LAATSTE BERICHTEN BOEKBESPREKING. 25-jarig Priesterfeest Pastoor Heezemans. 3RUNEN. Agenda's Donderdagavond werd in de achter zaal van Hotel Verwiel een vergade ring gehouden van het eere-comité, dat gevormd is voor de viering van het zilveren priesterfeest van Pastoor Hee zemans en welks samenstelling we reeds vroeger publiceerden. De vergadering werd geleid door den Weleerw. heer kapelaan van Rooij, die in zijn openingswoord de aanwezigen dank bracht voor hun be reidwilligheid, in dit eerecomité te hebben willen zitting nemen, bijzon der aan den Edelachtb. heer burgc- meéktèk' die het voorzitterschap ervan heeft aanvaard, en er vervolgens op wees, hoe bij de samenstelling van dit comité getracht is het een repre sentatie van de geheele parochie te doen zijn. .4, Door Drs. G. de Vries werd mede- deeling gedaan, dat bericht van ver hindering was ingekomen van de hee- ren J. van Dooren, J. van leisel, Dr. LangéiMieijer, J. Tielen, Th. van Delft, G. van Roy, Mevr. van Loon, Mevr. Hoffmans-v. d. Schoot, Mej. v. Slobbe en de Overste der Eerw. Zusters. Vervolgens besprak kapelaan van Rooij de viering van het aanstaande feest. Hoewel de eigenlijke dag Dins dag 6"?Jlini is, zal de viering voor de parochie plaats hebben op Zondag 4 Juni, om daardoor alle parochianen in de gelegenheid te stellen het feest an hun Pastoor mee te vieren. De dag zelf, Dinsdag 6 Juni, blijft dan gere serveerd voor de kinderen. De feestdag zal begonnen worden met een algemeene H. Communie en plechtig gecelebreerde Hoogmis. Voorts zal kerk, kerkplein en pastorie wor den versierd, waarvoor schetsen wor den gemaakt. \>i 12|— U uur zal in de R.K. WefkÜedenvereeniging eene receptie worden gehouden, waaronder de voor zitter 'Vhn 't Eere-comité, de edelacht bare heer burgemeester Moonen, het geschenk der parochianen zal aanbie den. Als geschenk werd gekozen een kruisweg voor de kerk van SI. Jan en om het groote belang der keuze werd een deskundige commissie ingesteld, bestaande uit de héeren van Heivoort, Valk en Drs. G. van Imbeeck, die ieder een persoonlijk rapport en advies heb ben uitgebracht, terwijl vanzelfspre kend de jubilaris, als eerstbelangheb- bende daarin is gekend. Omtrent dit geschenk, dat den Pas toor namens zijne geheele parochie zal worden aangeboden, werd voorts mede gedeeld, dat er om financieele redenen alsnog van af is gezien opdracht tot de eerste staties Té geven. De prijs van een kruisweg in een grootte van ai- meting als onze kerk vordert is zoo hoogpnlnt het beter werd geoordeeld momenteel tot de stichting van een kruiswegfonds over te gaan en dit dan den Pastoor als feestgave aan te bie den. Door het kerkbestuur was verder voor dezen avond Drs. G. van Imbeeck bereid gevonden een causerie te hou den. In een zeer interessante lezing, met lichtbeelden geïllustreerd, behan delde deze achtereenvolgens het ont staan van den kruisweg, zijn histori sche ontwikkeling en zijn uitbeelding door de grootmeesters der christelijke kunst. (Zie hieronder). Onder dankzegging aan den spreker werd daarna, waar niemand meer het woord verlangde, de vergadering ge- slo'tén'. LEZING DRS. G. VAN IMBEECK. Geachte vergadering, Daar men, en ik dus nagenoeg geen tijd had nüj te prepareeren, eerst gisteren het verzoék' tot mij richtte op deze vergade ring het woord te voeren, kunt U niet van -uiij verwachten dat ik een gedocu menteerde beschouwing zou geven over een zoo rijk onderwerp als de Kruisweg in de kerkelijke kunst, hetgeen een lang durige studie ter voorbereiding en een gebeeien avond ter bespreking zou ei- schen. U zult dus wel met een sommaire uiteenzetting genoegen willen nemen. Wat de historie van den kruisweg in de christelijke liturgie en conographie betrefty'de eigenlijke oorsprong van het systematisch bidden van den kruisweg ligt in het zeer verre verleden, in het bezoeken der heilige plaatsen van het Heilig* Land, waarschijnlijk reeds ten tijde van Keizer Constantijn, doch nog zonder