Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
immune nalaat. een jaar eorioe.
Binnenlandsch Nieuws.
„NOORD-BRABAND"
Dit blad bestaat uit twee bladen.
Eerste Blad.
NUMMER 71,
WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1940.
63c JAARGANG.
DIT BLAD VERSCHIJNT
WOENSDAG EN ZATERDAG.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
enz. franco te zenden aan den Uitgever
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden 1.25. Franco per
post door 't geheele rijk 1.40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38 Telegr.-Adres: ECHO.
GIRO No. 50798.
Advertentiën moeten Woensdag en
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel. Minimum 1.50
Reclames 40 cent per regel
Bij contract flink rabat.
Bijna 5 millioen ton scheepsruimte ver-
nietigd; 7000 vijandelijke tegen 1050
Duitsche vliegmachines werden
vernield.
Aan dooden verloor Duitschland
39.000 man; verder zijn er 143.000
gewonden en 24.000 vermisten.
Een terugblik op de gebeurtenissen
in het eerste oorlogsjaar zoo wordt
in politieke kringen te Berlijn vastge
steld bewijst in feiten en cijfers on
dubbelzinnig de superioriteit van de
Duitsche weermacht over haar tegen
standers. In slechts twaalf oorlogs
maanden werden de Poolsche, Noor-
sche, Nederlandsche, Belgische en
Fransche weermacht vernietigd of ge
dwongen de wapens te strekken en de
vijf landen bezet. De totale Duitsche
verliezen bedroegen in dit jaar onge
veer 39.000 dooden, 143.000 gewonden
en 24.000 vermisten. Dat deze verlie
zen in verhouding gering zijn, moge
hieruit blijken, dat de verliezen in de
eerste vier maanden van den oorlog
van 1914 alleen reeds bij de doorbraak
door België naar Noord-Frankrijk
580.000 man bedroegen, waaronder
200.000 dooden of vermisten, en bij den
grooten slag in Frankrijk in 1918, die
20 dagen duurde, 974.000 man, waar
onder 225.000 dooden of vermisten.
De Duitsche marine oogstte haar
grooten roem in de Noorsche onderne
ming, een operatie, die kan dienen als
uniek voorbeeld voor de succesvolle
strategie van een numeriek in de min
derheid zijnde zeemacht. De handels
oorlog der marine is sedert het begin
van den oorlog stelselmatig gevoerd,
doch heeft zijn hoogtepunt nog geens
zins bereikt, daar het in dienst stellen
van nog meer duikbooten verwacht kan
worden.
De marine en de luchtmacht tezamen
hebben van het uitbreken van den oor
log tot den 31 en Juli 1940 4.986.860
bruto registerton tot zinken gebracht,
waarbij geen rekening gehouden is met
de successen met mijnen behaald en de
tonnage van beschadigde vijandelijke
oorlogs- en koopvaardijschepen buiten
beschouwing gelaten is.
De Duitsche luchtmacht heeft zich,
dank zij den vooruitzienden blik van
den Führer tot een zelfstandig deel van
de weermacht ontwikkeld en zij is niet
alleen van beslissenden invloed geweest
op de achter ons liggende oorlogsge
beurtenissen, doch zij is thans ook be
zig, den laatsten tegenstander, het Brit-
sche eiland, de definitieve nederlaag te
bereiden.
Het geheele verloop van het eerste
oorlogsjaar bewijst, dat de uiteindelijke
overwinning van Duitschland niet ver
af meer kan zijn.
HEVIGE LUCHTGEVECHTEN.
86 Britten neergeschoten.
De opperbevelhebber der luchtmacht
deelt mede:
Ook Zondag hebben onze gevechts-
en jachtformaties weer vijandelijke
vliegvelden in Zuidoost-Engeland aan
gevallen. Zij vernielden hangars en on-
derkomers door bomtreffers, welke
deels zware branden deden ontstaan.
Het kwam tot verschillende luchtge
vechten, waarbij onze jagers 86 vijan
delijke vliegtuigen neerschoten. Er wor
den 23 eigen vliegtuigen vermist.
Het Britsche ministerie van Lucht
vaart heeft naar Reuter uit Londen
seint het volgende communiqué uit
gegeven: „Vanmorgen is een groot
aantal vijandelijke vliegtuigen de Brit
sche kust bij Kent gepasseerd en heeft
van het Noorden uit het Theemsgebied
aangevallen. Het afweergeschut kwam
onmiddellijk in actie en de vijandelijke
toestellen werden door onze jagers aan
gevallen. Op verscheiden plaatsen
langs de Theems werden bommen ge
worpen, vooral echter in het Noordoos
ten van Kent.
