FRANS SLAATS verbetert het werelduurrecord Uit een grootjgevaar gered Zaterdag 2 October 1937 No. 79. De Echo van het Zuiden Tweede Blad EEN PHENOMENALE PRESTATIE. Met groote spanning hebben de wielersport-enthousiasten in ons land, ja over de geheele wereld en niet minder in onze plaats, uitgezien naar hel oogenblik dat de Waal- wijker Frans Slaats een aan val zou wagen op de Vigorelhbaan te Milaan op het werelduurrecord dat sinds bijna 2 jaar op naam stond van den Franschman Richard. Na een geweldige training en voor bereiding is net Woensdagmiddag Frans gelukt dit record niet 165 M. (officieel met 1(50 M.) te verbeteren, een piienomenale prestatie, waarmee wij nem en z'n familie van harte gelukwenschen. Alle bladen, zoowel in ons land als daarbuiten, bevatten enthousiaste verslagen over dit uit zonderlijk resultaat. Wij ontleenen 't volgende verslag aan de «Tel.» De Nederlandsche wielrenner Frans Slaats heeft hedenmiddag op de Vigorellihaan te Milaan 't meest- begeerde wielerrecord van alle tij den, het werelduurrecord, op zijn naam gebracht. Met 160 M. sloeg hij het record van den Franschman Richard van 45 K.M. 398 M. In één uur legde Slaats namelijk 45 K.M. 558 M. af. De recordpoging, waarin de Waalwijkei op de hem eigen soepele wijze slaagde, werd o.a. bij gewoond door Fellenaars, den Deen- schen renner Grundahl Hansen, den Italiaan Tonani en nog een aantal andere bekende renners. Rond de baan had zich ongeveer 2000 man publiek verzameld. Grootsche prestatie van den Nederlander. Aanvankelijk scheen het alsol Slaats zijn poging zou moeten uit stellen. Um 3 uur reeds was alles in orde gemaakt, de tijdopnemers zaten op bun plaatsen, blaats stond klaar om te vertrekken voor een korten proelrit, doch de wind bleek te sterk. Up hel middenveld stonden de grassprietjes nog vroolijk te tril len, en zoo besloot men nog even at te wachten, totdat met hel vorde ren van den dag de wind zou gaan liggen. Het leek er aanvankelijk niet op. Fellenaars trok enkele rondjes, doch ook hij ondervond nog legen, stand en zoo wachtte men Het werd vier uur, het werd half vijf, en men was het er reeds half over eens dat de poging voor van daag uitgesteld zou moeten worden, toen tegen vijf uur plotseling de wind ging liggen. Slaats trok een tiental kilometers in het rond en stapte at met een tevreden gezicht. Hel zou gaan. Rij het laaiste rechte eind stond nog wel een klein briesje tegen, maar dat zou wel kunnen worden overwonnen. Nog even een lichte massage en Slaats vertrok.... Het was tegen vijf uur. Het college tijdopnemers stond onder leiding van Commandatore Massara, terwijl Grundahl Hansen en de heer Versnik uit Brussel zorg droegen voor het Inlichten van Slaats op de baan omtrent den stand van zijn recordpoging. Hiertoe bad men een tabel uitgewerkt, waarop de tijden, die Slaats zou moeten maken, wanneer hij Richard's re cord met 200 M. zou verbeteren, nauwkeurig stonden aangegeven. Uitgaande van deze veronderstelling zou na elke 312/5 seconde, die Slaats dan over een ronde van 397.57 M. zou moeten doen, de bel worden geluid, waaruit hij dan zou kunnen opmaken, of hij de verbetering van 200 M. haalde of niet. De eerste ronde bleef hij beneden den tabeltijd, maar langzaam trok Slaats zich op zijn volle formidabele snelheid en reeds na de tweede ronde was hij gelijk. Daarna ver. grootte hij met elke ronde zijn voorsprong, hij won 20 M., 30, 40, 50 M„ tot Richard's record over 5 K.M. werd geklopt. Slaats deed hier 6 min. 21 seconden over. Regelmatig gingen Slaats' beenen in het rond. Regelmatig vergrootte hij zijn snelheid en met zijn snelheid zijn voorsprong op den uitgereken- den tijd van Richard's record. Die voorsprong groeide tot 210 M. na vijftig ronden. Zonder eenig spoor van vermoeidheid nog, soepel, draaiend, drijvend naar het scheen over de baan, trapte Slaats de ronden er uit. Maar toen ging Slaats bedenken, dat hij er nog niet was. Hij bedacht, dat hij, wilde hij het record op zijn naam brengen, nog 25 harde kilometers voor den boeg had. En zoo blijft Richard's wereld record over een half uurongeschokt. Maar Richard was snel vertrokken, sneller dan Slaats, en zoo was er niemand, die zich om dit halve-uurs- record bekommerde. Slaats niet.de menschen rond de baan niet. Uok Pellenaars niet, die langs de baan zijn maat stond aan te moedigen. Ook de records over 25 en 30 K.M. werden niet door Slaats ge broken, maar zijn voorsprong op den tijd op de tabellen in handeu van Grundahl Hansen en den heer Versnik bleef toch nog altijd be staan. 