Binnenlandsch Nieuws.
Buitenlandsch Nieuws
De Motorketting
Nieuwe raadsels.
Zaterdag 4 September 1937 No. 71.
De Echo van het Zuiden
Tweede Blad
De Abrikozenboom.
Amsterdam en de defensie
Het comité tot bevordering van
de vestiging van een garnizoen te
Amsterdam heeft in antwoord op
een tot den Minister van Defensie
gericht verzoekschrift namens den
bewindsman een brief ontvangen,
waarin wordt medegedeeld, dat
zoodra de in te dienen voorstellen
tot wijziging van de dienstplichtwet
betreffende vergrooting van het
contingent en verlenging van den
duur der eerste oefening der dienst
plichtigen tot wet zullen zijn ver
heven en in verband daarmede, de
dislocatie der Koninklijke Land
macht herziening zal behoeven,
ook met de belangen van Amster
dam, voor zooveel betreft het
wederom vestigen van een garni
zoen, ten volle zal worden reke
ning gehouden.
Voor het tegenwoordige is het
den minister echter niet mogelijk
met betrekking tot deze aangelegen
heid, welke overigens zijn volle
aandacht heeft, eenigerlei toezegging
te doen.
Het s.s. »Van Heutsz« gezonken
De.directie van de K. P. M. heeft
een dringend telegram uit Hong
kong ontvangen dat het s.s, »Van
Heutsz« tijdens een hevige typhoon
bij Green Island, 3 K. M. van
Hongkong op de rotsen is geloopen
en gezonken.
Alle opvarenden zouden zijn
gered.
U.L.O.-Onderwijs
De heer Thijssen, lid der Tweede
Kamer, heeft aan den Minister van
Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen gevraagd, of de Minister
bij zijn ambtgenoot van Binnen
landsche Zaken reeds pogingen
heeft aangewend om het bedrag,
dat gesaneerde gemeenten per
ULO leerling mogen beschikbaar
stellen, aanmerkelijk verhoogd te
krijgen en wat het resultaat dezer
pogingen is geweest, ofwel ol de
Minister dan bereid is, zijn invloed
aan te wenden, opdat aan den
noodtoestand van het uitgebreid
lager onderwijs in gesaneerde ge
meenten nog bij het begin van het
nieuwe begrootingsjaar een einde
wordt gemaakt door verhooging
van het toegestane leerlingbedrag
van f3, tot een bedrag waarüit
tenminste de noodzakelijke kosten
bestreden kunnen worden.
Militair vliegveld bij Alkmaar
Er bestaan plannen om in de
nabijheid van Alkmaar een militair
vliegveld aan te leggen. Vier land
eigenaren in de Betgermeer hebben
van het departement van defensie
een nitnoodiging ontvangen om
binnen den kortst mogelijken tijd
opgave te doen van den prijs van
hun landerijen.
Het is de bedoeling een vliegveld
aan te leggen voor de Java, de
jachtvliegtuigenafdeeling, die eertijds
op Soeslerberg was gestationneerd
en daarna is overgeplaatst naar
Schiphol. Door de groote uitbrei
ding van het burgerlijke luchtver
keer op Schiphol worden de oefe
ningen van de Java zeer bemoeilijkt
en men moest uitzien naar een
ander vliegveld, waarbij men dan,
naar verluidt, een complex terreinen
bij Alkmaar op 't oog heeft. Voor
Alkmaar en Bergen is het feit, dat
hier een militair vliegveld zal
komen, van zeer groote beteekenis#
Prins Bernhard ongesteld
Het aangekondigde bezoek van
Prins Bernhard aan de vierde half
regiment huzaren te Deventer is
uitgesteld wegens een lichte onge
steldheid van den Prins. Waar
schijnlijk zal Z.K.H. in de volgende
week het voorgenomen bezoek aan
Deventer brengen.
Mevr. Esther de Boer-van Rijk
Zooals reeds gemeld is de bekende
tooneelspeelster, mevr. Esther de
Boer-van Rijk ongesteld.
