\Kofia
ROODE STER TARAK
JCofia
Xafa
J£o£a
iKo£a
INGEZONDEN STUKKEN.
m-
1dte 3*C (?i
De leider van het nationaal-
socialisme in ons land, beeft
waarschijnlijk gemeend, dat hij ook
nog wel eens van zich moest laten
hooren om daarmede niet voor een
Hittler of Schuschnig onder te doen
en niet geheel en al in het vergeet,
boek te geraken.
Voor een talrijk gehoor had hij
daarom in de Apollohal te Amster
dam een meeting belegd om de
»wereld« eens duidelijk te maken
hoe het feitelijk moet zijn.
Wat hij daarbij over den inter
nationalen toestand gezegd heeft
zullen wij maar in het midden laten,
niet echter dat gedeelte, waarbij hij
het had over het binnenlandsch
Staatsbeleid, dat volgens hem al
leen door de N.S.B. in de goede
banen kan geleid worden.
In Nederland, zoo zegt hij, komt
evenals in geheel Europa steeds
meer haat, nijd en afgunst en a~
de ellende hier, kan evenals elders
vooral toegeschreven worden aan
de revolutionnaire sociaal-democra
tie, die bij ons thans »in het Oranje
huis gevlucht is«, na veertig jaren
van afbraak. Van die angstige
vlucht was de komst der N.S.I3. de
oorzaak, die zonneklaar aangetoond
heeft, dat de geheele marxistische
internationale bedrog op bedrog is
geweest. Wij zullen haar wel, riep
spreker uit, tot algeheelen aftocht
dwingen.
De N.S.B. zou er zich dus op
kunnen beroemen de oorzaak te
zijn geweest dat de revolutionnaire
sociaal democratie in het Oranje
Huis gevlucht is.
Het is hier weer wat wij van
Mussert c.s. steeds gewend zijn ge
weest, indruk trachten te maken
met snoevende woorden. Daden
heeft de N.S.B. nooit verricht, al
zegt Mussert tevens dat de N.S.B.
zou hebben aangetoond, dat de
geheele marxistische internationale
bedrog geweest is.
De talrijke échecs, die de
N.S.B. te slikken heeft gekregen,
schijnen haar blijkbaar dus niet
geleerd te hebben een beetje meer
ingetogen te zijn, wat ook voor z'n
kamerleden wel goed zou zijn om
tenminste de mogelijkheid te be
werken, daar iets goeds tot stand
te brengen.
Ook wat »de Oranje«-gezindheid
der S.D.A.P. betreftals deze wer
kelijkheid is, dan zou hij beter doen
zich daarover te verheugen, dan te
pogen ze belachelijk te maken.
ommunu
Manteltjes - Hoedjes
Jurkjes - Handschoenen
Takjes - Bruidskroontjes
de grootste keuze bij
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
HET LIBERALISME GEZIEN DOOR
EEN ARBEIDERSBRIL.
Mijnheer de Redacteur!
Den laatsten tijd is in uw blad dooi
ingezonden stukken ook van mij, opge
komen tegen de leer van het liberalis
me. Hierdoor is mij opgevallen dat er
gedacht wordt, dat de arbeider strijdt
tegen het liberalisme maar eigenlijk niet
weet waartegen hij strijdt. Om nu niet
persoonlijk te worden wat nooit mijn be
doeling is geweest vind ik het toch wel
nuttig hier iets te zeggen over het ont
staan en de leer van het liberalisme in
het algemeen. Dit kan zyn nut hebben om
te laten uitkomen dat de groote massa
arbeiders die de laatste jaren door de
beweging wel zoo veel ontwikkeling
heeft opgedaan dat ze wel weet wat libe
ralisme eigenlijk beteekent. Ook de on
dervinding in de jaren toen het libera
lisme zijn kop opstak en aan de macht
is geweest heeft dat wel geleerd. Liberaal
beteekent Vrijheid. Het begin werd ge
maakt met de Fransclie omwenteling in
het jaar 1789 onder de leuze vrijheid, ge
lijkheid en broederschap. Zoo werd ook
hier in ons land deze leuze overgenomen
en kwam hier ook de liberale partij na
de Fransche omwenteling aan de macht
onder leiding van Thorbecke. In 1885
werd opgericht de liberale Unie en deze
telde in 1897 aan afgevaardigden in de
Tweede Kamer der Staten-Generaal 57
leden. En door afscheidingen hebben zy
het al zoo ver gebracht dat ze het in 1937
onder den naam van de Liberale Staats
partij-Vrijheidsbond in de Tweede Ka
mer met 4 afgevaardigden af kunnen.
