WEEKPRA AT JE. Binnenlandsch Nieuws. Zaterdag 2 September 1939 No. 69 De Echo van het Zuiden Tweede Blad •kt VLUCHTELING EN ZIJN KANARIE. Weet wat ge redden wilt! Aan de vereeniging voor Luchtbe scherming kan de deugd van activiteit niet worden ontzegd; ze doet inderdaad wonderen met de bescheiden middelen, welke haar ter beschikking zijn gesteld. Velen in den lande verraste ze in het begin dezer week met een biljet, waar op goede raadgevingen voor het geval van luchtgevaar. Uit de opgave blijkt wel, dat bij de verschijning van vijan delijke vliegtuigen heel wat te doen en te laten valt Enfin, ze zullen we hopen het althans nog wel gelegenheid beko men om de circulaire van de Vereen, voor Luchtbescherming te herlezen, vóór het gevaar ze heeft benaderd en de bijzonderste bepalingen in ons op te nemen. Wil men met deze soort pro paganda succes bereiken, dan is hel werkelijk noodig om te herhalen, voortdurend alsmaar te herhalen, wat de menschen in tijd van nood hebben te doen en te laten. Het moet er ingc- hamerd worden, punt voor punt en vooral niet te veel van alles tesamen. Dan zullen ze 't uiteindelijk weten en... er naar handelen, als ze hun weten schap in practijk moeten brengen. De eerste eisch van doelmatige zelf bescherming is: rustig blijven! Het grootste gevaar, dat men zichzelf kan berokkenen, is de paniekstemming. In de meerbedoelde circulaire trof ik als „punt 7" van „Wat van elk gezins hoofd vereischt wordt", het volgende aan „het klaar zetten van het hoog- „noodige voor 't geval, dat de wo- „ning plotseling moet worden ver- „laten". Vooral wanneer dat geval zich voor- doet, spreken de gevolgen van de ver warring. Vijf en twintig jaar geleden heb ik in dat opzicht veel aanschouwd. De Vereen, voor Luchtbescherming heeft bij het hypothetische geval van vlucht uit de woning natuurlijk spe ciaal aan het luchtgevaar gedacht. Ze veronderstelde: als het huis wordt ge troffen of ge moet uit anderen hoofde elders beschutting zoeken tegen de ge varen uit de lucht, wat neemt ge dan mee? Ik zal het voorspellen: de gekste din gen. Maar meestal niet de zaken, wel ke men het dringendst noodig zal heb ben. In 1914 heb ik in België duizenden menschen de vlucht zien nemen; ik heb o.m. de verwoesting van Visé en van Leuven meegemaakt; de gansche bevolking van steden en dorpen heb ik langs de wegen zien trekken naar veiliger oord. En steeds weer viel het me op, aan welk armzalig bezit duizenden de moei te van het meenemen hadden besteed. Typisch was het b.v., dat vele vrouwen in de verwarring van het oogenblik, dat de noodzaak van een snelle vlucht ze duidelijk werd, het eerst naar het kanariekooitje bleken te hebben ge grepen. Talloozen "liepen met een ge- knoopten handdoek, waarin ze „het noodigste" hadden verpakt. Pas later en té laat! kwamen ze tot het inzicht, dat ze het onnoozelste hadden meegenomen. De menschen sjouwden met waardelooze dingen en ze waren het zich niet bewust! Anderen, die den tijd hadden genomen om flin]<. wat bij mekaar te verzamelen, kwamen na en kele honderden meters te zijn gegaan, tot het inzicht, dat ze, zóó beladen, on mogelijk verder konden. Na een kilo meter deden ze opnieuw een keuze en lieten ze 'n hoop goed achter. Na eeni- ge kilometers hadden ze nog maar een klein pakje over en eindelijk als ze tientallen kilometers door zon en stof. dan wel door regenvlagen waren moe ten gaan sleepten ze niets anders met zich dan een gebroken leven. Trouwens, óók in vredestijd, als er plotseling brand uitbreekt, redden de menschen dan inderdaad het meest waardevolle? 