Naar nader wordt gemeld is haar
toestand zorgelijk.
DE LEIDING VAN DE NEDER-
LANDSCHE DELEGATIE TE
GENèVE.
Men verwacht dat Minister Colijn
gedurende de eerste week van de Vol
kenbondsvergadering, die op 13 Sep
tember a.s. te Genève bijeenkomt, als
leider van de Nederlandsche delegatie
zal optreden. Bij de opening van de
Staten Generaal op 21 September e.k.
zal hij echter zijn, dus slechts door een
kort verblijf in de Volkenbondsstad
te onderbreken werkzaamheden in Den
Haag hervatten. Na zijn terugkeer
naar Nederland zou dan de afgetreden
Min. van buitenlandsche zaken jhr.
mr. A. C. D. de Graeff, omtrent wien
wij hoorden verluiden, dat hij even
eens deel zal uitmaken van onze af
vaardiging naar Genève, de taak van
eersten gedelegeerde op zich nemen.
KON. NEDERLANDSCHE
JAARBEURS.
Tijdens de a.s. najaarsbeurs zal aan
de volgende deelnemers de bronzen
plaquette voor deelneming aan
25 Nederlandsche Jaarbeurzen wor
den uitgereikt: Heemaf (N.V.), Henge
lo; Ned. Fabriek van Werktuigen en
Spoorwegmaterieel „Werkspoor", Am
sterdam; G. Okkerse, Waddinxveen,
N.V. Fabriek van Suikerwerken v.h.
M. P. Smulders, Rotterdam, J. M.
Borsje, Gouda en Oostenrijk (offici-
eele vertegenwoordiging).
UITVOER VAN EIEREN NAAR
DUITSCHLAND.
Het geldcontingent voor den uit
voer van eieren naar Duitschland is
voor de maand September gelijkge
steld aan de eerste toewijzing van
Augustus.
Zooals bekend, is de Augustus-toe-
wijding in den loop-dier maand' met
60 pet. verhoogt.
RADIOCONTACT MET DE
WEST.
Van 1 September af zullen via de
Phohi-kortegolfzenders voortaan ge
regeld iederen Woensdag- en Zondag
nacht Nederlandsche radioprogram
ma's naar West-Indië worden uitge
zonden. Dat dit voor onze landgenoo-
ten in West-Indië (en over het alge
meen in Noord-, Midden- en Zuid
Amerika) een groote verbetering is,
behoeft geen betoog.
Want reeds langen tijd werd het
als een ernstig gemis ondervonden,
dat Nederlanders op het Westelijk
halfrond slechts zelden in de gelegen
heid zijn, radio programma's uit het
vaderland te hooren.
Ofschoon de Phohi ook thans nog
niet over geregelde inkomsten voor
uitzendingen naar het Westen be
schikt, meende men dezen toestand
toch niet langer te mogen bestendigen
en derhalve heeft de Phohi besloten,
met ingang van September tweemaal
per week een uitzending te geven
voor de Nederlandsche gebieden in de
West, op zoodanige uren en golfleng
ten, dat men deze programma's ter
plaatse in de avonduren zal kunnen
opvangen.
TIJDELIJKE AFSLUITING VAN
DEN PROVINCIALEN WEG
OUD-GASTEL—ROOSENDAAL.
De Afdeeling Wegen en Verkeer
van den B.B.N. deelt mede, dat de
provinciale weg Oud-GastelRoosen
daal in verband met het uitvoeren van
werken aan dien weg met ingang van
6 September a.s. tijdelijk zal zijn ge
sloten voor het verkeer in beide rich
tingen met motorrijtuigen, motorrijwie
len en bespannen rij- en voertuigen.
Het overige verkeer kan over de ber
men worden geleid.
Gedurende de sluiting zal het ver
keer worden omgeleid van Oud-Gastel
af over Kruisland en Zwart Anker
naar Roosendaal en omgekeerd. De af
sluiting van den weg en de omleiding
van het verkeer zullen door borden
worden aangeduid.
