Wat de Waalwijksche Luchtmacht beleefde
Uit het Dagboek van een der mannen.
„GIBRALTAR IS SPAANSCH".
Betoogingen te Madrid by de aan
komst van Sir Samuel Hoare.
Zondag is het tot spontane, reus
achtige betoogingen gekomen voor de
wederaansluiting van Gibraltar bij
Spanje, Falangistische jongeren en
studenten, meest in uniform gekleed,
vormden op de pleinen en in" de hoofd
straten van Madrid groote optochten,
waarbij borden met een schets van
Gibraltar en eischen tot teruggave
werden meegedragen. De menschen-
menigtc sloot zich ondèr geestdriftig
geroep van „Leve het Spaansche Gi
braltar" bij de betoogingen aan. De
betoogers trokken naar de Engelsche
ambassade, waar de nieuwe Britsche
ambassadeur, Sir Samuel Hoare, dien-
zeilden dag aankwam. De menschen
riepen „Gibraltar is Spaansch". De
politie trachtte de betoogers te bewe
gen tot doorloopen. Er werden geen
arrestaties verricht, evenmin deden
zich ernstige incidenten voor.
DE BETREKKINGEN VAN JAPAN
MET DE VER. STATEN.
De Japansche minister-president
Jonai heeft gisteren tegenover Japan
sche journalisten verklaard, dat de
regeering een ontwerp-verdrag tot re
geling der betrekkingen tusschen To
kio en Nanking heeft uitgewerkt, dat
een dezer dagen den specialen ambas
sadeur generaal Abe zal worden toe
gezonden.
Jonai zeide te gelooven, dat dit ver
drag door beide partijen zou kunnen
worden onderteekend, waarmede te
gelijkertijd Nanking door Japan zou
worden erkend.
De minister-president verklaarde
voorts, dat Japan, dat principieel
vasthoudt aan niet-inmenging in den
oorlog in Europa, daarbij toeziet en
afwacht. Het is echter op iedere wij
ziging in den toestand voorbereid. De
concentratie van de Amerikaansche
vloot in de Zuidzee zou, aldus Jonai,
als een bedreiging tegenover Japan
uitgelegd kunnen worden. Japan
voelt zich evenwel niet bedreigd. Er
bestaat, zeide Jonai, een weg om de
spanning tusschen de Vereenigde Sta
ten en Japan weg te nemen, doch het
was hem op het oogenblik onmogelijk
hieromtrent iets te zeggen. In ieder
geval heeft de minister van buiten-
landsche zaken maatregelen in studie
genomen, welke kunnen bijdragen tot
verbetering der wederzijdsche betrek
kingen.
INLIJVING VAN NEDERLANDERS
EN BELGEN BIJ DE GEALLIEERDE
STRIJDKRACHTEN.
Van bevoegde zijde wordt ons mee
gedeeld, dat de Engelsche regeering
aan alle zich binnen het gebied van
het Britsche rijk bevindende Neder*
landers, die in de jaren 1904 tot en
met 1920 geboren zijn, heeft doen
aanzeggen dat zij zich hij het dichtst
bijzijnde militaire bureau moeten aan
melden om voor militairen dienst in
gelijfd te worden. De bedoeling is
blijkbaar een Nederlandse-li legioen te
vormen, tot aanvulling van de Engel
sche troepen.
Een overeenkomstige maatregel is
uitgevaardigd ten aanzien van de Bel
gen.
De Fransche regeering heeft der
gelijke stappen gedaan voor Neder
landers en Belgen, die zich op Fransch
grondgebied bevinden.
sen geworpen, als misdadigers behan
deld en daarna aan de Engelsehen
uitgeleverd hebben zullen ter verant
woording worden geroepen.
