BUITENLAND.
SPORT
GEMENGD NIEUWS
LAATSTE BERICHTEN.
SBOOT WINKELPAND
f3500.-
ADVERTENTIEN,
AGENDA'S.
Nette Dagdienstbode,
Waalwijk-Nijmegen
geheel heeft overgenomen
MIDDENSTANDS-
BORGSTELLINGSFONDS
voor de Langstraat-te Waalwijk
gevraagd.
als Ie Hypotheek.
8IIP'
Op hun doorreis van Engeland naar Finland kwamen twee Engelsche vrij
willigers, die dienst zullen gaan doen in het Roode-Kruis in Finland, op 't
Vliegveld Schiphol aan. Bepakt en beladen hegeven zij zich naar het
gereed staande vliegtuig.
<le auto-kosten geleidelijk stijgen, zich
met angst en vreeze afvragen, of deze
nieuwe benzineprijs-verhooging hen
wellicht dwingt, hun bezit af te schaf
fen of op te leggen.
Maar men kan ook besparen, zoodat
men daardoor mogelijk binnen de fa
tale grens blijft. Luistert slechts:
Rijdt niet te snel.
Van meer beteekenis nog dan de be
sparingen, als gevolg van ingrijpen
aan den motor zijn die, welke men be
reikt door zuinig te rijden. Een motor,
die bij een wagensnelheid van 60 K.M.
per uur één liter benzine per 6V£ kilo
meter noodig heeft, zal hij een snel
heid van 100 K.M. per uur wellicht één
op 5,2 loopen. Met het stijgen van de
snelheid neemt het benzine-verbruik
namelijk sterk toe.
Rijdt regelmatig.
Vooral van belang is het echter, om
regelmatig te rijden, telkens accelc-
reeren en telkens remmen doet zelfs
hij een zuinigen motor benzineverbruik
angstwekkend toenemen. (Dat ook de
banden en andere onderdeelen in aan
zienlijk sterker mate worden belast
spreekt vanzelf, doch doel thans niet
terzake)Wie een snelheid van 70 ki
lometer per uur regelmatig volhoudt,
schiet uitstekend op en rijdt redelijk
zuinig.
Niet te snel op lagere versnellingen.
Wie de gewoonte heeft den wagen
flink te laten optrekken in de eerste
versnelling, dan op 2 over te schakelen
en weer sterk te accelereeren, om, ten
slotte in de prise-directe aangeland,
wederom deze methode te volgen, is
een ware benzineverslinder. Wil hij
bezuiniging, dan weit hij. waar resul
taten te verwachten zijn!
Wagens, voorzien van een vrijwiel of
z.g. „overdrive", moeten ter wille van
de benzine-zuinigheid zooveel moge
lijk van deze nuttige onderdeelen ge
bruik maken.
Niet stationnair draaien.
Men realiseert zich nog veel te wei
nig, dat het stationnair draaien van
een motor een meetbare hoeveelheid
benzine verbruikt. Het is heusch veel
economischer om den motor af te zet
ten en opnieuw te starten, als men
langer dan een minuut moet wachten.
Bij het starten moet menv indien de
auto van een handshokc voorzien is,
deze zoo min mogelijk uittrekken en
zoodra dit ook maar eenTgszins kan,
weder geheel indrukken.
slijtage. Sleepende remmen, te dikke
olie in versnellingsbak of differentieel
veroorzaken een extra weerstand, die
tert koste van extra benzineverbruik
moet worden overwonnen. Tenslotte
noemen wij nog de temperatuur van
den motor: is deze te koud, dan wordt
het verbruik ook al weer ongunstig be-
invloed.
Zoo zijn er nog, wel meer punten
welke de aandacht verdienen, maar de
hoofdzaken zijn in het bovenstaande
toch wel behandeld. Wie een en ander
in acht neemt zal, zelfs als zijn motor
reeds in prima conditie is, toch een
aanzienlijke besparing kunnen verkrij
gen. En als zijn motor niet in orde is,
zal hij versteld staan over de benzine
bezuiniging!
DE DUÏKBOOTEN-OORLOG
EN DE NEUTRALEN.