't Zou wat! En toch is het een eenvoudige voor zorg om klaar te leggen en altijd klaar gelegd te houden de meest noodige din gen, welke men in gevaar gered zou willen hebben. Zulke voorzorg geldt voor allen tijd. Als men zich nu eens wilde voor stellen het volgende: er is gevaar (brand, overstrooming, naderende vij and enz. enz.) en nu wil men gauw 't waardevolste samenvatten. Stel uw keuze vóóraf, dus als dat gevaar er nog niet is. Prakkezeer eens, wat ge gered wilt hebben en leg u zeiven be perking op. Bedenk b.v. dat uw waar devolste dingen moeten samengepakt kunnen worden in één klein koffertje. Als ge dan uw keuze hebt gedaan, breng die spullen dan op één centrale, makkelijk toegankelijke plaats bijeen, in een lade, een kastje of wat dan ook. Dan hebt ge bij werkelijk gevaar slechts één gedachte te volgen en ge zult u achteraf niet behoeven te be kennen: wat stóm van me, nou heb ik juist om het kostbaarste niet ge dacht! En wilt ook de intentie van de Ned. Vereen, voor Luchtbescherming volgen wat ik dringend aanraad leg dus bij de dingen van uw keuze een vluchtuitrusting voor gas- of lucht gevaar. D.w.z. voor het geval ge tot de vlucht wordt gedwongen. Dat laatste zeg ik er bij, omdat veelal thuis de beste bescherming aanwezig is en vlucht wel de meest impulsieve daad is bij gevaar, maar in lang niet alle ge vallen de verstandigste. Ook de al'deeling Waalwijk ont plooit een groote activiteit, waarvoor haar alle waardeering, maar zeker aller steun in deze tijden toekomt. (Red. E. v.h. Z.). VERGOEDING OPGEVORDERDE PAARDEN EN MOTORRIJTUIGEN. Er bestaat geenerlei beroep open. In verband met door onjuiste be richtgeving ontstaan misverstand aangaande de procedure, welke ge volgd zou moeten worden wanneer eigenaars van opgevorderde paarden en eigenaars of beheerders van motor rijtuigen opgevorderd bij de algemee- ne motorverordening het niet eens zijn met de hun toegeschatte vergoeding voor die paarden of motorrijtuigen, wordt ons van officieele zijde mede gedeeld, dat in dergelijke gevallen gee nerlei beroep openstaat, dit in tegen stelling met de onjuiste berichten, welke spraken van de mogelijkheid van beroep op een gemengde commis sie van militairen en burgers. GEEN VRIJSTELLING VAN BRIEF PORT VOOR MILITAIREN. Alleen briefkaarten en couranten zijn portvrij. Er wordt nog eens de aandacht op ge vestigd, dat alleen briefkaarten 'en couranten aan en door militairen, echter alléén beneden den rang van officier, vrij van port kunnen worden verzonden. De briefkaarten mogen alleen me- dedeelingen van particulieren aard bevatten, terwijl de couranten niet zwaarder mogen zijn dan honderd gram. Brieven aan en door militairen ver zonden zijn dus niet vrij van port. INLICHTINGEN PER RADIO. Uitsluitend via omroep controle commissie. Van de Radio-omroep controle commissie wordt het bericht ontvan gen, dat, ter waarborging van een juiste beantwoording van de door de bevolking gestelde vragen aangaande de maatregelen, welke in dezen tijd in verband met de bijzondere omstandig heden van regeeringswege in den brcedsten zin genomen worden, het vanaf heden aan de omroepvereeni- gingen niet langer toegestaan is zelf standig hunnerzijds een antwoord op deze vragen te geven. Te dien aanzien is in overleg met de betrokken autoriteiten de regeling getroffen, dat ieder, die terzake van de door de regeering genomen maat regelen, b.v. over opkomst voor den militairen dienst, opvordering van paarden en motorrijtuigen, telegraaf en telefoon, spoorwegen, luchtbe scherming, voedselvoorziening enz. vragen heeft te stellen, deze schrifte lijk kan indienen bij het secretariaat van de Radio-omroep controle-com missie, Mauritskade 17 in Den Haag, dat zich terzake met de bevoegde autoriteiten in verbinding zal stellen en voor doorgifte van de officieele beantwoording aan de omroepvereeni- gingen zorg zal dragen. AANLEGGEN VAN SCHUILLOOPGRAVEN. Inschakeling van