WINKELIER GEEF ACHT.
Uit de oude Notulen-boeken der
Herv. Kerk te Capelle.
KLOOSTERBALSEM
STRAMHEID
Tweede blad
mm
Zaterdag 17 Februari 1940 No. 14
De Echo van het Zuiden
AKKER' S
DE ETALAGE.
IV.
Vorige week bespraken wij met
U de m jat ij «beden ter verkrijging
van een smaakvolle etalage en wij
m >eten bier nog het een en ander
aan toevoegen. Vooreerst, de be
kleeding.
De goederen of voorwerpen moeten
tegen de Oekleeding op zijn voor-
deeligst uitkomen. Toch zonden wij
de voorkeur geven, aan een lichte
kleur zooils beige, rose, licht geel
of licht blauw. Nimmer zwart of
bruin gebruiken. Maak er vooral
geen begrafenisstemming van. Hier
tegen wordt nogal eens gezondigd.-
De winkels welke geen bekleediug
hebben zoo als banket winkels zorgen
er voor dat de geschilderde achter
wand een frissche kleur heeft. Wij
kennen winkels waarvan de achter
en zijwanden vuil beige en zelfs grijs
geschilderd zijn en het is voor ons
onoegrijpelijk hoe men tot deze
sooere kleuren kan komen.
Ook de z.g. kubussen kunnen veel
bijdragen ter verkrijging van een
smaakvolle etalage. L)e plattegrond
van een etalage kan door een groote
of kleine, een langwerpige of hooge
kubus in zijn voordeel veranderen.
De vervaardiging van een kubus is
zeer eenvoudig. Als U een leeg
kistje overtrekt met dezelfde stof
waarmee Uw etalage bekleed is en
U plaatst dit tegen den zij of achter
wand zal niemand op het idee komen
dat U maar een gewoon kislje in de
etalage geplaatst hebt en het leent
zich uitstekend om er kleine voor
werpen op te etaleeren. De heeren
winkeliers die niet over een kistje
beschikken, maar dat zal wel niet
voorkomen, knnnen bij een fruit
handelaar, voor enkele cenlen wel
een leeg sinaasappel, of druivenkistje
verkrijgen
Een vaas met bloemen op de kubus
geplaatst kan aan de etalage iets
fleurigs geven, maar zorg ei dan
voor dat de bloemen er steeds frisch
en üeurig uitzien. Als U een weinig
zout bij het water voegt, zullen zij
langer mooi blijven.
De verschillende firma's waarvan
U uw goederen betrekt, zonden U
terzijnertijd Showcards. De firma's
die deze laten vervaardigen doen dat
niet om U ook 'ns iets te sturen.
Zij waren wel degelijk overtuigd van
het nut, dat een goed vervaardigde
showcard afwerpt. Leg die Show-
card niet in de een of andere lade
of laat ze niet overal rondslingeren
zoodat zij vuil of beschadigd wordt,
maar geef haar een plaats in de
etalage of toonbank. Echter niet
zoo inaar in een hoekje, daar zij
anders ruimte inneemt waar U
goederen wilde etaleeren, of, wat
vele winkeliers doen: vooraan tegen
de etalageruit, maar bij de goederen
welke van die tirma afkomstig zijn.
Als U de showcard op deze manier
gebruikt kan zij veel bijdragen tot
verfraaiing der etalage.
Dergelijke kleinigheden mogen niet
over het hoofd gezien worden.
Bij bijzondere omstandigheden
zooals Voorjaar, Zomer, Herfst, St.
Nicolaas, Kerstmis of Opruiming
maken enkele winkeliers gebruik
van raambiljetten. De taak, die het
raambiljet te vervullen heeft, is weer
geneel anders dan de Showcard.
De Showcard vertelt uilvoeiiy de
bijzonderheid van een artikel, maar
net raambiljet moeteen korte krach
tige tekst hebben. Het moetin enkele
woorden vertellen dat er iets nieuws
is. Doe het op een bescheiden wijze.
