I „HET FILMSPEL VAN ST. FRANCISCUS". Plaatselijke Berichten lOIE 4 Zaterdag 10 Juli 1937 No56. De Echo van het Zuiden Derde Blad. DE KOMENDE OPVOERINGEN IN HET NATUURTHEATER TE OISTERWIJK. Wat de schrijver Felix Tim mermans en de regisseur Hen ri Caspeele van dit nieuwe spel weten te vertellen. Men herinnert zich nog de succes volle openlucht-uitvoeringen die de laatste jaren door ,,Die Ghezellen van den Spele" te Oisterwijk werden gege ven en waarbij o.m. „Die sevenste blis- cap" en „De Paradijsvloek" zulk een hoogstaande vertolking vonden. De artistieke prestaties van dit Ois- terwijksche dilettanten-gezelschap en het prachtige nieuwe natuurtheater met zijn 1200 amphitheatersgewijze ge bouwde zitplaatsen, waarin deze op voeringen gegeven wordeh, vormen de laatste jaren een nieuwe, machtige sti mulans voor het vreemdelingenbezoek aan dit Brabantsche dorado, dat om zijn schilderachtige bosschen en ven nen een steeds stijgende reputatie als vacantie-oord geniet. In burgemeester Verwiel, in de ac tieve bestuurders der Vereen, voor Vreemdelingenverkeer en niet in het minst 'in den artistieken, vol-ijverigen moderator van den Katholieken kunst- kring aldaar. Kapelaan Rovers, bezit Oisterwijk mannen, die er onvermoeid op uit zijn om den goeden faam van dezen „Parel van Brabant" zoowel op het gebied van natuurschoon als op cultureel gebied steeds verder uit te dragen. Burgemeester J. Verwiel, de promotor van 't cultureele leven in Oisterwijk. Zij weten bijNde voorbereiding van hun ondernemingen ten volle te waar- deeren van welke beteekenis de pers is voor het welslagen van hun grootsche artistieke plannen en het is tot een soort traditie geworden dat tal van persconfraters vóór dat met de opvoe ringen van een nieuw spel wordt aan gevangen in contact worden gebracht met de betrokken organisators, schrij vers en regisseurs, om dan met alle bij zonderheden hieromtrent op de hoogte te worden gebracht. Zoo waren ook j.l. Zondag een 30- tal journalisten, gevolg gevend aan de vriendelijke invitatie van het gemeen tebestuur, tegenwoordig op een pers conferentie, waarop de moderator van den Oisterwijkschen R.K. Kunstkring, Kapelaan Rovers, de bekende schrijver Felix Timmermans uit Lier en de re gisseur der Kon. Vlaamsche Opera, Hendrik Caspeele uit Antwerpen, een en ander vertelden over het nieuwe openluchtspel dat van Zondag 18 Juli a.s. in het natuur-theater zal worden opgevoerd. Na een hartelijk welkomstwoord door Burgemeester Verwiel, beant woordde allereerst kapelaan Rovers de vraag: Waarom een Fransiscusspel? ZijnEerwaarde vertelde hoe hij aan vankelijk gedacht had aan een Bra- bantsch spel en ten slotte aan den be kenden schrijver Felix Timmermans in Lier het plan had voorgelegd om naar diens boek „De harp van St. Francis- cus" een spel te maken geschikt voor openlucht-opvoering. De schrijver was aanstonds enthou siast over dit i^ee. Een Franciscusspel achtte spr. juist in dezen tijd zoo op zijn plaats, wijl men thans zooveel spreekt over dicta tors en volksleiders en ook van Fran- ciscus kan gezegd worden dat hij be halve een Heilige ook een volksleider was in den goeden zin en de figuur van den „poverello" past ook zoo ge heel in deze voor velen zoo kommer vollen tijd. Ook in kringen van anders denkenden bestaat een groote belang stelling voor de Franciscus-figuur, die zich ongetwijfeld ook in het bezoek aan de opvoeringen demonstreeren zal. Felix Timmermans. De schrijver aan het woord. Wij laten hier enkele gedeelten van de uiteenzetting volgen die Felix Tim mermans over zijn werk gaf: Ik heb een boek geschreven „De Harp