eenig systeem van indeeling in vaste staties; pl.m. 1187 eenige vaste rust punten op den weg dien Christus ging van het huis van Pilatus tot Golgatha (1604 passen). Vanaf de 15e eeuw dateert het in beeld brengen der lijdensgebeur tenissen en ging men overwegend van voorstelling tot voorstelling. Deze devotie werd vooral bevorderd door de Franciscanen die sinds 1342 heilige plaatsen in Palestina bewaakten. In 1686 verleende Paus Innocentius XI de eerste aflaten voor het bidden van den heiligen kruisweg. De huidige indeeling def sMies dateert van de 16e tot de 17e eeuw; tenslotte zijn 14 staties aan het lijdensverhaal uit de H. Schrift ontleend. In Noord-Fransehe kathedralen, Amiëns, Vergadering Eere-Comité. Lezing Drs. van Imbeeck. Baqeux, Chartres én Rheims had men een soort labyrinthen (doolgangen) die den kruisweg voorstelden. (Keulen St. Severinus). Pelgrims uil het H. Land brachten de juiste afmetingen mee van den Heiligen Weg. Hiervan zijn namen bekend o.a. Johann Palonner 1422, Neurnberger en Martin Ketzel 1477. (1604 passen). Eerste bekende kruisweg. Cordova 1405 Dominicaan Alvarus-klooster Scala Coelyi. Liïbeck 1468, eerste Duitsch kruisweg. Groote artisten maakten later afbeeldin gen, waarvan ik u dadelijk er eenige zal laten zien. Adam Kraft 1507 Bamberg. Telmann Riemenschreider, Kitzinger. Veelal kapellen of afbeeldingen buiten de keik, zooals men in Vlaanderen en o.a. Kevelaer, Remagen enz. nog ziet. Eerst vooral 7 staties, later soms 17 tot 32. Ten slotte gaven gebedsboeken de 14 staties aan, zooals we ze nog kennen. Tirol had b.v. nog een 15e H. vinding van 't H. Kruis door St. Helena. De kruisweg vond ook tegenkanting, vooral door Reformatie, doch ook van de zijde der katholieken, o.a. Keizer Jo seph II van O. en Synode van Listoya 1786. Eerst zuiver privilege der Franciska- nerkerken. Clemens XII 1731 breidde 't uit tot alle kerken, behalve daar waar Francisk. kerken waren. Pius IX1871 hief ook deze beperking op. MATERIAAL. Mijn volgende punt, na deze korte his torie van den kruisweg is dan het mate riaal waarin deze werd uitgevoerd. Veie kruiswegen hadden met kunst weinig uit te staan zooals ook nog heden, en hun makers zijn helaas onbekend. Toch zijn er enkele oude beroemde kruiswegen waarvan de voornaamste wel is die van Donienico Tiepolo, broer van den be roemden Gio van Bat, in de Frarikerk te Venetië. Voor kruiswegen buiten de kerk beeldhouwgroepen (ook nu nog binnen de kerk o.a. Elshout v. d. Geld). De H. Kerk schrijft trouwens niets voor. Houten kruisje is genoeg. Het volk wil echter afbeeldingen, soms slechts van 2 personen, soms zeer uitgebreid. Schilderwerk heeft in de christelijke iconographie steeds de voornaamste plaats ingenomen naast beeldhouwwerk, getuigen reeds frescos; de kunst der ca tacomben. Men vindt ook kruiswegen in brons uitgevoerd, waarvan een voorbeeld te vinden is in Eindhoven. Phlipsdorp. Mozaiek werd vanaf de oudste tijden gebezigd voor koepels en vloerversierin gen, soms toch ook voor Ravenna Dath- sie wandvulling. Voor een kruisweg dien men van nabij bidt, heeft Mozaiëk echter een groot bezwaaï" in zijn sterk vibree- rend karakter, dat even storend werkt als pointillisme in de schilderkunst, van Ie nabij beschouwd. Opaline is. een nieuwe, ik zou haast zeggen een modetechniek, die zeer wil lekeurig en onlogisch is. Het is bruin schilderwerk op mclkglas, pl.m. als Mo zaiëk behandeld, terwijl het ook zeer sterk aan glas in lood doet denken en het euvel heeft van sterk blinkende plek ken. Dan kom ik tot email, de materie die uileindelijk voor den kruisweg in onze kerk was uitgezocht. Drie soorten. 