GEMEENTERAAD DRUNEN
BINNENLAND.
GEMENGD NIEUWS.
Frankrijk en Duitschland gepantserd
in staal en beton.
Wel nimmer hebben vestig in gswerken zoo'n groote be
langstelling gelrokken dan thans de Maginot-linie en
aan den anderen kant de Siegfriedllnietwee onder
grondsche verdedigingswerken van slaal en beton, die
Frankrijk en üuitsctiland voor een inval moeten be
schermen.
Beide partijen achten hun stellingen onneembaar, doch
-ook in den vorigen grooien oorlog zijn onneembare
fortificaties renomen.
GESCHIEDENIS VAN DE
MAGINOT-LINIE.
Het plan van de Maginot-linie werd
in 1925 op aandringen van André Ma-
ginot door den generaal Guiellemot
aan den internationalen verdedigings-
raad voorgelegd. De opzet was: een
groote reeks sterke en moderne forten
van defensieven aard.
Tusschen de legerautoriteiten wer
den nadien felle debatten gevoerd, wat
het beste zou zijn: een serie, onderling
met elkaar, doch verder op zich zelf
staande forten, of een ononderbroken
ondergrondsche reeks verdedigings
werken.
Meer dan drie jaar werd hierover
gedelibereerd met uiteindelijk resultaat,
dat er een soort compromis tot stand
kwam.
Dit geschiedde onder het minister
schap van Maginot.
Men kwam overeen om een groot
aantal uiterst sterke ondergrondsche
vestigingswerken aan te leggen, door
tunnels onderling verbonden met on
dergrondsche kazernes. De defensieve
beteekenis was primair, hoewel ook
maatregelen werden genomen om een
Fransche inval in Duitschland door
deze vestigingswerken te steunen. Voor
de voorbereidende werkzaamheden
werd in 1929 een crediet toegestaan
van 375.000.000 frs., terwijl voor de
uitvoering verder nog een crediet werd
verschaft van 1.750.000.000 frs.
Het staat echter vast, dat de Mur
Maginot, om in de Fransche termini-
logie te spreken veel en veel meer heeft
gekost, men raamt het op 7.500.000.000
francs.
Onder leiding van de bekende gene
raals Weygand en Debeny en een heel
leger vooraanstaande technici, trok
men in alle stilte in 1929 aan het bou
wen en graven. Sommige gebieden
werden voor burgers verboden ver
klaard en zoo ontstond, zonder dat er
boven den grond veel van viel te ont
dekken, langzaam maar zeker 't groot
ste, modernste en sterkste verdedi
gingswerk aller tijden.
Een langwerpige ondergrond
sche stad.
In den loop der jaren zijn over de
Mur Maginot tal van bijzonderheden
bekend geworden, vooral doordat de
Fransche legerleiding heeft goedgevon
den sommige punten te laten verfilmen.
Een modern fort, zooals de Maginot-
linie ligt nagenoeg geheel onder den
grond en heeft veel weg van een on-
deraardsche langwerpige stad.
Aan de oppervlakte ziet men
niets dan de omhulsels van mitrailleurs
nesten, kanonnen-loopen, tankversper
ringen enz. Het overige is geborgen in
op sommige plaatsen 9 verdiepingen
tellende onderaardsche bouwwerken.
In het bovenste staat het geschut op
gesteld, waarvan alleen de loop zicht
baar is. Dit geschut staat in koepels,
die op de meeste plaatsen eenige meters
boven de aarde uitsteken. Deze zijn ver
vaardigd van zwaar gewapend beton,
wegen ongeveer 120 ton en zijn geheel
uit één stuk vervaardigd. Zij worden
absoluut onkwetsbaar geacht en dienen
tevens tot uitkijkposten. De koepels
zijn draaibaar, zoodat de kanonnen het
vuur naar alle kanten kunnen uitspu
wen. Een typische bijzonderheid is nog
dat het geschut automatisch wordt ge
laden.
Op de tweede verdieping liggen de
slaapzalen en cantines voor officieren
en manschappen, terwijl hier tevens de
dieselmotoren zijn opgesteld die zorgen
voor de luchttoevoer en de electriciteit.
