GESCHIEDENIS DER HEB». KERK TE BESOIIEN itt Een feest ii Marokko Tweede Blad Zaterdag 30 April 1938 No. 35 De Echo van het Zuiden 1610—1935. Door J. van der Hammen Nicz. LXXVI. Gedurende het zesjarig verblijf van Ds. Johannes Slotemaker te Besoijen (30 October 1796—30 October 1802) werden door hem, als voorzitter, on geveer veertig kerkeraadsvergaderin- gen gehouden en ongeveer vijftig kin deren gedoopt. Dat dit laatste getal zoo gering was, moet uitsluitend toe geschreven worden aan de betrekke lijk kleine Hervormde gemeente al daar, die tusschen 1796 en 1810 zoo ongeveer schommelde tusschen 190 k 220 zielen. Het aantal Roomsch-Ka- tholieken beliep in 1796 bijna 400 zielen. De eerste kerkeraadsvergadering onder Ds. Slotemaker werd gehouden den 24 November 1796. Tot nu toe waren die bijeenkomsten steeds in de kerk gehouden; alleen bij hooge uit zondering als het streng winterde en het in de kerk niet was uit te houden vergaderde men in de pas torie. In genoemde vergadering werd door de leden allereerst van gedachten gewisseld, om voor de toekomst een meer geschikte vergaderplaats te vin den, en werd besloten aan den school meester te verzoeken een kamer in het schoolhuis daartoe te willen af staan. In de tweede plaats moest voor de vergadering verschijnen de land bouwer Peter Kuijsten, op wien de diaconie al geruimen tijd zekere pre tensie van geleende penningen had. Op voorslag van den kerkeraad- be loofde genoemde schuldenaar z'n huis je te verkoopen en met de daarvan komende penningen zijn schuld aan de diaconie af te doen. Door één der kerkeraad sleden werd er voorts aan merking op gemaakt, dat de jongste ouderling, n.l. Hendrik Hagen, dezelf de, die in 1787 had medegewerkt om Ds. Leemans het voetje te lichten, zich reeds sedert geruimen tijd had ont trokken aan het bijwonen van den openbaren eeredienst en dus zijn plaats in de kerkeraadsbank had ledig laten staan, wat toen nog al aanstoot schijnt gegeven te hebben. De predi kant werd daarom gequalificeerd den genoemden ouderling daarover te on derhouden en hem op zijn plicht te wijzen. Nog werden in die zelfde ver gadering aan den predikant ter hand gesteld, om onder zijne bewaring te blijven, de volgende bescheiden: a. 4 deelen van het kerkelijk pla- caatboek; b. 3 diaconie-rekenboeken, loopen- de over de jaren 16941795; c. 3 registers, bevattende hande lingen van den kerkeraad en registers van doop en trouwen, van 1626 1*795; d. een obligatie, beloopende 400 gulden, ten name en ten laste van de diaconie van Dordrecht. Eindelijk werd nog in die eerste vergadering besloten den hypotheek- brief a 400 gulden, ten name van den burger Hendrik Scholt q.q. en ten las te der diaconie, in het kerkeraads- handelingenboek te insereeren. In de kerkeraadsvergadering van den 14 Januari 1797 deelde de predi kant mede, dat hij met den school meester Teunis de Jong was overeen gekomen, dat deze een kamer in het schoolhuis beschikbaar stelde tegen eene jaarlijksche vergoeding van 10 gulden 10 stuivers, waarvoor hij te vens verplicht was vuur en licht te verschaffen. Tegelijkertijd gaf de pre dikant kennis, dat de jongste ouder ling Hendrik Hagen zich bij hem ver voegd en verzocht had ontslagen te worden van de verdere bediening van het ouderlingschap, welk verzoek, na eenige deliberatie, werd ingewilligd. Om in de vacature van dien ouder ling Hagen te voorzien, werd hierna dadelijk een dubbeltal van ouderlin gen