Binnenlandsch Nieuws. Buitenlandsch Nieuws De Motorketting Nieuwe raadsels. Zaterdag 4 September 1937 No. 71. De Echo van het Zuiden Tweede Blad De Abrikozenboom. Amsterdam en de defensie Het comité tot bevordering van de vestiging van een garnizoen te Amsterdam heeft in antwoord op een tot den Minister van Defensie gericht verzoekschrift namens den bewindsman een brief ontvangen, waarin wordt medegedeeld, dat zoodra de in te dienen voorstellen tot wijziging van de dienstplichtwet betreffende vergrooting van het contingent en verlenging van den duur der eerste oefening der dienst plichtigen tot wet zullen zijn ver heven en in verband daarmede, de dislocatie der Koninklijke Land macht herziening zal behoeven, ook met de belangen van Amster dam, voor zooveel betreft het wederom vestigen van een garni zoen, ten volle zal worden reke ning gehouden. Voor het tegenwoordige is het den minister echter niet mogelijk met betrekking tot deze aangelegen heid, welke overigens zijn volle aandacht heeft, eenigerlei toezegging te doen. Het s.s. »Van Heutsz« gezonken De.directie van de K. P. M. heeft een dringend telegram uit Hong kong ontvangen dat het s.s, »Van Heutsz« tijdens een hevige typhoon bij Green Island, 3 K. M. van Hongkong op de rotsen is geloopen en gezonken. Alle opvarenden zouden zijn gered. U.L.O.-Onderwijs De heer Thijssen, lid der Tweede Kamer, heeft aan den Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen gevraagd, of de Minister bij zijn ambtgenoot van Binnen landsche Zaken reeds pogingen heeft aangewend om het bedrag, dat gesaneerde gemeenten per ULO leerling mogen beschikbaar stellen, aanmerkelijk verhoogd te krijgen en wat het resultaat dezer pogingen is geweest, ofwel ol de Minister dan bereid is, zijn invloed aan te wenden, opdat aan den noodtoestand van het uitgebreid lager onderwijs in gesaneerde ge meenten nog bij het begin van het nieuwe begrootingsjaar een einde wordt gemaakt door verhooging van het toegestane leerlingbedrag van f3, tot een bedrag waarüit tenminste de noodzakelijke kosten bestreden kunnen worden. Militair vliegveld bij Alkmaar Er bestaan plannen om in de nabijheid van Alkmaar een militair vliegveld aan te leggen. Vier land eigenaren in de Betgermeer hebben van het departement van defensie een nitnoodiging ontvangen om binnen den kortst mogelijken tijd opgave te doen van den prijs van hun landerijen. Het is de bedoeling een vliegveld aan te leggen voor de Java, de jachtvliegtuigenafdeeling, die eertijds op Soeslerberg was gestationneerd en daarna is overgeplaatst naar Schiphol. Door de groote uitbrei ding van het burgerlijke luchtver keer op Schiphol worden de oefe ningen van de Java zeer bemoeilijkt en men moest uitzien naar een ander vliegveld, waarbij men dan, naar verluidt, een complex terreinen bij Alkmaar op 't oog heeft. Voor Alkmaar en Bergen is het feit, dat hier een militair vliegveld zal komen, van zeer groote beteekenis# Prins Bernhard ongesteld Het aangekondigde bezoek van Prins Bernhard aan de vierde half regiment huzaren te Deventer is uitgesteld wegens een lichte onge steldheid van den Prins. Waar schijnlijk zal Z.K.H. in de volgende week het voorgenomen bezoek aan Deventer brengen. Mevr. Esther de Boer-van Rijk Zooals reeds gemeld is de bekende tooneelspeelster, mevr. Esther de Boer-van Rijk ongesteld. Naar nader wordt gemeld is haar toestand zorgelijk. DE LEIDING VAN DE NEDER- LANDSCHE DELEGATIE TE GENèVE. Men verwacht dat Minister Colijn gedurende de eerste week van de Vol kenbondsvergadering, die op 13 Sep tember a.s. te Genève bijeenkomt, als leider van de Nederlandsche delegatie zal optreden. Bij de opening van de Staten Generaal op 21 September e.k. zal hij echter zijn, dus slechts door een kort verblijf in de Volkenbondsstad te onderbreken werkzaamheden in Den Haag hervatten. Na zijn terugkeer naar Nederland zou dan de afgetreden Min. van buitenlandsche zaken jhr. mr. A. C. D. de Graeff, omtrent wien wij hoorden verluiden, dat hij even eens deel zal uitmaken van onze af vaardiging naar Genève, de taak van eersten gedelegeerde op zich nemen. KON. NEDERLANDSCHE JAARBEURS. Tijdens de a.s. najaarsbeurs zal aan de volgende deelnemers de bronzen plaquette voor deelneming aan 25 Nederlandsche Jaarbeurzen wor den uitgereikt: Heemaf (N.V.), Henge lo; Ned. Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel „Werkspoor", Am sterdam; G. Okkerse, Waddinxveen, N.V. Fabriek van Suikerwerken v.h. M. P. Smulders, Rotterdam, J. M. Borsje, Gouda en Oostenrijk (offici- eele vertegenwoordiging). UITVOER VAN EIEREN NAAR DUITSCHLAND. Het geldcontingent voor den uit voer van eieren naar Duitschland is voor de maand September gelijkge steld aan de eerste toewijzing van Augustus. Zooals bekend, is de Augustus-toe- wijding in den loop-dier maand' met 60 pet. verhoogt. RADIOCONTACT MET DE WEST. Van 1 September af zullen via de Phohi-kortegolfzenders voortaan ge regeld iederen Woensdag- en Zondag nacht Nederlandsche radioprogram ma's naar West-Indië worden uitge zonden. Dat dit voor onze landgenoo- ten in West-Indië (en over het alge meen in Noord-, Midden- en Zuid Amerika) een groote verbetering is, behoeft geen betoog. Want reeds langen tijd werd het als een ernstig gemis ondervonden, dat Nederlanders op het Westelijk halfrond slechts zelden in de gelegen heid zijn, radio programma's uit het vaderland te hooren. Ofschoon de Phohi ook thans nog niet over geregelde inkomsten voor uitzendingen naar het Westen be schikt, meende men dezen toestand toch niet langer te mogen bestendigen en derhalve heeft de Phohi besloten, met ingang van September tweemaal per week een uitzending te geven voor de Nederlandsche gebieden in de West, op zoodanige uren en golfleng ten, dat men deze programma's ter plaatse in de avonduren zal kunnen opvangen. TIJDELIJKE AFSLUITING VAN DEN PROVINCIALEN WEG OUD-GASTEL—ROOSENDAAL. De Afdeeling Wegen en Verkeer van den B.B.N. deelt mede, dat de provinciale weg Oud-GastelRoosen daal in verband met het uitvoeren van werken aan dien weg met ingang van 6 September a.s. tijdelijk zal zijn ge sloten voor het verkeer in beide rich tingen met motorrijtuigen, motorrijwie len en bespannen rij- en voertuigen. Het overige verkeer kan over de ber men worden geleid. Gedurende de sluiting zal het ver keer worden omgeleid van Oud-Gastel af over Kruisland en Zwart Anker naar Roosendaal en omgekeerd. De af sluiting van den weg en de omleiding van het verkeer zullen door borden worden aangeduid. DE SPANSCHE BURGERORLOG. De toestand aan de fronten blijft ongewijzigd. Weliswaar zijn troepen bewegingen waar te nemen aan het Noordelijk front, met name in den sector-Santander, veranderingen rijjn evenwel niet ingetreden, De druk der regeeringstroepen in den sector Saragossa houdt aan, doch van belangrijke gevechten wordt geen melding gemaakt. Het stadje Belchite, ten Zuiden van Saragossa schijnt steeds dichter omsingeld te worden en van regeeringszijde wordt medege deeld, dat de opstandelingen vele pos ten hebben moeten prijs geven. De overgave van dit plaatsje acht men in regeeringskringen onvermijdelijk. In Valencia heeft de val van Santan der geen ontmoediging teweeg ge bracht. Meer dan ooit, aldus de corr. van de Times aldaar, is men besloten de vijandelijkheden tot een spoedig einde te brengen en met dit doel het leger te versterken en de eenheid in de z.g. achterhoede te vergrooten. De hoofdcommissaris van oorlog heeft tot dit doel. opnieuw het wachtwoord uitgevaardigd, afkomstig uit de peri ode na den val van Malaga: „Op een nederlaag moeten wij met een over winning plus nog een halve antwoor den". FRANKRIJK MISNOEGD OVER ITALIë'S HOUDING TEN OPZICHTE VAN SPANJE. Het Fransche kabinet heeft, nadat minister Delbos rapport had uitge bracht over de jongste gebeurtenissen met betrekking tot Spanje, de moge- lijkheidi besproken, Frankrijks poli tiek ten aanien van het Spaansche conflict grondig te wijzigen. Een be sluit is echter nog niet genomen. Men wil namelijk in geen geval de kans loopen, in deze zaak het contact met Engeland te verliezen. In Fransche regeeringskringen maakt men er intusschen geen ge heim van, dat Italië's jongste optreden ten gunste