In gezaghebbende kringen te Berlijn
wordt verklaard, dat de Duitsche duik-
booten het „theoretisch recht' hebben,
neutrale schepen tot zinken te brengen,
welke een „navycert" hebben beko
men van een Britschen consul zelfs
wanneer een schip op weg zou zijn van
de eene neutrale haven naar een an
dere.
In de verklaring wordt verder ge
zegd: „Een neutraal schip onderwerpt
zichzelf aan de Britsche controle, wan
neer het aan een Britschen consul bij
zonderheden verstrekt over de lading,
even goed als wanneer het een Britsche
controle-haven binnenvaart
De autoriteiten gaven voor deze hou
ding het volgende argument:
„Wij willen de Britsche blokkade op
de één of andere wijze breken".
Aanval op Viborg.
Viborg is thans zonder twijfel het
belangrijkste oorlogsdoel van de
Russen geworden en de Russen
hebben sinds Dinsdagmiddag uiterst
energii ke aanvallen op den krans
van scherven om de stad gecon
centreerd de vele kleine eilandjes
aldaar bevinden zich nog steeds in
handen der Finnen.
Ten Zuiden van Kaislahti hebben
de Russen sterke detechementen
infant; rie en tanks op de kleine
landtong in den strijd geworpen;
deze landtong loopt rechtstreeks
naar Viborg. Hel Noordelijkste punt
daarvan is Pulliniemi.
het Biitsche Lagerhuis een rede
gehouden, die o. a. het volgende
behelsde
lo. Er worden twee a \ier Duit
sche duikbooten per week vernietigd
eind 1939 waren er vermoedelijk
nog 45 over; in den zomer zulhn
er nieuwe in het bedrijf komen, doch
die zullen met nieuwe speciale vaar
tuigen bestreden worden
'2o. Engeland weet thans, hoe het
de magnelischen mijnen de baas
moet worden.
3o. Gezien de Duitsche oorlogs
methoden ter zee „moet bij de be
palingen die voor de neutralen
gelden, eerder menschelijkheid dan
wettelijke muggenzifterij Engelands
richtsnoer zijn" - en Churchill
haalde hierbij als voorbeeld het
geval van de „Altmark» aan.
4o. Weldra wordt de Britsche
vloot versterkt met 5 moderne slag
schepen. De „Barham" en de „Nel
son", die resp. door een torpedo en
een mijn beschadigd vserden, zullen
weldra weer varen.
5o. Na het tot zinken brengen der
«Royal Oak» was Scapa Flow niet
langer als basis te gebruiken.
6o. De controle op den Duitschen
uitvoer moet, met het oog op de
moeilijkheden van bevriende neu
tralen, niet alleen de marine, maar
ook soms het oorlogskabinet be
slissen.
w. s. c.
Meulema, de bekende Velocilas-speler,
naar W.S.C.
A.s. Zondag W.S.C.Wilhelmina.
Zeer zeker zal het voor de voetbalaan-
hangers in onze plaats en omgeving aan
genaam zijn te kunnen vernemen, dat de
bekende Groningsche Velocitas-speler,
E. Meulema, die in onze omgeving in mi
litairen dienst ligt, zich als lid hij WSC
heeft aangemeld. Meulema maakte met
den bekenden internationalen speler
Bonsema, de befaamde gevaarlijke rech
tervleugel van Velocitas uit.
Met deze keuze heeft WSC géén slech
ten zet gedaan en zal een dergelijke eer
ste klasse speler eene beduidende aan
winst z;jn.
Ingeval de K.N.V.B. de inmiddels aan
gevraagde overschrijving tijdig goed
keurt, zullen wij reeds a.s. Zondag het
debuut van dezen speler in onze plaats
kunnen aanschouwen, in den competitie
wedstrijd WSCWilhelmina, die voor
Zondag op het programma is aangegeven.
WAALWIJKSCHE J EUGDCOMP ET IT I E.
voor Zaterdag 2 Maart 3
Wedstrijden
uur
WSC A—WSC B,
RWB—Juliana A,
I., v. d. Heuvel.
