Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
95
„NOOBBBBABANB"
ABDIJSIROOP
i
FEUILLETON
Dit nummer bestaat uit Twee Bladen
EERSTE BLAD
VREEMDE STEUN-TAGTIEK.
CRÈME
DE PLATTELANDSNOOD.
JAAR
Croquetten
en Bitterbollen,
Automatiek PULLES-HEESBEEN.
I00NEELSFEER.
s Werelds beste
Hoest-siroop
DE BEDRIEGLIJKE GELIJKENIS.
5 bij NUMMER 2.
ZATERDAG 7 JANUARI 1939.
62c JAARGANG.
et 1 -
Dit blad verschijnt
WOENSDAG en ZATERDAG.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
enz. franco te zenden aan den Uitgever.
Abonnementsprijsper 3 maanden
1.25. Franco per post door 't geheele
rijk "1.40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO.
Advertentiën moeten Woensdag en
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel; minimum 1.50.
Reclames 40 cent per regel.
Bij contract flink rabat.
Daar hebben we het geval van de
concurreerende exploitatie door de rijks
uitgeverij van een Koninginne-portret.
Reeds sedert eenigen tijd had de Uit
gevers-Compagnie ,,De Branding" te
De Bilt de exploitatie ter hand geno
men van reproducties van 't door den
bekenden kunstschilder Willy Sluiter
vervaardigde portret van H. M. de Ko
ningin. Het is een kostbare geschiede
nis. Er moesten dure prospecti worden
gedrukt en verzonden kortom: al die
uitgaven moesten worden gedaan, wel
ke noodzakelijk aan de baat vooraf
gaan. f
Plotseling werd de reclame door
kruist door circulaires, ter Landsdruk
kerij gedrukt, betreffende een ander
Koninginneportret, reproducties n.l. van
de fotografische afbeelding van H. M.
de Koningin, opname van Godfried de
Groot. Deze reproducties werden uit
gegeven door de Landsdrukkerij, de
prospecti er voor werden als „Dienst"
dus kosteloos verzonden op naam van
het Departement van Binnenlandsche
Zaken. De exploitatiekosten en -risico's
waren alle voor „het rijk".
De particuliere uitgeverij staat door
deze rijksconcurrentie op het gebied
van plaatwerk voor een dreigende
strop.
Daarbij komt, dat epn dergelijke
Rijksuitgave den tusschenhandel, wel
ke de particuliere uitgever niet kan
missen, uitschakelt en dus benadeelt.
Het rijk steunt b.v. ook noodlijdende
kunstenaars. Onlangs kocht ik voor 2
gulden een reproductie van een mooi
schilderij van Piet van der Hem, van de
prinselijke trouwplechtigheid in de
groote Kerk te Den Haag. Die 2 gulden
waren volledig voor de noodlijdenden
voornoemd. Maar mijn bestelling moest
ik doen bij den Kamerbewaarder van
het Departement van Onderwijs, K. en
W. Die zond me de plaat ook inder
daad toe, als dienst".
Wij vragen ons af: waarom kan de
kunsthandel niet gelijk met de kunste
naars worden geholpen, door de re
producties door bemiddeling van de
kunsthandelaren te laten distribueeren?
Crisis-B is een extra steun aan werk-
loozen, wier linnenkast een tekort is
gaan vertoonen of die geen voldoende
schoeisel of dekking meer hebben voor
zich en de hunnen. Het rijk kocht voor
een koopje partijen wollen dekens,
schoenen enz. rechtstreeks van de fa
brikanten op en distribueert deze arti
kelen nu onder de behoeftigen. De win
keliers zien- dus hun normaal debiet
weer teruggebracht, ze zien hun on
dergang weer een beetje dichterbij ko
men.
Van vele steunacties aan onderschei
dene maatschappelijke groepen wordt
de middenstand de dupe.
Gaat het dezen nog te goed?
Terwijl het rijk vestigingsverboden
uitvaardigt, richt het zelf bedrijfjes in
voor de vervaardiging en verkoop van
plaatwerken „in lijst van prima Sla
vonisch eiken met glas" en opent
het een warenhuis in sokken, dekens,
schoenen en linnengoederen!
