Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
1H
$£.&an<piijJle. M&ded&eiing. i
STMUMMlf
Fa. CUKEII
BEKENDE LAGE OUDE
KOFA-PRIJZEN
denkt
„NOORD-BRABAND"
Dit nummer bestaat uit TWEE Bladen.
EERSTE BLAD
60 DER GROOTSTE ZAKEN BIEDT.
WAALWIJK
Vrij van Distributie zijn:
Profiteert hier nu nog van
H.Kolsteren-Lagarde
voor de fijnste
Zomerdranken*
Ranja Soda
Alles 100 Kwaliteit
NUMMER 52.
ZATERDAG 29 JUNI 1940.
63e JAARGANG,
DIT BLAD VERSCHIJNT
WOENSDAG EN ZATERDAG.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
enz. franco te zenden aan den Uitgever
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden 1.25. Franco per
.post door 't geheele rijk 1.40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38 Telegr.-Adres: ECHO.
GIRO No. 50798.
Advertentiën moeten Woensdag en
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel. Minimum 1.50
Reclames 40 cent per regel
Bij contract flink rabat.
Opbouw van het bestuur in Nederland.
Toelichting van de verordening van
den Rijkscommissaris.
In een beschouwing over de op 22
Juni afgekondigde verordeningen nr.
22 en 23 van den Rijkscommissaris
merkt de „Deutsche Zeitung in den
Niederlanden" op, dat door deze ver
ordeningen de van het begin af aan
consequent gevolgde lijn van den con-
stitutloneelen opbouw der bezette Ne-
dcrlandsche gebieden wordt doorge
trokken.
Het centrale parlement van den
staat de Staten-Generaal ver
dwijnt. Op dezelfde wijze wordt de
Raad van State van zijn politiek ka
rakter als adviseerend orgaan van dc
Kroon ontdaan. Daarentegen blijft
zijn bevoegdheid als z.g. rechterlijke
instantie in bestuursgeschillen tus-
schen de gewestelijke autonome be
stuursorganen, alsmede de publiek
rechtelijke organen van waterstaat
(waterschappen, veenschappen, veen-
polders, enz.) gehandhaafd. Dit is op
nieuw een bewijs hoezeer de volledige
handhaving van het hoög-ontwikkelde
Nederlandsche systeem van recht
spraak den Rijkscommissaris aan het
hart ligt.
Niettemin zou de uitschakeling van
de Staten-Generaal en den Raad van
State in hun politieke functies de mee
ning doen postvatten, dat hierdoor
een aanslag op het politieke leven en
speciaal op de vrijheid van politieke
meeningsuitingen in Nederland ge
pleegd zal worden. Deze veronderstel
ling blijkt echter, aldus het blad, wan
neer men de nieuwe constitutioneele
bepalingen nader bekijkt, volkomen
onjuist te zijn: de bevoegdheden van
de klassieke organen der provinciale
en gemeentelijke autonomie Pro
vinciale Staten en Gemeenteraden
blijven onbesnoeid.
De bepalingen der artikelen 3 en 4
van de Verordening Nr. 22 zorgen er
bovendien voor, dat deze publiekrech
telijke vertegenwoordigende lichamen
onder alle omstandigheden in staat blij
ven, hun zakelijke taak te vervullen.
Daardoor is de waarborg gegeven, dat
het hestuurs-organisme van de pro
vincies en gemeenten blijft function-
neeren en zich geen onderbreking in
de vervulling vart zijn belangrijkste
openbare taken kan voordoen.
De Rijkscommissaris heeft verder be
sloten, dat tot nader orde geen poli
tieke verkiezingen worden gehouden,
zoo vervolgt de „Deutsche Zeitung".
Deze bepaling is in zooverre van
practische beteekenis, omdat op grond
van de bestaande wettelijke bepalin
gen einde Juli de verkiezing van een
deel der leden van de Eerste Kamer
der Staten-Generaal door de Provin
ciale Staten plaats zou vinden. Intus-
schen kan bij een verstandige beoor
deeling van de situatie ook deze be
paling niet zoo uitgelegd worden, dat
daardoor aan de vrije ontwikkeling
van het politieke leven moeilijkheden
in den weg worden gelegd, die inhae-
rent zijn aan den politie-staat. In dit
verband moet veeleer op de veelomvat
tende bepaling van de verordening Nr.