Er zijn nog meer afscheidingen voor
gekomen vanaf het tijdstip dat de libe
ralen hier aan de macht zijn geweest. De
glansperiode van het politiek liberalisme
is dan ook voorbij. De liberale partij is
ten gronde gegaan omdat zij niet heeft
willen inzien welke mate van vrijheid of
gebondenheid noodig is om de vrijheid
van allen, ook van de economisch zwak
keren te verzekeren. Vryheid de Staat
moet overal afblijven in zoo verre dat do
Staat het gezag moet handhaven dus
moest er komen een politiemacht, zoo
zegt de liberaal. Dus hiermede was de
vrijheid al gedaan. Op economisch ter
rein heeft de Staat geen taak, dat moeten
de menschen zelf maar regelen. Ook op
Sociaal terrein heeft de Staat niets te
maken, dat moet worden overgelaten aan
de willekeur van den mensch zelf. Zoo
ge ziet moet deze zoogenaamde vrijheid
uitloopen op een chaos. Het liberalisme
is opgekomen voor den mensch maar
heeft hierbij God vergeten. En omdat de
mensch alles beoordeelt naar eigen in
zicht, moet er leiding zyn. De leer van
het liberalisme consequent doorgevoerd
leidt tot een Geestelijke en maatschappe
lijke vernietiging voor mensch en land.
En juist hierom dat de politiek gericht
moet zijn op het algemeen welzijn; ook
voor de minder bedeelden moet een be
hoorlijk bestaan worden gewaarborgd en
hier is voor noodig de leiding (de Staat).
Dit werd ook ingezien door sommige li
beralen en daarvandaan de spanningen
in de liberale partijen. Staatsonthouding
op sociaal en economisch gebied dat was
het dogma van de liberalen, hiervan is
men natuurlijk een eindweegs moeten af
zien al was het dan voor eigen gewin.
De spanning die er ontstond door de
conservatieven (de meer toegevenden op
gebied van de kerk en kerkelijke partijen)
en de vooruitstrevende liberalen. Zoo is
er nu nog een klein groepje over geble
ven dat ook nog geen vasten grond onder
de voeten heeft. Al kan dan niet gezegd
worden dat ze geen invloed meer hebben,
al is het dan niet op politiek gebied,
maar wel hoort men ze in de pers ook op
industrieëel gebied in vereenigingen en
clubs en andere maatschappelijke licha
men. Ook de dwaling was dat ze gehoor
zaamheid weigerden aan de natuurwet
ten van God; ook de S!aat had hiervoor
niet te waken. Zoo maakten zij ook den
mensch tot zyn eigen rechter. Zoo von
den ook de socialisten elkaar die de
macht van de massa stelden boven de
macht van het in God gewortelde recht.
Het liberalisme moest den strijd tegen
het socialisme verliezen omdat het, en
door de wanorde en door tekortkomin
gen voor de minder bedeelden en omdat
het socialisme meer op de massa inwerk
te. Al zyn er ook in het socialisme vanaf
Marx scheuringen ontstaan (Communis-
meleer van Marx, dictatuur van het prole
tariaat) scheuring S.D.A.P. van 1894, dit
streeft naar verwerkelijking van hel so
cialisme langs parlementairen weg? ook
een dwaalleer, maar hierover spreek ik
niet.
De mensch bezit een naluurlyke vrij
heid, God heeft den mensch zijn vryheid
gelaten, zoo kan ook een mensch zijn vry
heid misbruiken door niet het goed maai
het kwaad te kiezen; hij zal na zyn dood
hiervan verantwoording moeten afleg
gen bij den Goddelijken rechter.
En al weet ik wel dat de Godlooche
naars, Godloozen of Vrijdenkers willen
hebben dat God niet bestaat, ik weet dat
God bestaat, dat wascht het water van
de zee niet af. Dat God bestaat is in den
mensch gegrift. De politiek moet zich
richten naar de grondstellingen van de
Christelijke rechtvaardigheid. De mensch
is van nature ingegeven dat er een ge
zag moet zijn en God heeft hem van na
ture ingegeven dat hij den mensch aan
dit gezag doet gehoorzamen. En omdat
de Staat er is voor den mensch heeft ook
de Staat te zorgen wetten op sociaal eco
nomisch gebied tot stand te brengen. De
menschen kunnen door vereenigingen
zelve veel tot stand brengen maar dan is
er de Staat weer die moet stimuleeren en
beschermen. En ook kan het gebeuren
dat de Staat zelf moet optreden voor het
welzijn van het land, of het individu. De
goederen moeten zoo verdeeld worden
dat iedere mensch heeft een behoorlijk
de nouveauté s uit
Parijs
Weenen
Londen
in WAALWIJK's
grootste mode~magazijn
bestaan, opdat hij de plichten den mensch
door God opgelegd in huwelijk, opvoe
ding gezin, enz. kan volbrengen en hem
de stoffelijke goederen hiervoor noodig
niet ontbreken. Dat is toch heel wat an
ders dan het liberalisme, zonder dat hier
door den meer gegoeden haar rijkdom
of vrijheid ontnomen wordt. Daarom
was de leer van het socialisme een dwa
ling omdat deze leer de gelijkheid pre-
dikte, maar de leer van de liberale vrij
heid was toen hetzelfde als die gelijk
heid, alleen dit zoo zagen wij het als
arbeiders, dat die vrijheid niet bestond
omdat de liberale wetgever niet die vrij
heid gaf om ook den arbeider zijn be
schermende wetten te geven.
