Buitenlandsch Nieuws
Binnenlandsch Nieuws.
B00DE STEE
W
Hij is
er wèg van!
Zaterdag 1 April 1939 No. 26
De Echo van het Zuiden
Tweede Blad
Het goud van Mr. Kalaghan
Wat de Niagara beleefde
HITLER SPREEKT ZATERDAG
TE WILHELMSHAVEN.
Na de tewaterlating van het tweede
Duitsche linieschip van 35.000 ton, zal
Hitier Zaterdagavond te Wilhelms
haven een rede houden, die, naar men
verwacht, vrij uitvoerig zal zijn. Over
den inhoud kon Reuter te Berlijn geen
inlichtingen verkrijgen.
DE MEESTE STEDEN VAN
REPUBLIKEINSCH SPANJE
GEVEN ZICH OVER.
Zooals te verwachten was, stort na
de overgave van Madrid het verzet te-
„en Franco snel ineen. Ook Valencia
heelt de zijde van Franco gekozen.
Verder hebben de steden Ciudad Real,
Cuenca, Murcia, Almeria, Jean, Ali
cante, Cartagena en Albacete zich
eveneens aangesloten bij Franco.
Met uitzondering van Miaja en Ca-
sado, zijn alle leden van den republi-
keinschen verdedigingsraad te Valen
cia in hechtenis genomen. 12.000 pha-
langisten handhaven te Valencia de
orde. Miaja is met de 23 republikein-
sche vliegtuigen, die te Oran zijn aan
gekomen, gearriveerd.
MADRILEENSCHE AMBTENAREN
MOETEN VERANTWOORDING
AFLEGGEN.
De rechtsche autoriteiten hebben een
bevel laten aanplakken, waarin ge
zegd wordt, dat alle ambtenaren en
beambten van de hoofdstad zich bin
nen veertien dagen moeten melden bij
het militaire gerecht, waar zij mede-
deelingen moeten doen over hun han
delingen sedert Juni 1936. Verder
moeten zich aanmelden alle militairen,
alle nachtwakers en de huurders van
huizen, waar moorden zijn gepleegd.
Personen, die in het bezit zijn van do
cumenten, die den republikeinen heb
ben toebehoord, moeten deze docu
menten aan de autoriteiten overhan
digen.
ENGELAND EN POLEN.
In bevoegde kringen wordt ver
wacht, dat Chamberlain in het Lager
huis de sensationeele verklaring zal
afleggen, dat Engeland en Frankrijk,
ingeval van een Duitschen aanval op
Polen, het laatstgenoemde land onver
wijld te hulp zullen komen.
Het besluit tot deze verklaring is
genomen op de speciale* kabinetsver
gadering. De premier heeft de convo
caties voor deze vergadering verzon
den, nadat verontrustende berichten
waren ontvangen over de dreigende
houding van Duitschland tegenover
Polen.
TSJECHEN EN SLOW AKEN IN DE
VEREENIGDE STATEN.
Bohus Benesj, een neef van den
vroegeren president van Tsjecho
Slowakije, heeft medegedeeld, dat bin
nen een maand te New York of Chi
cago een internationaal congrés van
Amerikaansche Tsjechen en Slowa-
ken zal worden gehouden tot het ma
ken van plannen voor het herstel van
een vrij Tsjecho-Slowakije in een vrij
Europa. De 1.500.000 Tsjechen en
Slowaken in de Ver. Staten zullen hun
vertegenwoordigers zenden en ook de
Tsjechen en Slowaken in ZuidAme
rika zullen vertegenwoordigd zijn.
Bohus Benesj voegde hieraan toe,
dat het congres een definitief pro
gramma zal opstellen voor het samen
smelten van neide volken.
DE JODEN IN
TSJECHO-SLOWAKIJE.
De executieve commissie van het
Joodsche Wereldcongres heeft een te
legram gezonden aan Roosevelt en
aan de ministers van buitenlandsche
zaken van Frankrijk, Engeland en
Rusland, waarin de aandacht wordt
gevestigd op het onuitsprekelijke mar
telaarschap der Joden in Tsjecho
Slowakije onder Duitsch bewind.