DE SPANSCHE BURGERORLOG.
De toestand aan de fronten blijft
ongewijzigd. Weliswaar zijn troepen
bewegingen waar te nemen aan het
Noordelijk front, met name in den
sector-Santander, veranderingen rijjn
evenwel niet ingetreden,
De druk der regeeringstroepen in
den sector Saragossa houdt aan, doch
van belangrijke gevechten wordt geen
melding gemaakt. Het stadje Belchite,
ten Zuiden van Saragossa schijnt
steeds dichter omsingeld te worden
en van regeeringszijde wordt medege
deeld, dat de opstandelingen vele pos
ten hebben moeten prijs geven. De
overgave van dit plaatsje acht men in
regeeringskringen onvermijdelijk.
In Valencia heeft de val van Santan
der geen ontmoediging teweeg ge
bracht. Meer dan ooit, aldus de corr.
van de Times aldaar, is men besloten
de vijandelijkheden tot een spoedig
einde te brengen en met dit doel het
leger te versterken en de eenheid in
de z.g. achterhoede te vergrooten. De
hoofdcommissaris van oorlog heeft
tot dit doel. opnieuw het wachtwoord
uitgevaardigd, afkomstig uit de peri
ode na den val van Malaga: „Op een
nederlaag moeten wij met een over
winning plus nog een halve antwoor
den".
FRANKRIJK MISNOEGD OVER
ITALIë'S HOUDING TEN
OPZICHTE VAN SPANJE.
Het Fransche kabinet heeft, nadat
minister Delbos rapport had uitge
bracht over de jongste gebeurtenissen
met betrekking tot Spanje, de moge-
lijkheidi besproken, Frankrijks poli
tiek ten aanien van het Spaansche
conflict grondig te wijzigen. Een be
sluit is echter nog niet genomen. Men
wil namelijk in geen geval de kans
loopen, in deze zaak het contact met
Engeland te verliezen.
In Fransche regeeringskringen
maakt men er intusschen geen ge
heim van, dat Italië's jongste optreden
ten gunste van generaal Franco te
Parijs een uitermate ongunstigen in
druk heeft gemaakt. Mussolini's tele-
graminenwisseling met Franco na den
val van Satander en het feit, dat
vrachtschepen in de Middellandschc
Zee door „niet geïdentificeerde oor
logsschepen" zijn getorpedeerd, wor
den beschouwd als een openlijke in
terventie door Italië. Gezien dit alles
bestaat de mogelijkheid, dat de Fran
sche regeering hel na grondig overleg
raadzaam acht mede te deelen, dat zij
zich gerechtigd acht haar volledige
vrijheid van actie te hernemen.
ZOEKT HONGARIJE TOENADE
RING TOT KLEINE ENTENTE
De conferentie van de Kleine En
tente heeft de opvatting bekrachtigd
van hen, die overtuigd waren, dat de
samenhang in deze statengroep het
wint van de uiteenloopende tendenzen,
aldus de correspondent der „Daily
Telegraph".
Een belangrijke gebeurtenis tijdens
de conferentie was het verrassende
bezoek van den Hongaarschen gezant,
dat hij te Sinaia gebracht heeft aan de
Cechische en Roemecnsche ministers
van Buitenlandsche Zaken. Hij moet
dr. Krofta hebben medegedeeld, dat
Hongarije bereid is met de Kleine En
tente als één eenheid te onderhande
len over een verbetering van het lot
der Hongaarsche minderheden en dat
het niet aan zijn vorig besluit zal
vasthouden om alleen in onderhande
ling te treden met de afzonderlijke
staten.
Deze plotselinge koerszwenking van
Hongarije kan aanmerkelijk bijdragen
tot een betere verhouding tusschen
Boedapest en de hoofdsteden der Klei
ne Entente.