Het opperbevel van de Duitsche
weermacht deelt nog mede:
Duitsche duikbooten hebben op de
Noordzee twee Britsche torpedojagers
tot zinken gebracht.
Op 1 September hebben onze ge-
vechts- en jachtvliegers de aanvallen
op inrichtingen der Engelsche lucht
macht in Z.O. Engeland voortgezet.
Hangars en onderkomers der vliegvel
den Abingdon, Kenley, Biggin-Hill,
Detling, Hawkings en Lympne kregen
voltreffers en werden voor een deel in
brand gestoken. In den loop der aan
vallen ontstonden verscheidene lucht
gevechten, waarin onze vliegers op
nieuw hun superioriteit bewezen.
In den nacht hebben afdeelingen ge
vechtsvliegers de zeehavens van Liver
pool, Swansea, Bristol en Chatham met
goed gevolg met bommen bestookt. Het
leggen van mijnen voor Britsche havens
werd voortgezet.
Vijandelijke vliegtuigen hebben in
den afgeloopen nacht wederom getracht
Berlijn en andere steden aan te vallen.
Dank zij den krachtigen afweer van het
luchtdoelgeschut, slaagden zij er niet in,
in het gebied van groot-Berlijn bommen
uit te werpen. Op andere plaatsen in
het Duitsche rijksgebied werd slechts
schade aan woonhuizen, nergens echter
militaire materieele schade aangericht.
De totale verliezen van den vijand
bedroegen gisteren 62 vliegtuigen,
waarvan 52 in luchtgevechten neerge
haald en 10 op den beganen grond
vernield werden. Daarentegen worden
slechts negen eigen vliegtuigen ver
mist.
NOG DIT NAJAAR HET EINDE?
Thans worden September en October
beslissend genoemd.
Naar de Berlijnsche correspondent
van de „Telegraaf meldt, verklaart
men te Berlijn dat de strijd tegen En
geland nog in het eerste stadium ver
keert.
Men verwacht echter te Berlijn nog
vóór den winter het einde.
Het slechte weer der laatste weken
heeft een volle ontplooiing van 't lucht
wapen in zekere mate belemmerd.
De maanden September en October
zullen echter beslissend kunnen worden
voor den afloop van den oorlog.
In den strijd tegen Engeland spre
ken nog twee andere factoren mee, wel
ke men op het oogenblik niet in vollen
omvang kan overzien: de oorlog in
Afrika en de houding van de Vereenig-
de Staten.
ITALIAANSCHE TROEPEN RUK
KEN OP DOOR WOESTIJN
GEBIED.
De oorlogscorrespondent van het D.
N. B. voor het Middellandsche Zee-ge
bied meldt., dat het Italiaansche koloni
ale leger na de verovering van Britsch
Somaliland een nieuwen opmarsch in
Zuidoostelijke richting heeft ingezet.
De troepen, die in den sector tusschen
Moyale, Dolo en Daba in de Britsche
kroonkolonie Kenay waren binnenge
drongen, hebben de belangrijke stad
Buna bezet. Voor het eerst in de ge
schiedenis van het Britsche koloniale
rijk in Oost-Afrika wordt Kenya door
vijandelijke troepen bedreigd.
Kenya neemt een bijzondere plaats in
in de structuur van het Britsche koloni
ale rijk in Afrika, dat zich uitstrekt van
de Middellandsche Zee tot Zuid-Afri-
ka. In het hart van Afrika gelegen,
vormt Kenya de centrale schakel tus
schen Egypte, den Soedan en het zich
naar het Zuiden uitstrekkende Tan
ganyika (Duitsch Oost-Afrika), Oost
en Zuid-Rhodesië en de Unie van Z.
Afrika. Alleen het bezit van Kenya
waarborgt Engeland de verbindingslijn
Cairo—Kaapstad, die van strategisch
en economisch belang voor de hand
having van het koloniale gebied is en
eerst in den wereldoorlog definitief tot
stand kwam.
LEVENSVERZEKERING
1843 WAALWIJK 1843
ROEMENIË HAD GEEN ANDERE
KEUS.
„De verliezen zijn smartelijk".
Over de besluiten van den Kroon
raad tot het aanvaarden der uitspraak
van Weenen, publiceert de Roemeen-
sche pers een officieele mededeeling.
Daarin wordt gezegd dat het besluit
van den Kroonraad, de arbitrage van
de asmogendheden in de Roemeensch-
Hongaarsche onderhandelingen aan te
nemen, onder buitengewoon moeilijke
omstandigheden is genomen. Roemenië
heeft moeten kiezen tusschen het red
den der politieke positie van zijn staat,
en de mogelijkheid van zijn verdwijnen.
