Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. ALGEMEENE TOESTAND BINNENLAND. „N00RD-BRABAND" Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen EERSTE BLAD Croquetten en Bitterbollen Automatiek PULLES-HEESBEEN NUMMER 31. WOENSDAG 17 APRIL 1940. 63e JAARGANG. DIT BLAD VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. Brieven, Ingezonden stukken, gelden, enz. franco te zenden aan den Uitgever Abonnementsprijs: Per 3 maanden 1.25. Franco per post door 't geheele rijk 1.40. UITGAVE: 0 WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38 Telegr.-Adres: ECHO. GIRO No. 50798. Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel. Minimum 1.50 Reclames 40 cent per regel Bij contract flink rabat. WORDT HET EEN AVONTUUR? Wij hebben in de geschiedenis meer ervaren dat toomlooze veroverings zucht en de idee van eigen onoverwin nelijkheid, leiden tot het einde van grootsche zegetochten. Men kent de geschiedenis van Pyrrhus, die vermetel was, die Macedonië overwon en een overmoedigen veldtocht tegen Italië inzette om de veroveringen van Alexander den Groote voort te zetten, maar hij verloor zooveel manschappen bij z'n overwinning, dat hij uitriep: ,,Nog een zoo n overwinning en ik ben verloren wat ook inderdaad t geval was. We behoeven niet zoover te gaan. denken we maar eens aan Napoleonl Onwillekeurig denkt men bij den laatsten zet van Hitier, de gewelddadi ge uitbreiding van z'n front met Dene marken en Noorwegen aan bovenge noemde voorbeelden. Kan men niet te veel van zichzelf en z'n volk eischen? Hij heeft de wereld weer versteld doen staan door deze daad van agressie, die zoo uiterst verrassend was van opzet en uitvoering. Denemarken ging onder zonder dat t volk tijd kreeg tot een klacht, laat staan „tot een verzet. Het was daarenboven weerloos. Dat het een oogenblik scheen, alsof het lot van Noorwegen even snel zou bezegeld worden, leek een .wonder van geweld". Want om dit door te voe ren. moest niet enkel de zwakke ver dediging van Noorwegen worden over rompeld. maar ook het ter zee zoo ster ke Albion verrast en getrotseerd. Het had den schijn dat alles lukte. Hitler won den eersten slag, maar Het is nu een week geleden, dat de Duitsche uitval naar het Noorden werd ingezet en hoe is thans Duitschlands positie? Denemarken is, en blijft voorloopig, bedwongen. Melk. boter en kaas ko men ter Duitsche beschikking. Het Deensche vee, dat de vermaarde Deen- sche zuivelproducten oplevert, kan straks wordenafgeslacht. Want de Deensche bodem brengt er geen graan voor op en Duitschland komt zelf graan te kort. De Deensche vee stapel werd gevoed met Canadeesch graan. Nu Denemarken in het Britsche blokkade-gebied is opgenomen, wordt de toevoer van dit graan stopgezet. De z'iivelproductie zal straks hebben op gehouden en dan komt het Deensche volk ten laste der Duitsche huishou ding. In Denemarken schijnen de Duit- schers verdedigingswerken aan te leg gen en van de Deensche vliegvelden maken zij gebruik om per vliegtuig ver sterkingen naar Noorwegen te zenden. Dit geeft aan de ..bescherming van de Deensche neutraliteit" al een bijzonder onneutrale tint. Ook uit andere berich ten krijgt men den indruk, dat het „be schermde" Denemarken voorloopig eenvoudig als een deel van het Duit sche Rijk wordt beschouwd, en dat het zich met name ook in economisch op zicht geheel naar den wil van zijn be schermer te voegen heeft. Om Denemarken was het avontuur in het Noorden dan ook geenszins be gonnen. De bedoeling was Denemar ken als springplarik te gebruiken naar Noorwegen (en Zweden), naar het ijzererts en al die andere grondstoffen, welke Duitschland voor zijn oorlogvoe ring behoeft en welker toevoer door de Britsche blokkade-maatregelen dreigde te worden afgesneden. Maar in Noorwegen zijn de zaken anders geloopen. Met onverwachte energie en met de durf heeft de Brit sche vloot snel ingegrepen. Ze heeft de springplank vernield en een machtige wake gelegd in de wateren, waarover ze was gelegd. De Duitsche vloot, welke de