „Wie goed doet, behoeft daar niet over opgehemeld te wor den, maar—" „Ophemelen? Ophemelen? Wie doet dat? Ik misschien? Wel stom meling", ging hij verder, doch daar mede bedoelde hij niet mij, maar een kleinen jongen, die onder het spelen tegen hem aangelopen was. „Stommeling! Kun je niet beter uit je ogen kijken?'' En klits-klats, gaf hij den jongen op elke wang een flinke, harde klap. nen van Waalwijk verdeeld in voor- ei tegenstanders van den prins of siadho.uder. De grootste „heethoofd" dezer laatsten was Jan Pannenbakker, handelaar in kalk en andere bouw materialen, die na de ontwenteling van 1795 drossaard van Waalwijk werd. Ook de volgende Waalwijksche burgers, die niet den geringsten stand vertegenwoordigden, sloten zich hij de patriottische beweging aan: W. S. Wellens, Antonie Slaats, Josias Cor- nelis de Willeneiwe, Adriaan Cor- nelis Drossaerts, W. P. Wellens, P. A. Olifiers, Simon van Vlodorp, Hendrik Slaats, Adrianus Olifiers, Adrianus Jacobse Drossaerts, Willem Brouwers, Pieier van der Lee, Peter Pessers, H. vun Dijck, Frans Hoogerwerf Buijs, Jan David Werther en Jan van der Hammen, waarbij zich nog voegden Ds. J. J. de Merree, predikant te Sprang, Johannes Albertus van Dijck, een gegoed ingezetene van Besoijen, Ds. Pieter Willem Leemans, predikant te Besoijen, en de heer Rant, invloed rijk burger van Heusden. Al de bovengenoemde 21 personen, van welke Pannenbakker, de VUIe- ncuve, van Vlodorp, de Merree, Hoo gerwerf Buijs, Leemans, Rant en van d?r Hammen Hervormd waren en de overige tot den Roomsch-Katholieken godsdienst behoorden, vereenigden zich broederlijk met elkander en richt ten den 9 Juli 1786 twee gezelschap pen op: de sociëteit Libertatis Amor en een exercitie-genootschap. De Be soijensche predikant Leemans, die één der heftigste patriotten was, werd evenwel geen lid dier sociëteit, waar van de reden mij onbekend is. Ik zei de zooevcn dat de leden dier vereenigingen niet tot den geringsten stand behoorden. Laat ons eens wat nauwkeuriger nagaan, wie die leden eigenlijk waren. Van de twee genoem de Wellenssen was één geneesheer, wat ook het geval was met één der beide Olifiersen. Antonie Slaats werd in 1796 voor eenige jaren gemeente secretaris van Waalwijk en bekleedde ook kerkelijke functies. De familie Drossaerts bezat eecn aanzienlijk en druk bezocht logcmenl in de na bijheid der Haven. Pieter van der Lee, een broeder van den bekenden eersten Waalwijksche tabaksfabrikant Rei- nier van der Lee (oprichting 1793) en P. Pessers waren gegoede Waalwij- kers, terwijl Hoogerwerf Buijs en Jan David Werther achtereenvolgens rijks ontvanger en apotheker waren. Hen ricus van Dijck, koopman, was van 1826 tol zijn dood in 1829 gemeente ontvanger, terwijl Jan Adolpli Pan nenbakker in 1812 als maire van Waalwijk overleed. De oprichters en verdere leden der sociëteit Libertatis Amor, van welk^, ik niet precies weet, waar zij was ge vtstigd ik denk hij Drossaerts aan de Haven, namen hunne taak over het algemeen zeer consciëntieus op. Fr werd een notulenboek thans Waarom sla je er dadelijk op los?" vroeg ik verblufd. „De jongen heeft je toch niet opzettelijk aange. raakt?" „Bemoei je alsjeblieft met je ei gen zaken en niet met de mijne, ik weet beus wel, wat goed is." Drie minuten later botste Casimir al pratende tegen een groten, dikken man aan, „Zeg kan je niet uit je doppen kijken?" brulde de vreemdeling te gen mijn vriend. Cacimir verbleekte. Maar ofschoon het zijn schuld was, dat hij tegen den man was aangelopen, hield zijn onbeschaamdheid de overhand. „Hou je mond!" zei hij en wilde doorlopen. Maar de andere greep hem bij de arm. „Jii brutale rekel wil je eens gauw je verontschuldiging aanbie den." „Ik? Waarom?" Floep! Casimir had al een klap te pakken. Ach, vrienden, dat jullie dat niet hebt meegemaakt. Eerst werd Casimir rood van woede, toen doodsbleek van angst en van louter schrik kon hij er geen woord uitbrengen. De reus vertrok op het zien hiervan zijn gezicht, grijnsde en ging