75 M. bedroeg die na 30 K.M. En al dien tijd hield Slaats er een soepelen gang in. Rustig, af en toe naar het publiek, dat hem zijn aanmoedigingen niet onthield, of naar de jury kijkend. Langzaam maar zeker. En langzaam, maar zeker, begon nu Slaats op Richard's presiatie in te loopen. Zijn voorsprong op den tijd op de tabel slonk weg, het was waar, maar hij had nog de 200 M. die men extra gerekend had, en op de 45 K.M. waren er nog slechts 2 M. van die 200 verdwenen. Het leek nu zeker, dat Slaats het record op zijn naam zou brengen. Nog een halve ronde restt" hem daar schoot hij de bocht uit, nog steeds soepel draaide hij een sprint uit de beenen, die een uur lang geen oogenblik hun diensten hadden verslapt en Een verhaal uit het rotsgebergte van Noord-Amerika. Door Maja van Heynen. De machinist stond op zijn loco motief, klaar om weg te rijden. »Vader« klinkt er opeens, een stem. Hij kijkt naar buiten, daar staat Koen, zijn zoontje, en klimt meteen op de treeplank. »We gaan vandaag een school reisje maken, vader, de heele school en ze zitten allemaal in uw trein 1 U rijdt onze heele school, vader 1 Leuk hè? Mag ik bij U op de ma chine staan Ik zal nergens aan komen, alleen maar zien wat u moet doen 1 Meneer vindt het goed ik heb het hem gevraagd.Vol verlangen kijkt de jongen naarzijft vader op. »Nou, goed!« Het gezicht van Koen straalt, hij klimt vlug op de locomotief en daar gaan zei Buiten schijnt de zon, vader zorgt voorde machine, Koen kijkt z'n oogen uit z'n hoofd. Plotseling draait hij zich om naar zijn vader, die juist achter hem staat: «Vader, kijk eens, wat is dat voor een trein, die ons tege moet komt?« De vader schrikt, kijkt snel op en wordt doodsbleek. De trein rijdt tegen een berg op, het is een enkel spoor. Verstijfd van schrik kijkt de machinist voor zich uit, er is geen twijfel mogelijk, in volle vaart komt een trein van de berg afrijden, zijn trein tegemoet. Uitwijken kan ab soluut niet I Het zijn goederenwa. gens, zonder locomotief, waarschijn lijk onderweg losgeraakt, die nu langs de helling terugrijden, zonder bestuurder. Zwaarbeladen goede renwagens zijn het, daarom hebben ze zoo'n razende vaart naar bene den. Hij kijkt naar Koen, die met opeengeklemde lippen zijn vader aanziet. Ook de jongen begrijpt het gevaar. Een ruk aan de rem, de trein staat stil. »Koen«, zegt de machinist schor, »zie je deze hendel »Ja vader «Dat is de rem. Ik zal de trein terug laten rijden. Weet jij die oude dikke beuk even voor Erth- ford?« «Ja vader «Als de trein daar voorbij is, moet je met alle kracht aan de rem trekken, begrepen Y« «Ja vader De machinist slikt even, zijn ge zicht wordt vastberaden. De trein rolt al terug, in snelle vaart weer van de berg af, die hij langzaam bestegen is. Tien zware goederen wagens rollen als een dreigend ge vaar in toomelooze vaart er achter aan. De reizigers hebben begrepen dat er iets gebeurd is, ze verdrin gen zich voor de raampjes. «Bij de beuk remmen 11 schreeuwt de machinist nog eens, dan springt hij uit den rijdenden trein. Hij rent vooruit, de naderende goederenwa gens tegemoet, een stang houdt hij in de hand geklemd. Daar moet een wissel zijn, die naar een oud bergspoor voert, dat niet meer ge bruikt wordt. Voor 'n deel zijn de rails al opgebroken, maar de wissel is er nog moet er nog zijn 1 Ja, daar ligt hij, de machinist stort er zich op. Hij stoot krachtig de stang tusschen de rails, maar de oude wissel is vastgeroest. Geen beweging is er in te krijgen Met onheilspellende gelijkmatigheid komen de goederenwagens nader en nader 1 Het zweet breekt den man uitTweehonderd kinderen verkeeren in levensgevaar en daarbij