BUITENLAND. SPORT GEMENGD NIEUWS LAATSTE BERICHTEN. SBOOT WINKELPAND f3500.- ADVERTENTIEN, AGENDA'S. Nette Dagdienstbode, Waalwijk-Nijmegen geheel heeft overgenomen MIDDENSTANDS- BORGSTELLINGSFONDS voor de Langstraat-te Waalwijk gevraagd. als Ie Hypotheek. 8IIP' Op hun doorreis van Engeland naar Finland kwamen twee Engelsche vrij willigers, die dienst zullen gaan doen in het Roode-Kruis in Finland, op 't Vliegveld Schiphol aan. Bepakt en beladen hegeven zij zich naar het gereed staande vliegtuig. <le auto-kosten geleidelijk stijgen, zich met angst en vreeze afvragen, of deze nieuwe benzineprijs-verhooging hen wellicht dwingt, hun bezit af te schaf fen of op te leggen. Maar men kan ook besparen, zoodat men daardoor mogelijk binnen de fa tale grens blijft. Luistert slechts: Rijdt niet te snel. Van meer beteekenis nog dan de be sparingen, als gevolg van ingrijpen aan den motor zijn die, welke men be reikt door zuinig te rijden. Een motor, die bij een wagensnelheid van 60 K.M. per uur één liter benzine per 6V£ kilo meter noodig heeft, zal hij een snel heid van 100 K.M. per uur wellicht één op 5,2 loopen. Met het stijgen van de snelheid neemt het benzine-verbruik namelijk sterk toe. Rijdt regelmatig. Vooral van belang is het echter, om regelmatig te rijden, telkens accelc- reeren en telkens remmen doet zelfs hij een zuinigen motor benzineverbruik angstwekkend toenemen. (Dat ook de banden en andere onderdeelen in aan zienlijk sterker mate worden belast spreekt vanzelf, doch doel thans niet terzake)Wie een snelheid van 70 ki lometer per uur regelmatig volhoudt, schiet uitstekend op en rijdt redelijk zuinig. Niet te snel op lagere versnellingen. Wie de gewoonte heeft den wagen flink te laten optrekken in de eerste versnelling, dan op 2 over te schakelen en weer sterk te accelereeren, om, ten slotte in de prise-directe aangeland, wederom deze methode te volgen, is een ware benzineverslinder. Wil hij bezuiniging, dan weit hij. waar resul taten te verwachten zijn! Wagens, voorzien van een vrijwiel of z.g. „overdrive", moeten ter wille van de benzine-zuinigheid zooveel moge lijk van deze nuttige onderdeelen ge bruik maken. Niet stationnair draaien. Men realiseert zich nog veel te wei nig, dat het stationnair draaien van een motor een meetbare hoeveelheid benzine verbruikt. Het is heusch veel economischer om den motor af te zet ten en opnieuw te starten, als men langer dan een minuut moet wachten. Bij het starten moet menv indien de auto van een handshokc voorzien is, deze zoo min mogelijk uittrekken en zoodra dit ook maar eenTgszins kan, weder geheel indrukken. slijtage. Sleepende remmen, te dikke olie in versnellingsbak of differentieel veroorzaken een extra weerstand, die tert koste van extra benzineverbruik moet worden overwonnen. Tenslotte noemen wij nog de temperatuur van den motor: is deze te koud, dan wordt het verbruik ook al weer ongunstig be- invloed. Zoo zijn er nog, wel meer punten welke de aandacht verdienen, maar de hoofdzaken zijn in het bovenstaande toch wel behandeld. Wie een en ander in acht neemt zal, zelfs als zijn motor reeds in prima conditie is, toch een aanzienlijke besparing kunnen verkrij gen. En als zijn motor niet in orde is, zal hij versteld staan over de benzine bezuiniging! DE DUÏKBOOTEN-OORLOG EN DE NEUTRALEN. In gezaghebbende kringen te Berlijn wordt verklaard, dat de Duitsche duik- booten het „theoretisch recht' hebben, neutrale schepen tot zinken te brengen, welke een „navycert" hebben beko men van een Britschen consul zelfs wanneer een schip op weg zou zijn van de eene neutrale haven naar een an dere. In de verklaring wordt verder ge zegd: „Een neutraal schip onderwerpt zichzelf aan de Britsche controle, wan neer het aan een Britschen consul bij zonderheden verstrekt over de lading, even goed als wanneer het een Britsche controle-haven binnenvaart De autoriteiten gaven voor deze hou ding het volgende argument: „Wij willen de Britsche blokkade op de één of andere wijze breken". Aanval op Viborg. Viborg is thans zonder twijfel het belangrijkste oorlogsdoel van