Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
1843
„NOORD-
BRABAND"
De Algemeene Toestand
Dit nummer bestaat uit Drie bladen.
EERSTE BLAD
V Vredssdag
ook Volkenbondsdag.
V Nederland in de branding.
heerlijk gekruide SPECULAAS
a 25 cent per hall pond,
NUMMER 89.
ZATERDAG 11 NOVEMBER 1939.
62e JAARGANG-
Dit blad verschijnt
WOENSDAG en ZATERDAG.
Brieven. Ingezonden stukken, gelden.
:nz. franco te zenden aan den Uitgever
Abonnementsprijs per 3 maanden
f 1.25. Franco per post door 't geheele
rijk 1.40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr.-adres: ECHO.
GIRO-No. 50798.
Advertentiën moeten Woensdag en
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel; minimum 1.50.
Reclames 40 cent per regel.
Bij contract flink rabat.
Morgen Zaterdag herdenken
we den jaarlijkschen Vredesdag. Pes
simisten en oppervlakkig-denkenden
zouden zich op heden misschien wil
len afvragen, of het nog wel zin heeft
om een Vredesdag te „vieren" in een
tijd als die, welken we thans beleven.
Wij antwoorden ze: ja, juist nu!
Het feit, dat volkeren elkaar op
nieuw teisteren in bloedigen strijd, is
er het bewijs van, dal de menschheid
den juisten weg van den vrede niet is
gegaan en dat we naar dezen weer op
zoek moeten gaan.
Of eigenlijk, is het wel juist, dat
we dien weg nog zoeken moeten?
Neen, we moeten ons dwingen om af
te zien van de hardnekkigheid, waar
mee we tot heden steeds gepoogd heb
ben om nevenpaden te betreden, die
naar we meenden tot hetzelfde
doel zouden leiden. Naar den vrede,
den materieelen zoowel als den gees
telijken vrede, is maar één weg, de
weg van den godsdienst, van het
christendom. Men werpe ons daarte
gen in de verdeeldheid der kerken
niet als argument voor de voeten,
noch de verschillen, die zich veelal
openharen tusschen de leer en de le-
venspractijk van vele christenen. Al
le christelijke belijdenissen stemmen
overeen in de erkenning der christelij
ke deugden van liefde, verdraagzaam
heid, vergevingsgezindheid, hulpvaar
digheid, offerzin e.a., die, worden ze
toegepast, elke oorlogsmogelijkheid
buitensluiten. Worden ze niet toege
past, dan zegt dat niets tegen de leer,
maar véél tegen den mensch, ook te
gen den christen in hem.
De strijd voor den vrede moet van
onderen af beginnen, d.i. van het in
dividu af. Slechts wanneer steeds
meerderen de gemeenschappen ver
vullen van hun offerzin, van hun eer
lijkheid, rechtvaardigheid en liefde,
dus van den geest der moreele herbe
wapening, die zijn grondslag vindt in
Christus' leer, zullen we den vrede,
dien we verlangen en behoeven, wek
ken en de gedachten van wraak, als
mede de zucht tot overheersching uit
bannen.
Is het niet merkwaardig, dat die
zucht tot overheersching en tot het
plegen van geweld, welke tot den hui-
digen oorlog leidde,- is ontstaan en
gegroeid in de landen, die zich van
den christelijken godsdienst ver
vreemden?
En is het niet juist, dat de onchris
telijke gedachte van geweld zoo welig
wortel kon schieten, doordat het
christendom in andere landen zoo
weinig practische toepassing vond?
Wanneer het egoïsme de christe
lijke gevoelens niet hadde verdron
gen, dan zou er méér gebleken zijn
van den geest tot betrachting van de
verdeelende rechtvaardigheid en zou
wellicht de kiem van haat en van god
deloos geweld nimmer tot ontwikke
ling zijn kunnen komen. zelfs niet
dóar, waar men den Prediker van de
liefde en van den menschenmin ont
troonde of met de beelden van afgo
den omringde.
De leer van Christus bevat de vol
heid van den Vrede: zij is liefde. Waar
deze leer tot richtsnoer wordt geno
men in het leven, heerschen broeder
schap, offervaardigheid, vergevings
gezindheid en hulpvaardigheid. Wan
neer de menschen elkaar haten en
volkeren elkander bestrijden, dan ge
schiedt dat tegen de leer van Christus
en de bedoelingen van het christen
dom in. Niets is dan duidelijker dan
dat aan de menschheid godsdienst
mankeert, dus dat ze den geest van
het christendom in veel grootere mate
behoeft dan ze dezen tot nog toe op
zich liet inwerken.