'Wat is email. Het email cloisonné werd door de Byzantijnen reeds in de 4e eeuw toegepast. Men nam een gouden of ver guld zilveren of koperen plaat met dito schotjes volgens vooropgezette teekening aangebracht, men vulde dit met kleuren en brandde het geheel in den oven. De tweede techniek, die een groote omwenteling teweeg bracht, was de email champlevé van het einde der 12e eeuw. Nu holde men de plaat uit, daar waar de emailkleuren in moesten komen en vervielen de omlijningen. Limoge in Frankrijk was het beroemd ste en bijna eenige centrum der email kunst. Het hoogtepunt bereikt deze tech niek aldaar in het begin van de 13e eeuw. Groote en gouden eeuw. Eerst inonnikkenateliers, dan ook we reldlijke. Na de Byzantijnsche invloed, werkt men naar Fransche miniaturen, Vlaamsche paneelen en Duitsche gravu res. Het eerste gedateerde en gesigneer de werk is van 1505. Van het z.g. Email- monvaerni vindt men in de Piëta van 't Musée de Cluny Parijs een prachtig specimen. 1475. Er zijn heele dynasties van emailleurs uit Limoges bekend, o.a. de Penicauds Patti van Cluny. Leonard van Limoges werkte te Parijs in 1505 voor Fr. I. Heden ten dage bloeit de emailkunst weder op, ook hier in Nederland wordt zij met succes door mej. Joanna Brom in Utrecht en door Nico Witteman in Am sterdam beoefend. Dit zal wel de aanleiding geweest zijn, dat de keuze voor de materie van onzen kruisweg tot email had geleid. Zoover mij bekend, bestaat er nog slechts één kruisweg in email; deze is uitgevoerd door mej. Joanna Brom voor de koepel van het muziek-conservatorium te Utrecht. Ik zag hem en bewonderde hem zeer. Hij heeft echter slechts de afmeting van een prentbriefkaart. Een kruisweg van email in grootere uitvoering is wegens de kostbaarhei der materie en ook wegens andere be zwaren ongeveer onuitvoerbaar., want laten we niet vergeten dat emailkunst 'n byoukunst was. De oude difinitie ervan was „Art fin et délicat, qui se complait dans des oeuvres de petite taille", fijne, delicate kunst, die zich slechts leent tot werken van kleine afmeting. Zij werd dan ook vanaf de Byzantijnen en de school van Limoges alleen toege past voor kleinere kunstvoorwerpen, re- liekschrijntjes, voor versiering van kel ken, cibories en missaalbanden, voor medaillons op luchters en kandelaars en ten slotte voor miniatuurportretten. In grootere afmetingen verliest zij haar verfijnd, edel en kostelijk bijoukarakter en treedt men op het terrein van mozaiek en gebrandschilderd glas, waar zij niet thuis hoort. Men doet die miniatuurkunst tekort, wanneer men haar op groote vlakken wil gaan toepassen. Stel u voor dat een maharadjah uit het Oosten zijn levensgroot portret of een historisch tafereel zou willen heb ben, samengesteld uit smaragden, robij nen, saffieren en brillanten zijner schat kamer. Ge zoudt dat het toppunt van wansmaak noemen, en hoe edel en rijk doen genoemde stecnen toch in 'n kunst voorwerp van bescheiden afmeting aan. Na dan de verscheidene technieken althans, die voor een kruisweg in aan merking komen, vluchtig in oogen- schouw genojncn te hebben, kom ik dan tot haar, die in de christen kerken, in tegenstelling met de protestante, Israë litische en mahomedaansche bedehuizen die alle iconographie weerden, steeds de voornaamste plaats heeft ingenomen, tot de schilderkunst terug. Ook in onze kerk, waar ik de afwezig heid van iconographische voorstellingen ten zeerste betreur, zou een geschilderde kruisweg door zijn grootere afmetingen, dan hij email mogelijk is, zeer dankbare kleur-accenten kunnen aanbrengen in de vrijwel-monotone grijs-gele baksteen- massa. Laten we niet vergeten dat er nog een tusschenweg is tusschen het overladen en gebarioleerdc Spaansche barok kerk gebouw en de akelig calvinistische naakt heid eener protestante kerk. Bedenken we dat de overrijke en toch zoo even wichtige versiering der Fransche Go- lhieke kathedraal in de middeleeuwen den eeretitel van Biblia Pauperum of Bijbel der armen, dit is voor hen die niet konden lezen, voor die kathedraal verworven had. Mag ik dit korte betoog dan beëindi gen door u eenige lichtbeelden te laten zien van kruiswegstaties of althans lij- denstafereelen van de hand van bekende meesters. LICHTBEELDEN. De lijdensgeschiedenis Christi heeft vanaf de oudste