Een gelijkluidend telegram is ge
zonden aan den secretaris-generaal
van den Volkenbond, waarin het feit
in herinnering wordt geroepen, dat de
Volkenbond de rechtsgelijkheid voor
Joden in Tsjecho-Slowakije heeft ge
waarborgd.
SLOWAKIJE IS ONGERUST.
In Slowakije treedt bezorgdheid aan
den dag over de omstandigheid, dat
Duitschland de Slowaken niet helpt"
tegen de Hongaren. Men vermoedt, dat
hiervan de oorzaak is, dat Italië ach
ter Hongarije staat.
Van Slowaaksche zijde wordt de
aandacht op het volgende gevestigd:
De Duitschers leggen in Slowakije
een versterkte linie aan, welke kan
beschouwd worden als dekking voor
Weenen en het vroegere Oostenrijk in
geval van een uit het Oosten komen
den aanval.
Volgens zekere geruchten zou Polen
haast maken met den aanleg van een
versterkte linie aan de Poolsch
Slowaaksche grens.
TUNNEL ZAL DE SPOORBRUG
BIJ VELSEN VERVANGEN.
Naar wij vernemen, is binnenkort
een voorstel aan den Raad van Am
sterdam te verwachten om de ge
meente voor twee millioen gulden te
laten deelnemen in de kosten voor
den houw van een spoorwegtunnel
onder het Noordzeekanaal nabij Vel-
sen.
De Minister van Waterstaat heeft
thans het advies van den Economi-
schen Raad ontvangen, waarin dit col
lege accoord gaat met de voorstellen
inzake den bouw van een spoorweg-
lunnel nabij Velsen. De gemeente Am
sterdam zal dan twee millioen moeten
bijdragen in de kosten van aanleg,
welke in totaal op circa -10 millioen
gulden begroot zijn.
DE VERLAGING DER POST-
TARIEVEN MET INGANG
VAN 1 APRIL.
Zooals reeds gemeld, worden met
ingang van 1 April a.s. enkele post-
tarieven verlaagd.
Ten gerieve onzer lezers herhalen
wij nog eens, dat van dien datum af
de volgende tarieven gelden:
Interlocaal brieftarief
tot 20 gram 5 cent;
20 lot 100 gram 10 cent.
200 tot 500 gram 15 cent;
500 tot 1000 gram 20 cent;
1000 tot 1500 gram 30 cent;
Locaal brieftarief:
tot 20 gram 3 cent;
20 tot 40 gram 6 cent;
40 tol 100 gram 10 cent;
daarboven als interlocaal.
Aantekenrecht
10 cent extra.
Interlocale briefkaarten:
3 cent port, formulier kosteloos.
Locale briefkaarten:
2 cenl port, formulier kosteloos.
Drukwerktarief
tot 50 gram \]/2 cent per 50 gram;
500 tot 750 gram 17^ cent;
750 tot 1000 gram 20 cent;
elke 500 gram 5 cent meer.
I)E TROMP NAAR INDIë.
VIA DE WERELDTENTOON
STELLING TE NEW YORK.
H.M.'s flotieljeleider Tromp zal in
den loop van dit jaar via New York
naar Ned.-Indië vertrekken. Het is de
bedoeling, dat de Nederlandsche bo
dem op 31 Augustus, den Nederland-
schen dag van de wereldtentoonstel
ling, te New York aanwezig zal zijn.
Het oponthoudt in Amerika zal ver
moedelijk slechts van korten duur
zijn.
Kapitein-luitenant ter zee Termijte-
len zal het bevel over H.M.'s Tromp
overnemen; de tegenwoordige com
mandant, kapitein ter zee Doorman,
zal bij het departement van defensie
worden geplaatst.
HET BEZOEK VAN DE KONINGIN
AAN KONING LEOPOLD.
Omtrent hel programma van het of-
licieele bezoek, dat de Koningin van
23 tot 26 Mei aan het Belgisch hof
brengt, kan, naar wij van goed inge
lichte zijde vernemen, alvast worden
meegedeeld, dat de aankomst, waar
van het uur nog niet definitief is be
paald, in het station Brussel-Noord zal
plaats hebben.