De eene groep steunende, gaat de
andere naar den ondergang.
een^vetdaad
voor llv/ huid
Al behoeft men voor de spaarrege
ling van Minister Romme nu niet zoo n
buitengewone bewondering te hebben,
een feit is het dat op het platteland
van den steun nog wordt gespaard, in
dien zin, dat geld, hetwelk hoogst noo-
dig moet worden uitgegeven, toch apart
wordt gelegd. En zeker, dan kweekt 't
voor de betrokkenen 100 pet. rente. De
regeling, hoewel geen „spaar 'regeling
is dus \yel van groot voordeel voor de
werkloozen: 70 pet. der werkloozen
neemt er aan deel.
En nu is het volgende opvallend:
Brabant staat bovenaan met 84 pet.
spaarders: dan volgt Limburg met 79
oct„ Gelderland met 70 pet., Overijssel
met 64 pet., Zeeland met 63 pet.,
LItrecht met 58 pet., terwijl andere pro
vinciën daar ten onder liggen. Zoo
Noord-Holland met 29 pet.
Is het niet opvallend, dat te Amster
dam slechts 7 pet. van de gesteunden
aan de spaarregeling deelneemt, doch
te Rotterdam 35 pet., te Haarlem 42
pet., te Utrecht 46 pet., te Den Haag
47 pet., te Groningen 55 pet. en te
Eindhoven 82 pet.?
Het is de politieke tegenwerking ge
weest, die hier en daar het ministerieele
initiatief brak. Of de werkloozen daar
voordeel van hebben, is iets, dat wij
sterk betwijfelen.
Juist de gesteunden met de minste
uitkeering „sparen", uit nood. Maar
degenen, die den meesten steun ont
vangen, sparen niet.
Is de steun in sommige gevallen dan
hoog genoeg, dat ze zulke weelde-hou-
ding permitteert? Is hier aanwijzing te
vinden voor het wenschelijke van eeni-
ge nivelleering in de steunnormen?
Levensverzekering
1843
GEEFT ZEKERHEID.
DOOR ERVARING STERK,
KOMT EVEN SMULLEN.
uitsluitend van la kwaliteit
kalfsvleaach.
menschen in den schouwburg met
vreugde genieten van situaties, die zij,
in het gewone dagelijksche leven, wal
gelijk zouden vinden. Is er ook hier
niet een taak voor de moreele herbewa
pening?
Het gaat niet goed met het tooneel.
Daarvan krijgen radio en film de
schuld, maar ligt het ook niet aan het
tooneel zelf? De „Avondpost" herinnert
aan een tooneelrecensie in de Arbei
derspers. waarin deze opmerking voor
kwam:
„De volle zaal applaudiseerde harte
lijk. Vreemd eigenlijk, dat al die onbe-
schrijfelijk-fatsoenlijke dames en hee-
ren geen bezwaren hebben tegen zoo n
stuk. In de pauze zien ze er toch zoo
scrupuleus uit."
Inderdaad.
En dit is een opmerking die op ver
schillende stukken betrekking kan heb
ben.
Wij aldus de „Avondpost"
achten het een bijzonder ongezond ver
schijnsel, dat in verscheidene tooneel-
stukken nog steeds i'mmoreele opvat
tingen en verhoudingen worden voor
gesteld (stukken, veelal zonder eenige
kunstwaarde) en dat volle zalen van
dames en heeren daarbij zitten te gil
len van plezier en te klappen van
vreugde.
Het blijft een raadsel, dat tallooze
AKKER 'S
veSist&ikte
van „De Echo van het Zuiden".
10)
Ik wilde u niet storen, zei hij, zich
op den grond naast haar neervlijend.
Gaat u vooral met uw werk door; we
kunnen onderwijl dan wat praten.
Daar ben ik zoo zeker nog niet
van. De kunst is een erg jaloersche
meesteres.
Natuurlijk. Is kunst vrouwelijk?
vroeg hij verward.
Ze gaf hem als antwoord alleen een
lief lachje en ging door met haar werk.
Het was ook het eenige, wat ze na
zoo'n banale vraag doen kon. Maar
hij probeerde niet weer het gesprek
op gang te krijgen; hij was tevreden
dat hij daar zoo mocht liggen en naar
haar levendige oogen en den krachti-
gen streek van haar pols mocht kij
ken. Na een lange stilte vroeg hij ein
delijk
Waarom legt u zich niet op por
tretschilderen toe? En waarom neemt
u zichzelf dan niet als model?
