Wat de Waalwijksche Luchtmacht beleefde Uit het Dagboek van een der mannen. „GIBRALTAR IS SPAANSCH". Betoogingen te Madrid by de aan komst van Sir Samuel Hoare. Zondag is het tot spontane, reus achtige betoogingen gekomen voor de wederaansluiting van Gibraltar bij Spanje, Falangistische jongeren en studenten, meest in uniform gekleed, vormden op de pleinen en in" de hoofd straten van Madrid groote optochten, waarbij borden met een schets van Gibraltar en eischen tot teruggave werden meegedragen. De menschen- menigtc sloot zich ondèr geestdriftig geroep van „Leve het Spaansche Gi braltar" bij de betoogingen aan. De betoogers trokken naar de Engelsche ambassade, waar de nieuwe Britsche ambassadeur, Sir Samuel Hoare, dien- zeilden dag aankwam. De menschen riepen „Gibraltar is Spaansch". De politie trachtte de betoogers te bewe gen tot doorloopen. Er werden geen arrestaties verricht, evenmin deden zich ernstige incidenten voor. DE BETREKKINGEN VAN JAPAN MET DE VER. STATEN. De Japansche minister-president Jonai heeft gisteren tegenover Japan sche journalisten verklaard, dat de regeering een ontwerp-verdrag tot re geling der betrekkingen tusschen To kio en Nanking heeft uitgewerkt, dat een dezer dagen den specialen ambas sadeur generaal Abe zal worden toe gezonden. Jonai zeide te gelooven, dat dit ver drag door beide partijen zou kunnen worden onderteekend, waarmede te gelijkertijd Nanking door Japan zou worden erkend. De minister-president verklaarde voorts, dat Japan, dat principieel vasthoudt aan niet-inmenging in den oorlog in Europa, daarbij toeziet en afwacht. Het is echter op iedere wij ziging in den toestand voorbereid. De concentratie van de Amerikaansche vloot in de Zuidzee zou, aldus Jonai, als een bedreiging tegenover Japan uitgelegd kunnen worden. Japan voelt zich evenwel niet bedreigd. Er bestaat, zeide Jonai, een weg om de spanning tusschen de Vereenigde Sta ten en Japan weg te nemen, doch het was hem op het oogenblik onmogelijk hieromtrent iets te zeggen. In ieder geval heeft de minister van buiten- landsche zaken maatregelen in studie genomen, welke kunnen bijdragen tot verbetering der wederzijdsche betrek kingen. INLIJVING VAN NEDERLANDERS EN BELGEN BIJ DE GEALLIEERDE STRIJDKRACHTEN. Van bevoegde zijde wordt ons mee gedeeld, dat de Engelsche regeering aan alle zich binnen het gebied van het Britsche rijk bevindende Neder* landers, die in de jaren 1904 tot en met 1920 geboren zijn, heeft doen aanzeggen dat zij zich hij het dichtst bijzijnde militaire bureau moeten aan melden om voor militairen dienst in gelijfd te worden. De bedoeling is blijkbaar een Nederlandse-li legioen te vormen, tot aanvulling van de Engel sche troepen. Een overeenkomstige maatregel is uitgevaardigd ten aanzien van de Bel gen. De Fransche regeering heeft der gelijke stappen gedaan voor Neder landers en Belgen, die zich op Fransch grondgebied bevinden. sen geworpen, als misdadigers behan deld en daarna aan de Engelsehen uitgeleverd hebben zullen ter verant woording worden geroepen. De Nederlandsche soldaat heeft echter overal met open vizier en eer lijk gestreden en onze gewonden en gevangenen dienovereenkomstig goed behandeld. De burgerbevolking heeft niet aan den strijd deelgenomen en zich tegenover onze gewonden even eens naar de wetten der menschel ij k- heid gedragen. Ik heb derhalve ook voor Nederland besloten, toestemming iot vrijlating der gevangen Nederland sche soldaten te verleenen. De verordening geeft verder vooi deze vrijlating nadere richtlijnen aan. „SOLDATEN STREDEN MET OPEN VIZIER". Hitler verleende zijn toestemming voor vrijlating van het Nederlandsche leger. Aan een voor den opperbevelhebber van de Duitsche troepen in Nederland bestemde dagorder van den Fuehrer, gedateerd 1 Juni, wordt het volgende ontleend. Het Duitsche aanbod, Nederland in bescherming te nemen tegen het be wezen voornemen der westelijke mo gendheden, Nederland tot opmarsch- basis tegen het Roergebied te maken, is