van generaal Franco te Parijs een uitermate ongunstigen in druk heeft gemaakt. Mussolini's tele- graminenwisseling met Franco na den val van Satander en het feit, dat vrachtschepen in de Middellandschc Zee door „niet geïdentificeerde oor logsschepen" zijn getorpedeerd, wor den beschouwd als een openlijke in terventie door Italië. Gezien dit alles bestaat de mogelijkheid, dat de Fran sche regeering hel na grondig overleg raadzaam acht mede te deelen, dat zij zich gerechtigd acht haar volledige vrijheid van actie te hernemen. ZOEKT HONGARIJE TOENADE RING TOT KLEINE ENTENTE De conferentie van de Kleine En tente heeft de opvatting bekrachtigd van hen, die overtuigd waren, dat de samenhang in deze statengroep het wint van de uiteenloopende tendenzen, aldus de correspondent der „Daily Telegraph". Een belangrijke gebeurtenis tijdens de conferentie was het verrassende bezoek van den Hongaarschen gezant, dat hij te Sinaia gebracht heeft aan de Cechische en Roemecnsche ministers van Buitenlandsche Zaken. Hij moet dr. Krofta hebben medegedeeld, dat Hongarije bereid is met de Kleine En tente als één eenheid te onderhande len over een verbetering van het lot der Hongaarsche minderheden en dat het niet aan zijn vorig besluit zal vasthouden om alleen in onderhande ling te treden met de afzonderlijke staten. Deze plotselinge koerszwenking van Hongarije kan aanmerkelijk bijdragen tot een betere verhouding tusschen Boedapest en de hoofdsteden der Klei ne Entente. Gezegd wordt, dat hieraan Italiaan- sche invloeden niet vreemd zijn ge weest. Italië doet blijkbaar zijn best, goede betrekkingen met de staten dei- Kleine Etente te bevorderen. DE VEERTIGURIGE ARBEIDS WEEK IN BELGIë. De actie voor de toepassing van de veertigurige arbeidsweek wordt zoo wel bij de mijnwerkers als bij de Anb Door Carly Vos. Bij de grote autorennen jubelen thans honderdduizenden als Ferry in zijn renwagen voorbijsuist. Meer dan eens hebben de verslaggevers aan Fer ry gevraagd, hoe hij er toe gekomen is om autorenner te worden. Hij strijkt dan eens zachtjes langs zijn motor kap en zegt: „Ach, mijn vader heeft een automobielenfabriek, ik ben dus als het ware tussen de motoren opge groeid". En dat is ook zo, er is geen grein tje grootspraak bij. Hoe hij echter bij de grote automobielfabriek gekomen is als speciale renner, daar konden wij niet achter komen. En toen er nu laatst w-eer eens een autorace was, en de monteurs alle wagens nog eens ter dege hadden nagezien, stond ik toe vallig naast een van hen en zei hem „Kent U Ferry al lang?" „Ja, vanaf zijn eerste debuut", antwoordde de man. Zo begon dan het gesprek, waarop de monteur zei: „Als de verslaggevers ons eens om inlichtingen vroegen, zou den zij nog heel wat meer te weten kun nen komen". Mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld en ik vroeg: „Wat weet U van Ferry?" De monteur kuchte eens en begon: „Hij is nu ongeveer vijf jaar beroeps renner. De eerste keer dat hij uit kwam, was het op een motor van de fabriek van zijn vader. Behalve vijf motoren van onze fabriek namen er nog twee van een andere fabriek, een van de fabriek van Ferry's vader en drie particulieren aan de race deel. Het was een mooie start. De baan, die gereden moest worden, ja, niet eens, maar honderd en twintig maal, had de vorm van een driehoek. Daar bin nen waren tribunes opgesteld, zodat men de baan bij grote gedeelten kon overzien. De race begon. Onze moto ren lagen dadelijk aan de kop, en pas op de 5e ronde begon er een beetje tekening in de renners te komen. Fer ry bleek een uitstekend rijder te zijn, die vooral bij de bochten tijd trachtte te winnen, door het nemen van scher pe hoeken. Na de veertigste ronde wa> hij al nummer drie, terwijl de eerste twee rijders van onze fabriek waren. Nu begon het te spannen. Zou het mo gelijk zijn, dat deze onbekende jongen als eerste zou aankomen, nog voor onze bekwame renners? Ongeveer tegen de helft van de strijd kwam Ferry weer aanrijden, liet bijna vlak voor mij zijn motor aan de kant uitlopen, sprong er af en riep: „Heb je een ketting voor me, mijn ketting