den werkloozenzorg. In overleg met zijn ambtgenoot van binnenlandsche zaken heeft de minis ter van sociale zaken aan de gemeen tebesturen schriftelijk medegedeeld, in het algemeen bereid te zijn goed to keuren, dat de werkloozenzorg wordt ingeschakeld bij het maken van sehuilloopgraven voor de burgerbe volking. In het daarbij verloonde bedrag kan, indien een bepaalde gemeente daarvoor ingevolge de desbetreffende bepalingen in aanmerking komt, sub sidie uit het Werkloosheidssubsidie- l'onds worden verkregen. Het aanleg gen der loopgraven kan dus, bij wijze van werkverschaffing, geschieden te gen het voor de gemeente vastgestel de basis-uurloon, waarbij zooveel mo gelijk „in accoord" gewerkt dient te worden. REDUCTIE VOOR MILITAIREN. Maatregel van den Nederlandschen Bioscoopbond. Het hoofdbestuur van den Neder landschen Bioscoopbond h^ft gister gebruik gemaakt van zijn bevoegd heid ingevolge de bestaande prijzen- reglementeering voor het Nederland- sehe bioscoopbedrijf door aan alle le den van den bond, dat zijn alle Neder- landsche bioscopen, bij wijze van voorloopigen maatregel, voor den duur van de week tot en met Donder dag, 7 September a.s. toestemming te verleenen om aan militairen beneden den rang van onderofficier een reduc tie op de toegangsprijzen der biosco pen van maximaal 50 toe te staan. HAMSTEREN. Voor personen die nog steeds en wel ten onrechte abnormaal groote voorraden trachten te verkrijgen en aan winkeliers die hieraan gevolg ge ven, zij vermeld, dat de politie in Rotterdam en andere plaatsen reeds strenge maatregelen heeft genomen, ten einde dit on-sociale vergrijp tegen te gaan. De voorraden van de winkelende dames, die boven normaal waren, werden onverwijld in beslag geno men, terwijl verschillende winkeliers bekeuringen kregen. Ook winkeliers die nog geen invul- formulieren hebben ontvangen dienen er aan te denken, dat zij aan een per soon niet meer mogen verkoopen, dan deze voor zijn gezin in een week nor maal verbruikt. De mogelijkheid is lang niet uitgesloten, dat J)ij overtre ding van dit verbod de winkel voor korteren of Iangcren tijd gesloten blijft. In andere plaatsen is men hier toe inmiddels al over gegaan. Belangrijke uitbreiding van den treinenloop op Maandag a.s. Hervatting van het goederenverkeer. De directie van de Nederlandsche spoorwegen, deelt, na verkregen machtiging van de militaire autori teiten, mede, dat het in het voor nemen ligt, met ingang van Maandag 4 September op alle geëlectriticeerde baanvakken een uurdienst teonder. houden, dat is dus Amsterdam- Dordrecht, Amsterdam-Alkmaar, Haarlem— IJmuiden, Velsen-IJmui- den Oost-Uitgeest, Haarlem-Zand- voort, Rotterdam-Hoek van Holland Amsterdam Utrecht-Eindhoven en Rotterdam Den Haag—Utrecht- Arnhem. In aansluiting aan de dienstrege ling van de geëlectriticeerde baan vakken zal op alle overige belang rijke baanvakken eentwee-uurdienst met met stoom, en dieseltreinen worden gereden, eventueel versterkt op het forensen-traject Amsterdam- Amersfoort. Dit betreft dus in de eerste plaats de verbindingen van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam met üroniDgen, Leeuwarden,Twente en Maastricht, alsmede de verbin ding Leeuwarden—Arnhem—Den Bosch, Roosendaal—Vlissingen. Op alle bovengenoemde trajecten wordt weer met de groote snelheid van de normale dienstregeling van 15 Mei van dit jaar gereden. Het vervoer van bagage en rij- wielen zal in beperkte mate weer mogelijk zijn. Ook wat het goederenvervoer be treft konden belangrijke maatregelen worden genomen. Het goederen verkeer zal in den nacht van Maan dag op Dinsdag namelijk in beperkte maten worden hervat. Stukgoederen worden Maandag weer ter verzen ding aangenomen. Het vervoer van .wagenladingen zal van dien