bij de Nederlandsche ^egeering in verband met haar geheime verstand houding met de Westelijke mogendhe den op een welbewuste weigering ge stuit. Zij leverde daarihedc volk en land over aan de verschrikking van een oorlog, bracht echter zichzelf bui tenlands in veiligheid. De Duitsche weermacht heeft in den hierdoor noodzakelijk geworden strijd met het Nederlandsche leger al het mogelijke gedaan om de bevolking en het land te sparen. Dit standpunt van Duitsche zijde kwam in hooge mate tegemoet aan de houding zoowel van den Ne- derlandschen militair alsook van de Nederlandsche burgerbevolking. Het was in overeenstemming met den cultureelen en inoreelen stand van het met het Duitsche stamver wante Nederlandsche volk. De ver antwoordelijke enkelingen, die Duit sche valschermjagers in gevangenis- HOOI EN STROO. Verboden ingetrokken. Het Rijksbureau voor de voedsel voorziening maakt bekend, dat het verbod tot vervoeren en afleveren van hooi en graanstroo is ingetrokken. Ook het verbod tot bewerken en ver werken van haverstroo en zomergersl- stroo is opgeheven. Tegelijk met de intrekking van het verbod tot vervoe ren en afleveren van graanstroo zijn de ten aanzien daarvan bestaandt prijsvoorschriften buiten werking ge steld. De maximum-prijzen voor hooi blijven evenwel gelden. SPOEDIG VERDERE DEMOBILISATIE. Bij de volgende etappe van demobi- lisceren mag een militair alleen dan met groot verlof worden gezonden in dien hij aan den commandant van het betrokken enkelvoudig oorlogsonder deel een verklaring van werkgevers, familie o.a. kan overleggen, waaruit blijkt, dat hij door loongevenden ar beid dan wel op andere wijze in eigen onderhoud kan voorzien, althans niet ten laste van de gemeenschap zal ko men. Bedoelde verklaring moet zijn gele galiseerd: a. door den betrokken burgemees ter; b. voor hen, die in overheidsdienst zijn, door het betrokken diensthoofd ter plaatse. Aangezien een volgende etappe van demobiliseeren binnenkort is te ver wachten, wordt aan alle militairen, die voor groot verlof in aanmerking wen- schen te komen, in overweging gege ven voor de verkrijging van bovenbe doelde verklaring thans het noodige tc verrichten. Den militairen wordt er bovendien met nadruk op gewezen, dat gedemo- biliseerden geen aanspraak kunnen doen gelden op stcuuverleening wegens werkloosheid. delijk zal men daarmede eerder gereed zijn dan aanvankelijk werd aangeno men. De mijnen zelf zijn alle intact en in bedrijf. De geproduceerde kolen wor den op voorraad genomen en kunnen onmiddellijk verzonden worden, zoo dra transport mogelijk is. DE PLUIMVEESTAPEL. Kippen, die vroeger tot het najaar werden gehouden, worden reeds thans van de hand gedaan.' In verband met de veevoederpositie is het niet mogelijk den geheelen pluimveestapel intact te houden. Zoo als algemeen bekend, worden in de maanden Augustus, September en Oc tober elk jaar veel oude kippen opge ruimd; de in het voorjaar geboren kui kens zijn dan inmiddels uitgegroeid tot volwassen kippen en nemen dan de plaats in van de opgeruimde henilen. De voedertoewijzingen voor legkip pen zijn op het oogenblik kleiner ge worden, de regeling van de voedertoe wijzingen voor het in 1940 geboren pluimvee is dezelfde gebleven. Een en ander komt op het oogen blik dus hierop neer, dat de dieren, welke anders tot het najaar worden gehouden reeds thans een paar maan den vroeger voor een goed deel van de hand moeten worden gedaan en dat de in 1940 geboren dieren op normale wijze kunnen worden gehouden. Of naderhand nog andere maatrege len noodig zullen blijken is thans nog niet te bepalen. Ten einde een rege!