verder. Pas toen de andere uit het gezicht was, vond Casimir zijn spraak te rug. »Wateen brutale kerel! Politie! Ik laat den man arresteeren! Om onschuldige menschen te slaan! Politie!» »Casimir» zei ik, »als je in je recht stond, waarom heb je den man dan geen klap terug gegeven?» »Dat had ik ook willen doen, maar je hebt zelf gezien, hoe die man te keer ging. Maar wacht maar die kom ik nog wel eens tegen.» Dan maak je zeker een omweg om hem heen, anders »Je denkt zeker dat ik bang voor onder mijne berusting aangeschaft e:i daarin werden de belangrijkste zaken betreffende de vereeniging nauwkeurig geregistreerd. Heel be langrijk kunnen die notulen echter met genoemd worden. Ik vermoed, dut men te Waalwijk nogal huiverig was openlijk voor de nieuwe ideeën uit te komen en vooral ook huiverig om alles nauwkeurig schriftelijk aan te teekenen. In de eerstgehouden ver gadering, d.d. 9 Juli 1785, werden be noemd tot eersten directeur J. W. S. Wellens, tot tweeden directeur Anto nie Slaats en tot secretaris Josias Cor- nelis de Villeneuve. Gedurende Libertatis Amor's kort stondig bestaan van slechts 14 maan den, n.l. van 9 Juli 1786 tot 6 Septem ber 1788, werden door haar 36 ver gaderingen gehouden, wier werkzaam heden zijn geboekt op 25 folio blad zijden. Op de eerste bladzijde van het notulen-register even vóór de notulen, is de volgende acte ingeschreven: M ij ondergeteekenden, voornemens zijnde ons te begeven onder de socië teit Libertatis Amor, opgericht bin nen Waalwijk 9 July 1700 zes en tach- tig, verbinden ons bij dezen op de allerplechtigste wijze, ja zelfs des noods onder presentatie van eeden, omme, ingevalle wij na het voorlezen van het Reglement, door de leden der voorschreven sociëteit beraamd, mochten difficulteeren daar inne te participeeren (dat wil zeggen: be zwaar maken hunne goedkeuring daaraan te hechten), niets van de ge sprekken, in deselve soceteit voorge vallen, in het gemeen, noch van den inhoude van het voorschreven Regle ment in het bijzonder te zullen open baren, ons daartoe met de ondertee- kening dezes expresselijk verbinden de. Hoewel een afschrift van bovenge noemd reglement in het notulenboek tcneenenmale ontbreekt vermoe delijk wegens te angstvallige voorzich tigheid achterwege gelaten, leeren dc notulen ons toch dit weinige, dat de artikels 3, 14 en 20 van genoemd reglement achtereenvolgens handel den over de verkiezing of aanneming van gewone leden, over het lichtvaar dig vloeken en over het verkiezen van buitenleden. In de tweede vergadering van de leden van de sociëteit, gehouden op 19 Juli 1785, werd in de eerste plaats besloten, ten voordeele van het gezel schap, aan te koopen 1/15 Lot in de Generahteits-Loterij; ten tweede: ar tike! 14 van het reglement in dien zin te veranderen, dat voortaan op het lichtvaardig vloeken, als bliksem, donder e.u. indien het niet met verwenschingen gepaard gaat een boete zal gesteld worden van een stui ver, in plaats van 4, blijvende niette min het overige van het artikel in vui le niue.ur; en ten derde: den tweeden directeur te authoriseeren, omme voor rekening van de sociteit hij den Raad hem was. Ha, angst! Het bestaat niet dat er iemand is, waar ik bang voor ben!» Op dat zelfde ogenblik dook de man die Casimir een klap gegeven had weer op. Hij had waarschijnlijk in de buurt een boodschap gedaan en keerde nu terug. »0, lieve help!» stamelde Casimir, »dat is waar ook, ik bedenk juist, dat ik een afspraak heb. Tot weer ziens!» Hij zette het op een lopen en was spoedig verdwenen. En wil misschien iemand zeggen dat Casimir een lafaard is? O, vrien den Casimir is geen lafaard. Hij is de moedigste mens die ik ken. Hoezo? Dat zal ik vertellen Drie dagen later trof ik hem na melijk weer. »Herinner je je nog», begon hij »dat ik een paar dagen geleden tegen een man aanliep? Welnu, toen de man weer te voorschijn kwam, werd ik opeens zo vreselijk kwaad dat ik hem het liefst doodgeslagen zou hebben. Maar verstandig als ik nu eenmaal gelukkig