van Sint Franciscus". Het is een boek, dat het leven van dezen grooten Heilige behandelt en de titel is spre kend voor zijn figuur. Eens zeide hij tot den Kardinaal Hu- golino: Een minderbroeder is arm en draagt niets bij zich en heeft voor en kel bezit zijn harp, dat is zijn ziel, waar mede hij God looft. Dat is ook voor mij de groote teeke- ning van dezen grooten man „niets be zitten dan een godlovende ziel". Ik heb lang gevochten om te weten in welken stijl ik dit boek schrijven moest. Het ging hier niet alleen om wat er gebeurd is in het leven van Sint Franciscus, maar om, hoe het gebeurd is. Dus ook atmosfeer rond de figuur scheppen. Dan wordt men makkelijk verleid te litterair te worden, maar ik heb het boek geschreven in een arme menschenstijl, dat ook onze meid en onzen melkboer er zouden kunnen van genieten. Nu heb ik getracht alles van en rond St. Franciscus in dit boek te leggen en bijzonder me bezig gehouden met dit probleem van heilig zijn. Niet door be spiegelingen en van lovende uitroepen, maar door het in en uiterlijk leven te beschrijven. Dat heb ik geprobeerd. Hem laten leven. In zijn tragiek en zijn vreugde. En dit zelfde heb ik met de krachtige hulp van den heer Caspeele in het openluchtspel willen weergeven, of beter nog, wij willen het boek laten zien, illustreeren, zoover dit mogelijk is met tooneelspelende menschen. Men komt hier naar het boek zien. Wij hebben natuurlijk veel gevallen moeten opofferen, verschillende citaten dooreenmengelen; men kan toch geen acht dagen aan een stuk spelen. Wij hebben het een filmspel ge noemd, al had ik het persoonlijk liever - émËËË mm Decor-ontwerp Charles Eijck. circus-spel genoemd. Circus-spel in den goeden zin. Het Oisterwijksch open luchttheater heeft reeds het voorkomen van een circus. Daarbij wordt er in dit stuk gedanst, gezongen, te paard ge reden; en Franciscus noemde zich zelf de tuimelaar, de danser van O.L. Heer. In een woord, alles deed mij aan een circus denken. Maar ik duid er op in den verheven zin, in den katholieken zin, zooals men de passie van ons Heer spelet. Doch er was kans, dat men het toch verkeerd zoude begrijpen; en daarom kon men gerust film-spel schrij ven. De vertolker van het figuur van Sint Franciscus heeft een zware taak op zich genomen, maar hij heeft de geest drift en de liefde er voor en hij is ook omringd van de befaamde Ghessellen van den Spele, die als ze iets aanpak ken er ook schitterend mee voor de pinnen komen. Aan hen zal het niet liggen. Zij staan hun man. Caspeele over de regie. Van de bijzondere moeilijkheden die regisseur en spelers bij de instudeering van dit werk hadden te overwinnen, vertelde Hendrik Caspeele o.m. het vol gende: De meeste openluchtspelen bestaan uit werken van rethorichen aard, vra gen breed theatraal spel en worden ge woonlijk in gezwollen stijl gedecla meerd. De gewoonte aan dat declameeren, aan dat armen-gezwaai-spel groeit er op den duur bij de spelers zoo in, dat deze, wanneer ze een werk aangaan zooals „Het filmspel van Sint Francis cus", voor een zware en lastige taak staan en de regisseur niet minder. In tegenstelling met die andere open luchtspelen is „Het filmspel van Sint Franciscus" een brok proza, eenvoudig en natuurlijk, heelemaal op zijn Felix Timmermans, hoewel getrouw aan zijn boek, er in het stuk zeer veel momen ten komen van edele, hooge ziellijriek. Ook het spel moet aldus eenvoudig en natuurlijk zijn, niet gespeeld, maar geleefd. Juist dat natuurlijk spelen, of beter natuurlijk doen, is de moeilijkste opga ve. Dat ondervond ik in Vlaanderen en dat heb ik ook hier opgemerkt. Dit