\Kofia ROODE STER TARAK JCofia Xafa J£o£a iKo£a INGEZONDEN STUKKEN. m- 1dte 3*C (?i De leider van het nationaal- socialisme in ons land, beeft waarschijnlijk gemeend, dat hij ook nog wel eens van zich moest laten hooren om daarmede niet voor een Hittler of Schuschnig onder te doen en niet geheel en al in het vergeet, boek te geraken. Voor een talrijk gehoor had hij daarom in de Apollohal te Amster dam een meeting belegd om de »wereld« eens duidelijk te maken hoe het feitelijk moet zijn. Wat hij daarbij over den inter nationalen toestand gezegd heeft zullen wij maar in het midden laten, niet echter dat gedeelte, waarbij hij het had over het binnenlandsch Staatsbeleid, dat volgens hem al leen door de N.S.B. in de goede banen kan geleid worden. In Nederland, zoo zegt hij, komt evenals in geheel Europa steeds meer haat, nijd en afgunst en a~ de ellende hier, kan evenals elders vooral toegeschreven worden aan de revolutionnaire sociaal-democra tie, die bij ons thans »in het Oranje huis gevlucht is«, na veertig jaren van afbraak. Van die angstige vlucht was de komst der N.S.I3. de oorzaak, die zonneklaar aangetoond heeft, dat de geheele marxistische internationale bedrog op bedrog is geweest. Wij zullen haar wel, riep spreker uit, tot algeheelen aftocht dwingen. De N.S.B. zou er zich dus op kunnen beroemen de oorzaak te zijn geweest dat de revolutionnaire sociaal democratie in het Oranje Huis gevlucht is. Het is hier weer wat wij van Mussert c.s. steeds gewend zijn ge weest, indruk trachten te maken met snoevende woorden. Daden heeft de N.S.B. nooit verricht, al zegt Mussert tevens dat de N.S.B. zou hebben aangetoond, dat de geheele marxistische internationale bedrog geweest is. De talrijke échecs, die de N.S.B. te slikken heeft gekregen, schijnen haar blijkbaar dus niet geleerd te hebben een beetje meer ingetogen te zijn, wat ook voor z'n kamerleden wel goed zou zijn om tenminste de mogelijkheid te be werken, daar iets goeds tot stand te brengen. Ook wat »de Oranje«-gezindheid der S.D.A.P. betreftals deze wer kelijkheid is, dan zou hij beter doen zich daarover te verheugen, dan te pogen ze belachelijk te maken. ommunu Manteltjes - Hoedjes Jurkjes - Handschoenen Takjes - Bruidskroontjes de grootste keuze bij (Buiten verantwoordelijkheid der Red.) HET LIBERALISME GEZIEN DOOR EEN ARBEIDERSBRIL. Mijnheer de Redacteur! Den laatsten tijd is in uw blad dooi ingezonden stukken ook van mij, opge komen tegen de leer van het liberalis me. Hierdoor is mij opgevallen dat er gedacht wordt, dat de arbeider strijdt tegen het liberalisme maar eigenlijk niet weet waartegen hij strijdt. Om nu niet persoonlijk te worden wat nooit mijn be doeling is geweest vind ik het toch wel nuttig hier iets te zeggen over het ont staan en de leer van het liberalisme in het algemeen. Dit kan zyn nut hebben om te laten uitkomen dat de groote massa arbeiders die de laatste jaren door de beweging wel zoo veel ontwikkeling heeft opgedaan dat ze wel weet wat libe ralisme eigenlijk beteekent. Ook de on dervinding in de jaren toen het libera lisme zijn kop opstak en aan de macht is geweest heeft dat wel geleerd. Liberaal beteekent Vrijheid. Het begin werd ge maakt met de Fransclie omwenteling in het jaar 1789 onder de leuze vrijheid, ge lijkheid en broederschap. Zoo werd ook hier in ons land deze leuze overgenomen en kwam hier ook de liberale partij na de Fransche omwenteling aan de macht onder leiding van Thorbecke. In 1885 werd opgericht de liberale Unie en deze telde in 1897 aan afgevaardigden in de Tweede Kamer der Staten-Generaal 57 leden. En door afscheidingen hebben zy het al zoo ver gebracht dat ze het in 1937 onder den naam van de Liberale Staats partij-Vrijheidsbond in de Tweede Ka mer met 4 afgevaardigden af kunnen. Er zijn nog meer afscheidingen voor gekomen vanaf het tijdstip dat de libe ralen hier aan de macht zijn geweest. De glansperiode van het politiek liberalisme is dan ook voorbij. De liberale