Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. immune nalaat. een jaar eorioe. Binnenlandsch Nieuws. „NOORD-BRABAND" Dit blad bestaat uit twee bladen. Eerste Blad. NUMMER 71, WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1940. 63c JAARGANG. DIT BLAD VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. Brieven, Ingezonden stukken, gelden, enz. franco te zenden aan den Uitgever Abonnementsprijs: Per 3 maanden 1.25. Franco per post door 't geheele rijk 1.40. UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38 Telegr.-Adres: ECHO. GIRO No. 50798. Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel. Minimum 1.50 Reclames 40 cent per regel Bij contract flink rabat. Bijna 5 millioen ton scheepsruimte ver- nietigd; 7000 vijandelijke tegen 1050 Duitsche vliegmachines werden vernield. Aan dooden verloor Duitschland 39.000 man; verder zijn er 143.000 gewonden en 24.000 vermisten. Een terugblik op de gebeurtenissen in het eerste oorlogsjaar zoo wordt in politieke kringen te Berlijn vastge steld bewijst in feiten en cijfers on dubbelzinnig de superioriteit van de Duitsche weermacht over haar tegen standers. In slechts twaalf oorlogs maanden werden de Poolsche, Noor- sche, Nederlandsche, Belgische en Fransche weermacht vernietigd of ge dwongen de wapens te strekken en de vijf landen bezet. De totale Duitsche verliezen bedroegen in dit jaar onge veer 39.000 dooden, 143.000 gewonden en 24.000 vermisten. Dat deze verlie zen in verhouding gering zijn, moge hieruit blijken, dat de verliezen in de eerste vier maanden van den oorlog van 1914 alleen reeds bij de doorbraak door België naar Noord-Frankrijk 580.000 man bedroegen, waaronder 200.000 dooden of vermisten, en bij den grooten slag in Frankrijk in 1918, die 20 dagen duurde, 974.000 man, waar onder 225.000 dooden of vermisten. De Duitsche marine oogstte haar grooten roem in de Noorsche onderne ming, een operatie, die kan dienen als uniek voorbeeld voor de succesvolle strategie van een numeriek in de min derheid zijnde zeemacht. De handels oorlog der marine is sedert het begin van den oorlog stelselmatig gevoerd, doch heeft zijn hoogtepunt nog geens zins bereikt, daar het in dienst stellen van nog meer duikbooten verwacht kan worden. De marine en de luchtmacht tezamen hebben van het uitbreken van den oor log tot den 31 en Juli 1940 4.986.860 bruto registerton tot zinken gebracht, waarbij geen rekening gehouden is met de successen met mijnen behaald en de tonnage van beschadigde vijandelijke oorlogs- en koopvaardijschepen buiten beschouwing gelaten is. De Duitsche luchtmacht heeft zich, dank zij den vooruitzienden blik van den Führer tot een zelfstandig deel van de weermacht ontwikkeld en zij is niet alleen van beslissenden invloed geweest op de achter ons liggende oorlogsge beurtenissen, doch zij is thans ook be zig, den laatsten tegenstander, het Brit- sche eiland, de definitieve nederlaag te bereiden. Het geheele verloop van het eerste oorlogsjaar bewijst, dat de uiteindelijke overwinning van Duitschland niet ver af meer kan zijn. HEVIGE LUCHTGEVECHTEN. 86 Britten neergeschoten. De opperbevelhebber der luchtmacht deelt mede: Ook Zondag hebben onze gevechts- en jachtformaties weer vijandelijke vliegvelden in Zuidoost-Engeland aan gevallen. Zij vernielden hangars en on- derkomers door bomtreffers, welke deels zware branden deden ontstaan. Het kwam tot verschillende luchtge vechten, waarbij onze jagers 86 vijan delijke vliegtuigen neerschoten. Er wor den 23 eigen vliegtuigen vermist. Het Britsche ministerie van Lucht vaart heeft naar Reuter uit Londen seint het volgende communiqué uit gegeven: „Vanmorgen is een groot aantal vijandelijke vliegtuigen de Brit sche kust bij Kent gepasseerd en heeft van het Noorden uit het Theemsgebied aangevallen. Het afweergeschut kwam onmiddellijk in actie en de vijandelijke toestellen werden door onze jagers aan gevallen. Op verscheiden