Aparte motoren, die eveneens op deze
afdeeling zijn geplaatst, doen dienst bij
gas-aanvallen. Zoo er gifgassen in de
onderaadsche gebouwen zouden gera
ken, komen deze motoren in werking,
die door middel van sterken luchtdruk
de gassen via aparte gangen in de vrije
lucht brengen.
Op de derde verdieping bevinden
zich in hoofdzaak de bureaux, telefoon-
en telegraafinstallaties. De telefoonlij
nen liggen tusschen een 5 meter dikke
betonlaag ongeveer 50 meter onder de
oppervlakte. Voor elke lijn zijn twee
reservelijnen aangelegd.
Hieronder zijn groote magazijnen van
reserve-materiaal, geneesmiddelen enz.,
terwijl hier tevens amusementsgelegen
heden zijn ingebracht, voornamelijk bi
oscopen en turnlokalen. Deze vierde
verdieping onderhoudt verder de voor
naamste communicatie met de buiten
wereld, hetgeen geschiedt via verschil
lende enorm sterke tunnels.
De vijfde verdieping wordt ingeno
men door de medische afdeeling, terwijl
zich daaronder weer groote magazijnen
bevinden. Hieronder bevindt zich de
groote spoorwegtunnel, die dus de ze
vende etage inneemt.
Deze spoorweg loopt onder de ge-
heele Fransch-Duitsche grenslijn, dus
van Luxemburg tot Zwitserland. Op
sommige plaatsen ligt deze circa 60 me
ter onder de oppervlakte. Het materiaal
dat hier wordt gebruikt is van klein
formaat, doch zeer modern en stevig;
tal van onderdeelen zijn van Engelsch
maaksel. Deze treintjes verbinden met
een snelheid van ongeveer 100 K.M.
p. uur de verschillende afdeelingen met
elkaar. Onder dezen spoorweg, dus in
de achtste verdieping zijn de munitie-
dépöts. Achter het hier beschreven bol
werk bevinden zich onderaardsche ga
rages, vliegtuigenhangars, meerdere
munitiedépóts enz.
Deze laatsten zijn ook weer door ver
schillende tunnels verbonden, zoowel
onderling, als met de hier beschreven
fortificaties en het achterland.
12.000.000 M:! grond verplaatst.
In 7 jaar tijd, van 1929 tot 1936 wer
den ten behoeve van de Maginot-linie
12.000.000 M;i grond verplaatst en
1.500.000 M:! beton gestort, doorzeefd
met 50.000 ton panserstaal. Gemiddeld
zijn er steeds 16.500 man aan het werk
geweest.
Zeer intensief spervuur.
Vanuit de tallooze mitrailleurs en ka
nonnen kunnen de Franschen op een
naderenden vijand een spervuur ope
nen, dat zijn weerga in de geschiedenis
niet kent. Zelfs geen muis kan de Ma-
ginotlinie heelhuids bereiken. Voor de
eigenlijke fortificaties zijn tal van ver
borgen vallen, alarmeeringsinstallaties,
uitkijkposten, mitrailleurs-nesten, die
automatisch in werking komen, prikkel
draad-versperringen, tankvallen enz.
Zoo kan het gebeuren dat Fransche
verkenningspatrouilles door de Duit-
schers achtervolgd, „door den grond
zakken" en enkele tientallen meters
diep tusschen staal en beton een vei
lige schuilplaats vinden en. terecht ko
men in een gezellig ingerichte en ver
warmde cantine, bioscoop ofhos
pitaal.
'n Zeer belangrijk punt is ook nog. dat
de onderdeelen van de Maginot-linie
geheel verschillend zijn. Mocht de vij
and n bepaald verdedigingswerk heb
ben veroverd, dan kan hij bij een vol
gende aanval hier absoluut geen staat
op maken, aangezien inrichting, uitvoe
ring en bewapening weer geheel anders
zijn Men beweert zelfs dat de inrich
ting in étages, zooals wij die hier boven
hebben geschetst, op sommige plaatsen
anders is. Het schijnt dat daar b.v. dc
verblijven van de manschappen op een
lagere verdieping liggen.