De Nederlandsche soldaat heeft
echter overal met open vizier en eer
lijk gestreden en onze gewonden en
gevangenen dienovereenkomstig goed
behandeld. De burgerbevolking heeft
niet aan den strijd deelgenomen en
zich tegenover onze gewonden even
eens naar de wetten der menschel ij k-
heid gedragen. Ik heb derhalve ook
voor Nederland besloten, toestemming
iot vrijlating der gevangen Nederland
sche soldaten te verleenen.
De verordening geeft verder vooi
deze vrijlating nadere richtlijnen aan.
„SOLDATEN STREDEN MET
OPEN VIZIER".
Hitler verleende zijn toestemming voor
vrijlating van het Nederlandsche leger.
Aan een voor den opperbevelhebber
van de Duitsche troepen in Nederland
bestemde dagorder van den Fuehrer,
gedateerd 1 Juni, wordt het volgende
ontleend.
Het Duitsche aanbod, Nederland in
bescherming te nemen tegen het be
wezen voornemen der westelijke mo
gendheden, Nederland tot opmarsch-
basis tegen het Roergebied te maken,
is bij de Nederlandsche ^egeering in
verband met haar geheime verstand
houding met de Westelijke mogendhe
den op een welbewuste weigering ge
stuit. Zij leverde daarihedc volk en
land over aan de verschrikking van
een oorlog, bracht echter zichzelf bui
tenlands in veiligheid. De Duitsche
weermacht heeft in den hierdoor
noodzakelijk geworden strijd met het
Nederlandsche leger al het mogelijke
gedaan om de bevolking en het land
te sparen. Dit standpunt van Duitsche
zijde kwam in hooge mate tegemoet
aan de houding zoowel van den Ne-
derlandschen militair alsook van de
Nederlandsche burgerbevolking.
Het was in overeenstemming met
den cultureelen en inoreelen stand
van het met het Duitsche stamver
wante Nederlandsche volk. De ver
antwoordelijke enkelingen, die Duit
sche valschermjagers in gevangenis-
HOOI EN STROO.
Verboden ingetrokken.
Het Rijksbureau voor de voedsel
voorziening maakt bekend, dat het
verbod tot vervoeren en afleveren van
hooi en graanstroo is ingetrokken.
Ook het verbod tot bewerken en ver
werken van haverstroo en zomergersl-
stroo is opgeheven. Tegelijk met de
intrekking van het verbod tot vervoe
ren en afleveren van graanstroo zijn
de ten aanzien daarvan bestaandt
prijsvoorschriften buiten werking ge
steld. De maximum-prijzen voor hooi
blijven evenwel gelden.
SPOEDIG VERDERE
DEMOBILISATIE.
Bij de volgende etappe van demobi-
lisceren mag een militair alleen dan
met groot verlof worden gezonden in
dien hij aan den commandant van het
betrokken enkelvoudig oorlogsonder
deel een verklaring van werkgevers,
familie o.a. kan overleggen, waaruit
blijkt, dat hij door loongevenden ar
beid dan wel op andere wijze in eigen
onderhoud kan voorzien, althans niet
ten laste van de gemeenschap zal ko
men.
Bedoelde verklaring moet zijn gele
galiseerd:
a. door den betrokken burgemees
ter;
b. voor hen, die in overheidsdienst
zijn, door het betrokken diensthoofd
ter plaatse.
Aangezien een volgende etappe van
demobiliseeren binnenkort is te ver
wachten, wordt aan alle militairen, die
voor groot verlof in aanmerking wen-
schen te komen, in overweging gege
ven voor de verkrijging van bovenbe
doelde verklaring thans het noodige tc
verrichten.
Den militairen wordt er bovendien
met nadruk op gewezen, dat gedemo-
biliseerden geen aanspraak kunnen
doen gelden op stcuuverleening wegens
werkloosheid.
delijk zal men daarmede eerder gereed
zijn dan aanvankelijk werd aangeno
men.
De mijnen zelf zijn alle intact en in
bedrijf. De geproduceerde kolen wor
den op voorraad genomen en kunnen
onmiddellijk verzonden worden, zoo
dra transport mogelijk is.
DE PLUIMVEESTAPEL.