A. Box.
DISTRICT DEN BOSCH
Programma voor Zondag a.s.
Eerste klasse:
ConcordiaODI.
MaliskampNooit Gedacht.
VFCZwaluw 2.
Nieuwkuijk—St. Michieis Gestel.
R.K. SV'AVlijm. Boys 2.
Tweede klasse:
HinthamHelvoirt.
Hefptsche BoysSporters 2.
ElshoutConcordia 2.
DSCHaarsteeg.
Derde klasse:
Den Dungen SVD 3.
Haarsteeg 2Concordia 3.
Accelaratiepomp afkoppelen.
Vele carburators zijn van een acce-
laratiepómpje voorzien. Telkens als
men het gaspedaal intrapt krijgt de
motore en dosis benzine ingespoten.
Wie dit pompje afkoppelt, zal dikwijls
een aardige bezuiniging verkrijgen. In
vele gevallen kan een deskundige hand
een carburator zuiniger afstellen, dan
menigeen zou vermoeden. Men dient
aan dit onderdeel echter niet te knut
selen, want ultra-zuinigheid kan kost
bare gevolgen hebben (verbranden van
uitlaatkleppen bijv.).
Laat de ontsteking nazien.
Van grooten invloed is de ontste
king, en het is dan ook duidelijk dat
iemand, die op zijn benzine-budget wil
bezuinigen, zal beginnen met deze in
stallatie door een deskundige te laten
nazien. De kosten daarvan zijn dik
wijls zeer gering, de resultaten zijn op
vallend
Diversen.
Ook de benzinepomp verdient aan
dacht: een te hooge druk kan verspil
ling beteekenen. Zelfs kleine lekkages,
b.v. van aansluitingen in de benzine
leidingen, kunnen 't verbruik merkbaar
beïnvloeden. De bandenspanning is
óók niet zonder beteekenis, 10 over
druk werkt mee tot zuinig rijden. Een
slippende frictie veroorzaakt benzine
verspilling, krachtsverlies en onnoodige
Toenemende vliegeractie
in West-Europa.
Franschen vernietigen
duikboot.
Van den strijd in het Westen is
meer nieuws te vermelden dan sinds
lang het geval is geweest.
Een Fransche torpedobootjager
heeft een Duitsche duikboot tot
zinken gebracht,terwijl een Noorsch
schip een U-boot heeft geramd.
Van Britsche zijde komen nadere
bijzonderheden over de „belang
rijkste reeks verkenningsvluchten
boven Duitschland van dezen oorlog"
pamfletten werden o.a. uitgeworpen
tijdens de vlucht over Berlijn op
Unter denLinden.deWilhelmstrasse
en den Kurfürstendamm. Van Duit
sche zijde wordt evenwel ontkend,
dat Britsche machines boven de
Rijkshoofdstad zijn geweest. Een
Britsch toestel is boven de Bocht
van Helgoland neergeschoten.
Een doode en vijf gewonden telt
men in de Fransche hoofdstad door
de ontploffing van een neergekomen
granaat van het luchtdoelgeschut,
dat Maandagavond vuurde op de
Duitsche vliegers, die boven Parijs
verschenen.
Churchill over de successen en
zorgen der Britsche vloot.
Bij het indienen der marinebe-
grooting die wegens den oorlogs
toestand goeddeels uit memorie-
posten bestaat heeft Churchill in
Locomotief ontspoord bij
Geldermalsen
Dinsdagochtend fomstreeks half
elf is nabij het station Geldermalsen
een locomotief uit de railsgeloopen,
waardoor een ernstige stagnatie in
het treinverkeer is ontstaan.
Het ongeluk is gebeurd bij den
wachtpost bij de splitsing van de
lijnen naar Dordrecht en Utrecht.
De derailleerende locomotief bracht
ernstige schade aan de rails toe.
Het verkeer van en naar de richting
Dordrecht werd geheel gestremd,
terwijl het verkeer in de richting
Utrecht—Den Bosch over één spoor
moest geschieden.
Gasverstikking te 's Bosch
Dinsdagmorgen is te 's Bosch het
echtpaar W. dood te bed gevonden.