Het geheele stelsel waarop de buiten-
landsche politiek der democratieën be
rust is in geheel Europa ineengestort.
In die omstandigheden is de eenige ver
standige houding geweest, zich bij de
politiek van de as aan te sluiten en alle
gevolgen te aanvaarden, die uit den
nieuwen toestand ontstonden.
Onze verliezen, zoo wordt verder ge
zegd, zijn opnieuw hevig en smartelijk,
maar de waarborg dien men ons in ruil
gegeven heeft, is voor het bestaan van
den Roemeenschen staat van vitale be-
teekenis, vooral in deze uren nu er zoo
veel andere landen verdwijnen alsof
zij in het geheel niet bestaan hadden.
Dank zij deze waarborgen, die ons on
ze grenzen beveiligen, zal Roemenië
zijn normale leven naar binnen weer
hervatten en terstond tot demobilisatie
kunnen overgaan.
In Hongarije is men daarentegen
zeer verheugd en dankbaar.
i I i.TT.. I i TFi 'Rtttl
BRITSCH SCHIP MET KINDER
TRANSPORT GEZONKEN?
Naar Zondagavond uit Londen ge
meld werd, zou een Britsch vrachtschip,
dat zich met geëvacueerde Engelsche
kinderen op weg naar Canada bevond,
door een Duitsche onderzeeboot getor
pedeerd zijn. Hieromtrent verklaart
men te Berlijn, dat bij bevoegde Duit
sche instanties omtrent dit voorval
niets bekend is. Londen geeft noch den
naam van het schip noch de positie,
waar de torpedeering geschied zou zijn.
De aandoenlijke Britsche omschrijving
van het bericht, volgens welke er on
der de kinderen geen paniek is uitge
broken, maar dat zij koelbloedig hun
plaatsen in de reddingsbooten innamen,
is te karakteristiek, dan dat men deze
onopgemerkt voorbij kan laten gaan.
De kinderen zouden zelfs volksliederen
gezongen hebben en o.a. ook een lieve
lingslied van de soldaten uit de Domi
nions.
Het „Athenia' -geval ligt nog versch
in het geheugen. Ook met dit nieuwe
geval zou de openbare meening in de
Vereenigde Staten op krachtige wijze
beïnvloed moeten worden. Hierbij is
echter nog in geen enkel opzicht bewe
zen, dat dit kinderschip getorpedeerd
werd of op een mijn geloopen is. Ver
tegenwoordigers van de Engelsche re
geering hebben zelf verklaard, dat het
onmogelijk is, practische uitvoering aan
de kindertransporten te geven, zonder
dat deze gevaar loopen. Indien werke
lijk zou blijken, dat er waarheid in het
verhaal over de torpedeering schuilt,
dan moet dit worden toegeschreven aan
de onverantwoordelijke lichtvaardig
heid van de Britsche regeering.
WEDEROM VREDESPLANNEN?
In Duitsche kringen nfets bekend.
Er gaan den laatsten tijd wederom
geruchten over plannen en bemidde
lingspogingen om tot vrede te komen.
In verband hiermede worden de namen
genoemd van Z. H. Paus Pius XII,
Myron Taylor en president Roosevelt.
In ambtelijke Duitsche kringen ver
klaart men, dat officieel van deze plan
nen niets bekend is, aldus meldt de
Tijd.
LUCHTBESCHERMING EN
VERDUISTERING.
In de Zaterdag gehouden persconfe
rentie heeft Hauptmann Schönlewe van
den luchtbeschermingsdienst bij het
rijkscommissariaat een lezing gehouden
waarin hij een uiteenzetting heeft ge
geven van de nieuwe en strenge ver
duisteringsbepalingen.
Donderdag zoo zeide hij is in
het Verordeningenblad voor de bezette
Nederlandsche gebieden een bijzonder
belangrijke verordening van den rijks
commissaris inzake bijzondere maatre
gelen ten dienste van de luchtbescher
ming verschenen, die in het belang van
de beveiliging der bevolking tegen
luchtaanvallen door iedereen persoon
lijk stipt moeten worden nageleefd.
Deze nieuwe verordening, die eenige
scherpe bepalingen bevat, is noodzake
lijk geworden, daar niettegenstaande de
reeds uitgevaardigde duidelijke voor
schriften en ondanks de altijd weer na
drukkelijk herhaalde waarschuwingen
de verduisteringsbepalingen door velen
op grove wijze lichtvaardig werden ge
negeerd en overtreden.