Kippen, die vroeger tot het najaar
werden gehouden, worden reeds
thans van de hand gedaan.'
In verband met de veevoederpositie
is het niet mogelijk den geheelen
pluimveestapel intact te houden. Zoo
als algemeen bekend, worden in de
maanden Augustus, September en Oc
tober elk jaar veel oude kippen opge
ruimd; de in het voorjaar geboren kui
kens zijn dan inmiddels uitgegroeid tot
volwassen kippen en nemen dan de
plaats in van de opgeruimde henilen.
De voedertoewijzingen voor legkip
pen zijn op het oogenblik kleiner ge
worden, de regeling van de voedertoe
wijzingen voor het in 1940 geboren
pluimvee is dezelfde gebleven.
Een en ander komt op het oogen
blik dus hierop neer, dat de dieren,
welke anders tot het najaar worden
gehouden reeds thans een paar maan
den vroeger voor een goed deel van de
hand moeten worden gedaan en dat de
in 1940 geboren dieren op normale
wijze kunnen worden gehouden.
Of naderhand nog andere maatrege
len noodig zullen blijken is thans nog
niet te bepalen. Ten einde een rege!-
matigen afzet van slachtpluimvee zoo
veel mogelijk te bevorderen zal de
N.C.E.P in vriesinriebtingen geplaat
ste geslachte kippen op bepaalde voor
waarden koopen.
De prijs per kg geslacht gewicht
wordt voorloopig. vastgesteld voor le
soort op 0.68 per kg, voor 2e soort
op 0.53. De inkoopprijs, dien de gc-
vogeltehandelaar bij dezen verkoops
prijs kan betalen is op zijn minst 0.40
per kg levend gewicht. Tusschenhan-
delaren, die de kippen veelal hij de
hoeren opkoopen en aan de gevogelte-
handelaren afleveren, kunnen hij een
verkoopsprijs van 0.40 op zijn minst
een prijs van 0.35 per kg levendge
wicht besteden bij inkoop van de
pluimveehouders.
ONJUISTE BELASTING-AANGIFTEN.
DE SCHADE IN DE PROVINCIE
UTRECHT.
Moet op 9 a 10 millioen gulden
worden geschat.
Naar wij van officieele Nederland
sche zijde vernemen is uit het onder
zoek, dat door de bevoegde instanties
is ingesteld naar de grootte van de
door de krijgsverrichtingen in de pro
vincie LUrecbt aangerichte schade, ge
bleken, dat deze schade in totaal moet
worden geschat op 9 a 10 millioen
gulden.
DE OORLOG EN HET AUTO
VERKEER IN ONS LAND.
Het streven van de Engelschen om
de in Nederland aanwezige benzine- en
olievoorraden, die voor ca. 2 jaar toe
reikend zouden geweest zijn, te tref
fen, dal na de vernieling van de olie
tanks te Amsterdam, o.a. door groo-
tendeels mislukte aanvallen op de
olie-installaties te Rotterdam en Vlaar-
dingen is tot uiting gekomen, heeft 't
gevolg gehad, dat thans het autover
keer in ons land zoozeer beperkt is
moeten worden, dat Zondag van het
gebruikelijke verkeer en de uitstapjes,
die velen ter gelegenheid van het week
einde plachten te maken, niets is kun
nen komen.
Waren de Engelsche bombardemen
ten achterwege gebleven, aldus onze
inlichtingen, dan zou er van een der
gelijke beperking geen sprake hebben
behoeven te zijn.
DE BRANDSTOFFENVOORZIENING
VAN ONS LAND.
Levering van kolen zal spoedig
mogelyk zijny
De directies van de steenkolenmij
nen in Limburg berichten ons, dat zij
hopen zeer spoedig in staat te zijn de
levering van haar producten in het ge-
heele land te hervatten, zij het voor
hands op beperkte schaal.