- matigen afzet van slachtpluimvee zoo veel mogelijk te bevorderen zal de N.C.E.P in vriesinriebtingen geplaat ste geslachte kippen op bepaalde voor waarden koopen. De prijs per kg geslacht gewicht wordt voorloopig. vastgesteld voor le soort op 0.68 per kg, voor 2e soort op 0.53. De inkoopprijs, dien de gc- vogeltehandelaar bij dezen verkoops prijs kan betalen is op zijn minst 0.40 per kg levend gewicht. Tusschenhan- delaren, die de kippen veelal hij de hoeren opkoopen en aan de gevogelte- handelaren afleveren, kunnen hij een verkoopsprijs van 0.40 op zijn minst een prijs van 0.35 per kg levendge wicht besteden bij inkoop van de pluimveehouders. ONJUISTE BELASTING-AANGIFTEN. DE SCHADE IN DE PROVINCIE UTRECHT. Moet op 9 a 10 millioen gulden worden geschat. Naar wij van officieele Nederland sche zijde vernemen is uit het onder zoek, dat door de bevoegde instanties is ingesteld naar de grootte van de door de krijgsverrichtingen in de pro vincie LUrecbt aangerichte schade, ge bleken, dat deze schade in totaal moet worden geschat op 9 a 10 millioen gulden. DE OORLOG EN HET AUTO VERKEER IN ONS LAND. Het streven van de Engelschen om de in Nederland aanwezige benzine- en olievoorraden, die voor ca. 2 jaar toe reikend zouden geweest zijn, te tref fen, dal na de vernieling van de olie tanks te Amsterdam, o.a. door groo- tendeels mislukte aanvallen op de olie-installaties te Rotterdam en Vlaar- dingen is tot uiting gekomen, heeft 't gevolg gehad, dat thans het autover keer in ons land zoozeer beperkt is moeten worden, dat Zondag van het gebruikelijke verkeer en de uitstapjes, die velen ter gelegenheid van het week einde plachten te maken, niets is kun nen komen. Waren de Engelsche bombardemen ten achterwege gebleven, aldus onze inlichtingen, dan zou er van een der gelijke beperking geen sprake hebben behoeven te zijn. DE BRANDSTOFFENVOORZIENING VAN ONS LAND. Levering van kolen zal spoedig mogelyk zijny De directies van de steenkolenmij nen in Limburg berichten ons, dat zij hopen zeer spoedig in staat te zijn de levering van haar producten in het ge- heele land te hervatten, zij het voor hands op beperkte schaal. Alles hangt af van het herstel der transportwegen te water en te land, waaraan met inspanning van alle krachten gewerkt wordt. Dit werk heeft een gunstig verloop en vermoe- Geen strafvervolging bij verbeterde opgave vóór 15 Juni a.s. Het departement van financiën maakt het volgende bekend: De saamhoorigheid van de bevolking van Nederland legt iederen inwoner den duren plicht op naar beste krachten hij te dragen tot leniging van den nood waarin het land door de krijgsverrich tingen is komen te verkeeren. Een ie der dient er van doordrongen te zijn, dat hij gehouden is zijn aangifte voor de belastingen naar inkomen en ver mogen voor het belastingjaar 1940/'41 op tijd' juist en volledig te doen, en dat hij, indien hij deze aangifte reeds mocht hebben gedaan, deze ten spoe digste dient te verbeteren ingeval zij onjuist mocht zijn. Aan belastingplichtigen die oveir versteken belastingjaren hun aangif ten niet hebben gedaan zooals het be hoorde, wordt de gelegenheid gegeven hun fout te herstellen door begane on juistheden te verbeteren, zonder dat zij zich daarvoor blootstellen aan de sancties, welke op het doen van on juiste aangiften staan. Een juiste of verbeterde aangifte voor de belastin gen naar inkomen en vermogen voor het belastingjaar 1940/1941, waaruit blijkt, dat over vroegere jaren onjuis te aangiften zijn gedaan, zal namelijk worden beschouwd als een uil eigen beweging gedane verbetering van die vroegere onjuiste en onvolledige aan giften. Dit heeft in de eerste plaats tot ge volg, dat tegen de aangevers geen straf vervolging wegens het doen van on juiste aangiften over vroegere jaren zal worden ingesteld. Voorts is be paald dat bij navordering van belas ting over vroegere belastingjaren, waarvoor de wettelijke termijn van navordering nog niet is verstreken, geen verhooging zal worden gevorderd en verder, dat ook wegens andere over tredingen van de wetten op de belas tingen naar inkomen en vermogen, zooals het overleggen van valsche of onjuiste boeken, bescheiden en opga ven, geen strafvervolging zal worden ingesteld. Voor hen, die hun aangiften over het belastingjaar 1940/1941 reeds heb ben gedaan, staat de gelegenheid tot het verbeteren