Voor de maag van den soldaat is
natuurlijk goed gezorgd. Schitterende
moderne keukens en voedselvoorraden
die een belegering van maanden kun
nen doorstaan, zijn hier borg voor. Bo
vendien zijn de verbindingen met hev
binnenland zoo uiterst sterk, dat de vij
and er heel moeilijk in zou slagen deze
te verbreken.
DE SIEGFRIED-LINIE.
Aan den overkant van de grens ligt
dc Siegfried-linie, door de Duitschers
thans genoemd: Westwall.
Hierover zijn nagenoeg geen bijzon
derheden bekend, maar mogen we de
Duitsche berichten hieromtrent geloo-
ven, dan bestaat deze uit ongeveer
17.000 groote en kleine fortificaties, een
creatie van den inspecteur-generaal-der
Rijksautowegen, Ir. Todt.
Er hebben geruchten geloopen, en die
loopen nog, als zou de Westwall voor
een groot gedeelte veel last hebben van
het water. De luchtverversching zou
veel te wenschen overlaten en het com
plex van ijzer en staal zou lang niet zoo
sterk zijn dan aan den overkant. Wat
hiervan waar is, valt niet met zekerheid
te zeggen, maar toch dient te worden
opgemerkt, dat, terwijl de Franschen
met meer dan 16.000 man om en bij de
tien jaren aan hun linie hebben ge
werkt, de Duitschers het in nog minder
dan de helft van den tijd hebben klaar
gespeeld. Terwijl de Maginot-linie werd
aangelegd in een kalm en bezadigd
tempo, een kalm tempo, aangezien men
veel waarde hechtte aan de degelijk
heid van het werk, ging aan den over
kant alles onder hoogspanning. Daar
staat dan echter tegenover, dat de
Duitschers ongetwijfeld geprofiteerd
hebben van hetgeen over de Maginot-
linie is bekend geworden en hiermede
bij den aanleg van hun fortificaties
hebben rekening gehouden.
100.000 man zouden vallen.
Eenige maanden voor het uitbreken
van den oorlog heeft generaal Gamelin,
de opperbevelhebber van de Fransch-
Britsche strijdkrachten in een pers-on
derhoud verklaard, dat volgens zijn
meening de Westwall op verschillende
plaatsen zwakke plekken zou moeten
hebben, waar de mogelijkheid zou be
staan er door heen te breken. De gene
raal achtte hiervoor ter plaatse een le
ger van 1.000.000 manschappen noodig
en de doorbraak zou naar alle waar
schijnlijkheid 100.000 man kosten. Een
zwaar offer.
Hoewel natuurlijk zoowel de Fran
schen als de Duitschers hun linie on
neembaar noemen, achten neutrale
waarnemers de Maginot-linie de beste,
niet omdat de Duitsche technici minder
bekwaam zijn, of materiaal van minder
waardige kwaliteit hebben gebruikt,
maar omdat de Franschen tijd in over
vloed hebben gehad om iflïn fortifica
ties nader uit te werken, extra te be
wapenen ente moderniseeren.
Een ding is zeker, al is de Westwall
niet zoo sterk als de Maginot-linie, zij
heeft den Duitschers in staat gesteld
Polen te overmeesteren.
Meubileering nieuw gemeente
huis. Verhooging crediet in
rekening-courant.
In de Maandagavond gehouden ver
gadering van den raad der gemeente
Drunen werden de notulen van de ver
gaderingen van 27 Augustus en 5 Sep
tember na een opmerking van den
voorzitter, den edelachtbaren heer R.
J. Th. v. d. Heijden en den heer v. d.
Wiel goedgekeurd en vastgesteld.
Meubileering gemeentehuis.
Een voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet van 6500 voor de
installatie van "het nieuwe gemeente
huis, ging onder den hamer door.
De voorzitter deelde hierbij mede,
dat bij de aanschaffing van meubilair
spoed moet worden betracht, aange
zien de fabrikanten op een levertijd van
circa 3 maanden rekenen.