24 gewezen worden, die door de secre
tarissen-generaal van het ministerie
van Justitie en van het ministerie van
Binnenlandsche Zaken is uitgevaardigd
en eveneens op 22 Juni van kracht is
geworden.
Vereenigingsrecht.
Deze verordening heft de bestaande
wettelijke verboden op met betrekking
lot het dragen van politieke uniformen
en insignes, alsmede de gedurende den
oorlogstijd door de Nederlandsche ci
viele of militaire autoriteiten uitge
vaardigde vervaardigings- en versprei
dingsverboden voor politieke en niet-
politieke drukwerken; zij biedt verder
de mogelijkheid, politieke en andere
vergaderingen in die mate te houden,
voor zoover dit niet met de belangen
van het openbare leven en de openbare
orde in Nederland in strijd is; zij
plaatst verder het tot dusver zeer ver
snipperde en onoverzichtelijke ver-
eenigingsleven op een duidelijke rechts
basis en het is inderdaad mogelijk, dat
zich van hier uit de weg opent voor
een principieele hervorming van de be
staande voorschriften voor het ver-
oenigingsreclit, zoowel van privaat
rechtelijken als publiekrechtelijken
aard.
De handhaving van deze vergaande
bepaling in haar onderdeelen spe
ciaal dus de beslissing over eventueele
verboden van kranten en tijdschriften,
over eventueele verboden voor het
dragen van politieke insignes en uni
formen, alsmede ten slotte over de toe
lating van vereenigingen en vergade
ringen is geheel en al in de handen
van de Nederlandsche autoriteiten ge
legd: zij berust bij de vijf procureurs
generaal. Ook dit is een bewijs voor
het groote vertrouwen, dat de rijks
commissaris in de persoonlijke inte
griteit en het vakmanschap van de be
staande Nederlandsche autoriteiten
stelt.
Secretarissen-Generaal.
Het geheele complex van deze ver
reikende maatregelen en speciaal het
duidelijk aan den dag tredende prin
cipe, de bestaande Nederlandsche in
stellingen en instanties zoover als
maar eenigszins mogelijk is met de
uitvoering te belasten, zoo vervolgt de
Deutsche Zeitung, krijgt echter pas in
verband met een andere verreikende
beslissing van den Rijkscommissaris
zijn volle beteekenis, n.l. door de krach-
LEVENSVERZEKERING
1843 WAALWIJK 1843
tens de verordening nr. 23 verstrekte
globale machtiging aan de secretaris
sen-generaal van de Nederlandsche mi
nisteries „binnen de grenzen van hun
oevoegdheid de maatregelen, noodig
voor de handhaving der openbare orde
en voor de veiligheid van het open
bare leven, te nemen, in het bijzonder
om rechtsvoorschriften uit te vaardi
gen, alsmede om aan de hun onderge
schikte of onder hun toezicht staande
autoriteiten, colleges, ambtenaren,
diensten, bedrijven en inrichtingen
van openbare of niet-openbaren aard
en de daarbij betrokken personen aan
wijzingen te geven." Een zeer belang
rijke aanvulling hiervan vormt de
machtiging aan de secretarissen-gene
raal de op grond van deze generale
machtiging uitgevaardigde voorschrif
ten door strafbedreigingen aan te vul
len.
Door deze bepalingen is voor de se-
cretarissen-gcneraal van de ministeries
mans ue mogelijkneid geopenu, enten
zaKeiijK-nooüzakelijken maatregel bin
nen nun competentie liggend, te trei
len en in üringende gevallen ook tiaar
ni te grijpen, waar clit tot dusver om
oesiuursreeiitelijke oi politieke rede
nen niet mogelijk was. Hiermede is 't
geiieele openbare gezag, met voorbe
houd van de waarborging van de be
langen van het Duitsche Rijk door den
Rijkscommissaris, ook naar buiten
zichtbaar in de handen van de zakelijk
bevoegde Nederlandsche functionaris
sen gelegd. Dit niet alleen: de soepele
lonnuleering van de machtiging opent
bo\endien ook de mogelijkheid, daar
in ie grijpen, waar dit tot dusver met
het oog op overoude privileges of on
zakelijke (partij-politieke) overwegin
gen niet mogelijk was.
Hervorming.