Ze lachte en wierp hem een spot-
tenden blik toe.
Wat zou dat voor nut hebben?
Ik moet mij niet op een vreemd terrein
wagen, want dan zou niemand meer
naar mijn schilderijen kijken.
Ik ken iemand, die er wèl naar
zou kijken. Verkoopt u het mij!
Ik zal er toch nooit voor krijgen
wat ik met mijn andere schilderijen
verdien.
Prachtig, schitterend, zei Hal-
font bewonderend knikkend en inwen
dig moest hij lachen, want hij wist al
les van dien verkoop! Maar hij keek,
alsof hij het niet precies begreep. Ag
nes Ingatrew's eenige klant was Hal
font niet onbekendDe man, dien Hal
font uitgezocht had om ze voor hem
te koopen, begreep waarschijnlijk wel,
dat de jonge man al die landschap
pen niet kocht, omdat hij zoo'n groote
belangstelling voor de kunst had,
was wel zoo wijs, daar niets van te la
ten merken. En reeds mocht Halfont
zich eigenaar noemen van een groot
aantal van die schilderijen en de maak
ster ervan verbaasde zich over het feit,
dat haar steeds maar weer honora
rium werd toegezonden. Maar Joseph
had zich verplicht, haar nooit te ver
raden, dat er iets bijzonders was in
de wijze, waarop hij al haar schilde
rijen verkocht, want Halfont had hem
gedreigd, vanaf dat oogenblik geen
enkel doek meer bij hem te koopen.
Voor Halfont waren het bijzondere
schilderijen, die een speciale bekoring
voor hem hadden; de meeste had hij
van het begin tot het eind zien wor
den en terwijl de artiste zat te schil
deren, lag hij naast haar te babbelen
onder den mooien zomerhemel en zij
was zich volkomen onbewust, dat het
haar opdrachtgever was, die naast
haar zat. En zoo had Halfont van
menig schilderij, dat hij op zijn kamer
achter slot en grendel hield, elke pen
seelstreek gezien. Die schilderijen
hield hij evengoed voor de buitenwe
reld verborgen als zijn hartsgeheim.
Er was een heele tijd verloopen
sinds zijn zusters de eerste visite had
den gemaakt, die weer beantwoord
was en daarna waren de Ingatrews 'n
keer of drie op het heerenhuis genoo-
digd, maar er was geen spoor van in
timiteit geweest. Reeds in het begin
was Ethel niet voor deze kennisma
king geweest, omdat ze het niet goed
vond, dat haar broer zoo werkloos
rondliep, en dit werd hierdoor nog
maar bevorderd tenminste dat voer.
de zij voor zichzelf als argument aan.
In den eersten tijd was Halfont se
nior zeer met Agnes Ingatrew inge
nomen geweest, maar de dingen en
menschen waren hem zoo volkomen
onverschillig geworden, dat het hem
weinig kon schelen of ze vaak of zel
den kwamen. De toestand was dus
weer ongeveer, zooals toen Halfont de
Ingatrews leerde kennen.
Wat van den zomer nog restte, was
niet véél meer. Maar er was er een,
die er voor gezorgd had, dat de dingen
niet bleven zooals ze waren. Hij had
den laatsten tijd de Ingatrews veel ont
moet; vooral één van de twee en ei
genlijk was hij er niet rouwig om, dat
er geen toenadering was tusschen
hem en zijn familieleden, want hij was
er des te vrijer door.