tijden en vooral in de middeleeuwen als de voornaamste bron van inspiratie gediend voor de Christe lijke kunst, zoowel beeldende als be schrijvende. Zij vormde de hoofdmaterie voor de mysterie-spelen, waarvan we in Oberammergau nog den naklank vinden, alsook voor de versiering der kathedraal in beelden en schilderstukken. Veel meer dan de overige episoden van Christus' openbaar leven werd de Passie in al haar détails uitgebeeld op muren, lijim panaas en glasruiten. Daar de tijd mij ontbrak veel materiaal te verzamelen, zal ik u slechts enkele voorbeelden van de Passie, uitgebeeld door groote mees ters, laten zien. Daarna» heeft de heer v. Imbeeck een serie lichtbeelden gegeven van lijdcns-voorstellingen van de hand van groote meesters uit de Italiaansche, Vlaamsche en Nederlandsche schil ders-scholen en van eenige modernen. Ter gelegenheid van de herdenking van den sterfdag van Prins Willem van Oranje, zijn door verschillende vereeni gingen aan den voet van het stand beeld, staande voor het paleis Noordeinde te Den Haag, verschillende kran sen gelegd. Het „Nationaal Herstel" legt een krans aan den voet. Gouden Bruiloft .1uan Drunen-de Leijer. Zooals reeds eenige malen mede gedeeld, wordt a. s Dinsdag in Drunen een gouden bruiloft gevierd die de bijzondere aandacht heeft, van het echtpaar J. v Druilen de Leijer. En dit is niet te verwonderen, als men weel dat de heer van Drunen in onze plaats een bijzondei e figuur is, zeker niet 'l mins! op het terrein der schoer indusliie. Hij is een vakman van erkende bekwaamheid, hij is een der eerste machinale schoenfabrikantengeweesl de grond legger der huidige firma Lou s van Drunen. Meermalen werd bij aangezocht als jury-lid bij schoenen—tentoon stellingen o a. in Amsterdam en bij lal van wedstrijden en andere ge legen heden. Ook op bet terrein der muziek nam bij een voorname plaats in, zoo was hij indertijd voorzitter der toen bestaande 1 ted er la f e I «Euierpe» en mede oprichter der harmonie »De Volharding.» Men zou het den jubilaris niet aanzien dat hij reeds de 83 telt, en ook als z'n echlgenoole die 72 jaar is, genieten zij een uitstekende gezond beid. Zooals bekend heelt zich een buurt-comilé gevormd dat zorg draagt voor een mooie versieringen schitterend programma en er is geen twijfel aan of de jubilarissen zullen op dezen dag uit plaats en streek en uit de industrie vele hartelijke blijken van belangstelling ontvangen en tal van goede wenschen, waarbij wij ons gaarne aansluiten. tegenover Oostenrijk, Tsjecho-Slowa- kije enz. en de andere mogendheden de oorzaak zijn van de onrust in de we reld. van de overbewapening enz., kan natuurlijk de toestand door Hitler's re devoering weinig verbeterd worden; blijft alles oogenblikkelijk vrijwel t zelfde, alleen is de spanning tusschen Polen en Duitschland en Duitschland en Engeland weer een beetje sterker geworden door de opzegging der ver dragen. Dat is de algemeene opinie in de ver schillende hoofdsteden, al is de deur voor onderhandelen ook thans niet ge heel gesloten. En thans? Dat is de vraag, welke men zich na de rede van rijkskanseliei Hitler in de geheele wereld stelt en waarop men wellicht een antwoord kan vinden in de indrukken, die de woorden van den Duitschen rijkskan selier in de hoofdsteden en politieke centra gemaakt hebben. Daarbij concentreert de aandacht zich in de eerste plaats op de twee ste den, die door Hitler's opheffing van twee verdragen het nauwst bij de ko mende gebeurtenissen betrokken zijn: Londen en Warschau. In afwachting van een bestudeering in Londen van den tekst van Hitler s rede, kan opgemerkt worden, dat men van oordeel is, dat de nieuwe Britsche politiek van Engeland niet zonder in vloed gebleven schijnt op Hitler s woorden. Men meent voorts, dat de re de vooral Polen geldt. De Poolsch Duitsche betrekkingen blijven, zoo concludeert men uit den in druk te Londen, een gevaarlijke plek in Europa. Men voegt hier echter aan toe, dat men