de Russen geworden en de Russen hebben sinds Dinsdagmiddag uiterst energii ke aanvallen op den krans van scherven om de stad gecon centreerd de vele kleine eilandjes aldaar bevinden zich nog steeds in handen der Finnen. Ten Zuiden van Kaislahti hebben de Russen sterke detechementen infant; rie en tanks op de kleine landtong in den strijd geworpen; deze landtong loopt rechtstreeks naar Viborg. Hel Noordelijkste punt daarvan is Pulliniemi. het Biitsche Lagerhuis een rede gehouden, die o. a. het volgende behelsde lo. Er worden twee a \ier Duit sche duikbooten per week vernietigd eind 1939 waren er vermoedelijk nog 45 over; in den zomer zulhn er nieuwe in het bedrijf komen, doch die zullen met nieuwe speciale vaar tuigen bestreden worden '2o. Engeland weet thans, hoe het de magnelischen mijnen de baas moet worden. 3o. Gezien de Duitsche oorlogs methoden ter zee „moet bij de be palingen die voor de neutralen gelden, eerder menschelijkheid dan wettelijke muggenzifterij Engelands richtsnoer zijn" - en Churchill haalde hierbij als voorbeeld het geval van de „Altmark» aan. 4o. Weldra wordt de Britsche vloot versterkt met 5 moderne slag schepen. De „Barham" en de „Nel son", die resp. door een torpedo en een mijn beschadigd vserden, zullen weldra weer varen. 5o. Na het tot zinken brengen der «Royal Oak» was Scapa Flow niet langer als basis te gebruiken. 6o. De controle op den Duitschen uitvoer moet, met het oog op de moeilijkheden van bevriende neu tralen, niet alleen de marine, maar ook soms het oorlogskabinet be slissen. w. s. c. Meulema, de bekende Velocilas-speler, naar W.S.C. A.s. Zondag W.S.C.Wilhelmina. Zeer zeker zal het voor de voetbalaan- hangers in onze plaats en omgeving aan genaam zijn te kunnen vernemen, dat de bekende Groningsche Velocitas-speler, E. Meulema, die in onze omgeving in mi litairen dienst ligt, zich als lid hij WSC heeft aangemeld. Meulema maakte met den bekenden internationalen speler Bonsema, de befaamde gevaarlijke rech tervleugel van Velocitas uit. Met deze keuze heeft WSC géén slech ten zet gedaan en zal een dergelijke eer ste klasse speler eene beduidende aan winst z;jn. Ingeval de K.N.V.B. de inmiddels aan gevraagde overschrijving tijdig goed keurt, zullen wij reeds a.s. Zondag het debuut van dezen speler in onze plaats kunnen aanschouwen, in den competitie wedstrijd WSCWilhelmina, die voor Zondag op het programma is aangegeven. WAALWIJKSCHE J EUGDCOMP ET IT I E. voor Zaterdag 2 Maart 3 Wedstrijden uur WSC A—WSC B, RWB—Juliana A, I., v. d. Heuvel. A. Box. DISTRICT DEN BOSCH Programma voor Zondag a.s. Eerste klasse: ConcordiaODI. MaliskampNooit Gedacht. VFCZwaluw 2. Nieuwkuijk—St. Michieis Gestel. R.K. SV'AVlijm. Boys 2. Tweede klasse: HinthamHelvoirt. Hefptsche BoysSporters 2. ElshoutConcordia 2. DSCHaarsteeg. Derde klasse: Den Dungen SVD 3. Haarsteeg 2Concordia 3. Accelaratiepomp afkoppelen. Vele carburators zijn van een acce- laratiepómpje voorzien. Telkens als men het gaspedaal intrapt krijgt de motore en dosis benzine ingespoten. Wie dit pompje afkoppelt, zal dikwijls een aardige bezuiniging verkrijgen. In vele gevallen kan een deskundige hand een carburator zuiniger afstellen, dan menigeen zou vermoeden. Men dient aan dit onderdeel echter niet te knut selen, want ultra-zuinigheid kan kost bare gevolgen hebben (verbranden van uitlaatkleppen bijv.). Laat de ontsteking nazien. Van grooten invloed is de ontste king, en het is dan ook duidelijk dat iemand, die op zijn benzine-budget wil bezuinigen, zal beginnen met deze in stallatie door een deskundige te laten nazien. De kosten daarvan zijn dik wijls zeer gering, de resultaten zijn op vallend Diversen. Ook de benzinepomp verdient aan dacht: een te hooge druk kan verspil ling beteekenen. Zelfs kleine lekkages, b.v. van aansluitingen in de benzine leidingen, kunnen 't verbruik merkbaar beïnvloeden. De bandenspanning is óók niet zonder beteekenis, 10 over druk werkt mee tot zuinig rijden. Een slippende frictie veroorzaakt benzine verspilling, krachtsverlies en onnoodige Toenemende vliegeractie in West-Europa. Franschen