Ze waren door gasverstikking om
het leven gekomen. Dr. Van Haeften,
die bij de ontdekking onmiddellijk
was gewaarschuwd, kon geen hulp
meer verleenen.
De politie stelde vast, dat in de
aan het slaapvertrek grenzende
kamer-keuken de slang van het
gascomfoor was losgeraakt.
Japanschegeneraals verongelukt
Bij een vliegramp in de buurt
van Kyoto hebben twee hooge
Japansche militairen het leven ver
loren. Het zijn lt. gen. Hisao Hot-
sodzji en gen.-maj. Misao Okada.
Bovendien werden drie lagere offi
cieren en een boordwerktuigkundige
gedood. Het vliegtuig stortte neer
in een rijstveld en verbrandde ge
heel. Het was van Mandsjoekwo
op weg naar Tokio.
Lt.-gen. Hotsodzji was comman
dant van de Japansche luchtstrijd
krachten, die bij het Nomonhan—
incident betrokken waren. De over
blijfselen der slachtoffers waren
geheel onherkenbaar. Slechts door
de epauletten was het mogelijk hen
te identificeeren.
Drama te Sleen.
Eerst thans vernemen wij, dat
zich in het gehucht,'t Haantje in de
gemeente Sleen Donderdag een dra
ma heeft afgespeeld, dat het slot
schijnt te zijn van het familiedrama
dat ongeveer 15 jaar geleden de
streek in op schudding heeft gebracht
Op edn boerderijtje aldaar woonde
de 67-jarige J. W. samen met zijn
zuster, de 71 jarige weduwe M. De
oude menschen hadden weinig aan
raking me! anderen en W. gold voor
een zonderling. Donderdagmorgen
nu kwam de oude vrouw vluchtend
en met kwetsuren aan haar lichaam
bij de buren en vertelde dat haar
broer haar had willen vermoorden.
Na een twist had hij haar in de
schuur op de boerderij met een
schop willen doodslaap, maar zij
wist te ontkomen. Toen de buren
de vrouw verzorgd hadden, gingen
zij poolshoogte nemen in de naast
gelegen boerderij, omdat W. gedreigd
had na zijn zuster zich zelf te
willen ombrengen. Tot onsteltenis
van de buren bleek hij aan zijn
voornemen gevolg te hebben ge
geven en zij vonden zijn lijk aan
een touw hangende. Het gebeurde
houdt, zooals gezegd, verband met
hetgeen er vroeger in de zelfde
boerderij was voorgevallen.
Omstreeks 1922 werd de streek
in opschudding gebracht door een
zeldzaam voot komend misdrijf. In
den groentenhof bij de boerderij
kwam n.l. door het wroeten van
een hond een menschelijk geraamte
bloot en men bracht dat in verband
met de verdwijning sedert eenige
jaren van den landbouwer M., een
zwager van W. Men had tot toen
de verklaring aangenomen, die W.
en diens zuster van de verdwijning
gavrenn.l. dat de man waarschijn
lijk bij smokkelen om het leven
gekomen zou zijn.
Het nadere onderzoek leidde tot
de bekentenis, dat W. zijn zwager
vermoord en in den tuin begraven
had. W. werd tot eenige jaren ge
vangenisstraf veroordeeld. Na zijn
in vrijheidsstelling ging hij met de
weduwe van den vermoorde samen
wonen en het schijnt, dat de oude
menschen herhaaldelijk twist kre.
gen over het verleden, hetgeen ook
nu weer het geval moet zijn geweest
en tot de dramatische ontknooping
heeft geleid.
Vliegramp in Columbia
Een vliegtuig dat uit Bogota (Co
lumbia) vertrokken was, is op 18
kilometer van Buscamarance ver
ongelukt.
De twaalf inzittenden kwamen
hierbij om het leven. Onder de
passagiers bevond zich ook Benito
Hermandez Bustos, de vroegere
minister van oorlog van Columbia,
die thans gezant is te Londen.