Alles hangt af van het herstel der
transportwegen te water en te land,
waaraan met inspanning van alle
krachten gewerkt wordt. Dit werk
heeft een gunstig verloop en vermoe-
Geen strafvervolging bij verbeterde
opgave vóór 15 Juni a.s.
Het departement van financiën
maakt het volgende bekend:
De saamhoorigheid van de bevolking
van Nederland legt iederen inwoner den
duren plicht op naar beste krachten
hij te dragen tot leniging van den nood
waarin het land door de krijgsverrich
tingen is komen te verkeeren. Een ie
der dient er van doordrongen te zijn,
dat hij gehouden is zijn aangifte voor
de belastingen naar inkomen en ver
mogen voor het belastingjaar 1940/'41
op tijd' juist en volledig te doen, en
dat hij, indien hij deze aangifte reeds
mocht hebben gedaan, deze ten spoe
digste dient te verbeteren ingeval zij
onjuist mocht zijn.
Aan belastingplichtigen die oveir
versteken belastingjaren hun aangif
ten niet hebben gedaan zooals het be
hoorde, wordt de gelegenheid gegeven
hun fout te herstellen door begane on
juistheden te verbeteren, zonder dat
zij zich daarvoor blootstellen aan de
sancties, welke op het doen van on
juiste aangiften staan. Een juiste of
verbeterde aangifte voor de belastin
gen naar inkomen en vermogen voor
het belastingjaar 1940/1941, waaruit
blijkt, dat over vroegere jaren onjuis
te aangiften zijn gedaan, zal namelijk
worden beschouwd als een uil eigen
beweging gedane verbetering van die
vroegere onjuiste en onvolledige aan
giften.
Dit heeft in de eerste plaats tot ge
volg, dat tegen de aangevers geen straf
vervolging wegens het doen van on
juiste aangiften over vroegere jaren
zal worden ingesteld. Voorts is be
paald dat bij navordering van belas
ting over vroegere belastingjaren,
waarvoor de wettelijke termijn van
navordering nog niet is verstreken,
geen verhooging zal worden gevorderd
en verder, dat ook wegens andere over
tredingen van de wetten op de belas
tingen naar inkomen en vermogen,
zooals het overleggen van valsche of
onjuiste boeken, bescheiden en opga
ven, geen strafvervolging zal worden
ingesteld.
Voor hen, die hun aangiften over
het belastingjaar 1940/1941 reeds heb
ben gedaan, staat de gelegenheid tot
het verbeteren van eventueele onjuiste
aangiften open tot 15 Juni 1940.
Ook zij, die door de oorlogsomstan
digheden of om andere redenen niet
in staat zijn verbeterde aangiften vóór
15 Juni 1940 te doen, zullen op straf
feloosheid aanspraak hebben, indien
I.
Wij zijn er in geslaagd oin de hand
te leggen op een dagboek waarin een
der manschappen van de Waalwijk
sche luchtwacht in het kort zijn be
levenissen heeft medegedeeld. Wij
hebben van hem toestemming gekre
gen om de gegevens voorzoover de
omstandigheden dit toelaten te pu-
bliceeren.
Gezien de groote hoeveelheid stof,
die te verwerken is, zullen we in twee
artikelen verhalen van den tocht die
onze vier-en-twintig Waalwijksche
mannen hebben gemaakt.
Zaterdag 11 Mei werden we van
huis gehaald. De order luidde oogen-
bl ik kei ijk vertrekken en zoo spoedig
mogelijk Breda zien te hereiken. Al
les moest ontzaglijk snel in zijn werk
gaan, en alleen aan de voorbereidin
gen die reeds genomen waren is het
te danken dat het vertrek zoo vlot ge
schiedde.
Des avonds aanvaardden we den
tocht. Het grootste gedeelte ging met
een bus. Enkelen, waaronder ook on
ze dagboekschrijver per luxe-wagen.