Daarom is het duidelijk dat de leer van
het liberalisme voerde naar het socialis
me. Zoo is het al duidelijk geworden dat
het liberalisme was tegen ingrijpen van
Staatswege. Zy hebben hierbij een duitje
in het zakje gedaan en vooral de laatste
jaren is dat gebleken toen zy riepen om
ordening voor eigen zaak of zaken waar
hun kapitaal mee gemoeid was. Maar
werd er gesproken over ordening over
geheel de lijn voor welzijn van land en
volk, dan waren ze niet thuis, dan was
de vryheid in gevaar. Geen sociale wet
ten, de winst prikkelt is de beste orde
naar zeggen zij. Ik wijs hier naar het be
kende geval Kwatta-fabrieken. Dit be
drijf had een loonstelsel voor vaders van
gezinnen of die een gezin wilden stich
ten, dus een sociaal goed. Maar de con
currenten kwamen jnet vrouwen en kin-
der arbeid, en toen moest het bedrijf dat
sociaal voelde wel opgeven-en het geval
was, dat de huisvaders werkloos werden.
Zoo is moord en brand geroepen tegen
het voorontwerp van wet tegen den ar
beid der gehuwde vrouw, de kindertoe
slagfondsen. Hebben wy er niet voor te
zorgen de vrouw moet vrij zyn om haar
arbeid te besteden aan huisgezin en kin
deren. Hier zoeken zy, de liberalen, wel
„De Ster op het pak:
garantie voor rijpe tabak!"
BLIJDE INTOCHT VAN ROODE STER NO. 10 EN NO. 61
Nu is er feest voor alle rookers in den lande! Niemeijer heeft
twee nieuwe merken Roode Ster Tabak gebracht: de Roode Ster
No. 6 voor 6 cent per half ons en de Roode Ster No. 10 voor
10 cent per half ons. Nu fluks de pijp gevuld, nu allemaal ge
smuld! De karakteristieke „Roode Ster smaak" bleef volmaakt
gehandhaafd óók bij deze nieuwe Roode Ster nummers 6 en 10.
NIEMEIJER'S
Dus voortaan 6, 10 en 13 cent per half ons!
weer een uitvluchtje om zoo'n beetje
schoon figuur le maken.
Het liberalisme vaii Thorbecke stond
vryheid toe op geestelijk gebied, dit was
de man van de groote hervorming waar
nog veel goeds inzat en die ook veel tot
stand heeft gebracht, grondwetsherzie
ning 1848, uitbreiding kiesrecht, maar de
latere liberalen hebben zich nooit tot
deze hoogte kunnen opwerken.
Ook is de liberale partij gesteld op ge
wetensvrijheid en zief er heelemaal geen
gevaar in om alien ip zijn partij op te
nemen de vrijdenker zoowel als de ka
tholiek, en dan heeft de politiek niets te
maken met den godsdienst. Maar de poli
tiek houdt zich bezig ook met onderwijs-
questie's, de wetten op het huwelijk, de
2)ameó-0Tlo(le
Handschoenen - Kragen
Chabots - Shawls
de grootste keuze in
WAALWIJK's
grootste mode-magazijn
verhouding tusschen Kerk en Staat enz.
En deze godsdienstige questie's moet een
katholiek oplossen volgens de grondstel
lingen van het katholiek geloof. Het is
duidelijk dat men niet tegelijk katholiek
kan zyn en liberaal. Dus wie positief
Christen is al is hij andersdenkend pro
testant of orthodox, allen die God die
nen en zijn natuurlijke geboden onder
houden kunnen in het liberalisme on
mogelijk hun godsdienstige leerstellingen
verdedigen en veilig stellen. Maar geen
godsdienst uit traditie of een schijn-
christendom waar de liberalen tegen
woordig mee zwammen. Wie wel liberaal
is en zegt tegelijk geloovig te zijn die
liegt, of gebruikt zijn geloof als dekman
tel. Vryheid van onderwijs zegt de libe
raal maar het openbaar ondcrwys moet
gesteund worden en geen bijz. onderwijs.