is Koen, zijn jongen 1 Hij rukt, hij duwt, hij wringt, hij werpt zijn heele gewicht op de stang, die om buigt. Opeens., ja., het gaat/ De wissel geeft mee en verschuift! De man tuimelt op de grond. Als van heel ver hoort hij de goederenwagons voorbij donderen, hoort ze knarsend op de verroeste rails draaien en hoort hoe ze met een donderend lawaai in de af grond storten. Gered 1 Maar de jongen, de trein Koen heeft gedaan wat zijn vader hem heeft opgedragen. Even voor Erthford stopte de trein. De reizigers sprongen er uit, de kinderen kwa men aanhollen, niemand wist wat er eigenlijk gebeurde. Toen zagen ze plotseling de goederentrein in de onder daverende toejuichingen van het publiek, dat reeds wist, dat de poging was geslaagd, reed Slaats zijn uur vol. 45 K.M. 558 M. in één uur Pellenaars, buiten zichzelve van vreugde, is de eerste die Slaats op vangt en hem gelukwenscht. Even is Slaats zichzelf niet meer, even slechts zakt hij ineen, doch dan stapt hij, zonder zelfs maar een schijn van vermoeidheid op de jury af, waar de voorzitter van den Ita- liaanschen wielerbond, hem harte lijk gelukwenscht. En na een korte massage in zijn cabine, keert Slaats tien minuten later zielsgelukkig terug. «Het is goed gegaan», zegt hij, «ik ben niet erger vermoeid, dan wanneer ik een zware ploegcourse gereden heb. Als ik niet bevreesd was voor een in zinking in de laatste helft, dan zou ik zekei nog 50 meter meer hebben kunnen doen». Slaats en Pellenaars blijven nog tot Zondag hier, daar zij dan op dezelfde baan een koppelwedstrijd te rijden hebben. De gedetailleerde tijden van Slaats luidden 5 K.M. 6 min. 21 sec. 10 K.M. 12 min 534/5 sec. (re cordtijd). 15 K.M. 19 min. 264/s sec. 20 K.M. 26 min 23/5 sec. De medewerker voor wielersport bericht aan de N.Rott.Crt: Het zijn voor ons dagen van spanning geweest, doch de spanning heeft thans plaats gemaakt voor groote vreugde. Wij hebben in ons avondblad van 24 dezer ervan ver teld, dat wij den dag te voren Frans Slaats bij zijn proefrit op de wielerbaan te Deurne nabij Ant werpen hadden geassisteerd en zoo als uit onze mededeelingen reeds kon blijken, hadden wij ons ook voor dien met de theoretische en physiologische voorbei eiding van zijn record-aanval bezig gehouden. Want een record, dat zoo scherp staat, neemt men maar niet opeen goeden dag als het ware bij toeval onderhanden. Een dergelijke record, aanval wordt achter den lessenaar voorbereid en de renner, die ter dege voor zijn eigen psychische conditie heeft te zorgen, dient te vens in een geestesgesteldheid te worden gebracht, zonder welke geen unieke top prestatie vermag totstand te komen. Ons werk nu is geweest dat van den man achter den lessenaar, die afgrond storten. En ze begrepen. De machinist ontwaakt uit zijn verdoving als de menschen bij hem komen. Ze helpen hem op staan, ze dragen hem naar de trein, ze juichen hem toe en bedanken hem. Maar de vader zegt geen woord. Hij trekt zijn jongen naar zich toe en streelt hem over zijn haar. Denk eens goed na! De rivier zonder brug. Drie mannen maakten een wan deling. Up eens stonden ze voor een breede rivier en tot hun schrik ontdekten ze, dat er in geen velden of wegen een brug te zien was. Ze liepen een eind langs de rivier en gelukkig zagen ze een bootje liggen Iwee jongens waren er net ingestapt en wilden wegroeien. Deze wilden de mannen wel overzetten, maar., het bootje was maar heel klein, de beide jongens kon het net hou den, maar een man en een jongen waren al te zwaar, dan zonk het bootje. Toch zijn de drie mannen op de andere oever gekomen. Hoe hebben ze dat gedaan? Opl.: De beide jongens roeien eerst naar de overkant, een van de twee gaat aan wal, de andere roeit terug, nu gaat een van de mannen in het bootje en roeit naar de andere zijde. De jongen die daar staat roeit weer terug. De beide jongens gaan weer in het bootje, één blijft weer aan de overkant en de andere roeit terug. Weer gaat een van de mannen in het bootje en komt aan de overzijde. Nog eens herhalen ze hetzelfde. De jongen gaat terug, de twee roeien samen weer naar de overkant. Een