ex periment bekrachtigt de bewering dat, als de speler natuurlijk kan doen, hij pas een tooneelspeler is. Dit was eene der groote moeilijkhe den bij het instudeeren van Felix Tim mermans' zijn „Franciscus". Nochtans kan ik nu verklaren, dat hier deze opgave overbrugd is. Om nu in details te treden moet ik er op drukken, dat de rol van „Fran ciscus" verpletterend overweldigend is. Deze speler moet in- en uitwendig het ijlen en onbegrepen genieten voe len van Franciscus. Van bij het begin, wanneer hij van de zondige jongelings vreugde de „Godsklop" zooals Fe lix Timmermans dat noemt onder gaat, om zoo gedurende drie volle uren te metamorphoseeren van lichaam en ziel. Kortom, de rol van Franciscus is een opgaaf zooals er vast geen tweede bestaat. Daarom breng ik persoonlijk hulde aan den eenvoudigen jongen Jos. v. d. Brugge, die het aangedurfd heeft deze rol op zich te nemen en te torsen. En dragen zal hij de rol, daar ben ik zeker van. Het spel zelf bestaat uit zeer veel ta- fereelen, die echter een doorloopend gebeuren daarstellen, in den vorm van een film, een geliefde film, vandaar ook de titel „Het filmspel van Sint Fran ciscus". Mijn innigste verlangen was, dat de auteur van het boek „De harp van Sint Franciscus" tevreden zou zijn en dat hij nu eens zelf zijn menschen, zijn geesteskinderen voor zich zal zien le ven in vleesch en bloed, zooals hij ze werkelijk in zijn meesterwerk heeft af gebeeld. Kapelaan Rovers was het die droom de van dit boek een tooneel, een open luchtspel te maken, welnu, dat idee moet ik zelf meer loven dan mijn eigen prestatie, de tooneelverwerking. Moge door het succes van dit spel, de dank keeren naar al degenen, die er aan meegewerkt hebben en er zijn er veel moge dit een historische ge beurtenis worden voor de gemeente Oisterwijk. De energieke moderator van den Kath. Kunstkring, kapelaan L. Rovers. Bloempjesdag Nu aller gedachten vol zijn van de a.s. kermis en mogen we hopen misschien de beurzen eveneens vol, willen we toch even de aandacht vestigen op den bloempjesdag van Herwonnen Levenskracht. Wanneer men U vandaag of morgen een bloempje aanbiedt geeft dan Uw dubbeltje metplezier voor het goede doel, n.l. de bestrij ding der T.B C Uw kermisvreugde zal er niet minder om zijn. Jaarvergadering R.K. Werklieden- vereeniging St. Clement. Maandagavond hield de R.K.W.V. haar jaarvergadering in 't patronaat. Na opening door den voorzitter den heer C. Maas deed de secre taris voorlezing der notulen, welke onder dankzegging werden goedge keurd. De penningmeester gaf hierna verslag van den financieelen toestand der kas, welke met een klein nadeelig saldo sloot. Vervolgens werd behandeld de begrooting 1937'38, waarbij de uitgaven werdpn geraamd op een bedrag van f412,76. Daarna had de verkiezing plaats van 4 leden van het bestuur, wegens periodieke aftreding van de heeren C. Maas, B. v. d. Wiel, A. van Brunschot en G. Krol, die allen werden her kozen. Na nog enkele besprekingen van meer huishoudelijken aard en een propagandistisch woord van kape laan Allard, geestelijk adviseur, sloot de voorzitter de vergadering. Ongeval Woensdagavond had de 75-jarige mej. W. aan de Haven 't ongeluk met een trap in haar huis te vallen. Zij kwam zoo danig terecht, dat zij een ernstige hoofdwonde kreeg, met lichte hersenschudding en veel bloed verloor. Nej. L. Eibers en de heer E v. d. Pluijm, beiden in 't bezit van 't Roode Kruis diploma verleenden direct voorloopige hulp, totdat dr. Kolster aanwezig was, die met hun hulp verdere noodzakelijke maat. regelen nam en geneeskundige hulp verleende. Naar wij vernemen