Gebruik geen schreeuwende kleuren
of ietiers. Bij de opruiming mogen
de kleuren iets feller, de teksten iets
schreeuwender zijn, maar bij andere
gelegenheden is dit uit den booze.
Bevestig het raambiljet niet te
laag waardoor het puoliek er hinder
van heeft als men de geëtaleerde
artikelen wil bezichtigen en maak
er vooral geen puzzle van door een
letter te gebruiken met veel krullen
en halen. Gebruik een duidelijke
lettertype,want in een momentmoet
het gelezen kunnen worden.
Wij hebben in het voorgaande en
in dit artikel de weg gewezen naar
een smaakvolle etalage. Pas ze toe
gij kruideniers, slagers, bakkers,
mode-magazijnen en ijzerwinkels,
kortom alle die met uw winkel in
uwonderhoud moet voorzien. Iedere
winkelier weet het beste wat in zijn
etalage te veranderen en te ver
beteren is. Iedere branche heelt zijn
eigen mogelijkheden en het aantal
is legio, mits U er maar voldoende
aandacht aan besteedt.
Veel succes en tot volgende week.
S. N. M.
VI.
Het beroepen van een predikant.
HET BEROEPEN VAN EEN
PREDIKANT. (Slot).
Ruim 50 jaren zijn voorbijgegaan. We
schrijven thans iets over „het beroepen
van een predikant" in 1795.
Behalve het jaartal 1795, lezen we in
vele officiële stukken tegelijk: Het eer
ste jaar der Bataafsche Vrijheid".
We zijn in DE FRANSE TIJD, in de
tijd van Vrijheid, Broederschap en Gelijk
heid.
Al het oude heeft afgedaan, men han
delt voortaan in overeenstemming met
de rechten van den mens en den burger.
In deze tijd krijgt Ds. THEODORUS
HEIJMANS (1754—1795) zijn emeritus-
schap, na bijna 42 jaar trouw de gemeen
te van Capelle gediend te hebben.
De 14e Juli 1795 wordt kerkeraadsver-
gadering gehouden.
„Werd het oogmerk der vergadering te
kennen gegeven, namentlijk, om eene be-
roepinge te doen, in de plaats van den
Emeritus verklaarde Predikant deser ge
meente Theodorus Heijmans.
Eenparig en met advies en toestem
ming van die daar in te zeggen hebben,
wordt uijt het 9 tal (dat door de kerken
raad opgemaakt was. d. R.), beroepen
Ds. LUDOVICUS SCHEMKES Oud Predi
kant van Deventer."
De beroepsbrief wordt opgesteld en
aan Ds. Schemkcs gezonden, die enkele
dagen later antwoordt dat hij het beroep
aanneemt.
De 3e Sept. 1795 wordt de approbatie
van de Classis van Zuid-Holland ontvan
gen, maar met de mededeling dat zy de
approbatie van den Ambachtsheer mis
sen.
„Hier op omvrage gedaan zijnde, ten
eijnde te weten, wat in dese zake te doen,
is eenpariglyk besloten, dat men niet kon
resolveerenom een zogenaemde Am-
bagts Heer te erkennen, en zijne zoge
noemde Regalia-) te respecteeren, welke
door' het kennis geven van een te doenc
beroeping, en het vragen van approbatie
op een gedane beroeping niet weynig
zoude gerespecteerd worden, vooral, wan
neer men, blijkens de Retro-acta de
oude form letterlijk volgde, maar welke
twee leden des kerkeraads moesten wor
den afgezonden tot den zogenaenulen
Ambagts Heer, gemunieerd met4) eene
crcdcntie,5) geteekent door den geheelen
kerkeraad, waar in niet minder, dan de
ze aanstotelijke uijtdrukkingen voorko
men: OMME DEN HOOG ED. WELGE
BOREN IIEER OP 'T NEDRIGSTE EN
ERNSTIGSTE TE BESOLL1CITEEREN.