Het nieuwe gemeentehuis is grooter
dan het tegenwoordige, daarom moeten
er dus ook meer meubels zijn.
Het tegenwoordige meubilair moet
dienst doen op de beneden-verdieping,
terwijl er tevens een gedeelte in 't oude
gemeentehuis moet blijven voor den
luchtbeschermingsdienst en distributie
kantoor. De gemeente-secretarie, secre
taris-kamer en het archief zullen sta
len-, en de overige vertrekken eiken
houten meubels krijgen. De stalen meu
bels kosten ongeveer 2800.-— en de
eikenhouten 2500.a 3000. Er
blijft dus voor stoffeering, lampen enz.
nog een bedrag over van 700.het
geen, aldus de voorzitter, zeker niet
teveel is.
De heer R. v. Drunen vraagt of het
gemeentehuis in Januari klaar zal zijn,
waarop de voorzitter antwoordt, dat
dit grootendeels zal afhangen van den
aanvoer van het materiaal, maar hij re
kent er op, dat het in Februari of Maart
kan worden betrokken.
De heer W. v. d. Wiel vindt het
bedrag verschrikkelijk hoog, bovendien
heeft hij in het prae-advies geen dek
king gezien.
De voorzitter zegt, dat hij voor alle
zekerheid eerst informaties ingewonnen
heeft bij andere gemeenten en daaruit
bleek, dat even groote gemeenten on
geveer hetzelfde bedrag hebben be
taald.
Wat de opmerking van den heer
v. d. Wiel betreft over de dekking, ant
woordt de voorzitter, dat het niet in
het prae-advies staat vermeld, doch
ieder raadslid dient te weten, dat bui
tengewone uitgaven worden gedekt
door buitengewone inkomsten, dus door
een leening over een langen termijn.
Niettemin vindt de heer v. d. Wiel
het bedrag veel te hoog voor dezen tijd
en verlangt aanteekening dat hij tegen
is.
Verhooging crediet rekening
courant.
Aan de orde komt dan een voorstel
tot verhooging van het crediet in reke
ning-courant bij de N.V. Bank voor
Nederlandsche Gemeenten.
Ter toelichting deelt de voorzitter
mede, dat per 30 September de kas-
geldleening van -10.000 afloopt. Deze
kasgeldleening kan niet worden ver
lengd en de rente om een nieuwe kas
geldleening aan te gaan is zoo hoog,
dat het geld even voordeelig in reke
ning-courant kan worden genomen.
Daar bij de N.V. Bank voor Neder
landsche gemeenten een rekening-cou
rant loopt van 45.000 waar echter al
27.000 van is gebruikt, dient deze
verhoogd te worden tot 55.000 voor
gewone uitgaven. Een nieuw rekening-
courant van 35.000.— zal dan wor
den aangegaan voor de buitengewone
uitgaven. Van de gewone uitgaven
loopt deze rekening-courant tot 31 De
cember 1940 en de buitengewone uit
gaven tot 31 December 1939.
Z.h.st. wordt aldus besloten.
Bij de rondvraag antwoordt de voor
zitter op een desbetreffende vraag van
den heer R. van Drunen, dat de ge
meente de grond van Pijnenborg ge
deeltelijk zal laten omwerken en dan
verpachten, een ander gedeelte is noo
dig voor de omlegging van den weg.
In de vergadering van 27 Augustus
heeft de heer de Wijs de wenschelijk-
heid voor een weg van Drunen via
Giersbergen naar Udenhout naar vo
ren gebracht, waarop de voorzitter
destijds geantwoord had, dat hiermede
schade zou worden aangebracht aan 't
natuurschoon, terwijl het verkeer ter
plaatse onvoldoende was.
De heer van Dal is het in dit opzicht
niet met den voorzitter eens. Hij ge
looft dat het natuurschoon er weinig
mee zal lijden, terwijl het een schitte
rende verbetering zal zijn.