partij is ten gronde gegaan omdat zij niet heeft willen inzien welke mate van vrijheid of gebondenheid noodig is om de vrijheid van allen, ook van de economisch zwak keren te verzekeren. Vryheid de Staat moet overal afblijven in zoo verre dat do Staat het gezag moet handhaven dus moest er komen een politiemacht, zoo zegt de liberaal. Dus hiermede was de vrijheid al gedaan. Op economisch ter rein heeft de Staat geen taak, dat moeten de menschen zelf maar regelen. Ook op Sociaal terrein heeft de Staat niets te maken, dat moet worden overgelaten aan de willekeur van den mensch zelf. Zoo ge ziet moet deze zoogenaamde vrijheid uitloopen op een chaos. Het liberalisme is opgekomen voor den mensch maar heeft hierbij God vergeten. En omdat de mensch alles beoordeelt naar eigen in zicht, moet er leiding zyn. De leer van het liberalisme consequent doorgevoerd leidt tot een Geestelijke en maatschappe lijke vernietiging voor mensch en land. En juist hierom dat de politiek gericht moet zijn op het algemeen welzijn; ook voor de minder bedeelden moet een be hoorlijk bestaan worden gewaarborgd en hier is voor noodig de leiding (de Staat). Dit werd ook ingezien door sommige li beralen en daarvandaan de spanningen in de liberale partijen. Staatsonthouding op sociaal en economisch gebied dat was het dogma van de liberalen, hiervan is men natuurlijk een eindweegs moeten af zien al was het dan voor eigen gewin. De spanning die er ontstond door de conservatieven (de meer toegevenden op gebied van de kerk en kerkelijke partijen) en de vooruitstrevende liberalen. Zoo is er nu nog een klein groepje over geble ven dat ook nog geen vasten grond onder de voeten heeft. Al kan dan niet gezegd worden dat ze geen invloed meer hebben, al is het dan niet op politiek gebied, maar wel hoort men ze in de pers ook op industrieëel gebied in vereenigingen en clubs en andere maatschappelijke licha men. Ook de dwaling was dat ze gehoor zaamheid weigerden aan de natuurwet ten van God; ook de S!aat had hiervoor niet te waken. Zoo maakten zij ook den mensch tot zyn eigen rechter. Zoo von den ook de socialisten elkaar die de macht van de massa stelden boven de macht van het in God gewortelde recht. Het liberalisme moest den strijd tegen het socialisme verliezen omdat het, en door de wanorde en door tekortkomin gen voor de minder bedeelden en omdat het socialisme meer op de massa inwerk te. Al zyn er ook in het socialisme vanaf Marx scheuringen ontstaan (Communis- meleer van Marx, dictatuur van het prole tariaat) scheuring S.D.A.P. van 1894, dit streeft naar verwerkelijking van hel so cialisme langs parlementairen weg? ook een dwaalleer, maar hierover spreek ik niet. De mensch bezit een naluurlyke vrij heid, God heeft den mensch zijn vryheid gelaten, zoo kan ook een mensch zijn vry heid misbruiken door niet het goed maai het kwaad te kiezen; hij zal na zyn dood hiervan verantwoording moeten afleg gen bij den Goddelijken rechter. En al weet ik wel dat de Godlooche naars, Godloozen of Vrijdenkers willen hebben dat God niet bestaat, ik weet dat God bestaat, dat wascht het water van de zee niet af. Dat God bestaat is in den mensch gegrift. De politiek moet zich richten naar de grondstellingen van de Christelijke rechtvaardigheid. De mensch is van nature ingegeven dat er een ge zag moet zijn en God heeft hem van na ture ingegeven dat hij den mensch aan dit gezag doet gehoorzamen. En omdat de Staat er is voor den mensch heeft ook de Staat te zorgen wetten op sociaal eco nomisch gebied tot stand te brengen. De menschen kunnen door vereenigingen zelve veel tot stand brengen maar dan is er de Staat weer die moet stimuleeren en beschermen. En ook kan het gebeuren dat de Staat zelf moet optreden voor het welzijn van het land, of het individu. De goederen moeten zoo verdeeld worden dat iedere mensch heeft een behoorlijk de nouveauté s uit Parijs Weenen Londen in WAALWIJK's grootste mode~magazijn bestaan, opdat hij de