\AN I)E GEMEYNTE VAN CAPELLE TE
ACCORDEEREN, TOETESTAAN, EN TE
GUNNEN, DAT DE BEROEPLNE AL
HIER, ALS HERDER EN LEER AAR MAG
BEVESTIGD WORDEN (deze zin was dik
onderstreept, d. R.), als zijnde strijdig
met de ziel der Publication van de Re
presentanten van Hollandvan 31 Jan.
en 0 Maart 1795, waarbij den zogenaam-
den AmbagtsHeeren alle Regalia, welker
gemis hun geen wezenlijk nadeel toebren
gen, en als strijdig met de Regten van den
mensch en Burger moeten beschouwd
worden, ontnomen zijn.
Eijndelijk is geresolveerd zich bij Re-
queste te vervoegen bij de Provisioneele
Representanten des Volks van Holland u)
met vriendelijk en dringend verzoek, om
te mogen weten, of zij, bij te doene be-
roepinge, zich, gelijk voor de gelukkige
omwenteling7) placht te geschieden, bij
den zogenaemden Ambagtslleer hadden
moeten vervoegen, met kennisgeving en
verzoek van approbatie, dan of zij, gelijk
zij gedaan hebben, de stem des Volks
moesten erkennen, en het geüsurpeerd
Regt8) de zo genoemde Regalia van den
AmbagtsHeer, voor geabrogeerd moes
ten houden. En zijn, ten eynde deze zaak
in den Haag te weeten te komen, gecom
mitteerd de ouderlingen Pieter van der
Hoeven en Arend Huysman.
De „gecommitteerden" kregen het vol
gend antwoord mee terug:
Extract uijt de Dccreeten der
vergadering van de Provisio
neele Representanten van het
Volk van Holland.
Maandag den 14 September 1795.
Het eerste Jaar der Bataafsche
Vrijheijd!
Het Comité van Algemeen Welzijn diend
van Consideratie10) en Advies op de bij
Appoinctement van den 7den dezer in
deszelfs handen gestelde Requeste van
den Kerkeraad, van Schrevelduyn Cap-
pel en Vrijhoeven Cappelle, waar bij ver
zoeken om verklaring, dat de door de
zelve gedane beroeping van den Predi
kant Schemkes, zonder Approbatie van
den AmbagtsHeer mogt bestaan en voort
gang hebben,
waar op het voorschreve advis ge
hoord zijnde, is dien conform, zonder
Resumtiegoed gevonden en verstaan,
het Comité voor Algemeen Welzijn te
ciualificeeren. omhangende de verdere
delibiratien dezer vergadering, over de
ze en andere dergelijke questiën bij Pro
visie, 12) en zonder benadeeling van
iemands sustenue13) in dit speciaal ge
val, aan den kerkeraad van Schrevelduyn
Cappel en Vrijhoeven Capelle consent te
verleenen, om met de bevestiging van den
beroeping Predikant Schemkes te mogen
voortgaan, voor zoo veel dezelve beroe
ping ten genoegen van de gemeente is
geschied.
En zal Extract dezer aan de Requestran-
ten, als mede aan het Comité van Alge
meen Welzijn gegeven worden, tot infor
matie en narigt.
(w.g.) Dirk de Weile.
Hier op is eenparig besloten de beves
tiging, waar toe, op deze wijze vrijheijd
werd gegeven, op den bepaalden tijd,
lieden den 20 September te doen voort
gang hebben.
In 1825 (dus 30 jaar later wordt Ds.
Schemkes Emeritus. Dan is gelukkig de
Franse overheersing voorbij, en wordt
weer, by het beroep op Ds. C. GUTTE
LING aan den Ambaglsheerappro
batie verzocht-
Andere tijden, andere wetten!?
->- I
d. R.
resolveeren: besluiten.
2) Regalia: landsheerlijke rechten.
Let ook op: zogenoemde Ambagtsheer,
en zogenaemde Regalia.
3) Retro-acta: de vroegere handelin
gen (van de kerkeraad).
Gemunieerd met: vergezeld van.
5) Credentie: „geloofs brief".