Koning Leopold en prins Karei van
België zullen de Koningin opwachten
en begroeten. Des avonds biedt koning
Leopold de hooge bezoekster en Haar
gevolg een galadiner aan in het paleis
te Brussel.
Den volgenden ochtend wordt de
Koningin door het Brusselsche college
van burgemeester en wethouders of-
I icieel ten stadhuize ontvangen. Na
den middag zal Hare Majesteit een
tuinpartij bijwonen in het park en de
groote broeikassen van het Koninklijk
slot te Laken bezichtigen.
Op het programma staat verder ook
nog een feeslvoorstelling in de Ko
ninklijke opera vermeld.
De derde dag zal voor het grootste
leel gewijd zijn aan de internationale
tentoonstelling voor watertechniek te
Luik met een bezoek aan het Neder
landsche paviljoen. Terugkeer te Brus
sel in den loop van den middag. Deze
dag wordt besloten met een galadiner
in het gezantschapsgebouw.
Den volgenden ochtend keert Hare
Majesteit naar Den Haag terug.
LEGERVLIEGTUIG VERONGELUKT.
Bij een landingsmanoeuvre, welke
werd uitgevoerd na een escadrille-
oefening, is de Glenn Martin-hommen-
werper 528 gevallen en geheel ver
nield.
De bestuurder, luitenant-vlieger P.
A. van Mourik, is gedood, een inheein-
sehc helper is ernstig, doch niet le
vensgevaarlijk gewond, een derde in
zittende, brigadier-leerling-vlieger W.
J. Broeker, werd licht gewond.
Het ongeluk geschiedde bij Pondok
Bamboe, nabij het landingsstation
Tjilititan.
6. 10 en
1 3 ct.
Nog geen twee tellen nadat zijn
pijpje Roode Ster dampte, was hij
er „wèg" van! In de wolken! Want
welk een heerlijk rooken is toch
Niemeijer's Roode Ster! Geurig
en mild!
NIEMEIJER'S
per
half ons
MEER DAN 4y2 MILLIOEN KIEZERS
VOOR DE STATEN.
Het aantal stemgerechtigden voor
de verkiezing van leden voor de Prov.
Staten, welke op 19 April a.s. zal wor
den gehouden, bedraagt voor het ge-
heele land 4.623.414.
Bij de verkiezingen voor de Tweede
Kamer in 1937 was het aantal kiezers
4.462.859, van wie toen 4.212.903, zijn
de 94,40 procent, aan de stemming
hebben deelgenomen. Bij de verkie
zingen voor de Provinciale Staten,
gehouden in April 1935, bedroeg het
aantal kiezers 4.238.446, van wie
3.945.456, zijnde 93,09 procent, aan den
stemplicht hebben voldaan.
Het aantal kiezers in de verschil
lende provincies 4s bij de aanstaande
verkiezingen als volgt:
Noordbrabant 483.809; Gelderland
479.115; Zuid-Holland 1.180.728; Nd.-
Holland 973.782; Zeeland 142.751;
Utrecht 255.574; Friesland 231.999;
door M. BURGHOUTS.
5)
Hoewel het aanvankelijk de bedoe
ling was geweest om in een rek door
te vliegen naar Addis Abeba, oordeel
de Herr Beckmann en Oom Koos het
later toch heter om in Caïro een tus
senlanding te maken. Daar hadden de
reizigers ongeveer twee uur oponthoud
en het spreekt vanzelf, dat Wim en
Annie hemel en aarde bewogen om de
stad te mogen ingaan. Maar het vlieg
veld lag een heel stuk van de stad af,
zodat het welhaast onmogelijk was.
Bovendien moesten vader, Oom Koos
en Herr Beckmann op het vliegveld
blijven, aangezien ze daar nog het een
en ander te doen hadden en zo leek
het aanvankelijk dat hun pogingen
schipbreuk zouden lijden. Maar ook
Janus wilde zijn tijd zo nuttig moge
lijk besteden en toen hij hoorde dat er
op 't vliegveld voor hem geen werk
was, aangezien de monteurs voor de
machine zorgden, vroeg hij aan Me
vrouw of het niet het beste was om
even een wagen te huren en dan met
de kinderen de stad in te gaan. Moe
der voelde er echter niet veel voor,
maar toen ook vader datzelfde voor
sloeg besloten zij te gaan. Moeder ging
ook mee. En, zo trokken ze met hun
vieren, Janus natuurlijk aan 't stuur,
de stad in.