Op vredesdag kunnen we niet be
ter het hooge ideaal der menschheid
dienen, het ideaal dat ons door Chris
tus werd gesteld, dan door ons zelve
te herzien in den geest van liefde en
offervaardigheid, tot uiting gebracht
in onze persoonlijke levenshouding.
Als er zeer velen in de wereld zóó
worden, dan zullen zij grooten invloed
kunnen uitoefenen op het verloop, het
beëindigen, van den oorlog en zij zul
len het kunnen bewerken, dat de vre
de, welke weer komen moet, geen dic
taat zal beduiden van overwinnaars
aan overwonnenen, maar een over
eenkomst om in eerlijke samenwer
king, met gelijke rechten voor allen,
in verdraagzaamheid jegens andere
volkeren, vreemde rassen en elkander»
respectabele overtuigingen, de wel
vaart van de menschheid te verzeke
ren.
In den geest van zulk streven kun
nen we den Vredesdag óók nog zien
als Volkenbondsdag, als hoedanig hij
"ens inedc was ingesteld. Maar dan
zij er geen sprake meer van een Vol
kenbond, die tot doel heeft om be
voorrechte posities van enkelen te
verzekeren, maar om de rechten van
allen te beschermen en aan de gerecht
vaardigde verlangens van de misdeel-
den te voldoen.
Te midden van het donderende oor
logsgeweld verheft ons landje zich
met zijn zuidelijken buurman als een
oase van naastenliefde en hulpvaar
digheid in de dorre, onheilspellende
oorlogswoestijn.
Ook de vruchtbare oase, waar ieder
zich inspant de deugd van christelijke
naastenliefde te beoefenen is reeds
met roode bloeddruppels besmet; de
gruwelijke verschrikkingen van den
niets ontzienden oorlog zijn ook in
ons land binnengedrongen en jonge
mannen, de trots van de vaderland-
sche marine vielen ten offer aan den
wreeden Mars.
Echter zijn wij nog buiten den we
reldbrand gebleven en onze neutrali
teit is nog onaangetast.
Dit moet zoo blijven. Alles moet des
noods worden opgeofferd om er voor
te waken dat de neutraliteit van ons
dierbaar vaderland onmogelijk door
een der oorlogvoerende partijen met
eenigen grond van waarheid in het
discrediet kan worden bebracht, want
de neutraliteit beschermt onze heilige
vrijheid, het hoogste goed dat iedere
Nederlander kent en waarvoor zijn
voorvaderen lange eeuwen hebben ge
streden.
De tijd is nu aangebroken, om de in
't buitenland heerschende opvatting,
dat de doorsnee Nederlander het sym
bool is van nuchterheid, te bewijzen.
Nuchterheid en het eeuwige vrijheids
verlangen zijn twee psychologische
kenteekenen van den Hollander, maar
nu is het de taak om door het vrij
heidsverlangen onze nuchterheid niet
te verliezen.
Zoo snel is een overtogen woord
gesproken, zoo heel vlug wordt er
partij gekozen tegen een stelsel, dat
niet in onze mentaliteit ligt en vaak
zonder erg kiezen wij partij of sym-
pathiseeren openlijk met een der bel-
legerenten, ten nadeele van onze neu
traliteit.
LEVENSVERZEKERING
WAALWIJK
In deze gevaarvolle tijden moet ech
ter voorop staan, dat neutraliteit ons
heiligste goed is, dat angstvallig door
ons allen moet worden bewaard.
Misschien moeten wij hier offers
voor brengen, misschien ook niet,
maar altijd zullen wij er aan moeten
denken, dat wij onderdanen zijn van
een neutralen staat, die al het moge
lijke in het werk stelt om ons grond
gebied voor oorlogsgeweld te bescher
men en als zoodanig zijn wij verplicht
den staat hierbij onze volle medewer
king te verleenen.
Nu voorloopig geen binnenland-
sche kleinzieligheden; de scheidings
lijnen, die de verschillende politiek
getinte bevolkingsgroepen afzonde
ren, moeten in dezen tijd vervallen
want iedere Nederlander is moreel
verplicht geheel en al te staan achter
zijn regeering.