vernietigen duikboot. Van den strijd in het Westen is meer nieuws te vermelden dan sinds lang het geval is geweest. Een Fransche torpedobootjager heeft een Duitsche duikboot tot zinken gebracht,terwijl een Noorsch schip een U-boot heeft geramd. Van Britsche zijde komen nadere bijzonderheden over de „belang rijkste reeks verkenningsvluchten boven Duitschland van dezen oorlog" pamfletten werden o.a. uitgeworpen tijdens de vlucht over Berlijn op Unter denLinden.deWilhelmstrasse en den Kurfürstendamm. Van Duit sche zijde wordt evenwel ontkend, dat Britsche machines boven de Rijkshoofdstad zijn geweest. Een Britsch toestel is boven de Bocht van Helgoland neergeschoten. Een doode en vijf gewonden telt men in de Fransche hoofdstad door de ontploffing van een neergekomen granaat van het luchtdoelgeschut, dat Maandagavond vuurde op de Duitsche vliegers, die boven Parijs verschenen. Churchill over de successen en zorgen der Britsche vloot. Bij het indienen der marinebe- grooting die wegens den oorlogs toestand goeddeels uit memorie- posten bestaat heeft Churchill in Locomotief ontspoord bij Geldermalsen Dinsdagochtend fomstreeks half elf is nabij het station Geldermalsen een locomotief uit de railsgeloopen, waardoor een ernstige stagnatie in het treinverkeer is ontstaan. Het ongeluk is gebeurd bij den wachtpost bij de splitsing van de lijnen naar Dordrecht en Utrecht. De derailleerende locomotief bracht ernstige schade aan de rails toe. Het verkeer van en naar de richting Dordrecht werd geheel gestremd, terwijl het verkeer in de richting Utrecht—Den Bosch over één spoor moest geschieden. Gasverstikking te 's Bosch Dinsdagmorgen is te 's Bosch het echtpaar W. dood te bed gevonden. Ze waren door gasverstikking om het leven gekomen. Dr. Van Haeften, die bij de ontdekking onmiddellijk was gewaarschuwd, kon geen hulp meer verleenen. De politie stelde vast, dat in de aan het slaapvertrek grenzende kamer-keuken de slang van het gascomfoor was losgeraakt. Japanschegeneraals verongelukt Bij een vliegramp in de buurt van Kyoto hebben twee hooge Japansche militairen het leven ver loren. Het zijn lt. gen. Hisao Hot- sodzji en gen.-maj. Misao Okada. Bovendien werden drie lagere offi cieren en een boordwerktuigkundige gedood. Het vliegtuig stortte neer in een rijstveld en verbrandde ge heel. Het was van Mandsjoekwo op weg naar Tokio. Lt.-gen. Hotsodzji was comman dant van de Japansche luchtstrijd krachten, die bij het Nomonhan— incident betrokken waren. De over blijfselen der slachtoffers waren geheel onherkenbaar. Slechts door de epauletten was het mogelijk hen te identificeeren. Drama te Sleen. Eerst thans vernemen wij, dat zich in het gehucht,'t Haantje in de gemeente Sleen Donderdag een dra ma heeft afgespeeld, dat het slot schijnt te zijn van het familiedrama dat ongeveer 15 jaar geleden de streek in op schudding heeft gebracht Op edn boerderijtje aldaar woonde de 67-jarige J. W. samen met zijn zuster, de 71 jarige weduwe M. De oude menschen hadden weinig aan raking me! anderen en W. gold voor een zonderling. Donderdagmorgen nu kwam de oude vrouw vluchtend en met kwetsuren aan haar lichaam bij de buren en vertelde dat haar broer haar had willen vermoorden. Na een twist had hij haar in de schuur op de boerderij met een schop willen doodslaap, maar zij wist te ontkomen. Toen de buren de vrouw verzorgd hadden, gingen zij poolshoogte nemen in de naast gelegen boerderij, omdat W. gedreigd had na zijn zuster zich zelf te willen ombrengen. Tot onsteltenis van de buren bleek hij aan zijn voornemen gevolg te hebben ge geven en zij vonden zijn lijk aan een touw hangende. Het gebeurde houdt, zooals gezegd, verband met hetgeen er vroeger in de zelfde boerderij was voorgevallen. Omstreeks 1922 werd de streek in opschudding gebracht door een zeldzaam voot komend misdrijf. In den groentenhof bij de boerderij kwam n.l. door het wroeten van een hond een menschelijk geraamte bloot en men bracht dat in verband met de verdwijning sedert eenige jaren van den landbouwer M., een zwager van W. Men had tot toen de verklaring