niet inziet, waarom ook ten aanzien van Warschau over redelij ke aanspraken niet op redelijke wijze onderhandeld zou kunnen worden. Te Warschau zelf is men daartoe trouwens evenzeer bereid. Men stelt £>rijs op vriendschappelijke betrekkin gen met het Derde Rijk. doch niet tot eiken prijs. Een derde, nauw bij Hitler s rede be trokken natie is Amerika. Over het al gemeen oordeelt men. dat Hitler in zijn antwoord aan Roosevelt niet de deur geheel gesloten heeft. ,.De deur niet gesloten". Dezen ge- bruikelijken term vindt men in vrijwel alle commentaren op de woorden van den Duitschen rijkskanselier. Zij wor den ook te Berlijn zelf gehoord, waar men de neiging toont vooral op den vredelievenden toon van Hitier den na druk te leggen. Parijs heeft zonder bijzondere opwin ding van de rede van den Führer ken- genomen. Ook in de Fransche en drukker van een plaat, die be- leedigend is voor het hoofd van den bevrienden staat, Duitschland. WERKLOOZEN BESTOLEN. In de raadszitting van de gemeente Hoek in Zeeuwsch-Vlaanderen van Vrijdagmorgen, is de gemeente-ontvan ger W. C. van P. in zijn functie ge schorst wegens fraude uit de plaatse lijke werkloozenkas. De ontvanger is inmiddels voort vluchtig. De fraude is ontaeki door een ambtenaar van den rijksdienst. Er is een tekort van ongeveer negenhonderd gulden. De gemeentekas is in orde. MOTOR OMGESLAGEN BIJ N. VENNEP. Gisteravond om 7 uur is op den nieu wen rijksweg op den afrit van het via duct bij den Lisserweg een motorfiets ten gevolge van het leegloopen van den achterband verongelukt. Het voertuig sloeg om, waarbij de duorijdster, de vrouw van den bestuurder, op den weg viel en vrijwel op slag gedood werd. De bestuurder, de heer J. M. Hoksber- gen uit Baarn, bleef bewusteloos met zware wonden aan het hoofd liggen. Nadat dokters uit Nieuw Vennep en Oude Wetering de eerste hulp verleend hadden, is het slachtoffer in zorgwek- kenden toestand naar het Wilhelmina- gasthuis te Amsterdam vervoerd. Het stoffelijk overschot van de vrouw is naar de begraafplaats te Hoofddorp vervoerd. nis DE REDE VAN HITLER. Algemeen acht men door de rede de onzekere toestand bestendigt. Ondanks de betrekkelijke gematigd heid van Hitler's rede, komt de wereld er niet verder mee. Uitgaande van het standpunt dat alle daden van Duitsch land, in weerwil van overeenkomsten en afspraken, gerechtvaardigd zijn, b.v. hoofdstad acht men Polen het gevaar lijke punt. De boodschap van president Roosevelt is niet zonder meer afgewe zen. Huiszoekingen in de hoofdstad. Tien invallen om te zoeken naar drukker en vervaardiger van een beleedigend plaatwerk. De justite te Amsterdam heeft gisteren in den loop van den middag huiszoekingen op groote schaal verricht. Op niet minder dan tien plaatsen in de oude, zoowel als in de nieuwe stad zijn invallen gedaan om een uitgebreid en nauwkeurig onderzoek in te stellen naar den vervaardiger Bij Drukkerij Bergmans te Til burg is xerschenen het boekje, N. Willibrord, Apostel van Brabant, door Dr. P C. Boeren. Dit werkje, dat uitgegeven is op last van het «Brabantscbe Comité voor de St. Willibrord herdenking 1939, verschaft ons tal van bijzon derheden over den H. Willibrordus en wanneer men het 48 bladzijden, met kaarten en afbeeldingen ver- licht werkje heeft aangenomen, is menede conclusie toegedaan, dat St. Willibrordus voor alles, een Brabantsche Heilige is. Zaterdag 1.30—2.45 uur Dames, aspiranten Gymn. Vereen. K. en V. Gymnastieklokaal Stationsstraat. Zondag 12 uur repetitie Mannen koor in Musis Sacrum. Zondag 12 uur. Repetitie Liedei tafel „Tot Bloei der Toonkunst". Zaterdag en Zondag Theater Musis Sacrum «Geheime Zender L. B. 17. Zaterdag, en Zondag Luxor Bioscoop »Mei» Marie Antoinettes Maandag 8—9.30 uur. Gymnastiek heeren K. en V. Gvmnastieklokaal O.S Dinsdag 7—8.30 uur. Gymnastiek dames K. enV. Gymnastieklokaal O.S. ABONNEERT U OP DIT BLAD. n n

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1939 | | pagina 11