De Representanten van Holland: de
toenmalige regering. Provisioneele Re
presentanten: de tijdelijke, voorlopige
vertegenwoordigers van het Hollandse
volk.
7) Zou dit gemeend zijn?
8) geüsurpeerd Regt: 't recht, dat door
overmacht is toegeëigend.
geabrogferd: afgeschaft.
10) Consideratie: overweging.
Resumtie: eigenlijk: korte samen
vatting; hier hoogstwaarschijnlijk: beper-
king.
,2) bjj Provisie: intussen.
13) sustenue: levensonderhoud.
Km
(OUDE
DAG)
Wordt Ge gekweld door stramheid in de lede
maten? Hebt G(j last van pynlyke spieren?
Gy zijt toch nog veel te jong, om nu reeds
als een oude gebroken man een pijnlijken en
stijven rug en stroeve gewrichten te hebben.
IETS OVER CHINA.
(Vervolg).
Ln ondertussen werden er steeds
ineer spijzen opgediend. Een gebra
den wild zwijn, kippen met amandelen
gevuld, groenten, pruimen, meloenen,
melkrijst, taart, cake, zoete vruchten.
Eindelijk, eindelijk verscheen het te
ken dat het diner ten einde liep, er
werd thee geschonken in dunne kop
jes. Het was gewoon ongelooflijk zo
veel koppen thee als die mannen dron
ken. Op het laatst moesten de bedien
den warm water en handdoeken bren
gen, opdat ze zich wassen konden.
Toen ging de gastheer langs iedere ta
fel en keek of iedereen wel genoeg ge
geten had. Daarop gaf hij zijn bedien
den een wenk, die onmiddellijk met
jassen en hoeden op ons toe renden,
je kreeg haast de indruk dat je nu
zo gauw mogelijk moest maken dat je
weg kwam. Het is daar namelijk de
gewoonte dat je direct na het eten
weggaat, en de eregasten nog wel het
eerst. Ik nam onder veel mooie woor
den afscheid van mijn gastheer en
Gezicht op de Parelrivier mei de typische woonschuiten langs de Kant.
toen werd ik in een draagstoel door
de bedienden van Msi-He-Ping naar
huis gebracht.
Hier blijkt wel uit wat een uitste
kende keuken dc Chinezen hebben.
Een beetje te veel voor ons, anders.
Op de Chinese dievenmarkt.
Elke Chinese stad heeft een dieven
markt. De naam is niet erg aanlok
kelijk, maar je hocfj niet bang te
zijn, dat die markt iets met dieven te
maken heeft. Op een Chinese markt
vind je net als hij ons allerlei prullen.
Maar toch is er wel verschil tussen
een Chinese en een Hollandse markt.
Je kunt b.v. niet voorstellen, dat
iemand kan handelen in gebruikte
wandelstokken. Maar een Chinees
weet daar wel raad mee. Als er eens
een vreemdeling komt, weet hij te
vertellen, dat die wandelstok vroeger
van den beroemden Pi-Pa-Po is ge-
weest. Direct roept hij er een paar
collega's hij, die verzekeren dat die
wandelstok minstens 250 gulden
waard is, maar de koopman wil hem
voor deze keer verkopen voor 15 gul
den. Nu moet je weten dat die koop
man er zelf waarschijnlijk nog geen
5 cent voor betaald heelt.
Er zijn nog meer rare dingen op
de markt te zien. Daar staat een huis,
dat blijkbaar bewoond is door een
tandarts. Dat kun je zien aan een
paar lange snoeren met uitgetrokken
tanden eraan, die voor de deur han
gen. Hier kun je je tanden laten trek
ken voor één stuiver, maar zondei
tang, de „tandarts" .gebruikt alleen
zijn handen.
Als je soms een „auto" wilt hebben,
ga dan gerust naar de dievenmarkt.
Een hele auto zul je er niet vinden,
maar wel alle mogelijke onderdelen.