plaatsen langs de Theems werden bommen ge worpen, vooral echter in het Noordoos ten van Kent. Het opperbevel van de Duitsche weermacht deelt nog mede: Duitsche duikbooten hebben op de Noordzee twee Britsche torpedojagers tot zinken gebracht. Op 1 September hebben onze ge- vechts- en jachtvliegers de aanvallen op inrichtingen der Engelsche lucht macht in Z.O. Engeland voortgezet. Hangars en onderkomers der vliegvel den Abingdon, Kenley, Biggin-Hill, Detling, Hawkings en Lympne kregen voltreffers en werden voor een deel in brand gestoken. In den loop der aan vallen ontstonden verscheidene lucht gevechten, waarin onze vliegers op nieuw hun superioriteit bewezen. In den nacht hebben afdeelingen ge vechtsvliegers de zeehavens van Liver pool, Swansea, Bristol en Chatham met goed gevolg met bommen bestookt. Het leggen van mijnen voor Britsche havens werd voortgezet. Vijandelijke vliegtuigen hebben in den afgeloopen nacht wederom getracht Berlijn en andere steden aan te vallen. Dank zij den krachtigen afweer van het luchtdoelgeschut, slaagden zij er niet in, in het gebied van groot-Berlijn bommen uit te werpen. Op andere plaatsen in het Duitsche rijksgebied werd slechts schade aan woonhuizen, nergens echter militaire materieele schade aangericht. De totale verliezen van den vijand bedroegen gisteren 62 vliegtuigen, waarvan 52 in luchtgevechten neerge haald en 10 op den beganen grond vernield werden. Daarentegen worden slechts negen eigen vliegtuigen ver mist. NOG DIT NAJAAR HET EINDE? Thans worden September en October beslissend genoemd. Naar de Berlijnsche correspondent van de „Telegraaf meldt, verklaart men te Berlijn dat de strijd tegen En geland nog in het eerste stadium ver keert. Men verwacht echter te Berlijn nog vóór den winter het einde. Het slechte weer der laatste weken heeft een volle ontplooiing van 't lucht wapen in zekere mate belemmerd. De maanden September en October zullen echter beslissend kunnen worden voor den afloop van den oorlog. In den strijd tegen Engeland spre ken nog twee andere factoren mee, wel ke men op het oogenblik niet in vollen omvang kan overzien: de oorlog in Afrika en de houding van de Vereenig- de Staten. ITALIAANSCHE TROEPEN RUK KEN OP DOOR WOESTIJN GEBIED. De oorlogscorrespondent van het D. N. B. voor het Middellandsche Zee-ge bied meldt., dat het Italiaansche koloni ale leger na de verovering van Britsch Somaliland een nieuwen opmarsch in Zuidoostelijke richting heeft ingezet. De troepen, die in den sector tusschen Moyale, Dolo en Daba in de Britsche kroonkolonie Kenay waren binnenge drongen, hebben de belangrijke stad Buna bezet. Voor het eerst in de ge schiedenis van het Britsche koloniale rijk in Oost-Afrika wordt Kenya door vijandelijke troepen bedreigd. Kenya neemt een bijzondere plaats in in de structuur van het Britsche koloni ale rijk in Afrika, dat zich uitstrekt van de Middellandsche Zee tot Zuid-Afri- ka. In het hart van Afrika gelegen, vormt Kenya de centrale schakel tus schen Egypte, den Soedan en het zich naar het Zuiden uitstrekkende Tan ganyika (Duitsch Oost-Afrika), Oost en Zuid-Rhodesië en de Unie van Z. Afrika. Alleen het bezit van Kenya waarborgt Engeland de verbindingslijn Cairo—Kaapstad, die van strategisch en economisch belang voor de hand having van het koloniale gebied is en eerst in den wereldoorlog definitief tot stand kwam. LEVENSVERZEKERING 1843 WAALWIJK 1843 ROEMENIË HAD GEEN ANDERE KEUS. „De verliezen zijn smartelijk". Over de besluiten van den Kroon raad tot het aanvaarden der uitspraak van Weenen, publiceert de Roemeen- sche pers een officieele mededeeling. Daarin wordt gezegd dat het besluit van den Kroonraad, de arbitrage van de asmogendheden in de Roemeensch- Hongaarsche onderhandelingen aan te nemen, onder buitengewoon moeilijke omstandigheden is genomen. Roemenië heeft moeten kiezen tusschen het red den der politieke positie van zijn staat, en de mogelijkheid