plichten den mensch door God opgelegd in huwelijk, opvoe ding gezin, enz. kan volbrengen en hem de stoffelijke goederen hiervoor noodig niet ontbreken. Dat is toch heel wat an ders dan het liberalisme, zonder dat hier door den meer gegoeden haar rijkdom of vrijheid ontnomen wordt. Daarom was de leer van het socialisme een dwa ling omdat deze leer de gelijkheid pre- dikte, maar de leer van de liberale vrij heid was toen hetzelfde als die gelijk heid, alleen dit zoo zagen wij het als arbeiders, dat die vrijheid niet bestond omdat de liberale wetgever niet die vrij heid gaf om ook den arbeider zijn be schermende wetten te geven. Daarom is het duidelijk dat de leer van het liberalisme voerde naar het socialis me. Zoo is het al duidelijk geworden dat het liberalisme was tegen ingrijpen van Staatswege. Zy hebben hierbij een duitje in het zakje gedaan en vooral de laatste jaren is dat gebleken toen zy riepen om ordening voor eigen zaak of zaken waar hun kapitaal mee gemoeid was. Maar werd er gesproken over ordening over geheel de lijn voor welzijn van land en volk, dan waren ze niet thuis, dan was de vryheid in gevaar. Geen sociale wet ten, de winst prikkelt is de beste orde naar zeggen zij. Ik wijs hier naar het be kende geval Kwatta-fabrieken. Dit be drijf had een loonstelsel voor vaders van gezinnen of die een gezin wilden stich ten, dus een sociaal goed. Maar de con currenten kwamen jnet vrouwen en kin- der arbeid, en toen moest het bedrijf dat sociaal voelde wel opgeven-en het geval was, dat de huisvaders werkloos werden. Zoo is moord en brand geroepen tegen het voorontwerp van wet tegen den ar beid der gehuwde vrouw, de kindertoe slagfondsen. Hebben wy er niet voor te zorgen de vrouw moet vrij zyn om haar arbeid te besteden aan huisgezin en kin deren. Hier zoeken zy, de liberalen, wel „De Ster op het pak: garantie voor rijpe tabak!" BLIJDE INTOCHT VAN ROODE STER NO. 10 EN NO. 61 Nu is er feest voor alle rookers in den lande! Niemeijer heeft twee nieuwe merken Roode Ster Tabak gebracht: de Roode Ster No. 6 voor 6 cent per half ons en de Roode Ster No. 10 voor 10 cent per half ons. Nu fluks de pijp gevuld, nu allemaal ge smuld! De karakteristieke „Roode Ster smaak" bleef volmaakt gehandhaafd óók bij deze nieuwe Roode Ster nummers 6 en 10. NIEMEIJER'S Dus voortaan 6, 10 en 13 cent per half ons! weer een uitvluchtje om zoo'n beetje schoon figuur le maken. Het liberalisme vaii Thorbecke stond vryheid toe op geestelijk gebied, dit was de man van de groote hervorming waar nog veel goeds inzat en die ook veel tot stand heeft gebracht, grondwetsherzie ning 1848, uitbreiding kiesrecht, maar de latere liberalen hebben zich nooit tot deze hoogte kunnen opwerken. Ook is de liberale partij gesteld op ge wetensvrijheid en zief er heelemaal geen gevaar in om alien ip zijn partij op te nemen de vrijdenker zoowel als de ka tholiek, en dan heeft de politiek niets te maken met den godsdienst. Maar de poli tiek houdt zich bezig ook met onderwijs- questie's, de wetten op het huwelijk, de 2)ameó-0Tlo(le Handschoenen - Kragen Chabots - Shawls de grootste keuze in WAALWIJK's grootste mode-magazijn verhouding tusschen Kerk en Staat enz. En deze godsdienstige questie's moet een katholiek oplossen volgens de grondstel lingen van het katholiek geloof. Het is duidelijk dat men niet tegelijk katholiek kan zyn en liberaal. Dus wie positief Christen is al is hij andersdenkend pro testant of orthodox, allen die God die nen en zijn natuurlijke geboden onder houden kunnen in het liberalisme on mogelijk hun godsdienstige leerstellingen verdedigen en veilig stellen. Maar geen godsdienst uit traditie of een schijn- christendom waar de liberalen tegen woordig mee zwammen. Wie wel liberaal is en zegt tegelijk geloovig te zijn die liegt, of gebruikt zijn geloof als dekman tel. Vryheid van onderwijs zegt de libe raal maar het openbaar ondcrwys moet gesteund worden en geen bijz. onderwijs. De huwelijks-wet moet