De voorzitter meent daarentegen, da'
de weg vrij duur zou worden en het
verkeer tusschen Drunen en Udenhout
zou zulks niet gedogen. Bovendien zal
het natuurschoon er wel mee te lijden
hebben, aangezien er daardoor wijzi
ging zou komen in den oertoestand van
dit gebied.
De heer van Dal bepleit nog samen
werking tusschen Drunen en Uden
hout, doch de voorzitter is van mee-
ning, dat Udenhout er weinig voor zal
voelen om hooge kosten aan een weg
te besteden, die grootendeels in beheer
is bij Drunen.
Hierbij komt nog, dat men op hef-
tigen tegenstand zou stuiten van de
vereeniging tot behoud van natuur
monumenten.
De heer v. d. Wiel is van meening,
dat rnen het nu te ver gaat zoeken,
want ook in de gemeente zijn nog tal
van wegen en fietspaden te verbeteren.
De voorzitter zegt, dat er plannen
bestaan voor de wegverbeteringen door
dhr. v. d. Wiel voorgesteld, evenals
trouwens voor de verbetering van den
Parallelweg, die door den heer van
Drunen wordt bepleit.
De heer v. Wezel merkt nog op dat
er veel water in de Kivietswaard komt,
waai op de voorzitter, evenals in een
vorige vergadering antwoordt, dat de
gemeente daarvoor een pompje gaat
aanschaffen.
De heer de Baay laat het licht vallen
op het feit, dat de menschen in Elshout
denken dat ze te veel betalen voor het
ophalen van de slooten.
De voorzitter heeft vanaf 1932 de
notulen van Elshout nagekeken, doch
over den prijs voor het ophalen der
slooten niets kunnen vinden.
Verder verwijst hij dit punt naar de
pachtcommissie.
Het bezoek der soldaten
Autobussen mogen weer vervoeren.
De autobus ondernemers hebben
een mededeeling ontvangen van de
Rijksverkeersinspectie waarin vast-
gesteld wordt, dat de overheid haar
standpunt gewijzigd heeft wat het
vervoer van personen betreft, die
gemobiliseerden wijlen bezoeken.
Enkele ondernemers deelen ons
mede, dat zij Vrijdag jl. een dergelijk
schrijven hebben ontvangen. Voor
taan. kan zoo vermeldt o.a. deze
brief, 'n gunstige beschikking worden
verwacht op aanvragen voor derge
lijk vervoer. Buitengesloten zijn
echter ritten naar plaatsen, waarop
openbare vervoermiddelen reeds een
dienst onderhouden.
ADVERTEERT IN „DE ECHO
VAN HET ZUIDEN". HET
BLAD VOOR WAALWIJK EN
OMGEVING.
Ned. Handel Maatschappij.
Mr. D. Crena de Jongh treedt af als
presidentd. E. Heldering zijn
opvolger.
Wij vernemen, dat mr, D. Crena
de Jongh den wensch heeft te kennen
gegeven, zijn functie van president
der Nederlandsche Handel Mij.n.v.
neer te leggen en dat dr. E Heike
ring zich op verzoek van htt bestuur
bereid heeft verklaard 'n benoeming
als zoodanig te aanvaarden.
Vreemde vliegtuigen
boven Gelderland.
De Regeeringspersdienst deelt mede:
Zondag is boven een deel van
Gelderland een vreemd vliegtuig
gesignaleerd, dat naar de aanwij
zingen van Duitsche nationaliteit
was.
Nederlandsche jachtvliegtuigen zijn
opgestegen.
Het vreemde vliegtuig heeftin de
richting Emmerik ons rechtsgebied
verlaten.
Zaak-Oss en het Natiodale
Dagblad.
De procureur generaal bij den
Hoogen Raad heelt Maandag gecon
cludeerd tot veeweaping van het
cassatieberoep van mr. M. M. Rost
van I oimingen tegen de beschikking
van t Haagsche Gerechtshof, waarbij
is afgewezen zijn Ier terechtzitting
gedaan verzoek om te worden toe-
gelat» n tot het bewijs der waarheid
van de in het Nationale Dagblad
van Woensdag 13 Apjil 1938 voor
komende artikel „De beruchte zeden,
schandalen te Oss"aan den minister
van justitie ten laste gelegde feiten
en tevens tot verwerpiug van het
cassatieberaep tegen het arrest van
genoemd Gerechtshof, waarbij mr.