van eventueele onjuiste aangiften open tot 15 Juni 1940. Ook zij, die door de oorlogsomstan digheden of om andere redenen niet in staat zijn verbeterde aangiften vóór 15 Juni 1940 te doen, zullen op straf feloosheid aanspraak hebben, indien I. Wij zijn er in geslaagd oin de hand te leggen op een dagboek waarin een der manschappen van de Waalwijk sche luchtwacht in het kort zijn be levenissen heeft medegedeeld. Wij hebben van hem toestemming gekre gen om de gegevens voorzoover de omstandigheden dit toelaten te pu- bliceeren. Gezien de groote hoeveelheid stof, die te verwerken is, zullen we in twee artikelen verhalen van den tocht die onze vier-en-twintig Waalwijksche mannen hebben gemaakt. Zaterdag 11 Mei werden we van huis gehaald. De order luidde oogen- bl ik kei ijk vertrekken en zoo spoedig mogelijk Breda zien te hereiken. Al les moest ontzaglijk snel in zijn werk gaan, en alleen aan de voorbereidin gen die reeds genomen waren is het te danken dat het vertrek zoo vlot ge schiedde. Des avonds aanvaardden we den tocht. Het grootste gedeelte ging met een bus. Enkelen, waaronder ook on ze dagboekschrijver per luxe-wagen. De eerste moeilijkheid vormde de overtocht over het kanaal in Ooster hout. De groote verkeersbrug scheen ondermijnd te zijn met springstof: voertuigen konden er niet over. Over slechte en smalle binnenpaden ge raakten wij huiten Oosterhout inmid dels over het water en voort ging het naar Breda. De afstand van Oosterhout naar Breda (7 K.M.) werd per auto afge legd in twee uren. Keer op keer moes ten we stoppen voor Fransche troe pen-transporten. Het was een moeilij ke rit, tijdens welke aan de rijvaar digheid van onze chauffeurs hooge eischen werden gesteld. In den laten avond om ongeveer 11 uur waren we dan eindelijk in Breda. Op een planken vloer brachten we daar onzen eersten nacht door. Op eersten Pinksterdag kregen we in den vroegen ochtend bericht dat al de luchtwachters aan moesten tre den op de groote Markt. Daar volgde dan de mededeeling, dat de Duitschers dichter hij waren, dan men aanvankelijk veronderstelde, zoodat we order kregen te vertrekken naar Hoogerheide. Met een zoo groot mogelijken spoed zijn we toen naai het uiterste Westen van onze provin cie getrokken. Tijdens dezen tocht kregen we verschillende malen be zoek van Duitsche vliegtuigen, die militaire objecten in onze onmiddel lijke nabijheid bombardeerden; ter nauwernood zijn we hier verschillen de malen aan den dood ontsnapt. Van Hoogerheide trokken we naar Pin- dorp, waar we wederom een bombar dement meemaakten. Vanuit deze plaats zagen we o.a. de bombardemen ten van Roosendaal en Esschen. We werden nu ingekwartierd in het jeugdherberg „Maria in de Duin- tjes". Hier kregen we een heel be hoorlijk maal en we zouden ons dra gelijk met het lot kunnen verzoenen, indien de tallooze vliegtuigen niet hadden gezorgd voor vele bange uren. Ook zijn we hier getuigen geweest van een hevig luchtgevecht. Intusschen hadden we het om ver schillende redenen noodig geoordeeld om van kantonneinent te veranderen en zoo geraakten we in een boerderij verzeild. In de schuur hebben we op voldoende stroo vrij goed geslapen. Naar Zeeuwscli Vlaanderen. Op tweeden Pinksterdag zouden we vertrekken naar Beveren-Waes, maar reeds in den vroegen morgen hadden we onze eerste materieele tegenslag. Onze autobus was in de boerenschuur, welker vloer niet degelijk genoeg was voor deze groote vracht, leelijk in de verzakking gekomen en het was heel moeilijk om het vehikel weer op de been te krijgen. Toen dit tenslotte met vereende krachten was gelukt, bleken de remmen van ons voertuig in een dergelijken staat van ontbinding te verkeeren, dat we het raadzamer ach ten om voor een nieuwe vervoersgele- genheid zorg te dragen. Zeer goed ge schikt voor ons doel was een Neder landsche legerauto die eenzaam en verlaten langs den weg stond. Na tuurlijk bedachten wc ons niet lang en we vorderden van den Nederland- schen staat den wagen. Deze