dag af op beperkte wijze plaats hebben. Aanvragen tot 't beschikbaar stellen van wagens kunnen thans weer worden ingediend. Waaraan moet het militair vervoer zich houden Welken invloed ondergaan de in gewone omstandigheden geldende verkeersregels tengevolge van het militaire vei voer langs den weg? Op deze voor iederen weggebruiker belangrijke vraag antwoordt de A. N. W. B. het volgende, in aansluiting aan de reeds eerder gepubliceerde order van den chef van den gene- ralen staf. Militaire collonnes hebben altijd en overal voorrang, zooals trouwens ook in normale omstandigheden het geval is. Militaire bestuurders van niet in collonne-verband rijdende motor, rijtuigen hebben thans voorrang zoowel bij smalle doorgangen als bij kruising van. wegen behalve bij kruissing van een voorrangsweg ZUIDZEE-EILANDEN. In de Stille Oceaan zijn nog steeds vele eilanden, waar nog nooit een Europeaan zijn voet heeft gezet. En juist op deze eilanden is het leven zo vredig en rustig, dat het een waar pa radijs is. Men spreekt dikwijls over de eilan den in de Zuidzee, zoals Hawaï en nog vele anderen. Maar dit zijn niet de Zuidzee-eilanden, zoals wij ons die voorstellen. Daar komen elk jaar een paar duizend vreemdelingen en vullen de idyllische plekjes met hun luid ruchtig gepraat en hun uitroepen van bewondering. De inboorlingen zijn angzamerhand zo op de vreemdelin gen ingesteld, dat ze alles wat ze doen, alleen doen om bekeken te worden en er geld mee te verdienen. Daarom is er veel van het paradijsachtige van deze eilanden verloren gegaan. Over dag zijn de strandbaden overvol men sen, die zonnebaden willen nemen en elke avond zitten de mensen tot laat in de nacht buiten om van de heerlijke avonden te genieten en naar de zachte muziek van Hawaïan-guitaars te lui steren. Een van de nog vrijwel onbekende eilanden is het eiland Rapa. Er komen al wel vreemdelingen op dit eiland, ff»" maar nog maar zo weinig, dat er nog niets van de werkelijke schoonheid verloren is gegaan. De Engelse rei ziger Douglas schrijft, wat hij op dit eiland beleefde. „Toen we aan kwamen," schrijft hij, „zagen we een paar inboorlingen op strand liggen. Zodra ze ons bootje za gen, sprongen ze op, wuifden ons vriendelijk toe en kwamen ons tege moet lopen. Intussen kwamen nog meer inboorlingen op het strand, vooral veel vrouwen zagen we. Ze be hoeven bijna niet te werken op dit ei land want de natuur strooit hier rijke lijk haar gaven rond. Vruchten en groenten zijn er in overvloed en iede re bewoner haalt zijn eten uit de na tuur. Op sommige plaatsen moet de na tuur een beetje geholpen worden, wat dan onder vrolijk gezang gebeurt. Er leeft een soort reuzehagedis op het eiland, een dier van ongeveer an derhalve meter groot. Eerst schrok ken we van het dier, maar we hoorden al gauw, dat het even tam en vriende lijk was als de bewoners van 't eiland. Het eiland zelf is sprookjesachtig mooi. De kust wordt door prachtige rotsen gevormd en achter die rotsen ligt het land, met heuvels en vlakten, dicht begroeid met palmen en verschil lende soorten vruchtbomen. Kleine riviertjes en beekjes lopen door het hele eiland heen en dragen ook erg tot de vruchtbaarheid bij. De inboorlingen zijn tevreden en vriendelijke mensen. Ze voeden zich hoofdzakelijk met plantaardig voed sel. De meesten zijn uitstekende zwem mers en elke dag brengen ze uren door in het water van hun rivieren en be ken. In de zee durven ze niet te ko men uit angst voor de haaien, die nogal veel in die streken voorkomen. Helaas konden we er niet lang blij ven, maar de korte tijd, dat we op het eiland hebben doorgebracht, zal altijd als een tijd van rust en schoonheid in mijn herinnering blijven bestaan." VISSCHERSLATIJN. Toen de beroemde Engelsche