Gezegd wordt, dat hieraan Italiaan-
sche invloeden niet vreemd zijn ge
weest. Italië doet blijkbaar zijn best,
goede betrekkingen met de staten dei-
Kleine Etente te bevorderen.
DE VEERTIGURIGE ARBEIDS
WEEK IN BELGIë.
De actie voor de toepassing van de
veertigurige arbeidsweek wordt zoo
wel bij de mijnwerkers als bij de Anb
Door Carly Vos.
Bij de grote autorennen jubelen
thans honderdduizenden als Ferry in
zijn renwagen voorbijsuist. Meer dan
eens hebben de verslaggevers aan Fer
ry gevraagd, hoe hij er toe gekomen
is om autorenner te worden. Hij strijkt
dan eens zachtjes langs zijn motor
kap en zegt: „Ach, mijn vader heeft
een automobielenfabriek, ik ben dus
als het ware tussen de motoren opge
groeid".
En dat is ook zo, er is geen grein
tje grootspraak bij. Hoe hij echter bij
de grote automobielfabriek gekomen
is als speciale renner, daar konden wij
niet achter komen. En toen er nu
laatst w-eer eens een autorace was, en
de monteurs alle wagens nog eens ter
dege hadden nagezien, stond ik toe
vallig naast een van hen en zei hem
„Kent U Ferry al lang?" „Ja, vanaf
zijn eerste debuut", antwoordde de
man.
Zo begon dan het gesprek, waarop
de monteur zei: „Als de verslaggevers
ons eens om inlichtingen vroegen, zou
den zij nog heel wat meer te weten kun
nen komen". Mijn nieuwsgierigheid
was geprikkeld en ik vroeg: „Wat
weet U van Ferry?"
De monteur kuchte eens en begon:
„Hij is nu ongeveer vijf jaar beroeps
renner. De eerste keer dat hij uit
kwam, was het op een motor van de
fabriek van zijn vader. Behalve vijf
motoren van onze fabriek namen er
nog twee van een andere fabriek, een
van de fabriek van Ferry's vader en
drie particulieren aan de race deel.
Het was een mooie start. De baan, die
gereden moest worden, ja, niet eens,
maar honderd en twintig maal, had
de vorm van een driehoek. Daar bin
nen waren tribunes opgesteld, zodat
men de baan bij grote gedeelten kon
overzien. De race begon. Onze moto
ren lagen dadelijk aan de kop, en pas
op de 5e ronde begon er een beetje
tekening in de renners te komen. Fer
ry bleek een uitstekend rijder te zijn,
die vooral bij de bochten tijd trachtte
te winnen, door het nemen van scher
pe hoeken. Na de veertigste ronde wa>
hij al nummer drie, terwijl de eerste
twee rijders van onze fabriek waren.
Nu begon het te spannen. Zou het mo
gelijk zijn, dat deze onbekende jongen
als eerste zou aankomen, nog voor
onze bekwame renners?
Ongeveer tegen de helft van de strijd
kwam Ferry weer aanrijden, liet bijna
vlak voor mij zijn motor aan de kant
uitlopen, sprong er af en riep: „Heb
je een ketting voor me, mijn ketting
is gebroken".
Wij hadden natuurlijk alleen maar
materiaal voor onze eigen motoren en
konden hem dus niet helpen. „Geef de
strijd maar op", riep een van mijn
collega's doch inplaats daarvan sprong
hij over de ballustrade en brulde, ter
wijl hij voortrende: „Mijn ketting, ziet
iemand ergens mijn ketting?" Toen
het publiek eindelijk begreep waar het
om ging, waren zij zo sportief om de
boodschap door te geven en onmiddel
lijk werd de ketting bij een bocht ge
vonden. Iemand uit het publiek, die
de ketting wilde oprapen, liet hem on
middellijk weer vallen, want hij had
aan de gloeiende ketting zijn hand
lelijk verbrand. Een ander nam een
van zijn leeren handschoenen, pakte
de ketting en deze werd nu doorge
geven, zodat Ferry hem al spoedig in
zijn bezit had. Deze rende nu naar
zijn motor terug en repareerde deze.