Er bestaat alle aanleiding om nog
maals in de reeds bestaande verduiste
ringsvoorschriften te treden. De veror
dening van den rijkscommissaris inza
ke de verduistering van den 6en Juli
1940 schrijft voor, dat alle gebouwen
en woningen zoo verduisterd moeten
worden dat geen lichtschijnsel naar
buiten dringt. Verder moeten alle licht
punten, die gemist kunnen worden, bui
ten werking worden gesteld, terwijl
iedere lichtreclame en etalageverlich
ting achterwege moet worden gelaten.
Bij alle verkeersmiddelen moet de in
wendige verlichting naar buiten volko
men afgeschermd worden. Bijzonder
belangrijk is, dat alle verkeersmiddelen,
ook de fietsen, van afgeschermde ver
lichting voorzien moeten zijn.
Men heeft in den laatsten tijd steeds
weer kunnen constateeren, dat vooral
auto's met zeer slecht afgeschermde
lampen rijden; daarom wordt er in dit
verband nogmaals op gewezen, dat
voor voertuigen alleen de door de rijks
inspectie voor de luchtbescherming
onderzochte en goedgekeurde afscher
mingsmaterialen in den handel gebracht
mogen worden.
Ofschoon in de verduisteringsveror
dening voorgeschreven is, dat binnen
de bebouwde kom van gemeenten
slechts met stadslicht mag worden ge
reden, kan men steeds weer vaststel
len, dat ook in de steden de koplampen
worden gebruikt.
Ook 't verbod gekleurd licht (blauw,
rood, groen enz.) te gebruiken als
voorlicht van voertuigen wordt vaak
overtreden, doordat b.v. getracht wordt
de lampen met blauw papier of blauwe
verf af te schermen. Er wordt nogmaals
op gewezen, dat men voor de voor
lichten van voertuigen slechts wit of
geelachtig licht mag gebruiken.
Deze kort samengevatte bepalingen
ging spr. verder zijn zeker duide
lijk en slechts voor één uitleg vatbaar.
Zij zijn uitsluitend ter beveiliging van
leven en eigendom van de burgerbevol
king uitgevaardigd. Wanneer nu des
ondanks de verduisteringsvoorschriften
steeds opnieuw onvoldoende in acht ge
nomen en overtreden worden, zoo ligt
het voor de hand, dat voor een betere
naleving scherpere maatregelen moe
ten worden getroffen. Op dezen grond
nu is de verordening van den rijkscom
missaris inzake bijzondere maatregelen
ten dienste van de luchtbescherming
van 29 Augustus verschenen, n.l. het
verbod van auto-rijden tusschen 10 en
4 uur.
Ten slotte wordt erop gewezen, dat
thans het toezicht op de verduistering
en alle overige luchtbeschermingsmaat
regelen zoowel door de Duitsche Ord-
nungspolizei alsook door de Holland-
sche politie op de meest strenge wijze
zal worden uitgeoefend. Ieder, die de
voorschriften overtreedt, zal in het ver
volg de hiervoor aangekondigde straf
moeten ondergaan. Daarbij wordt er
speciaal de aandacht op gevestigd, dat
gevallen, waarbij een begunstiging van
den vijand door grove nalatigheid of
door opzettelijke negatie der luchtbe-
schermings- en verduisteringsvoor
schriften als bewezen kan worden be
schouwd, niet als overtreding van deze
voorschriften, maar volgens de streng
ste geldende wetten en bepalingen, die
eventueel ook doodstraf mogelijk ma
ken, zullen worden bestraft.
MAXIMUMPRIJS VOOR EIEREN.
Vastgesteld op 71/2 en 6Va cent
per stuk.
Voor kalkeieren 5 cent.
De secretaris-generaal, wnd. hoofd
van het departement van landbouw en
visscherij, maakt het volgende bekend:
In den laatsten tijd zijn de winkel
prijzen voor eieren zeer aanzienlijk op-
geloopen. Wel treedt steeds in het na
jaar en ook steeds in dezen tijd een
prijsverhooging op, maar de stijging
was thans wel zeer sterk. Daarom zijn
thans maximum winkelprijzen voor
eieren vastgesteld.
Voor groote versche eieren bedraagt
deze maximum-prijs 7y2 cent per stuk
en voor kleine versche eieren bedraagt
deze maximum-prijs ö1/^ cent per stuk,
terwijl de maximum-prijs voor kalk
eieren op 5 cent is gesteld. Het is dus
verboden eieren boven dezen prijs aan
verbruikers te verkoopen of ten ver
koop aan te bieden.
De prijs voor den pluimveehouder
ligt onder dezen winkelprijs aangezien
daarvan bij verkoop aan den handel
de op 9 Mei geldende prijsmarges van
Wuivyksrke en Langstraatscke Courant,