„Hè hè, wie had dat kunnen denken
dat Janus nog eens in Caïro zou rij
den en dan nog wel met zo'n. mooi
vooreews wagentje" lachtte Janus, en
hiermede begon het gesprek dat zich
nu ontknoopte over de stad Caïro. Na
tuurlijk, er was geen gids hij en daar
om werd het zo ongeveer een rijden in
het wilde weg.
Plotseling zei moeder tegen Janus
dat hij even stoppen moest.
Ze waren over een marktterrein ge
reden en daar wilde moeder eens gaan
kijken. De wagen werd geparkeerd en
met hun'viertjes liepen ze de markt
over. Daar stond een Egyptenaar die
met veel lof, die overigens voor de on
zen natuurlijk onverstaanbaar was,
zijn waren aanprees. Moeder zag naar
de schitterende kleedjes en wilde er
een kopen, maar toen zij hij de man
kwam en hoorde, dat hij niet 't minste
Engels verstond zag zij er maar van
af.
Plotseling kwam er een echte heer
naar hen toe. Hij sprak moeder in
vloeiend Engels aan en vroeg of hij
haar misschien van dienst kon zijn
met voor tolk te spelen. Hij stelde zich
voor als Mr. Horbalt die werkte hij een
Engelse export-maatschappij. Natuur
lijk nam moeder het aanhod met bei
de handen aan en zo kreeg zij dan nog,
zij het ook voor een vrij hoog bedrag
het verlangde kleedje.
Mr. Horbalt bleef verder in gezel
schap van de reizigers en maakte een
praatje. Moeder vertelde hem, dat zij
op weg waren naar Addis Abeba en
zo al meer. Zij zorgde er echter wel
voor hem niets van het eigenlijke doel
van de reis te vertellen.
Dit kleine avontuurtje was hier
mede afgelopen en aangezien het tijd
werd om naar het vliegveld terug te
keren, werd zulks gedaan. Daar had
den ze nog even tijd om een kopje kof
fie te drinken en voort ging weer de
tocht naar Addis Abeba.
Het vliegtuig zoemde weer door de
lucht en koerste langs de Nijl.
„Zeg vader, hoever is het nu nog
naar Addis Abeba?"
„Nou jongen, zo precies weet ik het
ook niet hoor, maar ik denk zo wat
een 1000 K.M."
„Nou, dat is nog een heel stukje".
„Ja, maar ik heb juist gehoord, dat
we zoveel mogelijk op volle kracht
vliegen en je weet wat dat zeggen wil
hè, dan zijn we nog over ongeveer
drie en een half uur in Addis Abeba".
Overigens was de tocht schitterend,
maar Annie begon nu toch wel een
beetje moe te worden van, door de
raampjes turen. Zij ging in een ge
makkelijke ligstoel liggen en voordat
de wereld tien minuten ouder was,
droomde zij. Wim daarentegen, hoe
wel hij ook de inspanning van de dag
voelde, bleef goed uitkijken. Hij was
maar niet te verzadigen van dat schit
terende schouwspel, dat het land he
neden hem bood. In verhand met de
luchtgesteldheid vlogen ze niet zo erg
hoog en hij kreeg dan ook een goede
indruk van het gebied heneden hem.
Hij zat naast Oom Koos in de cock
pit, want die vloog nu en Wim be
steedde al zijn aadacht aan de grote
kaart, die Oom Koos geregeld raad
pleegde. Hij voelde de vermoeidheid
steeds meer opkomen, maar hij ver
zette zich met hand en tand tegen het
verlangen om evenals Annie ecu dutje
te doen. Eindelijk echter moest hij
toegeven, de slaap overmandde hem
en ook hij was in het land der dromen.
Het was bovendien niet zo heel erg,
want langzamerhand was het al een
beetje duister geworden, zodat hij toch
niet veel meer had kunnen zien.