In het ene stalletje kun je wielen ko
pen, in het andere banden, in weel
een ander stalletje kun je de motor
krijgen. Als je maar lang genoeg
zoekt, krijg je alles we! bij elkaar. Na
tuurlijk zijn deze dingen waardeloos,
maar de arme Chinees kan het er best
mee doen, als hij eens een buitenkans
je heeft en een eigen „wagen" kan ne
men.
En dan is er iets dat je hij ons he
lemaal niet kent. Een Chinese sprook
jesverteller. In het midden zit de ver
teller en om hem heen zitten wel een
driehonderd koelies, die aandachtig
naar zijn sprookjes luisteren.
En verderop zit een tovenaar. Die
doet altijd maar dezelfde truc. Hij to
vert namelijk levende vissen en por
seleinen schalen met water gevuld uit
zijn kleren te voorschijn. Zo'n kunst
is dat niet, want om zijn lichaam heeft
hij allemaal zakken, gevuld met water
en vissen, en die laat hij onder zijn
wijd gewaad vol lopen, niemand die
het ziet.
De Chinezen zelf.
De meeste Chinezen zijn niet groot,
ongeveer 165 cm. Ze zijn over het al
gemeen erg tenger, dikke Chinezen
horen tot de zeldzaamheden. Mis
schien vinden ze daarom dikke men
sen erg mooi. Over de ingepakte voet
jes van de Chinese meisjes zullen jul
lie wel eens gehoord hebben. Als ze
2 of 3 jaar waren, werden de voetjes
zo stevig ingepakt, dat de teentjes on
der de voetzolen kwamen. Zo hieven
ze, zodat ze op het laatst helemaal
klein en mismaakt waren. De meisjes
konden er dan haast niet meer op lo
pen. Gelukkig is deze rare gewoonte
meer en meer uit de tijd geraakt. Wel
wordt een heel klein voetje nog steeds
erg mooi gevonden.
Nu weten jullie iets van China,
maar dit is nog maar een heel klein
beetje. Je moet maar eens dikke hoe
ken lezen, want dit land heeft zoveel
interessante dingen! En wie weet krij
gen jullie later nog eens de gelegen
heid China zelf te bezoeken.
mamm
ZE HEBBEN ER WAT OP GEVONDEN, KIJK HOE HARD ZE GAAN!
RAADSELS.
1. Welke neus past aan je hoofd niet.
En neem je toch, tree na tree,
Waar je heengaat, waar je staan blijft,
Altijd aan de voorkant mee?
2. Wat zie je 's morgens 't eerst heel
goed.
Als je de oogen open doet?
3. Met vier pootjes, kopje en staart
Zijn we diefjes naar den aard.
Zonder pootjes, kopje of staart
Zijn we kind'ren heel wat waard.
Wat zijn we?
4. Wij slaan en doen toch niemand pyn;
Kan je ook zeggen wie wij zijn?
5. Wat wordt er goed, myn kleine maat,
Als het eens flink aan 't prut'len gaat?
6. Wat mag er razen, zonder dat
Je moe gaat roepen: „Stil toch wat!
7. Ik ken een pot, en 't is geen pot;
Hij past ook niet bij 't spel;
Hij is by menigeen, dat 's waar,
Wel niet heel erg in tel,
Doch als hy maar goed honger heeft,
Dan smaakt die pot hem wel.
■mill— a—3—a—s—————w—
4|
Laat U toch wrijven met den beproefden
Akkers Kloo9terbalsem. welke de bij
zondere eigenschap heeft diep ih de
weefsels door te dringen. Kloosterbalsem
bevat aromatische, geneeskrachtige stof
fen, die verwarmend, afleidend en oplos
send werken tegen de stoffen, die zich
ln Uw spieren en gewrichten vastzetten.
Kloosterbalsem tast dus die stijfheid ln
Uw spieren en gewrichten In haar oor
zaak aan. dat voelt Ge na elke wrijving.
Ongeëvenaard als wrljfmiddel bU spit,
rheumatlek. splerverrekkingen. stram
heid. kneuzingen, ischias, pijnlijke spieren.
Per pot van 25 Gram f 0.62i/2, pot van 50 Gram f 1.04