Rost van lonningen naar aanleiding
van bovenbedoeld artikel wegens
smaadschrift is veroardeeld tot een
geldboete van 200 gulden subs. 50
dagen hechtenis.
De Hooge Raad zal op 23 Oct.
arrest wijzen.
Verbod van autorijden op Zondag
te wachten
Naar de „lel." meldt wordt een
maatregel onder de oogen gezien,
waarbij het auto-rijden op Zon- en
feestdagen zonder volstrekte nood
zaak, zou kunnen worden verboden.
Een beslissing omtrent eventueel in
deze geest te nemen maatregelen,
kan, aldus verneemt het blad, zeer
spoedig, wellicht nog in den loop
van deze week worden verwacht.
Kind valt van groote hoogte in
het water.
Bij het spelen op een balie aan
de Kromme Nieuwegrachl te Utrecht
is een vierjarig jongentje van groote
hoogte op een werf gevallen en
vervolgens in het water terecht ge
komen.
Een voorbijganger sprong terstond
te water en bracht het kind in
bewusteloozen toestand aan den
wal.
Hoewel twee geneesheer n gerui- Ar
men tijd kunstmatige ademhaling
toepasten mocht het niet meer ge
lukken de levensgeesten bij net
kind op te wekken.
Kindje te Breda doodgereden.
Op den Hoogen Steenweg te Breda
is een droevig ongeluk gebeurd met
doodelijken afloop. Een diiejarig
zoontje van de familie H. was op
de treeplank van een bestelauto van
Van Gend en Loos geklommen
zonder dat de cüaufïeur het be
merkte. Toen de wagen startte viel
bet jongentje eraf en het kreeg een
der achterwielen over bet lichaam
met bet gevolg, dat het op slag
dood was.
Koffie voor Hitler in beslag
genomen.
Naar te Londen wordt medege
deeld bestaat de laatste voorraad in
beslag genomen contrabande uit 20
balen kollie, wegende meer dan twee
ton, en geadresseerd »Aan Z.Exc.
Herr Hitier, president der Gioot-
Duitsche republiek, vracht betaald«.
De koffie was op 12 Augustus
verzonden uit Aden met bestemming T
Hamburg.
Kind overreden.
Doodelijk ongeluk te Alblasserdam.
Gistermiddag om hall vier heeft
in de Polderstraat te Alblasserdam
een noodlottig ongeluk plaats gehad,
waarbij het driejarig zoontje van den
heer L. de Bruin om het leven is
gekomen. Omtrent de oorzaak ver
nemen wij, dat door het achteruit
rijden van een vrachtwagen van de
firma N. Verloop een der achter
wielen over het hoofdje van het
kind is gereden. Daar niemand het
ongeluk heeft gezien, vermoedt men
dat het knaapje achter den wagen
heeft gehangen. Dr. Hooflman, die
spoedig ter plaatse was, kon slechts
den dood constateeren,
Auto met vier jongelui botst
tegen boom.
In de Oldenzaalsche straat te Lon-
neker is een ernstig auto-ongeluk
gebeurd.
Een bijna nieuwe personenauto
met vier jongelui uit Oldenzaal
kwam met groote snelheid uit de
richting Enschede. De negentien
jarige bestuurder W. kon in de bocht
het stuur niet meer houden met het
gevolg, dat de wagen tegen een boom
botste en totaal vernield werd.
Van de inzittenden werd de heer
J. de Jong ernstig gewond. De ge
neesheer, die de eerste hulp ver
leende, achtte overbrenging naar het
ziekenhuis »Ziekenzoag« noodzake
lijk. De toestand van het slachtoffer
baart zorg. De overige drie jonge
lieden werden, na verbonden te zijn,
naar het politiebureau te Enschede
overgebracht.
ADVERTEERT IN DIT BLAD.
Ii
gad
Wa
wer
De MaginoMioie en de Weslwall