van de jongens gaat den derden man halen en blijft zelf achter. Ten laatste gaat de andere jongen hem weer halen en dan zijn ze allemaal aan de overzijde. Het*zwevende ei. Het is moaelijk om een ei te laten zweven in een vloeistof. Hoe kan dat nou zul je zeggen een ei is toch veel te zwaar? Toch kun jij het ook! Om dit cijfert en pluist en tot een schema komt, en ons werk is tevens ge weest, dat van den man, die met den renner praat, die met met hem babbelt en nog minder met hem ratelt, doch die in rustige, wij zou- den willen zeggen, gevoelige ge sprekken, in suggestieve gesprekken, bij den athleet ue kraebt der con centratie oproeptmysterieus werk en toch zeer eenvoudig werk, dat atmosteer en stemming kweekt, meer is het niet. En dan ontwikkelt zich vanzelf «een machtige voedingsbodem voor het zelfvertrouwen« en dan groeit in den athleet »van/.ell« een ge. moedstoestand, welke hem naar de uiterste grens van zijn psychisch kunnen drijft. Ungeveer acht weken heeft het proces der innerlijke voorbereiding bij Slaats geduurd. Het begin was schoorvoetend, was een beetje ach teloos, het begin was het stadium van nu en dan zich inleven. Maar allengs ging hij er meer en meer in op, totdat hij de laatste weken er geheel door werd geabsorbeerd. Vooral in de laatste periode is hij bij ons komen praten en nog geen uur voor hij naar Milaan vertrok, was hij andermaal ten onzent om voor de laaiste maal aan de hand van het schema in gedachte reeds zijn aanval op het befaamd record te doen. Toen hij in zijn auto stapte, vertrok hij als een man, die van zijn welslagen rotsvast was overtuigd. Vrijdagavond vertrok Slaats en Zondag moest hij teZürich aan een wedstrijd op den weg (een zg. ronde) deelnemen. Dat is een goede laatste oefening, zei hij. Ik rijd er niet om te winnen, maar om een goede oefening te doen. Hij is in de ronde zesde geworden. En Maandag is hij naar Milaan gegaan. Het lag in zijn bedoeling Dinsdag op de Vigorelli baan een beetje proel te rijden en om daarbij na te gaan welke versnelling hij zou trappen (27 op 8 911 /a dan we^ 28 op 8 94'/a) en dan zou Woensdag bij gunstig weer zijn aanval doen. Ik zend u dadelijk een telegram, han hij bij zijn vertrek gezegd en zoo juist heb ik het bericht gekre gen, dat hij het fameui-e record met 165 M. heeft verbeterd. Een enorme verrichting De Franschen hebben het uur- record zonder gangmaking, het re- kunstje uit te voeren, moet je twee vloeistoffen in een glazen pot doen. Eerst doe je de pot half vol met water waarin heel veel zout is opgelost. Daarna vul je de pot heel langzaam en voor zichtig met gewoon water bij. Dit is lichter dan het zoute water en zal dus boven blijven. Als je nu heel voorzichtig het ei in de vloeistoef laat glijden, zal het blijven zweven op de grens van het zoute en het gewone water. Oplossingen raadsels van vorige week. 3. Schaatsenrijden, Wereldtaal, Werk lieden, Gedienstig, Watersnood, Twintig, Udenhout, Taai. Wat gij niet wilt wat uw geschiedt, Wetenswaardigheden. Ratten en reinheid. Een Engelsch bioloog heeft vastgesteld dat ratten maar in één opzicht belang- stellng hebben voor reinheid, althans voor iets dat met reinheid te maken heeft. Ze houden n l. erg van zeep om die op te eten. Waarom is de giraffe stom? Alle pogingen van geleerden en van dierentemmers om de giraffe een of ander geluid te doen voortbrengen zijn tot nog toe tevergeefs geweest. Het langhalzige en langbeenige dier schijnt stom te zijn en te bliiven. Misschien is zijn luchtpijp wel te lang, juist door die lange hals. Doet dit ook een ander niet. 4. Kinderen, Ontslagen, Georgani seerd, Bepaald, Geneesheer, Helft. Het is beter een half ei dan een ledige dop. 5. Verzet, Handeldrijven, Schaal, Aardbei, Uitwedstrijd, Neen. Als de eene hand de andere wascht zijn beide vuil. 6. Postzegel, Gestadig, Hand, Ontsla gen, Gedienstig. Haastige spoed is zelden goed. 7. Draven, Einde, Paard, Lelie, Bevel- voeren, Trompet. Nok, Rok, Sok. 8. Bok, Dok, Fok, Hok, Kok, Lok, 9. Boek, Doek, Hoek, Koek, Zoek.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1937 | | pagina 5