(Wordt vervolgd).
Avonturiers wagen hun leven.
Iedereen heeft natuurlijk wel eens
van de Niagarawatervallen gehoord,
die grote watervallen in Noord-Ameri-
ka, die van een hoogte van ongeveer
45 meter naar beneden komen stor
ten. Een breed gordijn van waterdrup
pels wordt daarbij gevormd. Het in
drukwekkende van de watervallen is
juist dat druppelgordijn, dat als een
brede sluier een wolk van druppels
laat opstijgen op de plaats, waar zij
naar beneden valt. Het water heeft 'n
grote kracht en we behoeven niet te
zeggen hoe gevaarlijk het is, wanneer
iemand in het water komt. Dat geldt
niet alleen voor de watervallen"zelf,
maar nog meer voor de stroomver
snellingen van de rivier.
De Niagara-rivier heeft in de loop
der jaren al heel wat meegemaakt en
als zij kon praten, zou ze wonderlijke
dingen kunnen vertellen, want er zijn
al verschillende waaghalzen geweest,
die hun leven op spel zetten door een
sprong of een duik in de rivier.
Sam Patch was de eerste.
Dat begon in het jaar 1829, toen
Sam Patch van een springplank, die 37
meter hoog was en op het Goat Eiland
avonturier. Hij wilde een nog groter
kunststuk volbrengen. Deze man was
Jean Frangois Gravelet, een Franse
koorddanser, die nog bekend is onder
zijn artistennaam Charles Blondin. Op
de 30ste Juni 1859 liep hij in vijf mi
nuten tijds over de Niagara, over een
strak gespannen touw. Maar ook dit
vond hij nog te „gemakkelijk", hoewel
de meer dan 25000 mensen, die hel
kunststuk zagen, onder luid gejuich
hun enthousiasme toonden. Zo liep hij
vier dagen later, de 4de Juli, geblind
doekt over het touw en schoof boven
dien nog een kruiwagentje voor zich
uit. Weer lukte het en hij had groot
succes. En toen kon hij niet meer op
houden met zijn kunsten en stak de
30ste Augustus met een man op zijn
rug de watervallen over. Men vertelt
dat deze man bijna gek is geworden
van angst.
Maar Blondin kreeg zijn zin. De va-
rieté-directeuren vochten om hem.
Nog was Blondin niet tevreden. Hij
L| -
-
was opgericht, in de stroomversnel
ling sprong en zijn duikkunsten ver-
loonde. Hij bracht er werkelijk het le
ven af, maar hij had ook al enige trai
ning. Hij was toen 22 jaar en om zich
te oefenen was hij al van een hoge
brug in het kokende water van de ri
vier de Passiac (New Jersey) gespron
gen.
Na de geslaagde sprong in de Nia
gara reisde Sam Patch toen heen en
weer van de ene stad naar de andert.
Maar op een keer ging het mis. Hij
sprong in de Genesee, een rivier, niet
ver van de stad Rochester en verloor
daarbij het leven.
Zijn voorbeeld vond navolging.
Meer dan dertig jaar bleef het toen
rustig bij de Niagara en lieten de men
sen de rivier ongestoord stromen.
Maar toen kwam er weer een nieuwe
wilde nog meer roem verwerven en
in 1860 ging hij weer naar de Niagara
watervallen en liep de 14de September
op stelten over het touw heen. Onder
de duizende mensen, die naar dat
waagstuk keken, was ook de prins van
Wales (de latere koning Edward VII).
Nog later, toen hij weer bij de Nia
gara kwam, droeg hij een warm ka
cheltje mee en bakte midden hoven
de waterval een ei
Met een klein bootje door de
rivier
Misschien weten jullie wel, dat de
Niagara-rivier de verbinding vormt
van twee meren, het Erie- en hel On-
tariomeer. Deze verbindingsrivier is
59 k.m. lang. Onder de watervallen
was altijd een klein bootje, waarin de
bezoekers zo dicht mogelijk bij de wa
terval gebracht konden worden. Een
ZELOZAAM ZACHT EN LICHT IN DE PIJP!
5*