van zijn verdwijnen. Het geheele stelsel waarop de buiten- landsche politiek der democratieën be rust is in geheel Europa ineengestort. In die omstandigheden is de eenige ver standige houding geweest, zich bij de politiek van de as aan te sluiten en alle gevolgen te aanvaarden, die uit den nieuwen toestand ontstonden. Onze verliezen, zoo wordt verder ge zegd, zijn opnieuw hevig en smartelijk, maar de waarborg dien men ons in ruil gegeven heeft, is voor het bestaan van den Roemeenschen staat van vitale be- teekenis, vooral in deze uren nu er zoo veel andere landen verdwijnen alsof zij in het geheel niet bestaan hadden. Dank zij deze waarborgen, die ons on ze grenzen beveiligen, zal Roemenië zijn normale leven naar binnen weer hervatten en terstond tot demobilisatie kunnen overgaan. In Hongarije is men daarentegen zeer verheugd en dankbaar. i I i.TT.. I i TFi 'Rtttl BRITSCH SCHIP MET KINDER TRANSPORT GEZONKEN? Naar Zondagavond uit Londen ge meld werd, zou een Britsch vrachtschip, dat zich met geëvacueerde Engelsche kinderen op weg naar Canada bevond, door een Duitsche onderzeeboot getor pedeerd zijn. Hieromtrent verklaart men te Berlijn, dat bij bevoegde Duit sche instanties omtrent dit voorval niets bekend is. Londen geeft noch den naam van het schip noch de positie, waar de torpedeering geschied zou zijn. De aandoenlijke Britsche omschrijving van het bericht, volgens welke er on der de kinderen geen paniek is uitge broken, maar dat zij koelbloedig hun plaatsen in de reddingsbooten innamen, is te karakteristiek, dan dat men deze onopgemerkt voorbij kan laten gaan. De kinderen zouden zelfs volksliederen gezongen hebben en o.a. ook een lieve lingslied van de soldaten uit de Domi nions. Het „Athenia' -geval ligt nog versch in het geheugen. Ook met dit nieuwe geval zou de openbare meening in de Vereenigde Staten op krachtige wijze beïnvloed moeten worden. Hierbij is echter nog in geen enkel opzicht bewe zen, dat dit kinderschip getorpedeerd werd of op een mijn geloopen is. Ver tegenwoordigers van de Engelsche re geering hebben zelf verklaard, dat het onmogelijk is, practische uitvoering aan de kindertransporten te geven, zonder dat deze gevaar loopen. Indien werke lijk zou blijken, dat er waarheid in het verhaal over de torpedeering schuilt, dan moet dit worden toegeschreven aan de onverantwoordelijke lichtvaardig heid van de Britsche regeering. WEDEROM VREDESPLANNEN? In Duitsche kringen nfets bekend. Er gaan den laatsten tijd wederom geruchten over plannen en bemidde lingspogingen om tot vrede te komen. In verband hiermede worden de namen genoemd van Z. H. Paus Pius XII, Myron Taylor en president Roosevelt. In ambtelijke Duitsche kringen ver klaart men, dat officieel van deze plan nen niets bekend is, aldus meldt de Tijd. LUCHTBESCHERMING EN VERDUISTERING. In de Zaterdag gehouden persconfe rentie heeft Hauptmann Schönlewe van den luchtbeschermingsdienst bij het rijkscommissariaat een lezing gehouden waarin hij een uiteenzetting heeft ge geven van de nieuwe en strenge ver duisteringsbepalingen. Donderdag zoo zeide hij is in het Verordeningenblad voor de bezette Nederlandsche gebieden een bijzonder belangrijke verordening van den rijks commissaris inzake bijzondere maatre gelen ten dienste van de luchtbescher ming verschenen, die in het belang van de beveiliging der bevolking tegen luchtaanvallen door iedereen persoon lijk stipt moeten worden nageleefd. Deze nieuwe verordening, die eenige scherpe bepalingen bevat, is noodzake lijk geworden, daar niettegenstaande de reeds uitgevaardigde duidelijke voor schriften en ondanks de altijd weer na drukkelijk herhaalde waarschuwingen de verduisteringsbepalingen door velen op grove wijze lichtvaardig werden ge negeerd en overtreden. Er bestaat alle aanleiding om nog maals in de reeds bestaande verduiste ringsvoorschriften te treden. De veror dening van den rijkscommissaris inza ke de verduistering