opera ties in het Noorden mogelijk heeft moe ten maken, is voor een deel vernield en voor een ander deel ligt ze vastgehou den in geisoleerde posities aan de Noorsche kust. De Noren zelf schoten bij den eer sten aanval reeds twee Duitsche krui sers in den grond (toegegeven door de leiding der Duitsche weermacht). In de Oslo-fjord zou thans ook het Duitsche slagschip „Gneisenau" (26000 ton) zijn ondergegaan: de Noren bevestigen voorts, dat een hunner torpedojagers de kruiser „Emden" tot zinken bracht. Verscheidene transportschepen met Duitsche soldaten verdwenen in de gol ven van het Skagerrak, aangevallen door een Britsch smaldeel. In de Oslo fjord en de haven van Bergen gingen voorts enkele Duitsche torpedojagers verloren. Zaterdagavond heeft een Britsch smaldeel, w.o. het slagschip „Varspite" den aanval op Narvik geopend en in het bijzonder op de zeven daar gelegen Duitsche torpedojagers. Alle zeven de ze schepen werden in den grond ge boord en honderden opvarenden moe ten als gevolg daarvan zijn verdron ken. Zondagochtend hebben de Britten den Duitschers een ernstige slag toege bracht door voor het eerst in dezen oorlog door te dringen in de Oost zee en daar uitgebreide mijnenvelden te leggen langs de Duitsche Oostzeekust, van Denemarken tot 10 mijl ten Zuiden van Memel, dus tot de uiterste grens van Oost-Pruisen. Daar is de blokkade doeltreffender geworden, omdat thans èn de ravitail leering en versterking van het Duitsche expeditiecorps in Noorwegen èn de toevoer van grondstoffen uit Zweed- sche, Baltische, Finsche en Russische havens uiterst moeilijk en gevaarlijk is gemaakt. De belofte van den Engelschen ko ning en de Engelsche regeering aan de regeering en den koning van Noorwe gen, dat onmiddellijk en doeltreffend geholpen zal worden, schijnt bewaar heid, daar volgens de laatste officieele berichten geallieerde troepen in Nar vik en op andere punten van de kust zijn geland: niet alleen marine-troepen, maar ook infanterie enz. Van andere zijden vernemen we dat geregeld Duitsche troepen in Noorwe gen worden geland, dat het Duitsche front aanzienlijk wordt uitgebreid en versterkt, tal van steden en spoorlijnen zijn bezet en talrijke Noorsche troepen zijn gevangen genomen of over de Zweedsche grens gedrongen. Zij ne men trouwens strenge maatregelen, want elke Noor, die aan 't mobilisatie bevel van z'n regeering gevolg geeft, wordt door de Duitschers doodge schoten. De Duitschers deelen voorts mee niet minder dan zeven onderzee- booten te hebben vernield en tallooze vliegtuigen naar beneden te hebben gehaald. In de lijn der verwachtingen ligt nu ook 't losbreken van een offensief in 't Westen, tenminste de hevige botsingen van stoottroepen aldaar, zouden als voorspel kunnen worden gezien. Italië houdt zich stil, althans de re geering, maar de Italiaansche pers roert zich geweldig en gaat weer aar dig te keer tegen de geallieerden. Zou de tijd voor Italië eindelijk gekomen NARVIK IS HEROVERD. zijn? De Noorsche regeering deelt mede. dat de Noorsche troepen, in samenwer king met de geallieerde strijdkrachten. Narvik en de naaste omgeving op de Duitschers heroverd hebben. Van officieuze geallieerde zijde wordt verklaard, dat de Britsche troe pen gisteren niet alleen te Narvik maar ook in de sector van Drontheim aan land zijn gegaan. De sector van Dront heim is gekozen, zoo verklaart men, omdat een landing in dit Noorsche ge bied door de talrijke en uitgestrekte fjorden vergemakkelijkt wordt. Men wijst er voorts op, dat het expeditie corps der Britten niet alleen uit mari niers, maar ook uit soldaten van de infanterie bestaat. De Parijsche Temps' weet te mel den, dat het Britsche expeditie-leger de Lofoten de eilanden ten Westen van Narvik bezet heeft. Dit laatste acht men in Berlijnsche kringen wel mogelijk, maar men spreekt daar tegen, dat de stad en de haven van Narvik in Britsche handen zijn.. Officieel wordt uit Londen bericht, dat de Britsche luchtmacht gisteren opnieuw het vliegveld van Stavanger gebombardeerd