Slachtoffer van onbewaakten
overweg
Op den onbewaakten overweg
»Rondom 6« (onder de gemeente
Hoogland) van de spoorlijn Amers
foort—Zwolle is een ongeveer 60-
jarige man, door den trein gegrepen
en op slag gedood. De man, die
doof was, maakte zijn avondwande«
ling en heeft vermoedelijk het
naderen van den trein niet gehoord.
Het deerlijk verminkte lijk is naar
het St. Elisabelhs-gasthuis te Amers
foort overgebracht.
Geruchten over een vredesactie
van Roosevelt.
Ondanks Welles' mededeeling.dat
Roosevelt's schrijven aan Mussolini
slechts „een hoffelijke brief" was,
valt het 't staatsdepartement steeds
moeilijker de hardnekkigegeruchten
te ontzenenuwen, dat de president
een opzienbarende actie voor den
vrede zou voorbereiden.
Welles' onvoorziene conferentie
met den Amerikaanschen gezant te
Zürich, Harrison, wordt als een
aanwijzing in dezelfde richting be
schouwd, daar Harrison een sleutel
positie heeft, om het verloop van de
politieke stemmingen en de politieke
situaties zoowel in de oorlogvoeren
de als in de neutralelanden te con-
troleeren.
Officieelen dementies ten spijt,
wordt er ook verband gelegd tus-
schen de zendingen van Welles en
Taylor, welke laatste, naar hij zelf
erkent, samenwerkt met de vredes
pogingen v. d. H. Stoel. Er is geen
enkele waarnemer die meent dat Wel
les eenige vredesplannen heeft, maar
de algemeene opinie is, dat hij thans
den grondslag legt voor een vredes
initiatief, dat op het gunstige mo
ment, het moge zijn over een jaar,
een half jaar, of zelfs twee jaar,
ondernomen zal worden. Men ge-
loolt, dat Roosevelt voor dat mo
ment een,, Italiaansch Amerikaan-
sche samenwerking overweegt.
Amerika zou dan- onderhandelen
voor de geallieerden en Italië voor
Duitschland.
Woensdag 78.30uur. Gymnastiek
aspiranten K. en V. Gymnastiekl. O. S.
Woensdag 8 u. Cursus Transport-
Colonne Roode Kruis O. L. School.
Woensdag 8 uur oefenavond van
de Schaakclub »Waalwijk«in Café-
Rest. »De Molenvliet«.
W.G V.-S.S.S.
Donderdag.
Adspiranten A van 6,7,—
Adspiranten B van 7,15—8,15
Heeren van 8,30—10,—
Vrijdag.
Dames-Adsp. B van 7,30 8,30
Dames van 8,45—10,—
Zaterdag.
Dames-Adsp.A van 5,30— 6,30
Vrijdag Theater Musis Sacrum
«Gibraltar.»
Vrijdag 8 15 uur Luxor Bioscoop
»Veldslag in New-York.
GEVRAAGD tegen 15 Maart
niet beneden 18 jaar.
Aanmelden 62505
Julianastraat 12, WAALWIJK.
Brieven onder No. der adv.
Bur. v. d. blad. 62502
TE KOOP AANGEBODEN:
Br. onder No. der adv. Bur.
v. d. blad. 62500
BEKENDMAKING.
Ondergeteekende maakt be
kend dat zijn expeditie Waalwijk-
Nijmegen is overgenomen door
zijn tegenwoordigen chauffeur
B. v. NOORT,
Laageinde 36 a, WAALWIJK.
BEKENDMAKING.
Ondergeteekende maakt be-
bend dat hij de bekende ex
peditie
van de Firma VAN NOORT
en daarbij ook het vervoer naar
ARNHEM heeft ingelast op
de bekende dagen en wel
DINSDAG, DONDERDAG en
ZATERDAG.
Hopende als steeds weer op
uw klauditie te mogen rekenen
teeken ik
Beleefd aanbevelend,
RICH. KLEEVENS,
Laageinde 36a, WAALWIJK
AANGEBODEN:
Br. onder No. der adv. Bur.
v. d. blad. 62501
Inlichtingen of aanvragen
GR00TE STRAAT 205
BAARDWIJKSCHE STRAAT 4
iKiodeiieur-
stiHmeester