De eerste moeilijkheid vormde de
overtocht over het kanaal in Ooster
hout. De groote verkeersbrug scheen
ondermijnd te zijn met springstof:
voertuigen konden er niet over. Over
slechte en smalle binnenpaden ge
raakten wij huiten Oosterhout inmid
dels over het water en voort ging het
naar Breda.
De afstand van Oosterhout naar
Breda (7 K.M.) werd per auto afge
legd in twee uren. Keer op keer moes
ten we stoppen voor Fransche troe
pen-transporten. Het was een moeilij
ke rit, tijdens welke aan de rijvaar
digheid van onze chauffeurs hooge
eischen werden gesteld.
In den laten avond om ongeveer 11
uur waren we dan eindelijk in Breda.
Op een planken vloer brachten we
daar onzen eersten nacht door.
Op eersten Pinksterdag kregen we
in den vroegen ochtend bericht dat
al de luchtwachters aan moesten tre
den op de groote Markt.
Daar volgde dan de mededeeling,
dat de Duitschers dichter hij waren,
dan men aanvankelijk veronderstelde,
zoodat we order kregen te vertrekken
naar Hoogerheide. Met een zoo groot
mogelijken spoed zijn we toen naai
het uiterste Westen van onze provin
cie getrokken. Tijdens dezen tocht
kregen we verschillende malen be
zoek van Duitsche vliegtuigen, die
militaire objecten in onze onmiddel
lijke nabijheid bombardeerden; ter
nauwernood zijn we hier verschillen
de malen aan den dood ontsnapt. Van
Hoogerheide trokken we naar Pin-
dorp, waar we wederom een bombar
dement meemaakten. Vanuit deze
plaats zagen we o.a. de bombardemen
ten van Roosendaal en Esschen.
We werden nu ingekwartierd in
het jeugdherberg „Maria in de Duin-
tjes". Hier kregen we een heel be
hoorlijk maal en we zouden ons dra
gelijk met het lot kunnen verzoenen,
indien de tallooze vliegtuigen niet
hadden gezorgd voor vele bange uren.
Ook zijn we hier getuigen geweest van
een hevig luchtgevecht.
Intusschen hadden we het om ver
schillende redenen noodig geoordeeld
om van kantonneinent te veranderen
en zoo geraakten we in een boerderij
verzeild. In de schuur hebben we op
voldoende stroo vrij goed geslapen.
Naar Zeeuwscli Vlaanderen.
Op tweeden Pinksterdag zouden we
vertrekken naar Beveren-Waes, maar
reeds in den vroegen morgen hadden
we onze eerste materieele tegenslag.
Onze autobus was in de boerenschuur,
welker vloer niet degelijk genoeg was
voor deze groote vracht, leelijk in de
verzakking gekomen en het was heel
moeilijk om het vehikel weer op de
been te krijgen. Toen dit tenslotte met
vereende krachten was gelukt, bleken
de remmen van ons voertuig in een
dergelijken staat van ontbinding te
verkeeren, dat we het raadzamer ach
ten om voor een nieuwe vervoersgele-
genheid zorg te dragen. Zeer goed ge
schikt voor ons doel was een Neder
landsche legerauto die eenzaam en
verlaten langs den weg stond. Na
tuurlijk bedachten wc ons niet lang
en we vorderden van den Nederland-
schen staat den wagen. Deze vorde
ringsprocedure liep des te gemakke
lijker, daar er niemand was, die wist
wie nog zeggenschap over de auto
had.
Toen ons gezelschap over was gela
den gingen we verder. Via Putten en
Antwerpen trokken we door den groo-
ten verkeerstunnel naar Zeeuwsch-
Vlaanderen. In Beveren Waes zorgde
we voor versterking van den inwendi
gen mensch. Hier zijn we niets tekort
gekomen en we hebben niet alleen
gegeten, doch gesmuld. Behalve goed
brood en kaas, konden we zelfs voor
onze frankskes nog bier krijgen.