schrij ver Charles Dickens eens op een dag met een vriend ging wandelen, kwa men ze voorbij een afgelegen herberg, waar een klein, oud mannetje in de deur zat. Toen ze naderbij kwamen, zei Dickens' vriend: „Daar zit een oud visschertje, dat alle visschers- verhalen, die je hem opdischt, onvQpr- waardelijk gelooft, ook al ligt de leu gen er nog zoo dik op. Hij kan n.l. zelf opsnijden, dat de muren ervan krakenProbeer 't maar eens." Dickens ging naast den ouden man zitten en begroette hem met de woor den „Goedenmiddag, baas, mooie visch daar in de rivier, hé?" „Ja meneer, mooie visch!" „Ik kan erover meepraten, 't Vo rige jaar was ik hier in de buurt en toen kreeg ik een reusachtige forel aan den haak. Hij beet de lijn een- voudig middendoor." „Ja, dat doen de forellen hier", zei de oude visscher kalmpjes. „Toen nam ik een touw, maar dat beet de forel ook middendoor." „Ja, die forellen bij ons bijten de sterkste touwen door als draadjes," bevestigde de visscher heftig knik kend. „Nu dan", ging Dickens voort, „ik was vast besloten, de visch aan land te trekken. Ik haalde een ijzeren ket ting en trok hem uit het water!" „Ja, ja! Alleen met kettingen kan men hier de forellen vangen." „Maar nu komt het mooiste nog, toen ik de forel eenmaal op den wal had, kon ik hem niet thuis krijgen." „Ja, 't is lastig, onze geweldige fo rellen thuis te krijgen!" „Ik bestelde dus een paar paarden, gooide de forel op een wagen en met heel veel moeite bracht ik hem ein delijk thuis." „Ja, ja," zei de oude man zonder een spier te vertrekken, „een paar paar den en een wagen zijn 't eenige mid del om onze forellen thuis te krijgen." De schrijver werd nu toch woedend, maar hij liet niets merken. „En toen," vervolgde hij, liet ik de forel, die ik niet dood wilde maken, met de koeien naar de wei gaan." „Dat doen we hier wel vaker met onze forellen," zei de oude man. „Nadat het dier drie maanden met de koeien had omgegaan, kreeg hij horens". „Wat brulde de oude man, „kreeg de forel horens „Zeker!" „Meneer," zei toen de oude vis scher, „het wil mij nu toch voorko men, dat u een klein weinigje van de waarheid afwijkt. Wat waar is moet waar blijven. U weet wel, dat u niet jokken moogt!" OPLOSSINGEN RAADSELS van vorige week. 1. In een ijzergieterij. 2. Uw schaduw. 3. De torenklok, die een torenspel heeft. 4. Zwijgen. 5. Een brompot. NIEUWE RAADSELS. 0. Wat men voor den dokter doet, Wil hij, en hij vindt dat goed; Maar voor anderen is het kwaad, Daar het lomp en lelijk staat. Kan je zeggen, wal dat is? Als je nadenkt, weet je 't wis. 7. Ik ken heel vreemde tanden. Ze hebben nooit gegeten; Ze hebben nooit gebeten, Nooit in een mond gezeten. Nu zal je toch wel weten, Hoe deze tanden heten. 8. Ik heb wel twee lange henen, Maar ik loop toch nergen henen. Knieën? Wel, ik heb er geen. Aan mijn voeten zit geen teen. 'k Heb geen vlees, geen bloed, geen vel, Wat ik ben, dat raadt gij 'wel. 9. Wat van ijzer, wat van hout, Dat men in de hand vasthoudt, Om te gaan nu op, dan neer. Wat dat is? Ik zeg niets meer. 10. 'kWeet iets, dat bitter heet En itoch graag wordt gegeten. Wie nadenk zal heel gauw Mijn ware naam wel weten. tl. Welk een bak is niet van ijzer, Niet van hout, en niet van steen? Wel een bak zou 't wezen, die steeds Wordt gevreesd door iedereen? 12. Welke kruik wordt niet gebakken En deugt niet voor bier of wijn? Welke kruik kan onder water Even op de wandeling zijn? 13. Iemand in ons vaderland Had zijn heele been verbrand, En hij zei: „Het deed geen pijn!" Hoe kan dat nu mogelijk zijn? 14. Zeg mij eens terstond mijn kind. Dus zonder lang je te bedenken, Uit welken ketel, pot of kan Kan niemand thee of koffie schenken? I

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1939 | | pagina 5