Daardoor, ontstaat de mogelijkheid,
den bestuursopbouw van de bezette
Nederlandsche gebieden volgens mo
derne principes te reorganisceren
een noodzakelijkheid, welke door de
knapste koppen van het land sinds
langen tijd wordt toegegeven, maar
tot nu toe door onzakelijk verzet moest
mislukken. Het is van groote beteeke
nis, dat thans de gelegenheid geboden
wordt, de noodzakelijke hervormingen
door Nederlanders zelf, in overeen
stemming met de bevoegde Duitsche
instanties, te laten uitvoeren.
De uitoefening van de onvoorwaar
delijke autoriteit van de centrale in
stantie tegenover alle officieele en niet-
officieele instellingen in het land en
van het politieke leven van de ketenen
haar organen, alsmede de bevrijding
van den politiestaat, waarin het door
een z.g. „vrijheidlievend democratisch"
stelsel geslagen was, zijn intusschen,
aldus besluit de „Deutsche Zeitung",
twee kanten van een en dezelfde zaak.
A*N UW
DOOR ONZE GROTE VOORRAAD ZIJN WIJ IN STAAT
&L ONZE KLANTEN RTJIM TE BEDIENEN TEGEN DE
PROFITEERT VAN ALLE VOORDELEN DIE KOFA U,
MEDE DOOR DE GEZAMELIJKE INKOOP MET
BABY-ARTIKELEN - CORSETTEN
MODE- EN SPORTARTIKELEN
HANDWERKEN
MEUBELEN - COCOS - SISAL.
NAAR
Hero Ferl - Sinas - Cassis
Citroen Limonade
Victoria Water
Ranja C. P.
25 cent per Literflesch
zijn slechts twee uitingsvormen van
een en dezelfde grondgedachte; den
wederopbouw van Nederland uit 1c
voeren op de basis van moderne, in de
Duitsche revolutie belichaamde prin
cipes en in op Vertrouwen gegrond
veste samenwerking met alle Neder
landsche krachten, die ontvankelijk
zijn voor de idealen van de 20ste eeuw.
DE VERORDENING BETREFFENDE
DE OPENBARE ORDE EN
VEILIGHEID.
De verordening, waarbij o.m. het
vereenigingswezen en het houden van
vergaderingen wordt geregeld en
waarhij aan de procureurs-generaal
uime bevoegdheden zijn toegekend,
zal op een dezer dagen te houden hij-
eenkomst van de vijf functionarissen
onderwerp van bespreking uitmaken.
De bedoeling is hierbij te komen tot
richtlijnen voor een zooveel mogelijk
uniforme toepassing van de verorde
ning in de ressorten van dc procu
reurs-generaal.
Reeds thans bereiken dc procu
reurs-generaal lawines van aanvra
gen voor te houden vergaderingen.
Dc hierbij gevolgde gedragslijn is ech
ter meestentijds niet juist. Men be
hoeft aan den procureur-generaal geen
toestemming voor een vergadering te
vragen. Men behoeft slechts mededee-
ling te doen van het voornemen om
een vergadering te houden. Deze me-
dedeeling moet den procureur-gene
raal 7 dagen voor den datum der ver
gadering bereikt hebben. Komt er
geen afwijzende beslissing, dus hoort
men na die inededeeling niets meer,
dan kan de vergadering voortgang
vinden. Heeft de procureur-generaal
bezwaren dan is de vergadering on
herroepelijk verboden.
Eenzelfde gedragslijn moet worden
gevolgd, als men een vereeniging wil
oprichten. Ook hiervan behoeft
slechts inededeeling te worden ge
daan, zes weken voor den oprichtings
datum.
Al deze mededeelingen kunnen
schriftelijk worden ingediend en bes
hoeven niet op zegel te worden ge
steld. Eventueele bezwaren der pro
cureurs-generaal zullen zich uit den
aard der zaak in hoofdzaak richten te
gen vereenigingen met een politiek
doel.
De geheele verordening beoogt het
trekken van een vaste lijn in het recht
van verecnigen en vergaderen, zooals
dat is vastgelegd in de wet van 1855.
Vandaar ook, dat men al deze be
voegdheden heeft gelegd in de handen
van slechts vijf menschen, in plaats
van, zooals het tot nu toe was, ruim
1100 burgemeesters. De burgemeesters
Wiil«(jksfkt en Ltagstrutsehe ('onranl,