geformeerd, n.l. Johannes Colt- hoff en Lecndert Kuijsten en besloten dit den volgenden dag, zijnde Zondag 15 Januari, na de ochtend-predicatie in de kerk aan de gemeenteleden be kend te maken op de volgende wijze De gemeente wordt bekend gemaakt, dat door den kerkeraad op zijn ver-' zoek van de bediening van het ouder lingschap ontslagen is Hendrik Hagen en in deszelfs plaats een dubbeltal ge formeerd, op t welk gebracht zijn Jo hannes Colthoff en Leendert Kuijs ten, wordende de manslidmaten bij dezen verzocht zich dezen namiddag, na 't eindigen van den godsdienst, in de kerk te vervoegen, om tot de ver kiezing van eenen ouderling uit ge noemd dubbeltal te procedeeren., Tegenwoordig zou misschien menig belijder van den Hervormden gods dienst er Zondagsontheiliging in ge zien hebben, om op Zondag eene ver kiezing te houden. In 1797 dacht men daar echter anders over, en zoo werd de oud-schoolmeester Johannes Colt hoff dien Zondagnamiddag met meer derheid van stemmen tot ouderling gekozen. Het schijnt dat Ds. Johannes Slote maker niet alleen een ijverig en be hulpzaam man was, maar ook een uitstekend predikant en gevierd rede naar, want op het einde van Januari of begin Februari 1797 toen hij nog pas 4 maanden het Evangelie te Besoijen had verkondigd ontving hij een beroep naar het naburige Sprang, wat hij in de kerkeraadsver gadering van 3 Februari 1797 aan de kerkeraadsleden mededeelde, daarbij voegende, dat hij die beroeping in ern stig beraad had genomen, zich tevens aanbevelende in de voorbidding der leden. Het spreekt vanzelf, dat men te Be soijen alle moeite deed, om Ds. Slote maker te behouden. Na het beroep on geveer veertien dagen onder zich te hebben gehouden, deelde de predikant in de kerkeraadsvergadering van den 14 Februari 1797 aan de „broeders" mede, dat hij op den aanhoudenden liefdedrang der gemeente voor de be roeping te Sprang bedankt had, wat door de leden met groote blijdschap werd vernomen. Hiervoor in mijn 74ste artikel van Zaterdag 19 Maart 1938 werd door mij medegedeeld, dat vóór 1795 de schout het oppertoezicht had over de kerkmeesters en dat de kerkereke- ning steeds ten overstaan van den ambachtsheer moest gedaan worden. Tevens vermeldde ik, dat den 15 Maait 1796 in plaats daarvan dus met uitschakeling van den ambachtsheer en den schout een kerkelijke com missie van drie personen was be noemd, n.l. de commissarissen Johan nes Colthoff, Ds. Pjeter Willem Lee mans en Adriaan Goedhart. Nu stelde één dier commissarissen, n.l. de oud predikant Leemans, in de vergadering dier commissie van den 23 Jan. 1797 voor, het getal van die commissie leden tot 4 te vermeerderen, wat werd goedgevonden. De nieuwe commissa ris werd Ds. Johannes Slotemaker, aan wien ook werd opgedragen van de handelingen der commissie en ook van die der kerkmeesters behoorlijk aanteekening te houden. De uitwen dige of materieele belangen der Her vormde kerk waren dus toen opgedra gen aan de commissarissen Johannes Colthoff, Ds. Leemans, Adriaan Goed hart en Ds. Slotemaker en de kerk meesters Dirk van Baardwijk en Wou ter Kuijsten; terwijl de geestelijke be langen dier kerk of der gemeenteleden waren toevertrouwd aan Ds. Slotema ker, de ouderlingen Johannes van Heijst en Johannes Colthoff en de di akenen Johannes Dekkers en Hendrik de Graaff. Uit de notulen dier kerkelijke com missie (commissarissen en kerkmees ters) blijkt, dat van 1796 tot 26 Sep tember 1802 twaalf vergaderingen