aangenomen, die W. en diens zuster van de verdwijning gavrenn.l. dat de man waarschijn lijk bij smokkelen om het leven gekomen zou zijn. Het nadere onderzoek leidde tot de bekentenis, dat W. zijn zwager vermoord en in den tuin begraven had. W. werd tot eenige jaren ge vangenisstraf veroordeeld. Na zijn in vrijheidsstelling ging hij met de weduwe van den vermoorde samen wonen en het schijnt, dat de oude menschen herhaaldelijk twist kre. gen over het verleden, hetgeen ook nu weer het geval moet zijn geweest en tot de dramatische ontknooping heeft geleid. Vliegramp in Columbia Een vliegtuig dat uit Bogota (Co lumbia) vertrokken was, is op 18 kilometer van Buscamarance ver ongelukt. De twaalf inzittenden kwamen hierbij om het leven. Onder de passagiers bevond zich ook Benito Hermandez Bustos, de vroegere minister van oorlog van Columbia, die thans gezant is te Londen. Slachtoffer van onbewaakten overweg Op den onbewaakten overweg »Rondom 6« (onder de gemeente Hoogland) van de spoorlijn Amers foort—Zwolle is een ongeveer 60- jarige man, door den trein gegrepen en op slag gedood. De man, die doof was, maakte zijn avondwande« ling en heeft vermoedelijk het naderen van den trein niet gehoord. Het deerlijk verminkte lijk is naar het St. Elisabelhs-gasthuis te Amers foort overgebracht. Geruchten over een vredesactie van Roosevelt. Ondanks Welles' mededeeling.dat Roosevelt's schrijven aan Mussolini slechts „een hoffelijke brief" was, valt het 't staatsdepartement steeds moeilijker de hardnekkigegeruchten te ontzenenuwen, dat de president een opzienbarende actie voor den vrede zou voorbereiden. Welles' onvoorziene conferentie met den Amerikaanschen gezant te Zürich, Harrison, wordt als een aanwijzing in dezelfde richting be schouwd, daar Harrison een sleutel positie heeft, om het verloop van de politieke stemmingen en de politieke situaties zoowel in de oorlogvoeren de als in de neutralelanden te con- troleeren. Officieelen dementies ten spijt, wordt er ook verband gelegd tus- schen de zendingen van Welles en Taylor, welke laatste, naar hij zelf erkent, samenwerkt met de vredes pogingen v. d. H. Stoel. Er is geen enkele waarnemer die meent dat Wel les eenige vredesplannen heeft, maar de algemeene opinie is, dat hij thans den grondslag legt voor een vredes initiatief, dat op het gunstige mo ment, het moge zijn over een jaar, een half jaar, of zelfs twee jaar, ondernomen zal worden. Men ge- loolt, dat Roosevelt voor dat mo ment een,, Italiaansch Amerikaan- sche samenwerking overweegt. Amerika zou dan- onderhandelen voor de geallieerden en Italië voor Duitschland. Woensdag 78.30uur. Gymnastiek aspiranten K. en V. Gymnastiekl. O. S. Woensdag 8 u. Cursus Transport- Colonne Roode Kruis O. L. School. Woensdag 8 uur oefenavond van de Schaakclub »Waalwijk«in Café- Rest. »De Molenvliet«. W.G V.-S.S.S. Donderdag. Adspiranten A van 6,7,— Adspiranten B van 7,15—8,15 Heeren van 8,30—10,— Vrijdag. Dames-Adsp. B van 7,30 8,30 Dames van 8,45—10,— Zaterdag. Dames-Adsp.A van 5,30— 6,30 Vrijdag Theater Musis Sacrum «Gibraltar.» Vrijdag 8 15 uur Luxor Bioscoop »Veldslag in New-York. GEVRAAGD tegen 15 Maart niet beneden 18 jaar. Aanmelden 62505 Julianastraat 12, WAALWIJK. Brieven onder No. der adv. Bur. v. d. blad. 62502 TE KOOP AANGEBODEN: Br. onder No. der adv. Bur. v. d. blad. 62500 BEKENDMAKING. Ondergeteekende maakt be kend dat zijn expeditie Waalwijk- Nijmegen is overgenomen door zijn tegenwoordigen chauffeur B. v. NOORT, Laageinde 36 a, WAALWIJK. BEKENDMAKING. Ondergeteekende maakt be- bend dat hij de bekende ex peditie van de Firma VAN NOORT en daarbij ook het vervoer naar ARNHEM heeft ingelast op de bekende dagen en wel DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. Hopende als steeds weer op uw klauditie te mogen rekenen teeken ik Beleefd aanbevelend, RICH. KLEEVENS, Laageinde 36a, WAALWIJK AANGEBODEN: Br. onder No. der adv. Bur. v. d. blad. 62501 Inlichtingen of aanvragen GR00TE STRAAT 205 BAARDWIJKSCHE STRAAT 4 iKiodeiieur- stiHmeester

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 6