ben, viel het mij nog op tijd in, dat ik van Brabant in 's-Gravenhage te doen lichten copie van seeker verbaal, tus- schen den Heere van Waalwijk en Burgers voor welgemelden Raade op den 3 Sept. 1688 aangegaan Dit „verbaal" doelt op het contract of de overeenkomst, in 1688 tusschen den ambachtsheer en de burgerij van aalwijk gesloten, waarbij de rechten dier beide partijen nauwkeurig wor den omschreven. Op de derde vergadering, gehouden den 2 Augustus 1786, werden de vol gende punten besproken en vastge steld: a. Verplichting voor de leden, om op elke vergadering de patriot tische kokarde te dragen; b. Te ont bieden de twee vaderlandsche predi- caties van Ds. Marcel. V at punt b. betreft, moet ik de op merking maken, dat met Ds. Marcel bedoeld wordt de reeds hiervoor ge noemde Ds. Arnoldus Marcel, toen maals predikant te Rijswijk hij Andel, één der vurigste Patriotten van het land van Heusden en Altena. Van hem is o.a. bekend, dat toen den 10 November 1785 te Fontainebleau 't verbond was gesloten tusschen ons land en den Franschen koning Lode- wijk XVI (een verdrag, dat aan de Patriotten gouden bergen beloofde, maar in hoofdzaak niets anders be oogde dan den Engelschen invloed hier te fnuiken en de macht der Fran schen te vermeerderen), hij den Rijs- wijkschen ingezetenen en anderen toe hoorders in blakende geestvervoe ring van den kansel toeriep: Neerlands gloriezon begint thans op te dagen, en Neerlands roem, wel ke zoo sterk beneveld was, begint zich te verheffen. Daar wij door allerhande tegenspoeden bijna op den oever van onzen ondergang gebracht waren, mag Nederland thans, door dit plechtig ver bond met den edelmoedigên Lodewijk aen Zestiende, weder als een glinste rende parel aan de kroon der onaf hankelijke mogendheden prijken. Dat de Waalwijksche sociëteit ei- prijs op stelde, de predieatien van Ds. Marcel te kunnen raadplegen, bewijst ons, dat wat het verbeteren van verkeerde toestanden hier te lande en het verkeerde werken der staatsma chine betreft ook een groot deel der .Waalwijksche ingezetenen zijn heil verwachtte van de Franschen. Maar gelukkig vervielen de Waal wijksche ingezetenen niet in die schandelijke fout, die elders in ons land zoo veel voorkwam, n.l. om den Prins-Stadhouder van alle verkeerd heden (die wezenlijk op godsdienstig en maatschappelijk terrein heston den!) de schuld te geven en hem en zijn familie te beschimpen en te be lasteren. Want de notulen van Liber tatis Amor ademen nergens een hitte ren geest: ze zijn overal op bezadig- den toon opgesteld. mijzelf daardoor ongelukkig zou maken. Daarom vond ik het beter me om te draaien en weg te gaan. Maar dat kan je van mij geloven, als ik mijzelf niet zo had beheerst, dan zou ik den man zeker een ongeluk geslagen hebben! En ongeluk! O vrienden, zo is Casimir! Een edel mens, een moedig mens, een mens zonder angst! Tenminste waar het kleine jongens betreft, of klopt dat soms niet? RAADSELS. Oplossingen van vorige week: Ginneken, Hansweert, Acht, Leur, Helmond, Uithoorn, Venlo. Verborgen plaatsnamen: Mijn bedoeling is om er enkele va- cantiedagen door te gaan brengen. Hij had de mand met appel ternau wernood op z'n wagen staan, toen er de politie bij kwam. Ik heb nog oesters, maar mosselen heb ik niet meer. Ja maar zo schieten we daar ook al heel weinig mee op. Ja maar ge moet wel weten, dat er met dat gevlei mensen genoeg zijn, die daar niets mee te doen willen heb ben. Ja het is een echte schalk. Wij kun nen er maar geen poorten mee uit. Marie, hier heb je een nieuw kleed voor de Zondag, en die ouder rok kan je dan voortaan in de week aan doen. Ik heb met die kromme niets te ma ken. Die aardappelen heb 'ik wel half weg moeten snijden, zoveel kwade zijn er in. Hij reed met z'n motor haast recht tegen de tram. Hij had een hypotheek op dat huis, tegen een rente van pet. Waar wonen de meeste mensen? Waar komen alle zakken bijeen? Wat kan men voelen en toch niet zien?

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 5