heeft. Verscheidene af- deelingen van de Britsche luchtmacht hebben gevechten geleverd tegen Duit sche vliegtuigen en keerden behouden naar de Britsche bases terug. Omtrent de operaties ter zee meldt het Duitsche Nieuwsbureau, dat ,,op 13 en 14 April zeven vijandelijke duik- booten vernietigd zijn". LEVENSVERZEKERING 1843 WAALWIJK 1843 PRESIDENT ROOSEVELT AAN 'T WOORD. In een dezer dagen gehouden rede voering over den toestand in Europa, zeide president Roosevelt o.m.: Wij op dit halfrond behoeven niet naar een nieuwe internationale orde te zoeken: wij hebben haar reeds gevon den. Wij hebben dat niet bereikt door hysterisch geschreeuw of intense troe penbewegingen. Wij hebben geen vol ken vernietigd, geen regeeringen ge vangen genomen, geen onschuldige menschen verdreven van de haardste den, die zij zich gebouwd hadden. Wij hebben geen dwaze theorie van meer derheid van ras uitgevonden, geen dic tatuur door middel van een algemeene revolutie verkondigd. De inter-Ameri- kaansche orde is niet opgebouwd uit haat of terreur, zij is tot stand gebracht door een eindeloos doeltreffend werk van menschen van goede gezindheid. Wij kunnen thans geen illusies heb ben, de oude droomen van een wereld rijk vieren weer hoogtij. Wij hooren van rassen, welke voor zich het recht opeischen te overheerschen, wij verne men van redeloozen, die betoogen dat zij het recht hebben andere naties een koers op te leggen, wij ontmoeten eco nomische dwang, sluw bedacht om groote gebieden tot invloedsferen te maken. Wij weten dat, hetgeen in de oude wereld gebeurt, een directen en machtigen invloed op den vrede en wel vaart in de nieuwe wereld heeft. Daar om hebben wij besloten tot procedures, die ons in staat stellen het hoofd te bie den aan alles, wat komen kan. ROEMENIË VERBIEDT GRAANEXPORT. De Roemeensche regeering heeft den export van graan verboden. Deze maatregel, die als een verras sing komt, is genomen door een be langrijke economische commissie, die door den premier gepresideerd wordt. In diplomatieke kringen legt men de zen maatregel uit als een bescherming der neutraliteit. Dezelfde commissie heeft besloten, een reserve van benzine aan te leggen. Het schijnt, dat men van plan is. on- dergrondsche reservoirs te maken. De commissie was samengesteld uit den minister van nationale economie, die van luchtvaart en marine en den minister van publieke werken. DE UITBREIDING VAN DEN STAAT VAN BELEG. Blijkens het in hel Staatsblad ver schenen Kon. 'Besluit van 13 April 1940, welk Kon. Besluit ook in een buitengewone Staatscourant van Za terdag j.l. is opgenomen, zijn met in gang van dien datum de volgende ge bieden in staat van beleg verklaard o.m.: De provincie Noordbrabant, met uit zondering van de volgende gemeenten: Boxtel, Dinteloord en Prinsland, Dongen, Drunen, Eindhoven, Esch, Fij- naard en Heiningen, Gecrtruidenberg, Geffen, Geldrop, 's-Graveninoer, Haa- ren. Heescb, Helvoirt, Liempde, Li- tboijen, Loon-op-zand, Nieuw-Vosse- meer. Nuland, Oosterbout, Oss. Ou denbosch, Oud- en Niemv-Gastel, Oijen en Tceffelen, Raamsdonk, Rosmalen, Sint - Michielsgestel, Sint - Oedenrode, Sprang - Capelle, Standdaardbuiten, Steenbergen en Kruisland, Stiphout, Tcrhcyden, Udenhout, Vlijmen, Vught. Waalwijk, Waspik, Zevenbergen. MARINEVLIEGTUIG VERONGELUKT. De twee inzittenden om het leven gekomen. De regeeringsperdieiist meldt: Bij het beoefenen van nachtvluchten is het marinevliegtuig W 9 in den nacht van Zaterdag op Zondag ter hoogte van Petten in zee verongelukt. De inzittenden, de officier-waarne mer le klasse Kon. Marinereserve H. E. G. Langenhoff en de sergeant vlie ger Knaapen, zijn daarbij waarschijn lijk beiden om het leven gekomen. Het lijk van den sergeant-vlieger Knaapen kon reeds geborgen worden. ENGELSCH VLIEGTUIG BIJ BABBERICH NEERGESTORT. De regeeringspersdienst meldt: Zondagmiddag is èen Brisch bom bardementsvliegtuig, na in een lucht gevecht te zijn gewikkeld, voorzoover kon worden nagegaan boven Duitsch gebied, op Nederlandsch territoir in