En zij toonden ook niet zooals
hij eerst gevreesd had dat ze zich
over dezen stand van zaken druk
maakten; hij werd nog steeds op de
zelfde hartelijke en ongedwongen ma
nier ontvangen. Hij had zich aange
wend, er zoo maar eens binnen te loo-
pen als hij in de buurt kwam en
dat gebeurde nog al eens. En hij
werd steeds aardig ontvangen, terwijl
beiden het de gewoonste zaak van de
wereld schenen te vinden, als hij on
verwacht en veel kwam. Ze gingen sa
men heele dagen fietsen de heerlij
ke omgeving verkennen, namen een
enkelen keer de auto, maar gaven in
den regel de voorkeur aan hun twee-
wielers. Ook gebeurde het vaak
zooals nu hijvoorbeeld dat hij Agnes
vergezelde als ze er op uit ging om te
schilderen. En in dien heelen zomer,
met al zijn mooie dagen, was er haast
geen dag geweest, dat zij elkaar niet
gesproken hadden. Halfont kon doen
en laten wat hij wilde en de Inga
trews hadden een etalage in Kensing
ton, dus was er geen enkele reden,
waarom hij hen daar niet eens zou op
zoeken als de zomer voorbij was.
Aan dit alles dacht hij, toen hij daar
zoo rustig op het gras lag, kijkend
naar Agnes, die weer geheel verdiept
was in haar schilderij en hem totaal
vergeten scheen. Hij vond zoo'n stilte
niet onaangenaam ze hadden wel meer
uren zoo gezeten, terwijl ze werkte
voor hém werkte
Heb ik niet gezegd, dat ik u niet
zou storen? vroeg hij eindelijk, toen
ze haar penseelen neerlegde.
Ja, u hebt uw woord gehouden.
Ik denk, dat ik er nu voor vandaag
maar een eind aan maak.
En het geld dan, is dat geen aan
sporing tot doorwerken?
Nee, ik laat mij niet opjagen; ze
moeten mij tijd laten.
Hij moest weer inwendig lachen. Als
ze eens wist, dat hij het was, die haar
de opdrachten voor al haar werk van
dezen zomer gegeven hadHaar ver
ontwaardiging, toen hij haar even wil
de laten voelen, dat ze als het ware
onder financieelen dwang wekte, was
wel vermakelijk!
U hebt gelijk, zei hij, u moet
u niet laten jagen.
Maar wat denkt u ervan als we den
boel eens inpakten eri wat bleven zit
ten praten? Het is geen erg opwekken
de gedachte, dat dit. dit. para
dijs over een maand een grauwe,
kletsnatte massa zal zijn. Laten we er
nog zoo lang mogelijk van genieten.
HOOFDSTUK VII.
Droomerijen en voorspellingen.
Wat zijn uw plannen voor den
winter? Blijft u hier? vroeg Agnes.
Nee.... nee. Of liever, om de
waarheid te zeggen, ik weet nog niet
precies wat ik doen zal.
Er was iets in deze vraag dat Hal
font onaangenaam trof. Hij was zeer
ontevreden over zichzelf. En voor het
eerst sedert hun vrienschap, gaf hij
uitdrukking aan zijn ontevredenheid.
Het was wel opmerkelijk, dat ze er
nog niet toe gekomen waren, elkaar te
tutoyeeren en dat Halfont ook nog niet
veel over zichzelf had gesproken, hoe
wel ze elkaar toch reeds zoo goed had
den leeren kennen. Ja, het scheen wel,
alsof hij het onderwerp opzettelijk
vermeed en als een der Ingatrews het
eens aanroerde, bracht hij het gesprek
zoo gauw mogelijk op iets anders. En
toch had hij het idee, dat Agnes juist
door hun nadere kennismaking, in zijn
verleden ook wel belang stelde
(Wordt vervolgd).
-V»?
Waalwpsdie en Laugstraatsche Courant*
IS, c«0r_
«ajS5tE;fö3J
XnOOWARiVN)
is ongetwijfeld AKKER's Abdijsi
roop. bevattende een twintigtal
kruiden, alle heilzaam voor deadem-
halingsorganen, in de juiste ver
menging en samenstelling. De wer
king is krachtig en snel. Kruiden
hebben geen nadeelen voor de
andere lichaamsorganen. Daarom
komt den laatsten tijd de medische
wereld weer veel van chemische op
plantaardige middelen terug. De
reeds zoo krachtige werking van
Abdijsiroop is thans bovendien nog
versterkt o.a. door het toevoegen
van ..codeïne", de sterkste hoestbe-
dwlngende stof. Gebruikt daarom
Eenige der
20 kruiden
tegen hoest, griep, bronchitis, asthma
Flacon 90 et f 1.50. f 2.40. f 4.20. Alom verkrijgbaar