werden gehouden, welke handelingen door Ds. Slotemaker voortreffelijk zijn ingeboekt. Voeg daar nu nog bij, dat Ds. Slotemaker bij zijne vele andere ambtsbezigheden nog de handelingen van den kerkeraad moest inboeken, dan kan met recht gezegd worden, dat de toenmalige Besoijensche predikant zijn tijd niet in bezigheid behoefde door te brengen, maar een zeer werk zaam leven leidde. Volledigheidshalve kan hier nog vermeld worden, dat in het eerste kwart der 19e eeuw (1801 1825) de naam van commissarissen werd veranderd in notabelen en die van kerkmeesters in kerkvoogden en dat het getal kerkvoogden toen tot drie werd vermeerderd. - In de bovenaangehaalde vergade ring van het college van commissaris sen en kerkmeesters van 23 Januari 1797 werd ook een concept-reglement ten dienste van dat college in behan deling genomen en voorgelezen, het welk na eenige deliberatie met een parigheid van stemmen werd goedge keurd en gearresteerd en dus tot een reglement van kerkbestuur vastge steld. Het luidde aldus: Reglement van verkiezing van commissarissen over de kerk, derzelver goederen, en hunne werkzaamheden, alsmede van de kerkmeesters te Besoijen. Art. 1. Door alle, bij het doen der kerkere- kening tegenwoordig zijnde manslid maten zal jaarlijks de helft der aan gestelde commissarissen, welker ge tal op 4 bepaald is, mogen ontslagen en nieuwe verkozen worden. Art. 2. Welke zullen moeten wezen lidma ten dezer gemeente, geenszins gecen- sureerden of gealimenteerden. Art. 3. Deze commissarissen zullen het op pertoezicht over de kerkelijke goede ren hebben en uitoefenen, en in deze hunne betrekking datgene mogen verrichten, 't welk zij tot welzijn, in standhouding en verbetering der ker kelijke goederen en inkomsten noodig zullen oordeelen te behooren. Art. 4. Ten overstaan en onder approba tie van genoemde commissarissen zul len jaarlijks ten aanhoore van mans lidmaten, na voorafgaande kennisge ving aan de gemeente, de kerkereke- ningen geschieden door kerkmeesters, welke commissarissen voornoemd de rekeningen zullen teekenen ten bewijs hunner approbatie. Art. 5. Er zullen 2 kerkmeesters wezen, die 2 jaar zullen aanblijven. Art. 6. Ongecensureerde en niet gealimen- teerd wordende lidmaten dezer ge meente zijn tot deze posten alleen ver kiesbaar. Art. 7. Van dezen zal er jaarlijks één ont slagen worden; alleen zal in het vol gend jaar 1798 één der nu administree- renden, bij meerderheid der presente stemmen, opnieuws voor één jaar ge- cintinueerd en aan denzelve een twee de voor den tijd van twee jaren toege voegd worden. Art. 8. De oudste kerkmeester zal de inkom sten der kerk ontvangen en uit dezelve de noodige betaling doen, doch het jongst aangekomen lid zal met hem de goederen der kerk gelijkelijk adminis- treeren. Art. 9. Kerkmeesters zullen vrijheid heb ben dadelijk datgene te doen reparee- ren en maken, 't welk hun als volstrekt noodig voorkomt; maar voorts in alle gevallen met concurrentie en approba tie van commissarissen voornoemd moeten handelen. Art. 10. Bij de jaarlijksche kerkerekening zal de rekening doende kerkmeester mo gen inbrengen 2 gulden voor gedane diensten, en voor vertering bij het doen en sluiten derzelve met commissaris sen 4 gulden. Art. 11. Voorts zullen commissarissen noch voor het één noch voor 't ander in hunne qualiteit iets genieten, dan in geval van goed oppertoezicht de ach ting en liefde der weidenkenden in de gemeente. Art. 