De huwelijks-wet moet niet zoo scherp
zijn zegt hij, als man en vrouw het niet
goed meer kunnen vinden dan gaan ze
van elkaar af! Ik hoef hier niet veel
meer over te zeggen, maar zooaïs
ge ziet kan liberaal en positief Christen
dom niet samen gaan. Den laatsten tijd is
ook weer duidelyk gebleken dat het libe
rale groepje dat nog over is ook steeds
nog struikelt over haar leer.
Zy nemen nu het Christendom aan uit
traditie en denken hiermede klaar te zijr»
en daarom is in haar nieuw program
van den laatsten tijd weinig getracht.
Komt de partij op voor een voorzichtige
ordening dan is er haar pers bij die deze
ordening geheel weer aan, den kant zei.
Zoo wankelt zij steeds voort zonder hou-
vast te hebben. En dat zal zoo blijven,
omdat ze niet wil erkennen dat haar vrij
heid geen vrijheid is, maar losbandig
heid. Voor de verkiezingen stemden haar
fractie's tegen het ordenings-ontwerp in
de grondwetsherziening, na de verkie
zingen meende zij voor te moeten stem
men, en zij heeft toen ook vóór dit orde
nings-ontwerp gestemd.
Zoo zal deze oude glorie voort blijven
sukkelen en zal nog wel ooit gezegd kun.
nen worden er is eens een mode geweest
en die mode heette liberaal. Het was een
mode die geen nut heeft voortgebracht,
zij heeft zich niet grondig gewijzigd, en
is er dan ook aan ten gronde gegaan.
Strijd behoeft er de arbeider niet meer
tegen te voeren want haar politiek heeft
geen invloed meer want de strijd tegen
de liberalen in ons land is ten einde. Wel
is de stryd nu verlegd en moeten wij op
passen voor haar erfgenamen en familie
leden, al zeggen ze wel dat dit geen erf
genamen en familieleden zijn.
Hiermede geloof ik op myn eigen ziens,
wijze en door zelfstudie uiteen te hebben
gezet als arbeider wat het liberalisme is
Zijden Stoj^en
een met zorg en vakken
nis samengestelde collec
tie voor't nieuwe seizoen
vindt U in Waalwijk's
grootste mode-magazijn
„liberalisme-ordening" en/,., die is ge
volgd op de uitlatingen in den raad
van Sprang-Capelle, zoo langzamerhand
wel voldoende bekeken is.
dat positief christendom en liberalisme
niet samen kunnen gaan, dat de leer van
het socialisme niet zoo heel veel ver
schilt van het liberalisme.
Mijnheer de Redacteur, mijn artikel
vraagt veel plaatsruimte, maar ik hoop
dat het een plaats in uw blad zal mogen
hebben. Ik was wel genoodzaakt hierover
nogal uitvoerig te zijn en ik voelde mij
verplicht nog eens te antwoorden op de
ingezonden stukken. Ik heb dit nu gedaan
in dezen vorm om niet persoonlijk te wor
den of iemand persoonlijk of godsdien
stig te beleedigen. Ook dit verweer dat
gaat over beginselen, kan zyn nut hebben
voor den belangstellenden lezer; bij voor
baat mijn hartelijken dank.
Maart 1938.
JOS. v. SETERS
Kloosterweg 2, Waalwijk.
Hoewel het stuk van den heer v. S.
veel, eigenlyk van onze ruimte te veel
vraagt hebben wij het toch in extenso op
genomen. We gelooven dat de kwestie
KR UIDENOM ELETTÉ.
4 eieren, 4 eetlepels melk, 1
theelepel Maggi's Aroma, 1
volle eetlepel zeer fijn gehak
te groene kruiden (peterselie,
kervel, selderij, dragon, zu
ring), 30 G. (14 afgestreken
eetlepel) boter.
Begin met de groene kruiden van
hun steeltjes te ontdoen, was de blaad
jes en hak ze zo fijn mogelijk; hak er
naar verkiezing ook een preitje of een
uitje in fijn. Klop de eieren met het
zout, roer er de melk, de Maggi's Aro
ma en de gehakte kruiden door.
Laat de boter in de koekepan heet
worden (niet te bruin), giet er het om-
melette-mengsel in en roer dit voort-
2)ameó-(?oi^ectie
binnenkort exposeeren
wij de nieuwste mantel
pakjes, mantels en com
plets. Ook voor betere
confectie
durend voorzichtig om, zó, dat het
bovenliggende vloeibare gedeelte ge
legenheid krijgt om op zijn beurt met
de bodem der pan in aanraking te 'kó
men. Houd op met roeren, zodra alles
gestold is; laat de ommelette nog even
liggen, rol ze dan op en laat ze op een
verwarmde schotel glijden.
ADVERTEERT IN DIT BLAD.