Dit wil niet zeggen, dat onze vrij
heid daardoor beknabbeld wordt,
doch het beteekent alleen een juist
samengaan tusschen vrijheid en nuch
terheid.
VREDESBEMIDDELING.
Voor de tweede maal, zooals wij in
't vorig nummer nog hebben medege
deeld, hebben Koningin Wilhelmina der
Nederlanden en Koning Leopold van
België aan de oorlogvoerenden 't aan
bod hunner goede diensten gedaan, ten
einde een beslechting van de bestaande
geschillen te voorkomen, vóór de oor
log in zijn volle verschrikkelijkheid
heeft ontwikkeld.
Niet enkel voor het buitenland, maar
ook voor het binnenland kwam dit ini
tiatief volkomen onverwacht. Toen er
Dinsdagavond in een extra-radio-uit
zending mededeeling van werd gedaan,
bevatten de kranten, die op dat oogen-
blik verschenen, zelfs nog 'n ondubbel
zinnige tegenspraak van geruchten als
zou de samenkomst in Den Haag der
beide vorengenoemde souvereinen met
een vredesinitiatief in verband moeten
worden gebracht.
Eerder geloofde het publiek, dat het
koninklijk overleg, dat als zoodanig al
even onverwacht tot feit was gewor
den, zou wijzen op 'n verscherping van
den oorlogstoestand in Europa en van
een nader komend gevaar voor Neder
land en België, van in den strijd te
worden betrokken.
Ofschoon dat laatste nadien met na
druk is ontkend, lijkt het toch waar
schijnlijk, dat de beide souvereinen en
hun regeeringen met ongerustheid de
ontwikkeling van zaken in Europa vol
gen en het ook van een direct belang
voor hun eigen landen en volkeren
hebben geacht om het uiterste te on
dernemen, teneinde een conflict te be
ëindigen, dat voor de neutralen alle
mogelijke gevaren in zich draagt.
In Duitschland neemt de toon van
ergernis jegens de houding van de neu
trale staten, ook van Nederland, op
ontstellende wijze toe. Men beschuldigt
er de neutralen van, dat ze met „papie
ren protesten en halfzachte resoluties"
zich schikken naar Engelschen oorlogs-
dwang. Al wat de regeering blijkens
het Oranjeboek tegen de vormen van
den Britschen blokkade-oorlog heeft
gedaan wordt nietswaardig geheeten.
„Begrijpelijkerwijs zoo heet het
richt men met zulke methoden niets
uit". We worden beschuldigd ons te
hebben „onderworpen aan het toezicht
van Engeland". In plaats van onze
schepen gewillig naar Downs te laten
opbrengen, hadden we het minstens op
een „proefgeval" van verzet moeten la
ten aankomen. In dezen geest schreven
de laatste dagen de Lokalanzeiger, de
Deutsche Algemeine Zeitung, de An-
griff en het Hamburger Fremdenblatt.
Om er maar enkele van de voornaam
ste te noemen.
Daarom al erkennen we de juist
heid der vorengenoemde critiek geens
zins -is het niet enkel een belang van
de algemeene welvaart in Europa, dat
naar beëindiging van den huidigen oor
log wordt gestreefd, maar eveneens een
belang onzer eigen veiligheid.
Intusschen zullen we goed doen met
geen al te hooge verwachtingen te
koesteren over het resultaat van het
initiatief der beide souvereinen.
De reacties in de verschillende hoofd
steden wijzen er op, dat de omstandig
heden zeer weinig uitzicht bieden op
een gunstig onthaal van het vredes
aanbod.
De vredesvoorwaarden van Enge
land en Frankrijk mogen al „oud" zijn,
de „bekendheid" laat, zoo meenen we,
nog wel wat te wenschen over. Dat
schijnt zelfs de Britsche regeering te
willen erkennen, want haar minister
van buitenlandsche zaken, Lord Hali
fax, heeft het van de week noodig ge
oordeeld om in een radio-rede iets na
ders over de Britsche oorlogsdoeleinden
te vertellen. Groot-Brittannië is vast
besloten, zoo gaf Lord Halifax te ken
nen, om, zooveel als menschelijkerwijs
mogelijk is, te verzekeren, dat Europa
niet nogmaals een herhaling van de
oorlogstragedie te zien krijgt.
Als doeleinden van den strijd noem
de hij:
1. Een nieuwe wereld, waaruit de
bewapeningswedloop zou zijn geban
nen.