12. Eindelijk: de gemeente behoudt aan zich de vrijheid en 't recht om met be trekking tot deze administratie en be heering zoodanige veranderingen, ver meerderingen of verbeteringen te ma ken, als zij ten allen tijde dienstig zal oordeelen. Vlugger met „Miinhardties" Ja dit is zeker, dat zij kou, griep en pijnen niet alleen vlugger, maar ook veel grondiger en meer blijvend verdrijven. Mijnhardtjes zijn hartvormige cachets die zeer gemakkelijk innemen en verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten. Koker 12 st. 50 ct. Proefverpakking 2 st. 10 ct. Ramandan door W. HAGEN. Het lijkt een sprookje, maar het is echt; wilde ruiters komen aanrijden, geweren met lange lopen schitteren in de zon. Een muur van mensen en paarden komt aanstuiven over de vlakte en plotseling midden in de wilde galop vliegen de geweren om hoog, door de lucht en worden weer opgevangen door de bruine handen van de ruiters. Dan knallen de scho. ten, maar we horen maar één schot, alles geweren worden precies tegelijk afgeschoten. Achter deze komt een tweede rij van paarden en ruiters, dan een derde. Dat is parade in Marokko! Het is een heel bijzondere parade, want de sultan zelf is gekomen. Hij is gekomen in een rijtuig, dat aan de sprookjes van 1001 nacht doet denken, een koets van goud en glas, met aan beide zijden soldaten met vuurrode uniformen. Nu staat hij onder een uitgespreid tentdoek, beschut tegen de zon en kijkt naar het prachtige schouwspel, dat de woestijnruiters met hun fladderende kleren voor hem vertonen. Dienaren» staan naast hem en wuiven hem koelte toe. Tegenover de tent van den sultan staan de tri bunes, waarop de voornaamsten van het land zitten en rondom het wijde, wijde veld staat het volk en geniet on danks de gloeiende hitte, uren achter een van de demonstratie. Het is het feest dat altijd wordt ge vierd na de Ramadan, de maand waar in de Mohammedanen moeten vasten. Die maand is nu afgelopen en dan wordt er feest gevierd. Niemand werkt er in de hele stad, behalve om de schapen te braden, die ieder jaar voor deze gelegenheid bij ontelbare hoé veelheden worden geslacht. Vooral in de vuile nauwe volksbuurten van Ma rokko, waar de arme bevolking woont is men bezig met die schapen. Hier en daar heeft men op straat een vuur gemaakt en daar zitten bruine man. nen met baarden en verbranden de- schapekoppen, die uit alle huizen aan hen worden gebracht. Het is een, afschuwelijke lucht, die daarvan uit gaat, ze vervult de hele bu,urt en een^ Europeaan weet niet hoe gauw hij daar weg zal komen. Trouwens, erg zindelijk zien de straten er toch niet uit, want alle afval van de schapen wordt voor de huizen op straat ge gooid. Met dit feest mogen alleen de man nen maar op straat komen, de vrou wen moeten de hele dag thuis blijven. Er klinken kanonschoten over de stad; dat is het teken, dat de ruiter feesten en de parade zijn beëindigd. Nu naderen groepen in het wit geklede gestalten de vorstelijke tent. Ze vallen voor den sultan op de knieën en bie den hem geschenken aan. Het zijn af gezanten van verre stammen, die vaak reizen van dagen en weken hebben gemaakt om hun vorst te huldigen op deze dag. Een eindje verder, aan de voet van de oude, door palmen en cactussen omgeven muur, hebben ze hun tenten opgeslagen. Voor elke tent brandt reeds een vuur, waar straks, wanneer de woestijnbewoners teruggekeerd zijn, ook door hen de schapen zullen worden gebraden, zoals het al duizend