Intussen was de wedstrijd natuurlijk
gewoon doorgegaan, en er waren al
verschillende uitvallers geconstateerd.
Maar hoewel hij, nadat de motor ge
heel in orde was, geheel achteraan
kwam, zette hij zijn tanden op elkaar,
gaf gas en begon opnieuw. Meter voor
meter haalde hij in, vermeerderde zijn
snelheid, het was, alsof hij één was
met zijn motor, wij hadden allemaal
schik in den flinken jongen, die zich
niet had laten ontmoedigen.
Aan het eind van de wedstrijd was
Ferry niet nummer één, hij was zelfs
nummer vijf, maar zonder deze pech,
was hij zeker de eerste geweest.
De directie van onze fabriek felici
teerde hem hartelijk en hij kreeg een
eervolle vermelding en tevens een aan
stelling aan onze fabriek, want derge
lijke mensen hebben wij nodig.
Nu rijdt hij allang geen motor meer,
doch rent met onze snelste renwagen.
Ik dankte den monteur hartelijk
voor zijn mededelingen en volgde met
belangstelling de race, waarbij Ferry
ditmaal schitterend als eerste aan de
finish aankwam.
De abrikozenboom, welke ons een
even smakelijk als uiterlijk mooie vrucht
schenkt, wordt met zorg in vele onzer
tuinen aangekweekt; in de meer Zuide
lijke streken van Europa, vooral in
Frankrijk, teelt hij gemakkelijker voort
en bloeit er weliger dan oorspronkelijk
in het warme Oosten.
In de zomer kunnen de tuinders de
heerlijke, sappige en gezonde vruchten
van de boom afpluken. In geheel ons
werelddeel, dus in heel Europa is de
abrikozenboom zeer geliefd. Vreemd is
het evenwel, dat men de boom haast
nooit in open land, maar altijd in be
sloten plaatsen aantreft. Het lijkt wel
of men de teere vruchten wil ontrekken
door de bomen schuil te laten gaan
achter een massa groen van heesters
of achter een kleine muur. De reden
hiervan is echter, dat de tuinders de
abrikozenbomen tegen de wind willen
beschermen, omdat de vrucht niet zo
mooi groeit, als de boom in het open
veld staat. Het is niet moeilijk de bo
men te kweken, maar wel om ze in
stand te houden. Het grootbiengen van
de boomp|e8 geschiedt dan ook met
groote zorg, de minste vorst zou de
bloemen doen verschrompelen, terwijl
de bloemen soms ook tegen de felle
zon beschermd moeten worden.
De bloemenvandeabrikozenboomzijn
op de takken gehecht en de vrucht, welke
geen merkbare stengel heeft, raakt daar
dadelijk aan. De bladeren van de boom
zijn hartvormig. Deze bladeren hebben 'n
gekarteld randje en zijn spits aan het
uiteinde
Als men de abrikozenvruchten in de
volle wind zou kweken, dan zou men
hleine vruchten krijgen maar ook heel
sappige vruchten. Kweken de tuinders
de abrikozen tegen een beschutte muur
of achter andere struiken en bomen,
dan krijgt men wel groote vruch'en
maar niet zoo sappig en door-rijpt.
Deze laatste zijn ook minder geurig.
Men heeft verschillende soorten abri
kozen, welke slechts door de meer of
minder sprekende kleur te onderscheiden
zijn. De beste soorten abrikozen in
ons land komen in Noord Brabant voor.
Hier leent de grond zich buitengewoon
goed voor de boompjes.
8. Toegenegen, Alleen, Nicht, Zeven
tig, China, Forto.
Een zonnig gezicht, geeft overal licht.
9. Lood, Bier, Dood, Neen, Troon.
Nood leert bidden.
10. IJsslede, Vaandel, Azijn, Hein,
Hoed, Nood.
Vele honden is den haas zijn dood.