is gebroken". Wij hadden natuurlijk alleen maar materiaal voor onze eigen motoren en konden hem dus niet helpen. „Geef de strijd maar op", riep een van mijn collega's doch inplaats daarvan sprong hij over de ballustrade en brulde, ter wijl hij voortrende: „Mijn ketting, ziet iemand ergens mijn ketting?" Toen het publiek eindelijk begreep waar het om ging, waren zij zo sportief om de boodschap door te geven en onmiddel lijk werd de ketting bij een bocht ge vonden. Iemand uit het publiek, die de ketting wilde oprapen, liet hem on middellijk weer vallen, want hij had aan de gloeiende ketting zijn hand lelijk verbrand. Een ander nam een van zijn leeren handschoenen, pakte de ketting en deze werd nu doorge geven, zodat Ferry hem al spoedig in zijn bezit had. Deze rende nu naar zijn motor terug en repareerde deze. Intussen was de wedstrijd natuurlijk gewoon doorgegaan, en er waren al verschillende uitvallers geconstateerd. Maar hoewel hij, nadat de motor ge heel in orde was, geheel achteraan kwam, zette hij zijn tanden op elkaar, gaf gas en begon opnieuw. Meter voor meter haalde hij in, vermeerderde zijn snelheid, het was, alsof hij één was met zijn motor, wij hadden allemaal schik in den flinken jongen, die zich niet had laten ontmoedigen. Aan het eind van de wedstrijd was Ferry niet nummer één, hij was zelfs nummer vijf, maar zonder deze pech, was hij zeker de eerste geweest. De directie van onze fabriek felici teerde hem hartelijk en hij kreeg een eervolle vermelding en tevens een aan stelling aan onze fabriek, want derge lijke mensen hebben wij nodig. Nu rijdt hij allang geen motor meer, doch rent met onze snelste renwagen. Ik dankte den monteur hartelijk voor zijn mededelingen en volgde met belangstelling de race, waarbij Ferry ditmaal schitterend als eerste aan de finish aankwam. De abrikozenboom, welke ons een even smakelijk als uiterlijk mooie vrucht schenkt, wordt met zorg in vele onzer tuinen aangekweekt; in de meer Zuide lijke streken van Europa, vooral in Frankrijk, teelt hij gemakkelijker voort en bloeit er weliger dan oorspronkelijk in het warme Oosten. In de zomer kunnen de tuinders de heerlijke, sappige en gezonde vruchten van de boom afpluken. In geheel ons werelddeel, dus in heel Europa is de abrikozenboom zeer geliefd. Vreemd is het evenwel, dat men de boom haast nooit in open land, maar altijd in be sloten plaatsen aantreft. Het lijkt wel of men de teere vruchten wil ontrekken door de bomen schuil te laten gaan achter een massa groen van heesters of achter een kleine muur. De reden hiervan is echter, dat de tuinders de abrikozenbomen tegen de wind willen beschermen, omdat de vrucht niet zo mooi groeit, als de boom in het open veld staat. Het is niet moeilijk de bo men te kweken, maar wel om ze in stand te houden. Het grootbiengen van de boomp|e8 geschiedt dan ook met groote zorg, de minste vorst zou de bloemen doen verschrompelen, terwijl de bloemen soms ook tegen de felle zon beschermd moeten worden. De bloemenvandeabrikozenboomzijn op de takken gehecht en de vrucht, welke geen merkbare stengel heeft, raakt daar dadelijk aan. De bladeren van de boom zijn hartvormig. Deze bladeren hebben 'n gekarteld randje en zijn spits aan het uiteinde Als men de abrikozenvruchten in de volle wind zou kweken, dan zou men hleine vruchten krijgen maar ook heel sappige vruchten. Kweken de tuinders de abrikozen tegen een beschutte muur of achter andere struiken en bomen, dan krijgt men wel groote vruch'en maar niet zoo sappig en door-rijpt. Deze laatste zijn ook minder geurig. Men heeft verschillende soorten abri kozen, welke slechts door de meer of minder sprekende kleur te onderscheiden zijn. De beste soorten abrikozen in ons land komen in Noord Brabant voor. Hier leent de grond zich buitengewoon goed voor de boompjes. 8. Toegenegen, Alleen, Nicht, Zeven tig, China, Forto. Een zonnig gezicht, geeft overal licht. 9. Lood, Bier, Dood, Neen, Troon. Nood leert bidden. 10. IJsslede, Vaandel, Azijn, Hein, Hoed, Nood. Vele honden is den haas zijn dood.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 5