niet zoo scherp zijn zegt hij, als man en vrouw het niet goed meer kunnen vinden dan gaan ze van elkaar af! Ik hoef hier niet veel meer over te zeggen, maar zooaïs ge ziet kan liberaal en positief Christen dom niet samen gaan. Den laatsten tijd is ook weer duidelyk gebleken dat het libe rale groepje dat nog over is ook steeds nog struikelt over haar leer. Zy nemen nu het Christendom aan uit traditie en denken hiermede klaar te zijr» en daarom is in haar nieuw program van den laatsten tijd weinig getracht. Komt de partij op voor een voorzichtige ordening dan is er haar pers bij die deze ordening geheel weer aan, den kant zei. Zoo wankelt zij steeds voort zonder hou- vast te hebben. En dat zal zoo blijven, omdat ze niet wil erkennen dat haar vrij heid geen vrijheid is, maar losbandig heid. Voor de verkiezingen stemden haar fractie's tegen het ordenings-ontwerp in de grondwetsherziening, na de verkie zingen meende zij voor te moeten stem men, en zij heeft toen ook vóór dit orde nings-ontwerp gestemd. Zoo zal deze oude glorie voort blijven sukkelen en zal nog wel ooit gezegd kun. nen worden er is eens een mode geweest en die mode heette liberaal. Het was een mode die geen nut heeft voortgebracht, zij heeft zich niet grondig gewijzigd, en is er dan ook aan ten gronde gegaan. Strijd behoeft er de arbeider niet meer tegen te voeren want haar politiek heeft geen invloed meer want de strijd tegen de liberalen in ons land is ten einde. Wel is de stryd nu verlegd en moeten wij op passen voor haar erfgenamen en familie leden, al zeggen ze wel dat dit geen erf genamen en familieleden zijn. Hiermede geloof ik op myn eigen ziens, wijze en door zelfstudie uiteen te hebben gezet als arbeider wat het liberalisme is Zijden Stoj^en een met zorg en vakken nis samengestelde collec tie voor't nieuwe seizoen vindt U in Waalwijk's grootste mode-magazijn „liberalisme-ordening" en/,., die is ge volgd op de uitlatingen in den raad van Sprang-Capelle, zoo langzamerhand wel voldoende bekeken is. dat positief christendom en liberalisme niet samen kunnen gaan, dat de leer van het socialisme niet zoo heel veel ver schilt van het liberalisme. Mijnheer de Redacteur, mijn artikel vraagt veel plaatsruimte, maar ik hoop dat het een plaats in uw blad zal mogen hebben. Ik was wel genoodzaakt hierover nogal uitvoerig te zijn en ik voelde mij verplicht nog eens te antwoorden op de ingezonden stukken. Ik heb dit nu gedaan in dezen vorm om niet persoonlijk te wor den of iemand persoonlijk of godsdien stig te beleedigen. Ook dit verweer dat gaat over beginselen, kan zyn nut hebben voor den belangstellenden lezer; bij voor baat mijn hartelijken dank. Maart 1938. JOS. v. SETERS Kloosterweg 2, Waalwijk. Hoewel het stuk van den heer v. S. veel, eigenlyk van onze ruimte te veel vraagt hebben wij het toch in extenso op genomen. We gelooven dat de kwestie KR UIDENOM ELETTÉ. 4 eieren, 4 eetlepels melk, 1 theelepel Maggi's Aroma, 1 volle eetlepel zeer fijn gehak te groene kruiden (peterselie, kervel, selderij, dragon, zu ring), 30 G. (14 afgestreken eetlepel) boter. Begin met de groene kruiden van hun steeltjes te ontdoen, was de blaad jes en hak ze zo fijn mogelijk; hak er naar verkiezing ook een preitje of een uitje in fijn. Klop de eieren met het zout, roer er de melk, de Maggi's Aro ma en de gehakte kruiden door. Laat de boter in de koekepan heet worden (niet te bruin), giet er het om- melette-mengsel in en roer dit voort- 2)ameó-(?oi^ectie binnenkort exposeeren wij de nieuwste mantel pakjes, mantels en com plets. Ook voor betere confectie durend voorzichtig om, zó, dat het bovenliggende vloeibare gedeelte ge legenheid krijgt om op zijn beurt met de bodem der pan in aanraking te 'kó men. Houd op met roeren, zodra alles gestold is; laat de ommelette nog even liggen, rol ze dan op en laat ze op een verwarmde schotel glijden. ADVERTEERT IN DIT BLAD.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1938 | | pagina 2