2. De samenwerking van alle vol
keren op den grondslag van gelijkheid,
zelfrespect en wecferzijdsche verdraag
zaamheid.
3. Het vinden van middelen, die de
noodzakelijkheid van wijzigingen ver
zoenen met waarborgen tegen versto
ring van den algemeenen vrede door
geweld.
Engeland is, aldus Halifax verder,
vastbesloten om zooveel mogelijk het
onrecht te herstellen, dat Duitschland
achtereenvolgens heeft begaan aan zijn
zwakkere huurlieden.
Is ook Rusland een plaats in de nieu
we volkerenorganisatie toebedeeld?
Dan zullen ze van vele hunner me
thoden afstand moeten doen.Dat zegt
ons de hernieuwde bolsjewistische ac
tie, welke is ingeluid ter gelegenheid
van den 22sten verjaardag van de bol
sjewistische revolutie. Deze verjaardag
is wederom gevierd met grootsche mi
litaire parades, waarbij o.m. de Finsche
onderhandelaars als officieele gasten
aanwezig mochten zijn. De Komintern,
d.i. de bolsjewistische partij-organisatie,
welke in Rusland een eenheid vormt
met het staatswezen, gaf te dezer gele
genheid een zonderling manifest uit,
dat ontsteltenis heeft gewekt in Duit-
sche kringen. In dat manifest wordt
VANAF HEDEN dagelijks VERSCH
verkrijgbaar
ONZE ZEER BEKENDE
rei. 99. PULLES-HEESBEEN
Duitschland weer netjes in het gelid
gesteld naast Engeland en Frankrijk als
een samenstel van kapitalistische
burchten, welke moeten worden ver
nietigd.
Terwijl men het zich in Duitschland
aan de pas gewonnen vriendschap met
de sovjets verplicht gevoelde om over
het bolsjewisme als gevaar verder het
zwijgen toe te doen, hervat Moskou,
nu de buit uit de overeenkomst met
Duitschland ten deele is binnengehaald
en voor de rest verzekerd wordt ge
acht, zijn anti-nat. socialistische actie
om deze weer te koppelen aan zijn an
ti-democratische propaganda.
En het Roode Leger bouwt inmid
dels hechte versterkingen langs de
nieuwe grens met Duitschland.
Ook tegen Italië is de KcTiruntern
scherp van leer getrokken.
Daartegen komt men in Italië Scherp
in verzet. Gayda, de officieele penvoer
der van Mussolini, publiceerde een ar
tikel in de „Giornale d'Italia", waarin
hij betoogde, dat Italië immuum is voor
het bolsjewisme.
„Thans", zoo gaat Gayda voort,
„plaatst de Komintern het Duitschland
van Hitier niet minder op het beklaag
denbankje dan de twee imperalistische
democratieën. De mannen van Moskou
echter deden tot dusver alsof zij. de
bondgenooten waren van 't Derde Rijk.
Dit wil dus zeggen, dat er geen defini
tief accoord bestaat tusschen Moskou
en Berlijn en dat het communisme met
zijn destructieve werkzaamheid den
weg voorschrijft aan de Sovjet-regee
ring."
Uit deze en verdere commentaren
blijkt duidelijk, dat men in Italië het
bolsjewisme als het grootste gevaar
voor Europa blijft beschouwen en dat
men het Duitschland ten kwade duidt,
dat het dit gevaar nader heeft ge
bracht.
Het Bestuur van „Waalwijks
Belang" verzoekt den Winkeliers
hun inschrijfbiljet voor den
ETALAGE-WEDSTRIJD
ten spoedigste in te zenden bij
den Secretaris.
HET BESTUUR.
Echo van het Zuiden,
Waaiwybscbe en Lanptraatsche loiiimit,
I
zijn dikwijls het gevolg van
kouvatten. Goed zweeten en
"AKKERTJES" nemen, helptU
altijd snel, goed en zeker!
Door hun bijzondere samen
stelling bevorderen immers
"AKKERTJES" niet alleen het
transpireeren, maar verwij
deren tevens de stoffen, die
de aandoening veroorzaken.
Zij werken direct pijnstillend.
Op elk "AKKERTjE" staat 't
AKKER-merk: Uw garantieI
Let U daarop vooral en laat
U toch géén waardelooze na-
maak'of imitaties aanpraten.
tegen pijnen, hoofdpijn, koorts, kou.
Doos: 13 stuks - 12 stuivers2 stuks - 2 stuivers