is de toestand thans redelijk wel. BIOSCOOP THEATER »MUSiS SACRUM«. Zaken zijn Zaken. Brown maakt carrière. Zonder hersens toch een goede positie De Directie van Theater »Musis Sacrum« is er zeer wel in geslaagd een kermisprogramma samen te stellen, dat klinkt als een klok. Een programma, dat bestaat uit een aantal films ieder in hun genre de beste van het seizoen. Hendrik van Casteele. De inzet is komisch en wel met Joe E. Brown de man met de groote mond, die de duo overbe kende kreet slaakt als hij in extase is. In Zaken zijn Zaken is Brown reiziger in tractors. Hij heelt er wel geen versland van, docü hij weet door zijn greuzelooze brutali teit toch een aanstelling als ver- kooper te knjgen bij een reusachtige tractorenlabnek. En nij gaai uuect demonstreeren, zeil zoekend naar de üandels, die hel gevaarte in werking brengen. Dat laat »in de zaal« een daverend gelacb opgaan, wat steeds sterker wordt naar ge lang de dwaze verwarringen toe nemen. Het is alles ecüle deerlijke humor. De lilm is een aaneenschakeling van wonderlijke avonturen, lei w ijl de regisseur er ook voor gezorgd heelt, dat de noodige sensatie niet ontbreekt. Door ue handeling is levens een liefdesgeschiedenis ge vlochten, welke ertoe bijdraagt oat de lacüorkanen niet van de lucht zijn. Een film waarbij men Brown op zijn best ziet. De Verboden Vrucht. Maandag en Dinsdag loopt in Musis »De Verboden Vrucht«. Een lilm geregisseerd door Geza von Bolvary. Een pittige amusante comedie met als uitgangspunt de verbouen vrucht. Men moet bewondering hebben voor den scenarioschiijver, die weer een ge. heel nieuw idee bedacht om de geliefden bij elkaar te brengen. De intrige is werkelijk origineel en buitengewoon vermakelijk. Het zal immers niet dikwijls voorkomen dat het jawoord woidt gefluisterd op 1UUU meter beneden de zee spiegel, terwijl de heele politiemacht van de Rivièra op zoek is naar de geschaakte of ontvluchte jongedame; het gebeurt niet alle dagen, dut twee geliefden elkaar in een zee kogel omarmen, terwijl een wan hopige moeder haar echtgenoot met spoed laat overkomen en een brutaal avontuiier de deur wijst. Dit gebeurt allemaal in San Remo het mondaine zeestrand van ue Rivièra. Het is een vroolijke luchtige film, waarin door de bekenden komiek Theo Lingen gezorgd wordt voor de vroolijke noot. De hoofdrollen van dit zeer geslaagde product zijn in handen van Gustav Fröhlich, Marie Claudius en Lola Chlud. En deze lilm is een waardig num mer op het feestprogramma. Meisjespensionaat. Nog een zeer goede film van Geza von Bolvary. Een film van een geheel ander genre loopt Woensdag en Donder dag. Dan gaat Meisjespensionaat eveneens van Geza von Bolvary. Deze film is een dramatische speel- film grootendeels spelende in een meisjespensionaat, waar een prinses die daar leerlinge is, zich verlieft op een sportleeraar. Ook in hem zijn teedere gevoelens ontwaakt, maar hij conpromitteert haar niet en als de plicht haar terugroept blijlt hij ontroostbaar achter. Doch een jaar of tien later ontmoet hij de prinses weer. Zij is moeder en zoekt een goeden gouverneur voor haar zoontje. Wie beter dan »hij« kan over dil jonge kostbare leven waken. Eens heeft hij toch ook met de grootste opofferingsgezindheid ge waakt over het lot van de prinses. Zeer uitvoerig en fijn is deze romance in de film verwerkt. De film is vol fijne psychologische trekjes. Angela Silloker de nieuwe U F A-ster vertolkt de rol van prinses Dagmar met groot succes. De mannelijke hoofdrol is in handen van Attila Hörbiger en ook hij ï/?5ss

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 9