de onmiddellijke nabijheid van de Ne- derlandsche grens bij Babberich bran dend neergestort. Zondagmiddag zijn de bewoners van het Nederlandsch-Duitsche grensge bied hij Babberich getuige geweest van een schokkend voorval, dat zich in slechts enkele minuten heeft afge speeld. Tegen vier uur werd men opge schrikt door zwaar geschutvuur en ge knetter van mitrailleurs, terwijl daar bovenuit geronk van vliegtuigmotoren werd waargenomen. Toen men naar buiten snelde zag men hoog in de lucht boven het Duitsche grensgebied, doch in de onmiddellijke nabijheid van de Nederlandsche grens 5 vliegtuigen die zich met groote snelheid voortbewo gen en groote cirkels beschreven. Van de richting Klee werd met afweerge schut geschoten en men zag de pro jectielen in de lucht ontploffen. Nu en dan verdwenen de vliegtuigen in de wolken maar men kon toch faemer- KOMT EVEN SMULLEN uitsluitend van 1e kwa liteit kalfsvleesch. ken, dat vier vliegtuigen trachtten 't vijlde vliegtuig in te sluiten. Latei- bleek. dat de vier vliegtuigen van Duit sche nationaliteit waren, terwijl het achtervolgde vliegtuig van Britschen oorsprong was. Op een gegeven oogenblik was dat vliegtuig inderdaad ingesloten en toen werd hevig mitrailleurvuur er op ge opend, dat door den Engelsclnnan krachtig werd beantwoord. De strijd was echter te ongelijk. Het Enge'.sch vliegtuig kreeg van terzijde de volle laag, men hoorde een hevige explosie en direct daarna stortte het toestel, aan twee kant enbrandend, omlaag. Het beschreef een grooten hoog in westelijke richting en viel met een lui den slag op het Nederlandsche grond gebied op ongeveer 500 meter van de grens verwijderd in een weiland, ge naamd het Kwartier, neer. Het toestel brandde zoo hevig, dat men het aanvankelijk niet kon nade ren. Er werden nog cenige explosies gehoord. Marechaussee en militairen zetten de omstreken in wijden omtrek af, zoo dat de duizenden nieuwsgierigen op grooten afstand werden gehouden. De plaats waar hel toestel was neer gekomen bood een verschrikkelijken aanblik. Brokstukken van het vlieg tuig lagen over een afstand van zeker 200 meter verspreid. De stoffelijke resten waren onherkenbaar. Men kon vaststellen, dat het toestel door twee personen was bemand geweest. Er werd een zakboekje gevonden van een Engelschen onderofficier-vlieger jaar klasse 1939. Omtrent de identiteit van den tweeden tast men in het duister. ZWARE STRAF VOOR SPIONNAGE. De minister van justitie, mr. Ger- brandy, heeft een wetsontwerp inge diend, waarbij de straf voor spionnagc verhoogd wordt van op 15 jaar; tegen degenen die een omwenteling nastreven wordt 10 jaar geëischt. Andere straffen naar evenredigheid. NEDERLANDSCHE VEREENIGING VOOR LUCHTBESCHERMING. Het Hoofdbestuur van de Nederland sche Vereeniging voor Luchtbescher ming heeft aan de dagbladpers de na volgende \erklaring doen toekomen: Naar het Hoofdbestuur uit een pu blicatie in verschillende dagbladen is gebleken, heeft men zich van „bevoeg de zijde" een instantie, die niet na der wordt aangeduid en zelfs voor dal de publicatie van de mededeelin- gen van hel Hoofdbestuur had plaats gehad tot de dagbladpers gewend, om de uiteenzetting, zooals deze door het Hoofdbestuur in de persconferentie van 10 April j.l. is gegeven, te bestrij den. Het Hoofdbestuur wil van deze gelegenheid gebruik maken, om twee ërlei vast te stellen. Ten eerste, dat het overbodig is om aan de verklaringen, die het heeft af gelegd, en welker juistheid het slaan de houdt, nog iets toe te voegen. Ten tweede, dal het niet wenschelijk geacht moet worden, dat, gezien de ernstige omstandigheden waarin ons land verkeert, het Hoofdbestuur nieu we stof bijdraagt voor een polemiek, waarmede de zaak der luchtbescher ming in het geheel niet wordt gediend. Het Hoofdbestuur heeft zooals bekend eerst in de uiterste nood zaak het stilzwijgen yerbroken. Totdat het nu op een volkomen zakelijke wijze De Echo v Waaiwpsclie en Langstraatscbe Conrant»

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 1