vorde ringsprocedure liep des te gemakke lijker, daar er niemand was, die wist wie nog zeggenschap over de auto had. Toen ons gezelschap over was gela den gingen we verder. Via Putten en Antwerpen trokken we door den groo- ten verkeerstunnel naar Zeeuwsch- Vlaanderen. In Beveren Waes zorgde we voor versterking van den inwendi gen mensch. Hier zijn we niets tekort gekomen en we hebben niet alleen gegeten, doch gesmuld. Behalve goed brood en kaas, konden we zelfs voor onze frankskes nog bier krijgen. Een gedeelte van den volgenden dag, Dinsdag na Pinksteren, zijn we in Beveren gebleven. Den langen tijd, dat we op een achtergebleven collon- ne moesten wachten werd gekort met kaarten, biljarten en... eten. Later op den dag zijn we via Hulst naar Axel gegaan. Op dezen weg hebben we de hand weten te leggen op enkele spi onnen. In Hulst zagen we de Waalwijksche marechaussee's onder wie opper wachtmeester Rooms. Scheeren door Vader en dochter. Een vroolijke noot in onzen moei lijken tocht was ongetwijfeld de ko mische scheerpartij in Axel. Het ligt voor de hand, dat onze baarden zoo zoetjes aan respectabele afmetingen hadden aangenomen en dringend moest dit overcompleet aan haar weggewerkt worden. In Axel werd hieraan gewerkt. We kregen een piekfijne bediening, alleen vinaigre was niet voorhanden. Een voor. een konden we plaats nemen op een keukenstoel. Dan kwam een dochter van den barbier met een stuk zeep aanloopen en dank zij haar ster ke hand kwasten waren er zeker niet werden onze borstelige baar den zachf. De vader zorgde voor de rest. Denzelfden dag arriveerden we nog in Sas van Gent. Hier hebben we een gezellige tijd meegemaakt. We wer den ingekwartierd bij menschen, zoo goed als er maar weinigen te vinden zijn. We troffen het dus wel. Hier zijn we heelemaal opgeknapt. De dochter des huizes, een lieftalli ge jongedame was zeer met de Waal wijksche luchtwachters ingenomen en stelde zelf voor om onze sokken, bij sommigen had zij leelijke gaten ge zien, te stoppen. Ieder begrijpt met hoeveel plezier we „haar de eer gun den" en enkele oogenblikken later was het meisje druk doende met voor onze beenbekleeding te zorgen. Niet alleen werden de gaten gedicht, doch ook werden de sokken gewasschen. We hebben hier heerlijk middageten gehad en om het genot te verhoogen werden we des middags uitgenoodigd om op visite te komen hij de schoon, dochter des huizes. Geen der Waalwijkers sloeg dit af en zoo zaten we op den mooien war men zomermiddag, net of er nergens oorlog bestond ten huize van onze gastvrouw aan de koffie. 's Nachts hebben we geslapen op een echt bed, een heerlijk zacht don zen bed, ieder begrijpt hoe verkwik, kend onze nachtrust nu was. 8 u. 's morgens 'werden we door de vriendelijke menschen nog eens ex tra goed verzorgd. Voor dat we af scheid namen kregen we bij het ont bijt, niet alleen heerlijke geurige kof fie, doch ook lekker versch brood met ham en spiegeleieren. Het af- scheid was natuurlijk roerend. Na een uur of anderhalf rijden kwamen we in Retranchement, waar we bij diverse wagens direct wacht te kloppen kregen. Ondanks het regelmatige motorge ronk en het aanhoudende schieten sliepen we verkwikkend. Den geheelen Donderdag hebben we hier in betrekkelijke rust doorge bracht en ook den Vrijdag zag er rus* tig uit. We maakten nog een komisch mo ment mede; toen een van de Waal wijkers tijdens het toiletmaken be merkt, dat hij lingerie aan had, dat kennelijk voor dames was vervaar digd! Toen zijn makkers dit bemerk ten, zat de pret er dik in. (Slot volgt). zij den inspecteur der directe belas tingen voor dien datum van de onjuist heid hunner aangiften kennis geven, met de verklaring, dat zij ten spoedig ste een juiste en volledige aangifte zullen doen. Mochten onjuiste aangiften voor de dividend- en tantièmebelasting of voor de doode handbelasting zijn gedaan, dan kunnen ook deze voor 15 Juni 1940 straffeloos worden verbeterd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 2