jaren gewoonte was bij hun voorva deren. EEN BRANDENDE BURCHT. (Voor de ouderen). Dit is een aardig kunstje, waar de anderen verbaasd over zullen staan. Maar we moeten het doen met behulp van een oudere. Voor de grote jongens en meisjes is het wel alleen uitvoer baar, als ze maar voorzichtig zijn. In een kom met water los je zoveel salpeter op, dat er, nadat je een poos hebt geroerd, nog een beetje onopge loste salpeter op de bodem blijft lig gen. Dan teken je met een penseel, die in die vloeistof is gedoopt, een of an der figuur op een stuk papier. Als je een burcht na kunt tekenen zal het heel aardig lijken. Nu laat je het ge heel en al drogen en daarna kan nie mand meer zien, dat er iets op het papier staat. Je laat het zo aan de an deren zien en die denken dat het een gewoon stuk papier is. Nu steek je een lucifer aan, maar blaast hem ook meteen weer uit. De kop blijft dan nog wat nagloeien. Met die gloeiende kop ga je nu over het papier, langs de lijnen die je met het salpeter-penseel hebt getekend. De burcht of het ande re figuur zal dan in gloeiende lijnen op het papier verschijnen, tot verba zing van de toeschouwers. Om met de lucifer langs de juiste plaatsen te gaan, moet je hier en daar even met een potlood en stipje zetten, dat je weet waar je langs moet gaan. Maar je vertelt natuurlijk niets van je geheim en laat de anderen denken dat je zo maar met een gloeiende lu cifer een brandende burcht op papier kunt zetten. OPLOSSINGEN. 12. Een vingerhoed. 13. Berkel. 14. Voor den dom van Utrecht. 15. Met een regenboog. 16. Otto, Negen, Anna, Reinier, Kok, Ede, Pap, Dood. VERBORGEN PLAATSNAMEN. 1. Abcoude, 2. Utrecht. RAADSELS. 1 Wat is er voor noodig om een deur te openen? 2 Wie beklaagt zich nooit als hij geslagen wordt? 3 Welke mantel is het warmste in den winter? 4 Wat doen alle menschen tegelijk? 5 Welke wegen zijn het langst? 6 Wat lijkt het meest op een halve kaas? 7 Waarom is de letter c net als de zon? 8 Als de letters U, V, W, X, IJ, Z een uitnoodiging kregen, wan neer zouden ze dan op stap gaan? 9 Wat loopt er van het eene station naar het andere zonder zich te bewegen? 10 Ik besta uit twee deelen, mijn eerste is de naam van een hond, maar mijn tweede komt ten slot te altijd in de gevangenis terecht, hetzelfde gebeurt ook met mijn geheel. VERBORGEN PLAATSNAMEN. Verborgen plaatsnamen. 1 Hij had een goede plaats voor in den wagen in genomen. 2 Dat we na Mei de mooiste dagen pas krijgen dat is toch wel waar. 3 Er is aan dit huis (of gebouw) nogal veel hout en steen verwerkt. 4 Ja, zei de koopman, dat benne broeken die kun je zoolang dra- totdat ze versleten zijn. 5 Hij heeft de nacht op het politie bureau doorgebracht. 6 Zou de fruithandelaar nog me loenen hebben, ga eens even hoo- ren, Annie. SPREEKWOORDEN. 1 Spreekwoord van 7 woorden of 31 letters. 22 3 24 12 26, beslist waar. 8 16 23 13, landbouwer. 27 2 31 7 29, geen verlies. 24 5 11 13 20 31, omdraaien. 1 4 31 18 9 26, jaargetijde. 31 16 14 25 23 13 28 31, opschrijven. 19 3 26 21, vlug rendier. 15 30 6 17 31, maat nemen. 2 Spreekwoord van 2 woorden of 13 letters. 1 2 3 9 11 8 7, stap, tred. 6 4 13, gat in het ijs gehakt. 5 10 7 13 10 12, gering. 3 Spreekwoord van 5 woorden of 23 letters. 21 14 23 4 22 5, netelachtig. 3 17 13 15, geen tweemaal. 16 2 12 18, niet gezond. 7 8 9 10 19 1, voetbedekking. 20 6 13 11 3, interest.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1938 | | pagina 5