Een gedeelte van den volgenden
dag, Dinsdag na Pinksteren, zijn we
in Beveren gebleven. Den langen tijd,
dat we op een achtergebleven collon-
ne moesten wachten werd gekort met
kaarten, biljarten en... eten. Later op
den dag zijn we via Hulst naar Axel
gegaan. Op dezen weg hebben we de
hand weten te leggen op enkele spi
onnen.
In Hulst zagen we de Waalwijksche
marechaussee's onder wie opper
wachtmeester Rooms.
Scheeren door Vader en dochter.
Een vroolijke noot in onzen moei
lijken tocht was ongetwijfeld de ko
mische scheerpartij in Axel.
Het ligt voor de hand, dat onze
baarden zoo zoetjes aan respectabele
afmetingen hadden aangenomen en
dringend moest dit overcompleet aan
haar weggewerkt worden.
In Axel werd hieraan gewerkt.
We kregen een piekfijne bediening,
alleen vinaigre was niet voorhanden.
Een voor. een konden we plaats nemen
op een keukenstoel. Dan kwam een
dochter van den barbier met een stuk
zeep aanloopen en dank zij haar ster
ke hand kwasten waren er zeker
niet werden onze borstelige baar
den zachf. De vader zorgde voor de
rest.
Denzelfden dag arriveerden we nog
in Sas van Gent. Hier hebben we een
gezellige tijd meegemaakt. We wer
den ingekwartierd bij menschen, zoo
goed als er maar weinigen te vinden
zijn. We troffen het dus wel.
Hier zijn we heelemaal opgeknapt.
De dochter des huizes, een lieftalli
ge jongedame was zeer met de Waal
wijksche luchtwachters ingenomen en
stelde zelf voor om onze sokken, bij
sommigen had zij leelijke gaten ge
zien, te stoppen. Ieder begrijpt met
hoeveel plezier we „haar de eer gun
den" en enkele oogenblikken later
was het meisje druk doende met voor
onze beenbekleeding te zorgen. Niet
alleen werden de gaten gedicht, doch
ook werden de sokken gewasschen.
We hebben hier heerlijk middageten
gehad en om het genot te verhoogen
werden we des middags uitgenoodigd
om op visite te komen hij de schoon,
dochter des huizes.
Geen der Waalwijkers sloeg dit af
en zoo zaten we op den mooien war
men zomermiddag, net of er nergens
oorlog bestond ten huize van onze
gastvrouw aan de koffie.
's Nachts hebben we geslapen op
een echt bed, een heerlijk zacht don
zen bed, ieder begrijpt hoe verkwik,
kend onze nachtrust nu was.
8 u. 's morgens 'werden we door
de vriendelijke menschen nog eens ex
tra goed verzorgd. Voor dat we af
scheid namen kregen we bij het ont
bijt, niet alleen heerlijke geurige kof
fie, doch ook lekker versch brood
met ham en spiegeleieren. Het af-
scheid was natuurlijk roerend.
Na een uur of anderhalf rijden
kwamen we in Retranchement, waar
we bij diverse wagens direct wacht te
kloppen kregen.
Ondanks het regelmatige motorge
ronk en het aanhoudende schieten
sliepen we verkwikkend.
Den geheelen Donderdag hebben
we hier in betrekkelijke rust doorge
bracht en ook den Vrijdag zag er rus*
tig uit.
We maakten nog een komisch mo
ment mede; toen een van de Waal
wijkers tijdens het toiletmaken be
merkt, dat hij lingerie aan had, dat
kennelijk voor dames was vervaar
digd! Toen zijn makkers dit bemerk
ten, zat de pret er dik in.
(Slot volgt).
zij den inspecteur der directe belas
tingen voor dien datum van de onjuist
heid hunner aangiften kennis geven,
met de verklaring, dat zij ten spoedig
ste een juiste en volledige aangifte
zullen doen.
Mochten onjuiste aangiften voor de
dividend- en tantièmebelasting of voor
de doode handbelasting zijn gedaan,
dan kunnen ook deze voor 15 Juni
1940 straffeloos worden verbeterd.