van den 6en Juli 1940 schrijft voor, dat alle gebouwen en woningen zoo verduisterd moeten worden dat geen lichtschijnsel naar buiten dringt. Verder moeten alle licht punten, die gemist kunnen worden, bui ten werking worden gesteld, terwijl iedere lichtreclame en etalageverlich ting achterwege moet worden gelaten. Bij alle verkeersmiddelen moet de in wendige verlichting naar buiten volko men afgeschermd worden. Bijzonder belangrijk is, dat alle verkeersmiddelen, ook de fietsen, van afgeschermde ver lichting voorzien moeten zijn. Men heeft in den laatsten tijd steeds weer kunnen constateeren, dat vooral auto's met zeer slecht afgeschermde lampen rijden; daarom wordt er in dit verband nogmaals op gewezen, dat voor voertuigen alleen de door de rijks inspectie voor de luchtbescherming onderzochte en goedgekeurde afscher mingsmaterialen in den handel gebracht mogen worden. Ofschoon in de verduisteringsveror dening voorgeschreven is, dat binnen de bebouwde kom van gemeenten slechts met stadslicht mag worden ge reden, kan men steeds weer vaststel len, dat ook in de steden de koplampen worden gebruikt. Ook 't verbod gekleurd licht (blauw, rood, groen enz.) te gebruiken als voorlicht van voertuigen wordt vaak overtreden, doordat b.v. getracht wordt de lampen met blauw papier of blauwe verf af te schermen. Er wordt nogmaals op gewezen, dat men voor de voor lichten van voertuigen slechts wit of geelachtig licht mag gebruiken. Deze kort samengevatte bepalingen ging spr. verder zijn zeker duide lijk en slechts voor één uitleg vatbaar. Zij zijn uitsluitend ter beveiliging van leven en eigendom van de burgerbevol king uitgevaardigd. Wanneer nu des ondanks de verduisteringsvoorschriften steeds opnieuw onvoldoende in acht ge nomen en overtreden worden, zoo ligt het voor de hand, dat voor een betere naleving scherpere maatregelen moe ten worden getroffen. Op dezen grond nu is de verordening van den rijkscom missaris inzake bijzondere maatregelen ten dienste van de luchtbescherming van 29 Augustus verschenen, n.l. het verbod van auto-rijden tusschen 10 en 4 uur. Ten slotte wordt erop gewezen, dat thans het toezicht op de verduistering en alle overige luchtbeschermingsmaat regelen zoowel door de Duitsche Ord- nungspolizei alsook door de Holland- sche politie op de meest strenge wijze zal worden uitgeoefend. Ieder, die de voorschriften overtreedt, zal in het ver volg de hiervoor aangekondigde straf moeten ondergaan. Daarbij wordt er speciaal de aandacht op gevestigd, dat gevallen, waarbij een begunstiging van den vijand door grove nalatigheid of door opzettelijke negatie der luchtbe- schermings- en verduisteringsvoor schriften als bewezen kan worden be schouwd, niet als overtreding van deze voorschriften, maar volgens de streng ste geldende wetten en bepalingen, die eventueel ook doodstraf mogelijk ma ken, zullen worden bestraft. MAXIMUMPRIJS VOOR EIEREN. Vastgesteld op 71/2 en 6Va cent per stuk. Voor kalkeieren 5 cent. De secretaris-generaal, wnd. hoofd van het departement van landbouw en visscherij, maakt het volgende bekend: In den laatsten tijd zijn de winkel prijzen voor eieren zeer aanzienlijk op- geloopen. Wel treedt steeds in het na jaar en ook steeds in dezen tijd een prijsverhooging op, maar de stijging was thans wel zeer sterk. Daarom zijn thans maximum winkelprijzen voor eieren vastgesteld. Voor groote versche eieren bedraagt deze maximum-prijs 7y2 cent per stuk en voor kleine versche eieren bedraagt deze maximum-prijs ö1/^ cent per stuk, terwijl de maximum-prijs voor kalk eieren op 5 cent is gesteld. Het is dus verboden eieren boven dezen prijs aan verbruikers te verkoopen of ten ver koop aan te bieden. De prijs voor den pluimveehouder ligt onder dezen winkelprijs aangezien daarvan bij verkoop aan den handel de op 9 Mei geldende prijsmarges van Wuivyksrke en Langstraatscke Courant,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 1